Carlier heeft enige Engelse dubbeldekker voor passagiersvervoer Animo scholen voor route- onderzoek nog minimaal 'T IS NU DE MOOISTE TIJD VOOR EEN NIEUWE PEUGEOT 106 OF 205! VREEMDGAAN MET JE DROOMPRINS Pres. Rooseveltlaan 745, Vlissingen, Tel. 01184-12008 Dealers voor Walcheren NU HALENSEPTEMBER '93 BETALEN (ma>. 10.000 NU HALENSEPTEMBER '93 BETALEN (max. f 10.000,-) KORTOM VOOR U BESLIST DE MOEITE WAARD OM EEN BEZOEK AAN ONZE SHOWROOM TE BRENGEN VROUW EN AUTO una W0w^-y élil Jacquolien. Peugeot 106 rijklaar vanaf 20.740,- Peugeot 205 rijklaar vanaf 23.390,- Woensdag 9 december 1992 21 Kees Hage bij zijn nieuwste originele aanwinst. lü Elk jaar bedenkt directeur Kees Hage van bus onderneming Carlier wel weer wat nieuws. Dit jaar was dat de Engelse dubbeldekker die passagiers van en naar de Olau Line vervoert. „Het is noodzakelijk om je te onderscheiden. Komt iedereen met hetzelfde produkt, dan krijg je een geweldige prijzenslag. De markt is knap verzadigd. En met wat creativiteit en goeie prijzen val je op". In andere jaren zette hij onder meer een VIP-bus (1982), een slaap- bus (1983), een gelede bus (1986) en een ca brioletbus (1991) bij zijn garage aan de Electraweg. De Engelse dubbeldekker die Hage in zijn bus assortiment heeft gestopt is - zo legt hij uit - de enige goedgekeurde in Nederland. „Het was een hels kwarwei om de bus goedge keurd te krijgen", legt hij uit. Het heeft een half jaar geduurd voordat de aanpassingen in orde waren. Zo moest er, om maar eens een voorbeeld te noemen, een deur aan de rech terkant worden gemaakt (omdat Engeland links rijdt is daar alles aan de andere kant in vergelijking met Nederland, red.). Verder ston den voor Nederlandse begrippen de stoelen twee centimeter te dicht bij elkaar, zodat het aantal zitplaatsen veranderde. Maar we heb ben het aardig voor elkaar gekregen. De bus is ook gespoten in de originele kleur rood". Zo'n Engelse bus spreekt aan, weet directeur Hage. „Mensen die met de Olau naar Enge land varen zijn onmiddellijk in de juiste sfeer. Maar ook Engelsen die naar het station in Vlissingen vervoerd moeten worden vinden het leuk om hier een bus uit eigen land te zien rijden. Overigens is het een unieke bus qua hoogte. Normaal zijn de dubbeldekkers in En geland 4,40 meter, deze is vier meter hoog. Deze bus wordt trouwens niet alleen gebruikt voor de Olau Line. We zetten hem ook in voor bruiloften en zo en bij evenementen of promo tie wordt'ie ook ingezet". Zes Middelburgse scholen hebben tot nu toe de lespakketten van het schoolroute-onder- zoek aangevraagd, dat een onderdeel is van de campagne 'Wij gaan weer naar school'. Dat is niet genoeg, vindt coördinatrice Riet Beukert van fietsersbond enfb, de organisatie die het project stimuleert. „Nu ligt alles nog open op het gebied van mobiliteit en kan er nog wat veranderd worden aan de verkeerssi tuaties. Daarom proberen wij scholen en ge meente te stimuleren mee te doen aan het onderzoek". Veel ouders willen een schoolroute-onder- zoek. Dat blijkt volgens Beukert uit de belang stelling voor de sinterklaasactie die de fiet sersbond zaterdag 21 november op de Markt in Middelburg hield. Iets meer dan 82 kinde ren en ouders kleurden op een plattegrond de gevaarlijke plekken die zij op de weg naar school tegenkomen in. De fietsersbond pro beert op deze manier, via ouders en leerlingen, de gemeente en scholen te stimuleren mee te doen aan het onderzoek. „Er zijn er nog te weinig die het project serieus nemen", vindt Beukert. Zeker met alle fusies van openbare scholen in Middelburg is het volgens haar be langrijk om te weten wat de veiligste weg is. „Kinderen moeten grotere afstanden afleggen en komen meer gevaarlijke punten tegen. Maar ook de Christelijke en openbare scholen die niet verhuizen zullen de gevolgen onder vinden van de toenemende verkeersstromen". Tijdens