20-kleppen turbo voor Audi 80 Avant
Onkostenvergoeding
of auto van de zaak
Auto Rai 1993
PEUGEOT 106 5-DEURS-DIESEL
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Opel geeft an
derhalve ton uit
solidariteit
De Peugeot 106 benzine en diesel
staan voor u klaar
Wij nodigen U graag uit voor een proefrit!
PEUGEOT DIJKWEL
Derde jaargang, nummer 24
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Een geruststelling. De Peuge
ot 205 blijft minimaal tot
1996 op het programma.
Toch wordt het steeds meer
duidelijk dat de 106 echt als
opvolger is ontwikkeld. Na de
driedeurs in verschillende uit-
gaves, presenteert Peugeot
nu de vijfdeurs carrosserie en
de uit de Citroën AX bekende
1.4 liter dieselmotor.
Toegankelijkheid
Audi heeft haar reeks sportieve
topmodellen, de "S-serie" uitge
breid met een 80 Avant S2. Deze
auto profiteert van de aangepaste
techniek die we vanaf nu ook in de
Coupé S2 aantreffen.
Motorruimte
Voorgloeitijd
Waarom een auto van de
zaak
Invloed op de
cataloguswaarde
Antieke auto
LPG voordeliger dan diesel?
Woensdag 9 december 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
15
Van 4 tot en met 14 februari wordt in Amster
dam weer de tweejaarlijkse Auto Rai gehou
den. Alle automerken, toeleveranciers,
accessoire-importeurs, verzekeringsmaat
schappijen staan in de negen hallen van de
Rai met een totale vloeroppervlakte van
65.000 vierkante meter.
De Auto Rai is geopend van 10 tot 17 uur en
door de week ook 's avonds van zeven tot
tien. De toegangsprijs zal f 15,= bedragen,
terwijl houders van een Pas 65, jeugd van 4
t/m 11 jaar en groepen (van te voren aange
meld) f 12,50 betalen. In ieder geval kan de
autoliefhebber deze data alvast in zijn of haar
nieuwe agenda schrijven.
In samenwerking met de redactie van deze
krant is busbedrijf Carlier op dit moment druk
bezig om een aantrekkelijke dagtocht te orga
niseren vanuit Zeeland naar de Auto Rai 1993.
Opel stelt 100.000 D mark ter beschikking
voor de arrestatie van de misdadigers die ver
antwoordelijk zijn voor de brandstichting in de
stad Mölln in Noord-Duitsland. Opel zal ook
50.000 D Mark geven aan de familie van de
twee Turkse vrouwen en het Turkse meisje die
bij de aanslag werden vermoord. Opel-
voorzitter David J. Herman maakte dat be
kend in Ruesselsheim. Hij noemde het een ge
baar van solidariteit naar de buitenlanders die
in Duitsland leven en met de Turkse werkne
mers bij Opel. Zonder hun hulp - aldus de
Opel-voorzitter - zouden de resultaten van de
Duitse auto-industrie aanzienlijk lager zijn.
PEUGEOT Pr8S' Rooseve,,,aan 745' Vlissingen, Tel. 01184-12008
Modellijn bijna compleet
Het belang van beide modeluitbreidingen
is in Nederland echter niet zo groot daar
in het B-segment de driedeurs benzine
auto's maar liefst 80 procent van de ver
kopen uitmaken.
De afmetingen van de vijfdeurs zijn gelijk aan
De 2,2 liter 5 cilinder 20 kleppenmotor levert
met turbocompressor een vermogen van 230
pk, terwijl een maximaal koppel van 380 Nm
kan worden behaald. Bij 1950 tr/min wordt al
een koppel van 350 Nm bereikt. In het toeren-
gebied van 2100 tot 4000 tr/min kan middels
een elektronisch geregelde laaddrukverhoging
- een zogenaamde overboost - voor korte tijd
het koppel worden verhoogd tot 380 Nm. Dit
gebeurt als de berijder bij indrukken van het
gaspedaal het volle motorvermogen vraagt.
Bij de nieuwe Audi Avant S2 zorgt deze
krachtbron voor een top van 242 km/u en een
Auó< 2,2 20V turbo
vijtciifnder benzinemotor (i69kW/220pk)
<25? 1933
acceleratie van 0 tot 100 in 6,1 seconden. De
enorme krachten van de motor worden via
een quattro-vierwielaandrijving op de weg
overgebracht. Standaard is ook een handge-
schakelde zesversnellingsbak.
