Salon-geluiden uit Parijs
Voertuigbeheersing
Veiligheidsjubileum bij Mercedes
mm
Renault Twingo
BMW
Ferrari
Chrysler en Jeep
Pontiac
Alfa R.Z.
Peugeot en Citroën
Rover 200 Coupé
Mercedes
Hoezo, de auto is tegen
woordig onbetaalbaar?
Terwijl ik dit schrijf vallen de eerste
herfstbladeren alweer in grote ge
tale van de bomen. Er staat "bui
ten" een flinke "7", en het regent
pijpestelen, de temperatuur zit ver
beneden zomerse waarden. Kort
om de herfst is weer aangebroken.
Storingsveldenè
Gasgenerator
Woensdag 14 oktober 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
23
De tweejaarlijkse Parijse autotentoonstelling
staat altijd voor een enorme hoeveelheid aan
nieuwe auto's. De editie van 1992 (8 t/m 18
oktober) maakt hierop geen uitzondering. Al
hoewel de Franse industrie in Parijs uiterst
prominent naar voren treedt, biedt ook het
'buitenland' voldoende noviteiten.
Renault zorgt voor de absolute klapper in de
vorm van de nieuwe Twingo. De 3,43 meter
lange en zeer sympathiek ogende kleinste telg
uit het programma zal in Nederland vanaf mei
volgend jaar worden geleverd. Ondanks het
feit dat de enige uitvoering die wordt gepro
duceerd waarschijnlijk net onder de instapprijs
van de Clio zal worden aangeboden, staat de
Twingo op zichzelf. Naast het vrolijke uiterlijk,
biedt de Twingo ook een uniek interieur. De
achterbank is over een rail over een behoorlij
ke afstand verstelbaar, waardoor kan worden
gekozen voor meer bagage- of beenruimte. De
belangrijkste dashboardfuncties zijn te vinden
midden boven de console. Snelheidsmeter,
tankinhoud en gereden kilometers worden op
een digitaal scherm weergegeven. In het inte
rieur is gekozen voor een vrolijke bekle-
dingsstof, fel groene bedieningsknoppen en
deurgrepen en een bijzonder speelse vormge
ving. Renault gaat de Twingo in vier flitsende
kleuren leveren t.w. Indiaans geel, koraal rood,
azuurblauw en koriander groen naast meer
behoudende tinten als nevelgrijs en de parel-
moerlakken rood en zwart. De techniek is be
hoorlijk vertrouwd. Dwars voorin ligt een
volledig schone 1.2 liter motor met monopoint
injectie. De Twingo zal vooral een jong, stede
lijk publiek aanspreken.
Andere noviteiten bij het grootste Franse
merk zijn de Safrane in zeer luxueuze
Baccara-uitgave en als supersnelle Bi-turbo.
Daarnaast mogen we ook in ons land op korte
termijn de Clio RSi verwachten. Het gaat hier
om een sportief model met 1.8 liter motor,
lichtmetalen velgen en een sportieve binnen
uitrusting.
Naast de reeds aangekondigde BMW M3 en
850 CSi presenteerde BMW in Parijs ook de
5-serie met V8 motor. Het gaat hier om een
530i V8 sedan en touring en een 540i uitslui
tend als vierdeurs. Het is een combinatie van
de zojuist in de 7-serie geïntroduceerde moto
ren met de bestaande carrosserie van de "5".
De auto's zijn echter duidelijk herkenbaar aan
het gewijzigde front met 'brede nieren'.
Liefhebbers van sportauto's kunnen wederom
terecht bij Ferrari, die zojuist de 456 GT 2 2
heeft geïntroduceerd. De auto heeft een bij
zonder gestroomlijnde vormgeving en doet op
verschillende punten aan modellen uit de
historie denken. De typebenaming is afgeleid
van de inhoud per cilinder van de 5,5 liter V12
krachtbron van 442 pk die de auto naar een
top van boven de 300 km/u weet te brengen.
Overigens is voor het sprintje van 0 tot 100
slechts 5,2 seconden nodig. Cijfers die vele
mensen het bloed doen stollen, zowel in posi
tieve als negatieve zin.
