SSSSWWQ
Samenwerking Mercedes
en Ssangyong
Honda VF 750C
Autogordels.
Vaste gewoonte.
Het markante aangezicht
Debuut voor
Astra Cabrio
Rij-impressie
VW Kever
productie
uitgebreid
MITSUBISHI GALANT 2.0 V6 GTi
3 GTS
Vrijwel gelijk met de onthul
ling op de Rai van de nieuwe
Mitsubishi Galant, werd de
auto bij de dealers in ons land
afgeleverd. Er wordt direct
een enorm uitgebreid pro
gramma geboden van vier-
deurs sedan- en vijfdeurs
hatchback-modellen. Zoals
gebruikelijk heeft de klant
hierbij een keuze uit een forse
reeks motoren. Voor onze
eerste rij-indrukken namen
we een sedan met 2 liter
V6-motor mee.
Reflectorstrook
Grijs, grijs...
Nokkenassen
Woensdag 3 maart 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
19
Mercedes-Benz heeft een samenwerkings
overeenkomst aangegaan met het Koreaanse
Ssangyong. Dit bedrijf is met ondersteuning
van Mercedes bezig een personenauto te ont
wikkelen met gebruikmaking van componen
•ten uit de Mercedes 200-300-reeks. Vanaf
1996 moeten er zo'n 50.000 eenheden van
dit voertuig per jaar worden gebouwd. De
auto zal ook worden geexporteerd en zal te
gen Koreaanse prijzen worden aangeboden.
Mercedes wil door de samenwerking voet aan
de grond krijgen op de groeiende Koreaanse
markt. Bovendien worden door de samenwer
king met Ssangyong arbeidsplaatsen in Duits
land veiliggesteld. Mercedes-Benz heeft
inmiddels een belang van 5 procent in Ssan
gyong Motor Company, terwijl al in januari
1991 de eerst samenwerkingsovereenkomst
werd getekend. Ssangyong gaat vanaf vol
gend jaar namelijk 50.000 MB100 bestelwa
gens en 100.000 Mercedes motoren per jaar
bouwen. Ssangyong is de op drie na grootste
industriële onderneming in Korea.
Elf jaar geleden introduceerde Honda de VF
750C met een op dat moment nieuwe V4
krachtbron. De machine had een vooral op de
Amerikaanse smaak afgestemde vormgeving
en beschikte over uitstekende toereigen
schappen. Zes jaar later verscheen de tweede
versie van dit model, nu in een 'streed rod'
styling met aan beide zijden opgebogen dem
pers en een verchroomd dicht aluminium ach
terwiel. Mede door de groeiende
belangstelling voor de VT 600 Shadow pre
senteert Honda nu de nieuwe 1993-versie van
de VR 750C. Het rijwielgedeelte is vooral
breed met een mengelmoes aan strakke en
vloeiende lijnen. De derde VF 750C is een la
ge boulevardcustom in Amerikaanse stijl. Bij
het ontwerp werd nauw samengewerkt met
de medewerkers van Honda Research De
velopment North America. Belangrijk is dat de
nieuwe fiets tijdloos moest zijn en over vijf tot
wellicht tien jaar nog als aktueel worden be
schouwd. De laaggeplaatste V4 heeft een in
houd van 748 cc en levert 88 pk bij 9.000
tr/min. Het koppel ligt met 71 Nm bij 7500
tr/min behoorlijk hoog. De Honda heeft een
Prijzen
Opel
Corsa
General Motors Nederland, de importeur van
Opel, heeft ruim twee maanden voor de
marktintroductie van de nieuwe Corsa al de
prijzen bekend gemaakt. Opel brengt vanaf de
introductie meteen 29 verschillende varianten
op de markt. Het programma begint bij de
Corsa City met 1.2 liter injectiemotor en een
driedeurs carrosserie. De auto is standaard
voorzien van een handgeschakelde vijf bak,
pollenfilter, radiovoorbereiding met dakanten
ne en 6 speakers, een display met de buiten
temperatuur, regelbare
instrumentenverlichting, gordelspanners en
veiligheidsbalken in de portieren. Het ba
sismodel is vanaf half april te koop voor
f 23.200,- en dat betekent een forse verho
ging ten opzichte van de huidige Corsa 1.2i Ci
ty die voor f 20.775,- in de prijslijst staat. De
uitrusting van beide auto's loopt echter niet
synchroon. De meerprijs voor de vijfdeurs car
rosserie bedraagt duizend gulden. De Swing
uitvoering is de tweede in de opeenvolging en
is verkrijgbaar met vijf verschillende motoren
en met 3- en 5-deurs carrosserie. De Joy en
Sport zijn specifiek voor het driedeurs-
programma. De Joy is er vanaf f 25.300,- ter
wijl de Sport-reeks begint bij f 26.500,-. Terug
van weggeweest, is een sportief getinte tur
bodiesel. Zowel de Joy als de Sport kunnen
met deze zuinige krachtbron worden uitge
rust. Bovenaan de serie staat de Corsa GSi,
voortaan met een 1.6 liter 16-kleppenmotor.
