Hydractief heeft voorkeur CITROËN XANTIA FORD MONDEO Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Vierde jaargang, nummer 5 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen De nieuwe Xantia van Citroën krijgt de taak in de voetspo ren van de BX te treden. Een zware taak, want dit laatstge noemde model heeft het Franse merk door de jaren heen een dikbelegde boter ham opgeleverd. Toch weet ook Citroën dat de Xantia al leen nooit voor een vergelijk baar succes kan zorgen. Immers de BX wordt niet al leen door de Xantia maar ook door de ZX vervangen. Airbag Donkere wolken pakten zich vorig jaar samen boven de Ford-organisatie. Een sterk toegenomen concurrentie en een gedeeltelijk verouderd modellenprogramma waren hiervan de oorzaak. De nieu we Mondeo moet als opvol ger van de aloude Sierra forse gaten in deze bewolking slaan. We reden de drie benzine-varianten Gezichten Beste keus Leefruimte Reputatie Prestaties Neutraal Prijzen Woensdag 3 maart 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 Om maar meteen met de deur in huis te val len: de Xantia gaat in april minimaal f 41.000, kosten en dat is beduidend meer dan de BX-klanten gewend waren voor hun vierwieler neer te leggen. 'Waarde voor het geld' is wat hen altijd richting die BX trok en toegegeven moet worden dat er voor pakweg 28 mille inderdaad nog steeds een hele fikse auto voor de deur wordt gereden. En of die trouwe klantengroep z'n toevlucht nu tot de van buiten kleinere ZX gaat zoeken, kan slechts de toekomst ons leren. Rond de zomer komt er nog een 1.6 liter 89 pk in de Xantia met een minder rijke uitrusting voor ongeveer P 36.000,-. Overigens onderscheidt Citroën zich hiermee niet in positieve of negatieve zin van de concurrentie. Het staat echter als een paal boven water dat de Xantia niet alleen in prijs beduidend boven de BX uittorent, maar vooral ook wat betreft de kwaliteit. De Xantia komt aanmerkelijk de gelijker voor de dag, wat al duidelijk is als de portieren worden gesloten. De doffe klap doet hier al snel het blikkerige geluid van de BX ver geten. In het interieur wordt nog steeds van veel kunststof gebruik gemaakt, maar het ziet er veel hoogwaardiger uit dan bij die BX. De veiligheid was een hoofditem bij de ontwikke ling. Citroën benadrukt een nagenoeg onver vormbare bodemplaat te hebben ontwikkeld en gaat nu ook mee in de trend van gor delspanners en beschermingsbalken in de portieren. Alleen een airbag zal pas als optie in de loop van volgend jaar worden geboden. Aan de passagierskant is hier overigens nog helemaal geen plaats voor. Er zit heel promi nent een forse handgreep, waarvan het nut discutabel is. Het merendeel van de bijrijders kan er normaal gesproken namelijk niet bij. De Xantia is in de eerste plaats een uitermate fraaie auto. Aan het front is te zien dat hij uit dezelfde stal komt als de grotere XM. Het zijn daarom vooral het profiel en de werkelijk beeldschoon gevormde achterkant, die de nieuwe Citroën z'n eigen gezicht geven. Een fraai gezicht, dat ongetwijfeld bij een breed publiek in de smaak zal vallen. Dat geldi net zo voor het interieur, dat een overzichtelijk dashboard, een nette afwerking en bovendien Voor de Noordatlantische klant Ford heeft zich tot doel gesteld de beste in zijn klasse te zijn met de Mondeo. In de ont wikkelingsfase werden alle directe concurren ten aan een nauwgezet onderzoek blootgesteld. Detail voor detail moest de Mondeo als beste voor de dag komen. Hierbij werd niet alleen gekeken naar de concurren ten op de Europese markt als de Primera, 626, Vectra en 405, maar ook naar het aan bod op de IMoordamerikaanse markt waar de zelfde auto door de Ford/Mercury/Lincoln-organisatie verkocht gaat worden. Zo ontstond uiteindelijk de Mondeo, volgens Ford de auto voor de Noord atlantische markt. De Europese Mondeo wordt uitsluitend gepro duceerd in het Belgische Genk, waar de dag productie door het instellen van drie ploegen op 1970 eenheden ligt. De Mondeo moet de wereld gaan veroveren met een veeiheid aan uitvoeringen. De klant kan al meteen kiezen uit de vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback. Beide modellen hebben een moderne uitstra ling, zonder de extravagantie van de Sierra als Taunus-opvolger. Van verschillende kanten be keken heeft de Mondeo verschillende gezich ten. Met een lengte van 4,48 meter is de Mondeo fink korter dan bijvoorbeeld de Maz da 626 en Mitsubischi Galant, maar loopt keurig in de pas met het Europese aanbod. De auto heeft een slanke neus en een niet over dreven hoog oplopende achterzijde. Een zeer belangrijke verandering ten opzichte