Chrysler/Jeep bracht twee Europese novitei
ten in Parijs. Rond de jaarwisseling komt ook
in ons land de Grand Cherokee op de markt,
een uiterst luxueuze terreinauto voorlopig met
de bekende 4 liter 6 cilinder en als 5,2 liter
V8. De Grand Cherokee moet nog meer dan
de huidige kleinere Cherokee gaan concurre
ren met bijvoorbeeld de Range Rover. We zul
len echter nog tot eind 1993 moeten wachten
voordat Chrysler haar nieuwe topmodel op de
markt zal zetten. De 5,085 meter lange Vision
is een Amerikaan 'nieuwe stijl' met een 218
pk leverende 3,5 liter V6 24-klepper. De auto
haalt een niet kinderachtige top van 214
km/u. De Vision zal gaan concurreren met de
dure middenklasse-modellen van BMW en
Mercedes.
Het motorenprogramma in de Pontiac Trans
port is uitgebreid met een 2,3 liter 4 cilinder
met 16 kleppen en een vermogen van 147 pk.
Daarnaast werd de bestaande 3,8 liter V6 ver
der verfijnd. De basis 4 cilinder heeft een
handgeschakelde vijf bak, terwijl de V6 is
voorzien van een viertrapsautomaat.
Alfa Romeo presenteert de door Zagato ont
worpen Spider, of basis van de bestaande S.Z.
De auto ziet er ook in onthoofde toestand
weer uiterst agressief en potent uit. De lijnen
van de inmiddels uit produktie genomen
coupé-versie zijn goed terug te vinden in de
cabriolet. De auto beschikt over een 3 liter V6
van 210 pk en weet daarmee de 230 km/u te
halen. De Alfa R.Z, zoals dit model wordt ge
noemd, is er maar voor een kleine groep lief
hebbers. Er worden slechts 350 genummerde
exemplaren geproduceerd.
Renault Twingo absolute klapper
Volgende maand presenteren beide PSA-
merken, Peugeot en Citroën, een nieuwe mo
tor in de XM en 605. Het gaat om een 2 liter
benzinemotor met turbocompressor en een
vermogen van 145 pk. De Citroën XM Turbo
C.T. en Peugeot 605 SRti moeten zowel wat
vermogen als prijs betreft het gat opvullen
tussen de bestaande varianten met 2 liter
multipoint motor en de krachtige V6. Naast
de nieuwe turbo presenteerde Peugeot ook de
106 met 1.4 liter dieselmotor en een nieuwe
vijfdeurs carrosserie. Net als alle andere Euro
pese merken is Peugeot verder driftig doende
met electrische aandrijving. In Parijs debuteer
de dan ook de 106 met een verzameling ac
cu's en een electromotor. De Peugeot 405
tenslotte kreeg een nieuwe topmotorisering,
oen 2 liter 16-klepper met turbocompressor.
Deze auto stelt de sportieve rally prestaties
van het merk ter beschikking aan de klant.
Om het hoge vermogen goed op de weg te
kunnen brengen, is vierwielaandrijving
standaard.
Rover heeft de 200-serie nu in vrijwel alle
denkbare carrosserie-varianten: sedan, drie-
en vijfdeurs, cabrio en vanaf nu ook als spor
tieve coupé. Begin volgend jaar zal de klant
kunnen kiezen uit de 216i van 122 pk met
Honda mo^or en de 220 Turbo met een eigen
krachtbron die goed is voor 200 pk. Deze mo
tor werd eerder dit jaar in de 800-serie geïn
troduceerd. Het is een smaakvol ogende auto
geworden met het bekende front, achterlich
ten en dashboard. Beide types worden in een
complete uitrusting geleverd, zodat ze kunnen
concurreren met bijvoorbeeld de Opel Calibra.
De auto heeft een in twee delen verwijderbaar
glazen dak van zonwerend materiaal. De 220
wordt standaard voorzien van ABS. De 220
Turbo zet flitsende prestaties neer zoals een
top van 240 km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 6,6 seconden. Het interieur biedt
plaats aan vier personen. Bij de afwerking is
wederom gebruik gemaakt van wortelnote-
hout, terwijl tegen meerprijs lederen bekleding
mogelijk is. De Nederlandse presentatie zal tij
dens de AutoRai geschieden.
Mercedes-Benz presenteerde twee nieuwe
varianten van de S-klasse. Het gaat hier om
de 300 SE met 2.8 liter motor en de 300 SD
voorzien van de meeste geavanceerde diesel
techniek. Beide uitvoeringen zullen vanaf
maart 1993 ook in ons land worden geleverd.
