Klassieke Engelse Taxi
nieuw in Nederland te koop
ROVER 200 EN 300 COUPE
Winstverdubbeling
bij Renault
Carbase, verrassend softwarepakket
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Derde jaargang, nummer 25
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
„We willen als Rover niet uit
sluitend niches gaan vullen",
meldde Fred van Putten, di
recteur Rover Nederland tij
dens de introductie van de
nieuwe 216, 220 en 827
Coupé. Als we de laatste
nieuwe telgen van het merk
bekijken, dan lijkt het er inder
daad op dat Rover uitsluitend
auto's voor kleine doelgroe
pen maakt. Immers een 100,
200 en Mini cabriolet, een
verlengde Range Rover en de
nieuwe Coupés zullen nu
eenmaal niet als warme
broodjes over de toonbank
gaan.
Leer en hout
Fluittoon
Gekieteld
Tientallen
Dinsdag 22 december 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
Stijl en sportiviteit samen
Renault heeft in de eerste 9 maanden van dit
jaar de winst voor belastingen meer dan ver
dubbeld van 2,9 mrd Ffrs (957 min gld) tot
7,5 mrd Ffrs (2,47 mrd gld). De omzet groei
de met 11 procent van 122,2 mrd Ffrs tot
135,3 mrd Ffrs. De vooruitzichten voor de
truckdivisie van het concern (RVI) zijn minder
rooskleurig. Deze divisie leed in de afgelopen
maanden een operationeel verlies van 860
miljoen Ffrs.
In maart van dit jaar werd op de Autosa
lon van Genève vlak na de presentatie
van de vernieuwde Rover 800 de 827
Coupé getoont. Alhoewel de auto duide
lijk een telg uit de 800-familie is, blijken
vrijwel alle plaatwerkdelen specifiek voor
deze variant te zijn geperst. De auto ken
merkt zich door de typisch Rover-grille,
meegespoten bumpers met ingebouwde
mistlampen, prachtige lichtmetalen vel
gen en volledig nieuw ontworpen profiel.
De Coupé biedt een uitstekende toegang tot
het interieur via de grote portieren. Vooral bin-
De firma Green Car uit Bavel is sinds kort de
officiële importeur van de typisch Engelse
taxi, oftewel de Fairway Driver. De auto werd
op 2 december jl. gepresenteerd op de Taxi
dag in Aalsmeer. Alhoewel het ontwerp van
deze auto dateert uit 1958, heeft de techniek
gelukkig niet stilgestaan. Op dit moment ligt
onder de motorkap een moderne 4 cilinder
2,7 liter dieselmotor van Nissan. Deze levert
een vermogen van 79 pk bij 4300 tr/min. Ook
de versnellingsbak wordt bij Nissan inge
kocht. Bij montage van de Japanse dieselmo
tor is tevens de wielophanging
gemoderniseerd om de algehele stabiliteit te
vergroten. De schijfremmen voor zorgen voor
een veilige remweg. Maar liefst 95 procent
van de produktie van de Fairway Driver wordt
in de kleur zwart geleverd.
De auto is vooral nu op dè Nederlandse markt
geïntroduceerd vanwege de veranderende
eisen die aan taxi's worden gesteld. De auto
is namelijk volledig geschikt voor het vervoer
van rolstoelen. Hiervoor zijn speciale oprijbal-
ken beschikbaar. Ook kan een zitplaats naar
buiten gedraaid worden, voor mensen die
slecht ter been zijn. De rode handgrepen in
het interieur zijn speciaal bedoeld om slecht
zienden de weg te wijzen. Door al deze posi
tieve eigenschappen zou het vooral typisch
Londense straatbeeld wellicht in de nabije toe
komst ook voor een deel naar Nederland kun
nen worden gecopieerd.
De firma Top Lease is erg enthousiast over de
Fairway Driver. Deze grote leasemaatschappij
heeft besloten de auto in haar pakket op te
nemen. Er wordt gekozen voor een lange
looptijd, waardoor de tarieven gunstig blijven.
