Janssens Vlissingen BV
Stel, u leest
deze advertentie niet.
Ik zie niks.
En het is toevallig
mooi weer in april
Mmm...
Dan doet u het
schuif-/kan teldak van
uw nieuwe
Opel Astra GL open.
Schuifdak?!!
Leest u dan toch deze
advertentie even...
Een vaak onderschat gevaar
bij langdurig zware regenval
Auto-Poppe Walcheren B.V.
De nieuwe klasse
VAN OEVEREN B.V.
voor de
nieuwe eigenaar.
Mercedes 200 1986
Mercedes 200 1987
Mercedes 200 D 1987
Mercedes 230 E 1988
Mercedes 250 D 1987
Mercedes 250 D 1989
Mercedes 300 D 1985
Mercedes 300 D 1987
Mercedes 190 D 1988
BEDRIJFSWAGENS
Mercedes 309D chassis1989
Mercedes 609 D chassis1989
AUTOMOBIELBEDRIJF
HYUnDFH <K>
NISSAN
HYUNDAI DEMO S
Auto's beneden f 10.000,—
Nissan bedrijfswagens incl. BTW
Old-timers
Auto v. d. VLIET - GOES
PZC-steunpunt Vlissingen-Centrum
Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, telefoon 01184-17100
Kalverstraat 1, Middelburg, telefoon 01180-25851
■0-
AQUAPLAN/NG
Tijdelijk doen wij u een uniek aanbod op onderstaande nieuwe auto's:
Passat Variant 1800 CL n.w.prijs f 45.767— NU f 41.750,—
Passat Sedan 1900 Turbo diesel n.w.prijs f 49.999— NU f 44.750,
zolang de voorraad strekt
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184 - 19610
20
DE FAAM - DE VLISSiNGER
Woensdag 10 maart 1993
Alleen die wagens waaraan de dealer
en Mercedes-Benz, zonder voorbehoud,
hun goede naam verbinden, krijgen de Ster
Garant status. En de daaraan verbonden
zeven zekerheden.
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100 - 12730
Mercuriusweg 25 - Vlissingen
Telefoon 01184 - 18351
HET NIEUWE WERELDMERK
Nissan Bluebird 2.0 LX Diesel Stationcar'89 18.950,
Nissan Bluebird 2.0 LX86 10.500.
Nissan Sunny 1.4 LX aut. 35.000 km 11/'89 '9.500.
Nissan Sunny 1 6 i Coupé7/'90 20.500.
Nissan Sunny 1 7 LX Diesel 5-drs '88 14 500.
Nissan Sunny 1.7 SLX Diesel Sedan '89 17.950.
Nissan Sunny Florida 1 7 LX Diesel Stationcar '87 12.950.
BMW 316 lm velgen '86 13.950.
Citroen AX K-Way 28.000 km'89 15 950.
Opel Omega Stationcar 2.3 Diesel. 1990, veel extra's,
nw prijs t 50 000,- nu32.500—
Daihatsu Charade TS'90 14.950.
Fiat Tipo 14 i e Sport veel extra's '92 24 950.—
Ford Sierra 1800 Turbo Diesel nw type 8/'90 26.500,
Hyundai Scoupé 1 5 inj spori. rood'91 23.750.—
Peugeot 309. zéér mooi. 5-drs11/ 86 10 950.
Renault 19 TR 5-drs. 29.000 km '91 24 950
Suzuki Alto GL10F90 13 500
Hyundai Lantra 1.6 16-V 10.000 km,
vele extra's'92 30.500,
Hyundai Lantra 1.6 GLS 16 Valve
vele accessoires. 19.000 km8/'92 31.500,
Hyundai Sonata 2.0 GLS 16 Valve, div. extra's,
1992, 2.700 km, nw.pr. f 44.850,—nü 40.850,—
Austin Maestro 1300 LE 10/'83 3.500.—
Citroen Axel 1100. 65.000 km'86 5 500.—
Lancia Delta Sportief'81 1 950.
Nissan Cherry 1.3 GL Trend'85 8 500.—
Opel Ascona 16 LS t st v nw '86 9.500.
Opel Rekord 2.0 S'84 5.500.-
Peugeot 305 GT'84 3 250.—
VW Golf Diesel motor '87l0/'80 1 950,—
Nissan Vanette bestel10/'89 16.950,—
Austin Glider 1100'71 5.000.
Ford Capri 1600 sport'80 2.500,-
Toyota Celica ST eerste in Ned'71 4.500,-
lïovag - Lease - Inruil - Financiering - Bovag
Off. Hyundai dealer
Klein Frankrijk 23, tel. 01100-28751
Vert. Erwin Dieleman, 01196-12875
Boekhandel Bikker, Walstraat 94, Vlissingen.
