Carlier heeft enige
Engelse dubbeldekker
voor passagiersvervoer
Animo scholen voor route-
onderzoek nog minimaal
'T IS NU DE MOOISTE TIJD VOOR EEN NIEUWE PEUGEOT 106 OF 205!
VREEMDGAAN
MET JE
DROOMPRINS
Pres. Rooseveltlaan 745, Vlissingen, Tel. 01184-12008
Dealers voor Walcheren
NU HALENSEPTEMBER '93 BETALEN (ma>. 10.000
NU HALENSEPTEMBER '93 BETALEN (max. f 10.000,-)
KORTOM VOOR U BESLIST DE MOEITE WAARD OM EEN BEZOEK AAN ONZE SHOWROOM TE BRENGEN
VROUW EN AUTO
una
W0w^-y
élil
Jacquolien.
Peugeot 106 rijklaar vanaf 20.740,-
Peugeot 205 rijklaar vanaf 23.390,-
Woensdag 9 december 1992
21
Kees Hage bij zijn nieuwste originele aanwinst.
lü
Elk jaar bedenkt directeur Kees Hage van bus
onderneming Carlier wel weer wat nieuws.
Dit jaar was dat de Engelse dubbeldekker die
passagiers van en naar de Olau Line vervoert.
„Het is noodzakelijk om je te onderscheiden.
Komt iedereen met hetzelfde produkt, dan
krijg je een geweldige prijzenslag. De markt is
knap verzadigd. En met wat creativiteit en
goeie prijzen val je op". In andere jaren zette
hij onder meer een VIP-bus (1982), een slaap-
bus (1983), een gelede bus (1986) en een ca
brioletbus (1991) bij zijn garage aan de
Electraweg.
De Engelse dubbeldekker die Hage in zijn bus
assortiment heeft gestopt is - zo legt hij uit -
de enige goedgekeurde in Nederland. „Het
was een hels kwarwei om de bus goedge
keurd te krijgen", legt hij uit. Het heeft een
half jaar geduurd voordat de aanpassingen in
orde waren. Zo moest er, om maar eens een
voorbeeld te noemen, een deur aan de rech
terkant worden gemaakt (omdat Engeland
links rijdt is daar alles aan de andere kant in
vergelijking met Nederland, red.). Verder ston
den voor Nederlandse begrippen de stoelen
twee centimeter te dicht bij elkaar, zodat het
aantal zitplaatsen veranderde. Maar we heb
ben het aardig voor elkaar gekregen. De bus
is ook gespoten in de originele kleur rood".
Zo'n Engelse bus spreekt aan, weet directeur
Hage. „Mensen die met de Olau naar Enge
land varen zijn onmiddellijk in de juiste sfeer.
Maar ook Engelsen die naar het station in
Vlissingen vervoerd moeten worden vinden
het leuk om hier een bus uit eigen land te zien
rijden. Overigens is het een unieke bus qua
hoogte. Normaal zijn de dubbeldekkers in En
geland 4,40 meter, deze is vier meter hoog.
Deze bus wordt trouwens niet alleen gebruikt
voor de Olau Line. We zetten hem ook in voor
bruiloften en zo en bij evenementen of promo
tie wordt'ie ook ingezet".
Zes Middelburgse scholen hebben tot nu toe
de lespakketten van het schoolroute-onder-
zoek aangevraagd, dat een onderdeel is van
de campagne 'Wij gaan weer naar school'.
Dat is niet genoeg, vindt coördinatrice Riet
Beukert van fietsersbond enfb, de organisatie
die het project stimuleert. „Nu ligt alles nog
open op het gebied van mobiliteit en kan er
nog wat veranderd worden aan de verkeerssi
tuaties. Daarom proberen wij scholen en ge
meente te stimuleren mee te doen aan het
onderzoek".
Veel ouders willen een schoolroute-onder-
zoek. Dat blijkt volgens Beukert uit de belang
stelling voor de sinterklaasactie die de fiet
sersbond zaterdag 21 november op de Markt
in Middelburg hield. Iets meer dan 82 kinde
ren en ouders kleurden op een plattegrond de
gevaarlijke plekken die zij op de weg naar
school tegenkomen in. De fietsersbond pro
beert op deze manier, via ouders en leerlingen,
de gemeente en scholen te stimuleren mee te
doen aan het onderzoek. „Er zijn er nog te
weinig die het project serieus nemen", vindt
Beukert. Zeker met alle fusies van openbare
scholen in Middelburg is het volgens haar be
langrijk om te weten wat de veiligste weg is.
„Kinderen moeten grotere afstanden afleggen
en komen meer gevaarlijke punten tegen.
Maar ook de Christelijke en openbare scholen
die niet verhuizen zullen de gevolgen onder
vinden van de toenemende verkeersstromen".
Tijdens de sinterklaasactie bleek dat ook veel
ouders met kinderen op het voortgezet onder
wijs interesse hadden voor het onderzoek. De
feitsersbond enfb zet zich er daarom voor in
om ook voor deze categorie in heel Walcheren
een schoolroute-test te doen. Landelijk ge
beurt dat alleen voor de twee laagste klassen.
