Amsterdam AutoRai in jubileum jaar PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Vierde jaargang, nummer 3 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Enige weken geleden werd door de Rai Vereniging het ju bileumjaar ingeluid. De Am sterdam AutoRai van dit jaar wordt namelijk in het 100-ste jaar van de Rai gehouden. Het belooft een interessante ten toonstelling te worden met veel primeurs en blikken rich ting verleden en toekomst. De komende Rai autoten toonstelling die in Amster dam van 4 tot en met 14 februari wordt gehouden, be looft uniek te worden. Nog nooit tevoor waren er zoveel wereld-, Europese en Neder landse primeurs te bewonde ren. Hierdoor zal ook de internationale belangstelling voor de Rai groeien. We lopen de te verwachten noviteiten langs. Volvo Hyundai Jaguar Mitsubishi Daihatsu Rover Skoda Honda Lancia TVR Suzuki Opel, Fiat... Woensdag 3 februari 1993 DE FAAM - DE VLISSINGER 21 Volvo 850 Estate De Rai van de Wereldprimeurs De tentoonstelling wordt voor het publiek ge opend op donderdag 4 februari en duurt tot en met zondag 14 februari. Dagelijks is de Rai geopend van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur. Op zaterdag en zondag is de Rai 's avonds gesloten. De entreeprijs overdag be draagt vijftien gulden terwijl er een geredu ceerde prijs geldt voor houders van een Pas-65 of OV-jaarkaart, jeugd van vier tot en met elf jaar en aangemelde groepen van mini maal twintig personen. In de avonduren kost een toegangskaartje een rijksdaalder minder. Negen hallen van het tentoonstellingscomplex worden gebruikt met 65.000 vierkante meter oppervlak. In totaal zijn 115 exposanten aan wezig, waarvan 54 automerken uit vijftien landen. Uiteraard zijn naast deze merken ook accessoires, onderdelen en gereedschappen te zien. De AutoRai kan natuurlijk met de eigen auto worden bezocht. Het is belangrijk dat bezoe kers die een parkeerplaatsje zoeken de aanwij zingen van de politie opvolgen. Tijdens de openingsuren rijden er gratis pendelbussen van en naar de parkeerterreinen in de omge ving van het tentoonstellingsgebouw. Uiter aard geldt er zoals gebruikelijk voor de Rai een Trein Plus Toegangs regeling vanaf vrijwel alle NS-stations in Nederland. Overigens heeft Carlier Tours en samenwer king met de PZC-Weekbladen op Walcheren een trip naar de autotentoonstelling georga niseerd. Hoog op de lijst staan maar liefst zes re gelrechte wereldprimeurs. Peugeot heeft Amsterdam uitgekozen voor de presenta tie van de nieuwe 306, de auto die de 309 gaat vervangen, (elders in deze auto krant meer daarover) Deze nieuweling komt in eerste instantie beschikbaar als vijfdeurs met drie verschillende motoren. Volvo gaf kortgeleden de eerste informatie vrij over de 850 Estate, een modern gelijnde spor tieve stationcar. De auto kan als GLE met 5 ci linder 2.5 liter motor worden besteld, maar is ook als sportieve GLT met 20-kleppen be schikbaar. De Volvo 850 Estate zal voor de zomer daadwerkelijk in de showroom verschij nen. Volvo komt in Amsterdam ook met een 440 en 460 met een continue variabele trans missie in combinatie met de 1.8 liter motor. Hyundai heeft een hele stand vol noviteiten, zoals de Lantra 1.8 GT, de Scoupé met onge blazen 1.5 liter motor en natuurlijk de Gran deur, de eerst Hyundai boven de honderdduizend gulden. Of de Grandeur daadwerkelijk in Nederland op de markt zal komen, hangt af van de reacties van het publiek. Jaguar houdt tot het einde de spanning erin, maar Amsterdam is uitgekozen voor de mon diale presentatie van de nieuwe XJ met twaalfcilindermotor. De bekende V12 is bij de ze auto vergroot tot 6 liter. Verdere specifica ties heeft Jaguar