van de Sierra is de verplaatsing van de aandrijving van achter naar voor. Alle motoren zijn dan ook dwars onder de kap geplaatst. Ford start met drie 4 cilinder 16-kleppers, allemaal uit de Zeta-reeks. Aan de top staat een nieuwe 2 li ter van 135 pk. Dit vermogen wordt bij 6000 tr/min bereikt, terwijl het maximale koppel van 175 Nm bij 4000 tr/min beschikbaar is. In de praktijk blijkt de 2 liter eigenlijk de minst pret tige van het drietal. De motor moet behoorlijk op toeren gehouden worden en wordt bij zo'n 140 km/u rumoerig. Er kan een top worden behaald van 204 km/u terwijl er 10,6 secon den nodig zijn om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De middelste krachtbron van 1.8 liter is abso luut de beste keus. Vermogen en koppel lig gen met 115 pk en 153 Nm lager, maar zijn al bij lagere toerentallen beschikbaar. Het presta- tieverschil met de 2 liter is uiterst gering: 195 km/u, 0-100 in 11 seconden. Bovendien is de 1.8 over het volledige toerenbereik prettig stil. Maar ook de 90 pk 1.6 is geen tegenvaller: voldoende trekkracht al vanaf lagere toeren tallen en weinig motorgeluid. De prestaties van de 1.6 zijn meer dan keurig met een top van 180 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 13,5 seconden. De 1.8 turbodiesel met inter- cooler en de stationwagon worden pas over enige maanden verwacht. Veiligheid lijkt hét item van de jaren negentig. De Mondeo voldoet uiteraard aan alle gestel de Europese en Amerikaanse eisen. Stan daard zijn de verstevigingsbalken in de portieren, die een starre verbinding vormen van scharnier tot portierslot. Ter hoogte van het dashboard loopt een andere verstevigings- balk waaraan de stuurkolom en airbag elementen zijn bevestigd. Bij een zijdelingse aanrijding wordt door deze balk extra energie afgevoerd. De genoemde airbag is standaard op alle Mondeo's. Ford zal hier publicitair na tuurlijk een slaatje uit slaan. De werkelijke achtergrond schuilt in het feit dat een airbag binnenkort in de VS wettelijk verplicht wordt. ABS staat op de optielijst. De keuze uit ABS of een airbag is moeilijk. Een airbag heb je als het goed is nooit nodig, terwijl ABS op ieder moment van nut kan zijn. Een ander veilig- een riant ruimte-aanbod kent, waarbij vooral de hoofdruimte achterin in positieve zin opvalt. Over de inrichting van de leefruimte valt geen kwaad woord te zeggen, zeker niet bij de complete SX- en VSX-uitmonstering. Bij beide is het meubilair met een mooie velours stof bekleed, het stuurwiel laat zich in hoogte ver stellen en de portierruiten kunnen voor elec- trisch door de sponningen bewogen worden. De VSX onderscheidt zich van de SX door on der andere een buitentemperatuurmeter, lede ren stuurwiel, beklede drempels en afstandsbediening op de centrale vergrende ling. Aan de buitenkant laat de VSX zich net snelst herkennen aan de breedstralers in de voorbumper en de buitenspiegels die in de kleur van de carrosserie zijn gespoten. Het vreemde is echter, dat deze uitrustingsni veaus niet oneindig met de verscheidene mo torvarianten gecombineerd kunnen worden. De 1.8 en 2.0 liter Xantia's zijn er vooralsnog uitsluitend als SX, terwijl de VSX-specificatie aan de 2 liter zestienklepper is gekoppeld. Wanneer de markt daarom vraagt, komt er een 2.0 liter VSX naar Nederland. De 2 liter machine is de meest aantrekkelijke van het stel en d'r blijven nu eenmaal automobilisten die hun auto van alle toeters en bellen voor zien willen hebben. Voor alle duidelijkheid, er volgt in de toekomst nog een basisuitrusting die de toevoeging "X" krijgt, maar in elk geval nog met getint glas, stuurbekrachtiging en een wisser op de achterklep op de weg komt. Citroën staat sinds jaar en dag bekend om z'n uitnemende veercomfort en de Xantia moet die reputatie vanzelfsprekend voortzetten. He laas voorziet het Franse merk niet alle Xan tia's van hetzelfde veersysteem. De modellen met 1.8 lite-motor kennen dezelfde hydro- pneumatische oplossing als de BX, met een uitermate comfortabele, maar wel behoorlijk weke veerkarakteristiek. Het hydractieve veer systeem dat op de Xantia's met 2.0 liter mo tor te vinden is, is verreweg superieur. Het gaat hier om een doorontwikkeling op de techniek van de XM en leidt tot een veel aan genamere vering en demping. Het mooi aan dit systeem is dat het zich automatisch aan past aan de rij-omstandigheden. Wie een bochtig parcours met hoge snelheid aflegt, krijgt een sportieve en dus stevige afstem ming; wie rustig en ontspannen toert, mag re kenen op een op comfort afgestelde vering. Hierbij blijft overigens de mogelijkheid om in het programma