De onveilige plekken moeten uiteindelijk door
de gemeente opgenomen worden in het Ver
keerscirculatieplan.
Toen ik vorige week een telefoontje kreeg van
Garage Zwartepoorte (u weet wel, de BMW
Garage) of ik interesse had om proef te ko
men rijden met de nieuwe BMW 7-serie V8,
moest ik eerst drie maal diep ademhalen voor
dat ik volmondig ja kon zeggen. Daar ik me
zelf voortbeweeg in een BMW-cabrio van al
weer enkele jaartjes oud, voelde ik het als een
grote eer en enorme kick.
Toen de dag daar was en ik passend gekleed
en opgemaakt de deur uit ging, vond ik het
toch nodig om heel voorzichtig aan mijn eigen
BMW'tje te vertellen dat we bij zijn familie op
bezoek gingen, ik vergat er echter bij te vertel
len dat ik met zijn grote, dure, luxueuze broer
op stap ging. Vrolijk reageerde hij op alle aan
wijzingen die ik hem gaf. Geen piepje, geen
kraakje, geen nukje. Aangekomen in Goes par
keerde ik hem tussen wat andere broers en
zusters en liep naar binnen. Toen ik nog even
omkeek was het net of hij uit verdriet 5 cm.
kleiner geworden was en ik dacht nog: ik kom
toch weer bij je terug, ik laat jou niet in de
steek en stapte de garage binnen waar ik mij
voorstelde en op professionele, vriendelijke
manier naar mijn droomprins begeleid werd.
Daar stond hij. En het was net of hij dacht
'pfff'. Moet ik met jou op stap?
Hij werd gestart, de showroom uitgereden,
kort aan me uitgelegd en mij werd een pretti
ge middag toegewenst waarna ik wat onwen
nig de garage uitreed. Geen wonder dat ze
zeggen dat een BMW-rijder het liefst zelf ach
ter het stuur plaatsneemt. Waanzinnig, wat
een feest. Op dat moment besefte ik dat een
hele pagina nog niet genoeg zou zijn om deze
belevenis op papier te zetten. Ik wist niet wat
me overkwam. Sfeer en pure luxe knipogen
naar je, een gevoel van harmonie bevangt je.
Het mooiste was dat hij de hele middag voor
mij was.
Voor het eerst in mijn jonge auto-leven had ik
een wagen met automaat, even vreemd maar
niet voor lang. het deed niets af aan het rijge-
not. Natuurlijk moest ik weten wat deze BMW
op de autoweg waard was. Ik heb mijn achter
werk eens lekker in mijn stoel gezet en sloeg
af richting Middelburg.
Toen had ik de tijd om al het moois eens goed
in mij op te nemen. De hele wagen is voorzien
van lederen bekleding, wat in het dashboard
en de deuren onderbroken wordt door een
strook wortelnotehout. De stoel leek precies
voor mij gemaakt en zat net zo comfortabel
als mijn eigen luie tv-stoel thuis. Een elektro
nisch geheugen zorgt voor een altijd goede
zitpositie in combinatie met de hoogte van de
hoofdsteun en de buitenspiegels, leder bedie
ningspaneel zit daar waar het hoort, de airbag
voor bestuurder en passagier zijn standaard.
Het verwarmings- en ventilatiesysteem kan
voor de bestuurder en zijn medepassagier
apart geregeld worden. De ramen voor en
achter zijn natuurlijk van vorenuit elektrisch
bedienbaar. De hoofd- en beenruimte achterin
zijn gigantisch, de luxe achterbank met hoofd
steunen zijn een garantie voor urenlang zit- en
rijplezier. De boordcomputer levert actuele in
formatie zoals snelheid, temperatuur, verbruik
en afstand tot bestemming. Ook zag ik een
tijd- en datumklokje, wat je direct op het feit
wijst dat je de tijd vergeet op het moment dat
je met deze BMW stuurt.
1
r
Een controle-systeem let op de werking van
de lichten en schakelt bij een ongeval direct
de alarmlichten en de binnenverlichting aan.
De gordels voor en achter zijn aangepast en
nu ook te gebruiken voor hele korte, lange,
dikke en dunne mensen.
Ook in de stad gedroeg hij zich keurig, voor
een grote auto was hij makkelijk te sturen, bij
het achteruit inparkeren keken twee sensoren
tot op de centimeter met me mee.
Helaas kwam het moment om afscheid te ne
men snel. Onderweg terug naar Goes heb ik
alle kleine en grote details nog eens goed in
me opgenomen. Het interieur en zijn wegge
drag zijn fantastisch, zonder meer te mooi
voor woorden, je kun je misschien wel voor
stellen wat deze BMW je technisch nog te bie
den heeft.
