DE BASISSCHOOL VOORBIJ PERSOONLIJKE AANDACHT VOOR KINDEREN NOODZAKELIJK gjP Klarenbeekf CTS VIERDEKLASSER WIL SPIJKERS MET KOPPEN ZWOEGEN VOOR HET DIPLOMA Stage Goede keuze Rapportage Christelijk timmeren Observeren GAAN SLAAN Programma ^yvcin{ M Met het voorjaar komt altijd een zekere drukte. In ieder geval voor de vierdeklassers van het VBO. Op hun examen moeten de leerlingen laten zien wat ze kunnen. Maar 'het papiertje' is de moeite waard... Ook tijdens het schooljaar hoeven de leerlingen niet te klagen over verveling. Net als op alle scholen zijn er ook op Klarenbeek repetities en proefwerken. Vooral de theoretische vakken (Neder lands, Engels, wiskunde en nat uurkunde) zijn soms knelp unten.Maar de resultaten zijn goed.Gemiddeld 90 van de leerlingen gaat met een diploma van school. Voordat de scholieren aan hun examentoetsen toekomen, hebben ze al een tweetal schoolonderzoe ken doorlopen en een flink aantal werkstukken moeten inleveren. Daarbij moet gedacht worden aan concrete produkten uit de praktijkles, bijvoorbeeld een com plete gasinstallatie. Cijfers uit deze onderzoeken tellen voor het diploma mee. Examenkandidaten van Klaren beek hebben behalve hun praktijktoetsen ook andere erva ring opgedaan. In de week voor de herfstvakantie gaan de leerlin gen bij bedrijven in de omgeving over de schouders meekijken en vaak ook een paar dingen zeil' doen. Stages zijn niet verplicht, maar ze vormen een goede gele genheid om de sfeer te proeven. Extra aandacht bij huiswerk problemen en moeilijkheden met leren, kan leerlingen helpen zo veel mogelijk uit zichzelf en de school te halen. Op de Klarenbeek CTS is daarom de heer J. Hoftijzer aan gesteld om zich met deze opvang bezig te houden. Deze opvang is voor leerlingen in het eerste jaar van groot belang. Immers, in dit jaar wordt voor een groot deel bepaald op welk niveau de jongens verder zullen leren. "De opvang van de eerstejaars begint al in juni." legt Hoftijzer uit. "Aan de hand van het aan meldingsformulier en een rap portje van de basisschool wordt elk kind afzonderlijk bekeken. Boem... met een ferme klap valt de voordeur van de basisschool dicht achter de kinderen van groep acht. Het laatste rapport zit in hun rugzakken. Na een lange vakantiezomer zal er veel veranderen. Een wat kleinere school met per klas een vaste onderwijzer wordt een grote school met leraren die per vak verschillen. De basisschool helpt de ouders en kinderen het beste vervolgonderwijs te kiezen. De hulp bij die keuze verloopt bij deze scholen globaal gezien hetzelfde. De basisscholen wer ken allemaal samen met de SKOA uit Goes. Deze stichting onderzoekt niet alleen de vorde ring in het onderwijs, maar ook de belangstelling en de ontwikke lingsmogelijkheden van het kind. Er wordt gekeken naar de werk- instelling van het kind en naar het karakter. J.C.Barth is directeur van de Middelburgse basisschool De taak van de basisschool bestaat uit twee delen. Er wordt door observatie van hel kind in de klas en door gesprekken beke ken wat de leerling wil. Daarnaast is er altijd een gesprek met de ouders. Op die manier kan de school een keuzeadvies geven. Een goede keuze is niet alleen noodzakelijk voor een mooie baan in de verre toekomst. Op korte termijn verandert er Dan komen vragen aan de orde als: 'Hoe is die jongen met bepaalde vakken en problemen?' of: 'Wat zijn bijzondere aan dachtspunten?' Aan de hand daarvan blijkt het soms nodig te zijn contact op te nemen met de basisschool. Een enkele keer moet worden gepraat met het kind of met de ouders." Hoftijzer is sedert elf jaar werkzaam op de Klarenbeek CTS, als docent handvaardigheid en tekenen. Zo'n acht jaar geleden werd hem gevraagd de opvang van de eerstejaars voor zijn reke ning te nemen. Er was iemand nodig die veel contact had met de kinderen uit het eerste jaar. Hoftijzer: "Ik had toen nog geen speciale taak naast het lesgeven. Het leek me best leuk en het bleek uiteindelijk ook heel leuk te zijn. Je staat met je neus vooraan bij nieuwe ontwikkelin gen in begeleiding van schoolkin deren en ook bij het plannen maken ben je altijd betrokken. Voor mij een groot voordeel." De extra taak zorgde wel voor wat meer drukte. "Ik moet regelmatig besprekingen en rapportvergade ringen