Patiënten Service Bureau voorkomt kastje-naar-de-muur-gestuurd gevoel 'Toeristisch Walcheren profiteer van verkeersschuwe Engelsen' Olala die Brassica. m MOTORRIJLES? DE RUITER Wandtapijt 'de Bergen op Zoom' terug in Zeeland RADIO ATLANTIS J.P.A. Rossël tandprotheticus EXTRA DIKKE BIJLAGE Met de Faam naar Maastricht Met Den Boer Verkeersleertniddelen bent u beter af! Patiënten van het Ziekenhuis Walcheren lopen stuk ken minder kans zich van het kastje naar de muur gestuurd te voelen. Sinds kort is er een centraal punt waar zij, maar daarnaast ook hun relaties, medewer kers van het ziekenhuis en hulpverleners en belang stellenden van buiten het complex, met hun vragen en wensen terecht kunnen. Dat centrale punt be vindt zich rechts in de hal van het ziekenhuis in Vlis singen, waar een lichtreclame de plek aangeeft waar het Patiënten Service Bureau is gevestigd. Handen schudden PZC WEEKBLADEN Wachttijden Lezing: Schuldig tot de onschuld wordt bewezen Poort NIEUWE KUNSTGEBITTEN Art-shop AANBIEDING ATELIER-EZEL VELDEZEL FOTO VERSCHOORE Het ritme een V/altheren motorrijles ptakli|kboek rijbewijs a Er ligt een kostelijk praktijkboekje voor u klaar dat uw lessen stap voor stap ondersteunt Vraag er uw rijschool om1 92e JAARGANG NUMMER 42 14 OKTOBER 1992 In de paar weken dat deze vraag baak functioneert, is gebleken dat het publiek het bureau al aar dig weet te vinden. Al was het al leen maar om er de voor de hand liggende kwestie aan te kaarten of men zich nog wel tweede klas dient te verzekeren. „Want jullie hebben hier nu toch allemaal nieuwe kamers". In antwoord op zo'n vraag kan men dan uitleg verwachten over de verschillen tussen de klassen, die in Zeeland overigens minder groot zijn dan in ziekenhuizen el ders in het land. „Maar de men sen moeten natuurlijk zelf beslissen", legt staffunctionaris patiëntenvoorlichting Wilma Boo ne uit. Part-time medewerkster Marie Heijgelaar van het servicebureau, heeft na het verstrekken van de gewenste informatie al heel wat handen te schudden gekregen van mensen, die verrast waren over deze dienstverlening, die bo vendien nog gratis bleek te zijn ook. De oprichting van het bureau is een nieuwe stap in het streven om de veel mondiger en ook meer weetgrage Walcherse inge zetene bij een confrontatie met het ziekenhuiswezen op de hoog te te brengen van bepaalde za ken, waarbij ze zelf door de bomen het bos niet meer zien. Ziekenhuisvoorzieningen- en pro cedures, verzekeringen en wet ten, voorzieningen op het gebied van hulpverlening buiten het zie kenhuis en de plaatsen waar men patiënten- en belangenverenigin gen kan vinden. „Wij hebben de hele patiënten voorlichting als een hoge priori teit gezien", zegt directeur patiëntenzorg mevrouw R. de vv 2D© Hfesiaa Oplage: 24.590. Gratis huis-aan-huis op geheel Walcheren in combinatie met de Vlissihger. Totale oplage: 48.035. Uitgave: Provinciale Zeeuwse Courant b.v. Administratie: PZC Oost-Souburgseweg 10, postbus 18, 4380 AA Vlissingen. Advertentieverkoop: L.F. Kuijs, tel. 01180-27524. Redactie: Ad Hanneman, 01180-81171 en Marien Kaat, 01180-81170. Redactie-adres: Postbus 5017, 4330 KA Middelburg Faxnr. 01180-81215 Bezorging: 01184-84215. Druk: Vink-Rotadruk b.v., postbus 36, 4570 AA Axel. Druktechniek: offsetrotatie. Sluitingstijd: advertenties vrijdag PZC, Markt 51, 17.00 uur, Postbus 5017, 4330 KA Middelburg, tel. 01180-81000 Oost-Souburgseweg 10, 17.00 uur. Postbus 18, 4380 AA Vlissingen, tel. 01184-84000. De Faam en De Vlissinger maken deel uit van de Zeeland Combinatie huis-aan- huisbladen in Zeeland. Totale oplage: 168.170. Groot. Ze is oprecht blij met de oprichting van het op werkdagen tussen 10-15 uur geopende bu reau, waarvan de activiteiten worden gedragen door alle disci plines binnen het ziekenhuis. „Aanvankelijk waren de artsen nogal huiverig. Ze reageerden in de geest van: wat verzinnen ze nu weer. Maar de reacties zijn nu toch wel heel positief geworden". De informatie van de patiënt over ziekten en achtergronden blijft primair een taak van de behande lende artsen en hun ondersteu nende medewerkers. Wat het Patiënten Service Bureau doet is vooral aanvullende informatie verstrekken aan mensen die over bepaalde onderwerpen waar ze nauw mee te maken hebben of krijgen, meer willen weten. Het Patiënten Service Bureau puilt uit van de gerichte folders. Daarnaast heeft men de beschik king over een informatiesysteem, dat met een druk op de knop de gewenste inlichtingen in beeld brengt. En om de informatie nog eens in alle rust thuis te kunnen laten inwerken, krijgt men desge wenst en ook alweer voor niks een printje van de uitleg mee. Maar ook met die overvloed aan informatiemateriaal bij de hand, gaat lang niet elke bezoeker met een folder in de hand het bureau uit. „De mondelinge