^-ik:
Coupé uit de topklasse
Nieuwe BMW Cabrio
Citroën Xantia volgt BX op
1993-editie van
Pirelli-kalender
Veel detailwijzigingen BMW
MERCEDES 500 EN 600 SEC
Op de autosalon van Genève werd
begin dit jaar de Mercedes SEC
onthuld, die net als zijn voorgan
gers staat op het onderstel van de
limousines uit de S-klasse. De pro-
duktie van dit sportief ogende top
model is inmiddels op gang
gekomen. De auto's zijn van nu af
leverbaar op de Nederlandse
markt, al moet direct rekening
worden gehouden met een lever
tijd van 1 jaar. Zodoende zullen de
eerste exemplaren, behoudens en
kele demonstratie-auto's van de
importeur, niet eerder dan eind
1993 op de weg verschijnen.
Rijkelijk
12 cilinder
Snufjes
Woensdag 9 december 1992
17
De enorm grote en forse uitstraling van de
huidige S-klasse is ook op de SEC overge
bracht. Met een lengte van 5,07 meter is het
niet bepaald een compacte auto, wat nog
eens wordt bevestigd door het totaalgewicht
van 2040 tot 2200 kg. Het uiterlijk is net als
bij het sedanmodel erg wennen. Vooral de re
latief smalle koplampen die als het ware in de
motorkap doorlopen zijn niet bepaald alle
daags. De auto komt op foto's in alle gevallen
kleiner over dan in werkelijkheid.
De forse portieren hebben geen ruitstijl, zoals
het een Mercedes-coupé betaamt. Natuurlijk
worden na het instappen de gordels netjes
aangegeven. Het interieur is wat gedurfder
aangekleed dan bij de SE en SEL. Zo zijn de
portieren rijkelijk voorzien van leer en hout. De
achterpassagiers hebben over ruimte niet te
klagen, terwijl ook zij van alle geneugten van
een Mercedes-topmodel kunnen genieten.
Aan de achterkant van de auto zien we de be
kende geribbelde en aflopende lichtunits. De
kofferklep heeft een forse opening. De baga
geruimte is met 505 liter royaal, maar gezien
de afmetingen van de auto niet overdreven.
Op motorisch vlak kan uit twee mogelijkhe
den worden gekozen. De 500 SEC moet hier
bij als meest serieuze aanbieding worden
gezien met zijn 5 liter V8 motor met 4 klep
pen per cilinder. Er wordt een vermogen van
320 pk ontwikkeld bij 5600 tr/min en een gru
welijk koppel van 470 Nm bij 3900 tr/min.
Deze enorme krachten worden via een auto
matische vierversnellingsbak overbracht op
de achterwielen. De topsnelheid van deze ko
los is electronisch begrensd op 250 km/u, ter
wijl binnen 7,3 seconden van 0 tot 100 km/u
kan worden geaccelereerd. Er wordt door
Mercedes een gemiddeld verbruik opgegeven
van 1 op 7,5, zodat de auto met een tankin-
houd van 100 liter een actieradius van 750 ki
lometer heeft.
In de zomer van 1993 zullen de eerste trotse
eigenaren van een nieuwe BMW 325i cabrio
let de weg op kunnen gaan. Bij deze op de
nieuwe 3-serie gebaseerde open auto is uitge
gaan van de tweedeurs coupé-uitvoering, die
onlangs de felbegeerde Japanse Good Design
Award in de wacht sleepte.
Liefhebbers hebben al sinds de introductie
van de huidige BMW 3-serie met smacht op
een nieuwe cabriolet gewacht. De auto is net
als zijn voorganger een vol-cabriolet, zonder
rolbeugel, waarbij het versterkte voorruitfra-
me voor de nodige stevigheid moet zorgen.
BMW start zoals gebruikelijk met het topmo
del, de 325i. Deze auto beschikt over een 2.5
liter 6 cilinder lijnmotor met een vermogen
van 192 pk. Op deze krachtbron wordt sinds
modeljaar 1993 een variabele nokkenasstu-
ring toegepast.
