iiiiiftvailiillSiiiiiiiitiiiiéifilsiiiliilï. M. GEMEENTE MIDDELBURG Gemeentebegroting '93 Bouwprojecten Sociale vernieuwing Verhardingen Schone straten Ophalen huisvuil Verkeer Bouwaanvragen Vergunning bouwplannen Hinderwet Collecten Wijziging Lijn 56 Commissie Snelheids campagne wm Waar komt het geld vandaan? Week 44 Tafeltje Dekje Waar gaat het geld naartoe? Woensdag 28 oktober 1992 DE FAAM 5 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 75450, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Erasmuswijk De gronduitgifte en de bouwwerk zaamheden verlopen voorspoedig. Naar hel zich laat aanzien zal de gronduitgifte overeenkomstig de bij vaststelling van het bestem mingsplan uitgesproken verwach ting in 1994 worden voltooid. Maisbaai De woningbouw nadert voltooi ing, nu het laatste blok (H) in aanbouw is. Een knelpunt wordt nog steeds gevormd door het VOC-gebouw, waarvoor nog geen passende exploitatie is gevonden. Ook wordt gewerkt aan de voor bereidingen voor de bouw van het kunstcentrum. Binnenstad Het bestemmingsplan Beschermd Stadsgezicht is in 1992 vast gesteld. Momenteel vinden voor bereidingen plaats voor de bouw van een parkeerkelder en (daarop) belastingkantoor aan de Kousteensedijk, de sloop van het huidige Huis van Bewaring en de bouw van een nieuw gerechtsge bouw op de daarmee beschikbaar komende lokatie. Daarnaast zal binnen afzienbare tijd ook de hui dige vestigingsplaats van de Streekschool (Molenwater) be schikbaar komen voor de nieuwe kantoorlokatie van het Water schap Walcheren. Arnestein De geluidszone van het industrie terrein Arnestein is nog steeds niet definitief vastgesteld door de Kroon. De discussie over de tracé nota voor de rijksweg 57 remmen eveneens de voortgang van de ont wikkeling van het bestem mingsplan. Buitengebied Er is veel discussie ontstaan over de verhouding tussen agrarische belangen en belangen van land schappelijke of natuurkundige aard. Momenteel wordt op ver- Door burgemeester en wethou ders is aan de volgende instellin gen toestemming verleend om in de komende week een huis-aan- huis-collecte te houden: Nederlandse Brandwonden Stich ting van 26 tot en met 31 oktober; Nationaal Jeugdfonds van 2 tol en met 7 november. Door de Stichting "Zending Man na" wordt tussen 15 oktober en 31 december huis-aan-huis verpakt voedsel ingezameld voor de inwo ners van het voormalige Joe goslavië. "Tafeltje Dekje" is een activi teit van de U.V.V. voor oude ren, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een warme maaltijd kunnen zorgen. De maaltij den kunnen iedere maandag tussen 8.45 en 9.30 uur wor den besteld. U kunt hiervoor bellen met nummer 01180 - 38570. Het bezorgen ge beurt ook op deze dag. Menu van 2 tot en met 8 no vember 1992 maandag stamppot boerenkool dinsdag rundergoulash, gemengde groente woensdag gebraden rundvlees, groente saus, bloemkool donderdag blokjes vis in citroensaus, ge mengde groente, aardappelen vrijdag kipfricassee, gemengde groente, rijst zaterdag bami goreng, kipsateh zondag wat de pot schaft zoek van de raadscommissie Stadsontwikkeling nader onder zoek verricht. Veerse Poort De voorbereidingen voor het op stellen van een uitgangspuntenno ta voor het maken van een bestemmingsplan zijn in volle gang. Sint Laurens De eerste uitbreiding van Sint Laurens is (zo goed als) voltooid. In het kader van de structuur schets is in beginsel besloten tot een grotere uitbreiding van deze kern. Nieuw- en Sint Joosland De mogelijkheden van woning bouw in Nieuw- en Sint Joosland zijn nog steeds zeer beperkt door de ter plaatse geldende milieunor men (Wet Geluidhinder). Er vindt overleg plaats met de provincie over het benutten van de aanwezi ge mogelijkheden. Als gevolg van de reconstructie- en asfalteringswerkzaamheden in de Oosterschelde- en de Grevelin- genstraat is de buslijn 56 tijdelijk omgeleid. De bus rijdt over de vent weg van de Nieuwe Vlissing- seweg via de Maasstraat