Salon-geluiden uit Parijs Voertuigbeheersing Veiligheidsjubileum bij Mercedes mm Renault Twingo BMW Ferrari Chrysler en Jeep Pontiac Alfa R.Z. Peugeot en Citroën Rover 200 Coupé Mercedes Hoezo, de auto is tegen woordig onbetaalbaar? Terwijl ik dit schrijf vallen de eerste herfstbladeren alweer in grote ge tale van de bomen. Er staat "bui ten" een flinke "7", en het regent pijpestelen, de temperatuur zit ver beneden zomerse waarden. Kort om de herfst is weer aangebroken. Storingsveldenè Gasgenerator Woensdag 14 oktober 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER 23 De tweejaarlijkse Parijse autotentoonstelling staat altijd voor een enorme hoeveelheid aan nieuwe auto's. De editie van 1992 (8 t/m 18 oktober) maakt hierop geen uitzondering. Al hoewel de Franse industrie in Parijs uiterst prominent naar voren treedt, biedt ook het 'buitenland' voldoende noviteiten. Renault zorgt voor de absolute klapper in de vorm van de nieuwe Twingo. De 3,43 meter lange en zeer sympathiek ogende kleinste telg uit het programma zal in Nederland vanaf mei volgend jaar worden geleverd. Ondanks het feit dat de enige uitvoering die wordt gepro duceerd waarschijnlijk net onder de instapprijs van de Clio zal worden aangeboden, staat de Twingo op zichzelf. Naast het vrolijke uiterlijk, biedt de Twingo ook een uniek interieur. De achterbank is over een rail over een behoorlij ke afstand verstelbaar, waardoor kan worden gekozen voor meer bagage- of beenruimte. De belangrijkste dashboardfuncties zijn te vinden midden boven de console. Snelheidsmeter, tankinhoud en gereden kilometers worden op een digitaal scherm weergegeven. In het inte rieur is gekozen voor een vrolijke bekle- dingsstof, fel groene bedieningsknoppen en deurgrepen en een bijzonder speelse vormge ving. Renault gaat de Twingo in vier flitsende kleuren leveren t.w. Indiaans geel, koraal rood, azuurblauw en koriander groen naast meer behoudende tinten als nevelgrijs en de parel- moerlakken rood en zwart. De techniek is be hoorlijk vertrouwd. Dwars voorin ligt een volledig schone 1.2 liter motor met monopoint injectie. De Twingo zal vooral een jong, stede lijk publiek aanspreken. Andere noviteiten bij het grootste Franse merk zijn de Safrane in zeer luxueuze Baccara-uitgave en als supersnelle Bi-turbo. Daarnaast mogen we ook in ons land op korte termijn de Clio RSi verwachten. Het gaat hier om een sportief model met 1.8 liter motor, lichtmetalen velgen en een sportieve binnen uitrusting. Naast de reeds aangekondigde BMW M3 en 850 CSi presenteerde BMW in Parijs ook de 5-serie met V8 motor. Het gaat hier om een 530i V8 sedan en touring en een 540i uitslui tend als vierdeurs. Het is een combinatie van de zojuist in de 7-serie geïntroduceerde moto ren met de bestaande carrosserie van de "5". De auto's zijn echter duidelijk herkenbaar aan het gewijzigde front met 'brede nieren'. Liefhebbers van sportauto's kunnen wederom terecht bij Ferrari, die zojuist de 456 GT 2 2 heeft geïntroduceerd. De auto heeft een bij zonder gestroomlijnde vormgeving en doet op verschillende punten aan modellen uit de historie denken. De typebenaming is afgeleid van de inhoud per cilinder van de 5,5 liter V12 krachtbron van 442 pk die de auto naar een top van boven de 300 km/u weet te brengen. Overigens is voor het sprintje van 0 tot 100 slechts 5,2 seconden nodig. Cijfers die vele mensen het bloed doen stollen, zowel in posi tieve als negatieve zin. Chrysler/Jeep bracht twee Europese novitei ten in Parijs. Rond de jaarwisseling komt ook in ons land de Grand Cherokee op de markt, een uiterst luxueuze terreinauto voorlopig met de bekende 4 liter 6 