DE BASISSCHOOL VOORBIJ
PERSOONLIJKE AANDACHT
VOOR KINDEREN NOODZAKELIJK
gjP
Klarenbeekf CTS
VIERDEKLASSER
WIL SPIJKERS
MET KOPPEN
ZWOEGEN VOOR
HET DIPLOMA
Stage
Goede keuze
Rapportage
Christelijk timmeren
Observeren
GAAN SLAAN
Programma
^yvcin{
M
Met het voorjaar komt altijd een
zekere drukte. In ieder geval
voor de vierdeklassers van het
VBO. Op hun examen moeten de
leerlingen laten zien wat ze
kunnen. Maar 'het papiertje' is
de moeite waard...
Ook tijdens het schooljaar hoeven
de leerlingen niet te klagen over
verveling. Net als op alle scholen
zijn er ook op Klarenbeek
repetities en proefwerken. Vooral
de theoretische vakken (Neder
lands, Engels, wiskunde en nat
uurkunde) zijn soms knelp
unten.Maar de resultaten zijn
goed.Gemiddeld 90 van de
leerlingen gaat met een diploma
van school.
Voordat de scholieren aan hun
examentoetsen toekomen, hebben
ze al een tweetal schoolonderzoe
ken doorlopen en een flink aantal
werkstukken moeten inleveren.
Daarbij moet gedacht worden aan
concrete produkten uit de
praktijkles, bijvoorbeeld een com
plete gasinstallatie. Cijfers uit
deze onderzoeken tellen voor het
diploma mee.
Examenkandidaten van Klaren
beek hebben behalve hun
praktijktoetsen ook andere erva
ring opgedaan. In de week voor
de herfstvakantie gaan de leerlin
gen bij bedrijven in de omgeving
over de schouders meekijken en
vaak ook een paar dingen zeil'
doen. Stages zijn niet verplicht,
maar ze vormen een goede gele
genheid om de sfeer te proeven.
Extra aandacht bij huiswerk
problemen en moeilijkheden met
leren, kan leerlingen helpen zo
veel mogelijk uit zichzelf en de
school te halen.
Op de Klarenbeek CTS is
daarom de heer J. Hoftijzer aan
gesteld om zich met deze opvang
bezig te houden. Deze opvang is
voor leerlingen in het eerste jaar
van groot belang. Immers, in dit
jaar wordt voor een groot deel
bepaald op welk niveau de
jongens verder zullen leren.
"De opvang van de eerstejaars
begint al in juni." legt Hoftijzer
uit. "Aan de hand van het aan
meldingsformulier en een rap
portje van de basisschool wordt
elk kind afzonderlijk bekeken.
Boem... met een ferme klap valt
de voordeur van de basisschool
dicht achter de kinderen van
groep acht. Het laatste rapport
zit in hun rugzakken. Na een
lange vakantiezomer zal er veel
veranderen. Een wat kleinere
school met per klas een vaste
onderwijzer wordt een grote
school met leraren die per vak
verschillen. De basisschool helpt
de ouders en kinderen het beste
vervolgonderwijs te kiezen.
De hulp bij die keuze verloopt bij
deze scholen globaal gezien
hetzelfde. De basisscholen wer
ken allemaal samen met de
SKOA uit Goes. Deze stichting
onderzoekt niet alleen de vorde
ring in het onderwijs, maar ook
de belangstelling en de ontwikke
lingsmogelijkheden van het kind.
Er wordt gekeken naar de werk-
instelling van het kind en naar
het karakter.
J.C.Barth is directeur van de
Middelburgse basisschool
De taak van de basisschool
bestaat uit twee delen. Er wordt
door observatie van hel kind in
de klas en door gesprekken beke
ken wat de leerling wil.
Daarnaast is er altijd een gesprek
met de ouders. Op die manier
kan de school een keuzeadvies
geven. Een goede keuze is niet
alleen noodzakelijk voor een
mooie baan in de verre toekomst.
Op korte termijn verandert er
Dan komen vragen aan de orde
als: 'Hoe is die jongen met
bepaalde vakken en problemen?'
of: 'Wat zijn bijzondere aan
dachtspunten?' Aan de hand
daarvan blijkt het soms nodig te
zijn contact op te nemen met de
basisschool. Een enkele keer
moet worden gepraat met het
kind of met de ouders."
Hoftijzer is sedert elf jaar
werkzaam op de Klarenbeek CTS,
als docent handvaardigheid en
tekenen. Zo'n acht jaar geleden
werd hem gevraagd de opvang
van de eerstejaars voor zijn reke
ning te nemen. Er was iemand
nodig die veel contact had met de
kinderen uit het eerste jaar.
Hoftijzer: "Ik had toen nog geen
speciale taak naast het lesgeven.
Het leek me best leuk en het
bleek uiteindelijk ook heel leuk
te zijn. Je staat met je neus
vooraan bij nieuwe ontwikkelin
gen in begeleiding van schoolkin
deren en ook bij het plannen
maken ben je altijd betrokken.
Voor mij een groot voordeel."
