Escort Van veiliger Nieuwe motoren voor Space Wagon 10 jaar Ford Sierra Ford Escort 1.6 PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Derde jaargang, nummer 22 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Kort geleden is het 1993-model van de Ford Escort en Orion bij de dealers verschenen. De auto heeft ten opzichte van de twee voorgaande bouwjaren zoveel veranderingen ondergaan, dat binnen de Ford organisatie over 'de nieuwe Escort' wordt gesproken. Veel belangrijker dan de zichtbare wijzigingen zijn de onderhuidse aanpas singen. Voor de Nederlandse markt is daarnaast de komst van een 1.6 liter 16-kleppen motor van grote betekenis. Achterstand Isolatie Uitvoeringen Woensdag 11 november 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 17 Net als alle overige Escort- en Orion-modellen profiteert de Van van de wijzigingen die op het 1993-model werden doorgevoerd. Zo is de auto duidelijk te onderscheiden van zijn voorganger door de tot aan de bumper door lopende motorkap met afgeronde grille. Op het gebied van veiligheid voldoet de Van aan alle bestaande testcriteria en bovendien aan de voor de EG op komst zijnde maatsta ven voor zijdelingse en achterwaartse botsproeven. De stuurkolom en het stuurwiel zijn van een nieuw ontwerp en reduceren het risico van gezichtsletsei bij zware frontale bot singen. De totale carrosseriestructuur is aan merkelijk stijver geworden. In de deuren worden verstevigingsbalken toegepast die bij een zijdelingse aanrijding extra bescherming moeten bieden. Uit de Scorpio zijn de 'dubbe le' portiersloten overgenomen die het onmo gelijk maken een deur te openen zonder de juiste sleutel, ook niet via een ingeslagen por tierraam. De Escort is er in drie motorvarian ten: 1.3 liter HCS, 1.4 liter injectie en 1.8 liter diesel met katalysator. Uiteraard worden deze drie auto's standaard met een vijfbak aange boden. De Escort Van wordt af-fabriek gele verd met verlichting in de laadruimte, achterdeuren die tot 180 graden open gaan, aansteker, digitaal klokje, signaal voor verge ten verlichting, stoffen stoelbekleding, in hoogte verstelbare gordels, een laadschot op halve hoogte over de gehele wagenbreedte en nieuwe wieldoppen. Dat was de bedoeling De twee jaar geleden geïntroduceerde vierde generatie Ford Escort heeft een be wogen periode achter de rug. Allereerst maakte Ford de fout om bij de presentatie hoog van de toren te schreeuwen dat er 3,5 miljard in het nieuwe model was geïn vesteerd, terwijl puur op het oog de nieu weling nou niet bepaald vooruitstrevend genoemd mocht worden. Vervolgens wer den vooral de kopers van deze auto ge pest met verschillende mankementen, zodat er absoluut iets moest gebeuren. Bij de start van de ontwikkeling van deze Escort werd ook een programma aangezwen geld om tot een volledig nieuwe motorenreeks te komen. Ford had hierbij gemikt op het mager-mengsel-principe. Gaandeweg werd er binnen de EG echter gekozen voor de geregel de driewegkatalysator. Ford restte niets an ders dan het motorenproject stil te zetten en opnieuw te beginnen. Vandaar dat eind 1990 de nieuwe Escort werd gepresenteerd met oude motoren. Deze achterstand is inmiddels ver ingelopen met de komst van de Zeta- reeks. De 105 en 130 pk 1.8 liter 16-klepper werden eerder dit jaar gepresenteerd, terwijl de nieuwe 1.6 liter-variant voor het volume moet gaan zorgen. De Zeta-reeks is vanaf de eerste pot loodstreek ontworpen voor gebruik met een katalysator. Zowel de 1.6 als 1.8 worden ge bouwd in verregaand geautomatiseerde fa brieken in Bridgend (Engeland) en Keulen. Ten opzichte van de bestaande 1.8 is bij de 1.6 de cilinderboring teruggebracht. Dit betekent dat ook de 1.6 profiteert van de lange slag, wat over het algemeen staat voor een hoog koppel bij lage toerentallen. Het maximum koppel van 130 Nm wordt bij 3000 tr/min volledig be reikt, maar 83 procent hiervan is tussen 1100 en 5600 tr/min minimaal aanwezig. Het maxi- rieur werden onder andere de stoelen verbe terd, die nu een merkbaar betere ondersteuning bieden. Voorts zien we een nieuw en veiliger stuurwiel, waarachter een andere stuurkolom schuil gaat, terwijl hier en daar nog andere kleine veranderingen zijn doorgevoerd. male vermogen van 90 pk wordt bij 5500 tr/min gehaald. De 1.6 is een prettige motor met inderdaad een behoorlijke dosis kracht onderin. De prestaties zijn over een groot toe- rengebied uitstekend, zodat zowel rustig als sportief met de Escort kan worden gereden. Alhoewel dit exemplaar beduidend stiller is dan de oude 1.6, zou best nog wat extra isola tiemateriaal welkom zijn. Er kan een top van 177 km/u worden behaald, terwijl er in 12,3 seconden van 0 tot 100 wordt gesprint. De 1.6 vult prima het gat tussen de 1.8 Zeta van 105 pk en de 1.4 liter injectie van 71 paarde- krachten. Overigens is de 3-deurs CL ook nog verkrijgbaar met de oude 1.3 liter van 60 pk. De uiterlijke wijzigingen van de vernieuwde Escort zijn redelijk omvangrijk. De neus is her kenbaar aan de