Stoere terreingangers van Daihatsu Sterke Audi S2 Éi uL ïi n ri' Visie op de overheid MOTORAI 92 Rij-impressie PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. Hanneman T. Vos Redactiecommissie: A. de Buck, Auto Poppe Walcheren bv P. Goedbloed, Autodemontage- bedrijf Goedbloed Th. Louisse, Autolease maatschappij Midlease bv J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen bv J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren K. Baas, Auto Janssens Vlissingen bv tel. redactie 01180-81000 tel. advertenties 01184-84000 Derde jaargang, nummer 21 FIAT C/NQUECENTO Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen Ondanks zijn lengte van nog geen 3,23 meter valt de nieu we Fiat Cinquecento op. Wie met de nieuweling in het seg ment van kleinste auto's door een drukke stad rijdt, oogst zondermeer bewondering. Op een heel slimme manier kop pelt Fiat haar goede naam op het gebied van compacte auto's aan de introductie van dit nieuwe model. De tijden van de Topolino en de Nuovo 500 lijken te herleven. We re den de eerste kilometers Cin quecento op Nederlandse bo dem. Stabiliteit if§§^ Stadsafstanden Prijzen ft» ff Theo Louisse. Woensdag 28 oktober 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 17 Een muis in Kikkerland Hm H msm Van donderdag 29 tot en met zondag 1 no vember wordt in het RAI-complex in Amster dam de jaarlijkse MotoRAI gehouden. Ten opzichte van vorig jaar is de tentoonstelling ruimer van opzet, wat aansluit bij de groeien de interesse voor motorfietsen en motorrijden in ons land. Er is weer veel nieuws te zien op het gebied van motoren, brommers, onderde len, accessoires en kleding. Ook wordt dit jaar weer de motormarkt gehouden waarop mo torclubs, organisaties en ondernemingen op het gebied van motorvakanties en motoreve nementen informatie en voorlichting geven. Maar er is nog veel meer te zien. Zo is er een thematentoonstelling "De ontwikkeling van de moderne motorfiets vanaf de jaren '50 tot eind jaren '70" waarop verschillende klassie ke fietsen te zien zijn van bijvoorbeeld Adler, Indian, Matchless of Norton, maar ook de eer ste Japanse motoren die naar Europa komen, zoals de 1959 op de Rai debuterende Honda C 71 Dream. In een wervelende dansshow wordt de nieuwste motorkleding getoond. Tussen de shows treedt het zangduo Lex 'n Daisy op. De Motor RAI is op donderdag middag 29 ok tober geopend van 13.00 tot en met 21.00 uur, op vrijdag van 10.00 tot 21.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 17.00 uur. De toe gangsprijs bedraagt f 13,50 en er geldt een gereduceerd tarief van f.8,50 voor kinderen van 4 tot 11 jaar, houders van een Pas 65 en groepen. Tevens wordt dit jaar op de zondag, 1 november, voor de vierde achtereenvolgen de keer de rit "Amsterdam vanuit het zadel" verreden. In samenwerking met de KNMV, het weekblad Motor en de gemeentepolitie Am sterdam is een 1,5 uur durende tocht door de binnenstad van Amsterdam uitgezet. Aan de ze bikersparade deden vorig jaar maar liefst 3.000 motorrijders mee. In december 1991 werd de Fiat Cinquecento internationaal aan de pers voorgesteld in Ro me. Sinds die tijd is de produktie in Polen op gang gekomen en zijn de levering gestart in Polen zelf en Italië. Fiat is nu druk bezig de Cinquecento ook in de overige Europese lan den op de markt te brengen. In verband met een staking in de fabriek is de aanvankelijk ge plande introductie op 15 oktober uitgesteld tot 5 november. De Nederlandse importeur zal dit jaar nog enkele honderden exemplaren kunnen afleveren. De Cinquecento wordt in ons land maar in één uitvoering geleverd. Motorisch is gekozen voor de aloude 0,9 liter 4 pitter die voor dit autootje op vele punten werd gemoderni seerd. Uit 899 cc wordt met behulp van een centraal injectiesysteem een vermogen van 40 pk ontwikkeld bij 5500 tr/min en een kop pel van 65 Nm bij 3000 tr/min. De standaard gemonteerde handgeschakelde vijfbak levert deze krachten af aan de voorwielen. Het ge wicht is tot 702 kg beperkt gebleven, waar door de Cinquecento redelijk met het moderne verkeer meekomt. Zo kan een top worden gehaald van 140 km/u en trekt het muisje