Stoere terreingangers van Daihatsu
Sterke
Audi S2
Éi
uL
ïi n ri'
Visie op de overheid
MOTORAI 92
Rij-impressie
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. Hanneman
T. Vos
Redactiecommissie:
A. de Buck,
Auto Poppe Walcheren bv
P. Goedbloed, Autodemontage-
bedrijf Goedbloed
Th. Louisse, Autolease
maatschappij Midlease bv
J.A. Dijkwel,
Dijkwel Vlissingen bv
J. Richter,
Autobedrijf Van Fraassen
J. Cevaal, Toyota Cevaal
en Autorama Walcheren
K. Baas,
Auto Janssens Vlissingen bv
tel. redactie 01180-81000
tel. advertenties 01184-84000
Derde jaargang, nummer 21
FIAT C/NQUECENTO
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen
Ondanks zijn lengte van nog
geen 3,23 meter valt de nieu
we Fiat Cinquecento op. Wie
met de nieuweling in het seg
ment van kleinste auto's door
een drukke stad rijdt, oogst
zondermeer bewondering. Op
een heel slimme manier kop
pelt Fiat haar goede naam op
het gebied van compacte
auto's aan de introductie van
dit nieuwe model. De tijden
van de Topolino en de Nuovo
500 lijken te herleven. We re
den de eerste kilometers Cin
quecento op Nederlandse bo
dem.
Stabiliteit
if§§^
Stadsafstanden
Prijzen
ft»
ff
Theo Louisse.
Woensdag 28 oktober 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
17
Een muis in Kikkerland
Hm H msm
Van donderdag 29 tot en met zondag 1 no
vember wordt in het RAI-complex in Amster
dam de jaarlijkse MotoRAI gehouden. Ten
opzichte van vorig jaar is de tentoonstelling
ruimer van opzet, wat aansluit bij de groeien
de interesse voor motorfietsen en motorrijden
in ons land. Er is weer veel nieuws te zien op
het gebied van motoren, brommers, onderde
len, accessoires en kleding. Ook wordt dit jaar
weer de motormarkt gehouden waarop mo
torclubs, organisaties en ondernemingen op
het gebied van motorvakanties en motoreve
nementen informatie en voorlichting geven.
Maar er is nog veel meer te zien. Zo is er een
thematentoonstelling "De ontwikkeling van
de moderne motorfiets vanaf de jaren '50 tot
eind jaren '70" waarop verschillende klassie
ke fietsen te zien zijn van bijvoorbeeld Adler,
Indian, Matchless of Norton, maar ook de eer
ste Japanse motoren die naar Europa komen,
zoals de 1959 op de Rai debuterende Honda
C 71 Dream.
In een wervelende dansshow wordt de
nieuwste motorkleding getoond. Tussen de
shows treedt het zangduo Lex 'n Daisy op.
De Motor RAI is op donderdag middag 29 ok
tober geopend van 13.00 tot en met 21.00
uur, op vrijdag van 10.00 tot 21.00 uur en in
het weekend van 10.00 tot 17.00 uur. De toe
gangsprijs bedraagt f 13,50 en er geldt een
gereduceerd tarief van f.8,50 voor kinderen
van 4 tot 11 jaar, houders van een Pas 65 en
groepen. Tevens wordt dit jaar op de zondag,
1 november, voor de vierde achtereenvolgen
de keer de rit "Amsterdam vanuit het zadel"
verreden. In samenwerking met de KNMV, het
weekblad Motor en de gemeentepolitie Am
sterdam is een 1,5 uur durende tocht door de
binnenstad van Amsterdam uitgezet. Aan de
ze bikersparade deden vorig jaar maar liefst
3.000 motorrijders mee.
In december 1991 werd de Fiat Cinquecento
internationaal aan de pers voorgesteld in Ro
me. Sinds die tijd is de produktie in Polen op
gang gekomen en zijn de levering gestart in
Polen zelf en Italië. Fiat is nu druk bezig de
Cinquecento ook in de overige Europese lan
den op de markt te brengen. In verband met
een staking in de fabriek is de aanvankelijk ge
plande introductie op 15 oktober uitgesteld
tot 5 november. De Nederlandse importeur zal
dit jaar nog enkele honderden exemplaren
kunnen afleveren.
De Cinquecento wordt in ons land maar in
één uitvoering geleverd. Motorisch is gekozen
voor de aloude 0,9 liter 4 pitter die voor dit
autootje op vele punten werd gemoderni
seerd. Uit 899 cc wordt met behulp van een
centraal injectiesysteem een vermogen van
40 pk ontwikkeld bij 5500 tr/min en een kop
pel van 65 Nm bij 3000 tr/min. De standaard
gemonteerde handgeschakelde vijfbak levert
deze krachten af aan de voorwielen. Het ge
wicht is tot 702 kg beperkt gebleven, waar
door de Cinquecento redelijk met het
moderne verkeer meekomt. Zo kan een top
worden gehaald van 140 km/u en trekt het
muisje in 18 seconden vanuit stilstand naar de
100 km/u. De stabiliteit is echter boven de
100 km/u niet bijzonder en enige zijwind kan
de Cinquecento behoorlijk uit z'n koers
brengen.