Deze snelheidsduivel moet f 35.700,- gaan
opbrengen. Hier blijkt de prijsverhoging ten
opzichte van de huidige GSi met 8 kleppen re
latief gering. De bestaande Corsa GSi kost
f 33.595,,
vijfversnellingsbak en weegt 229 kg. De duo-
zit is afneembaar. De tank heeft een inhoud
van 13 liter, terwijl de vele verchroomde delen
voor de juiste uitstraling zorgen. De nieuwe
Honda VF 750C wordt vanaf juni beperkt in
ons land leverbaar in de kleuren rood en vio
let. De richtprijs is f 18.500,-.
Veibg VerVcer Ncdcriind
Na een overvloed aan primeurs op de AutoRai,
zullen ook op de jaarlijks gehouden Autosalon
van Genève (4 t/m 14 maart) de nodige
nieuwtjes te bewonderen zijn. Opel toont
naast de nieuwe Corsa ook voor het eerst de
Astra Cabriolet, die net als de open-Kadett
door Bertone is ontwikkeld. De fabriek van
Bertone in het Italiaanse Grugliasco zal de
Astra Cabrio produceren. Er werd uitgegaan
van de Astra sedan, waardoor de cabrio niet
alleen veel binnenruimte voor de inzittenden
biedt, maar ook een forse hoeveelheid bagage
kan meenemen. De kofferruimte heeft een in
houd van maar liefst 390 liter, en dat maakt
de Astra tot de ruimste in zijn klasse. Opel be
gint met een 2.0 liter motor van 115 pk. De
uitvoering is zeer compleet met onder andere
ABS, stuurbekrachtiging, elektrische ruiten,
getint glas en sportstoelen, terwijl een elek
trisch bediende kap op de optielijst staat.
Originaliteit is vooral in de hogere middenklas
se vaak ver te zoeken. De gemiddelde auto in
dit segment moet de gemiddelde klant aan
spreken en dat veroorzaakt al gauw een grijs
massa-voertuig. Mitsubishi heeft binnen de
waarden en normen die in de zakenklasse gel
den een auto ontworpen, die een redelijk ei
gen gezicht heeft.
Dat eigen gezicht mogen we best letterlijk ne
men. Vooral het front van de nieuwe Galant is
zeer kenmerkend. De auto beschikt over plat
te en langgerekte dubbele koplampen. Het
grootste deel van de luchttoevoer naar de mo
tor geschiedt via de voorbumper, terwijl de
grille tussen de koplampen voornamelijk als
stylingdetail gezien mag worden.
De door ons gereden 2 liter V6 is de meeste
compleet uitgerust auto bij de sedan-reeks.
Aan de buitenkant is dit duidelijk te zien aan
de meegespoten bumpers, skirts, spiegelbe-
huizing en portierkrukken. Bovendien heeft de
V6 sportief ogende vijfspaaks lichtmetalen
velgen, een spoiler op de achterklep en typi
sche, ronde mistlampen in de voorbumper. De
achterkant van de Galant oogt bij de V6 chi
que. De lichtunits zijn met een reflectorstrook
aan elkaar verbonden. De kofferklep gaat he
lemaal tot aan de bumper open. De inhoud
van de bagageruimte van 450 liter is in deze
klasse normaal. Overigens is de Galant ten
opzichte van de vorige generatie flink ge
groeid, wat met name in het interieur terug te
vinden is. Zowel op de twee voorstoelen als
op de achterbank is voldoende hoofd- en
beenruimte voorhanden. De hatchback scoort
met zijn aflopende daklijn duidelijk minder wat
betreft hoofdruimte achterin.