in 18 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De stabiliteit is echter boven de 100 km/u niet bijzonder en enige zijwind kan de Cinquecento behoorlijk uit z'n koers brengen. Op de geringe lengte hebben de Fiat- ontwerpers geprobeerd zo optimaal mogelijk een auto te bouwen. Om voldoende interieur ruimte te verkrijgen werd een relatief hoge koets getekend, terwijl de op de vier hoeken geplaatste, grote wielen het comfort belang rijk beïnvloeden. De Cinquecento doet op veel punten denken aan de Lancia Ypsilon, alhoe wel er nauwelijks uitwisselbare delen bestaan. Fiat ziet de Cinquecento op de Nederlandse markt vooral als tweede auto, waarbij voorna melijk een vrouwelijk publiek moet worden aangesproken. De uitrusting is behoorlijk compleet met bij voorbeeld twee van binnenuit verstelbare bui tenspiegels, getint glas, wisser/sproeier achterop, aërodynamische wieldoppen, een digitaal klokje, traploos verstelbare rugleunin gen en een in twee delen neerklapbare achter bank. De bagageruimte heeft in standaardopstelliny een inhoud van 170 liter, maar kan tot 810 liter worden uitgebreid. De voorstoelen hebben een korte zitting, maar bieden op stadsafstanden een redelijk com fort. Vooral langere personen zullen echter op grote ritten wat meer problemen krijgen. Fiat wil in haar promotiemateriaal graag doen ge loven dat de Cinquecento plaats biedt aan maar liefst vijf volwassen personen. Deze illu sie moeten we eohter de toekomstige bezitter meteen ontnemen. Voor korte afstanden kun nen vier volwassenen het wel even uit hou den, maar de achterbank is meer geschikt voor kinderen. Zeer positief is het grote gla soppervlak, waardoor het uitzicht rondom op timaal is. De Cinquecento is duidelijk fraaier uitgerust dan bijvoorbeeld de Panda. De bekleding is in de kleuren grijs, rood en groen uitgevoerd en is ook op de portieren te vinden. Het dashboa rd is fantasievol vormgegeven en in zwart kunststof uitgevoerd. De meeste bedienings knoppen zijn direct rond het stuur te vinden. De bediening van de versnellingsbak is niet zonder kritiek. Vooral het inschakelen van de vijfde versnelling gaat niet soepel, terwijl we derom de oude Italiaanse kwaal van een wei gerende eerste overbrenging en achteruit voorkomt. De Cinquecento is absoluut een sympathiek autootje wat voor meer zorgt dan alleen basisvervoer. Het feit dat de grootste Japanse concurrent niet eerder dan eind 1993 met een nieuw model zal komen, speelt Fiat bijzonder in de kaart. Volgend jaar verwacht de importeur er 6000 te kunnen verkopen. Alle automerken die op dit moment een nieuw model introduceren kunnen slechts een prijs geven tot en met 31 december van dit jaar. Er is namelijk nog helemaal niet bekend tot wel ke prijsverhogingen het onduidelijk overheids beleid zal leiden. Wie dit jaar nog zijn Fiat Cinquecento op kenteken geleverd krijgt, be taalt het keurige bedrag van f.15.990, Fiat geeft echter een garantieprijs voor de in 1993 afgeleverde auto's af. Het gaat hier uiteraard om in 1992 bestelde Cinquecento's die pas in 1993 geleverd kunnen worden. Deze auto's zullen gegarandeerd voor f.16.750, worden aangeboden. Mocht de prijswijziging per 1 ja nuari gunstiger uitvallen, dan wordt uiteraard het lagere bedrag in rekening gebracht. De Nederlandse importeur van Daihatsu levert vanaf nu vrijwel alle Rocky-modellen af met het stoere "Fourtrack" accessoire-pakket, terwijl een extra serie van de Feroza Spor- track naar Nederland is gehaald. Alle Rocky's, met uitzondering van de zeer complete EL II Limited, krijgen kosteloos het Fourtrack- pakket bestaande uit een bull-bar, side-bars en een Fourtrack wielhoes en stripingset. Het pakket vertegenwoordigd een waarde van tweeduizend gulden. Het Fourtrack-pakket wordt gratis gemonteerd en geleverd tot en met 31 december 1992. De eerder geïntroduceerde Feroza Sportrack blijkt een groot succes. Dit model is geba seerd op de EL II en heeft standaard elektri sche raam en spiegelbediening, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, chromen bumpers, grille en portiergrepen, verchroom de wielen en striping, terwijl een extra Cabrio- top ter