nog niet bekend gemaakt. De nieuwe V12 zou de verlengde carrosserie van de Majestic hebben, maar is vanwege de grotere motor toch op veel punten aangepast. Enkele maanden geleden werd in Japan door Mitsubishi de nieuwe Galant onthuld. Deze vierdeurs sedan zal op de Rai haar Europese debuut beleven. Mitsubishi heeft echter ook een wereldprimeur in de vorm van de Galant vijfdeurs hatchback. De Galant is duidelijk groter dan zijn voorganger en kenmerkt zich door de afgeronde vormen. Heel apart is het front met platte, extreem lange lichtunits en een forse luchtinlaat in de bumper. De sedan heeft een zakelijke uitstraling, terwijl de hatch back duidelijk sportiever oogt. Het motoren aanbod is ronduit fors. Net als in de huidige serie komt er een 1.8 en 2.0 liter met 4 klep pen per cilinder en vermogens van respectie velijk 126 en 137 pk. De 1.8 haalt al een top van 200 km/u en trekt in 10 seconden van 0 tot 100 km/u. Zeer aantrekkelijk zijn twee V6-krachtbronnen met 2.0 en 2.5 liter inhoud en 150 of 170 pk vermogen. De 2 liter V6 wordt geleverd in de sedan, terwijl de 2.5 uit sluitend voor de hatchback is gereserveerd. De bekende turbodiesel is vergroot tot 2 liter en is nu goed voor 90 pk. In totaal staan er veertien modellen op het leveringsprogram ma. De 1.8 en 2.0 zijn beschikbaar in GL en GLS uitvoering, terwijl de turbodiesel alleen Mitsubishi Galant Rover MG RV8 als GL wordt aangeboden. De twee 6 cilinders kennen een specifieke GT-uitvoering, waarbij de 2.5 liter hatchback als Dynamic 4 wordt geleverd met vierwielaandrijving en vierwiel- besturing. De basis GL-uitgave is al zeer com pleet met stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, hoofdsteunen voor en achter, getint glas, in hoogte verstelbare bestuur dersstoel en luxe bekleding. Voor Nederland heeft Mitsubishi nog een an dere noviteit in de vorm van de Lancer vier deurs sedan. Daihatsu presenteert in Amsterdam een ge wijzigde Cuore. De auto heeft voor 1993 een forse voorbumper gekregen, die in de duurde re uitgaves in de carrosseriekleur wordt gespoten. De richtingaanwijzers lopen nu over in de rondingen aan de zijkant van de auto. Ook werd de grille vernieuwd en de motorkap aangepast. Het nieuwe logo op de grille geeft een grotere herkenbaarheid. Iedere Cuore heeft twee buitenspiegels en een gelaagde voorruit. In de portieren zijn verstevigingspro fielen opgenomen. Standaard is een handge- schakelde vijfbak die de 41 pk van de 3 cilindermotor aan de voorwielen afgeeft. Het remsysteem beschikt voor over geventileerde schijven, terwijl de auto standaard is uitgerust met rembekrachtiging. De Cuore is niet alleen een aantrekkelijke auto vanwege zijn eigen schappen, maar ook door zijn prijs. Aan de ba sis staat de 3-deurs TG voor f 14.995,=. De CX 5-deurs wordt voor f 17.595,= aan geboden. Rover-stand barst zowat uit haar voegen, zo veel nieuwe uitvoeringen en modellen zijn er te zien. De verlengde Range Rover LSE met 4,2 liter V8-motor en luchtvering beleeft er Daihatsu Cuore TX Skoda Favorit LXi zijn Nederlandse première. De auto kost f.182.900, In de 100-reeks vervangt de 114 Si de bestaande GTa. De auto heeft een 1.4 li ter 76 pk motor en een sportieve uitrusting. De Rover 414, 416 en 420 hebben vanaf nu een nieuwe grille vergelijkbaar aan de grote 800. Het spreekt voorzich dat de nieuwe coupé-modellen bij Rover op de Rai aan het grote publiek worden voorgesteld. Ook is op de stand van Rover Nederland de MG RV8 te zien. In eerste instantie zal deze auto in 15 stuks per dag voor de Britse markt worden gemaakt met links stuur. Definitieve export plannen zijn nog niet bekend. Onder Volkswagen-bestuur verandert er