UIT HET ZAKENHART Van vliegwei naar vliegveld ALHAMBRA Vuurwerk Kunst- en antiekbeurs met gratis taxatie Luistertoets goed voor weekeinde Port Zélande Kerstsfeer op Scheldeplein KRUISWOORDPUZZEL CINEMA BEWONERS VREZEN VERHARDE BAAN Als het Streekplan Zeeland wordt goedge keurd staat er niets meer in de weg om het Vliegveld Midden-Zeeland uit te breiden. Al thans, geen enkele ambtelijke instantie zal dan nog dwars liggen. De gemeente Arne- muiden is akkoord omdat ze ondanks de geluidsoverlast haar bungalowpark mag bouwen en het bestuur van het vliegveld kan haar plan voor een verharde baan gaan uitwerken. Vorige week verscheen een uit gebreid rapport over de haalbaarheid van het verharde baan-project. Een project waarmee twee vliegen in één klap worden geslagen: de zakenluchtvaart kan zich ont wikkelen en de geluidsoverlast voor de om wonenden wordt drastisch verminderd. Zakenvluchten ARTEMIS VAN KNOLLEN EN CITROENEN Jeannette Poorter, Recreatie MILIEUTIP MICMEC Walcheren 1912 1992 Vlissingen 01184-18810 Woensdag 16 december 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 25 Een vliegtuig scheert op kleine hoogte over de weg. De machine is net van de grasmat los en pro beert hoogte te krijgen. Een paar honderd meter verderop, net voor de woonwijk Oranjeplaat, buigt het af naar het Veerse Meer en verdwijnt richting Veere. „De toestellen mogen bij het opstij gen niet over de bebouwde kom vliegen", verklaart S. de Graaff, oud-secretaris van het vliegveld- bestuur, de uitwijkmanouvre. In de verkeerstoren demonstreert hij de af- en aanvliegroute op kaart. „Kijk", wijst hij aan, „zo kort is het traject maar dat de toestellen hebben om de lucht in te komen. Vanwege de geluids overlast moeten ze het vermijden om over de woningen te vliegen". Ginette van Wijngaarden, secre taris van de bewonersvereniging Oranjeplaat heeft andere verha len. Volgens haar heeft de buurt wel degelijk last. Kennelijk - zo valt uit haar woorden op te ma ken - bestaan die uitwijkmanou- vres alleen op papier. „Elke ledenvergadering komen er klachten over het vliegveld op ta fel. Die piloten denken dat ze God in Frankrijk zijn en dat ze alles mogen. Ze houden zich absoluut niet aan de voorschriften. Als we in de tuin staan te praten en er komt zo'n ding over kunnen we plkaar niet meer verstaan". Ze vraagt zich af of de piloten wel goed geïnformeerd worden. En of er wel sancties tegen overtreders bestaan. „Ze vliegen vaak veel te laag over. Maar als we het num mer noteren en het vliegveld bel len gebeurt er helemaal niets. Laatst kwam een piloot, die hier in deze buurt woont, zo laag overvliegen dat we dachten dat hij in zijn eigen tuin zou landen. Maar sancties? Ho maar". Van Wijngaarden denkt dat het met de uitbreidingsplannen van het vliegveld allemaal nog erger wordt. „Nu is het nog vol te hou den. In de winter is het lawaai een stuk minder dan in het voor jaar of 's zomers. Maar dat veran dert natuurlijk als er zakenverkeer gaat vliegen. Bovendien krijgen we die herrie hier nu ook op doordeweekse dagen, terwijl het tot nu toe toch meer in de week einden was. Onze rust kunnen we wel vergeten". De Graaff geeft toe dat het aan tal vliegbewegingen in de komen de jaren toe zal nemen, maar van meer geluidsoverlast is volgens hem geen sprake als de