De kostprijs per kilometer ligt volgens Toplea-
se op hetzelfde niveau als bij de gebruikelijke
taximodellen.
nenin de auto vinden we de herkomst direct
terug. Een inrichting waarbij zoveel hout en
leer is gebruikt, kan alleen maar uit Engeland
komen. De vierpersoons 827 Coupé is tot in
de details prachtig afgewerkt en volledig op
comfort ingesteld. Natuurlijk kennen we de
stoelen en het dashboard al uit de sedan. Toch
heeft de ontwikkelingsafdeling van Rover er
alles aan gedaan om de Coupé een nog voor
namere uitstraling te geven. De met leer be
klede stoelen zijn met een contrasterende bies
afgezet. Zaken als stuurbekrachtiging, elektri
sche portierruiten en spiegels, centrale ver
grendeling met afstandbediening, een
anti-diefstalalarm, toerenteller, getint glas,
stoelverwarming en een dik tapijt op de vloer
worden met grote zorg aangebracht. In het
forse middenkussen van het stuurwiel is bij de
Coupé standaard een airbag opgenomen, ter
wijl ook de verstevigingsbalken in de portieren
in het land der Britten zijn doorgedrongen.
Technisch valt de 827 Coupé volledig terug
op het topmodel van de 800-reeks. Voorin
drijft de 2,7 liter V6 Honda-motor de voorwie
len aan. De lichtmetalen motor beschikt over
vier kleppen per cilinder, eletronisch geregelde
multipoint brandstofinspuiting en een geregel
de driewegkatalysator met uitlaatgas-
recirculatiesysteem. De 6-pitter levert een ver
mogen van 169 pk bij 5900 tr/min en een
koppel van 225 Nm bij 4500 tr/min. Stan
daard beschikt de 827 Coupé over een vier-
traps automaat, die echter zonder meerprijs
voor een vijfbak kan worden omgeruild. De
handgeschakelde variant haalt een top van
214 km/u en heeft 8,2 seconden nodig om
vanuit stilstand de 100 km/u te halen. De au
tomaat haalt 211 km/u en volbrengt het
sprintje in 9,2 seconden.
De coupé is snel en comfortabel tegelijk. De
wegligging is dik in orde, zodat de auto garant
staat voor vele prettige en lange reizen. Alleen
yheeft men in Engeland gemeend een coupé te
moeten voorzien van portieren zonder ruitstijl.
Of deze beslissing zo slim is, moet worden
betwijfeld. Bij meerdere auto's die bij de pre
sentatie aanwezig waren, bleek vooral de ruit
aan bestuurderskant niet strak genoeg tegen
de rubbers aan te drukken. Hierdoor wordt al
vanaf zo'n 80 km/u een hinderlijke wind ach
ter in de nek verkregen. Bij hogere snelheden
op de Duitse autobaan kwam daar bovendien
een sterke fluittoon bij. Onder een nadrukkelij
ke voorwaarde dat een dergelijk mankement
blijvend verholpen moet worden, moet gezegd
worden dat Rover voor f.119.900,= een dijk
van een auto biedt met veel rijgenoegen.
Met de 216 en 220 Coupé mikt Rover op een
sportief ingestelde, jongere doelgroep. Dat de
auto op het onderstel van de bekende 200
staat is niet alleen uit de afmetingen op te
maken. De neus en achterpartij zijn volledig
van het driedeurs model overgenomen. De
stylering van de bovenkant (dak en ruiten) is
zo knap veranderd, dat de coupé compleet
anders oogt. De uitrusting is aan de buiten
kant al zo compleet, dat het sportieve karakter
extra wordt benadrukt: meegespoten bum
pers en spiegels, spoiler achterop en lichtme
talen velgen. Uniek mag de dakconstructie
genoemd worden. Boven de voorpassagiers
kunnen namelijk twee glazen panelen worden
weggenomen. De dan overblijvende T-bar kan
ook nog eens worden verwijderd, zodat bij
goed weer lekker 'open' gereden kan worden.
Het dak sluit verbazingwekkend goed af en
produceert geen bijgeluiden.
In Nederland zal de 216 de meeste aftrek krij
gen. Deze auto beschikt over de bekende 1.6
liter 16-kleppen Honda-motor. Deze kracht
bron zit ook in de 216 cabrio en was voorheen
in de 216 GTi te vinden. Met 122 pk is de ver
sie goed voor een top van 195 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 km/u in 9,6 secon
den. Wie echter een dergelijke auto zoekt om
onder alle omstandigheden de snelste te kun
nen zijn, komt bij de 220 Turbo terecht. In de
ze auto heeft Rover namelijk de eigen 2 liter
16-kleppen turbomotor gebouwd, die begin
dit jaar in de 800-reeks werd geintroduceerd.