de Stro menwij k in. De werkzaamheden aan het weg dek van de Oosterschelde- en Gre- velingenstraat zijn inmiddels in een gevorderd stadium. Verwacht mag worden, dat de straten eind november weer voor alle verkeer kunnen worden opengesteld. Inmiddels zullen ook aan het weg dek van de ventweg werkzaamhe den worden verricht. Deze zullen beginnen omstreeks 29 oktober. In verband hiermede zal lijn 56 definitief van de ventweg verdwij nen en weer terugkeren naar de route over de Grevelingen en Ooslerscheldeslraat. Deze straten zijn daarmee voorlopig uitslui tend opengesteld voor het open baar vervoer. Omstreeks de tweede week van november zal in de Grevelingenstraat de toplaag asfaltworden aangebracht, zo dat de bus in die week enkele da gen om de Stromenwijk heen zal rijden, namelijk over de Stromen- weg, via de Koudekerkseweg naai de Langevieleweg. Alle gebruikers van het openbaar vervoer wordt gevraagd begrip te hebben voor dit tijdelijk onge mak. Uiteraard zullen "omrijrou- tes" stagnatie betekenen in de totale lijnvoering, waardoor et- wachttijden zullen ontstaan bij de verschillende haltes. De voorzitter van de Commissie Bezwaar- en Beroepschriften Mid delburg maakt bekend, dat op donderdag 29 oktober 1992 vanaf 16.30 uur in het stadhuis openbare hoorzittingen worden gehouden waarbij onderstaande bezwaar schriften worden behandeld: 16.30 uur: Bezwaarschrift tegen de weigering van medewerking aan de vestiging van een aannemersbedrijf in een agrarisch bedrijfsgebouw op het perceel Koudekerkseweg 165. 17.00 uur: Bezwaarschrift tegen een vergun ning voor het bouwen van een jeugdhonk aan het Goudend. De zittingen kunnen door belang hebbenden worden bijgewoond, waarbij zij in de gelegenheid wor den gesteld omtrent deze zaken hel woord te voeren. Inlichtingen kunnen vooraf wor den ingewonnen bij de secretaris van de commissie, mevrouw A.C. Beije (tel: 01180 - 75434). De gemeentebegroting voor het volgende jaar moet worden vastgesteld. Met de vaststelling hoe de financiële middelen van de Gemeente Mid delburg moeten worden besteed, wordt liet Beleidsprogramma 1990 - 1994 van de gemeenteraad voor het jaar 1993 nader ingevuld en gede tailleerd. Aanleiding genoeg om op deze pagina en in de pers de begrotings besprekingen nauwlettend te volgen. Misschien zelfs om vanaf de pu blieke tribune de besprekingen bij te wonen. De procedure is als volgt: het college van burgemeester en wethouders stelt een conceptbegroting op. Hierop geven de raadsfracties van alle politieke partijen een schrif telijke reactie, de zg. "algemene beschouwingen". Deze beschouwingen liggen nu ter inzage bij sectie Voorlichting. Hierop geeft het college van burgemeester en wethouders schriftelijk antwoord. Vervolgens stelt de gemeenteraad vragen aan het college van burgemees ter en wethouders over deze antwoorden. Dit gebeurt in een openbare raadsvergadering op woensdag 11 november vanaf 19.30 uur in de raadzaal van het stadhuis. Deze vragen worden door het college van burgemeester en wethouders beantwoord in een openbare raadsvergadering op vrijdag 13 november vanaf 14.00 uur en zonodig ook vanaf 19.30 uur. Op deze pagina treft u een aantal onderwerpen uit de ontwerpbegroting 1993 aan. Bij de ontwerp-bcgroting met beleidstoelichting horen nog vier boekwerken met de begroting per dienst. Deze stapel boekwerken is in te zien, te leen of te koop bij sectie Voorlichting. foto: J. Wo/terbeek Met sociale vernieuwing wordt o.a. beoogd: - de verbetering van de positie van mensen in een maatschappelijke achterstand; - door integratie de doelmatigheid en effectiviteit van het beleid te verbeteren; - activering van personen en in spraak dient meer te zijn dan be leidsvoornemens. Met andere woorden, sociale ver nieuwing gaat verder dan de reik wijdte van de regelingen, die gebundeld worden uitbetaald middels de brede doeluitkering. Sociale vernieuwing heeft betrek king op de algehele