voorzitten," vertelt Hoftijzer, "en ik ben natuurlijk ook in directe zin met de jongens bezig." Maar Hoftijzer hoeft niet alles alleen te doen. Wekelijks wordt er overleg gepleegd met de coordinator van de ITO-afdeling, namelijk veel voor het kind. Dan moet het wel op de goede plaats zitten. Een plek waar het kind zich het beste kan ontplooien. Prinsenhove: "De basisschool en het vervolgonderwijs sluiten in het algemeen niet op elkaar aan. Het is overdreven om te zeggen dat de kinderen in een gat vallen, maar de overgang is te groot, ondanks alle pogingen die gedaan worden die kloof te verkleinen. Ik hoop dat met de basisvorming de aansluiting wel tot stand komt. Het vervolgonderijs is dan ver plicht zich nog eens te bezinnen en te oriënteren op het gebied van opvoeding en kennisover dracht. Klarenbeek is een school die een uiterste poging doet om deze overgang goed te laten verlo pen. De school levert gedegen werk af, we hebben een plezierige samenwerking." J.E. Koppejan, basisschooldi recteur van de Graaf Jan van Nassauschool in Vlissingen: "Het is een goede zaak dat de stichters het hebben aangedurfd de identiteit in het technisch onderwijs te brengen. Er is in het begin geschamperd over christe lijk timmeren en schilderen, maar een onderbouwing vanuit een christelijke identiteit is een goede zaak die respect en waardering verdient." de adjunct-directeur van de klassen een en twee en met de decaan. In deze bespreking wor den onder meer probleemgeval len besproken. Op de Klarenbeek CTS is dit jaar met een totaal nieuwe aanpak van opvang begonnen. Hoftijzer: "We zitten nu nog in een experi mentele fase. Dat betekent dat we een leerling uit het eerste jaar hebben gekozen die wordt geobserveerd en beoordeeld op dingen als: inzicht in bepaalde vakken, samenwerking met klas genoten en zijn persoonlijke aan dacht voor de verschillende vak ken. We vragen ons bijvoorbeeld De zestienjarige Richard Lina ziet ernaar uit om in de maatschappij aan de slag te gaan, omdat je daar juist het meeste van op steekt: "Na de stage en het behalen van het diploma is het leerproces nog niet teneinde." Richard zit in het vierde jaar van het IVBO, waar hij de richting bouwtechniek volgt. Twee jaar geleden koos Richard voor deze vak richting. Over de opleiding op zich heeft de vierdeklasser zeker niet te klagen. Volgens hem wordt er goed lesge geven; de docenten vertellen je tenminste zaken waar je wat aan hebt. Naast de vakken materialen en gereedschappen, tekenen en gymnastiek houdt hij van het werken met machines. Richard: "Zowel het onder houd als het werken met en gebruiken van machines spreekt me enorm aan. Hel doet me elke keer weer goed wanneer ik van een simpel stuk hout een mooi werkstuk weet te maken." Ondanks zijn grote tevreden heid over de Klarenbeek CTS vindt Richard het nu wel tijd worden om wat anders te gaan doen. Hij wil zo langza merhand wel eens de handen uit de mouwen steken, in de maatschappij gaan werken. In het begin van 1993 start zijn stageperiode. De vierde klasser hoopt deze bij een timmerfabriek te doorlopen. af: Waarom is die jongen bij de ene les wel steeds te laat en bij de andere niet? Waarom maakt hij zijn huiswerk bij bepaalde vak ken wel en bij andere weer niet? Waarom let hij niet bij alle lessen goed op?" Met deze manier van bestuderen van gedrag hoopt de school problemen vroegtijdig aan te kunnen pakken. Ook met het oog op de niveaube paling aan het einde van het eerste jaar kan deze aanpak goede resultaten opleveren. Er worden namelijk niet alleen moeilijkhe den aangepakt die direkt zicht baar zijn, maar ook verborgen problemen kunnen op deze manier aan het licht komen. Hoftijzer: "Iemand die bijvoor beeld steeds zevens en achten scoort op B-niveau, zou misschien best D-niveau kunnen doen. Bepaalde problemen kun nen er echter voor zorgen dat hij een hoger niveau op dat moment niet aankan. Wij willen dat signa leren en hem daarbij helpen. Het opvangen van leerlingen houdt altijd in dat je steeds moet afwe gen wat de beste oplossing is". t>E KUAREN&E.EK... J?AT IS TOCH EEN TECHNISCHE School. 7 pREOESi 60ETD THEORETISCH NIVEAU ETN EÊN VAKDIPLOMA,, DAAR. KUNNEN VNHE /NIIET ZLONDÊR WANT...

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 45