U kunt hier te'recht voor opgave advertenties PZC en de
huis-aan-huisbladen VlissingerFaam; abonnementen
PZC; berichten en interne post voor doorzenden aan
alle afdelingen hoofdkantoor PZC, Oostsouburgseweg.
Eenmaal...
Andermaal...
LI hem de schrik van iedere autodealer. Door uw
onderhandelms;.stethnick hebben diverse verkopers al liet
loodje gelegd. En heeft menig accessoire voor een hahhekrats
de showroom verlaten. Voor ti hebben wij nu een geweldige
aanbieding in de vorm van de C)pcl Astra GL, met een speciaal
optiepakket waarop u ook nog eens 5.0% korting krijgt.
Nu is de Astra GL standaard al voorzien van allerlei
zaken die u hij andere merken helemaal niet ol alleen extra
kunt krijgen. Zoals gordclspanners. Die zorgen ervoor dat de
veiligheidsgordels vóór zich in een fractie van een seconde
strak trekken, waardoor tie gevolgen van een eventuele aan
rijding beperkt blijven. En wat dacht u van dubbele stalen bal
ken in tie portieren..., dat is toch een geruststellende gedachte.
Zolang de voorraad strekt:
Optiepakket l:
(Astra Gl l.4ien l.6i 5-, 4-en 5-deurs)
- melMlio/nit'ai/ak - getint glas - elektrische antenne.
Normale prijs: 1.400.-. Speciale prijs: f695.-.
Optiepakket 2:
(Astra GL 1.613-, 4- en 5-dettrs)
idem als pakket I, maar inclusief schuif-!kameldak.
Ntrnhale prijs: f 5.045.--. Speciale prijs: J' 1.390.-.
I let ventilatiesysteem waarmee elke Astra eveneens
standaard is uitgerust, is een ander staaltje van technisch
vernuft. Dit zuiverings- en recirculatiesysteem schakelt met
één druk op de knop over op gezuiverde interieurlucht. Laten
we wel wezen, dat staat toch een stuk prettiger in de file...
Voor het speciale optiepakket op de Astra GL betaalt
u normaal ruim f 3.000.-Nu slechts 1.390,—. Een korting
van meer dan 50%.
En wat ons betreft, mag u dan ook nog eens over extra
speakers onderhandelen. Want er zitten er toch al 6 in...
OPEL-FINANCIERJNG: Uw partner in geldzaken.
I'rijs inclusief II. I .W.. exclusief kosten rijklaar maken. Prijs- en specifica
tie-wijzigingen voorbehouden.
Afgebeeld: Astra GL I ,6i (3-deurs).
- Gl 1.4i (.Ileitis) ƒ29.250- GL 1.41 (4-deurs) ƒ30.850,- GL 1.4 i (5-deuis) .30.250. GL 1.61 (3-deurs) 30.250. GL L6i '/kleuts) 31.850. -GL. 1.6i (5-deun) ƒ31.250.-
Langdurig zware regenval en drijfnatte wegen
zijn zeer gevaarlijk. Soms reageert een auto
volkomen onverwacht niet meer op de bestu
ring, niet meer op remmen en draait deze om
zijn as: dat is aquaplaning! Natte wegdekken,
speciaal met spoorvorming en plassen, vra
gen nog steeds om respect.
Prezen zijn inclusief BTW. exclusief kosten rijklaar maken Wijzigingen voorbehouden
Wie het nog nooit heeft meegemaakt, kan het
nauwelijks geloven. De wielen verliezen in een
ongevaarlijk uitziende waterplas alle contact
met het wegdek. Ze glijden, of draaien door
net als op ijs. "Aquaplaning" noemt men dat.
de overeenkomst met slippen is alleen het feit
dat regen deze effecten bevordert. Een slip
pende band is in vergelijking zelfs minder ge
vaarlijk, omdat deze nog contact met het
wegdek heeft. Bij aquaplaning daarentegen
zijn de auto en het wegdek volledig van elkaar
gescheiden - men rijdt niet meer op de weg,
maar drijft op een laagje water.
Zoals men op de oppervlakte van een meer,
stenen ketsend kan laten springen, zo glijdt
ook de auto over de oppervlakte van de wa
terplas. De wielen draaien zo snel over het
water, dat het water onder de banden niet kan
worden weggewerkt. Er blijft een wigvormige
waterfilm achter, die de auto omhoog tilt. Het
behoeft geen betoog, dat een band die zo om
hoog wordt gedreven, geen kracht meer kan
overdragen - de auto laat zich niet meer
besturen en afremmen.
