^-ik: Coupé uit de topklasse Nieuwe BMW Cabrio Citroën Xantia volgt BX op 1993-editie van Pirelli-kalender Veel detailwijzigingen BMW MERCEDES 500 EN 600 SEC Op de autosalon van Genève werd begin dit jaar de Mercedes SEC onthuld, die net als zijn voorgan gers staat op het onderstel van de limousines uit de S-klasse. De pro- duktie van dit sportief ogende top model is inmiddels op gang gekomen. De auto's zijn van nu af leverbaar op de Nederlandse markt, al moet direct rekening worden gehouden met een lever tijd van 1 jaar. Zodoende zullen de eerste exemplaren, behoudens en kele demonstratie-auto's van de importeur, niet eerder dan eind 1993 op de weg verschijnen. Rijkelijk 12 cilinder Snufjes Woensdag 9 december 1992 17 De enorm grote en forse uitstraling van de huidige S-klasse is ook op de SEC overge bracht. Met een lengte van 5,07 meter is het niet bepaald een compacte auto, wat nog eens wordt bevestigd door het totaalgewicht van 2040 tot 2200 kg. Het uiterlijk is net als bij het sedanmodel erg wennen. Vooral de re latief smalle koplampen die als het ware in de motorkap doorlopen zijn niet bepaald alle daags. De auto komt op foto's in alle gevallen kleiner over dan in werkelijkheid. De forse portieren hebben geen ruitstijl, zoals het een Mercedes-coupé betaamt. Natuurlijk worden na het instappen de gordels netjes aangegeven. Het interieur is wat gedurfder aangekleed dan bij de SE en SEL. Zo zijn de portieren rijkelijk voorzien van leer en hout. De achterpassagiers hebben over ruimte niet te klagen, terwijl ook zij van alle geneugten van een Mercedes-topmodel kunnen genieten. Aan de achterkant van de auto zien we de be kende geribbelde en aflopende lichtunits. De kofferklep heeft een forse opening. De baga geruimte is met 505 liter royaal, maar gezien de afmetingen van de auto niet overdreven. Op motorisch vlak kan uit twee mogelijkhe den worden gekozen. De 500 SEC moet hier bij als meest serieuze aanbieding worden gezien met zijn 5 liter V8 motor met 4 klep pen per cilinder. Er wordt een vermogen van 320 pk ontwikkeld bij 5600 tr/min en een gru welijk koppel van 470 Nm bij 3900 tr/min. Deze enorme krachten worden via een auto matische vierversnellingsbak overbracht op de achterwielen. De topsnelheid van deze ko los is electronisch begrensd op 250 km/u, ter wijl binnen 7,3 seconden van 0 tot 100 km/u kan worden geaccelereerd. Er wordt door Mercedes een gemiddeld verbruik opgegeven van 1 op 7,5, zodat de auto met een tankin- houd van 100 liter een actieradius van 750 ki lometer heeft. In de zomer van 1993 zullen de eerste trotse eigenaren van een nieuwe BMW 325i cabrio let de weg op kunnen gaan. Bij deze op de nieuwe 3-serie gebaseerde open auto is uitge gaan van de tweedeurs coupé-uitvoering, die onlangs de felbegeerde Japanse Good Design Award in de wacht sleepte. Liefhebbers hebben al sinds de introductie van de huidige BMW 3-serie met smacht op een nieuwe cabriolet gewacht. De auto is net als zijn voorganger een vol-cabriolet, zonder rolbeugel, waarbij het versterkte voorruitfra- me voor de nodige stevigheid moet zorgen. BMW start zoals gebruikelijk met het topmo del, de 325i. Deze auto beschikt over een 2.5 liter 6 cilinder lijnmotor met een vermogen van 192 pk. Op deze krachtbron wordt sinds modeljaar 1993 een variabele nokkenasstu- ring toegepast. Wie echter nog meer te besteden heeft, mag bij Mercedes een 600 SEC bestellen met de in de S-klasse geïntroduceerde 6 liter V12 krachtbron. Met 394 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 570 Nm bij 3800 tr/min trekt de aanmerkelijk zwaardere V12 in 6,6 secon den naar de 100 km/u en is de maximum snel heid eveneens op 250 km/u electronisch afgeregeld. Mercedes belooft bij deze auto een verbruik van 1 op 6,5. De prijs van de 600 SEC ligt aanzienlijk hoger dan van de 8-cilinder. Op dit moment is de prijs vast gesteld op f.388.900,= en dat is een bedrag waar 99 procent van de automobiisten alleen maar van kan dromen. Vele namen en spionfoto's deden al lange tijd de ronde, maar nu is de opvolger van de 10 jaar lang succesvolle Citroën BX definitief be kend. De auto zal in maart 1993 op de salon van Genève worden onthuld en de naam Xan tia gaan dragen. Deze naam werd enkele jaren geleden al op een prototype uitgeprobeerd. De auto komt in het programma tussen de ZX en XM, waarvan verschillende kenmerken zijn overgenomen. Vanaf nu zullen alle nieuwe Citroen-modellen een naam krijgen, waarin de letter 'X' een vooraanstaande rol zal blijven spelen. Het ont werp komt van de eigen Centre de Style waar driftig werd samengewerkt met medewerkers van Bertone. In het front herkennen we duide lijk de XM, alhoewel hier het logo weer eens van plaats is veranderd. De taillelijn loopt van af de grille tot aan de achterklep op, waardoor de auto een compacte en gedrongen uitstra ling heeft. De achterkant heeft een 'kontje' waardoor het idee van een sedan wordt ge wekt. De grote lichtunits zijn voor de helft