20-kleppen turbo voor Audi 80 Avant Onkostenvergoeding of auto van de zaak Auto Rai 1993 PEUGEOT 106 5-DEURS-DIESEL PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Opel geeft an derhalve ton uit solidariteit De Peugeot 106 benzine en diesel staan voor u klaar Wij nodigen U graag uit voor een proefrit! PEUGEOT DIJKWEL Derde jaargang, nummer 24 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Een geruststelling. De Peuge ot 205 blijft minimaal tot 1996 op het programma. Toch wordt het steeds meer duidelijk dat de 106 echt als opvolger is ontwikkeld. Na de driedeurs in verschillende uit- gaves, presenteert Peugeot nu de vijfdeurs carrosserie en de uit de Citroën AX bekende 1.4 liter dieselmotor. Toegankelijkheid Audi heeft haar reeks sportieve topmodellen, de "S-serie" uitge breid met een 80 Avant S2. Deze auto profiteert van de aangepaste techniek die we vanaf nu ook in de Coupé S2 aantreffen. Motorruimte Voorgloeitijd Waarom een auto van de zaak Invloed op de cataloguswaarde Antieke auto LPG voordeliger dan diesel? Woensdag 9 december 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 Van 4 tot en met 14 februari wordt in Amster dam weer de tweejaarlijkse Auto Rai gehou den. Alle automerken, toeleveranciers, accessoire-importeurs, verzekeringsmaat schappijen staan in de negen hallen van de Rai met een totale vloeroppervlakte van 65.000 vierkante meter. De Auto Rai is geopend van 10 tot 17 uur en door de week ook 's avonds van zeven tot tien. De toegangsprijs zal f 15,= bedragen, terwijl houders van een Pas 65, jeugd van 4 t/m 11 jaar en groepen (van te voren aange meld) f 12,50 betalen. In ieder geval kan de autoliefhebber deze data alvast in zijn of haar nieuwe agenda schrijven. In samenwerking met de redactie van deze krant is busbedrijf Carlier op dit moment druk bezig om een aantrekkelijke dagtocht te orga niseren vanuit Zeeland naar de Auto Rai 1993. Opel stelt 100.000 D mark ter beschikking voor de arrestatie van de misdadigers die ver antwoordelijk zijn voor de brandstichting in de stad Mölln in Noord-Duitsland. Opel zal ook 50.000 D Mark geven aan de familie van de twee Turkse vrouwen en het Turkse meisje die bij de aanslag werden vermoord. Opel- voorzitter David J. Herman maakte dat be kend in Ruesselsheim. Hij noemde het een ge baar van solidariteit naar de buitenlanders die in Duitsland leven en met de Turkse werkne mers bij Opel. Zonder hun hulp - aldus de Opel-voorzitter - zouden de resultaten van de Duitse auto-industrie aanzienlijk lager zijn. PEUGEOT Pr8S' Rooseve,,,aan 745' Vlissingen, Tel. 01184-12008 Modellijn bijna compleet Het belang van beide modeluitbreidingen is in Nederland echter niet zo groot daar in het B-segment de driedeurs benzine auto's maar liefst 80 procent van de ver kopen uitmaken. De afmetingen van de vijfdeurs zijn gelijk aan De 2,2 liter 5 cilinder 20 kleppenmotor levert met turbocompressor een vermogen van 230 pk, terwijl een maximaal koppel van 380 Nm kan worden behaald. Bij 1950 tr/min wordt al een koppel van 350 Nm bereikt. In het toeren- gebied van 2100 tot 4000 tr/min kan middels een elektronisch geregelde laaddrukverhoging - een zogenaamde overboost - voor korte tijd het koppel worden verhoogd tot 380 Nm. Dit gebeurt als de berijder bij indrukken van het gaspedaal het volle motorvermogen vraagt. Bij de nieuwe Audi Avant S2 zorgt deze krachtbron voor een top van 242 km/u en een Auó< 2,2 20V turbo vijtciifnder benzinemotor (i69kW/220pk) <25? 