in notedop
Toyota Carina E Stationwagon
Wederom sterk nummer
Ruimte-auto
RENAULT TWINGO
PEUGEOT 306
4-14 FEBRUAR11993 ~ratJ
Prijs
Amsterdam
De middenklasse behoort voor
menig autofabrikant tot het be
langrijkste segment van de markt.
Peugeot introduceerde eind 1985
de 309, een auto boven de suc
cesvolle 205, waarvan verschillen
de carrosseriedelen werden
overgenomen. De 309 was zeer
kenmerkend, maar sprak lang niet
iedereen aan. De nieuwe 306
moet dat echter wel gaan doen.
We kregen uitgebreid de gelegen
heid de nieuweling vlak voor zijn
wereldpremière op de Rai proef te
rijden.
Mintgroen
Cléon-motor
In het verleden toonde Renault
zich al vele malen een trendsetter.
Denk maar eens aan de Renault 4
met voorwielaandrijving en een
grote vijfde deur. Ditzelfde con
cept werd enige tijd later in een
hogere klasse geïntroduceerd met
de Renault 16, maar ook de eerste
Renault 5 en de Espace waren bij
introductie een voorbeeld voor an
deren. Dat Renault deze schep
pende kracht nog steeds in huis
heeft, blijkt uit de nieuwste telg,
de Twingo.
Pantograaf
Achterban
Prijzen
Prijzen
Familietrekjes
Aanrader
Woensdag 3 februari 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
25
m
en achter een compacte torsie-as. De carros
serie helt niet overdreven over in bochten. Het
algehele comfort staat zoals je mag verwach
ten op een hoog Frans peil. Een enkel kritiek
punt betreft het afwezig zijn van een interval
op de ruitewisser en de verstelbaarheid van
de gordels voorin.
Veiligheid is hét item van de jaren negentig.
Uiteraard voldoet de Twingo aan alle gestelde
veiligheidseisen. Het is overigens de eerste
nieuwe Renault die is voorzien van verstevi-
gingsbalken in de portieren. De Renault 19
kreeg dit vorig jaar bij zijn facelift, terwijl de
Safrane vanaf februari hiermee zal worden uit
gerust.
Renault is bezig binnen haar programma twee
naast elkaar lopende modellijnen op te bou
wen. Bovenin vinden we de Safrane naast de
Espace. Vanaf juni staat bij de Nederlandse
dealers de Twingo naast de Clio, terwijl medio
volgend jaar nog een ruimte-auto naast de 19
en 21 zal worden gepresenteerd.
De Twingo zal in Nederland in juni worden
geïntroduceerd. Er kan zoals gezegd worden
gekozen uit vier vrolijke basiskleuren, terwijl
tegen meerprijs nog zwart, metallic rood en
donkergrijs metallic beschikbaar zijn. Verder
zijn er nog twee fabrieksopties: airconditio
ning en een groot roldak. Renault Nederland
verwacht de Twingo bij introductie voor een
prijs tussen de f 20.000,= en f 21.000,= te
kunnen aanbieden en dat is ronduit scherp.
Vier meter is de 306 lang en valt in een
segment met zware concurrentie van de
VW Golf, Opel Astra, Renault 19, Nissan
Sunny, Mazda 323, Ford Escort en Ci-
troën ZX. Auto's in deze klasse moeten
niet opvallen door een futuritische vorm
geving, maar wel een hoge mate aan vei
ligheid en comfort bieden, een lage
km/u in 14 seconden. De Twingo heeft zowel waarvan delen van de Safrane zijn overgeno-
voor als achter een nieuwe wielophanging, men. Voor treffen we McPherson veerpoten
Hoe Renault de Twingo in haar programma
ziet, wordt duidelijk als we een kijkje in het in
terieur nemen. De Twingo is niet het kleinere
broertje van de Clio, maar een soort van mini-
Espace. Het is dan ook op z'n minst verras
send dat Renault in zo'n kleine auto zoveel
ruimte heeft weten te creëeren. De motor
ruimte is zo kort mogelijk gehouden. Met een
breedte van 1,63 meter is de Twingo zelfs gro
ter dan de Clio. De twee voorpassagiers ko
men dan ook absoluut niet met eikaars
schouders in conflict. Het dashboard is erg
diep, wat ook een ruimtelijk effect geeft. De
meest slimme constructie vinden we echter
achterin. In normale opstelling is achterin een
voor deze klasse normale beenruimte te vin
den, terwijl er een bagagevolume van 261 liter
beschikbaar is.