de sinterklaasactie bleek dat ook veel ouders met kinderen op het voortgezet onder wijs interesse hadden voor het onderzoek. De feitsersbond enfb zet zich er daarom voor in om ook voor deze categorie in heel Walcheren een schoolroute-test te doen. Landelijk ge beurt dat alleen voor de twee laagste klassen. De onveilige plekken moeten uiteindelijk door de gemeente opgenomen worden in het Ver keerscirculatieplan. Toen ik vorige week een telefoontje kreeg van Garage Zwartepoorte (u weet wel, de BMW Garage) of ik interesse had om proef te ko men rijden met de nieuwe BMW 7-serie V8, moest ik eerst drie maal diep ademhalen voor dat ik volmondig ja kon zeggen. Daar ik me zelf voortbeweeg in een BMW-cabrio van al weer enkele jaartjes oud, voelde ik het als een grote eer en enorme kick. Toen de dag daar was en ik passend gekleed en opgemaakt de deur uit ging, vond ik het toch nodig om heel voorzichtig aan mijn eigen BMW'tje te vertellen dat we bij zijn familie op bezoek gingen, ik vergat er echter bij te vertel len dat ik met zijn grote, dure, luxueuze broer op stap ging. Vrolijk reageerde hij op alle aan wijzingen die ik hem gaf. Geen piepje, geen kraakje, geen nukje. Aangekomen in Goes par keerde ik hem tussen wat andere broers en zusters en liep naar binnen. Toen ik nog even omkeek was het net of hij uit verdriet 5 cm. kleiner geworden was en ik dacht nog: ik kom toch weer bij je terug, ik laat jou niet in de steek en stapte de garage binnen waar ik mij voorstelde en op professionele, vriendelijke manier naar mijn droomprins begeleid werd. Daar stond hij. En het was net of hij dacht 'pfff'. Moet ik met jou op stap? Hij werd gestart, de showroom uitgereden, kort aan me uitgelegd en mij werd een pretti ge middag toegewenst waarna ik wat onwen nig de garage uitreed. Geen wonder dat ze zeggen dat een BMW-rijder het liefst zelf ach ter het stuur plaatsneemt. Waanzinnig, wat een feest. Op dat moment besefte ik dat een hele pagina nog niet genoeg zou zijn om deze belevenis op papier te zetten. Ik wist niet wat me overkwam. Sfeer en pure luxe knipogen naar je, een gevoel van harmonie bevangt je. Het mooiste was dat hij de hele middag voor mij was. Voor het eerst in mijn jonge auto-leven had ik een wagen met automaat, even vreemd maar niet voor lang. het deed niets af aan het rijge- not. Natuurlijk moest ik weten wat deze BMW op de autoweg waard was. Ik heb mijn achter werk eens lekker in mijn stoel gezet en sloeg af richting Middelburg. Toen had ik de tijd om al het moois eens goed in mij op te nemen. De hele wagen is voorzien van lederen bekleding, wat in het dashboard en de deuren onderbroken wordt door een strook wortelnotehout. De stoel leek precies voor mij gemaakt en zat net zo comfortabel als mijn eigen luie tv-stoel thuis. Een elektro nisch geheugen zorgt voor een altijd goede zitpositie in combinatie met de hoogte van de hoofdsteun en de buitenspiegels, leder bedie ningspaneel zit daar waar het hoort, de airbag voor bestuurder en passagier zijn standaard. Het verwarmings- en ventilatiesysteem kan voor de bestuurder en zijn medepassagier apart geregeld worden. De ramen voor en achter zijn natuurlijk van vorenuit elektrisch bedienbaar. De hoofd- en beenruimte achterin zijn gigantisch, de luxe achterbank met hoofd steunen zijn een garantie voor urenlang zit- en rijplezier. De boordcomputer levert actuele in formatie zoals snelheid, temperatuur, verbruik en afstand tot bestemming. Ook zag ik een tijd- en datumklokje, wat je direct op het feit wijst dat je de tijd vergeet op het moment dat je met deze BMW stuurt. 