Wie echter nog meer te besteden heeft, mag
bij Mercedes een 600 SEC bestellen met de in
de S-klasse geïntroduceerde 6 liter V12
krachtbron. Met 394 pk bij 5200 tr/min en
een koppel van 570 Nm bij 3800 tr/min trekt
de aanmerkelijk zwaardere V12 in 6,6 secon
den naar de 100 km/u en is de maximum snel
heid eveneens op 250 km/u electronisch
afgeregeld. Mercedes belooft bij deze auto
een verbruik van 1 op 6,5. De prijs van de 600
SEC ligt aanzienlijk hoger dan van de
8-cilinder. Op dit moment is de prijs vast
gesteld op f.388.900,= en dat is een bedrag
waar 99 procent van de automobiisten alleen
maar van kan dromen.
Vele namen en spionfoto's deden al lange tijd
de ronde, maar nu is de opvolger van de 10
jaar lang succesvolle Citroën BX definitief be
kend. De auto zal in maart 1993 op de salon
van Genève worden onthuld en de naam Xan
tia gaan dragen. Deze naam werd enkele jaren
geleden al op een prototype uitgeprobeerd.
De auto komt in het programma tussen de ZX
en XM, waarvan verschillende kenmerken zijn
overgenomen.
Vanaf nu zullen alle nieuwe Citroen-modellen
een naam krijgen, waarin de letter 'X' een
vooraanstaande rol zal blijven spelen. Het ont
werp komt van de eigen Centre de Style waar
driftig werd samengewerkt met medewerkers
van Bertone. In het front herkennen we duide
lijk de XM, alhoewel hier het logo weer eens
van plaats is veranderd. De taillelijn loopt van
af de grille tot aan de achterklep op, waardoor
de auto een compacte en gedrongen uitstra
ling heeft. De achterkant heeft een 'kontje'
waardoor het idee van een sedan wordt ge
wekt. De grote lichtunits zijn voor de helft in
de achterklep opgenomen, zodat een forse
toegang tot het bagagecompartiment wordt
verkregen.
-Cr
V'
In de Xantia presenteert Citroën wederom al
haar technische snufjes, zoals een verder ge
perfectioneerd hydractief veersysteem. De
wegligging en het comfort zijn verbeterd. Een
computer bepaalt de optimale instelling van
de vering van soepel tot stug afhankelijk van
de rij-omstandigheden. De bestuurder kan
hierbij kiezen voor de automatische comfort-
stand of een voorkeuze geven aan een spor
tieve afstemming. Het antiblokkeersysteem in
de Xantia maakt gebruikt van hydraulica en
electronica. De achteras is net als bij de ZX
meesturend. De constructie hiervan is aan de
prestaties en het niveau van de nieuwe Xantia
aangepast.
De veiligheid van de inzittenden heeft de volle
aandacht gekregen. Onderhuids vinden we
een stevige kooiconstructie, terwijl deze auto
is voorzien van verstevigingsbalken in de por
tieren. De gordels zijn voorzien van spanners.
De Citroën Xantia wordt geïntroduceerd met
3 motoren, de 2 liter 16-klepper van 155 pk,
de 2 liter multipoint injectie van 123 pk en de
1.8 monopoint van 103 pk. Later zullen uiter
aard de bekende diesels en wellicht lichtere
benzinemotoren hieraan worden toegevoegd.
De Citroën Xantia wordt gefabriceerd in de fa
briek in Rennes-La Janais waar ook de XM
van de band komt. De levering in Nederland
zal waarschijnlijk rond april 1993 starten.
Aan de 500 SEC hangt voorlopig een prijs
kaartje van f.287.500,=. Deze prijs zal echter
bij aflevering eind volgend jaar fors zijn
gestegen.