waarde van f.1.800,= kosteloos wordt bijgeleverd. De Feroza Sportrack II is er op geel kenteken vanaf f.44.895r= terwijl dezelf de auto geblindeerd f.34.995^= kost. Een pri ma aanbieding voor automobilisten die nog voor 1 januari een 4x4 op grijs kenteken wil len kopen. De Audi Coupé S2 heeft voor modellenjaar 1993 de 230 pk sterke 2,2 liter 5 cilindermo tor van de Audi S4 gekregen. Deze kracht bron is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De krachtbron le vert onder normale omstandigheden een maximaal koppel van 350 Nm wat dankzij de overboost-functie van de turbocompressor korte tijd kan worden verhoogd naar 380 Nm. Ruim 300 Nm is beschikbaar tussen 1800 en 5100 tr/min wat tekenend is voor de grote souplesse. De turbodruk wordt elektronisch geregeld waardoor het mogelijk is uit alle brandstoffen tussen de 91 en 98 octaan een optimale com binatie van vermogen en koppel te halen. De S2 heeft de beschikking over twee grote kata lysatoren met een verwarmde lambdasonde. I mm m ff jf 8a f. m ftfffr-- Het motormanagementsysteem zorgt ervoor dat de katalysatoren snel op bedrijfstempera- tuur zijn en zodoende optimaal zuiverend wer ken. De technisch vernieuwde Audi Coupé S2 trekt in 5,9 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een top van 248 km/u. Er wordt veel gesproken over de belastingver hoging die voor auto's zal worden ingesteld per 1 januari 1993. Er zijn op dit moment van overheidswege slechts voorstellen in die rich ting gedaan, terwijl de Kamer zich er nog over moet uitspreken. Veel hoop dat dit onrecht een halt wordt toegeroepen is er niet. Als au tomobilisten die net van plan zijn een nieuwe auto te kopen, kunnen we ons er zeer boos over maken. Maar ook vanuit de verschillen de auto-importeurs weet men nauwelijks wat de toekomst gaat brengen. De heer P.A. Brac- ke, directeur verkoop van Nissan Motor Ne derland wist het bij de introductie van de nieuwe Micra op 12 oktober jl. goed te ver woorden: „Alhoewel we hoge verkoopverwachtingen van de Micra hebben, moet ik u meedelen, dat onze vreugde een behoorlijke domper heeft opgelopen. De Nederlandse regering - door mijn achterbuurman, de bekende colum nist Leo Derksen, ooit getypeerd als kabou ters pikgraag - is voornemens per 1 januari 1993 een belastihgherziening door te voeren. Dit in de vorm van BPM en een gewijzigde re geling op de zogenoemde grijs-kenteken uit voeringen. Dit alles heeft tot gevolg dat autoprijzen in Nederland aanzienlijk zullen stij gen en ten opzichte van het besteedbaar inko men nog verder uit de pas gaan lopen in vergelijking met de ons onringende E.E.G.- landen. Ik ben bang dat de kabouters pik graag de kip met de gouden eieren door deze maatregel goed van de leg brengen en op ter mijn hiervoor een niet onaanzienlijke rekening gepresenteerd krijgen in de vorm van sterk te genvallende belastinginkomsten". „De automobiel is de motor van onze econo mie. Ruim 80% van al het transport van goe deren en personen vindt plaats over de weg. Ik vraag mij in gemoede af of dit gegeven be kend is in Den Haag. Het BPM wetsvoorstel ligt ter goedkeuring bij onze volksvertegen woordigers in de Tweede Kamer. Ik moet u eerlijk bekennen, dat ik geen enkele verwach ting koester, dat onze volksvertegenwoordi gers dit onzinnige wetsvoorstel een halt zullen toeroepen". „Nissan Motor Nederland is één van de kip pen, die gouden eieren legt en mogelijk ook van de leg raakt. Onze produktie van gouden eieren, omgerekend per uur dat ons bedrijf of ficieel geopend is, laat zich eenvoudig becijfe ren: 8 uur per dag, 5 dagen per week, gedurende 52 weken: deel ik deze uitkomst in uren op het totale bedrag dat wij aan de fis cus afdragen in de vorm van BVP, BTW, in voerrechten, vennootschapsbelasting etc, dan betekent dit een donatie van ruim f.200.000;= per uur in de Nederlandse staatskas. De overheid solt op een onverant woorde manier met de belangen van de auto mobielbranche. De automobielbranche is een onbezoldigd ontvanger der belastingen, waar aan de werkgevers de kabouters pikgraag zich niet gelegen laten liggen".

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 15