in notedop Toyota Carina E Stationwagon Wederom sterk nummer Ruimte-auto RENAULT TWINGO PEUGEOT 306 4-14 FEBRUAR11993 ~ratJ Prijs Amsterdam De middenklasse behoort voor menig autofabrikant tot het be langrijkste segment van de markt. Peugeot introduceerde eind 1985 de 309, een auto boven de suc cesvolle 205, waarvan verschillen de carrosseriedelen werden overgenomen. De 309 was zeer kenmerkend, maar sprak lang niet iedereen aan. De nieuwe 306 moet dat echter wel gaan doen. We kregen uitgebreid de gelegen heid de nieuweling vlak voor zijn wereldpremière op de Rai proef te rijden. Mintgroen Cléon-motor In het verleden toonde Renault zich al vele malen een trendsetter. Denk maar eens aan de Renault 4 met voorwielaandrijving en een grote vijfde deur. Ditzelfde con cept werd enige tijd later in een hogere klasse geïntroduceerd met de Renault 16, maar ook de eerste Renault 5 en de Espace waren bij introductie een voorbeeld voor an deren. Dat Renault deze schep pende kracht nog steeds in huis heeft, blijkt uit de nieuwste telg, de Twingo. Pantograaf Achterban Prijzen Prijzen Familietrekjes Aanrader Woensdag 3 februari 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 25 m en achter een compacte torsie-as. De carros serie helt niet overdreven over in bochten. Het algehele comfort staat zoals je mag verwach ten op een hoog Frans peil. Een enkel kritiek punt betreft het afwezig zijn van een interval op de ruitewisser en de verstelbaarheid van de gordels voorin. Veiligheid is hét item van de jaren negentig. Uiteraard voldoet de Twingo aan alle gestelde veiligheidseisen. Het is overigens de eerste nieuwe Renault die is voorzien van verstevi- gingsbalken in de portieren. De Renault 19 kreeg dit vorig jaar bij zijn facelift, terwijl de Safrane vanaf februari hiermee zal worden uit gerust. Renault is bezig binnen haar programma twee naast elkaar lopende modellijnen op te bou wen. Bovenin vinden we de Safrane naast de Espace. Vanaf juni staat bij de Nederlandse dealers de Twingo naast de Clio, terwijl medio volgend jaar nog een ruimte-auto naast de 19 en 21 zal worden gepresenteerd. De Twingo zal in Nederland in juni worden geïntroduceerd. Er kan zoals gezegd worden gekozen uit vier vrolijke basiskleuren, terwijl tegen meerprijs nog zwart, metallic rood en donkergrijs metallic beschikbaar zijn. Verder zijn er nog twee fabrieksopties: airconditio ning en een groot roldak. Renault Nederland verwacht de Twingo bij introductie voor een prijs tussen de f 20.000,= en f 21.000,= te kunnen aanbieden en dat is ronduit scherp. Vier meter is de 306 lang en valt in een segment met zware concurrentie van de VW Golf, Opel Astra, Renault 19, Nissan Sunny, Mazda 323, Ford Escort en Ci- troën ZX. Auto's in deze klasse moeten niet opvallen door een futuritische vorm geving, maar wel een hoge mate aan vei ligheid en comfort bieden, een lage km/u in 14 seconden. De Twingo heeft zowel waarvan delen van de Safrane zijn overgeno- voor als achter een nieuwe wielophanging, men. Voor treffen we McPherson veerpoten Hoe Renault de Twingo in haar programma ziet, wordt duidelijk als we een kijkje in het in terieur nemen. De Twingo is niet het kleinere broertje van de Clio, maar een soort van mini- Espace. Het is dan ook op z'n minst verras send dat Renault in zo'n kleine auto zoveel ruimte heeft weten te creëeren. De motor ruimte is zo kort mogelijk gehouden. Met een breedte van 1,63 meter is de Twingo zelfs gro ter dan de Clio. De twee voorpassagiers ko men dan ook absoluut niet met eikaars schouders in conflict. Het dashboard is erg diep, wat ook een ruimtelijk effect geeft. De meest slimme constructie vinden we echter achterin. In normale opstelling is achterin een voor deze klasse normale beenruimte te vin den, terwijl er een bagagevolume van 261 liter beschikbaar is. In de praktijk echter wordt een bagageruimte maar