SSSSWWQ Samenwerking Mercedes en Ssangyong Honda VF 750C Autogordels. Vaste gewoonte. Het markante aangezicht Debuut voor Astra Cabrio Rij-impressie VW Kever productie uitgebreid MITSUBISHI GALANT 2.0 V6 GTi 3 GTS Vrijwel gelijk met de onthul ling op de Rai van de nieuwe Mitsubishi Galant, werd de auto bij de dealers in ons land afgeleverd. Er wordt direct een enorm uitgebreid pro gramma geboden van vier- deurs sedan- en vijfdeurs hatchback-modellen. Zoals gebruikelijk heeft de klant hierbij een keuze uit een forse reeks motoren. Voor onze eerste rij-indrukken namen we een sedan met 2 liter V6-motor mee. Reflectorstrook Grijs, grijs... Nokkenassen Woensdag 3 maart 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 19 Mercedes-Benz heeft een samenwerkings overeenkomst aangegaan met het Koreaanse Ssangyong. Dit bedrijf is met ondersteuning van Mercedes bezig een personenauto te ont wikkelen met gebruikmaking van componen •ten uit de Mercedes 200-300-reeks. Vanaf 1996 moeten er zo'n 50.000 eenheden van dit voertuig per jaar worden gebouwd. De auto zal ook worden geexporteerd en zal te gen Koreaanse prijzen worden aangeboden. Mercedes wil door de samenwerking voet aan de grond krijgen op de groeiende Koreaanse markt. Bovendien worden door de samenwer king met Ssangyong arbeidsplaatsen in Duits land veiliggesteld. Mercedes-Benz heeft inmiddels een belang van 5 procent in Ssan gyong Motor Company, terwijl al in januari 1991 de eerst samenwerkingsovereenkomst werd getekend. Ssangyong gaat vanaf vol gend jaar namelijk 50.000 MB100 bestelwa gens en 100.000 Mercedes motoren per jaar bouwen. Ssangyong is de op drie na grootste industriële onderneming in Korea. Elf jaar geleden introduceerde Honda de VF 750C met een op dat moment nieuwe V4 krachtbron. De machine had een vooral op de Amerikaanse smaak afgestemde vormgeving en beschikte over uitstekende toereigen schappen. Zes jaar later verscheen de tweede versie van dit model, nu in een 'streed rod' styling met aan beide zijden opgebogen dem pers en een verchroomd dicht aluminium ach terwiel. Mede door de groeiende belangstelling voor de VT 600 Shadow pre senteert Honda nu de nieuwe 1993-versie van de VR 750C. Het rijwielgedeelte is vooral breed met een mengelmoes aan strakke en vloeiende lijnen. De derde VF 750C is een la ge boulevardcustom in Amerikaanse stijl. Bij het ontwerp werd nauw samengewerkt met de medewerkers van Honda Research De velopment North America. Belangrijk is dat de nieuwe fiets tijdloos moest zijn en over vijf tot wellicht tien jaar nog als aktueel worden be schouwd. De laaggeplaatste V4 heeft een in houd van 748 cc en levert 88 pk bij 9.000 tr/min. Het koppel ligt met 71 Nm bij 7500 tr/min behoorlijk hoog. De Honda heeft een Prijzen Opel Corsa General Motors Nederland, de importeur van Opel, heeft ruim twee maanden voor de marktintroductie van de nieuwe Corsa al de prijzen bekend gemaakt. Opel brengt vanaf de introductie meteen 29 verschillende varianten op de markt. Het programma begint bij de Corsa City met 1.2 liter injectiemotor en een driedeurs carrosserie. De auto is standaard voorzien van een handgeschakelde vijf bak, pollenfilter, radiovoorbereiding met dakanten ne en 6 speakers, een display met de buiten temperatuur, regelbare instrumentenverlichting, gordelspanners en veiligheidsbalken in de portieren. Het ba sismodel is vanaf half april te koop voor f 23.200,- en dat betekent een forse