iiiiiftvailiillSiiiiiiiitiiiiéifilsiiiliilï. M.
GEMEENTE MIDDELBURG
Gemeentebegroting '93
Bouwprojecten
Sociale vernieuwing
Verhardingen
Schone
straten
Ophalen huisvuil
Verkeer
Bouwaanvragen
Vergunning
bouwplannen
Hinderwet
Collecten
Wijziging
Lijn 56
Commissie
Snelheids
campagne
wm
Waar komt het geld vandaan?
Week 44
Tafeltje
Dekje
Waar gaat het geld naartoe?
Woensdag 28 oktober 1992
DE FAAM
5
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte
welkom!
Voor informatie, folders en inzage van
stukken kunt u terecht in de
Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2,
telefoon 75450, geopend iedere werkdag
van 8.00 tot 12.30 uur en van
13.30 tot 17.00 uur.
Erasmuswijk
De gronduitgifte en de bouwwerk
zaamheden verlopen voorspoedig.
Naar hel zich laat aanzien zal de
gronduitgifte overeenkomstig de
bij vaststelling van het bestem
mingsplan uitgesproken verwach
ting in 1994 worden voltooid.
Maisbaai
De woningbouw nadert voltooi
ing, nu het laatste blok (H) in
aanbouw is. Een knelpunt wordt
nog steeds gevormd door het
VOC-gebouw, waarvoor nog geen
passende exploitatie is gevonden.
Ook wordt gewerkt aan de voor
bereidingen voor de bouw van het
kunstcentrum.
Binnenstad
Het bestemmingsplan Beschermd
Stadsgezicht is in 1992 vast
gesteld. Momenteel vinden voor
bereidingen plaats voor de bouw
van een parkeerkelder en (daarop)
belastingkantoor aan de
Kousteensedijk, de sloop van het
huidige Huis van Bewaring en de
bouw van een nieuw gerechtsge
bouw op de daarmee beschikbaar
komende lokatie. Daarnaast zal
binnen afzienbare tijd ook de hui
dige vestigingsplaats van de
Streekschool (Molenwater) be
schikbaar komen voor de nieuwe
kantoorlokatie van het Water
schap Walcheren.
Arnestein
De geluidszone van het industrie
terrein Arnestein is nog steeds niet
definitief vastgesteld door de
Kroon. De discussie over de tracé
nota voor de rijksweg 57 remmen
eveneens de voortgang van de ont
wikkeling van het bestem
mingsplan.
Buitengebied
Er is veel discussie ontstaan over
de verhouding tussen agrarische
belangen en belangen van land
schappelijke of natuurkundige
aard. Momenteel wordt op ver-
Door burgemeester en wethou
ders is aan de volgende instellin
gen toestemming verleend om in
de komende week een huis-aan-
huis-collecte te houden:
Nederlandse Brandwonden Stich
ting van 26 tot en met 31 oktober;
Nationaal Jeugdfonds van 2 tol
en met 7 november.
Door de Stichting "Zending Man
na" wordt tussen 15 oktober en 31
december huis-aan-huis verpakt
voedsel ingezameld voor de inwo
ners van het voormalige Joe
goslavië.
"Tafeltje Dekje" is een activi
teit van de U.V.V. voor oude
ren, gehandicapten en
diegenen, die (tijdelijk) zelf
niet voor een warme maaltijd
kunnen zorgen. De maaltij
den kunnen iedere maandag
tussen 8.45 en 9.30 uur wor
den besteld. U kunt hiervoor
bellen met nummer 01180 -
38570. Het bezorgen ge
beurt ook op deze dag.
Menu van 2 tot en met 8 no
vember 1992
maandag
stamppot boerenkool
dinsdag
rundergoulash, gemengde
groente
woensdag
gebraden rundvlees, groente
saus, bloemkool
donderdag
blokjes vis in citroensaus, ge
mengde groente, aardappelen
vrijdag
kipfricassee, gemengde
groente, rijst
zaterdag
bami goreng, kipsateh
zondag
wat de pot schaft
zoek van de raadscommissie
Stadsontwikkeling nader onder
zoek verricht.