Op de geringe lengte hebben de Fiat-
ontwerpers geprobeerd zo optimaal mogelijk
een auto te bouwen. Om voldoende interieur
ruimte te verkrijgen werd een relatief hoge
koets getekend, terwijl de op de vier hoeken
geplaatste, grote wielen het comfort belang
rijk beïnvloeden. De Cinquecento doet op veel
punten denken aan de Lancia Ypsilon, alhoe
wel er nauwelijks uitwisselbare delen bestaan.
Fiat ziet de Cinquecento op de Nederlandse
markt vooral als tweede auto, waarbij voorna
melijk een vrouwelijk publiek moet worden
aangesproken.
De uitrusting is behoorlijk compleet met bij
voorbeeld twee van binnenuit verstelbare bui
tenspiegels, getint glas, wisser/sproeier
achterop, aërodynamische wieldoppen, een
digitaal klokje, traploos verstelbare rugleunin
gen en een in twee delen neerklapbare achter
bank. De bagageruimte heeft in
standaardopstelliny een inhoud van 170 liter,
maar kan tot 810 liter worden uitgebreid. De
voorstoelen hebben een korte zitting, maar
bieden op stadsafstanden een redelijk com
fort. Vooral langere personen zullen echter op
grote ritten wat meer problemen krijgen. Fiat
wil in haar promotiemateriaal graag doen ge
loven dat de Cinquecento plaats biedt aan
maar liefst vijf volwassen personen. Deze illu
sie moeten we eohter de toekomstige bezitter
meteen ontnemen. Voor korte afstanden kun
nen vier volwassenen het wel even uit hou
den, maar de achterbank is meer geschikt
voor kinderen. Zeer positief is het grote gla
soppervlak, waardoor het uitzicht rondom op
timaal is.
De Cinquecento is duidelijk fraaier uitgerust
dan bijvoorbeeld de Panda. De bekleding is in
de kleuren grijs, rood en groen uitgevoerd en
is ook op de portieren te vinden. Het dashboa
rd is fantasievol vormgegeven en in zwart
kunststof uitgevoerd. De meeste bedienings
knoppen zijn direct rond het stuur te vinden.
De bediening van de versnellingsbak is niet
zonder kritiek. Vooral het inschakelen van de
vijfde versnelling gaat niet soepel, terwijl we
derom de oude Italiaanse kwaal van een wei
gerende eerste overbrenging en achteruit
voorkomt. De Cinquecento is absoluut een
sympathiek autootje wat voor meer zorgt dan
alleen basisvervoer. Het feit dat de grootste
Japanse concurrent niet eerder dan eind 1993
met een nieuw model zal komen, speelt Fiat
bijzonder in de kaart. Volgend jaar verwacht
de importeur er 6000 te kunnen verkopen.
Alle automerken die op dit moment een nieuw
model introduceren kunnen slechts een prijs
geven tot en met 31 december van dit jaar. Er
is namelijk nog helemaal niet bekend tot wel
ke prijsverhogingen het onduidelijk overheids
beleid zal leiden. Wie dit jaar nog zijn Fiat
Cinquecento op kenteken geleverd krijgt, be
taalt het keurige bedrag van f.15.990, Fiat
geeft echter een garantieprijs voor de in 1993
afgeleverde auto's af. Het gaat hier uiteraard
om in 1992 bestelde Cinquecento's die pas in
1993 geleverd kunnen worden. Deze auto's
zullen gegarandeerd voor f.16.750, worden
aangeboden. Mocht de prijswijziging per 1 ja
nuari gunstiger uitvallen, dan wordt uiteraard
het lagere bedrag in rekening gebracht.
De Nederlandse importeur van Daihatsu levert
vanaf nu vrijwel alle Rocky-modellen af met
het stoere "Fourtrack" accessoire-pakket,
terwijl een extra serie van de Feroza Spor-
track naar Nederland is gehaald. Alle Rocky's,
met uitzondering van de zeer complete EL II
Limited, krijgen kosteloos het Fourtrack-
pakket bestaande uit een bull-bar, side-bars
en een Fourtrack wielhoes en stripingset. Het
pakket vertegenwoordigd een waarde van
tweeduizend gulden. Het Fourtrack-pakket
wordt gratis gemonteerd en geleverd tot en
met 31 december 1992.
