Amsterdam
AutoRai in
jubileum jaar
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Vierde jaargang, nummer 3
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Enige weken geleden werd
door de Rai Vereniging het ju
bileumjaar ingeluid. De Am
sterdam AutoRai van dit jaar
wordt namelijk in het 100-ste
jaar van de Rai gehouden. Het
belooft een interessante ten
toonstelling te worden met
veel primeurs en blikken rich
ting verleden en toekomst.
De komende Rai autoten
toonstelling die in Amster
dam van 4 tot en met 14
februari wordt gehouden, be
looft uniek te worden. Nog
nooit tevoor waren er zoveel
wereld-, Europese en Neder
landse primeurs te bewonde
ren. Hierdoor zal ook de
internationale belangstelling
voor de Rai groeien. We lopen
de te verwachten noviteiten
langs.
Volvo
Hyundai
Jaguar
Mitsubishi
Daihatsu
Rover
Skoda
Honda
Lancia
TVR
Suzuki
Opel, Fiat...
Woensdag 3 februari 1993
DE FAAM - DE VLISSINGER
21
Volvo 850 Estate
De Rai van de Wereldprimeurs
De tentoonstelling wordt voor het publiek ge
opend op donderdag 4 februari en duurt tot
en met zondag 14 februari. Dagelijks is de Rai
geopend van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22
uur. Op zaterdag en zondag is de Rai
's avonds gesloten. De entreeprijs overdag be
draagt vijftien gulden terwijl er een geredu
ceerde prijs geldt voor houders van een
Pas-65 of OV-jaarkaart, jeugd van vier tot en
met elf jaar en aangemelde groepen van mini
maal twintig personen. In de avonduren kost
een toegangskaartje een rijksdaalder minder.
Negen hallen van het tentoonstellingscomplex
worden gebruikt met 65.000 vierkante meter
oppervlak. In totaal zijn 115 exposanten aan
wezig, waarvan 54 automerken uit vijftien
landen. Uiteraard zijn naast deze merken ook
accessoires, onderdelen en gereedschappen
te zien.
De AutoRai kan natuurlijk met de eigen auto
worden bezocht. Het is belangrijk dat bezoe
kers die een parkeerplaatsje zoeken de aanwij
zingen van de politie opvolgen. Tijdens de
openingsuren rijden er gratis pendelbussen
van en naar de parkeerterreinen in de omge
ving van het tentoonstellingsgebouw. Uiter
aard geldt er zoals gebruikelijk voor de Rai een
Trein Plus Toegangs regeling vanaf vrijwel alle
NS-stations in Nederland.
Overigens heeft Carlier Tours en samenwer
king met de PZC-Weekbladen op Walcheren
een trip naar de autotentoonstelling georga
niseerd.
Hoog op de lijst staan maar liefst zes re
gelrechte wereldprimeurs. Peugeot heeft
Amsterdam uitgekozen voor de presenta
tie van de nieuwe 306, de auto die de
309 gaat vervangen, (elders in deze auto
krant meer daarover) Deze nieuweling
komt in eerste instantie beschikbaar als
vijfdeurs met drie verschillende motoren.
Volvo gaf kortgeleden de eerste informatie vrij
over de 850 Estate, een modern gelijnde spor
tieve stationcar. De auto kan als GLE met 5 ci
linder 2.5 liter motor worden besteld, maar is
ook als sportieve GLT met 20-kleppen be
schikbaar. De Volvo 850 Estate zal voor de
zomer daadwerkelijk in de showroom verschij
nen. Volvo komt in Amsterdam ook met een
440 en 460 met een continue variabele trans
missie in combinatie met de 1.8 liter motor.
Hyundai heeft een hele stand vol noviteiten,
zoals de Lantra 1.8 GT, de Scoupé met onge
blazen 1.5 liter motor en natuurlijk de Gran
deur, de eerst Hyundai boven de
honderdduizend gulden. Of de Grandeur
daadwerkelijk in Nederland op de markt zal
komen, hangt af van de reacties van het
publiek.
Jaguar houdt tot het einde de spanning erin,
maar Amsterdam is uitgekozen voor de mon
diale presentatie van de nieuwe XJ met
twaalfcilindermotor. De bekende V12 is bij de
ze auto vergroot tot 6 liter. Verdere specifica
ties heeft Jaguar nog niet bekend gemaakt.