verharde baan er komt. „Met een harde ondergrond komen de toestellen eerder van de grond en zitten al hoger op het punt dat ze het vliegveld verlaten. Daardoor is het lawaai voor de woonwijk minder. Bovendien", voegt hij er aan toe, „zijn de zakenvluchten veel geruislozer. Bedrijven maken gebruik van stille machines". Het vliegveldbestuur koestert al jaren de wens om de zakenlucht vaart uit te breiden. Sinds de pro vincie en de gemeente Arnemuiden de subsidiekraan hebben dichtgedraaid is het bestuur gedwongen in haar eigen kosten te voorzien. De rijke bron Er valt heel wat af te lachen (of zo u wilt te huilen) met de coördinatoren en directeuren van de diverse hulpverlening sinstellingen. Voor de waar die ik aan de 'man' probeer te brengen (projekten Vrouwenhulpverlening) lijkt men nou niet bepaald in de rij te staan. Natuurlijk begrijp ik wel waarom, maar ik word er zo langzamerhand wel ontzettend moe van. Om u een idee te geven van wat ik zoal moet doormaken, een schrijnend voorbeeld. Nadat de gebruikelijke openingsrituelen (bakkie koffie, complimenten over de inrichting etc.) afgerond zijn, begin ik mijn 'waar' aan te prijzen. Zo'n projekt Vrouwen hulpverlening zou natuurlijk de status van de instelling verho gen en bespaart kosten. Natuurlijk is hij daar ook van overtuigd. Er is immers al een tijdje een werkgroep-je actief en we doen er al heel wat aan. Aangezien mijn berichtgeving van een heel andere orde is en omdat ik geïnteresseerd ben in elke actie op het gebied van VHV, ga ik er eens lekker voor zitten. "Wat doen jullie op dit moment", vraag ik. We zijn met groeps- hulpverening aan seksueel misbruikte vrouwen begonnen en hebben een lijfwerktherapeut aangesteld. Mooi succes voor het werkgroep-je, denk ik. "Stop je projecten maar weer in je tas, Poorter. Ik bedenk me plotseling dat ik nogal wat ervaring heb in het werken met seksueel misbruikte vrouwen. Die ervaring zou ik kunnen gebruiken bij een training voor de begeleiders. In de loop van het gesprek blijkt ineens dat zowel de begeleiders van de groep als de lijfwerktherapeut, man is! Ik ben met stomheid geslagen! Stamel nog iets in de trant van dit is toch absoluut niet de bedoeling van Vrouwenhulpverlening en neem af scheid. Buiten gekomen voel ik me woedend en vooral moe. Ik ben weer in die valkuil getrapt, m'n woede niet geuit en 'lief en aar dig' gebleven. Ik geef een paar trappen tegen m'n autoband. Het lucht in ieder geval iets op. Ik snap het allemaal wel. Vrou wenhulpverlening stelt uiteindelijk het hele systeem ter discus sie. Het systeem van mannenmacht en vrouwenonderdrukking. Het is geen therapeutische methode die iedereen kan toepassen. Het is een visie, een mentaliteit en een levenshouding en in die zin lijkt ze natuurlijk bedreigend voor mannen met macht. En de gezondheidszorg wordt hoofd zakelijk geregeerd door mannen met macht. Terwijl ik achter het stuur nog wat zit na te mokken, kruipt er een klein meisje tegen mijn rug op naar boven en gaat op mijn hoofd staan. Al dansend en gekke capriolen uithalend plaatst ze een vlag boven op mijn hoofd. Ik schiet in de lach. Gelukkig heb ik haar de laatste tijd altijd bij me. Ze kan me weer aan het lachen maken. Op de radio schalt 'it's a mans world' en de kleine wijst op haar voorhoofd. Ik zet de