De eerder geïntroduceerde Feroza Sportrack
blijkt een groot succes. Dit model is geba
seerd op de EL II en heeft standaard elektri
sche raam en spiegelbediening, centrale
vergrendeling, stuurbekrachtiging, chromen
bumpers, grille en portiergrepen, verchroom
de wielen en striping, terwijl een extra Cabrio-
top ter waarde van f.1.800,= kosteloos wordt
bijgeleverd. De Feroza Sportrack II is er op
geel kenteken vanaf f.44.895r= terwijl dezelf
de auto geblindeerd f.34.995^= kost. Een pri
ma aanbieding voor automobilisten die nog
voor 1 januari een 4x4 op grijs kenteken wil
len kopen.
De Audi Coupé S2 heeft voor modellenjaar
1993 de 230 pk sterke 2,2 liter 5 cilindermo
tor van de Audi S4 gekregen. Deze kracht
bron is standaard gekoppeld aan een
handgeschakelde zesbak. De krachtbron le
vert onder normale omstandigheden een
maximaal koppel van 350 Nm wat dankzij de
overboost-functie van de turbocompressor
korte tijd kan worden verhoogd naar 380 Nm.
Ruim 300 Nm is beschikbaar tussen 1800 en
5100 tr/min wat tekenend is voor de grote
souplesse.
De turbodruk wordt elektronisch geregeld
waardoor het mogelijk is uit alle brandstoffen
tussen de 91 en 98 octaan een optimale com
binatie van vermogen en koppel te halen. De
S2 heeft de beschikking over twee grote kata
lysatoren met een verwarmde lambdasonde.
I
mm
m
ff
jf
8a
f.
m
ftfffr--
Het motormanagementsysteem zorgt ervoor
dat de katalysatoren snel op bedrijfstempera-
tuur zijn en zodoende optimaal zuiverend wer
ken. De technisch vernieuwde Audi Coupé S2
trekt in 5,9 seconden van 0 tot 100 km/u en
haalt een top van 248 km/u.
Er wordt veel gesproken over de belastingver
hoging die voor auto's zal worden ingesteld
per 1 januari 1993. Er zijn op dit moment van
overheidswege slechts voorstellen in die rich
ting gedaan, terwijl de Kamer zich er nog over
moet uitspreken. Veel hoop dat dit onrecht
een halt wordt toegeroepen is er niet. Als au
tomobilisten die net van plan zijn een nieuwe
auto te kopen, kunnen we ons er zeer boos
over maken. Maar ook vanuit de verschillen
de auto-importeurs weet men nauwelijks wat
de toekomst gaat brengen. De heer P.A. Brac-
ke, directeur verkoop van Nissan Motor Ne
derland wist het bij de introductie van de
nieuwe Micra op 12 oktober jl. goed te ver
woorden:
„Alhoewel we hoge verkoopverwachtingen
van de Micra hebben, moet ik u meedelen,
dat onze vreugde een behoorlijke domper
heeft opgelopen. De Nederlandse regering -
door mijn achterbuurman, de bekende colum
nist Leo Derksen, ooit getypeerd als kabou
ters pikgraag - is voornemens per 1 januari
1993 een belastihgherziening door te voeren.
Dit in de vorm van BPM en een gewijzigde re
geling op de zogenoemde grijs-kenteken uit
voeringen. Dit alles heeft tot gevolg dat
autoprijzen in Nederland aanzienlijk zullen stij
gen en ten opzichte van het besteedbaar inko
men nog verder uit de pas gaan lopen in
vergelijking met de ons onringende E.E.G.-
landen. Ik ben bang dat de kabouters pik
graag de kip met de gouden eieren door deze
maatregel goed van de leg brengen en op ter
mijn hiervoor een niet onaanzienlijke rekening
gepresenteerd krijgen in de vorm van sterk te
genvallende belastinginkomsten".
„De automobiel is de motor van onze econo
mie. Ruim 80% van al het transport van goe
deren en personen vindt plaats over de weg.
Ik vraag mij in gemoede af of dit gegeven be
kend is in Den Haag. Het BPM wetsvoorstel
ligt ter goedkeuring bij onze volksvertegen
woordigers in de Tweede Kamer. Ik moet u
eerlijk bekennen, dat ik geen enkele verwach
ting koester, dat onze volksvertegenwoordi
gers dit onzinnige wetsvoorstel een halt zullen
toeroepen".
„Nissan Motor Nederland is één van de kip
pen, die gouden eieren legt en mogelijk ook
van de leg raakt. Onze produktie van gouden
eieren, omgerekend per uur dat ons bedrijf of
ficieel geopend is, laat zich eenvoudig becijfe
ren: 8 uur per dag, 5 dagen per week,
gedurende 52 weken: deel ik deze uitkomst in
uren op het totale bedrag dat wij aan de fis
cus afdragen in de vorm van BVP, BTW, in
voerrechten, vennootschapsbelasting etc,
dan betekent dit een donatie van ruim
f.200.000;= per uur in de Nederlandse
staatskas. De overheid solt op een onverant
woorde manier met de belangen van de auto
mobielbranche. De automobielbranche is een
onbezoldigd ontvanger der belastingen, waar
aan de werkgevers de kabouters pikgraag
zich niet gelegen laten liggen".