In de praktijk echter wordt een bagageruimte
maar uiterst weinig volledig gebruikt. Renault
heeft de achterbank net als de voorstoelen op
een rails gemonteerd, zodat het geheel maar
liefst 17 centimeter naar achter kan worden
geschoven. Van de kofferruimte blijft dan nog
168 liter over. Twee volwassenen hebben hier
door een zee aan ruimte. De afmetingen van
de zitplaatsen komen vrijwel overeen met die
van de Renault 25. Het interieur biedt echter
nog meer mogelijkheden. De twee rugleunin
gen van de achterbank kunnen afzonderlijk
versteld worden. Worden ook de voorstoelen
platgelegd, dan is de Twingo ineens een twee
persoons hotelkamertje.
De aankleding van het interieur is net zo ver
rassend als de buitenkant. De Twingo heeft
een speels vormgegeven dashboard met de
instrumenten helemaal bovenin de midden
console en niet zoals gebruikelijk achter het
stuur. De snelheidsmeter en benzinemeter zijn
digitaal uitgevoerd. Daarnaast kunnen de to
taalteller, dagteller en de klok worden opge
roepen. De afleesbaarheid is redelijk. Achter
het stuurwiel is een display met alle controle
lampjes te vinden. Ondanks het afwijkende in
terieurdesign heeft Renault nagedacht over
een makkelijke bediening. Alle knopjes, hen-
deltjes en slingertjes zijn in de kleur mintgroen
uitgevoerd. Zelfs het stangetje om de motor
kap mee open te houden, de handvaten om
de portieren dicht te trekken en de con
tactsleutel zijn in deze kleur gemaakt. In de
Twingo vinden we op de stoelen en achter
bank een vrolijke bekleding, waarin drie van
de vier carrosseriekleuren terug te vinden zijn:
blauw/paars als hoofdkleur met rode en groe
ne accenten.
Een deel van de portieren en raamstijlen is
niet bekleed, waardoor de vrolijke buitenkleur
ook in het interieur te zien is. De stoelen bie
den een goede zit, maar zullen voor fors uitge
vallen personen wellicht wat smal zijn en een
te kort zitting hebben.
Renault heeft bij de Twingo gekozen voor
slechts één uitvoering, dus ook maar één mo
torvariant. Vanwege een volledig bezette ca
paciteit bij de moderne Energy-motoren werd
gekozen voor een gemoderniseerde 1.2 liter
Cléon-motor, waarvan de historie terug gaat
tot in de jaren zestig. De 1239 cc 4 pitter le
vert met centrale injectie. 55 pk bij 5300
tr/min en een koppel van 90 Nm bij 2800
tr/min. Een groot voordeel van deze motor is
vooral het voor deze klasse hoge koppel bij
een laag toerental. Er hoeft zodoende weinig
geschakeld te worden. De 1.2 liter lijkt in de
Twingo voldoende. Alleen in bergachtig ge
bied moet de dwars voorin geplaatste kracht
bron nadrukkelijk op toeren worden
gehouden.
De Twingo heeft een totaalgewicht van 785
kg. De 1.2 motor zorgt hierbij voor een top van
150 km/u en een acceleratie van 0 tot 100
Met een lengte van 3,43 meter is de grap
pige Twingo de kortste auto die Renault in
zijn na-oorlogse geschiedenis heeft ge
maakt. Het is daarom verbluffend dat bin
nen deze geringe lengte zoveel ruimte en
gebruiksgemak zijn verenigd.
De Twingo is een sympathiek ogend karretje.
Zijn bolle koplampen en brede luchtinlaat in de
bumper geven hem een gezicht. De motorkap
en voorruit staan in één lijn, wat uiteraard de
stroomlijn ten goede komt. De auto heeft for
se portieren, waardoor de instap gemakkelijk
wordt gemaakt. De achterklep is bol van vorm
en sluit mooi op de afgeronde achterlichten
aan. De Twingo toont meteen erg compleet
met onder andere een achterruitwisser, leuke
wieldoppen, twee buitenspiegels en richting
aanwijzers op de flanken. Op de voorruit rust
één enorme ruitewisser met een zogenaamde
pantograaf. Deze voorziening zorgt ervoor dat
met één wisserarm de hele voorruit schoon
geveegd kan worden. Ook een aardig detail is
dat de spiegels niet op de deuren, maar op de
voorschermen zijn gemonteerd. Op het linker
exemplaar is zelfs de antenne geplaatst.
