Janssens Vlissingen BV Stel, u leest deze advertentie niet. Ik zie niks. En het is toevallig mooi weer in april Mmm... Dan doet u het schuif-/kan teldak van uw nieuwe Opel Astra GL open. Schuifdak?!! Leest u dan toch deze advertentie even... Een vaak onderschat gevaar bij langdurig zware regenval Auto-Poppe Walcheren B.V. De nieuwe klasse VAN OEVEREN B.V. voor de nieuwe eigenaar. Mercedes 200 1986 Mercedes 200 1987 Mercedes 200 D 1987 Mercedes 230 E 1988 Mercedes 250 D 1987 Mercedes 250 D 1989 Mercedes 300 D 1985 Mercedes 300 D 1987 Mercedes 190 D 1988 BEDRIJFSWAGENS Mercedes 309D chassis1989 Mercedes 609 D chassis1989 AUTOMOBIELBEDRIJF HYUnDFH <K> NISSAN HYUNDAI DEMO S Auto's beneden f 10.000,— Nissan bedrijfswagens incl. BTW Old-timers Auto v. d. VLIET - GOES PZC-steunpunt Vlissingen-Centrum Pres. Rooseveltlaan 772, Vlissingen, telefoon 01184-17100 Kalverstraat 1, Middelburg, telefoon 01180-25851 ■0- AQUAPLAN/NG Tijdelijk doen wij u een uniek aanbod op onderstaande nieuwe auto's: Passat Variant 1800 CL n.w.prijs f 45.767— NU f 41.750,— Passat Sedan 1900 Turbo diesel n.w.prijs f 49.999— NU f 44.750, zolang de voorraad strekt Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184 - 19610 20 DE FAAM - DE VLISSiNGER Woensdag 10 maart 1993 Alleen die wagens waaraan de dealer en Mercedes-Benz, zonder voorbehoud, hun goede naam verbinden, krijgen de Ster Garant status. En de daaraan verbonden zeven zekerheden. A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100 - 12730 Mercuriusweg 25 - Vlissingen Telefoon 01184 - 18351 HET NIEUWE WERELDMERK Nissan Bluebird 2.0 LX Diesel Stationcar'89 18.950, Nissan Bluebird 2.0 LX86 10.500. Nissan Sunny 1.4 LX aut. 35.000 km 11/'89 '9.500. Nissan Sunny 1 6 i Coupé7/'90 20.500. Nissan Sunny 1 7 LX Diesel 5-drs '88 14 500. Nissan Sunny 1.7 SLX Diesel Sedan '89 17.950. Nissan Sunny Florida 1 7 LX Diesel Stationcar '87 12.950. BMW 316 lm velgen '86 13.950. Citroen AX K-Way 28.000 km'89 15 950. Opel Omega Stationcar 2.3 Diesel. 1990, veel extra's, nw prijs t 50 000,- nu32.500— Daihatsu Charade TS'90 14.950. Fiat Tipo 14 i e Sport veel extra's '92 24 950.— Ford Sierra 1800 Turbo Diesel nw type 8/'90 26.500, Hyundai Scoupé 1 5 inj spori. rood'91 23.750.— Peugeot 309. zéér mooi. 5-drs11/ 86 10 950. Renault 19 TR 5-drs. 29.000 km '91 24 950 Suzuki Alto GL10F90 13 500 Hyundai Lantra 1.6 16-V 10.000 km, vele extra's'92 30.500, Hyundai Lantra 1.6 GLS 16 Valve vele accessoires. 19.000 km8/'92 31.500, Hyundai Sonata 2.0 GLS 16 Valve, div. extra's, 1992, 2.700 km, nw.pr. f 44.850,—nü 40.850,— Austin Maestro 1300 LE 10/'83 3.500.— Citroen Axel 1100. 65.000 km'86 5 500.— Lancia Delta Sportief'81 1 950. Nissan Cherry 1.3 GL Trend'85 8 500.— Opel Ascona 16 LS t st v nw '86 9.500. Opel Rekord 2.0 S'84 5.500.- Peugeot 305 GT'84 3 250.— VW Golf Diesel motor '87l0/'80 1 950,— Nissan Vanette bestel10/'89 16.950,— Austin Glider 1100'71 5.000. Ford Capri 1600 sport'80 2.500,- Toyota Celica ST eerste in Ned'71 4.500,- lïovag - Lease - Inruil - Financiering - Bovag Off. Hyundai dealer Klein Frankrijk 23, tel. 01100-28751 Vert. Erwin Dieleman, 01196-12875 Boekhandel Bikker, Walstraat 94, Vlissingen. U kunt hier te'recht voor opgave advertenties PZC en de huis-aan-huisbladen VlissingerFaam; abonnementen PZC; berichten en interne post voor doorzenden aan alle afdelingen hoofdkantoor PZC, Oostsouburgseweg. Eenmaal... Andermaal... LI hem de schrik van iedere autodealer. Door uw onderhandelms;.stethnick hebben diverse verkopers al liet loodje gelegd. En heeft menig accessoire voor een hahhekrats de showroom verlaten. Voor ti