De krachtbron uit de 220 is echter nog extra
gekieteld waardoor een vermogen van 200 pk
kon worden verkregen. Dit is goed voor 240
km/u en een sprintje van 0 tot 100 km/u in
slechts 6,9 seconden. Hiermee is de 220
Coupé de snelste auto die Rover in haar histo
rie in serie heeft gebouwd. Inderdaad zijn de
rij-eigenschappen van de 220 ronduit indruk
wekkend. Je moet er met je gedachten goed
bijblijven, want voor je het weet schiet de
auto er tussenuit. Als de goede versnelling
wordt ingeschakeld verlopen tussenaccelera-
ties vliegensvlug en dat alles bij een behoorlijk
op de achtergrond brommende motor. Ook bij
deze coupé heeft Rover de ruitstijl van de por
tieren weggelaten en ook hier levert dit pro
blemen op. Vlak boven de spiegel ontstaat bij
160 km/u een hinderlijk geruis. Wie in Duits
land de gelegenheid krijgt de topsnelheid van
240 km/u op de teller te zetten, wordt hierbij
driftig door de auto uitgefloten en wel zo hin
derlijk dat je vrijwel direct het gas loslaat. Ro
ver had er verstandig aan gedaan bij beide
auto's gewoon een ruitomlijsting toe te pas
sen, of het geavanceerde systeem van BMW
te monteren, waarbij de ruit na het sluiten van
de portieren extra in de rubbers schuift.
Afgezien van dit enige kritiekpunt is de 220
Coupé Turbo een zalige auto, waarbij behoor
lijk een beroep wordt gedaan op de zelfbe
heersing van de bestuurder. De Rover 216
Coupé kost f.52.995,= terwijl de snelle Turbo
f.69.995,= moet opleveren. Standaard wordt
de Coupé aangeboden met een diefstal-alarm,
centrale vergrendeling met afstandbediening,
wortelnotehout in het interieur, stuurbekrach
tiging, sportieve stoelen, elektrisch bediende
voorportierruiten en een verstelbaar stuur. Le
deren bekleding is uiteraard tegen meerprijs te
leveren.
Rover verwacht van de twee nieuwe Coupé
modellen per stuk slechts enkele tientallen
exemplaren op jaarbasis in ons land te
verkopen.
Wie een beetje thuis is in de computerbran
che kijkt niet op van de vele honderden tot
duizenden guldens die programmatuur moet
kosten. Een beetje tekstverwerker kost al snel
f.900z= terwijl ingewikkelde DTP-pakketten
zo rond de twee mille liggen. We waren dan
ook zeer verbaasd toen we een exemplaar van
het programma Carbase in onze handen
kregen.
Het pakket bestaande uit een floppy en com
pacte beschrijving en wordt via de tijdschrif
tenzaken aangeboden voor slechts f.14,95.
Het programma kan zowel vanaf het floppy
als op de harde schijf van iedere DOS-PC wor
den geraadpleegd. In Carbase zijn alle 1800 in
ons land leverbare auto's opgeslagen met hun
technische gegevens, afmetingen en uit
rusting. Deze kunnen makkelijk op het scherm
worden getoond en ook worden uitgeprint.
Daarnaast kunnen drie geselecteerde auto's
met elkaar worden vergeleken.
Ook kent Carbase een kostenoverzicht voor
alle opgenomen auto's en maakt het een
kostenberekening voor de eigen situatie. De
schermen zijn overzichtelijk opgebouwd en
het programma kan met of zonder muis wor
den doorlopen. De installatie op de harde
schijf is in een mum gepiept. De uitgever Ui-
lenstein uit Leersum biedt ook de mogelijk
heid van een abonnement. Drie keer per jaar
zullen de gegevens worden aangevuld. Voor
f.39,95 per jaar kan men zich abonneren. De
eerste update verschijnt in februari rond de
Auto-Rai en zal zijn uitgebreid met beknopt
autonieuws, terwijl de mogelijkheid wordt on
derzocht om latere versies van korte test
verslagen te voorzien.
De eerste uitgave van het pakket Carbase is
verkrijgbaar in de boekhandel. Liefhebbers
van het abonnement kunnen f.39.95 overma
ken op postgiro 1513840 tnv Uitgeverij Ui-
lenstein te Leersum onder vermelding van uw
naam en complete adres.
Prima om te hebben