Aquaplaning is afhankelijk van drie omstan
digheden: de diepte van de waterplas, de
snelheid van de auto en het profiel van de
banden. Bij afgesleten banden kan weinig wa
ter en een snelheid van 80 km/h al voldoende
zijn om aquaplaning te veroorzaken. In diepe
plassen en in het geval van een diepe spoor
vorming in het wegdek kan aquaplaning zelf
nog eerder optreden. Een bandenprofiel in de
buurt van het wettelijk voorgeschreven mini
mum vraagt bij nat wegdek om extra voor
zichtigheid van de bestuurder.
Hoe breder en dieper de profielgroeven, hoe
meer water kan worden opgenomen. Water
onder het raakvlak van de band moet niet op
zij worden weggedrukt, maar vindt ruimte in
deze groeven. Het wordt daardoor sneller af
gevoerd en aquaplaning treedt pas op bij ho
gere snelheden. Nieuwe banden met hun
diepe groeven bieden daardoor een grotere
bescherming tegen aquaplaning.
Smallere banden, zou men kunnen denken,
hebben minder neiging tot aquaplaning. Want
onder hun raakvlakken hoeft minder water te
worden weggedrukt.
Dat is juist - brede banden evenwel hebben
praktisch altijd profielen met overeenkomstig
grotere "negatief-vlakken", dus bredere pro
fielen. Zolang banden nog enigszins nieuw
Regen: de straat glimt, waterfonteinen spuiten voortdurend omhoog opzij van de
auto. Gevaar voor aquaplaning! Er ontstaat een waterfilm tussen de banden en het
wegdek, de auto verliest het contact met de weg - reageert niet meer op besturing
en remmen en kan zelfs om z'n as draaien. Hoe minder bandenprofiel, hoe dieper
de waterplas, des te groter is het gevaar voor aquaplaning. Bij banden, die sterk zijn
afgesleten, kan 80 km/u at voldoende zijn om aquaplaning te veroorzaken. Voorzich
tigheid is vóór alles geboden bij diepe plassen, bij spoorvorming, maar ook op nieu
we en zeer vlakke rijstroken waarop zich een soort meer vormt. Bij auto's met
achterwielaandrijving moet men bijzonder voorzichtig zijn. Modellen met voorwiel
aandrijving, zoals de Volkswagen Golf op deze foto, zijn gemakkelijker beheersbaar.
zijn, bestaan er maar weinig verschillen in de
bescherming tegen aquaplaning. Tot aan het
minimum afgereden, zeer brede banden zijn
bij nattigheid evenwel nog steeds gevoelig.
Als iemand een bijzonder sportieve auto met
50er-brede banden bezit, en men wil deze
banden later onder een hele normale auto zo
als een Volkswagen Golf monteren, dan moet
men niet zo zuinig zijn deze banden tot de ui
terste grens op te willen rijden.
Wat kan men doen in het geval van aquapla
ning?-Hetzelfde als op ijs: gas loslaten, weinig
sturen en indien mogelijk, niet remmen. Want
vroeg of laat krijgen de wielen weer contact
met het wegdek. Wanneer de bestuurder op
dat moment te sterk afremt ofstuurt, dan
wordt de auto daardoor meer uit de rijrichting
gebracht dan door deaquaplaning zelf. Bij
voorwielaangedreven auto's kan behoedzaam
gas geven de auto op het kritische moment
van de "landing" zelfs stabiliseren.
Voorwiel- of vierwielaandrijving biedt bij aqua
planing grote voordelen. De auto houdt de rij
richting vast, vaak merkt men alleen aan het
doordraaien van een wiel, of aan het omhoog
schieten van de naald van de toerenteller, dat
de auto wordt opgetild. Daarentegen moet
men bij auto's met achterwielaandrijving geen
gas geven, omdat de auto anders uitbreekt en
zelfs op de andere rijstrook terecht kan
komen.
Als men weet, hoe gladheid door water ont
staat en waar dit gevaar dreigt, kan men zich
er tegen wapenen: in de eerste plaats moet
men zorgen voor een goed profiel op de ban
den. In de winter zijn zogenaamde modder- en
sneeuwbanden (M S-banden) met hun diepe
en brede groeven niet alleen aanbevelens
waardig door een betere grip op sneeuw en
ijs, maar ook door de grotere veiligheid bij
aquaplaning. In de tweede plaats is het na
tuurlijk veiliger om met een aangepaste snel
heid te rijden. Naarmate er meer water op de
weg ligt moet men voorzichtiger rijden.
Telefonische inlichtingen: 01184-84000