1933 acceleratie van 0 tot 100 in 6,1 seconden. De enorme krachten van de motor worden via een quattro-vierwielaandrijving op de weg overgebracht. Standaard is ook een handge- schakelde zesversnellingsbak. Uiterlijk onderscheidt de S2 zich duidelijk van de rest van het programma door de mee- gespoten bumpers, deurkrukken, spiegels en stootstrips, de extra luchtinlaat in de voor bumper, 16-inch lichtmetalen velgen en na tuurlijk het S2-embleem op voor- en achterzijde. In het interieur wordt in dashboard en portier bekleding de high-tech vezel Carbon toege past. De wijzerplaten van het instrumentarium zijn in licht grijs uitgevoerd. De auto is sportief van uitrusting met een met leer bekleed sportstuur, in hoogte verstelbare sportstoelen, Jacquard-bekleding, buitentemperatuurmeter, boordcomputer, elektrisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels, koplampsproeiers, centrale vergrendeling, elektrische ruitbedie- ning voor en achter, vier hoofdsteunen, een skizak en verwarmde portiersloten en rui- tesproeiers. De Audi Avant S2 zal vanaf februari op de Ne derlandse markt worden geleverd, waardoor een exacte prijs nog niet gegeven kan wor den. De Audi Coupé S2 kost met verfijnde motor nu f.130.590,=. die van de bestaande driedeurs. De auto oogt echter forser, terwijl de gelijkenis met de 205 treffend is. Natuurlijk zorgen de twee extra portieren voor een betere toegankelijkheid. Peugeot vraagt hiervoor een extra investering van f 950,= en dat is in deze klasse normaal. Alle als driedeurs geleverde 106-jes worden ook als vijfdeurs aangeboden, met uitzonde ring van de sportieve XSi. Zo kost de 1.0 Ace f 20.945,= en moet de XT 1.4 f 28.690,= opbrengen. Peugeot maakt in de nieuwe dieseluitvoering van de 106 geen gebruik van de krachtige 1.8 die in de 205 een uitstekende reputatie heeft opgebouwd, maar valt terug op de techniek die jaren geleden in de Citroën AX werd geïn troduceerd. Het gaat hier om een van de be kende 1360 cc viercilinder afgeleide dieselversie met een indentieke inhoud. Deze relatief kleine dieselmotor is goed voor een vermogen van 50 pk bij 5000 tr/min. Het maximale koppel van 82 Nm staat bij 2500 tr/min volledig ter beschikking. Het is nuttig hier de 106 diesel met de oliegestookte 205 te vergelijken. Dan zien we een te verwachten groot verschil. De 1769 cc uit de 205 levert 60 pk bij 4600 tr/min en een aanmerkelijk ho ger koppel van 114 Nm bij 2000 tr/min. Zowel koppel als vermogen liggen op een aanzienlijk hoger niveau, terwijl ze beide bij een merkbaar lager toerental worden bereikt. Dit is al direct bij het wegrijden te merken. Er moet behoor lijk in de versneliinen worden doorgetrokken om redelijke prestaties neer te kunnen zetten. De 106 diesel haalt een top van 145 km/u en heeft voor het sprintje van 0 tot 100 km/u een tijd van maar liefst 21 seconden nodig. Wie hier de 205 wederom naast zet, ziet een wat lagere top van 156 km/u maar een vlottere ac celeratie in 15,1 seconden. Het is daarom een vreemde zaak dat de ontwikkeling steeds gro tere dieselmotoren in kleine auto's laat zien, iets waar Peugeot min of meer de aanzet toe gegeven heeft, juist de 106 een wat mager presterende kleine dieselmotor heeft gekre gen. Veel zou worden goedgemaakt door een gunstig verbruik. Peugeot geeft zelf een ge middelde op van 1 op 20, wat we tijdens onze eerste kennismaking nog niet heben kunnen controleren. Wie ook hier weer de 205 naast- zet ziet en fractioneel hogere consumptie in de stad en bij 120 km/u. Beide diesels mogen als zeer zuinig worden aangemerkt. Wat voor grote voordelen kunnen we dan nog voor de 1.4 diesel aanvoeren. De 106 is van buiten kleiner dan de 205, maar biedt een identieke binnenruimte en gelijkwaardig baga^evolume. Dat kan alleen maar betekenen, dat de motor ruimte kleiner is uitgevallen. De grotere 1.8 past dus simpelweg niet in het vooronder van de 106. Daarnaast heeft de kleine diesel ook duidelijk zijn invloed op de aanschafprijzen, die over de hele linie vijftienhonderd gulden onder de vergelijkbare 205 liggen. De 106 Ace Diesel kost f 24.590,= tegen f 26.190,= voor de 205 Accent diesel. De 106 diesel wordt ook als XRD geleverd voor f 26.590, Overigens moet met nadruk gesteld worden, dat