Veerse Poort
De voorbereidingen voor het op
stellen van een uitgangspuntenno
ta voor het maken van een
bestemmingsplan zijn in volle
gang.
Sint Laurens
De eerste uitbreiding van Sint
Laurens is (zo goed als) voltooid.
In het kader van de structuur
schets is in beginsel besloten tot
een grotere uitbreiding van deze
kern.
Nieuw- en Sint Joosland
De mogelijkheden van woning
bouw in Nieuw- en Sint Joosland
zijn nog steeds zeer beperkt door
de ter plaatse geldende milieunor
men (Wet Geluidhinder). Er vindt
overleg plaats met de provincie
over het benutten van de aanwezi
ge mogelijkheden.
Als gevolg van de reconstructie-
en asfalteringswerkzaamheden in
de Oosterschelde- en de Grevelin-
genstraat is de buslijn 56 tijdelijk
omgeleid. De bus rijdt over de
vent weg van de Nieuwe Vlissing-
seweg via de Maasstraat de Stro
menwij k in.
De werkzaamheden aan het weg
dek van de Oosterschelde- en Gre-
velingenstraat zijn inmiddels in
een gevorderd stadium. Verwacht
mag worden, dat de straten eind
november weer voor alle verkeer
kunnen worden opengesteld.
Inmiddels zullen ook aan het weg
dek van de ventweg werkzaamhe
den worden verricht. Deze zullen
beginnen omstreeks 29 oktober.
In verband hiermede zal lijn 56
definitief van de ventweg verdwij
nen en weer terugkeren naar de
route over de Grevelingen en
Ooslerscheldeslraat. Deze straten
zijn daarmee voorlopig uitslui
tend opengesteld voor het open
baar vervoer. Omstreeks de
tweede week van november zal in
de Grevelingenstraat de toplaag
asfaltworden aangebracht, zo
dat de bus in die week enkele da
gen om de Stromenwijk heen zal
rijden, namelijk over de Stromen-
weg, via de Koudekerkseweg naai
de Langevieleweg.
Alle gebruikers van het openbaar
vervoer wordt gevraagd begrip te
hebben voor dit tijdelijk onge
mak. Uiteraard zullen "omrijrou-
tes" stagnatie betekenen in de
totale lijnvoering, waardoor et-
wachttijden zullen ontstaan bij de
verschillende haltes.
De voorzitter van de Commissie
Bezwaar- en Beroepschriften Mid
delburg maakt bekend, dat op
donderdag 29 oktober 1992 vanaf
16.30 uur in het stadhuis openbare
hoorzittingen worden gehouden
waarbij onderstaande bezwaar
schriften worden behandeld:
16.30 uur:
Bezwaarschrift tegen de weigering
van medewerking aan de vestiging
van een aannemersbedrijf in een
agrarisch bedrijfsgebouw op het
perceel Koudekerkseweg 165.
17.00 uur:
Bezwaarschrift tegen een vergun
ning voor het bouwen van een
jeugdhonk aan het Goudend.
De zittingen kunnen door belang
hebbenden worden bijgewoond,
waarbij zij in de gelegenheid wor
den gesteld omtrent deze zaken
hel woord te voeren.
Inlichtingen kunnen vooraf wor
den ingewonnen bij de secretaris
van de commissie, mevrouw A.C.
Beije (tel: 01180 - 75434).
De gemeentebegroting voor het volgende jaar moet worden vastgesteld.
Met de vaststelling hoe de financiële middelen van de Gemeente Mid
delburg moeten worden besteed, wordt liet Beleidsprogramma 1990 -
1994 van de gemeenteraad voor het jaar 1993 nader ingevuld en gede
tailleerd.
Aanleiding genoeg om op deze pagina en in de pers de begrotings
besprekingen nauwlettend te volgen. Misschien zelfs om vanaf de pu
blieke tribune de besprekingen bij te wonen.