Eén van de zes Rai-wereldprimeurs is de Toyo
ta Carina E als Stationwagon. Vlak voor de
opening van de tentoonstelling toonde impor
teur Louwman en Parqui deze nieuweling aan
de vaderlandse pers. De Carina E Stationwa
gon wordt gemaakt in de Japanse Toyota-
fabriek, dit in tegenstelling tot de uit Engeland
afkomstige sedan en hatchback.
De Carina Stationwagon heeft zijn front en
voorportieren met de bestaande varianten ge
meen. De achterportieren zijn aan de verder
doorgetrokken daklijn aangepast. De extra zij
ruit loopt naar achter smaller toe. Wie bijvoor
beeld aan de Camry Customwagon even
moet wennen, zal de Carina Stationwagon di-
rekt mooi vinden. Een klein deel van de ach
terlichtunits blijft op de flanken van de
carrosserie als het grootste deel met de klep
mee omhoog scharniert.
Heel handig is de forse uitsnede in de bumper,
waardoor de tilhoogte gering is. De laadruimte
van de Stationwagon heeft met de achter
bank in positie en uitgetrokken rolhoes een in
houd van 485 liter. Door de achterbank in
twee delen neer te klappen wordt dit vergroot
tot 860 liter (tot aan de ruiten). De kofferruim
te is 1,01 meter lang en 1,38 meter breed. De
lengte neemt na het neerklappen van de bank
tot 1,74 meter toe. De laadruimte heeft een
hoogte van 88 centimeter.
Met een totale lengte van 4,545 meter is de
Stationwagon maar anderhalve centimeter
gegroeid ten opzichte van de bestaande va
rianten. Het uiterlijk kan worden verfraaid met
een dakrailing.
De Carina E Stationwagon wordt aangeboden
met twee bekende motoren. De 2 liter benzine
injectiemotor met 16-kleppen levert een ver
mogen van 133 pk bij 5800 tr/min en is ge
koppeld aan een handgeschakelde vijfbak.
Een automaat wordt tegen meerprijs aange
boden. Een stationcar vraagt natuurlijk ook
om een diesel. Toyota levert de 2 liter oliesto
ker met 73 pk. In de Carina Stationwagon vin
den we echter als basismotor de 1.6 liter Lean
Burn krachtbron. Bij de verbranding wordt
meer lucht toegevoegd dan gebruikelijk, waar
door de motor schoner en effectiever wordt.
De Carina E 1.6 is daardoor schoon en zuinig.
Natuurlijk vinden we ook hier vier kleppen per
zuiger en een electronisch geregeld sequen
tieel multipoint inspuitsysteem. De auto haalt
een top van 185 km/u en trekt in 11,4 secon
den van 0 tot 100 km/u. De 2.0 diesel komt
altijd nog tot 160 km/u, uiteraard ook bij een
laag brandstofverbruik.
De Carina E Stationwagon kent drie uit
rustingsvarianten, de basisversie alleen als
1.6, de XL en GL. De 1.6 en diesel worden als
XL geleverd, terwijl de 2 liter alleen als luxu
euze GLi te bestellen is. De basisauto is al re
delijk compleet uitgerust met onder andere
meegespoten bumpers, een digitaal klokje,
van binnenuit verstelbare buitenspiegels, ge
tint glas, centrale console, in hoogte verstel
bare koplampen en hoofdsteunen op de
achterbank. De XL voegt hieraan toe: centrale
vergrendeling, stuurbekrachtiging, toerentel-
ler, verstelbaar stuur en een rolhoes over de
bagageruimte. De GL is op luxe ingesteld met
elektrische raambediening, elektrisch bedien
de en verwarmde spiegels, bredere banden, in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een
armsteun achterin.
De Carina is een veilige auto met verstevi-
gingsbalken in de portieren en als optie lever
baar ABS en airbag. De Carina E
Stationwagon 1.6i kost f 38.451,= en dat is
een keurig bedrag. De completer uitgeruste
XLi kost 40.990, Wie meer luxe en power
wil komt uit op de 2.0 GLi voor f 46.490,=
terwijl Toyota de diesel aanbiedt voor
f 46.010,
tes zijn er legio in de 306. Boven het normale
dashboardkastje is een extra afgesloten op-
bergvak te vinden. Waarschijnlijk zal hierin op
termijn de bijrijdersairbag worden geplaatst.
Maar ook in de portieren en console kunnen
voldoende zaken worden opgeborgen. De
306 heeft een prettig in de hand liggend
stuurwiel dat in alle gevallen in hoogte verstel
baar is. Stuurbekrachtiging wordt alleen bij de
duurdere types aangeboden, en is ook niet
echt noodzakelijk. De stoelen zijn niet overdre
ven groot, maar bieden een comfortabele zit.