ovale grille, meegespoten in de carrosseriekleur. De bumpers werden di rect aan de nieuwe lijn aangepast. Verder is de ruit in de achterklep groter geworden, ter wijl de achterlichtunits nu op de achterklep doorlopen en een sterke druppelvorm hebben gekregen. Alhoewel de algehele lijn gelijk is gebleven, hebben de Escort en ook de Orion een meer eigen gezicht gekregen. In het inte- Bij de introductie twee jaar geleden was de Escort de eerste nieuwe auto uit de top 3-reeks van Escort, Golf en Astra. Met de Escort deed Ford dan ook in het eerste jaar goede zaken. Bij de introductie van de Golf en Astra bleek de Escort vooral op het punt van veiligheid nog op een oude leest geschoeid te zijn. Aan deze achterstand heeft Ford nu een einde gemaakt. De structuur van de carrosse rie is aanzienlijk versterkt, terwijl haast als vanzelfsprekend verstevigingsbalken in de portieren zijn opgenomen. De 1.6-motor is verkrijgbaar in de drie- en vijf- deurs Escort, vierdeurs Orion en Clipper stati onwagon. Daarbij kan in alle gevallen worden gekozen voor de CL- en CLX-uitvoering. De basis CL-uitgave kenmerkt zich door een al behoorlijke complete specifikatie met in delen neerklapbare achterbank, in hoogte verstelba re veiligheidsgordels, van binnenuit te openen achterklep, digitaal klokje, halogeen koplam pen, stootstrips op de flanken, getint glas en wieldoppen. De 1.6 CL driedeurs kost f 29.350, Wie een vijfdeurs wenst moet daar duizend gulden bij optellen. De Clipper CL 1.6 moet f 32.750,— opbrengen. De Ori on 1.6 CL staat voor f 30.950,— in de prijslijst. De CLX-uitgave is nog completer met onder meer een toerenteller, centrale vergren deling, stuurbekrachtiging en velours bekle ding. De CLX is er vanaf f 31.350,—. Na het rijden met de Escort 1.6 CLX kunnen we niet anders concluderen dat de Escort- reeks nu eindelijk de eigenschappen heeft, die twee jaar geleden eigenlijk al aanwezig had den moeten zijn. Op 22 december zal de nieuwe Ford Mondeo, de auto die succesvolle Sierra gaat opvolgen, voor het eerst statisch worden gepresen teerd, waarna de verkopen ongeveer in maart op gang zullen komen. Het is echter nu pre cies tien jaar geleden dat de vertrouwde Sier ra werd gepresenteerd, om precies te zijn in oktober 1982. Er zijn er inmiddels zo'n 3,5 miljoen van gemaakt, terwijl er in Nederland 150.000 exemplaren werden afgezet. Aan de uitstraling van de eerste modellen is weinig veranderd. Na de vijfdeurs hatchback en stationwagon verscheen eerst een driedeurs-model afgeleid van de sportieve XR4i. Op de personenauto-Rai van 1987 be leefde de Sierra sedan zijn wereldpremière en zorgde voor een forse opleving van de verko pen. Op dit moment is de Sierra leverbaar in 31 verschillende uitvoeringen, uitsluitend met 'schone' motoren met als topper de 2 liter 16-kleppen turbo van 220 pk in de Cosworth. In het huidige programma vinden we een tweetal aantrekkelijk uitgedoste uitvoeringen, de Solar en GT. De Solar en GT. De Solar is le verbaar in alle varianten behalve de driedeurs met een elektrisch schuif/kanteldak, verstel baar stuur, in hoogte verstelbare bestuur dersstoel, centrale vergrendeling, in twee delen neerklapbare achterbank en een CD- speler. Er kan worden gekozen uit een 1.6 en 2.0 liter injectiemotor en natuurlijk de sterke 1.8 turbodiesel. De serie start bij f 34.950,-. De GT is er voor de sportieve automobilist en wordt slechts geleverd met 2.0i motor in alle carrosserie-uitvoeringen. Naast de bij de Solar genoemde specificaties beschikt de GT nog over stuurbekrachtiging, toerenteller, sportstuur, armsteun en verstralers. De 3-deurs heeft verder lichtmetalen velgen en een sportief afgesteld onderstel. De prijzen starten bij f 39.910, Een jaar na introductie krijgt de Space Wagon van Mitsubishi twee nieuwe motoren. De tur bodiesel heeft een inhoud van 2 liter en levert hiermee 82 pk bij 4500 tr/min en een maxi maal koppel van 172 Nm bij 2500 tr/min. De motor is voorzien van balansassen, die trillin gen in het motorblok dempen. De diesel heeft een Quick Glow System, waardoor de voor- gloeitijd aanzienlijk korter is geworden. De Space Wagon turbodiesel haalt nu een top van 155 km/u. De koellucht openingen in de voorbumper zijn vergroot. Naast de grotere dieselmotor levert Mitsubishi in haar ruim teauto voortaan ook een groter benzine aggregaat. De 2 liter 16-klepper levert met 133 pk 11 pk meer dan de bekende 1.8 liter. Ook hier gaat het weer om een 16-klepper met multipoint injectie, die nu goed is voor een koppel van 176 Nm bij 4750 tr/min. De Space Wagon 2.0i haalt een top van 185 km/u en sprint in 11,2 seconden naar de 100 km/u. De 2.0i GLX is ook met een automati sche transmissie leverbaar. Mitsubishi- importeur Hart Nibbrig Greeve stelde begin dit jaar een verkoopprognose van 600 Space Wagons. Deze prognose is inmiddels bij gesteld naar 1300 eenheden, daar tot en met eind september reeds 950 Space Wagons werden afgeleverd.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 17