De procedure is als volgt:
het college van burgemeester en wethouders stelt een conceptbegroting
op. Hierop geven de raadsfracties van alle politieke partijen een schrif
telijke reactie, de zg. "algemene beschouwingen". Deze beschouwingen
liggen nu ter inzage bij sectie Voorlichting.
Hierop geeft het college van burgemeester en wethouders schriftelijk
antwoord.
Vervolgens stelt de gemeenteraad vragen aan het college van burgemees
ter en wethouders over deze antwoorden. Dit gebeurt in een openbare
raadsvergadering op woensdag 11 november vanaf 19.30 uur in de
raadzaal van het stadhuis.
Deze vragen worden door het college van burgemeester en wethouders
beantwoord in een openbare raadsvergadering op vrijdag 13 november
vanaf 14.00 uur en zonodig ook vanaf 19.30 uur.
Op deze pagina treft u een aantal onderwerpen uit de ontwerpbegroting
1993 aan. Bij de ontwerp-bcgroting met beleidstoelichting horen nog
vier boekwerken met de begroting per dienst. Deze stapel boekwerken
is in te zien, te leen of te koop bij sectie Voorlichting.
foto: J. Wo/terbeek
Met sociale vernieuwing wordt
o.a. beoogd:
- de verbetering van de positie van
mensen in een maatschappelijke
achterstand;
- door integratie de doelmatigheid
en effectiviteit van het beleid te
verbeteren;
- activering van personen en in
spraak dient meer te zijn dan be
leidsvoornemens.
Met andere woorden, sociale ver
nieuwing gaat verder dan de reik
wijdte van de regelingen, die
gebundeld worden uitbetaald
middels de brede doeluitkering.
Sociale vernieuwing heeft betrek
king op de algehele dienstverle-
Inmiddels is opnieuw een snel
heidscampagne van start gegaan
en deze omvat de actieperiode 19
oktober lot en met 20 november
1992. De campagne is deze keer
gericht op de 50 km/h wegen,
waar ruim 40% van de letsel-
slachtoffers in Zeeland vallen.
Politie, maar ook belangenvereni
gingen zoals Veilig Verkeer Neder
land besteden hel gehele jaar in
Zeeland op allerlei manieren aan
dacht aan te hard rijden op ver
schillende wegen. Daarnaast is er
sprake van regionale en landelijke
campagnes op dit gebied. Om te
komen lot een gedragsverande
ring van de weggebruikers, is het
wenselijk alle aktiviteiten op het
gebied van de snelheid zo effectief
mogelijk te benutten.
Het doel van de campagne is:
het verminderen van het aantal
verkeersdoden en gewonden;
het verlagen van de rijsnelheid
alsmede de snelheidsspreiding;
het gericht aanduiden van de ge
varen van een te hoge snelheid op
de 50 km/h wegen, maar ook op
de 80 km/h wegen in Zeeland.
Op langere termijn moet een meer
bewuste verkeerscleelname wor
den bereikt.
Tijdens de aktieperiode zullen de
media, zowel pers- als radio en te
levisie, aandacht besteden aan de
ze aktie. Door middel van
posterborden langs de wegen wor
den de verkeersdeelnemers extra
geattendeerd op hun veant woor
delijkheid in het verkeer.
Bovendien zijn bij de gemeente
sectie Voorlichting) brochures
beschikbaar. Ter vergelijking van
het snelheidsgedrag voor, tijdens
en na de aktieperiode zullen regel
matig snelheidsmetingen worden
verricht.
Uitgtrven
bedrag
per inwoner
,nS
Al gen een bestuur
15.716.000,—
393,69
10,0
Openbare veiligheid
4.366.000,—
109,07
2.8
Verkeer, vervoer cn waterstaat
0.963.000,—
224,52
5.7
l'concmische Zaken
1.971.000,--
49,37
1.'