dienstverle- Inmiddels is opnieuw een snel heidscampagne van start gegaan en deze omvat de actieperiode 19 oktober lot en met 20 november 1992. De campagne is deze keer gericht op de 50 km/h wegen, waar ruim 40% van de letsel- slachtoffers in Zeeland vallen. Politie, maar ook belangenvereni gingen zoals Veilig Verkeer Neder land besteden hel gehele jaar in Zeeland op allerlei manieren aan dacht aan te hard rijden op ver schillende wegen. Daarnaast is er sprake van regionale en landelijke campagnes op dit gebied. Om te komen lot een gedragsverande ring van de weggebruikers, is het wenselijk alle aktiviteiten op het gebied van de snelheid zo effectief mogelijk te benutten. Het doel van de campagne is: het verminderen van het aantal verkeersdoden en gewonden; het verlagen van de rijsnelheid alsmede de snelheidsspreiding; het gericht aanduiden van de ge varen van een te hoge snelheid op de 50 km/h wegen, maar ook op de 80 km/h wegen in Zeeland. Op langere termijn moet een meer bewuste verkeerscleelname wor den bereikt. Tijdens de aktieperiode zullen de media, zowel pers- als radio en te levisie, aandacht besteden aan de ze aktie. Door middel van posterborden langs de wegen wor den de verkeersdeelnemers extra geattendeerd op hun veant woor delijkheid in het verkeer. Bovendien zijn bij de gemeente sectie Voorlichting) brochures beschikbaar. Ter vergelijking van het snelheidsgedrag voor, tijdens en na de aktieperiode zullen regel matig snelheidsmetingen worden verricht. Uitgtrven bedrag per inwoner ,nS Al gen een bestuur 15.716.000,— 393,69 10,0 Openbare veiligheid 4.366.000,— 109,07 2.8 Verkeer, vervoer cn waterstaat 0.963.000,— 224,52 5.7 l'concmische Zaken 1.971.000,-- 49,37 1.' Onderwijs 21.673.000,— 542,91 13,8 Cultuur cn recreatie 10.197.000,— 455,84 11,6 Sociale voorzieningen en maat schappelijk werk 55.980.000,-- 1.402,50 35,6 Volksgezondho ld 11.314.000,— 283,42 7,2 Ruimtelijke ordening cn volks huisvesting 18.021.000,— 451,43 11,5 Financiënnq en algemene dek king an iddelon 1.800.000,— 45,09 1,1 Noq niet ingedeelde uitgaven -/- 061 .000," -/- 21,57 -/- 0,6 157.168.000,— 3.937,07 100.0 Inkomsten bedrag per inwoner ïn Algonene uittering uit het Gemeentefonds 40.856.000,— 1.023,44 26,0 Rijksuitkeringen m.b.t. sociale uitkeringen 37.365.000.— 936,— 23,8 Overige doeluitkeringen (polltic, onderwijs, w)ningboi*« enz.) 30.972.000,— 976,25 24.7 Gemeentelijke belastingen en rechten 17.244 000,— 431,96 11,0 Muren en pachten inclgebruik sportacccramodat len e.d.) 3.548.000,- 88,80 2,3 Opbrengst vemogen rente ver strekte geldleningen (incl. le ningen volkshuisvesting) 6.524.000,— 163,43 Beschikking over reserves 8.751.OOP, 219,21 Overige inkomsten 3 .900 .000 97,90 2.5 157.160.000,— 3.937,07 100,0 Rljksuttkerlng bijstand Overige rlJksultkerlngeN- Alg, uitkering Overige inkomsten Reserves Opbrengst vermogen Huren en pachten ëelestlngen en reohtan Onderwijs --.JEconomlscïie Zsken - i Cultuur ,n reoraatl# De begroting van de gemeente heeft een nieuwe opzet gekregen. De bedoeling daarvan is dat niet alleen maar wordt aangegeven, wat voor bepaalde doeleinden wordt uitgegeven, maar ook wat we met dat geld willen bereiken. Verder moet de nieuwe opzet de gemeente lijke diensten in staat stellen meer bedrijfsmatig te gaan werken. Dit sluit aan bij de doelstellingen die de gemeente voor ogen had bij de pas doorgevoerde reorganisatie. Ook verder blijkt op verschillende punten een meer zakelijke benade ring door de gemeente. Zo is men van plan voor verschillende dien sten die de gemeente levert kostendekkende tarieven te gaan vragen van de gebruikers. De rioolheffingen worden al enkele jaren extra Verkser. vervoer en waterstaet OponOaro voll Algemeen bestuur Flnjno en elg. mldd#1#" R.O. en volksnulavestlng Voiksjezonoheia Soo. voorzieningen en mmitsoti. werk verhoogd, zodat uiteindelijk in 1997 een kostendekkend niveau zal zijn bereikt. De afvalstoffenheffing gaat