De nieuwe V12 zou de verlengde carrosserie
van de Majestic hebben, maar is vanwege de
grotere motor toch op veel punten aangepast.
Enkele maanden geleden werd in Japan door
Mitsubishi de nieuwe Galant onthuld. Deze
vierdeurs sedan zal op de Rai haar Europese
debuut beleven. Mitsubishi heeft echter ook
een wereldprimeur in de vorm van de Galant
vijfdeurs hatchback. De Galant is duidelijk
groter dan zijn voorganger en kenmerkt zich
door de afgeronde vormen. Heel apart is het
front met platte, extreem lange lichtunits en
een forse luchtinlaat in de bumper. De sedan
heeft een zakelijke uitstraling, terwijl de hatch
back duidelijk sportiever oogt. Het motoren
aanbod is ronduit fors. Net als in de huidige
serie komt er een 1.8 en 2.0 liter met 4 klep
pen per cilinder en vermogens van respectie
velijk 126 en 137 pk. De 1.8 haalt al een top
van 200 km/u en trekt in 10 seconden van 0
tot 100 km/u. Zeer aantrekkelijk zijn twee
V6-krachtbronnen met 2.0 en 2.5 liter inhoud
en 150 of 170 pk vermogen. De 2 liter V6
wordt geleverd in de sedan, terwijl de 2.5 uit
sluitend voor de hatchback is gereserveerd.
De bekende turbodiesel is vergroot tot 2 liter
en is nu goed voor 90 pk. In totaal staan er
veertien modellen op het leveringsprogram
ma. De 1.8 en 2.0 zijn beschikbaar in GL en
GLS uitvoering, terwijl de turbodiesel alleen
Mitsubishi Galant
Rover MG RV8
als GL wordt aangeboden. De twee 6 cilinders
kennen een specifieke GT-uitvoering, waarbij
de 2.5 liter hatchback als Dynamic 4 wordt
geleverd met vierwielaandrijving en vierwiel-
besturing. De basis GL-uitgave is al zeer com
pleet met stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling, hoofdsteunen voor en achter,
getint glas, in hoogte verstelbare bestuur
dersstoel en luxe bekleding.
Voor Nederland heeft Mitsubishi nog een an
dere noviteit in de vorm van de Lancer vier
deurs sedan.
Daihatsu presenteert in Amsterdam een ge
wijzigde Cuore. De auto heeft voor 1993 een
forse voorbumper gekregen, die in de duurde
re uitgaves in de carrosseriekleur wordt
gespoten. De richtingaanwijzers lopen nu over
in de rondingen aan de zijkant van de auto.
Ook werd de grille vernieuwd en de motorkap
aangepast. Het nieuwe logo op de grille geeft
een grotere herkenbaarheid. Iedere Cuore
heeft twee buitenspiegels en een gelaagde
voorruit. In de portieren zijn verstevigingspro
fielen opgenomen. Standaard is een handge-
schakelde vijfbak die de 41 pk van de 3
cilindermotor aan de voorwielen afgeeft. Het
remsysteem beschikt voor over geventileerde
schijven, terwijl de auto standaard is uitgerust
met rembekrachtiging. De Cuore is niet alleen
een aantrekkelijke auto vanwege zijn eigen
schappen, maar ook door zijn prijs. Aan de ba
sis staat de 3-deurs TG voor f 14.995,=. De
CX 5-deurs wordt voor f 17.595,= aan
geboden.
Rover-stand barst zowat uit haar voegen, zo
veel nieuwe uitvoeringen en modellen zijn er
te zien. De verlengde Range Rover LSE met
4,2 liter V8-motor en luchtvering beleeft er
Daihatsu Cuore TX
Skoda Favorit LXi
zijn Nederlandse première. De auto kost
f.182.900, In de 100-reeks vervangt de 114
Si de bestaande GTa. De auto heeft een 1.4 li
ter 76 pk motor en een sportieve uitrusting.
De Rover 414, 416 en 420 hebben vanaf nu
een nieuwe grille vergelijkbaar aan de grote
800. Het spreekt voorzich dat de nieuwe
coupé-modellen bij Rover op de Rai aan het
grote publiek worden voorgesteld. Ook is op
de stand van Rover Nederland de MG RV8 te
zien. In eerste instantie zal deze auto in 15
stuks per dag voor de Britse markt worden
gemaakt met links stuur. Definitieve export
plannen zijn nog niet bekend.