radio uit en we neu riën samen een ander lied. Een zonnestraal worstelt zich door het dikke wolkendek en verlicht het baanvak voor me. Ik ben op de goede weg. direkteur 'Artemis', tel: 01180 - 35033. van bedrijfsvluchten wil ze daar om graag aanboren. Volgens J. Nillessen, die de haalbaarheid van het harde baan project on derzoekt, wordt er echter vooral gereageerd op 'prikkels van bui tenaf'. „Al jarenlang zendt het bedrijfsleven signalen uit die erop wijzen dat er interesse is voor vliegtransport", zegt Nillessen. Om de industriële bedrijvigheid - zoals dat ambtelijk heet - op te vijzelen heeft de zakenluchtvaart een impuls nodig, oordeelt hij. En: „Je moet er voor zorgen dat zakenlui het aantrekkelijk vinden om zich hier te vestigen. Als Amerikanen hier een filiaal willen opstarten is het eerste wat ze vragen: Waar is het vliegveld. Dat is voor hen de normaalste zaak van de wereld. In korte tijd moe ten ze naar een plaats ergens in Nederland of Europa kunnen". De Graaff demonstreert dat later op de kaart in het luchtvaartge bouw. Hij wijst op een dorp in het midden van Frankrijk. „Hier ben ik van de week nog heengevlo- gen", zegt hij. „In twee en een half uur was ik ter plekke". Uit een enquete onder dertienhon derd bedrijven in Zeeland blijkt belangstelling te zijn voor meer zakelijke activiteiten op het vlieg veld. Uit het rapport komt naar voren dat van de 205 bedrijven die gehoor gaven aan het onder zoek 37 procent nooit zakenrei zen maakt of zakenrelaties uit het buitenland ontvangt. Daarente gen meldde 16 procent al eens eerder zakenvluchten gemaakt te hebben. Op de vraag waarom er geen gebruik werd gemaakt van het vliegveld antwoordde een kwart van de bedrijven die de vraag hadden ingevuld dat de luchthaven te beperkt is door het ontbreken van een verharde baan en lichtinstallatie. Nillesen durft te voorspellen dat wanneer deze er komt het aantal vliegbewegin gen in één jaar verdubbelt naar 1400. Jaren heeft de gemeente Arne muiden uitbreiding van het vlieg veld tegen kunnen houden. Vooral de verstoring van de zon- dagrust was een doorn in het oog van de overwegend protestants-christelijke vis sersplaats. Daarnaast verstoor den de piloten in hun kisten de mogelijkheid om de toeristenin dustrie te laten uitbreiden. Aan de boorden van het Veerse Meer - zo wenste de gemeente - zou een prachtig bungalowpark ge bouwd kunnen worden. Uit de kamers van het monumentale provinciehuis werd weliswaar goedkeurend geknikt over de plannen van Arnemuiden, maar er was wel een bepaling (hinder wet) die bewoning niet kon toestaan met een vliegveld in de achtertuin. Voor recreatiegebie den - zo zei de provinciale bepa ling - moesten dezelfde normen worden aangelegd als voor per manente bewoning. Om Arne muiden tegemoet te komen en om de eigen expansiedrift rich ting toerisme en overige industrie te bevredigen grepen de Zeeuw se bestuurders in de ransel van de landelijke wetgeving die der gelijke bewoning wel degelijk toestond. Dus werd des land's wil tot provinciewet verheven. Willem Bezemer, recreatiewet houder van Arnemuiden, is er klaar voor, ongeacht alle bezwa ren. Uit zijn woorden valt op te maken dat de soep minder warm wordt gegeten dan ze wordt op gediend. „Het is een prachtig ge bied", legt hij uit. „Alle mogelijkheden