verho ging ten opzichte van de huidige Corsa 1.2i Ci ty die voor f 20.775,- in de prijslijst staat. De uitrusting van beide auto's loopt echter niet synchroon. De meerprijs voor de vijfdeurs car rosserie bedraagt duizend gulden. De Swing uitvoering is de tweede in de opeenvolging en is verkrijgbaar met vijf verschillende motoren en met 3- en 5-deurs carrosserie. De Joy en Sport zijn specifiek voor het driedeurs- programma. De Joy is er vanaf f 25.300,- ter wijl de Sport-reeks begint bij f 26.500,-. Terug van weggeweest, is een sportief getinte tur bodiesel. Zowel de Joy als de Sport kunnen met deze zuinige krachtbron worden uitge rust. Bovenaan de serie staat de Corsa GSi, voortaan met een 1.6 liter 16-kleppenmotor. Deze snelheidsduivel moet f 35.700,- gaan opbrengen. Hier blijkt de prijsverhoging ten opzichte van de huidige GSi met 8 kleppen re latief gering. De bestaande Corsa GSi kost f 33.595,, vijfversnellingsbak en weegt 229 kg. De duo- zit is afneembaar. De tank heeft een inhoud van 13 liter, terwijl de vele verchroomde delen voor de juiste uitstraling zorgen. De nieuwe Honda VF 750C wordt vanaf juni beperkt in ons land leverbaar in de kleuren rood en vio let. De richtprijs is f 18.500,-. Veibg VerVcer Ncdcriind Na een overvloed aan primeurs op de AutoRai, zullen ook op de jaarlijks gehouden Autosalon van Genève (4 t/m 14 maart) de nodige nieuwtjes te bewonderen zijn. Opel toont naast de nieuwe Corsa ook voor het eerst de Astra Cabriolet, die net als de open-Kadett door Bertone is ontwikkeld. De fabriek van Bertone in het Italiaanse Grugliasco zal de Astra Cabrio produceren. Er werd uitgegaan van de Astra sedan, waardoor de cabrio niet alleen veel binnenruimte voor de inzittenden biedt, maar ook een forse hoeveelheid bagage kan meenemen. De kofferruimte heeft een in houd van maar liefst 390 liter, en dat maakt de Astra tot de ruimste in zijn klasse. Opel be gint met een 2.0 liter motor van 115 pk. De uitvoering is zeer compleet met onder andere ABS, stuurbekrachtiging, elektrische ruiten, getint glas en sportstoelen, terwijl een elek trisch bediende kap op de optielijst staat. Originaliteit is vooral in de hogere middenklas se vaak ver te zoeken. De gemiddelde auto in dit segment moet de gemiddelde klant aan spreken en dat veroorzaakt al gauw een grijs massa-voertuig. Mitsubishi heeft binnen de waarden en normen die in de zakenklasse gel den een auto ontworpen, die een redelijk ei gen gezicht heeft. Dat eigen gezicht mogen we best letterlijk ne men. Vooral het front van de nieuwe Galant is zeer kenmerkend. De auto beschikt over plat te en langgerekte dubbele koplampen. Het grootste deel van de luchttoevoer naar de mo tor geschiedt via de voorbumper, terwijl de grille tussen de koplampen voornamelijk als stylingdetail gezien mag worden. De door ons gereden 2 liter V6 is de meeste compleet uitgerust auto bij de sedan-reeks. Aan de buitenkant is dit duidelijk te zien aan de meegespoten bumpers, skirts, spiegelbe- huizing en portierkrukken. Bovendien heeft de V6 sportief ogende vijfspaaks lichtmetalen velgen, een spoiler op de achterklep en typi sche, ronde mistlampen in de voorbumper. De achterkant van de Galant oogt bij de V6 chi que. De lichtunits zijn met een reflectorstrook aan elkaar verbonden. De kofferklep gaat he lemaal tot aan de bumper open. De inhoud van de bagageruimte van 450 liter is in deze klasse normaal. Overigens is de Galant ten opzichte