Onderwijs
21.673.000,—
542,91
13,8
Cultuur cn recreatie
10.197.000,—
455,84
11,6
Sociale voorzieningen en maat
schappelijk werk
55.980.000,--
1.402,50
35,6
Volksgezondho ld
11.314.000,—
283,42
7,2
Ruimtelijke ordening cn volks
huisvesting
18.021.000,—
451,43
11,5
Financiënnq en algemene dek
king an iddelon
1.800.000,—
45,09
1,1
Noq niet ingedeelde uitgaven
-/- 061 .000,"
-/- 21,57
-/- 0,6
157.168.000,—
3.937,07
100.0
Inkomsten
bedrag
per inwoner
ïn
Algonene uittering uit het
Gemeentefonds
40.856.000,—
1.023,44
26,0
Rijksuitkeringen m.b.t.
sociale uitkeringen
37.365.000.—
936,—
23,8
Overige doeluitkeringen (polltic,
onderwijs, w)ningboi*« enz.)
30.972.000,—
976,25
24.7
Gemeentelijke belastingen en
rechten
17.244 000,—
431,96
11,0
Muren en pachten inclgebruik
sportacccramodat len e.d.)
3.548.000,-
88,80
2,3
Opbrengst vemogen rente ver
strekte geldleningen (incl. le
ningen volkshuisvesting)
6.524.000,—
163,43
Beschikking over reserves
8.751.OOP,
219,21
Overige inkomsten
3 .900 .000
97,90
2.5
157.160.000,—
3.937,07
100,0
Rljksuttkerlng bijstand
Overige rlJksultkerlngeN-
Alg, uitkering
Overige inkomsten
Reserves
Opbrengst vermogen
Huren en pachten
ëelestlngen en reohtan
Onderwijs
--.JEconomlscïie Zsken
- i
Cultuur ,n reoraatl#
De begroting van de gemeente heeft een nieuwe opzet gekregen. De
bedoeling daarvan is dat niet alleen maar wordt aangegeven, wat
voor bepaalde doeleinden wordt uitgegeven, maar ook wat we met
dat geld willen bereiken. Verder moet de nieuwe opzet de gemeente
lijke diensten in staat stellen meer bedrijfsmatig te gaan werken. Dit
sluit aan bij de doelstellingen die de gemeente voor ogen had bij de
pas doorgevoerde reorganisatie.
Ook verder blijkt op verschillende punten een meer zakelijke benade
ring door de gemeente. Zo is men van plan voor verschillende dien
sten die de gemeente levert kostendekkende tarieven te gaan vragen
van de gebruikers. De rioolheffingen worden al enkele jaren extra
Verkser. vervoer en waterstaet
OponOaro voll
Algemeen bestuur
Flnjno en elg. mldd#1#"
R.O. en volksnulavestlng
Voiksjezonoheia
Soo. voorzieningen en mmitsoti. werk
verhoogd, zodat uiteindelijk in 1997 een kostendekkend niveau zal
zijn bereikt. De afvalstoffenheffing gaat voor een huishouden met
meer personen in 1993 met f 45,— omhoog.
In de komende jaren zullen nog meer verhogingen daarvan te ver
wachten zijn, omdat de kosten van de verwerking van het afval aan
zienlijk zullen toenemen. Verder worden alle gemeentelijke tarieven
met het percentage van de inflatie (3%) omhoog gebracht.
In de begroting 1993 is rekening gehouden met de bouw van het Cen
trum voor Hedendaagse Beeldende Kunst in de Maïsbaai. Daarna
staal een nieuw zwembad op de rol.
werken zijn als volgt aan te geven:
ning van de gemeentelijke
overheid aan de burgers.
Het gaat o.a. om voorwaarden
waaronder uitkeringen en subsi
dies worden verstrekt. De burgers
meer betrekken bij elkaar en hun
woonomgeving. De werkzaamhe
den van instellingen en het ge
meentelijk apparaat beter op
elkaar afstemmen om het maxi
male resultaat te behalen met de
gegeven middelen. Het product
sociale vernieuwing behoort der
halve in alle dienstbegrotingen
thuis en is niet altijd in financiële
middelen uit te drukken.