De ruimte op de achterbank is normaal te
noemen. Wat betreft zitpositie doet de 306
nog het meeste aan de 405 denken.
Motorisch gesproken valt Peugeot volledig op
oude bekenden terug. De basis 1.4 liter is
goed voor 75 pk, gevolgt door de 90 pk 1.6
en de 1.8 die met multipoint injectie 103 pk
aan de krukas brengt. Alhoewel de 1.8 motor
natuurlijk de meeste adem heeft en de beste
prestaties neerzet, moet gezegd worden dat
de kwieke 1.4 liter absoluut een aanrader is.
De motor is voldoende snel en brengt de net
1000 kg wegende 306 naar een top van 165
km/u. De 1.4 motor is leverbaar in de XN en
XR uitrustingsniveau's. De XR komt er ook als
1.6, terwijl de meest complete XT-uitgave
weer als 1.6 en 1.8 op de prijslijst komt.
Vele honderden kilometers asfalt lieten we on
der de banden van de verschillende
306-uitvoeringen doorglippen. De auto blijkt
zeer comfortabel en vooral ook erg stil. Alleen
is er wat windgeruis rond de spiegels. Peuge
ot heeft voor wat betreft de wielophanging
gebruik gemaakt van elementen van de Ci-
troën ZX. Dit betekent dat de achterwielen
sturend zijn opgehangen. Toch is het moment
van insturen veel minder nadrukkelijk voelbaar
dan bij de Citroën. Op alle fronten scoort de
306 een dikke voldoende.
Half maart is de 306 al bij de Nederlandse
dealers in de showroom te vinden. De impor
teur heeft ook al richtprijzen voor de verschil
lende uitvoeringen gegeven. De Peugeot 306
1.4i XN vijfdeurs gaat f 28.000,= kosten.
Het programma loopt door tot de 1.8i XT voor
ongeveer f 36.000, Wederom blijkt een
Franse auto in dit segment aanzienlijk aan
trekkelijker geprijsd dan de Duitse concur
rentie.
Peugeot komt met de 306 beslagen ten ijs.
Allereerst wordt de vijfdeurs gepresenteerd,
waarna in maart de driedeurs-variant in Genè-
ve tentoongesteld zal worden. Ook komt er
een sportieve GTï, zomerse cabriolet en een
zakelijke sedan.
Uiterlijk is de 306 onmiskenbaar een Peugeot.
Alle basiskenmerken van deze fabrikant zijn
aanwezig, zoals de naar binnen aflopende ko
plampen, een smalle meegespoten grille met
embleem, een licht oplopende taillelijn en
schuin aflopende achterlichtunits. Door deze
typische familietrekjes oogt de 306 van voren
als een kleine 605 en doet de zijkant sterk
denken aan de 106. Al met al is de 306 een
makkelijk ogende auto die een groter publiek
zal aanspreken dan de 309. Uit praktisch oog
punt zijn er twee manko's te noemen. De ach
terklep heeft keurig een drukknop om te
worden geopend. Echter om hem weer dicht
te trekken is alleen aan de binnenzijde een uit
sparing aangebracht. Wie na het dichtslaan
van de klep even wil proberen of ie werkelijk
gesloten is, heeft absoluut geen houvast.
Daarnaast is het erg jammer dat de vijfde deur
niet tot aan de bumper open gaat, vergelijk
baar aan de vernieuwde 405 waar ook een
rand is blijven zitten. De technici verklaarden
dat deze rand niet gemist kan worden vanwe
ge de stijfheid van de carrosserie.
Eenmaal in de auto gezeten kan er ook geen
moment over de herkomst worden getwijfeld.
De middenconsole en het instrumentarium
zijn in een in elkaar overlopende behuizing te
vinden. De dashboard heeft twee grote klok
ken geflankeerd door kleinere instrumenten en
controlelampjes. Gelukkig is de 306 voorzien
van vier uitstroomopeningen op het dashbo
ard, die allemaal afzonderlijk in de stellen en te
sluiten zijn.
Peugeot levert voor de 306 een reeks radio's
die af-fabriek worden ingebouwd. Door hun
specifieke vorm zijn ze niet bruikbaar in ande
re auto's en zodoende onaantrekkelijk voor
diefstal. De verwarming en ventilatie worden
met drie draaiknoppen bediend. Opbergruim-
kilometerkostprijs hebben en goed
presteren.