cilinder en als 5,2 liter V8. De Grand Cherokee moet nog meer dan de huidige kleinere Cherokee gaan concurre ren met bijvoorbeeld de Range Rover. We zul len echter nog tot eind 1993 moeten wachten voordat Chrysler haar nieuwe topmodel op de markt zal zetten. De 5,085 meter lange Vision is een Amerikaan 'nieuwe stijl' met een 218 pk leverende 3,5 liter V6 24-klepper. De auto haalt een niet kinderachtige top van 214 km/u. De Vision zal gaan concurreren met de dure middenklasse-modellen van BMW en Mercedes. Het motorenprogramma in de Pontiac Trans port is uitgebreid met een 2,3 liter 4 cilinder met 16 kleppen en een vermogen van 147 pk. Daarnaast werd de bestaande 3,8 liter V6 ver der verfijnd. De basis 4 cilinder heeft een handgeschakelde vijf bak, terwijl de V6 is voorzien van een viertrapsautomaat. Alfa Romeo presenteert de door Zagato ont worpen Spider, of basis van de bestaande S.Z. De auto ziet er ook in onthoofde toestand weer uiterst agressief en potent uit. De lijnen van de inmiddels uit produktie genomen coupé-versie zijn goed terug te vinden in de cabriolet. De auto beschikt over een 3 liter V6 van 210 pk en weet daarmee de 230 km/u te halen. De Alfa R.Z, zoals dit model wordt ge noemd, is er maar voor een kleine groep lief hebbers. Er worden slechts 350 genummerde exemplaren geproduceerd. Renault Twingo absolute klapper Volgende maand presenteren beide PSA- merken, Peugeot en Citroën, een nieuwe mo tor in de XM en 605. Het gaat om een 2 liter benzinemotor met turbocompressor en een vermogen van 145 pk. De Citroën XM Turbo C.T. en Peugeot 605 SRti moeten zowel wat vermogen als prijs betreft het gat opvullen tussen de bestaande varianten met 2 liter multipoint motor en de krachtige V6. Naast de nieuwe turbo presenteerde Peugeot ook de 106 met 1.4 liter dieselmotor en een nieuwe vijfdeurs carrosserie. Net als alle andere Euro pese merken is Peugeot verder driftig doende met electrische aandrijving. In Parijs debuteer de dan ook de 106 met een verzameling ac cu's en een electromotor. De Peugeot 405 tenslotte kreeg een nieuwe topmotorisering, oen 2 liter 16-klepper met turbocompressor. Deze auto stelt de sportieve rally prestaties van het merk ter beschikking aan de klant. Om het hoge vermogen goed op de weg te kunnen brengen, is vierwielaandrijving standaard. Rover heeft de 200-serie nu in vrijwel alle denkbare carrosserie-varianten: sedan, drie- en vijfdeurs, cabrio en vanaf nu ook als spor tieve coupé. Begin volgend jaar zal de klant kunnen kiezen uit de 216i van 122 pk met Honda mo^or en de 220 Turbo met een eigen krachtbron die goed is voor 200 pk. Deze mo tor werd eerder dit jaar in de 800-serie geïn troduceerd. Het is een smaakvol ogende auto geworden met het bekende front, achterlich ten en dashboard. Beide types worden in een complete uitrusting geleverd, zodat ze kunnen concurreren met bijvoorbeeld de Opel Calibra. De auto heeft een in twee delen verwijderbaar glazen dak van zonwerend materiaal. De 220 wordt standaard voorzien van ABS. De 220 Turbo zet flitsende prestaties neer zoals een top van 240 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 6,6 seconden. Het interieur biedt plaats aan vier personen. Bij de afwerking is wederom gebruik gemaakt van wortelnote- hout, terwijl tegen meerprijs lederen bekleding mogelijk is. De Nederlandse presentatie zal tij dens de AutoRai geschieden. Mercedes-Benz presenteerde twee nieuwe varianten van de S-klasse. Het gaat hier om de 300 SE met 2.8 liter motor en de 300 SD voorzien van de meeste geavanceerde diesel techniek. Beide uitvoeringen zullen vanaf maart 1993 ook in ons land worden geleverd. De 300 