DE PRAKTIJK IS DE BESTE LEERMEESTER
EEN BEETJE VEILIG
IS NIET VEILIG
Klarenbeek CTS 12
Positief
Project
Goede naam
OyVCLIlf
zich meer te specialiseren in de
richting die ze hebben gekozen.
Zowel de heer Wijkhuis, als de
heren Geuze en Rouw vinden dat
leerlingen van Klarenbeek over
het algemeen een goed niveau
hebben. Wijkhuis zegt hierover:
"Het lijkt alsof ze meer discipline
hebben". Op de vraag hoe dit
komt anwoorden alle drie de
heren dat het waarschijnlijk te
maken heeft met de identiteit van
de school. Een ding is in ieder
geval duidelijk: Klarenbeek heeft
een goede naam binnen het
bedrijfsleven.
Klarenbeek kijkt verder dan de
schoolbanken. Leerlingen die les
krijgen op deze school gaan ook
de praktijk in. Dat gebeurt
natuurlijk op meer scholen,
maar Klarenbeek doet meer.
Deze school onderhoudt nauwe
contacten met het bedrijfsleven.
Niet alleen in verband met
stages, maar ook voor het
uitwisselen van adviezen.
Het 25-jarig bestaan van
Klarenbeek is een mooie gelegen
heid om eens met deze bedrijven
te gaan praten. Wat doen zij
precies voor Klarenbeek, en hoe
kijken zij tegen deze school aan?
aan Klarenbeek. Door deze con
tacten is de school in staat de
opleiding zoveel mogelijk af te
stemmen op de praktijk. De leer
lingen worden dus goed voorbe
reid.
Door overleg met het bedrijfs
leven en door de stages wordt de
stap van school naar praktijk
minder groot. "Tussen school en
praktijk zit toch altijd een groot
verschil", zegt J. Wijkhuis. Hij
spreekt uit ervaring, want van
1970-1974 is hij zelf leerling
geweest op Klarenbeek. Nu is hij
mede-directeur van Walcheren
Elektrotechniek. Wijkhuis staat
positief tegenover de contacten
met Klarenbeek. "De opleiding is
meer afgestemd op de praktijk",
zegt hij. Ook de andere bedrijven
zijn erg tevreden over het contact
met Klarenbeek. A. den Herder,
technisch directeur van Herder
BV, zegt hierover: "De bedrijven
zien ook de ontwikkelingen bin
nen de school, en kunnen daar
-3
G
s
advies over geven. De school
staat hier ook open voor." De
contacten met bedrijven uil de
installatie techniek zijn de laatste
twee jaar nog intensiever gewor
den. Mevrouw Van den Boom,
van ABI Warmtetechniek
Zeeland, en de heer Brouwer, van
loodgietersbedrijf I.aroes, vinden
het niveau van Klarenbeek goed.
"De leerlingen zijn goed inzet
baar. het zijn geen vlegels", aldus
mevrouw Van den Boom.
In samenwerking met de
bedrijven worden er ook pro
jecten georganiseerd. Een voor
beeld hiervan is het huis dat leer
lingen op het schoolterrein
hebben gebouwd. Hiermee wordt
getracht de kloof tussen theorie
en praktijk kleiner te maken. De
heer Rouw, van Bouwgroep
Peters Beheer BV, en de heer
Geuze, van Van Bouwbedrijf 'de
Delta' BV, vinden dit een goed
initiatief. "Leerlingen komen
door zo'n project wat dichter bij
<-
M
s
a
o
3
85
C
•3
Q
de praktijk te staan", zegt Geuze.
Rouw voegt hier aan toe: "Dit
project is ook blijvend.
Leerlingen kunnen telkens weer
elektriciteit en dergelijke in dit
huis aanbrengen en/of aan
passen".
Behalve stages voor de leerlingen,
kent Klarenbeek ook stages voor
de leerkrachten. Dit betekent dat
leraren op de hoogte kunnen
blijven met de ontwikkelingen
binnen het bedrijfsleven. Geuze
zegt hierover: "Een leraar die niet
S
3
O
C5
3
-3
G
in de praktijk heeft gewerkt kan
nooit echt goed zijn. Hij kent
immers de praktijk niet".