hebben wij nu een geweldige aanbieding in de vorm van de C)pcl Astra GL, met een speciaal optiepakket waarop u ook nog eens 5.0% korting krijgt. Nu is de Astra GL standaard al voorzien van allerlei zaken die u hij andere merken helemaal niet ol alleen extra kunt krijgen. Zoals gordclspanners. Die zorgen ervoor dat de veiligheidsgordels vóór zich in een fractie van een seconde strak trekken, waardoor tie gevolgen van een eventuele aan rijding beperkt blijven. En wat dacht u van dubbele stalen bal ken in tie portieren..., dat is toch een geruststellende gedachte. Zolang de voorraad strekt: Optiepakket l: (Astra Gl l.4ien l.6i 5-, 4-en 5-deurs) - melMlio/nit'ai/ak - getint glas - elektrische antenne. Normale prijs: 1.400.-. Speciale prijs: f695.-. Optiepakket 2: (Astra GL 1.613-, 4- en 5-dettrs) idem als pakket I, maar inclusief schuif-!kameldak. Ntrnhale prijs: f 5.045.--. Speciale prijs: J' 1.390.-. I let ventilatiesysteem waarmee elke Astra eveneens standaard is uitgerust, is een ander staaltje van technisch vernuft. Dit zuiverings- en recirculatiesysteem schakelt met één druk op de knop over op gezuiverde interieurlucht. Laten we wel wezen, dat staat toch een stuk prettiger in de file... Voor het speciale optiepakket op de Astra GL betaalt u normaal ruim f 3.000.-Nu slechts 1.390,—. Een korting van meer dan 50%. En wat ons betreft, mag u dan ook nog eens over extra speakers onderhandelen. Want er zitten er toch al 6 in... OPEL-FINANCIERJNG: Uw partner in geldzaken. I'rijs inclusief II. I .W.. exclusief kosten rijklaar maken. Prijs- en specifica tie-wijzigingen voorbehouden. Afgebeeld: Astra GL I ,6i (3-deurs). - Gl 1.4i (.Ileitis) ƒ29.250- GL 1.41 (4-deurs) ƒ30.850,- GL 1.4 i (5-deuis) .30.250. GL 1.61 (3-deurs) 30.250. GL L6i '/kleuts) 31.850. -GL. 1.6i (5-deun) ƒ31.250.- Langdurig zware regenval en drijfnatte wegen zijn zeer gevaarlijk. Soms reageert een auto volkomen onverwacht niet meer op de bestu ring, niet meer op remmen en draait deze om zijn as: dat is aquaplaning! Natte wegdekken, speciaal met spoorvorming en plassen, vra gen nog steeds om respect. Prezen zijn inclusief BTW. exclusief kosten rijklaar maken Wijzigingen voorbehouden Wie het nog nooit heeft meegemaakt, kan het nauwelijks geloven. De wielen verliezen in een ongevaarlijk uitziende waterplas alle contact met het wegdek. Ze glijden, of draaien door net als op ijs. "Aquaplaning" noemt men dat. de overeenkomst met slippen is alleen het feit dat regen deze effecten bevordert. Een slip pende band is in vergelijking zelfs minder ge vaarlijk, omdat deze nog contact met het wegdek heeft. Bij aquaplaning daarentegen zijn de auto en het wegdek volledig van elkaar gescheiden - men rijdt niet meer op de weg, maar drijft op een laagje water. Zoals men op de oppervlakte van een meer, stenen ketsend kan laten springen, zo glijdt ook de auto over de oppervlakte van de wa terplas. De wielen draaien zo snel over het water, dat het water onder de banden niet kan worden weggewerkt. Er blijft een wigvormige waterfilm achter, die de auto omhoog tilt. Het behoeft geen betoog, dat een band die zo om hoog wordt gedreven, geen kracht meer kan overdragen - de auto laat zich niet meer besturen en afremmen. Aquaplaning is afhankelijk van drie omstan digheden: de diepte van de waterplas, de snelheid van de auto en het profiel van de banden. Bij afgesleten banden kan weinig wa ter en een snelheid van 80 km/h al voldoende zijn om aquaplaning te veroorzaken. In diepe plassen en in het geval van een diepe spoor vorming in het wegdek kan aquaplaning zelf nog eerder optreden. Een bandenprofiel