"MET EEN PASSENDE VAKOPLEIDING
VIND JE ALTIJD EEN BAAN."
VOOR ALLE VAKRICHTINGEN VAN DE KLARENBEEK CTS IS DE
PRAKTIJK DE BESTE LEERMEESTER
- Klarenbeek# CTS
Prestige
BOUW
TECHNIEK
INSTALLATIE
TECHNIEK
I
Ingenieur L.A. van Gelder, directeur Schelde Ketelbouw:
"Technisch onderwijs is
uitermate belangrijk. Ons hele
produktie-apparaat staat of valt
met goed opgeleide vakmensen",
aldus ingenieur L.A. van Gelder.
Als directeur van Schelde
Ketelbouw en voorzitter van de
Brabants-Zeeuwse Werkgevers
vereniging (BZW), sectie
Zeeland, weet hij waarover hij
spreekt.
"Goede vakmensen brengen de
kwaliteit van het produktie-appa
raat op een hoger niveau.
Hierdoor worden anderen als het
ware meegenomen waardoor de
concurrentiepositie wordt
versterkt. Hierdoor gaat ook de
werkgelegenheid omhoog",
vervolgt hij.
Daarnaast moet ook het bedrijf
actief zijn. Opleiding, begeleiding
en werkoverleg zijn daarbij erg
belangrijk. Een goede communi
catie- vooral goed luisteren- is
daarbij een vereiste.
Daarom vindt Van Gelder het ook
erg belangrijk dat werknemers
inspraak hebben wat de gang van
zaken binnen het bedrijf betreft.
"Zo worden de mensen zich ook
meer bewust van hun taak en ver
antwoordelijkheid legt hij uit.
"Als je weet waarvoor je werkt,
motiveert dat je", is zijn filosofie.
Overigens, werknemers kunnen
hun capaciteiten wel willen ont
wikkelen maar het bedrijfsleven
moet dan ook de mogelijkheid
bieden om door te groeien.
Als je deze lijn doortrekt, ligt het
voor de hand dal het bedrijfs
leven- en daarmee de BZW- zich
intensief bezighoudt met het
onderwijs. "Het is onze plicht om
als bedrijven de politiek en ande
ren in te lichten over wat er gaan
de is; waar de problemen liggen
en waar werkelijk behoefte aan is.
"Als wij het niet doen, wie doet
het dan?", zo vraagt hij zich af.
"De BZW probeert hierin ook een
vinger aan de pols te houden.
Onze leden worden namelijk
gestimuleerd lid te worden van
een schoolorganisatie."
Mensen moeten goed worden
opgeleid ter voorbereiding op een
functie in de praktijk. Daarbij
vindt Van Gelder bet erg belang
rijk dat gekeken wordt naar het
niveau dat iemand kan bereiken.
"Het is jammer dat er vaak een
verkeerde keuze wordt gemaakt
doordat "te hoog" wordt gegre
pen. Men heeft vaak nog een ver
keerd beeld van de mogelijkhe
den van een functie binnen het
produktie-apparaat van een
bedrijf in vergelijking met een
kantoorbaan. Ook hier ligt een
taak voor het bedrijfsleven."
"Het gaat er tenslotte om", zo zegt
hij, "een kind dat te geven wat
het boeit en bezig houdt. Ze zul
len het zelf moeten maken in de
maatschappij. Je kunt een paard
wel naar het water brengen maar
het zal zelf moeten drinken", zo
verklaart Van Gelder zijn stelling-
name. Hij besluit met de woor
den: "Met een goed passende
vakopleiding vind je altijd een
baan, ook in de techniek, daar
ben ik van overtuigd."
De heer Bakker is sinds 1978
werkzaam als leraar op deze
school. Hij geeft het vak
bouwtechniek in de derde en
vierde klas.
"Zodra de jongeren in de praktijk
iets moeten presteren, zoals bij de
bouw van het huis, is de
motivatie bijzonder groot."
Het team streeft naar zoveel
mogelijk afwisseling in het vak.
Bakker: "Het feit dat veel leerlin
gen voor de bouw kiezen hebben
we mijns inziens te danken aan
een voortdurend herhaalde ver
nieuwing. We willen als school
bij zijn en bij blijven door ons te
richten op de praktijk. Ver
nieuwing strekt zich uit over
diverse gebieden: in de auto
matisering, in het lesgeven, in de
contacten met het bedrijfsleven
en nu dus ook in onze projecten."
Samen met collega J.Dominee
zwaait J. Braam de scepter over
de kleinste praktijkafdeling van
de Middelburgse school.
Hoewel de groep vrij klein is,
wordt het lesprogramma steeds
aangepast aan nieuwe technie
ken. De leerling moet niet alleen
handig zijn. maar ook goed na
kunnen denken. De verwar
mingsinstallatie moet het per slot
van rekening ook doen.
De arbeidsmarkt voor schoolver
laters ziet er rooskleurig uit.
Braam: "Voordat ze bun diploma
hebben krijgen de meesten al een
baan aangeboden. Meestal heb ik
meer aanvragen van bedrijven
dan dat ik leerlingen beschikbaar
heb."
De Klarenbeek CTS werd nog
maar door tweehonderd
leerlingen bezocht toen G.
Boot, nestor van de afdeling,
er als docent begon.
Doordat Boot al heel wat jaar
tjes meedraait, krijgt hij nu ook
kinderen van oud-leerlingen in
de klas: "Het is heel leuk om te
zien dat die kinderen vaak
sprekend op hun vader lijken."
Hij heeft nog steeds contact
met een aantal oud-leerlingen:
"Ik ken veel oud-leerlingen in
bedrijven, die weer een stage
plaats voor leerlingen kunnen
regelen: erg handig."
Boot is optimistisch over de
toekomst voor het VBO:
"Mensen die met de handen
kunnen werken zijn onmis
baar.". Volgens de docent
mechanische techniek blijft de
vraag naar vakmensen op het
gebied van montage, lassen en
staalconstructies groot. In zijn
afdeling staan dan ook moder
ne draaimachnes en lasappa-
ratuur. De leerlingen krijgen
dus een degelijke basis voor
een beroep in de metaal aange
boden.
H.A. van der Hart geeft
electrotechniek aan de
Klarenbeek CTS. Hij heeft
te maken met zeer
gemotiveerde leerlingen.
"Bij elektrotechniek moeten de
jongens er zich van bewust
zijn dat ze met onzichtbare,
gevaarlijke zaken bezig zijn.
Elektriciteit hoor je niet, je
ruikt het niet, maar het is er
wel. Als er ergens spanning op
staat, dan zie je dat niet. De
jongens moeten ook leren om
voorzichtig te zijn. Hier op
school mogen ze niet onder
spanning werken", aldus Van
der Hart. Hij voegt er nog aan
toe dat ondanks het onzichtba
re gevaar van elektrotechniek,
op Klarenbeek er zelden iets
fout gaat.
Volgens Van der Hart vormen
de jongens die de richting
elektrotechniek kiezen, een
zeer gemotiveerde groep. Deze
jongens krijgen ook veel theo
rie. Van der Hart: "Naarmate
de techniek voortschrijdt,
wordt het vak steeds ingewik
kelder en moeten de jongens
meer kennis van vaktheorie
hebben." In de vierde klas krij
gen de jongens elf uur praktijk
en zes uur vaktheorie.