1 r Een controle-systeem let op de werking van de lichten en schakelt bij een ongeval direct de alarmlichten en de binnenverlichting aan. De gordels voor en achter zijn aangepast en nu ook te gebruiken voor hele korte, lange, dikke en dunne mensen. Ook in de stad gedroeg hij zich keurig, voor een grote auto was hij makkelijk te sturen, bij het achteruit inparkeren keken twee sensoren tot op de centimeter met me mee. Helaas kwam het moment om afscheid te ne men snel. Onderweg terug naar Goes heb ik alle kleine en grote details nog eens goed in me opgenomen. Het interieur en zijn wegge drag zijn fantastisch, zonder meer te mooi voor woorden, je kun je misschien wel voor stellen wat deze BMW je technisch nog te bie den heeft. Terug aangekomen bij Garage Zwartepoorte heb ik hem neergezet en ben er zwijmelend nog even bij gaan staan. Wat ik toen zag was een kanjer van een wagen, pure klasse met zo veel technisch vernuft dat is haast niet te be schrijven, dat moet je zelf gaan zien en mee maken. Tegenover mijn trouwe cabrio-metgezel die me door wind en regen, door dik en dun toch (bijna) altijd weer netjes thuisbrengt moest ik de schijn ophouden dat er in mijn leven maar één man is en dat is hij. Ik opende zijn deur, het starten ging al wat moeilijker en het was net of hij uit dwarsig heid veel meer rammelde en veel onregelmati ger liep dan op de heenreis. Thuisgekomen heb ik mijn laarzen en spijker broek aangetrokken, een emmer met extra veel shampoo klaargemaakt en hem een heer lijk ontspannende, extra wasbeurt gegeven. En op het moment dat ik zijn chrome-uitlaatje poetste had ik het gevoel dat hij weer zoals vanouds- met een ondeugende blik in zijn ogen- over zijn eigen terrein uitkeek en dacht: beter een trouwe vriend dan een One-Night Stand. Tot de volgende keer, Alfa Romeo Klip B.V. Industrieweg 17 4382 NA VLISSINGEN Ford Joosse Gildowcg 20 4383 NK VLISSINGEN Joosse Oudo Rijksweg 60 4339 BD NW. EN SI. JOOSLAND Mitsubishi Tramper Vlissingen CV Morcutiusweq 29 4382 NC VLISSINGEN Saab Seat Autobedrijf Melse Indusiriowcg 31 4382 NA VLISSINGEN Audi Aulo Poppe Walcheren B.V GMeweg 22 4383 NK VLISSINGEN Honda Autobedrijf Berbo Gt'dcweg 21 4382 NJ VLISSINGEN! Nissan Jan Hop Dirk Dtonkersweg 18. Poel III 4462 GA GOES Servicebedrijf: Auiobedrtjf Goedharr Klcvcrkerkscweg 9 4338 PA MIDDELBURG Subaru Autobedrijf Francke Rapenburgweg 1 4366 ND MELISKERKE BMW Zwartepoorte b.v Industrieweg 27 29 4382 NA VLISSINGEN Ladn Vermeulen B.V. Dorpsplein 21-23 Nissc SuDdealei Bovag garage Alexander 4384 EV Vlissmgon IDcolcr Yogol Opel Janssens Vlissingen B.V. Pres. Rooseveltlaan 772 4382 NB VLISSINGEN V/H Louisse Middelburg Kalverslraat 4331 LZ MIDOELBURG Suzuki Autorama Walcheren Klein Vlaanderen 91 93 4331 RJ MIDDELBURG Citroen Dijkwel Middelburg B.V. Veerseweg 104 4332 BJ MIDDELBURG Lancia Sonke B.V, Indusinestroot 8/10 4462 EZ GOES Peugeot Dijkwel Vlissingen B.V. Pres. Rooseveltlaan 745 4383 NG VLISSINGEN Toyota Cevaal Industrieweg 23 4382 NA VLISSINGEN Cevaal Kien Vlaanderen 97 4331 RJ MIDDELBURG Daihatsu Autobodrijt J.W. de Voogd B.V. Gildcwog 33 4383 NJ VLISSINGEN Mazda H.J. Rijk J. Weyerrnanwcg 19 4462 GB GOES Ronault Dijkwel B.V. Gildowcg 16 4383 NK VLISSINGEN Volvo Van Fraassen Pres Rooseveltlaan 768 4382 NB VLISSINGEN Fiat Britannia B.V Industnowcg 19 4382 NA VLISSINGEN Eerste Zeeuwse Autogarage Blaas Hcreutéswofl 12 4338 PL MIDDELBURG Morcedos-Bcnz Van Oeveren Vlissingen B.V. Mercuttuswcg 25 4382 NC VLISSINGEN Rover Autobedrijf Renton Noordmonslcrwcg 4 4332 SC MIDDELBURG Volkswagen Auto Poppe Walcheren B.V Grldoweg 22 4383 NK VLISSINGEN Want als u voor als u voor 31 december 1992 een 106 of 205 per- sonenaLio koopt (en regi- streert voor 31 januari 1993) KUNT U KIEZEN UIT TWEE FANTASTISCHE financiële aanbiedingen MAXIMAAL f 10.000,- UITSTEL OF EEN LAAG- «RENTENDE LENING GEDURENDE 18 MAANDEN 0%« MAAR: PEUGEOT DIJKWEL heeft voor u ook SPECIALE AANBIEDINGEN o.a. 205 special met GRATIS lichtmetalen wielen; 106 ACE met GRATIS Peugeot-radio enz. enz. enz. PEUGEOT DIJKWEL

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 21