in de achterklep opgenomen, zodat een forse toegang tot het bagagecompartiment wordt verkregen. -Cr V' In de Xantia presenteert Citroën wederom al haar technische snufjes, zoals een verder ge perfectioneerd hydractief veersysteem. De wegligging en het comfort zijn verbeterd. Een computer bepaalt de optimale instelling van de vering van soepel tot stug afhankelijk van de rij-omstandigheden. De bestuurder kan hierbij kiezen voor de automatische comfort- stand of een voorkeuze geven aan een spor tieve afstemming. Het antiblokkeersysteem in de Xantia maakt gebruikt van hydraulica en electronica. De achteras is net als bij de ZX meesturend. De constructie hiervan is aan de prestaties en het niveau van de nieuwe Xantia aangepast. De veiligheid van de inzittenden heeft de volle aandacht gekregen. Onderhuids vinden we een stevige kooiconstructie, terwijl deze auto is voorzien van verstevigingsbalken in de por tieren. De gordels zijn voorzien van spanners. De Citroën Xantia wordt geïntroduceerd met 3 motoren, de 2 liter 16-klepper van 155 pk, de 2 liter multipoint injectie van 123 pk en de 1.8 monopoint van 103 pk. Later zullen uiter aard de bekende diesels en wellicht lichtere benzinemotoren hieraan worden toegevoegd. De Citroën Xantia wordt gefabriceerd in de fa briek in Rennes-La Janais waar ook de XM van de band komt. De levering in Nederland zal waarschijnlijk rond april 1993 starten. Aan de 500 SEC hangt voorlopig een prijs kaartje van f.287.500,=. Deze prijs zal echter bij aflevering eind volgend jaar fors zijn gestegen. In 1963 werd door bandenfabrikant Pirelli voor het eerst een eigen kalender uitgegeven. De eerste jaren werden ze gemaakt om te worden opgehangen aan de muur van werk plaatsen. In dertig jaar historie heeft de kalen der een sprong gemaakt naar verschillende musea. Met de 1993-editie grijpt Pirelli terug naar de eerste serie kalenders uit de swingen de jaren zestig: mooie meisjes, weinig verhul lende badkleding, de beste fotografen ter wereld en een exotische locatie. Als symbool voor design en fotografie is de Pirelli kalender grensverleggend op het gebied van erotische fotografie. Het is de enige blootkalender die te vinden is in directiekamers. Tussen 1974. en 1984 heeft de Pirelli kalender niet bestaan. De laatste uit de eerste serie werd door Hans Feuer gefotografeerd op de Seychellen. Deze locatie is ook voor 1993 ge kozen. De Engelse fotograaf John Claridge heeft er met zijn drie modellen weer een meesterstuk van gemaakt. De badkleding is speciaal voor de kalender ontworpen en is op subtiele wijze voorzien van het profiel van een Pirelli band. Wie enthousiast geworden is, mag direct een teleurstelling verwerken. In Nederland krijgen jaarlijks slechts 250 relaties van Pirelli de ka lender als geschenk. Geen enkel exemplaar is te koop. rC mm Het 1993-programma van BMW heeft vooral een aantal detailwijzigingen ondergaan, ter wijl ook verschillende nieuwe types worden geïntroduceerd. Eerder maakten we al mel ding van de 2.0 en 2.5 liter 6 cilindermotoren met verstelbare nokkenassen, die we nu in 3- en 5-serie vinden. Als topmodel zal begin vol gend jaar de sportieve M3 worden geïntrodu ceerd. Deze auto wordt bij BMW Motorsport GmbH gebouwt op basis van de coupé. De 3-serie zal net als de 5- en 7-reeks vanaf nu ook besteld kunnen worden in extra luxueuze Executive-uitgaves. Bij de 5-serie zullen eveneens begin volgend jaar de 3- en 4-liter V8 motoren leverbaar worden. Hierdoor komt de bestaande 535i te vervallen. De onlangs opgefriste 7-serie on dergaat geen belangrijke veranderingen. De fraai gelijnde 850 coupé is echter voortaan in twee varianten leverbaar. Het bestaande mo del krijgt de toevoeging Ci, terwijl er daar naast nog eèn CSi op het programma staat. Deze laatste heeft een tot 5,6 liter vergrote V12-motor van maar liefst 380 pk. Op de IAA vorig jaar werd door BMW Mo torsport al de M5 Touring getoond. De auto was uitsluitend op speciale bestelling lever baar, maar wordt nu definitief in het leve ringsprogramma opgenomen. Het afgelopen jaar heeft de M5 enkele technische verande ringen ondergaan, die nu ook in de Touring te vinden zijn. De 3,8 liter 6 cilinder levert een vermogen van 340 pk dankzij vier kleppen per cilinder. De auto haalt hiermee een afgeregel de topsnelheid van 250 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,9 seconden nodig. De M 5 is van alle denkbare technische snufjes voorzien en kent een specifieke aan kleding van carrosserie en interieur. BMW heeft voorts een nieuwe afdeling opge richt, BMW Individual, waar alle modellen uit het programma volgens persoonlijke wensen kunnen worden uitgerust. Of het nu gaat om speciale carrosseriekleuren, verschillende soorten leer, aparte houtsoorten en inbouw van speciale apparatuur, de flexibiliteit op de ze afdeling is haast oneindig. Uiteraard zijn de prijzen zeer afhankelijk van de gekozen extra's.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 17