De 300 SD heeft een 3,5 liter 6 cilinder die
selmotor voorzien van een turbocompressor.
Deze uitvoering wordt overigens al sinds
maart 1991 op de Amerikaanse markt ge
voerd. De auto is de zuinigste limousine in de
topklasse met een gemiddeld verbruik van 9,7
liter op 100 km. Vanwege het toepassen van
een oxydatiekatalysator en uitlaatgasrecircu
latie voldoet de Mercedes 300 SD aan de
strengste uitlaatgaseisen ook op het gebied
van roetdeeltjes. De sterke turbodiesel levert
een maximaal koppel van 310 Nm al bij 2.000
tr/min en is goed voor 150 pk. Hierdoor kan de
grote Mercedes een top behalen van 185
km/u.
De 300 SE 2.8 geldt als het nieuwe 'basismo-
del' met de zojuist in de W124 gepresenteer
de 2.8 liter 24-kleppen motor. De krachtbron
levert een zeer bruikbare 197 pk, waardoor de
kolos een top kan behalen van 215 km/u en in
11 seconden vanuit stilstand de 100 km/u
aanwijst.
Peugeot 405 T16
De laatste decennia zag autorijdend Neder
land zich geconfronteerd met een forse
kostenstijging. Aan de hand van recentelijk
onderzoek is vast komen te staan dat voor
een grote groep Nederlanders de auto zelfs
onbetaalbaar is geworden. Daarom zal voor
hen de huidige auto ook de laatste zijn. Een
noodgedwongen stap die onnodig is als we
bedenken dat door produkt hergebruik de ge
bruikskosten van een auto belangrijk vermin
derd kunnen worden.
Produkthergebruik betekent zoveel als het te
rugplaatsen van een gebruikt onderdeel, reke
ning houdend met zijn oorspronkelijke
bestemming, als vervangend onderdeel in een
nog in gebruik zijnde auto. Hierbij kan o.a. ge
dacht worden aan een startmotor, koplamp,
dynamo, waterpomp, maar ook aan onderde
len van de wielophanging, portieren, motor
kap etc. In Nederland komen jaarlijks een half
miljoen auto's, variërend in de leeftijd van 1
tot 10 jaar vrij voor de sloop. De vele, ook
vaak nieuwe, bruikbare onderdelen die in deze
auto's zitten vormen een ruim assortiment
van betrouwbare en toch goedkope onderde
len in Nederland. Door gebruik te maken van
de nieuwste telecommunicatietechnieken
ontstaat zo het grootste reserve-onderdelen
magazijn in Nederland. Miljoenen onderdelen
liggen hier klaar voor hergebruik.
D.m.v. een kwaliteitscontrolesysteem kan het
autodemontagebedrijf het te plaatsen vervan
gende onderdeel afstemmen op de gebruikssi
tuatie van de auto. Een zeer verantwoorde
wijze van produktgebruik die helaas nog te
vaak onderkend is. Omdat ook aandacht
besteedt moet worden aan de positie van de
consument heeft de STIBA garantievoorwaar-
den opgesteld voor de aankoop van gebruikte
onderdelen. In samenwerking met enkele mi
nisteries, en andere organisaties uit de auto
branche werkt de STIBA al aan een
economisch verantwoorde en milieuvriendelij
ke verwerking van de stroom autowrakken.
Produkthergebruik is hierbij een van de be
langrijke bouwstenen. Produkthergebruik
draagt namelijk niet alleen bij aan een bespa
ring op de totale kosten van de auto, ook ge
dacht kan worden aan:
- een positieve bijdrage aan het milieu doordat
de levensduur van de auto op economische,
milieuvriendelijke en verkeersveilige wijze ver
lengd kan worden,
- beperking van de grootte van de afvalstro
men veroorzaakt door de jaarlijks afgedankte
hoeveelheid voertuigen,
- vermindering van het grondstoffen- en ener
giegebruik nodig voor de produktie.