voor watersport zijn aanwezig, het ligt uit de wind en het is er rustig". Rustig? Ter wijl er om de haverklap vliegtui gen overkomen? De wethouder wuift die tegenspraak met een handgebaar weg. „Mensen die hier twee weken op vakantie zijn, vinden het juist leuk om een vliegtuig boven hun hoofd te zien. Bovendien zorgen we er voor dat de woningen goed ge ïsoleerd zijn zodat er binnen niets van te horen is". De locatie waar het bungalow park van vijfhonderd woningen moet komen is het 48 hectare terrein, een uitgestrekte akker waar nu alleen wat landbouwma chines aan het werk zijn. Al vanaf 1983 is Arnemuiden op zoek naar een geschikte plek. Beze mer: „In eerste instantie hadden we het 16 hectare terrein op het oog, maar dat lag in de landings route van de vliegtuigen. De pro vincie vond dat te gevaarlijk. En als ik diep in mijn hart kijk moet ik toegeven dat ik er liever ook niet aan begon". De provincie wees toen de huidige locatie aan. Bezemer denkt erover om in de brochure te vermelden dat het bungalowpark in de buurt van een vliegveld ligt. „Dan weten de mensen waar ze aan toe zijn. Trouwens, ik woon zelf in Arne muiden en hoor zelden een toestel overkomen". In de haalbaarheidsstudie van de verharde baan geeft het vlieg veldbestuur aan dat uitgaande van de gemiddelde groei van 7,2 procent per jaar het aantal vlieg tuigbewegingen rond de eeuw wisseling op 60.000 per jaar ligt. Verwacht wordt dat 2500 daar van zakenvluchten zijn. Volgens De Graaff is de geluidsoverlast beperkt doordat de vluchten ver spreid worden over de hele week. „Het is voor de bewoners beter dat de zakenluchtvaart toeneemt dan de recreatievliegerij, die zich concentreert in het weekend. Dan komt er om het half uur een kist met parachutisten over". De bewoners van de Oranjeplaat zien de bui echter al hangen. Iedere dag vluchten en dan tot elf uur 's avonds. Zij zijn nog aan het zoeken op welke punten ze be zwaar aan kunnen tekenen tegen de uitbreiding van het vliegveld. Als het aan hen ligt is de zaak nog lang niet rond. Wie tijdens de rondleiding op de open dagen van Roskam Kan- toorefficiency goed oplette, kon een mooie prijs verdienen. Van 9 tot 14 november hield het bedrijf open huis om de klanten kennis te laten maken met het nieuwe pand aan de Arnesteinweg in Middelburg. De bezoekers moch ten een vragenlijst invullen waar bij getest werd of men bij de rondgang door de zaak goed had geluisterd en gekeken. Donder dag 10 december kregen vijf prijswinnaars, die de twaalf vra gen goed hadden beantwoord hun prijs uitgereikt door de direc tie. Er waren rond de zeventig in zendingen. Een lang weekend met z'n zes sen in een saunawoning van Gran Dorado in Port Zélande. Dat was de hoofdprijs, die Amanda Kiel van Fabricom bv uit Sluiskil in de wacht sleepte door haar op merkzaamheid. Samen met Joy ce Walrave van de Goese vestiging van Fabricom had zij al le vragen goed beantwoord, maar omdat er maar één hoofd prijs te verdienen was, ging haar collega met de troostprijs naar Steunpunt - Om ondernemers in het midden- en kleinbedrijf be ter van dienst te kunnen zijn met bedrijfseconomische zaken en ju ridische adviezen heeft het Ne derlands Christelijk Ondernemers Verbond een kantoor in Goes ge opend. Het steunpunt is ge vestigd in een verzamelgebouw aan