Onder Volkswagen-bestuur verandert er veel
bij Skoda. De 1993 Favorit heeft een injectie
motor gekregen. De bestaande 1.3 liter is
voorzien van een Bosch monomotronic in-
spuitsysteem en levert nu een vermogen van
40 kW bij 5000 tr/min en een koppel van 94
Nm bij 3250 tr/min. De auto haalt hiermee
een top van 149 km/u en trekt in 16 seconden
van 0 tot 100 km/u. De nieuwe motor wordt
geleverd in de LXi en GLXi uitgave. Deze
auto's zijn makkelijk te herkennen aan hun
nieuwe voorbumper en grille, terwijl in het in
terieur nieuwe stoelbekleding wordt toege
past en een ander instrumentenpaneel wordt
gemonteerd. De nieuwe Favorit is geheel vol
gens VW-voorbeeld voorzien van verstevi-
gingsbalken in de portieren.
Honda laat de nieuwe Europese Accord zien,
een auto die pas in juni werkelijk te koop zal
zijn. De auto oogt als een hatchback, maar
heeft een normale kofferklep. Er kan straks
worden gekozen voor verschillende 2 liter
16-klepsmotoren en de bekende 2.3 liter. De
Accord heeft een front wat sterke overeen
komsten vertoont met de Prelude en lijkt wat
achterpartij veel op de Civic sedan. Door deze
elementen is de nieuwe Accord weer een ech
te Honda. Het onderstel is echter van het be
staande model overgenomen.
Lancia is driftig bezig haar programma te mo
derniseren. Na de Thema wordt nu ook de Yp
silon met een aantal wijzigingen op de
Nederlandse markt geïntroduceerd. De auto
heeft een nieuw front met Dedra-achtige grille
en andere achterlichtunits. Ook werden de
uitrustingsspecificaties uitgebreid. Een kleine
Europese primeur betreft de Dedra, die in de
Comfort-, L- en HF-versie wordt aangeboden.
Wijzigingen betreffen de zitpositie van de
bestuurder, verstelbare gordels voorin en een
uitgebreider dashboard. Uiterlijk heeft de ver
nieuwde Dedra de wieldeksels van de Thema,
getint Solextra ruiten op de HF-types en een
typeplaatje volgens de nieuwe standaard op
de grille. Het motorenprogramma bleef gelijk.
De Comfort en L zijn leverbaar met 1.6, 1.8 en
2.0 liter motor alsmede de turbodiesel. De HF-
uitvoering is gereserveerd voor de Turbo en In
tegrale.
De kleine Engelse producent van sportwa
gens TVR brengt de eerder in eigen land ge
presenteerde Griffith naar Nederland. Het
gaat hier om het nieuwe topmodel van het
merk. De auto heeft op dit moment een 4.3 li
ter V8 motor met een fors vermogen van 280
pk en een indrukwekkend koppel van 414 Nm
bij 4000 tr/min. De auto haait 250 km/u en
trekt in slechts 4,9 seconden van 0 tot 100
km/u. De TVR Griffith is nog geen vier meter
lang en weegt slechts 1060 kg. Aan de auto
hangt een prijskaartje met f.138.750, erop.
Helaas niet voor de Nederlandse markt is de
grappige Suzuki Cappuccino die door impor
teur Nimag op de stand wordt getoond. Het
gaat om een zeer compacte roadster met
3-cilinder 657 cc krachtbron met een vermo
gen van 63 pk. De Cappuccino heeft duidelijk
stijlkenmerken van de Engelse cabrio's uit de
jaren vijftig en zestig. De auto is op de Japan
se markt al enige tijd leverbaar. De uitrusting
is zeer compleet met ondermeer elektrisch
bediende ramen, airconditioning, lichtmetalen
velgen en verstelbaar stuurwiel.
TVR Griffith
Suzuki Cappuccino
Opel heeft ook het nodige nieuws op de
stand, waaronder de nieuwe V6-veriant van
de Vectra. Binnenkort zal deze 2.5 liter V6 ook
daadwerkelijk verkrijgbaar zijn. Andere nog
niet genoemde noviteiten zijn de Fiat Croma
met 2 liter 16-kleppenmotor, de Peugeot 605
met 2 liter turbomotor, de uit Rusland af
komstige elektrisch aangedreven Oka en de
Renault Twingo, waar we inmiddels uitgebreid
kennis mee hebben gemaakt.
Kortom de Rai wordt interessanter dan nooit
tevoor.
Lancia Dedra