De consument zal in de toekomst gaan beta
len voor de inzameling en verwerking van zijn
'oude' auto. Door in Nederland op verant
woorde wijze invulling te geven aan produkt
hergebruik wordt de consument ook de mo
gelijkheid geboden de vruchten te plukken
van hetgeen waarvoor hij moet betalen. Zo
kan de automobilist d.m.v. produkthergebruik
bijdragen aan het op verantwoorde wijze
oplossen van de milieuproblematiek rond au
towrakken zonder dat hij hier alléén maar voor
moet betalen.
Deze klimatologische verandering gaat ook
niet voorbij aan een veranderend weggedrag
van onze auto. Ondanks het feit dat de meest
moderne auto's voorzien zijn van actieve vei
ligheidsvoorzieningen zoals voorwielaandrij
ving, meesturende achteras constructies, vier
schijfremmen met of zonder ABS, tot de
meest geavanceerde veerstystemen toe, blijft
toch de bestuurder diegene die het "roer" in
handen heeft! De zwakste schakel in het ge
heel? Ik denk van niet, zolang je je realiseert
wat het betekent als de weersomstandighe
den zoals regen, modder (de bietencampagne
is weer begonnen!) sneeuw enz. het wegge
drag van een auto kunnen veranderen. Zo
wordt de remweg gegarandeerd langer, veel
langer, het bochtgedrag verandert en vraagt
om een aangepaste snelheid, dit alles vanwe
ge een sterk verminderde wrijving tussen
band en wegdek. Overbodig te noemen dat
uw banden, zeker tijdens dit jaargetijde, voor
zien moeten zijn van voldoende profieldiepte!
Een formule 1 raceauto wordt niet voor niets
als het tijdens de race gaat regenen razends
nel op banden met profiel gezet. Dit om de be
ruchte aquaplaning te voorkomen, waardoor
stuurcorrecties geen enkel effect sorteren.
Ook als uw auto met ABS (antiblokkeer-
systeem) op het remsysteem is uitgerust is dit
geen garantie voor de uitspraak "mij kan wei
nig gebeuren".
Velen denken dat auto's uitgerust met ABS
een kortere remweg hebben, niets is minder
waar. Het grote voordeel van ABS ligt in het
feit dat de wielen tijdens eën noodstop niet
blokkeren waardoor de auto bestuurbaar blijft,
en daardoor uitwijkmanoeuvres mogelijk zijn
om een botsing of aanrijding te voorkomen.
Een geweldig hulpmiddel dus! Bij de besturing
van de auto is er geen mechanisch of elektro
nisch hulpmiddel dat een eventuele stuurfout
corrigeert. Zo'n stuurfout, zeker in combinatie
met een te hoge (bocht)snelheid kan er toe
leiden dat de auto plotseling begint te slippen.
De macht over het stuur kwijtraken dus! De
eerste reactie is, en best begrijpelijk, vol op
het rempedaal. U wilt natuurlijk zo snel moge
lijk tot stilstand komen. U komt ook wel tot
stilstond, alleen u weet niet waar! De auto
gaat namelijk met geblokkeerde wielen de
eenmaal in gang gezette richting door. Niet
doen dus. Het moeilijkste onderdeel van het
besturen van een auto is om deze tijdens een
slip weer in de goede richting te krijgen. Niet
remmen dus!, koppeling intrappen en gezien
de zeer beperkte tijdslimiet snel meesturen
met de 'uitbrekende' achterkant, zodanig dat
de richting van de auto zich weer corrigeert.
Bij auto's met voorwielaandrijving zal over het
algemeen eerst de voorkant van de auto "uit
breken". In menig geval zal het snel loslaten
van het gaspedaal een koerscorrigerende wer
king geven. Een heel belangrijk aspect in bo
vengenoemde gevallen is de manier van het
zitten in uw stoel! Wist u dat een goed con
tact van uw rug met de leuning van uw stoel
feilloos de bewegingen en gedragingen van de
auto doorgeven aan de hersenen! U voelt op
die manier tijdig en duidelijk wat de auto gaat
doen. Rallytfijders zitten niet alleen voor hun
veiligheid vastgesnoerd in perfect aansluiten
de stoelen. Nee, het goede contact met de
stoelleuning geeft hun in wezen alle informa
tie wat de auto onder deze extreme omstan
digheden doet. Begrijp me goed, ik wil hier
geen propaganda maken voor 'rallyrijden' op
de openbare weg. Daar zijn speciale circuit's
voor! Veel beter is voorkomen, dit wil zeggen
beoordeel situaties indien mogelijk ruim
schoots van te voren en pas het rijgedrag hier
aan aan. O ja! vergeet niet de gordel aan te
doen.