SD heeft een 3,5 liter 6 cilinder die selmotor voorzien van een turbocompressor. Deze uitvoering wordt overigens al sinds maart 1991 op de Amerikaanse markt ge voerd. De auto is de zuinigste limousine in de topklasse met een gemiddeld verbruik van 9,7 liter op 100 km. Vanwege het toepassen van een oxydatiekatalysator en uitlaatgasrecircu latie voldoet de Mercedes 300 SD aan de strengste uitlaatgaseisen ook op het gebied van roetdeeltjes. De sterke turbodiesel levert een maximaal koppel van 310 Nm al bij 2.000 tr/min en is goed voor 150 pk. Hierdoor kan de grote Mercedes een top behalen van 185 km/u. De 300 SE 2.8 geldt als het nieuwe 'basismo- del' met de zojuist in de W124 gepresenteer de 2.8 liter 24-kleppen motor. De krachtbron levert een zeer bruikbare 197 pk, waardoor de kolos een top kan behalen van 215 km/u en in 11 seconden vanuit stilstand de 100 km/u aanwijst. Peugeot 405 T16 De laatste decennia zag autorijdend Neder land zich geconfronteerd met een forse kostenstijging. Aan de hand van recentelijk onderzoek is vast komen te staan dat voor een grote groep Nederlanders de auto zelfs onbetaalbaar is geworden. Daarom zal voor hen de huidige auto ook de laatste zijn. Een noodgedwongen stap die onnodig is als we bedenken dat door produkt hergebruik de ge bruikskosten van een auto belangrijk vermin derd kunnen worden. Produkthergebruik betekent zoveel als het te rugplaatsen van een gebruikt onderdeel, reke ning houdend met zijn oorspronkelijke bestemming, als vervangend onderdeel in een nog in gebruik zijnde auto. Hierbij kan o.a. ge dacht worden aan een startmotor, koplamp, dynamo, waterpomp, maar ook aan onderde len van de wielophanging, portieren, motor kap etc. In Nederland komen jaarlijks een half miljoen auto's, variërend in de leeftijd van 1 tot 10 jaar vrij voor de sloop. De vele, ook vaak nieuwe, bruikbare onderdelen die in deze auto's zitten vormen een ruim assortiment van betrouwbare en toch goedkope onderde len in Nederland. Door gebruik te maken van de nieuwste telecommunicatietechnieken ontstaat zo het grootste reserve-onderdelen magazijn in Nederland. Miljoenen onderdelen liggen hier klaar voor hergebruik. D.m.v. een kwaliteitscontrolesysteem kan het autodemontagebedrijf het te plaatsen vervan gende onderdeel afstemmen op de gebruikssi tuatie van de auto. Een zeer verantwoorde wijze van produktgebruik die helaas nog te vaak onderkend is. Omdat ook aandacht besteedt moet worden aan de positie van de consument heeft de STIBA garantievoorwaar- den opgesteld voor de aankoop van gebruikte onderdelen. In samenwerking met enkele mi nisteries, en andere organisaties uit de auto branche werkt de STIBA al aan een economisch verantwoorde en milieuvriendelij ke verwerking van de stroom autowrakken. Produkthergebruik is hierbij een van de be langrijke bouwstenen. Produkthergebruik draagt namelijk niet alleen bij aan een bespa ring op de totale kosten van de auto, ook ge dacht kan worden aan: - een positieve bijdrage aan het milieu doordat de levensduur van de auto op economische, milieuvriendelijke en verkeersveilige wijze ver lengd kan worden, - beperking van de grootte van de afvalstro men veroorzaakt door de jaarlijks afgedankte hoeveelheid voertuigen, - vermindering van het grondstoffen- en ener giegebruik nodig voor de produktie. De consument zal in de toekomst gaan beta len voor de inzameling en verwerking van zijn 'oude' auto. Door in Nederland op verant woorde wijze invulling te geven aan produkt hergebruik wordt de consument ook de mo gelijkheid geboden de vruchten te plukken van hetgeen waarvoor hij moet betalen. Zo kan de automobilist