voor een huishouden met meer personen in 1993 met f 45,— omhoog. In de komende jaren zullen nog meer verhogingen daarvan te ver wachten zijn, omdat de kosten van de verwerking van het afval aan zienlijk zullen toenemen. Verder worden alle gemeentelijke tarieven met het percentage van de inflatie (3%) omhoog gebracht. In de begroting 1993 is rekening gehouden met de bouw van het Cen trum voor Hedendaagse Beeldende Kunst in de Maïsbaai. Daarna staal een nieuw zwembad op de rol. werken zijn als volgt aan te geven: ning van de gemeentelijke overheid aan de burgers. Het gaat o.a. om voorwaarden waaronder uitkeringen en subsi dies worden verstrekt. De burgers meer betrekken bij elkaar en hun woonomgeving. De werkzaamhe den van instellingen en het ge meentelijk apparaat beter op elkaar afstemmen om het maxi male resultaat te behalen met de gegeven middelen. Het product sociale vernieuwing behoort der halve in alle dienstbegrotingen thuis en is niet altijd in financiële middelen uit te drukken. Onder dit beleidsproduct is de "brede-doeluitkering" opgeno men, zoals in het convenant met de rijksoverheid overeengekomen, zoals in het convenant met de rijksoverheid overeengekomen. Bespaarde middelen uit het eerste en tweede convenantsjaar (1991 en 1992) kunnen hieraan tot bepaal de grenzen worden toegevoegd. Eind 1993 dient een eindafreke ning plaats te vinden. De raad heeft eerder beslist, dat eveneens de resterende middelen uit het budget bijzondere bijstandsverle ning een bestemming kunnen krij gen in dit kader. Straatreiniging valt uiteen in twee hoofdonderdelen, namelijk de veegdienst (afdeling Stadsreini ging) en de bestrijding van on kruid op verhardingen (afdeling Groenbeheer). Voor de veegdienst wordt gewerkt aan een verdere optimalisering door een meer wijksgewijze inde ling. Gedacht wordt aan een inde ling analoog aan de indeling van de inzameldienst. Een wijkgebon- den aanpak verhoogt wellicht ook de betrokkenheid van de mede werkers, met de hun toegewezen wij ken. Voor het bestrijden van onkruid- groei op verhardingen is in het ka der van ecologisch groenbeheer een post van 60.000,— in de be groting opgenomen. Een en ander neemt niet weg dat ook een be roep mag worden gedaan op onze inwoners om zoveel mogelijk on kruid te verwijderen uit stoepen en trottoirs grenzend aan de door hen bewoonde percelen. Het beleid van de veegdienst dient een wijkgebonden aanpak te krij gen. Hierbij wordt een zo groot mogelijke affiniteit met de wijken bereikt bij het personeel. De prioriteitsstelling voor het on derhoud van wegen binnen de be bouwde kom, gesplitst naar elementverhardingen, b.v. klinkers en asfaltverhardingen geeft het volgende beeld: Planning elementverhardingen Langeweg Balans Kruisweg Bachten Steene Planning asfaltverhardingen Roozenburglaan Nieuwlandseweg (op- en afritten) B reeweg Sportlaan Nassaulaan Laan der Ver. Naties De asfalterings- en reconstructie- In uitvoering zijn: Oosterscheldestraat en Grevelin genstraat Veerseweg Op de planning staan: Verkeersremmer Walcherseweg bij Laurens Slommcsweg Ncderstraat - Rotterdamsekaai Houtkaai - Turfkaai Statenlaan Walcherseweg Vanuit de diensten Stadsbeheer en Stadsontwikkeling zal een aanzet worden gegeven voor de opzet van een lange(re) termijn planning, waarin zowel het wegenonder- houd als de asfaltering en re constructies voor een reeks van jaren wordt verwerkt. foto: J. Wol ter beek Voor 1993 vindt er geen wijziging in de methode van inzameling van huis- en bedrijfsafval plaats. Wel wordt er, in verband met de toena me van het aantal woningen, reke ning gehouden met de uitbreiding van de inzameliaak. Vanaf 1994 moet er een aparte in zameling van de composteerbare fractie, het zgn. Groente-, Fruit en Tuinafval (GFT) plaatsvinden. Uitwerking van deze ingrijpende wijziging, zowel materieel als fi nancieel, is in voorbereiding. Hierbij wordt er gestreefd naar zoveel mogelijk uniformiteit