Bram de Buck
In de Mercedes-Benz fabriek te Sindelfingen
werd precies vijfentwintig jaar geleden be
gonnen met de ontwikkeling van de airbag,
een voorziening die elf jaar na produktiestart
werd toegevoegd aan de standaarduitrusting
van alle Mercedes-modellen. Op 31 juli 1992
liep de 1 miljoenste airbag van de band. In het
eerste jaar, 1981, werden 2.636 auto's met
de levensreddende luchtzak verkocht.
In 1967 werd met de ontwikkeling begonnen,
terwijl eind 1980 het eerste exemplaar werd
geleverd. Vanaf 1984 zijn alle Mercedes-types
met airbag uit te rusten, terwijl in 1988 de air
bag voor de voorpassagiers volgde. De ont
wikkeling is hiermee niet gestopt. In de
toekomst zal de airbag vooral lichter, beter en
goedkoper moeten worden. Mercedes garan
deert de airbag voortaan voor vijftien jaar. Bo
vendien is aan recycling gedacht. Het
geweven materiaal waarvan de luchtzak is ge
maakt, kan volledig worden hergebruikt. Ook
is de ontwikkeling van een zijdelingse airbag
bij Mercedes in volle gang. Vanwege de gerin
ge afstand tot de inzittenden moet de electro-
nica hier veel sneller reageren. Wellicht dat
hier gebruik zal worden gemaakt van zoge
naamde 'naderingssensoren'.
"grijs ingevoerde" 500 SE per se weer een
Mercedes-Benz met airbag wilde.
Een airbag bestaat uit een gasgenerator,
luchtzak en afdekplaat. De gasgenerator be
schikt over 73 gram natriumacid, een vaste
brandstof die moet zorgen voor de expansie.
Nadat de activator een 'signaal' heeft gege
ven, ontbrandt de brandstof in een fractie van
een seconde en produceert hierbij de beno
digde 60 liter gas. Dit gas wordt bij het
wegstromen uit de generator voorgefilterd.
Direct na het opblazen loopt het gas weer aan
de achterkant weg. Gaandeweg wérd de in
stallatie lichter gemaakt. Door het toepassen
van een gewijzigde activator werd de electro-
nica teruggebracht van 1,06 tot 0,35 ki
logram.
Tijdens de ontwikkeling van de airbag bleek
dat Amerikanen en Japanners sterk tegen de
ze voorziening waren. Alhoewel vooral Japan
ners creatief waren in het aanmelden van
patenten, geloofden ze net als de Amerikanen
niet in de airbag. Deze fout werd later op een
typisch Japanse manier 'weer goed gemaakt'.
De airbag en gordelspanner mochten in de
naar Japan uitgevoerde auto's "wegens over
treding tegen de verboden invoer van explo
sieve stof" niet eerder worden ingebouwd,
voordat de Japanse industrie zelf zover was.
Op deze hindernis strandde zelfs een Mafia-
boss, die na een ernstig ongeval met zijn
Er zijn in de Mercedes airbag-geschiedenis
slechts enkele gevallen bekend, waarbij de air
bag zonder aanwijsbare reden in werking trad.
Dit heeft echter in geen geval tot ernstig let
sel geleid. Dit was meestal het gevolg van na
derhand ingebouwde accessoires, waarbij bij
voorbeeld een kabel werd beschadigd,
ingeklemd of zodanig verplaatst dat electro-
magnetische storingsvelden werden opge
wekt. En dat kunnen alle uitgevoerde
betrcuwbaarheidstests, zoals onder de in
vloed van storingsbronnen als zend-, radio- en
radarinstallaties niet voorkomen.
Ofschoon er enkele ernstige ongevallen met
de airbag bekend zijn, waar de bril slechts
sporen achterliet, lopen bril- en contactlens
dragers een verhoogd risico. Maar ook dit is
vele malen kleiner dan het gevaar dat men
loopt zonder airbag. Hetzelfde geldt voor pijp
rokers en zwangere vrouwen.
De ontwikkelingsafdeling van Mercedes zal in
de komende jaren de gevolgen van een onge
val voor de inzittenden nog verder proberen te
beperken.