d.m.v. produkthergebruik bijdragen aan het op verantwoorde wijze oplossen van de milieuproblematiek rond au towrakken zonder dat hij hier alléén maar voor moet betalen. Deze klimatologische verandering gaat ook niet voorbij aan een veranderend weggedrag van onze auto. Ondanks het feit dat de meest moderne auto's voorzien zijn van actieve vei ligheidsvoorzieningen zoals voorwielaandrij ving, meesturende achteras constructies, vier schijfremmen met of zonder ABS, tot de meest geavanceerde veerstystemen toe, blijft toch de bestuurder diegene die het "roer" in handen heeft! De zwakste schakel in het ge heel? Ik denk van niet, zolang je je realiseert wat het betekent als de weersomstandighe den zoals regen, modder (de bietencampagne is weer begonnen!) sneeuw enz. het wegge drag van een auto kunnen veranderen. Zo wordt de remweg gegarandeerd langer, veel langer, het bochtgedrag verandert en vraagt om een aangepaste snelheid, dit alles vanwe ge een sterk verminderde wrijving tussen band en wegdek. Overbodig te noemen dat uw banden, zeker tijdens dit jaargetijde, voor zien moeten zijn van voldoende profieldiepte! Een formule 1 raceauto wordt niet voor niets als het tijdens de race gaat regenen razends nel op banden met profiel gezet. Dit om de be ruchte aquaplaning te voorkomen, waardoor stuurcorrecties geen enkel effect sorteren. Ook als uw auto met ABS (antiblokkeer- systeem) op het remsysteem is uitgerust is dit geen garantie voor de uitspraak "mij kan wei nig gebeuren". Velen denken dat auto's uitgerust met ABS een kortere remweg hebben, niets is minder waar. Het grote voordeel van ABS ligt in het feit dat de wielen tijdens eën noodstop niet blokkeren waardoor de auto bestuurbaar blijft, en daardoor uitwijkmanoeuvres mogelijk zijn om een botsing of aanrijding te voorkomen. Een geweldig hulpmiddel dus! Bij de besturing van de auto is er geen mechanisch of elektro nisch hulpmiddel dat een eventuele stuurfout corrigeert. Zo'n stuurfout, zeker in combinatie met een te hoge (bocht)snelheid kan er toe leiden dat de auto plotseling begint te slippen. De macht over het stuur kwijtraken dus! De eerste reactie is, en best begrijpelijk, vol op het rempedaal. U wilt natuurlijk zo snel moge lijk tot stilstand komen. U komt ook wel tot stilstond, alleen u weet niet waar! De auto gaat namelijk met geblokkeerde wielen de eenmaal in gang gezette richting door. Niet doen dus. Het moeilijkste onderdeel van het besturen van een auto is om deze tijdens een slip weer in de goede richting te krijgen. Niet remmen dus!, koppeling intrappen en gezien de zeer beperkte tijdslimiet snel meesturen met de 'uitbrekende' achterkant, zodanig dat de richting van de auto zich weer corrigeert. Bij auto's met voorwielaandrijving zal over het algemeen eerst de voorkant van de auto "uit breken". In menig geval zal het snel loslaten van het gaspedaal een koerscorrigerende wer king geven. Een heel belangrijk aspect in bo vengenoemde gevallen is de manier van het zitten in uw stoel! Wist u dat een goed con tact van uw rug met de leuning van uw stoel feilloos de bewegingen en gedragingen van de auto doorgeven aan de hersenen! U voelt op die manier tijdig en duidelijk wat de auto gaat doen. Rallytfijders zitten niet alleen voor hun veiligheid vastgesnoerd in perfect aansluiten de stoelen. Nee, het goede contact met de stoelleuning geeft hun in wezen alle informa tie wat de auto onder deze extreme omstan digheden doet. Begrijp me goed, ik wil hier geen propaganda maken voor 'rallyrijden' op de openbare weg. Daar zijn speciale circuit's voor! Veel beter is voorkomen, dit wil zeggen beoordeel situaties indien mogelijk ruim