In 1963 werd door bandenfabrikant Pirelli
voor het eerst een eigen kalender uitgegeven.
De eerste jaren werden ze gemaakt om te
worden opgehangen aan de muur van werk
plaatsen. In dertig jaar historie heeft de kalen
der een sprong gemaakt naar verschillende
musea. Met de 1993-editie grijpt Pirelli terug
naar de eerste serie kalenders uit de swingen
de jaren zestig: mooie meisjes, weinig verhul
lende badkleding, de beste fotografen ter
wereld en een exotische locatie. Als symbool
voor design en fotografie is de Pirelli kalender
grensverleggend op het gebied van erotische
fotografie. Het is de enige blootkalender die te
vinden is in directiekamers.
Tussen 1974. en 1984 heeft de Pirelli kalender
niet bestaan. De laatste uit de eerste serie
werd door Hans Feuer gefotografeerd op de
Seychellen. Deze locatie is ook voor 1993 ge
kozen. De Engelse fotograaf John Claridge
heeft er met zijn drie modellen weer een
meesterstuk van gemaakt. De badkleding is
speciaal voor de kalender ontworpen en is op
subtiele wijze voorzien van het profiel van een
Pirelli band.
Wie enthousiast geworden is, mag direct een
teleurstelling verwerken. In Nederland krijgen
jaarlijks slechts 250 relaties van Pirelli de ka
lender als geschenk. Geen enkel exemplaar is
te koop.
rC
mm
Het 1993-programma van BMW heeft vooral
een aantal detailwijzigingen ondergaan, ter
wijl ook verschillende nieuwe types worden
geïntroduceerd. Eerder maakten we al mel
ding van de 2.0 en 2.5 liter 6 cilindermotoren
met verstelbare nokkenassen, die we nu in 3-
en 5-serie vinden. Als topmodel zal begin vol
gend jaar de sportieve M3 worden geïntrodu
ceerd. Deze auto wordt bij BMW Motorsport
GmbH gebouwt op basis van de coupé. De
3-serie zal net als de 5- en 7-reeks vanaf nu
ook besteld kunnen worden in extra luxueuze
Executive-uitgaves.
Bij de 5-serie zullen eveneens begin volgend
jaar de 3- en 4-liter V8 motoren leverbaar
worden. Hierdoor komt de bestaande 535i te
vervallen. De onlangs opgefriste 7-serie on
dergaat geen belangrijke veranderingen. De
fraai gelijnde 850 coupé is echter voortaan in
twee varianten leverbaar. Het bestaande mo
del krijgt de toevoeging Ci, terwijl er daar
naast nog eèn CSi op het programma staat.
Deze laatste heeft een tot 5,6 liter vergrote
V12-motor van maar liefst 380 pk.
Op de IAA vorig jaar werd door BMW Mo
torsport al de M5 Touring getoond. De auto
was uitsluitend op speciale bestelling lever
baar, maar wordt nu definitief in het leve
ringsprogramma opgenomen. Het afgelopen
jaar heeft de M5 enkele technische verande
ringen ondergaan, die nu ook in de Touring te
vinden zijn. De 3,8 liter 6 cilinder levert een
vermogen van 340 pk dankzij vier kleppen per
cilinder. De auto haalt hiermee een afgeregel
de topsnelheid van 250 km/u en heeft voor de
acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,9 seconden
nodig. De M 5 is van alle denkbare technische
snufjes voorzien en kent een specifieke aan
kleding van carrosserie en interieur.
BMW heeft voorts een nieuwe afdeling opge
richt, BMW Individual, waar alle modellen uit
het programma volgens persoonlijke wensen
kunnen worden uitgerust. Of het nu gaat om
speciale carrosseriekleuren, verschillende
soorten leer, aparte houtsoorten en inbouw
van speciale apparatuur, de flexibiliteit op de
ze afdeling is haast oneindig. Uiteraard zijn de
prijzen zeer afhankelijk van de gekozen
extra's.