uiterst weinig volledig gebruikt. Renault heeft de achterbank net als de voorstoelen op een rails gemonteerd, zodat het geheel maar liefst 17 centimeter naar achter kan worden geschoven. Van de kofferruimte blijft dan nog 168 liter over. Twee volwassenen hebben hier door een zee aan ruimte. De afmetingen van de zitplaatsen komen vrijwel overeen met die van de Renault 25. Het interieur biedt echter nog meer mogelijkheden. De twee rugleunin gen van de achterbank kunnen afzonderlijk versteld worden. Worden ook de voorstoelen platgelegd, dan is de Twingo ineens een twee persoons hotelkamertje. De aankleding van het interieur is net zo ver rassend als de buitenkant. De Twingo heeft een speels vormgegeven dashboard met de instrumenten helemaal bovenin de midden console en niet zoals gebruikelijk achter het stuur. De snelheidsmeter en benzinemeter zijn digitaal uitgevoerd. Daarnaast kunnen de to taalteller, dagteller en de klok worden opge roepen. De afleesbaarheid is redelijk. Achter het stuurwiel is een display met alle controle lampjes te vinden. Ondanks het afwijkende in terieurdesign heeft Renault nagedacht over een makkelijke bediening. Alle knopjes, hen- deltjes en slingertjes zijn in de kleur mintgroen uitgevoerd. Zelfs het stangetje om de motor kap mee open te houden, de handvaten om de portieren dicht te trekken en de con tactsleutel zijn in deze kleur gemaakt. In de Twingo vinden we op de stoelen en achter bank een vrolijke bekleding, waarin drie van de vier carrosseriekleuren terug te vinden zijn: blauw/paars als hoofdkleur met rode en groe ne accenten. Een deel van de portieren en raamstijlen is niet bekleed, waardoor de vrolijke buitenkleur ook in het interieur te zien is. De stoelen bie den een goede zit, maar zullen voor fors uitge vallen personen wellicht wat smal zijn en een te kort zitting hebben. Renault heeft bij de Twingo gekozen voor slechts één uitvoering, dus ook maar één mo torvariant. Vanwege een volledig bezette ca paciteit bij de moderne Energy-motoren werd gekozen voor een gemoderniseerde 1.2 liter Cléon-motor, waarvan de historie terug gaat tot in de jaren zestig. De 1239 cc 4 pitter le vert met centrale injectie. 55 pk bij 5300 tr/min en een koppel van 90 Nm bij 2800 tr/min. Een groot voordeel van deze motor is vooral het voor deze klasse hoge koppel bij een laag toerental. Er hoeft zodoende weinig geschakeld te worden. De 1.2 liter lijkt in de Twingo voldoende. Alleen in bergachtig ge bied moet de dwars voorin geplaatste kracht bron nadrukkelijk op toeren worden gehouden. De Twingo heeft een totaalgewicht van 785 kg. De 1.2 motor zorgt hierbij voor een top van 150 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 Met een lengte van 3,43 meter is de grap pige Twingo de kortste auto die Renault in zijn na-oorlogse geschiedenis heeft ge maakt. Het is daarom verbluffend dat bin nen deze geringe lengte zoveel ruimte en gebruiksgemak zijn verenigd. De Twingo is een sympathiek ogend karretje. Zijn bolle koplampen en brede luchtinlaat in de bumper geven hem een gezicht. De motorkap en voorruit staan in één lijn, wat uiteraard de stroomlijn ten goede komt. De auto heeft for se portieren, waardoor de instap gemakkelijk wordt gemaakt. De achterklep is bol van vorm en sluit mooi op de afgeronde achterlichten aan. De Twingo toont meteen erg compleet met onder andere een achterruitwisser, leuke wieldoppen, twee buitenspiegels en richting aanwijzers op de flanken. Op de voorruit rust één enorme ruitewisser met een zogenaamde pantograaf. Deze voorziening zorgt ervoor dat met één wisserarm de hele voorruit schoon geveegd kan worden. Ook een aardig detail is dat de spiegels niet op de deuren, maar op de voorschermen zijn gemonteerd. Op het linker exemplaar is zelfs de antenne geplaatst. Eén van de zes Rai-wereldprimeurs is de Toyo ta Carina E als Stationwagon. Vlak voor