DE PRAKTIJK IS DE BESTE LEERMEESTER EEN BEETJE VEILIG IS NIET VEILIG Klarenbeek CTS 12 Positief Project Goede naam OyVCLIlf zich meer te specialiseren in de richting die ze hebben gekozen. Zowel de heer Wijkhuis, als de heren Geuze en Rouw vinden dat leerlingen van Klarenbeek over het algemeen een goed niveau hebben. Wijkhuis zegt hierover: "Het lijkt alsof ze meer discipline hebben". Op de vraag hoe dit komt anwoorden alle drie de heren dat het waarschijnlijk te maken heeft met de identiteit van de school. Een ding is in ieder geval duidelijk: Klarenbeek heeft een goede naam binnen het bedrijfsleven. Klarenbeek kijkt verder dan de schoolbanken. Leerlingen die les krijgen op deze school gaan ook de praktijk in. Dat gebeurt natuurlijk op meer scholen, maar Klarenbeek doet meer. Deze school onderhoudt nauwe contacten met het bedrijfsleven. Niet alleen in verband met stages, maar ook voor het uitwisselen van adviezen. Het 25-jarig bestaan van Klarenbeek is een mooie gelegen heid om eens met deze bedrijven te gaan praten. Wat doen zij precies voor Klarenbeek, en hoe kijken zij tegen deze school aan? aan Klarenbeek. Door deze con tacten is de school in staat de opleiding zoveel mogelijk af te stemmen op de praktijk. De leer lingen worden dus goed voorbe reid. Door overleg met het bedrijfs leven en door de stages wordt de stap van school naar praktijk minder groot. "Tussen school en praktijk zit toch altijd een groot verschil", zegt J. Wijkhuis. Hij spreekt uit ervaring, want van 1970-1974 is hij zelf leerling geweest op Klarenbeek. Nu is hij mede-directeur van Walcheren Elektrotechniek. Wijkhuis staat positief tegenover de contacten met Klarenbeek. "De opleiding is meer afgestemd op de praktijk", zegt hij. Ook de andere bedrijven zijn erg tevreden over het contact met Klarenbeek. A. den Herder, technisch directeur van Herder BV, zegt hierover: "De bedrijven zien ook de ontwikkelingen bin nen de school, en kunnen daar -3 G s advies over geven. De school staat hier ook open voor." De contacten met bedrijven uil de installatie techniek zijn de laatste twee jaar nog intensiever gewor den. Mevrouw Van den Boom, van ABI Warmtetechniek Zeeland, en de heer Brouwer, van loodgietersbedrijf I.aroes, vinden het niveau van Klarenbeek goed. "De leerlingen zijn goed inzet baar. het zijn geen vlegels", aldus mevrouw Van den Boom. In samenwerking met de bedrijven worden er ook pro jecten georganiseerd. Een voor beeld hiervan is het huis dat leer lingen op het schoolterrein hebben gebouwd. Hiermee wordt getracht de kloof tussen theorie en praktijk kleiner te maken. De heer Rouw, van Bouwgroep Peters Beheer BV, en de heer Geuze, van Van Bouwbedrijf 'de Delta' BV, vinden dit een goed initiatief. "Leerlingen komen door zo'n project wat dichter bij <- M s a o 3 85 C •3 Q de praktijk te staan", zegt Geuze. Rouw voegt hier aan toe: "Dit project is ook blijvend. Leerlingen kunnen telkens weer elektriciteit en dergelijke in dit huis aanbrengen en/of aan passen". Behalve stages voor de leerlingen, kent Klarenbeek ook stages voor de leerkrachten. Dit betekent dat leraren op de hoogte kunnen blijven met de ontwikkelingen binnen het bedrijfsleven. Geuze zegt hierover: "Een leraar die niet S 3 O C5 3 -3 G in de praktijk heeft gewerkt kan nooit echt goed zijn. Hij kent immers de praktijk niet". Klarenbeek heeft de praktijk wel geproefd, en kan daardoor zijn leerlingen goed voorbereiden. De bedrijven zijn het er ook unaniem over eens dat leerlingen van Klarenbeek een goede basis heb ben. Binnen iedere bedrijfstak moeten de leerlingen echter wel een vervolgcursus volgen. Dit om 3 N 3 3 O c -3 G Klarenbeek heeft contacten met bedrijven in alle branches. Dat betekent dat de school goed op de hoogte blijft met wat er gaande is in de praktijk. Er vindt niet alleen overleg plaats met de bedrijven, zij werken ook mee aan de open dagen die Klarenbeek organiseert. Tijdens zo'n open dag kunnen leerlingen en ouders van dichtbij kennis maken met een bedrijf. Daarnaast geeft elk bedrijf advies HORIZONTE/MIDDELBURG steun ons jubileumproject U kunt U gift overmaken op: Giro 1268401 bankgiro 68.04.12.166 t.n.v. Stg. v. Prot. Chr. Techn. Ond. in Zld. te Middelburg met vermelding van het project:: Brazilië Gierende cirkelzagen, gevaarlijke lasapparaten en enge boormachines: een geijkt beeld van technisch onderwijs. In de dagbladen staan regelmatig berichten over gevaarlijke lessituaties in het beroeps onderwijs. Hoe veilig is het VBO eigenlijk? Flipse moet ongevallen registre ren en gevaarlijke situaties ver beteren.Grote ongelukken heelt hij nog niet meegemaakt. "Maar je moet blijven opletten. Mijn motto is: een beetje veilig is niet veilig; niet veilig is onveilig." Een gevaarlijk karwei? Op het terrein van de Klarenbeek CTS staat een bijzonder huis.Het is goed verwarmd en heeft stevige en keurig afgewerkte kozijnen. Zelfs deuren en muren ontbreken niet. Alles erop en eraan. Alleen... geen bewoner, meubel of schilderij te zien. Een groep leerlingen komt het huis verrijken met een tussenmuur. Stenen worden af en aan gesleept. Met klinkende troffels worden lagen specie en stenen op elkaar gemetseld. Het cement bestaat uit kalk en zand. Het is sterk verdund met water zodat de volgende groep het hele gevaarte weer met gemak kan afbreken. Vreemd? Welnee, in dit huis wordt de theorie van de lessen op de Klarenbeek CTS omgezet in daden. Zes jaar geleden werd samen met mensen uit het bedrijfsleven een project gestart. Door het leveren van het benodigde materiaal en een groot bedrag aan geld, maaklen zij de bouw van een loods en een klein huis op het terrein van de school mogelijk. Zowel de timmerman, de loodgieter en de elektricien toetsen het geleerde in het kleine huis. Dakgoten, gasleidingen en verwarmingen worden vakkundig geïnstalleerd en vervolgens weer afgebroken. De heer A.Flipse, leraar bouw techniek, is veiligheidspromotor. Hij geeft informatie over veilig heid aan personeel en leerlingen. Ook coirdineert hij de "veilig heidswedstrijden' van het Nederlands Instituut voor Arbeidomstandigheden. De derde klassen van de Klarenbeek CTS doen jaarlijks mee aan deze wedstrijden. Onveilige situaties onderkennen hoort ook bij zijn taak. "Met een controlelijst in de hand lopen de leraren elk jaar hun lokaal na. Kleine knelpunten worden direct opgelost, grotere zaken komen bij de directie. Die controlelijst betreft het gereedschap de brandpreventie, orde, netheid en hygiëne."

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1993 | | pagina 44