Klarenbeek heeft de praktijk wel
geproefd, en kan daardoor zijn
leerlingen goed voorbereiden. De
bedrijven zijn het er ook unaniem
over eens dat leerlingen van
Klarenbeek een goede basis heb
ben. Binnen iedere bedrijfstak
moeten de leerlingen echter wel
een vervolgcursus volgen. Dit om
3
N
3
3
O
c
-3
G
Klarenbeek heeft contacten met
bedrijven in alle branches. Dat
betekent dat de school goed op de
hoogte blijft met wat er gaande is
in de praktijk. Er vindt niet alleen
overleg plaats met de bedrijven,
zij werken ook mee aan de open
dagen die Klarenbeek organiseert.
Tijdens zo'n open dag kunnen
leerlingen en ouders van dichtbij
kennis maken met een bedrijf.
Daarnaast geeft elk bedrijf advies
HORIZONTE/MIDDELBURG
steun ons jubileumproject
U kunt U gift overmaken op:
Giro 1268401
bankgiro 68.04.12.166
t.n.v. Stg. v. Prot. Chr. Techn. Ond.
in Zld. te Middelburg met vermelding
van het project:: Brazilië
Gierende cirkelzagen,
gevaarlijke lasapparaten
en enge boormachines: een geijkt
beeld van technisch onderwijs.
In de dagbladen staan regelmatig
berichten over gevaarlijke
lessituaties in het beroeps
onderwijs.
Hoe veilig is het VBO eigenlijk?
Flipse moet ongevallen registre
ren en gevaarlijke situaties ver
beteren.Grote ongelukken heelt
hij nog niet meegemaakt. "Maar
je moet blijven opletten. Mijn
motto is: een beetje veilig is niet
veilig; niet veilig is onveilig."
Een gevaarlijk karwei?
Op het terrein van de Klarenbeek CTS staat een bijzonder huis.Het is goed verwarmd en heeft stevige en keurig
afgewerkte kozijnen. Zelfs deuren en muren ontbreken niet. Alles erop en eraan. Alleen... geen bewoner, meubel of
schilderij te zien. Een groep leerlingen komt het huis verrijken met een tussenmuur. Stenen worden af en aan gesleept.
Met klinkende troffels worden lagen specie en stenen op elkaar gemetseld. Het cement bestaat uit kalk en zand. Het is
sterk verdund met water zodat de volgende groep het hele gevaarte weer met gemak kan afbreken. Vreemd? Welnee,
in dit huis wordt de theorie van de lessen op de Klarenbeek CTS omgezet in daden. Zes jaar geleden werd samen met
mensen uit het bedrijfsleven een project gestart. Door het leveren van het benodigde materiaal en een groot bedrag aan
geld, maaklen zij de bouw van een loods en een klein huis op het terrein van de school mogelijk. Zowel de timmerman,
de loodgieter en de elektricien toetsen het geleerde in het kleine huis. Dakgoten, gasleidingen en verwarmingen
worden vakkundig geïnstalleerd en vervolgens weer afgebroken.
De heer A.Flipse, leraar bouw
techniek, is veiligheidspromotor.
Hij geeft informatie over veilig
heid aan personeel en leerlingen.
Ook coirdineert hij de "veilig
heidswedstrijden' van het
Nederlands Instituut voor
Arbeidomstandigheden. De derde
klassen van de Klarenbeek CTS
doen jaarlijks mee aan deze
wedstrijden. Onveilige situaties
onderkennen hoort ook bij zijn
taak. "Met een controlelijst in de
hand lopen de leraren elk jaar
hun lokaal na. Kleine knelpunten
worden direct opgelost, grotere
zaken komen bij de directie. Die
controlelijst betreft het
gereedschap de brandpreventie,
orde, netheid en hygiëne."