de Evertsenstraat 15. Rijksarchief - De nieuwste uit gave van het Rijksarcief Zeeland 'Kaarten en tekeningen afkom stig van trammaatschappijen in Zeeland en de Zuidhollandse ei landen, 1886-1962' is onlangs van de pers gerold. Een gedeelte vanm de ruim 2300 hierin be schreven kaarten zijn afkomstig van de Stoomtram Walcheren. huis: een pennenset met naam- inscriptie. De tweede prijs was voor Antoinnet van 't Zelfden van SGS Depauw Stokoe uit Nieuwdorp. Zij mag een dagje met vier personen gaan stappen in Port Zélande en daarbij van alle faciliteiten in het dorp aan de Grevelingen gebruik maken. Ook zij vulde samen met een collega, Bram Koeman, twee identieke vragenlijsten in. Het lot besliste dat Koeman met de troostprijs, ook een pennenset, naar huis mocht. Niettemin heeft hij al een uitnodiging van zijn vrouwelijke collega binnen om aan het uit stapje deel te nemen. De derde prijs was voor Wim Louwerse van het Constructiebedrijf Hillebrand, een buurman van Roskam iets verderop op Arnestein. Een diner voor twee, ook in het havenstad je aan de Brouwersdam, was de beloning voor zijn nauwgezet heid. De prijsuitreiking vond plaats in de kantine van het nieuwe be drijf, dat kantoormeubelen en - machines verkoopt. De directiele den Rudy en Marianne Boone hadden voor elke prijswinnaar naast een cadeaucheque ook een fleurig boeket. De prijswinnaars v/nr Directeur Rudy Boone, Antoinnet van 't Zelfden, Wim Louwerse met echtgenote, Joyce Walrave, Aman da Kiel en directielid Marianne Boone. ledereen weet dat je met het afsteken van vuurwerk erg voorzichtig moet zijn, anders kost het ogen of vingers. Met het Coastline Chorus op za terdag 19 december en een kerstmannenorkest een dag later wordt het Scheldeplein en de Walstraat tijdens de winkelope ningen in kerstsfeer gebracht. Het Vlissings mannenkoor begint zaterdag om 14 uur met zijn op treden, de kerstmannen treden zondag op tussen 13 en 17 uur. Maar heeft het afsteken van vuurwerk ook milieuef- fekten? Antwoord Ja, de werking van rotjes en alles wat knalt is gebaseerd op buskruit dat ontploft. Daarbij komen stikstofoxy- 'den, zwaveldioxyden en koolstofdioxyden vrij en die zijn o.m. verantwoordelijk voor het broeikaseffekt op aarde. Elk oud en nieuw wordt er zo'n drieduizend ton vuurwerk afgestoken. De ver vuiling met stikstof- en zwa veldioxyden wordt daardoor op oudejaarsavond opeens drie keer zoveel als normaal. Voor siervuurwerk (kleuren i.p.v. knallen) worden allerlei metaalverbindingen gebruikt. Bij verbranding komen barium-, cadmium- en stronti- umverbindingen vrij en die zijn giftig om in te ademen. Uit een oogpunt van milieu is "geen vuurwerk" het beste. Wanneer u vuurwerk af steekt, let dan op uw eigen veiligheid en die van anderen, steek niet teveel af en zorg ervoor dat u zo weinig moge lijk kruitdamp en andere gas sen inademt, b.v. door "boven de wind te gaan staan Welk woord kunt u maken met de opgegeven letters: 30 -48 -54- 10 - 15 - 34- 1 - 50 - 24-9- 11 -60-45 - 38 HORIZONTAAL: 1 kort zwaard; 6 muziekinstrument; 11 aandrift; 12 voorz.; 13 wijnsoort; 14 opgelegd werft; 15 bolgewas; 17 muziek noot; 19 per adres; 21 uitroep; 24 jong schaap; 26 gangtapijt; 29 denkbeeld; 30 beeldverhaal; 32 Surinaamse pad; 33 alvorens; 34 chemisch symb.; 35 voorz.; 37 riv. in Utrecht; 