Terug aangekomen bij Garage Zwartepoorte
heb ik hem neergezet en ben er zwijmelend
nog even bij gaan staan. Wat ik toen zag was
een kanjer van een wagen, pure klasse met zo
veel technisch vernuft dat is haast niet te be
schrijven, dat moet je zelf gaan zien en mee
maken. Tegenover mijn trouwe
cabrio-metgezel die me door wind en regen,
door dik en dun toch (bijna) altijd weer netjes
thuisbrengt moest ik de schijn ophouden dat
er in mijn leven maar één man is en dat is hij.
Ik opende zijn deur, het starten ging al wat
moeilijker en het was net of hij uit dwarsig
heid veel meer rammelde en veel onregelmati
ger liep dan op de heenreis.
Thuisgekomen heb ik mijn laarzen en spijker
broek aangetrokken, een emmer met extra
veel shampoo klaargemaakt en hem een heer
lijk ontspannende, extra wasbeurt gegeven.
En op het moment dat ik zijn chrome-uitlaatje
poetste had ik het gevoel dat hij weer zoals
vanouds- met een ondeugende blik in zijn
ogen- over zijn eigen terrein uitkeek en dacht:
beter een trouwe vriend dan een One-Night
Stand.
Tot de volgende keer,
Alfa Romeo
Klip B.V.
Industrieweg 17
4382 NA VLISSINGEN
Ford
Joosse
Gildowcg 20
4383 NK VLISSINGEN
Joosse
Oudo Rijksweg 60
4339 BD NW. EN SI. JOOSLAND
Mitsubishi
Tramper Vlissingen CV
Morcutiusweq 29
4382 NC VLISSINGEN
Saab Seat
Autobedrijf Melse
Indusiriowcg 31
4382 NA VLISSINGEN
Audi
Aulo Poppe Walcheren B.V
GMeweg 22
4383 NK VLISSINGEN
Honda
Autobedrijf Berbo
Gt'dcweg 21
4382 NJ VLISSINGEN!
Nissan
Jan Hop
Dirk Dtonkersweg 18. Poel III
4462 GA GOES
Servicebedrijf:
Auiobedrtjf Goedharr
Klcvcrkerkscweg 9
4338 PA MIDDELBURG
Subaru
Autobedrijf Francke
Rapenburgweg 1
4366 ND MELISKERKE
BMW
Zwartepoorte b.v
Industrieweg 27 29
4382 NA VLISSINGEN
Ladn
Vermeulen B.V.
Dorpsplein 21-23
Nissc
SuDdealei
Bovag garage Alexander
4384 EV Vlissmgon
IDcolcr Yogol
Opel
Janssens Vlissingen B.V.
Pres. Rooseveltlaan 772
4382 NB VLISSINGEN
V/H Louisse Middelburg
Kalverslraat
4331 LZ MIDOELBURG
Suzuki
Autorama Walcheren
Klein Vlaanderen 91 93
4331 RJ MIDDELBURG
Citroen
Dijkwel Middelburg B.V.
Veerseweg 104
4332 BJ MIDDELBURG
Lancia
Sonke B.V,
Indusinestroot 8/10
4462 EZ GOES
Peugeot
Dijkwel Vlissingen B.V.
Pres. Rooseveltlaan 745
4383 NG VLISSINGEN
Toyota
Cevaal
Industrieweg 23
4382 NA VLISSINGEN
Cevaal
Kien Vlaanderen 97
4331 RJ MIDDELBURG
Daihatsu
Autobodrijt J.W. de Voogd B.V.
Gildcwog 33
4383 NJ VLISSINGEN
Mazda
H.J. Rijk
J. Weyerrnanwcg 19
4462 GB GOES
Ronault
Dijkwel B.V.
Gildowcg 16
4383 NK VLISSINGEN
Volvo
Van Fraassen
Pres Rooseveltlaan 768
4382 NB VLISSINGEN
Fiat
Britannia B.V
Industnowcg 19
4382 NA VLISSINGEN
Eerste Zeeuwse
Autogarage Blaas
Hcreutéswofl 12
4338 PL MIDDELBURG
Morcedos-Bcnz
Van Oeveren Vlissingen B.V.
Mercuttuswcg 25
4382 NC VLISSINGEN
Rover
Autobedrijf Renton
Noordmonslcrwcg 4
4332 SC MIDDELBURG
Volkswagen
Auto Poppe Walcheren B.V
Grldoweg 22
4383 NK VLISSINGEN
Want
als u voor
als u voor
31 december 1992
een 106 of 205 per-
sonenaLio koopt (en regi-
streert voor 31 januari 1993)
KUNT U KIEZEN UIT TWEE FANTASTISCHE
financiële aanbiedingen
MAXIMAAL f 10.000,- UITSTEL OF EEN LAAG-
«RENTENDE LENING GEDURENDE 18 MAANDEN 0%«
MAAR: PEUGEOT DIJKWEL
heeft voor u ook
SPECIALE AANBIEDINGEN
o.a. 205 special met
GRATIS lichtmetalen
wielen; 106 ACE met
GRATIS Peugeot-radio
enz. enz. enz.
PEUGEOT DIJKWEL