Mitsubishi heeft al vanaf het basismodel ge
kozen voor een complete uitvoering. De 6 ci-
linder GTi steekt natuurlijk met kop en
schouders boven de GL en GLS uit. De auto
heeft dan ook standaard onder andere een
ABS-remsysteem, airbag, airconditioning met
een digitale display, cruise-control, in hoogte
verstelbaar stuur, sportstoelen en met leer be
klede pookknop en stuurwiel. De stoelen bie
den een prima zit met voldoende steun voor
lenden en bovenbenen. Het dashboard is van
alle nodige zaken voorzien en goed afleesbaar.
Toch moet ook weer bij de Galant een opmer
king gemaakt worden ten aanzien van de ge
bruikte materialen. Het geheel ziet er
uitermate degelijk uit, maar er zou best eens
wat meer kleur gebruikt mogen worden. Het
dashboard is grijs, het stuurwiel is grijs, de
portierpanelen zijn grijs, zodat niemand er van
staat te kijken dat ook de bekledingsstof voor
namelijk grijs is. Bij de door ons gereden zil
vergrijze auto's is een blauwe draad in de stof
meegeweven. Toch zou je bij een dergelijk
sportief topmodel een fraaie velours stof ver
wachten met wat meer kleuraccenten.
De 2 liter V6 in de Galant sedan is nieuw. De
cilinders staan onder een hoek van 60 graden.
De twee in- en uitlaatkleppen per cilinder wor
den met 2x2 bovenliggende nokkenassen be
diend. De krachtbron levert 150 pk bij 6750
tr/min en een koppel van 179 Nm bij 4000
tr/min. Bij een kentekengewicht van 1325 kg
kan een top van 215 km/u worden bereikt en
sprint de Galant in 9 seconden van 0 tot 100
km/u. De auto heeft standaard een soepel
schakelende vijfbak. Vreemd genoeg is er
voor deze versie op dit moment geen auto
maat leverbaar.
De wegligging past prima bij de modelaandui
ding GTi. De auto volgt probleemloos de door
de voorwielen aangegeven koers. Overhellen
van de carrosserie komt niet voor. De bedie
ning gaat zoals we inmiddels van de meest
Japanse auto's gewend zijn, uitermate licht en
plezierig.
De Mitsubishi Galant sedan 2.0 GTi V6 24V
kost f 58.995,- en daarmee is de auto be
hoorlijk aantrekkelijk geprijsd. De serie begint
bij de 1.8 GLi vanaf f.36.995,
Na het verdwijnen van de Volkswagen Kever
in Europa werd de meest geproduceerde auto
ter wereld alleen nog maar in Mexico voor de
lokale markt gemaakt. VW heeft echter beslo
ten ook voor Brazilië weer de productie van de
Kever op te starten. De Braziliaanse overheid
heeft hier duidelijk invloed op gehad. Met flin
ke belastingvoordelen moet met de herintro
ductie van de Kever een betaalbare auto op de
markt verschijnen om in het land de massa-
motorisatie op gang te brengen. De auto's zul
len worden gemaakt bij Autolatina een
joint-venture van VW en Ford. De auto zal om
gerekend f 12.750,- gaan kosten, terwijl de
Kever op de Mexicaanse markt eveneens met
belastingvoordeel f 14.800,- moet opbren
gen. Er zal in het project dertig miljoen dollar
worden geïnvesteerd. De produktie van de Ke
ver zorgt voor 800 directe arbeidsplaatsen in
de fabriek en 12.000 bij toeleveranciers. Jaar
lijks zullen weer zo'n 20.000 Kevers in Brazilië
van de band rollen. De produktie-start is voor
zien in de zomer.