schoots van te voren en pas het rijgedrag hier aan aan. O ja! vergeet niet de gordel aan te doen. Bram de Buck In de Mercedes-Benz fabriek te Sindelfingen werd precies vijfentwintig jaar geleden be gonnen met de ontwikkeling van de airbag, een voorziening die elf jaar na produktiestart werd toegevoegd aan de standaarduitrusting van alle Mercedes-modellen. Op 31 juli 1992 liep de 1 miljoenste airbag van de band. In het eerste jaar, 1981, werden 2.636 auto's met de levensreddende luchtzak verkocht. In 1967 werd met de ontwikkeling begonnen, terwijl eind 1980 het eerste exemplaar werd geleverd. Vanaf 1984 zijn alle Mercedes-types met airbag uit te rusten, terwijl in 1988 de air bag voor de voorpassagiers volgde. De ont wikkeling is hiermee niet gestopt. In de toekomst zal de airbag vooral lichter, beter en goedkoper moeten worden. Mercedes garan deert de airbag voortaan voor vijftien jaar. Bo vendien is aan recycling gedacht. Het geweven materiaal waarvan de luchtzak is ge maakt, kan volledig worden hergebruikt. Ook is de ontwikkeling van een zijdelingse airbag bij Mercedes in volle gang. Vanwege de gerin ge afstand tot de inzittenden moet de electro- nica hier veel sneller reageren. Wellicht dat hier gebruik zal worden gemaakt van zoge naamde 'naderingssensoren'. "grijs ingevoerde" 500 SE per se weer een Mercedes-Benz met airbag wilde. Een airbag bestaat uit een gasgenerator, luchtzak en afdekplaat. De gasgenerator be schikt over 73 gram natriumacid, een vaste brandstof die moet zorgen voor de expansie. Nadat de activator een 'signaal' heeft gege ven, ontbrandt de brandstof in een fractie van een seconde en produceert hierbij de beno digde 60 liter gas. Dit gas wordt bij het wegstromen uit de generator voorgefilterd. Direct na het opblazen loopt het gas weer aan de achterkant weg. Gaandeweg wérd de in stallatie lichter gemaakt. Door het toepassen van een gewijzigde activator werd de electro- nica teruggebracht van 1,06 tot 0,35 ki logram. Tijdens de ontwikkeling van de airbag bleek dat Amerikanen en Japanners sterk tegen de ze voorziening waren. Alhoewel vooral Japan ners creatief waren in het aanmelden van patenten, geloofden ze net als de Amerikanen niet in de airbag. Deze fout werd later op een typisch Japanse manier 'weer goed gemaakt'. De airbag en gordelspanner mochten in de naar Japan uitgevoerde auto's "wegens over treding tegen de verboden invoer van explo sieve stof" niet eerder worden ingebouwd, voordat de Japanse industrie zelf zover was. Op deze hindernis strandde zelfs een Mafia- boss, die na een ernstig ongeval met zijn Er zijn in de Mercedes airbag-geschiedenis slechts enkele gevallen bekend, waarbij de air bag zonder aanwijsbare reden in werking trad. Dit heeft echter in geen geval tot ernstig let sel geleid. Dit was meestal het gevolg van na derhand ingebouwde accessoires, waarbij bij voorbeeld een kabel werd beschadigd, ingeklemd of zodanig verplaatst dat electro- magnetische storingsvelden werden opge wekt. En dat kunnen alle uitgevoerde betrcuwbaarheidstests, zoals onder de in vloed van storingsbronnen als zend-, radio- en radarinstallaties niet voorkomen. Ofschoon er enkele ernstige ongevallen met de airbag bekend zijn, waar de bril slechts sporen achterliet, lopen bril- en contactlens dragers een verhoogd risico. Maar ook dit is vele malen kleiner dan het gevaar dat men loopt zonder airbag. Hetzelfde geldt voor pijp rokers en zwangere vrouwen. De ontwikkelingsafdeling van Mercedes zal in de komende jaren de gevolgen van een onge val voor de inzittenden nog verder proberen te beperken.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 23