het rijden met de 106 diesel geen onple zierige ervaring is. De motor is niet rumoerig en slaat na een normale voorgloeitijd vlot aan. De bediening gaat over het geheel genomen licht en exact. Wie echter op een normale weg bijvoorbeeld een vrachtwagen wil inha len, moet hier wat meer tijd voor nemen. Net als de bestaande modellen is ook de 106 diesel een comfortabel geveerde en leuk ogende auto. De dieselmotor is altijd gekop peld aan een handgeschakelde vijfbak, die een prettige bediening kent. Wie echter een compacte Peugeot diesel wil kopen doet er verstandig aan zowel de nieuwe 106 als vertrouwde 205 goed in ogenschouw te nemen. Wie een leuk ogende, zuinige en moderne auto zoekt, kan bij de 106 prima te recht voor een gunstige prijs. Wie echter juist een diesel zoekt vanwege de dieselmotor (veel trekkracht), is met de iets duurdere 205 beter uit. De belastingvrije vergoeding van autokosten die de werkgever aan de werknemer mag ge ven bedraagt maximaal 49 cent. In het alge meen lijkt het aantrekkelijk om een auto van de zaak te hebben. Hierna wordt ingegaan op het verschil tussen een autokostenvergoeding en een auto van de zaak. Het voordeel van een auto van de zaak is dat die auto niet alleen voor zakelijke ritten wordt gebruikt, maar ook voor het privé-gebruik, zo als vakantieritten. De werknemer hoeft zelf geen auto te kopen. De ondernemer trekt de kosten van de winst af. Het nadeel van een auto van de zaak is dat de ondernemer of de werknemer 20%, en soms zelfs 24% van de cataloguswaarde van een auto van de zaak bij hun inkomen moet optellen. Door te letten op de cataloguswaarde van de auto van de zaak kan de bijtelling bij het inko men worden beperkt. Als cataloguswaarde geldt de prijs van de auto (plus BTW), zoals die voorkomt in de catalogus of prijscourant van de (officiële) importeur/fabrikant in het jaar van de aankoop. De cataloguswaarde is evenwel met inbegrip van de in de fabriek aangebracht voorzieningen en zonder de door de dealer apart bijgeleverde accessoires en aangebracht voorzieningen. Als u dus door de dealer een radio in de auto laat aanbrengen of een schuifdak, dan hoeft u de uitgaven hier voor niet tot de catalogusprijs te rekenen. Wie dus een 'kale' auto bestelt en deze vervolgens door de dealer laat 'aankleden' kan daar be hoorlijk wat profijt van hebben. Een heel aardige gedachte is om een oude auto te laten restaureren en deze als auto van de zaak aan te merken. Dan is er veelal sprake van een lage cataloguswaarde, terwijl de marktwaarde veel hoger ligt. Op die manier kan men belasting besparen en tegelijkertijd kan men zijn geld beleggen in een antieke auto. Het voordeel van een lage cataloguswaarde openbaart zich ook wanneer u de keuze hebt tussen een dieselauto en een wagen op gas. Bij een dieselauto met een cataloguswaarde van f 25.000,- moet u de twintig procent bij telling over dit volledige bedrag berekenen. Wanneer echter in een auto met een catalo guswaarde van f 23.000,- door de dealer een LPG-installatie voor rond de tweeduizend gul den is aangebracht, hoeft u slechts de twintig procent bijtelling te berekenen over f 23.000,- De bijtelling bij het inkomen is dan f 400,- lager. Er zijn heel wat factoren van belang bij een goede keuze tussen een onkostenvergoeding en een auto van de zaak. Een duidelijke uit eenzetting, met fiscale tips, vindt u in de uit gave: "Bespaar op autokosten met de fiscus", uitgegeven door de Stichting voor Juridische Adviezen. Deze uitgave bestelt u door f 16,90 over te maken op giro 47 49 072 (of bank- reknr. 56 63 67 041) t.n.v. Stichting voor Juri dische Adviezen, Lammenschansweg 54, 2313 DN te Leiden onder vermelding van: "Autokosten", bestelnr. 2 en de naam van dit blad. U kunt ook een ingevulde cheque aan het adres van de Stichting zenden.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 15