Uiterlijk onderscheidt de S2 zich duidelijk van
de rest van het programma door de mee-
gespoten bumpers, deurkrukken, spiegels en
stootstrips, de extra luchtinlaat in de voor
bumper, 16-inch lichtmetalen velgen en na
tuurlijk het S2-embleem op voor- en
achterzijde.
In het interieur wordt in dashboard en portier
bekleding de high-tech vezel Carbon toege
past. De wijzerplaten van het instrumentarium
zijn in licht grijs uitgevoerd. De auto is sportief
van uitrusting met een met leer bekleed
sportstuur, in hoogte verstelbare sportstoelen,
Jacquard-bekleding, buitentemperatuurmeter,
boordcomputer, elektrisch verstelbare en ver
warmde buitenspiegels, koplampsproeiers,
centrale vergrendeling, elektrische ruitbedie-
ning voor en achter, vier hoofdsteunen, een
skizak en verwarmde portiersloten en rui-
tesproeiers.
De Audi Avant S2 zal vanaf februari op de Ne
derlandse markt worden geleverd, waardoor
een exacte prijs nog niet gegeven kan wor
den. De Audi Coupé S2 kost met verfijnde
motor nu f.130.590,=.
die van de bestaande driedeurs. De auto oogt
echter forser, terwijl de gelijkenis met de 205
treffend is. Natuurlijk zorgen de twee extra
portieren voor een betere toegankelijkheid.
Peugeot vraagt hiervoor een extra investering
van f 950,= en dat is in deze klasse normaal.
Alle als driedeurs geleverde 106-jes worden
ook als vijfdeurs aangeboden, met uitzonde
ring van de sportieve XSi. Zo kost de 1.0 Ace
f 20.945,= en moet de XT 1.4 f 28.690,=
opbrengen.
Peugeot maakt in de nieuwe dieseluitvoering
van de 106 geen gebruik van de krachtige 1.8
die in de 205 een uitstekende reputatie heeft
opgebouwd, maar valt terug op de techniek
die jaren geleden in de Citroën AX werd geïn
troduceerd. Het gaat hier om een van de be
kende 1360 cc viercilinder afgeleide
dieselversie met een indentieke inhoud. Deze
relatief kleine dieselmotor is goed voor een
vermogen van 50 pk bij 5000 tr/min. Het
maximale koppel van 82 Nm staat bij 2500
tr/min volledig ter beschikking. Het is nuttig
hier de 106 diesel met de oliegestookte 205
te vergelijken. Dan zien we een te verwachten
groot verschil. De 1769 cc uit de 205 levert
60 pk bij 4600 tr/min en een aanmerkelijk ho
ger koppel van 114 Nm bij 2000 tr/min. Zowel
koppel als vermogen liggen op een aanzienlijk
hoger niveau, terwijl ze beide bij een merkbaar
lager toerental worden bereikt. Dit is al direct
bij het wegrijden te merken. Er moet behoor
lijk in de versneliinen worden doorgetrokken
om redelijke prestaties neer te kunnen zetten.
De 106 diesel haalt een top van 145 km/u en
heeft voor het sprintje van 0 tot 100 km/u een
tijd van maar liefst 21 seconden nodig. Wie
hier de 205 wederom naast zet, ziet een wat
lagere top van 156 km/u maar een vlottere ac
celeratie in 15,1 seconden. Het is daarom een
vreemde zaak dat de ontwikkeling steeds gro
tere dieselmotoren in kleine auto's laat zien,
iets waar Peugeot min of meer de aanzet toe
gegeven heeft, juist de 106 een wat mager
presterende kleine dieselmotor heeft gekre
gen. Veel zou worden goedgemaakt door een
gunstig verbruik. Peugeot geeft zelf een ge
middelde op van 1 op 20, wat we tijdens onze
eerste kennismaking nog niet heben kunnen
controleren. Wie ook hier weer de 205 naast-
zet ziet en fractioneel hogere consumptie in
de stad en bij 120 km/u. Beide diesels mogen
als zeer zuinig worden aangemerkt. Wat voor
grote voordelen kunnen we dan nog voor de
1.4 diesel aanvoeren. De 106 is van buiten
kleiner dan de 205, maar biedt een identieke
binnenruimte en gelijkwaardig baga^evolume.
Dat kan alleen maar betekenen, dat de motor
ruimte kleiner is uitgevallen. De grotere 1.8
past dus simpelweg niet in het vooronder van
de 106. Daarnaast heeft de kleine diesel ook
duidelijk zijn invloed op de aanschafprijzen,
die over de hele linie vijftienhonderd gulden
onder de vergelijkbare 205 liggen. De 106
Ace Diesel kost f 24.590,= tegen
f 26.190,= voor de 205 Accent diesel. De
106 diesel wordt ook als XRD geleverd voor
f 26.590,
Overigens moet met nadruk gesteld worden,
dat het rijden met de 106 diesel geen onple
zierige ervaring is. De motor is niet rumoerig
en slaat na een normale voorgloeitijd vlot aan.