van de vorige generatie flink ge groeid, wat met name in het interieur terug te vinden is. Zowel op de twee voorstoelen als op de achterbank is voldoende hoofd- en beenruimte voorhanden. De hatchback scoort met zijn aflopende daklijn duidelijk minder wat betreft hoofdruimte achterin. Mitsubishi heeft al vanaf het basismodel ge kozen voor een complete uitvoering. De 6 ci- linder GTi steekt natuurlijk met kop en schouders boven de GL en GLS uit. De auto heeft dan ook standaard onder andere een ABS-remsysteem, airbag, airconditioning met een digitale display, cruise-control, in hoogte verstelbaar stuur, sportstoelen en met leer be klede pookknop en stuurwiel. De stoelen bie den een prima zit met voldoende steun voor lenden en bovenbenen. Het dashboard is van alle nodige zaken voorzien en goed afleesbaar. Toch moet ook weer bij de Galant een opmer king gemaakt worden ten aanzien van de ge bruikte materialen. Het geheel ziet er uitermate degelijk uit, maar er zou best eens wat meer kleur gebruikt mogen worden. Het dashboard is grijs, het stuurwiel is grijs, de portierpanelen zijn grijs, zodat niemand er van staat te kijken dat ook de bekledingsstof voor namelijk grijs is. Bij de door ons gereden zil vergrijze auto's is een blauwe draad in de stof meegeweven. Toch zou je bij een dergelijk sportief topmodel een fraaie velours stof ver wachten met wat meer kleuraccenten. De 2 liter V6 in de Galant sedan is nieuw. De cilinders staan onder een hoek van 60 graden. De twee in- en uitlaatkleppen per cilinder wor den met 2x2 bovenliggende nokkenassen be diend. De krachtbron levert 150 pk bij 6750 tr/min en een koppel van 179 Nm bij 4000 tr/min. Bij een kentekengewicht van 1325 kg kan een top van 215 km/u worden bereikt en sprint de Galant in 9 seconden van 0 tot 100 km/u. De auto heeft standaard een soepel schakelende vijfbak. Vreemd genoeg is er voor deze versie op dit moment geen auto maat leverbaar. De wegligging past prima bij de modelaandui ding GTi. De auto volgt probleemloos de door de voorwielen aangegeven koers. Overhellen van de carrosserie komt niet voor. De bedie ning gaat zoals we inmiddels van de meest Japanse auto's gewend zijn, uitermate licht en plezierig. De Mitsubishi Galant sedan 2.0 GTi V6 24V kost f 58.995,- en daarmee is de auto be hoorlijk aantrekkelijk geprijsd. De serie begint bij de 1.8 GLi vanaf f.36.995, Na het verdwijnen van de Volkswagen Kever in Europa werd de meest geproduceerde auto ter wereld alleen nog maar in Mexico voor de lokale markt gemaakt. VW heeft echter beslo ten ook voor Brazilië weer de productie van de Kever op te starten. De Braziliaanse overheid heeft hier duidelijk invloed op gehad. Met flin ke belastingvoordelen moet met de herintro ductie van de Kever een betaalbare auto op de markt verschijnen om in het land de massa- motorisatie op gang te brengen. De auto's zul len worden gemaakt bij Autolatina een joint-venture van VW en Ford. De auto zal om gerekend f 12.750,- gaan kosten, terwijl de Kever op de Mexicaanse markt eveneens met belastingvoordeel f 14.800,- moet opbren gen. Er zal in het project dertig miljoen dollar worden geïnvesteerd. De produktie van de Ke ver zorgt voor 800 directe arbeidsplaatsen in de fabriek en 12.000 bij toeleveranciers. Jaar lijks zullen weer zo'n 20.000 Kevers in Brazilië van de band rollen. De produktie-start is voor zien in de zomer.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 19