Onder dit beleidsproduct is de
"brede-doeluitkering" opgeno
men, zoals in het convenant met
de rijksoverheid overeengekomen,
zoals in het convenant met de
rijksoverheid overeengekomen.
Bespaarde middelen uit het eerste
en tweede convenantsjaar (1991 en
1992) kunnen hieraan tot bepaal
de grenzen worden toegevoegd.
Eind 1993 dient een eindafreke
ning plaats te vinden. De raad
heeft eerder beslist, dat eveneens
de resterende middelen uit het
budget bijzondere bijstandsverle
ning een bestemming kunnen krij
gen in dit kader.
Straatreiniging valt uiteen in twee
hoofdonderdelen, namelijk de
veegdienst (afdeling Stadsreini
ging) en de bestrijding van on
kruid op verhardingen (afdeling
Groenbeheer).
Voor de veegdienst wordt gewerkt
aan een verdere optimalisering
door een meer wijksgewijze inde
ling. Gedacht wordt aan een inde
ling analoog aan de indeling van
de inzameldienst. Een wijkgebon-
den aanpak verhoogt wellicht ook
de betrokkenheid van de mede
werkers, met de hun toegewezen
wij ken.
Voor het bestrijden van onkruid-
groei op verhardingen is in het ka
der van ecologisch groenbeheer
een post van 60.000,— in de be
groting opgenomen. Een en ander
neemt niet weg dat ook een be
roep mag worden gedaan op onze
inwoners om zoveel mogelijk on
kruid te verwijderen uit stoepen
en trottoirs grenzend aan de door
hen bewoonde percelen.
Het beleid van de veegdienst dient
een wijkgebonden aanpak te krij
gen. Hierbij wordt een zo groot
mogelijke affiniteit met de wijken
bereikt bij het personeel.
De prioriteitsstelling voor het on
derhoud van wegen binnen de be
bouwde kom, gesplitst naar
elementverhardingen, b.v. klinkers
en asfaltverhardingen geeft het
volgende beeld:
Planning elementverhardingen
Langeweg
Balans
Kruisweg
Bachten Steene
Planning asfaltverhardingen
Roozenburglaan
Nieuwlandseweg
(op- en afritten)
B reeweg
Sportlaan
Nassaulaan
Laan der Ver. Naties
De asfalterings- en reconstructie-
In uitvoering zijn:
Oosterscheldestraat en Grevelin
genstraat
Veerseweg
Op de planning staan:
Verkeersremmer Walcherseweg bij
Laurens Slommcsweg
Ncderstraat - Rotterdamsekaai
Houtkaai - Turfkaai
Statenlaan
Walcherseweg
Vanuit de diensten Stadsbeheer en
Stadsontwikkeling zal een aanzet
worden gegeven voor de opzet van
een lange(re) termijn planning,
waarin zowel het wegenonder-
houd als de asfaltering en re
constructies voor een reeks van
jaren wordt verwerkt.
foto: J. Wol ter beek
Voor 1993 vindt er geen wijziging
in de methode van inzameling van
huis- en bedrijfsafval plaats. Wel
wordt er, in verband met de toena
me van het aantal woningen, reke
ning gehouden met de uitbreiding
van de inzameliaak.
Vanaf 1994 moet er een aparte in
zameling van de composteerbare
fractie, het zgn. Groente-, Fruit
en Tuinafval (GFT) plaatsvinden.
Uitwerking van deze ingrijpende
wijziging, zowel materieel als fi
nancieel, is in voorbereiding.
Hierbij wordt er gestreefd naar
zoveel mogelijk uniformiteit bin
nen het OLAZ-gebied. (Openbaar
Lichaam Afvalstoffenverwijde-
ring midden- en noord-Zeeland).
De toename van de kosten van de
inzameling en verwerking van af
valstoffen wordt (globaal) ener
zijds veroorzaakt door een
nauwkeuriger methode van
kostentoerekening, anderzijds is
rekening gehouden met een forse
verhoging van het storttarief.