De extra taak zorgde wel voor wat
meer drukte. "Ik moet regelmatig
besprekingen en rapportvergade
ringen voorzitten," vertelt
Hoftijzer, "en ik ben natuurlijk
ook in directe zin met de jongens
bezig." Maar Hoftijzer hoeft niet
alles alleen te doen. Wekelijks
wordt er overleg gepleegd met de
coordinator van de ITO-afdeling,
namelijk veel voor het kind. Dan
moet het wel op de goede plaats
zitten. Een plek waar het kind
zich het beste kan ontplooien.
Prinsenhove: "De basisschool en
het vervolgonderwijs sluiten in
het algemeen niet op elkaar aan.
Het is overdreven om te zeggen
dat de kinderen in een gat vallen,
maar de overgang is te groot,
ondanks alle pogingen die gedaan
worden die kloof te verkleinen. Ik
hoop dat met de basisvorming de
aansluiting wel tot stand komt.
Het vervolgonderijs is dan ver
plicht zich nog eens te bezinnen
en te oriënteren op het gebied
van opvoeding en kennisover
dracht. Klarenbeek is een school
die een uiterste poging doet om
deze overgang goed te laten verlo
pen. De school levert gedegen
werk af, we hebben een plezierige
samenwerking."
J.E. Koppejan, basisschooldi
recteur van de Graaf Jan van
Nassauschool in Vlissingen: "Het
is een goede zaak dat de stichters
het hebben aangedurfd de
identiteit in het technisch
onderwijs te brengen. Er is in het
begin geschamperd over christe
lijk timmeren en schilderen, maar
een onderbouwing vanuit een
christelijke identiteit is een goede
zaak die respect en waardering
verdient."
de adjunct-directeur van de
klassen een en twee en met de
decaan. In deze bespreking wor
den onder meer probleemgeval
len besproken.
Op de Klarenbeek CTS is dit jaar
met een totaal nieuwe aanpak
van opvang begonnen. Hoftijzer:
"We zitten nu nog in een experi
mentele fase. Dat betekent dat we
een leerling uit het eerste jaar
hebben gekozen die wordt
geobserveerd en beoordeeld op
dingen als: inzicht in bepaalde
vakken, samenwerking met klas
genoten en zijn persoonlijke aan
dacht voor de verschillende vak
ken. We vragen ons bijvoorbeeld
De zestienjarige Richard Lina
ziet ernaar uit om in de
maatschappij aan de slag te
gaan, omdat je daar juist het
meeste van op steekt: "Na de
stage en het behalen van het
diploma is het leerproces nog
niet teneinde."
Richard zit in het vierde jaar
van het IVBO, waar hij de
richting bouwtechniek volgt.
Twee jaar geleden koos
Richard voor deze vak
richting. Over de opleiding
op zich heeft de vierdeklasser
zeker niet te klagen. Volgens
hem wordt er goed lesge
geven; de docenten vertellen
je tenminste zaken waar je
wat aan hebt.
Naast de vakken materialen
en gereedschappen, tekenen
en gymnastiek houdt hij van
het werken met machines.
Richard: "Zowel het onder
houd als het werken met en
gebruiken van machines
spreekt me enorm aan. Hel
doet me elke keer weer goed
wanneer ik van een simpel
stuk hout een mooi werkstuk
weet te maken."
Ondanks zijn grote tevreden
heid over de Klarenbeek CTS
vindt Richard het nu wel tijd
worden om wat anders te
gaan doen. Hij wil zo langza
merhand wel eens de handen
uit de mouwen steken, in de
maatschappij gaan werken.
In het begin van 1993 start
zijn stageperiode. De vierde
klasser hoopt deze bij een
timmerfabriek te doorlopen.
af: Waarom is die jongen bij de
ene les wel steeds te laat en bij de
andere niet? Waarom maakt hij
zijn huiswerk bij bepaalde vak
ken wel en bij andere weer niet?
Waarom let hij niet bij alle lessen
goed op?" Met deze manier van
bestuderen van gedrag hoopt de
school problemen vroegtijdig aan
te kunnen pakken.
Ook met het oog op de niveaube
paling aan het einde van het
eerste jaar kan deze aanpak goede
resultaten opleveren. Er worden
namelijk niet alleen moeilijkhe
den aangepakt die direkt zicht
baar zijn, maar ook verborgen
problemen kunnen op deze
manier aan het licht komen.
Hoftijzer: "Iemand die bijvoor
beeld steeds zevens en achten
scoort op B-niveau, zou
misschien best D-niveau kunnen
doen. Bepaalde problemen kun
nen er echter voor zorgen dat hij
een hoger niveau op dat moment
niet aankan. Wij willen dat signa
leren en hem daarbij helpen. Het
opvangen van leerlingen houdt
altijd in dat je steeds moet afwe
gen wat de beste oplossing is".
t>E KUAREN&E.EK... J?AT IS
TOCH EEN TECHNISCHE
School. 7
pREOESi 60ETD THEORETISCH
NIVEAU ETN EÊN VAKDIPLOMA,,
DAAR. KUNNEN VNHE /NIIET
ZLONDÊR WANT...