van de computer in te grijpen en zelf voor sportief of comfortabel te kiezen. Maar in alle situaties voelen de Xantia's die met dit hydractieve veersysteem door het le ven gaan, veel beter aan dan die voorlopig ene versie met hydropneumatische vering. Ze lig gen steviger op het asfalt en zijn ook meer vergevingsgezind wanneer er bijvoorbeeld in een bocht geremd of plotsklaps van het gas afgegaan wordt. Ondanks het feit dat ook de 1.8 liter viercilin- der best goed presteert (103 pk, 187 km/u) is het vooral vanwege het verfijnde veersysteem dat de 2.0 liter-modellen de voorkeur hebben. Daarvan vormt de minst vermogende de bes te keuze omdat de zestienklepper met 155 pk (213 km/u) niet datgene biedt wat hij belooft. De motor moet flink toeren draaien om er echt flitsende prestaties uit te halen en boven dien produceert hij op die momenten een fors aantal decibels. De achtklept 2.0 liter scoort op al deze onderdelen beter, terwijl zijn presta tiedrang er nog altijd mag zijn. Want met een topsnelheid van 198 km/u en een acceleratie- tijd van 0 tot 100 km/u in 10 tellen, hoeft hij zich in het dagelijkse verkeer allerminst te schamen. Het hoeft geen betoog dat Citroën met de nieuwe Xantia een waardevolle aanvulling op het bestaande gamma krijgt. De Xantia biedt aanmerkelijk meer dan de BX waarvoor dan nu na tien jaar het doek gaat vallen. Voor de toekomst zal de nieuwe reeks nog flink wor den uitgebreid. Na de zomer komt de 1.6 liter motor voor het nieuwbakken model beschik baar, terwijl vanaf die tijd ook de diesels op het menu zullen prijken. (Rob Appels) heidsitem wat op alle modellen wordt toege past, zijn de gordelspanners. Deze kunnen slechts eenmalig hun werk verrichten, maar bewijzen ook pas bij een zware aanrijding hun nut. Ford probeert ook het omkatten tegen te gaan Het chassisnummer is direct tegen de ruit ge plaatst. Om dit te veranderen moet eerst de ruit verwijderd worden en daarna vrijwel het volledige dashboard. Andere elementen die we op de Mondeo tegenkomen zijn een pol lenfilter, voorgeboorde bevestigingpunten voor een trekhaak, een achteras met McPher- son veerpoten en een benzinevuldop voorbe reid op dampafzuiging. Ford claimt ten opzichte van de concurrentie langere onder- houdsintervallen, kortere reparatietijden en daarmee samenhangend een lagere exploita tierekening. Vooral dat laatste is van doorslag gevend belang voor de kansen van de Mondeo op de zakelijke markt. Ruim de helft zal via leasemaatschapijen de weg opkomen. Met het oog op de inruilprijzen over enkele ja ren komt er geen Mondeo meer in een kale basisuitgave. Ford begint met een compleet CLX-model, gevolgt door de GLX en Ghia. Onafhankelijk van de uitvoering biedt de Mon deo een goed comfortniveau. Vooral de weke vering van de achteras, zo kenmerkend voor de Sierra, lijkt ver verdwenen. Door de voor wielaandrijving is de auto behoorlijk neutraal met een goed bochtengedrag. Uitnodigen tot een sportief rijgedrag doet de Mondeo echter totaal niet. De voorstoelen bieden ondanks een niet al te lange zitting een redelijk stevige zit. Afhankelijk van de uitvoering is stoelver warming en een elektrische hoogteverstelling leverbaar. De auto heeft een behoorlijk ruitop- pervlak, waardoor het overzicht goed be waard blijft. Dode hoeken heeft de Mondeo weinig. Als Ford beweert dat de Mondeo op ieder punt uitblinkt in zijn klasse, moet toch nog eens naar de achterbank gekeken worden. De beenruimte is vooral bij langere voorpassa giers aan de krappe kant, wat ook over de hoofdruimte kan worden gezegd. Ford woordvoerders deelden echter mee dat de hoofdruimte achterin bij de produktie- exemplaren met 2,5 centimeter is toegeno men. We houden het in de gaten! Het succes van een auto valt of staat met de prijs. De Mondeo sluit keurig bij zijn concur rentie aan, maar biedt voor hetzelfde geld een veel rijkere uitrusting. De serie begint bij de 1.6 CLX sedan voor f 37.990,-. Er geldt een meerprijs voor de hatchback van f 1.250,- terwijl de stationwa gon straks voor f.3.750, - extra leverbaar wordt. Ook de 1.8 en 2.0 zijn als CLX verkrijg baar vanaf respectievelijk f.39.990, en f 41.990,-. De GLX begint bij de 1.8 vanaf f 42.990,- terwijl de luxueuze Ghia uitsluitend als 2 liter op de prijslijst staat vanaf f 49.990,-. De duurste Mondeo wordt voorlo pig de sportief getinte Si met vierwielaandrij- ving voor f 58.740.-. De turbodiesel is voor de zakelijke markt van groot belang. De serie start bij de sedan CLX voor f 44.490,-. Vol gend jaar komt nog de aangekondigde 2.5 li ter V6 van 170 pk.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 15