Ter dekking van de kosten van de
inzameling en verwerking van af
valstoffen wordt uitgegaan van
uiteindelijk 100% kostendekking.
foto: E. Enge!
In het laatste kwartaal van 1992
zijn de uitkomsten van de mobili
teitsstudie bekend. Op basis daar
van zullen beslissingen genomen
kunnen worden over de prioritei
tenstelling tussen langzaam ver
keer, openbaar vervoer en
autoverkeer. De studie en de daar
op te baseren besluiten moeten
een samenhangend beleidskader
vormen voor een verkeerscircula
tieplan, het uitbreiden van 30 km-
zones, het verkeersveiligheidsbe-
leid en de lijnvoering voor het
openbaar vervoer.
Na het verkrijgen van de BOS-
status is het overleg over het
buslijnennet goed op gang geko
men. Voor wat betreft het lokaal
openbaar vervoer (lijnen 56, 57,
58) zijn de bevoegdheden in han
den gegeven van de met de ge
meente Vlissingen gesloten
gemeenschappelijke regeling.
Gelet op de van rijkswege nood
zakelijk geachte beperking van de
bijdragen aan het openbaar ver
voer ligt het in de verwachting dat
niet altijd ontkomen kan worden
aan het meewerken aan minder
populaire maatregelen in de fre
quenties of de lijnvoering.
De mobiliteitsstudie, de evaluatie
van de autovrije Langeviele en de
realisering van de parkeerkelder
aan de Kousteensedijk bepalen
het kader waarbinnen voorstellen
gedaan zullen worden over het
verder autovrij maken van de bin
nenstad. Aanpassing van het par-
keerregime (kort - lang;
prijsstelling) zal daarbij nodig
zijn, waarbij speciale aandacht
wenselijk is voor het parkeren van
belanghebbenden (o.m. de bewo
ners). De economische aspecten
zullen hierbij middels overleg met
de coördinatiecommissie parkeer
beleid kunnen worden mee
genomen.
De aanleg van een derde kanaal
kruising blijft van groot belang
voor hel beperken van de overlast
naar de Middelburgse wijken van
het interlokale verkeer. De gelei
ding van het verkeer van en naai
de industrie- en bedrijventerrei
nen zal door de aanleg van de
Dammenroute ook een gunstig ef
fect hebben op de verkeersbe
lasting in de woongebieden.
De kanaalkruising en de aanleg
van Rijkweg 57 worden daarom
nog steeds met nadruk bij Rijk en
Provincie bepleit. Overigens is de
tracékeuze nog niet definitief
bekend.
Burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend dat
de volgende aanvragen voor een bouwvergunning zijn binnen
gekomen:
a. het verbouwen van een pand op het perceel Markt 85;
b. het bouwen van een schuur op het perceel Schweitzerstraat
32.
Van 30 oktober tot en met 12 november 1992 liggen op de sectie
Juridische Zaken van de dienst Stadsontwikkeling de aanvragen
om een vergunning op grond van de Monumentenwet 1988 ter
inzage voor:
a. het monumentenpand Damplein 46. Tevens kan er vrijstelling
verleend worden van het bestemmingsplan Beschermd Stadsge
zicht voor een grotere oppervlakte van de erfbebouwing;
b. het monumentenpand Punt 7.
Gedurende bovengenoemde periode kunnen eventuele bezwaren
schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij burgemeester en
wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Mid
delburg.
Een aanvraag voor een vergunning ingevolge de Hinderwet is bin
nengekomen van:
de heer J.L. Wisse voor een onderhoudswerkplaats en berging
voor landbouwmachines op het adres Veerseweg 124b te Mid
delburg.
Voor informatie over de inzage en bezwaar (en beroeps-lprocedu-
re kunt u terecht bij de afdeling Milieuzaken van de Dienst Stads
ontwikkeling, Vlissingsestraat 21, telefoon 01180 - 75241. In de
Provinciale Zeeuwse Courant van woensdag 28 oktober 1992
staat de officiële kennisgeving.
foto: J. Wolterbeek