Escort Van
veiliger
Nieuwe motoren
voor Space Wagon
10 jaar Ford Sierra
Ford Escort 1.6
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Derde jaargang, nummer 22
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Kort geleden is het
1993-model van de Ford
Escort en Orion bij de dealers
verschenen. De auto heeft
ten opzichte van de twee
voorgaande bouwjaren zoveel
veranderingen ondergaan, dat
binnen de Ford organisatie
over 'de nieuwe Escort' wordt
gesproken. Veel belangrijker
dan de zichtbare wijzigingen
zijn de onderhuidse aanpas
singen. Voor de Nederlandse
markt is daarnaast de komst
van een 1.6 liter 16-kleppen
motor van grote betekenis.
Achterstand
Isolatie
Uitvoeringen
Woensdag 11 november 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
17
Net als alle overige Escort- en Orion-modellen
profiteert de Van van de wijzigingen die op
het 1993-model werden doorgevoerd. Zo is
de auto duidelijk te onderscheiden van zijn
voorganger door de tot aan de bumper door
lopende motorkap met afgeronde grille.
Op het gebied van veiligheid voldoet de Van
aan alle bestaande testcriteria en bovendien
aan de voor de EG op komst zijnde maatsta
ven voor zijdelingse en achterwaartse
botsproeven. De stuurkolom en het stuurwiel
zijn van een nieuw ontwerp en reduceren het
risico van gezichtsletsei bij zware frontale bot
singen. De totale carrosseriestructuur is aan
merkelijk stijver geworden. In de deuren
worden verstevigingsbalken toegepast die bij
een zijdelingse aanrijding extra bescherming
moeten bieden. Uit de Scorpio zijn de 'dubbe
le' portiersloten overgenomen die het onmo
gelijk maken een deur te openen zonder de
juiste sleutel, ook niet via een ingeslagen por
tierraam. De Escort is er in drie motorvarian
ten: 1.3 liter HCS, 1.4 liter injectie en 1.8 liter
diesel met katalysator. Uiteraard worden deze
drie auto's standaard met een vijfbak aange
boden. De Escort Van wordt af-fabriek gele
verd met verlichting in de laadruimte,
achterdeuren die tot 180 graden open gaan,
aansteker, digitaal klokje, signaal voor verge
ten verlichting, stoffen stoelbekleding, in
hoogte verstelbare gordels, een laadschot op
halve hoogte over de gehele wagenbreedte en
nieuwe wieldoppen.
Dat was de bedoeling
De twee jaar geleden geïntroduceerde
vierde generatie Ford Escort heeft een be
wogen periode achter de rug. Allereerst
maakte Ford de fout om bij de presentatie
hoog van de toren te schreeuwen dat er
3,5 miljard in het nieuwe model was geïn
vesteerd, terwijl puur op het oog de nieu
weling nou niet bepaald vooruitstrevend
genoemd mocht worden. Vervolgens wer
den vooral de kopers van deze auto ge
pest met verschillende mankementen,
zodat er absoluut iets moest gebeuren.
Bij de start van de ontwikkeling van deze
Escort werd ook een programma aangezwen
geld om tot een volledig nieuwe motorenreeks
te komen. Ford had hierbij gemikt op het
mager-mengsel-principe. Gaandeweg werd er
binnen de EG echter gekozen voor de geregel
de driewegkatalysator. Ford restte niets an
ders dan het motorenproject stil te zetten en
opnieuw te beginnen. Vandaar dat eind 1990
de nieuwe Escort werd gepresenteerd met
oude motoren. Deze achterstand is inmiddels
ver ingelopen met de komst van de Zeta-
reeks. De 105 en 130 pk 1.8 liter 16-klepper
werden eerder dit jaar gepresenteerd, terwijl
de nieuwe 1.6 liter-variant voor het volume
moet gaan zorgen.