De bediening gaat over het geheel genomen
licht en exact. Wie echter op een normale
weg bijvoorbeeld een vrachtwagen wil inha
len, moet hier wat meer tijd voor nemen.
Net als de bestaande modellen is ook de 106
diesel een comfortabel geveerde en leuk
ogende auto. De dieselmotor is altijd gekop
peld aan een handgeschakelde vijfbak, die
een prettige bediening kent.
Wie echter een compacte Peugeot diesel wil
kopen doet er verstandig aan zowel de nieuwe
106 als vertrouwde 205 goed in ogenschouw
te nemen. Wie een leuk ogende, zuinige en
moderne auto zoekt, kan bij de 106 prima te
recht voor een gunstige prijs. Wie echter juist
een diesel zoekt vanwege de dieselmotor
(veel trekkracht), is met de iets duurdere 205
beter uit.
De belastingvrije vergoeding van autokosten
die de werkgever aan de werknemer mag ge
ven bedraagt maximaal 49 cent. In het alge
meen lijkt het aantrekkelijk om een auto van
de zaak te hebben. Hierna wordt ingegaan op
het verschil tussen een autokostenvergoeding
en een auto van de zaak.
Het voordeel van een auto van de zaak is dat
die auto niet alleen voor zakelijke ritten wordt
gebruikt, maar ook voor het privé-gebruik, zo
als vakantieritten. De werknemer hoeft zelf
geen auto te kopen. De ondernemer trekt de
kosten van de winst af. Het nadeel van een
auto van de zaak is dat de ondernemer of de
werknemer 20%, en soms zelfs 24% van de
cataloguswaarde van een auto van de zaak bij
hun inkomen moet optellen.
Door te letten op de cataloguswaarde van de
auto van de zaak kan de bijtelling bij het inko
men worden beperkt. Als cataloguswaarde
geldt de prijs van de auto (plus BTW), zoals
die voorkomt in de catalogus of prijscourant
van de (officiële) importeur/fabrikant in het
jaar van de aankoop. De cataloguswaarde is
evenwel met inbegrip van de in de fabriek
aangebracht voorzieningen en zonder de door
de dealer apart bijgeleverde accessoires en
aangebracht voorzieningen. Als u dus door de
dealer een radio in de auto laat aanbrengen of
een schuifdak, dan hoeft u de uitgaven hier
voor niet tot de catalogusprijs te rekenen. Wie
dus een 'kale' auto bestelt en deze vervolgens
door de dealer laat 'aankleden' kan daar be
hoorlijk wat profijt van hebben.
Een heel aardige gedachte is om een oude
auto te laten restaureren en deze als auto van
de zaak aan te merken. Dan is er veelal sprake
van een lage cataloguswaarde, terwijl de
marktwaarde veel hoger ligt. Op die manier
kan men belasting besparen en tegelijkertijd
kan men zijn geld beleggen in een antieke
auto.
Het voordeel van een lage cataloguswaarde
openbaart zich ook wanneer u de keuze hebt
tussen een dieselauto en een wagen op gas.
Bij een dieselauto met een cataloguswaarde
van f 25.000,- moet u de twintig procent bij
telling over dit volledige bedrag berekenen.
Wanneer echter in een auto met een catalo
guswaarde van f 23.000,- door de dealer een
LPG-installatie voor rond de tweeduizend gul
den is aangebracht, hoeft u slechts de twintig
procent bijtelling te berekenen over f 23.000,-
De bijtelling bij het inkomen is dan f 400,-
lager.
Er zijn heel wat factoren van belang bij een
goede keuze tussen een onkostenvergoeding
en een auto van de zaak. Een duidelijke uit
eenzetting, met fiscale tips, vindt u in de uit
gave: "Bespaar op autokosten met de fiscus",
uitgegeven door de Stichting voor Juridische
Adviezen. Deze uitgave bestelt u door f 16,90
over te maken op giro 47 49 072 (of bank-
reknr. 56 63 67 041) t.n.v. Stichting voor Juri
dische Adviezen, Lammenschansweg 54,
2313 DN te Leiden onder vermelding van:
"Autokosten", bestelnr. 2 en de naam van dit
blad. U kunt ook een ingevulde cheque aan
het adres van de Stichting zenden.