38 stad in Frankrijk; 39 insekt; 40 sneeuwschaats; 42 scheepsterm; 44 boom; 45 vreselijk; 48 soort revolver; 50 dubbelzout; 53 voertuig; 54 diefjes maat; 56 deel van het gezicht; 57 vis; 58 una corda; 60 lidwoord; 61 uitroep; 62 razernij; 64 vies; 65 tot rouwbeklag; 67 heraldiek wapen; 69 militair; 70 vis. VERTIKAAL: 1 zangvogel; 2 laagtij; 3 elektrode; 4 wreedaard; 5 delfstof; 6 voorz.; 7 vlug van begrip; 8 gelijkmatig; 9 landbouw- werfttuig; 10 puntdicht; 16 ongeregelde oorlog; 18 hartelijk; 20 eigerecht; 22 pl. op de Veluwe; 23 pers. vnw.; 24 militaire rang; 25 muzieknoot; 27 voorz.; 28 pl. op de Veluwe; 30 dans; 31 deel van Europa; 34 smalle strook; 36 niet raak; 40 karig; 41 vrl. rund; 43 vogel; 46 mnl. dier; 47 roddel; 49 voorz.; 51 maanstand; 52 voorz.; 53 sint; 55 dans; 57 riv. in Frankrijk; 59 drank; 60 tweestemmig gezang; 63 huisdier; 64 roofdier; 66 oude lengtemaat; 68 dun. Oplossing Puzzel week 50 HORIZONTAAL: 1 metselaar: 8 broer: 12 talaar; 13 kaap; 14 e.k.; 16 kaas; 17 krat; 18 mm; 19 Urk; 21 nr.. 22 moor; 23 bom; 24 waard; 26 beo; 27 spade; 29 pui; 30 serie; 32 snel; 34 wesp; 36 ia; 38 dra; 39 L.S.; 41 klam; 42 kwal; 44 na; 45 air; 47 al; 49 iris; 51 drie; 53 kloet; 56 lat; 58 Deens; 60 oog; 61 maart; 63 ent; 64 loop; 66 pi; 67 Ier; 68 re: 69 doop; 70 korf; 72 fa. 73 hooi; 74 korrel; 76 kwart; 77 harteloos. VERTIKAAL: 1 meeuw; 2 TT; 3 sak; 4 eland; 5 laar; 6 aas; 7 ar; 8 baars;9 rat; 10 op: 11 rammelaar; 13 KRO; 15 krap; 17 kooi; 18 modern; 20 kauw; 22 merk; 23 band; 25 riek; 26 Be; 28 P.S. 30 spalk; 31 eiwit; 33 fladderak; 35 sla; 37 aar; 40 sirene; 43 lila; 46 riet; 48 hoop; 50 saai; 52 en; 54 loop; 55 eg; 57 tref; 59 sloot; 61 mirre; 62 trans; 65 ooi; 66 port; 69 dor; 70 kor; 71 fel, 73 ha; 74 ka; 75 L.O.. Winwoord: SARDELLE Elke week en dat acht weken lang kunt u vrijkaartjes winnen voor twee personen voor de cinema Alhambra. Cinema Alhambra stelt iedere week 10 vrijkaartjes ter beschikking vanwege zijn tachtigjarig bestaan. U kunt de oplossing voor maandag 12.00 uur toesturen naar redactie De Faam/De Vlissinger, Postbus 5017, 4330 KA Middelburg. De prijswinnaars krijgen de prijs thuis toegestuurd. De prijswinnaars van de puzzel van 9 december zijn: T. Marijs, Vlissingen, L.W. Willeboordse, Oost-Souburg, mevr. Ludikhuize;t Gilde, Oostkapelle, N. Bommeljé, Koudekerke, K.H. Schol- te, Vlissingen. De oplossing was: SARDELLE N.B. DIT WAREN DE LAATSTE PRIJSWINNAARS Zilveren koffie- en theeservies omstreeks 1900. Zo'n vijftien antiquairs uit heel Nederland komen van vrijdag 18 tot en met zondag 20 december naar Vlissingen voor een kunst en antiekbeurs in Shopcenter aan de Spuistraat. Zaterdag kun nen particulieren hun kostbaar heden (gratis) laten taxeren. Voor de organisatie tekent Antiekbeur- zenorganisatie Nederland uit Koudekerke. 1 Tijdens de beurs is er van alles te koop. Antieke hoerenkasten als ook kleinmeubels. Verder zijn er zilveren en kristallen gebruiks voorwaarden en er is een cöllec- tie Europees en Oosters porcelein. Naast de antiquiteiten is er een grote variatie tapijten en schilde rijen van moderne en oude meesters. Cock Vromans uit Kou dekerke vertelt zaterdag aan het publiek of hun meegebrachte spullen kitsch of antiek zijn.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 25