De Zeta-reeks is vanaf de eerste pot
loodstreek ontworpen voor gebruik met een
katalysator. Zowel de 1.6 als 1.8 worden ge
bouwd in verregaand geautomatiseerde fa
brieken in Bridgend (Engeland) en Keulen. Ten
opzichte van de bestaande 1.8 is bij de 1.6 de
cilinderboring teruggebracht. Dit betekent dat
ook de 1.6 profiteert van de lange slag, wat
over het algemeen staat voor een hoog koppel
bij lage toerentallen. Het maximum koppel van
130 Nm wordt bij 3000 tr/min volledig be
reikt, maar 83 procent hiervan is tussen 1100
en 5600 tr/min minimaal aanwezig. Het maxi-
rieur werden onder andere de stoelen verbe
terd, die nu een merkbaar betere
ondersteuning bieden. Voorts zien we een
nieuw en veiliger stuurwiel, waarachter een
andere stuurkolom schuil gaat, terwijl hier en
daar nog andere kleine veranderingen zijn
doorgevoerd.
male vermogen van 90 pk wordt bij 5500
tr/min gehaald. De 1.6 is een prettige motor
met inderdaad een behoorlijke dosis kracht
onderin. De prestaties zijn over een groot toe-
rengebied uitstekend, zodat zowel rustig als
sportief met de Escort kan worden gereden.
Alhoewel dit exemplaar beduidend stiller is
dan de oude 1.6, zou best nog wat extra isola
tiemateriaal welkom zijn. Er kan een top van
177 km/u worden behaald, terwijl er in 12,3
seconden van 0 tot 100 wordt gesprint. De
1.6 vult prima het gat tussen de 1.8 Zeta van
105 pk en de 1.4 liter injectie van 71 paarde-
krachten. Overigens is de 3-deurs CL ook nog
verkrijgbaar met de oude 1.3 liter van 60 pk.
De uiterlijke wijzigingen van de vernieuwde
Escort zijn redelijk omvangrijk. De neus is her
kenbaar aan de ovale grille, meegespoten in
de carrosseriekleur. De bumpers werden di
rect aan de nieuwe lijn aangepast. Verder is
de ruit in de achterklep groter geworden, ter
wijl de achterlichtunits nu op de achterklep
doorlopen en een sterke druppelvorm hebben
gekregen. Alhoewel de algehele lijn gelijk is
gebleven, hebben de Escort en ook de Orion
een meer eigen gezicht gekregen. In het inte-
Bij de introductie twee jaar geleden was de
Escort de eerste nieuwe auto uit de top
3-reeks van Escort, Golf en Astra. Met de
Escort deed Ford dan ook in het eerste jaar
goede zaken. Bij de introductie van de Golf en
Astra bleek de Escort vooral op het punt van
veiligheid nog op een oude leest geschoeid te
zijn. Aan deze achterstand heeft Ford nu een
einde gemaakt. De structuur van de carrosse
rie is aanzienlijk versterkt, terwijl haast als
vanzelfsprekend verstevigingsbalken in de
portieren zijn opgenomen.
De 1.6-motor is verkrijgbaar in de drie- en vijf-
deurs Escort, vierdeurs Orion en Clipper stati
onwagon. Daarbij kan in alle gevallen worden
gekozen voor de CL- en CLX-uitvoering. De
basis CL-uitgave kenmerkt zich door een al
behoorlijke complete specifikatie met in delen
neerklapbare achterbank, in hoogte verstelba
re veiligheidsgordels, van binnenuit te openen
achterklep, digitaal klokje, halogeen koplam
pen, stootstrips op de flanken, getint glas en
wieldoppen. De 1.6 CL driedeurs kost
f 29.350, Wie een vijfdeurs wenst moet
daar duizend gulden bij optellen. De Clipper
CL 1.6 moet f 32.750,— opbrengen. De Ori
on 1.6 CL staat voor f 30.950,— in de
prijslijst. De CLX-uitgave is nog completer met
onder meer een toerenteller, centrale vergren
deling, stuurbekrachtiging en velours bekle
ding. De CLX is er vanaf f 31.350,—.