de opening van de tentoonstelling toonde impor teur Louwman en Parqui deze nieuweling aan de vaderlandse pers. De Carina E Stationwa gon wordt gemaakt in de Japanse Toyota- fabriek, dit in tegenstelling tot de uit Engeland afkomstige sedan en hatchback. De Carina Stationwagon heeft zijn front en voorportieren met de bestaande varianten ge meen. De achterportieren zijn aan de verder doorgetrokken daklijn aangepast. De extra zij ruit loopt naar achter smaller toe. Wie bijvoor beeld aan de Camry Customwagon even moet wennen, zal de Carina Stationwagon di- rekt mooi vinden. Een klein deel van de ach terlichtunits blijft op de flanken van de carrosserie als het grootste deel met de klep mee omhoog scharniert. Heel handig is de forse uitsnede in de bumper, waardoor de tilhoogte gering is. De laadruimte van de Stationwagon heeft met de achter bank in positie en uitgetrokken rolhoes een in houd van 485 liter. Door de achterbank in twee delen neer te klappen wordt dit vergroot tot 860 liter (tot aan de ruiten). De kofferruim te is 1,01 meter lang en 1,38 meter breed. De lengte neemt na het neerklappen van de bank tot 1,74 meter toe. De laadruimte heeft een hoogte van 88 centimeter. Met een totale lengte van 4,545 meter is de Stationwagon maar anderhalve centimeter gegroeid ten opzichte van de bestaande va rianten. Het uiterlijk kan worden verfraaid met een dakrailing. De Carina E Stationwagon wordt aangeboden met twee bekende motoren. De 2 liter benzine injectiemotor met 16-kleppen levert een ver mogen van 133 pk bij 5800 tr/min en is ge koppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Een automaat wordt tegen meerprijs aange boden. Een stationcar vraagt natuurlijk ook om een diesel. Toyota levert de 2 liter oliesto ker met 73 pk. In de Carina Stationwagon vin den we echter als basismotor de 1.6 liter Lean Burn krachtbron. Bij de verbranding wordt meer lucht toegevoegd dan gebruikelijk, waar door de motor schoner en effectiever wordt. De Carina E 1.6 is daardoor schoon en zuinig. Natuurlijk vinden we ook hier vier kleppen per zuiger en een electronisch geregeld sequen tieel multipoint inspuitsysteem. De auto haalt een top van 185 km/u en trekt in 11,4 secon den van 0 tot 100 km/u. De 2.0 diesel komt altijd nog tot 160 km/u, uiteraard ook bij een laag brandstofverbruik. De Carina E Stationwagon kent drie uit rustingsvarianten, de basisversie alleen als 1.6, de XL en GL. De 1.6 en diesel worden als XL geleverd, terwijl de 2 liter alleen als luxu euze GLi te bestellen is. De basisauto is al re delijk compleet uitgerust met onder andere meegespoten bumpers, een digitaal klokje, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, ge tint glas, centrale console, in hoogte verstel bare koplampen en hoofdsteunen op de achterbank. De XL voegt hieraan toe: centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, toerentel- ler, verstelbaar stuur en een rolhoes over de bagageruimte. De GL is op luxe ingesteld met elektrische raambediening, elektrisch bedien de en verwarmde spiegels, bredere banden, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een armsteun achterin. De Carina is een veilige auto met verstevi- gingsbalken in de portieren en als optie lever baar ABS en airbag. De Carina E Stationwagon 1.6i kost f 38.451,= en dat is een keurig bedrag. De completer uitgeruste XLi kost 40.990, Wie meer luxe en power wil komt uit op de 2.0 GLi voor f 46.490,= terwijl Toyota de diesel aanbiedt voor f 46.010, tes zijn er legio in de 306. Boven het normale dashboardkastje is een extra afgesloten op- bergvak te vinden. Waarschijnlijk zal hierin op termijn de bijrijdersairbag worden geplaatst. Maar ook in de portieren en console kunnen voldoende zaken worden opgeborgen. De 306 heeft een prettig in de hand liggend stuurwiel dat in alle gevallen in hoogte verstel baar is. Stuurbekrachtiging wordt