bin nen het OLAZ-gebied. (Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijde- ring midden- en noord-Zeeland). De toename van de kosten van de inzameling en verwerking van af valstoffen wordt (globaal) ener zijds veroorzaakt door een nauwkeuriger methode van kostentoerekening, anderzijds is rekening gehouden met een forse verhoging van het storttarief. Ter dekking van de kosten van de inzameling en verwerking van af valstoffen wordt uitgegaan van uiteindelijk 100% kostendekking. foto: E. Enge! In het laatste kwartaal van 1992 zijn de uitkomsten van de mobili teitsstudie bekend. Op basis daar van zullen beslissingen genomen kunnen worden over de prioritei tenstelling tussen langzaam ver keer, openbaar vervoer en autoverkeer. De studie en de daar op te baseren besluiten moeten een samenhangend beleidskader vormen voor een verkeerscircula tieplan, het uitbreiden van 30 km- zones, het verkeersveiligheidsbe- leid en de lijnvoering voor het openbaar vervoer. Na het verkrijgen van de BOS- status is het overleg over het buslijnennet goed op gang geko men. Voor wat betreft het lokaal openbaar vervoer (lijnen 56, 57, 58) zijn de bevoegdheden in han den gegeven van de met de ge meente Vlissingen gesloten gemeenschappelijke regeling. Gelet op de van rijkswege nood zakelijk geachte beperking van de bijdragen aan het openbaar ver voer ligt het in de verwachting dat niet altijd ontkomen kan worden aan het meewerken aan minder populaire maatregelen in de fre quenties of de lijnvoering. De mobiliteitsstudie, de evaluatie van de autovrije Langeviele en de realisering van de parkeerkelder aan de Kousteensedijk bepalen het kader waarbinnen voorstellen gedaan zullen worden over het verder autovrij maken van de bin nenstad. Aanpassing van het par- keerregime (kort - lang; prijsstelling) zal daarbij nodig zijn, waarbij speciale aandacht wenselijk is voor het parkeren van belanghebbenden (o.m. de bewo ners). De economische aspecten zullen hierbij middels overleg met de coördinatiecommissie parkeer beleid kunnen worden mee genomen. De aanleg van een derde kanaal kruising blijft van groot belang voor hel beperken van de overlast naar de Middelburgse wijken van het interlokale verkeer. De gelei ding van het verkeer van en naai de industrie- en bedrijventerrei nen zal door de aanleg van de Dammenroute ook een gunstig ef fect hebben op de verkeersbe lasting in de woongebieden. De kanaalkruising en de aanleg van Rijkweg 57 worden daarom nog steeds met nadruk bij Rijk en Provincie bepleit. Overigens is de tracékeuze nog niet definitief bekend. Burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend dat de volgende aanvragen voor een bouwvergunning zijn binnen gekomen: a. het verbouwen van een pand op het perceel Markt 85; b. het bouwen van een schuur op het perceel Schweitzerstraat 32. Van 30 oktober tot en met 12 november 1992 liggen op de sectie Juridische Zaken van de dienst Stadsontwikkeling de aanvragen om een vergunning op grond van de Monumentenwet 1988 ter inzage voor: a. het monumentenpand Damplein 46. Tevens kan er vrijstelling verleend worden van het bestemmingsplan Beschermd Stadsge zicht voor een grotere oppervlakte van de erfbebouwing; b. het monumentenpand Punt 7. Gedurende bovengenoemde periode kunnen eventuele bezwaren schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Mid delburg. Een aanvraag voor een vergunning ingevolge de Hinderwet is bin nengekomen van: de heer J.L. Wisse voor een onderhoudswerkplaats en berging voor landbouwmachines op het adres Veerseweg 124b te Mid delburg. Voor informatie over de inzage en bezwaar (en beroeps-lprocedu- re kunt u terecht bij de afdeling Milieuzaken van de Dienst Stads ontwikkeling, Vlissingsestraat 21, telefoon 01180 - 75241. In de Provinciale Zeeuwse Courant van woensdag 28 oktober 1992 staat de officiële kennisgeving. foto: J. Wolterbeek

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 5