Na het rijden met de Escort 1.6 CLX kunnen
we niet anders concluderen dat de Escort-
reeks nu eindelijk de eigenschappen heeft, die
twee jaar geleden eigenlijk al aanwezig had
den moeten zijn.
Op 22 december zal de nieuwe Ford Mondeo,
de auto die succesvolle Sierra gaat opvolgen,
voor het eerst statisch worden gepresen
teerd, waarna de verkopen ongeveer in maart
op gang zullen komen. Het is echter nu pre
cies tien jaar geleden dat de vertrouwde Sier
ra werd gepresenteerd, om precies te zijn in
oktober 1982. Er zijn er inmiddels zo'n 3,5
miljoen van gemaakt, terwijl er in Nederland
150.000 exemplaren werden afgezet.
Aan de uitstraling van de eerste modellen is
weinig veranderd. Na de vijfdeurs hatchback
en stationwagon verscheen eerst een
driedeurs-model afgeleid van de sportieve
XR4i. Op de personenauto-Rai van 1987 be
leefde de Sierra sedan zijn wereldpremière en
zorgde voor een forse opleving van de verko
pen. Op dit moment is de Sierra leverbaar in
31 verschillende uitvoeringen, uitsluitend met
'schone' motoren met als topper de 2 liter
16-kleppen turbo van 220 pk in de Cosworth.
In het huidige programma vinden we een
tweetal aantrekkelijk uitgedoste uitvoeringen,
de Solar en GT. De Solar en GT. De Solar is le
verbaar in alle varianten behalve de driedeurs
met een elektrisch schuif/kanteldak, verstel
baar stuur, in hoogte verstelbare bestuur
dersstoel, centrale vergrendeling, in twee
delen neerklapbare achterbank en een CD-
speler. Er kan worden gekozen uit een 1.6 en
2.0 liter injectiemotor en natuurlijk de sterke
1.8 turbodiesel. De serie start bij f 34.950,-.
De GT is er voor de sportieve automobilist en
wordt slechts geleverd met 2.0i motor in alle
carrosserie-uitvoeringen. Naast de bij de Solar
genoemde specificaties beschikt de GT nog
over stuurbekrachtiging, toerenteller,
sportstuur, armsteun en verstralers. De
3-deurs heeft verder lichtmetalen velgen en
een sportief afgesteld onderstel. De prijzen
starten bij f 39.910,
Een jaar na introductie krijgt de Space Wagon
van Mitsubishi twee nieuwe motoren. De tur
bodiesel heeft een inhoud van 2 liter en levert
hiermee 82 pk bij 4500 tr/min en een maxi
maal koppel van 172 Nm bij 2500 tr/min. De
motor is voorzien van balansassen, die trillin
gen in het motorblok dempen. De diesel heeft
een Quick Glow System, waardoor de voor-
gloeitijd aanzienlijk korter is geworden.
De Space Wagon turbodiesel haalt nu een top
van 155 km/u. De koellucht openingen in de
voorbumper zijn vergroot. Naast de grotere
dieselmotor levert Mitsubishi in haar ruim
teauto voortaan ook een groter benzine
aggregaat. De 2 liter 16-klepper levert met
133 pk 11 pk meer dan de bekende 1.8 liter.
Ook hier gaat het weer om een 16-klepper
met multipoint injectie, die nu goed is voor
een koppel van 176 Nm bij 4750 tr/min. De
Space Wagon 2.0i haalt een top van 185
km/u en sprint in 11,2 seconden naar de 100
km/u. De 2.0i GLX is ook met een automati
sche transmissie leverbaar. Mitsubishi-
importeur Hart Nibbrig Greeve stelde begin
dit jaar een verkoopprognose van 600 Space
Wagons. Deze prognose is inmiddels bij
gesteld naar 1300 eenheden, daar tot en met
eind september reeds 950 Space Wagons
werden afgeleverd.