in de buurt van het wettelijk voorgeschreven mini mum vraagt bij nat wegdek om extra voor zichtigheid van de bestuurder. Hoe breder en dieper de profielgroeven, hoe meer water kan worden opgenomen. Water onder het raakvlak van de band moet niet op zij worden weggedrukt, maar vindt ruimte in deze groeven. Het wordt daardoor sneller af gevoerd en aquaplaning treedt pas op bij ho gere snelheden. Nieuwe banden met hun diepe groeven bieden daardoor een grotere bescherming tegen aquaplaning. Smallere banden, zou men kunnen denken, hebben minder neiging tot aquaplaning. Want onder hun raakvlakken hoeft minder water te worden weggedrukt. Dat is juist - brede banden evenwel hebben praktisch altijd profielen met overeenkomstig grotere "negatief-vlakken", dus bredere pro fielen. Zolang banden nog enigszins nieuw Regen: de straat glimt, waterfonteinen spuiten voortdurend omhoog opzij van de auto. Gevaar voor aquaplaning! Er ontstaat een waterfilm tussen de banden en het wegdek, de auto verliest het contact met de weg - reageert niet meer op besturing en remmen en kan zelfs om z'n as draaien. Hoe minder bandenprofiel, hoe dieper de waterplas, des te groter is het gevaar voor aquaplaning. Bij banden, die sterk zijn afgesleten, kan 80 km/u at voldoende zijn om aquaplaning te veroorzaken. Voorzich tigheid is vóór alles geboden bij diepe plassen, bij spoorvorming, maar ook op nieu we en zeer vlakke rijstroken waarop zich een soort meer vormt. Bij auto's met achterwielaandrijving moet men bijzonder voorzichtig zijn. Modellen met voorwiel aandrijving, zoals de Volkswagen Golf op deze foto, zijn gemakkelijker beheersbaar. zijn, bestaan er maar weinig verschillen in de bescherming tegen aquaplaning. Tot aan het minimum afgereden, zeer brede banden zijn bij nattigheid evenwel nog steeds gevoelig. Als iemand een bijzonder sportieve auto met 50er-brede banden bezit, en men wil deze banden later onder een hele normale auto zo als een Volkswagen Golf monteren, dan moet men niet zo zuinig zijn deze banden tot de ui terste grens op te willen rijden. Wat kan men doen in het geval van aquapla ning?-Hetzelfde als op ijs: gas loslaten, weinig sturen en indien mogelijk, niet remmen. Want vroeg of laat krijgen de wielen weer contact met het wegdek. Wanneer de bestuurder op dat moment te sterk afremt ofstuurt, dan wordt de auto daardoor meer uit de rijrichting gebracht dan door deaquaplaning zelf. Bij voorwielaangedreven auto's kan behoedzaam gas geven de auto op het kritische moment van de "landing" zelfs stabiliseren. Voorwiel- of vierwielaandrijving biedt bij aqua planing grote voordelen. De auto houdt de rij richting vast, vaak merkt men alleen aan het doordraaien van een wiel, of aan het omhoog schieten van de naald van de toerenteller, dat de auto wordt opgetild. Daarentegen moet men bij auto's met achterwielaandrijving geen gas geven, omdat de auto anders uitbreekt en zelfs op de andere rijstrook terecht kan komen. Als men weet, hoe gladheid door water ont staat en waar dit gevaar dreigt, kan men zich er tegen wapenen: in de eerste plaats moet men zorgen voor een goed profiel op de ban den. In de winter zijn zogenaamde modder- en sneeuwbanden (M S-banden) met hun diepe en brede groeven niet alleen aanbevelens waardig door een betere grip op sneeuw en ijs, maar ook door de grotere veiligheid bij aquaplaning. In de tweede plaats is het na tuurlijk veiliger om met een aangepaste snel heid te rijden. Naarmate er meer water op de weg ligt moet men voorzichtiger rijden. Telefonische inlichtingen: 01184-84000

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 20