alleen bij de duurdere types aangeboden, en is ook niet echt noodzakelijk. De stoelen zijn niet overdre ven groot, maar bieden een comfortabele zit. De ruimte op de achterbank is normaal te noemen. Wat betreft zitpositie doet de 306 nog het meeste aan de 405 denken. Motorisch gesproken valt Peugeot volledig op oude bekenden terug. De basis 1.4 liter is goed voor 75 pk, gevolgt door de 90 pk 1.6 en de 1.8 die met multipoint injectie 103 pk aan de krukas brengt. Alhoewel de 1.8 motor natuurlijk de meeste adem heeft en de beste prestaties neerzet, moet gezegd worden dat de kwieke 1.4 liter absoluut een aanrader is. De motor is voldoende snel en brengt de net 1000 kg wegende 306 naar een top van 165 km/u. De 1.4 motor is leverbaar in de XN en XR uitrustingsniveau's. De XR komt er ook als 1.6, terwijl de meest complete XT-uitgave weer als 1.6 en 1.8 op de prijslijst komt. Vele honderden kilometers asfalt lieten we on der de banden van de verschillende 306-uitvoeringen doorglippen. De auto blijkt zeer comfortabel en vooral ook erg stil. Alleen is er wat windgeruis rond de spiegels. Peuge ot heeft voor wat betreft de wielophanging gebruik gemaakt van elementen van de Ci- troën ZX. Dit betekent dat de achterwielen sturend zijn opgehangen. Toch is het moment van insturen veel minder nadrukkelijk voelbaar dan bij de Citroën. Op alle fronten scoort de 306 een dikke voldoende. Half maart is de 306 al bij de Nederlandse dealers in de showroom te vinden. De impor teur heeft ook al richtprijzen voor de verschil lende uitvoeringen gegeven. De Peugeot 306 1.4i XN vijfdeurs gaat f 28.000,= kosten. Het programma loopt door tot de 1.8i XT voor ongeveer f 36.000, Wederom blijkt een Franse auto in dit segment aanzienlijk aan trekkelijker geprijsd dan de Duitse concur rentie. Peugeot komt met de 306 beslagen ten ijs. Allereerst wordt de vijfdeurs gepresenteerd, waarna in maart de driedeurs-variant in Genè- ve tentoongesteld zal worden. Ook komt er een sportieve GTï, zomerse cabriolet en een zakelijke sedan. Uiterlijk is de 306 onmiskenbaar een Peugeot. Alle basiskenmerken van deze fabrikant zijn aanwezig, zoals de naar binnen aflopende ko plampen, een smalle meegespoten grille met embleem, een licht oplopende taillelijn en schuin aflopende achterlichtunits. Door deze typische familietrekjes oogt de 306 van voren als een kleine 605 en doet de zijkant sterk denken aan de 106. Al met al is de 306 een makkelijk ogende auto die een groter publiek zal aanspreken dan de 309. Uit praktisch oog punt zijn er twee manko's te noemen. De ach terklep heeft keurig een drukknop om te worden geopend. Echter om hem weer dicht te trekken is alleen aan de binnenzijde een uit sparing aangebracht. Wie na het dichtslaan van de klep even wil proberen of ie werkelijk gesloten is, heeft absoluut geen houvast. Daarnaast is het erg jammer dat de vijfde deur niet tot aan de bumper open gaat, vergelijk baar aan de vernieuwde 405 waar ook een rand is blijven zitten. De technici verklaarden dat deze rand niet gemist kan worden vanwe ge de stijfheid van de carrosserie. Eenmaal in de auto gezeten kan er ook geen moment over de herkomst worden getwijfeld. De middenconsole en het instrumentarium zijn in een in elkaar overlopende behuizing te vinden. De dashboard heeft twee grote klok ken geflankeerd door kleinere instrumenten en controlelampjes. Gelukkig is de 306 voorzien van vier uitstroomopeningen op het dashbo ard, die allemaal afzonderlijk in de stellen en te sluiten zijn. Peugeot levert voor de 306 een reeks radio's die af-fabriek worden ingebouwd. Door hun specifieke vorm zijn ze niet bruikbaar in ande re auto's en zodoende onaantrekkelijk voor diefstal. De verwarming en ventilatie worden met drie draaiknoppen bediend. Opbergruim- kilometerkostprijs hebben en goed presteren.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 25