veel bij Skoda. De 1993 Favorit heeft een injectie motor gekregen. De bestaande 1.3 liter is voorzien van een Bosch monomotronic in- spuitsysteem en levert nu een vermogen van 40 kW bij 5000 tr/min en een koppel van 94 Nm bij 3250 tr/min. De auto haalt hiermee een top van 149 km/u en trekt in 16 seconden van 0 tot 100 km/u. De nieuwe motor wordt geleverd in de LXi en GLXi uitgave. Deze auto's zijn makkelijk te herkennen aan hun nieuwe voorbumper en grille, terwijl in het in terieur nieuwe stoelbekleding wordt toege past en een ander instrumentenpaneel wordt gemonteerd. De nieuwe Favorit is geheel vol gens VW-voorbeeld voorzien van verstevi- gingsbalken in de portieren. Honda laat de nieuwe Europese Accord zien, een auto die pas in juni werkelijk te koop zal zijn. De auto oogt als een hatchback, maar heeft een normale kofferklep. Er kan straks worden gekozen voor verschillende 2 liter 16-klepsmotoren en de bekende 2.3 liter. De Accord heeft een front wat sterke overeen komsten vertoont met de Prelude en lijkt wat achterpartij veel op de Civic sedan. Door deze elementen is de nieuwe Accord weer een ech te Honda. Het onderstel is echter van het be staande model overgenomen. Lancia is driftig bezig haar programma te mo derniseren. Na de Thema wordt nu ook de Yp silon met een aantal wijzigingen op de Nederlandse markt geïntroduceerd. De auto heeft een nieuw front met Dedra-achtige grille en andere achterlichtunits. Ook werden de uitrustingsspecificaties uitgebreid. Een kleine Europese primeur betreft de Dedra, die in de Comfort-, L- en HF-versie wordt aangeboden. Wijzigingen betreffen de zitpositie van de bestuurder, verstelbare gordels voorin en een uitgebreider dashboard. Uiterlijk heeft de ver nieuwde Dedra de wieldeksels van de Thema, getint Solextra ruiten op de HF-types en een typeplaatje volgens de nieuwe standaard op de grille. Het motorenprogramma bleef gelijk. De Comfort en L zijn leverbaar met 1.6, 1.8 en 2.0 liter motor alsmede de turbodiesel. De HF- uitvoering is gereserveerd voor de Turbo en In tegrale. De kleine Engelse producent van sportwa gens TVR brengt de eerder in eigen land ge presenteerde Griffith naar Nederland. Het gaat hier om het nieuwe topmodel van het merk. De auto heeft op dit moment een 4.3 li ter V8 motor met een fors vermogen van 280 pk en een indrukwekkend koppel van 414 Nm bij 4000 tr/min. De auto haait 250 km/u en trekt in slechts 4,9 seconden van 0 tot 100 km/u. De TVR Griffith is nog geen vier meter lang en weegt slechts 1060 kg. Aan de auto hangt een prijskaartje met f.138.750, erop. Helaas niet voor de Nederlandse markt is de grappige Suzuki Cappuccino die door impor teur Nimag op de stand wordt getoond. Het gaat om een zeer compacte roadster met 3-cilinder 657 cc krachtbron met een vermo gen van 63 pk. De Cappuccino heeft duidelijk stijlkenmerken van de Engelse cabrio's uit de jaren vijftig en zestig. De auto is op de Japan se markt al enige tijd leverbaar. De uitrusting is zeer compleet met ondermeer elektrisch bediende ramen, airconditioning, lichtmetalen velgen en verstelbaar stuurwiel. TVR Griffith Suzuki Cappuccino Opel heeft ook het nodige nieuws op de stand, waaronder de nieuwe V6-veriant van de Vectra. Binnenkort zal deze 2.5 liter V6 ook daadwerkelijk verkrijgbaar zijn. Andere nog niet genoemde noviteiten zijn de Fiat Croma met 2 liter 16-kleppenmotor, de Peugeot 605 met 2 liter turbomotor, de uit Rusland af komstige elektrisch aangedreven Oka en de Renault Twingo, waar we inmiddels uitgebreid kennis mee hebben gemaakt. Kortom de Rai wordt interessanter dan nooit tevoor. Lancia Dedra

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 21