voorlichting is ontzettend belangrijk", heeft Wilma Boone vastgesteld. Zij zal dan ook niet snel iemand die tele fonisch om toezending van infor matie over een bepaalde ziekte vraagt, enig materiaal toesturen. Liever nodigt ze zo iemand uit eens langs te komen want het doornemen van het foldermateri aal blijkt meestal toch weer een aantal nieuwe vragen op te roe pen. Daarnaast blijkt dat bezoe kers het fijn vinden om nu een plek te hebben, waar ze eens even hun hart kunnen luchten en waar ze een aandachtig oor vinden. Het is niet de taak van het Patiën ten Service Bureau om klachten in behandeling te nemen. Daar voor bestaan procedures die op directieniveau worden aan gestuurd. Het bureau kan wel als doorgeefluik fungeren door sig nalen van onvrede bij patiënten over aangelegenheden binnen het ziekenhuis aan te horen en te registreren, waarna deze informa tie ter kennis van de directie wordt gebracht. Uitingen van onvrede zijn met na me gericht op de lange wachttij den op de spreekuren van de specialisten. Ook via de polikliniek-enquete formulieren bereiken klachten in die richting de directie. Mevrouw De Groot laat weten dat die zaak momen teel uiterst serieus wordt onder zocht. Zo wordt nagegaan of er niet met teveel mensen tegelijk op een bepaalde tijd wordt af gesproken. Daarnaast vindt de directeur het hoog tijd worden dat er fatsoenlijker omgangsvor men in acht worden genomen en dat bezoekers in de wachtruim ten tijdig op de hoogte worden gebracht dat- mogelijk door acu te omstandigheden- het spreek uur uitloopt, waarna desnoods kan worden aangeboden een i Medewerkster Marie Heijgelaar (links) helpt een cliënt. nieuwe arspraak te maken. „Als je de mensen een goede uitleg geeft, dan wordt dat zeker geac cepteerd. Maar voorop staat dat het wachtend publiek recht heeft op informatie". Van 11 tot 18 oktober wordt in Nederland de Wetenschap- en Techniekweek gehouden. Het thema dit jaar is: 'De omgekeer de wereld'. In de Zeeuwse Biblio theek spreekt Benjamin Rossen donderdag 15 oktober over het onderwerp 'schuldig zijn tot de onschuld wordt bewezen. Benjamin Rossen is vooral be kend als auteur van 'Zedenangst, het verhaal van oude pekela', dat de massahysterie beschrijft over vermeende, als clown verklede, kinderpornografen in oude Peke la. In 1989 studeerde Rossen met dit proefschrift af aan de fa culteit der politiek en sociaal- culturele wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Sindsdien trad hij regelmatig op als getuige-deskundige in recht zaken waar valse beschuldigin gen met betrekking tot sexuele kindermishandeling in het spel waren. Zijn ervaring met het justitiële stelsel heeft bijgedragen tot zijn kennis op het gebied van het geheugen van kinderen en het ondervragen van kinderen als getuigen. Rossen zal tijdens de lezing spreken over de neiging bij justitie en hulpverlening om er steeds vaker van uit te gaan dat verdachten al schuldig zijn. Toeristische bedrijfsleven op Walcheren: maak gebruik van de om standigheid dat veel Engelse toeristen op het continent tamelijk ver- keersschuw zijn en attendeer ze er desnoods op de boot op, dat er dicht bij de Olau afmeerplaats in Vlissingen volop mogelijkheden zijn te vinden om een paar dagen of desnoods een hele vakantie genoeg lijk door te brengen. In deze geest legde directeur Dieter Hartmann van de Olauveerdienst Vlissingen-Sheerness dezer dagen een bijzon dere tip neer tijdens een forumbijeenkomst ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van de Middelburgse VVV. mend vanaf de Olau terminal, Ondernemend als Nederlanders en ook inwoners van andere lan- ,v den aan deze kant van het water zijn, maakt men er over het alge meen niet zo'n groot punt van om zich bij een bezoek aan Enge land aan te passen aan het op links rijden gericht verkeers systeem. Daar staat tegenover dat er maar een gering percenta ge Engelsen is, dat zich onbe kommerd op het continent in het rechts rijdend verkeer begeeft. Menig Engelse toerist laat de auto thuis. En veel Engelse pas sagiers, die dan wel zoveel moed hebben verzameld om aan deze zijde van de grote plas met de auto de wal op te gaan, boeken vaak samen met de overtocht op het met 5-sterrencomfort om ringde vervoer via de Olaulijn te gelijk een overnachting in een pal langs de doorgaande route bij Breda gelegen hotel. Voorzichtig getraind op de recht-toe-recht- aan en voor het overgrote deel stoplichtloze rijksweg 58 van Vlissingen tot voorin Brabant, gaat men dan een dag later ver der op verkenning door Ne derland. Dat betekent, dat een belangrijk deel van de Engelse toeristen, ko- ontspannings- attractiemoge lijkheden en verblijfsaccommoda- ties op Walcheren letterlijk links laten liggen. En dat is eigenlijk doodzonde, zo liet de directeur van de veerbootverbinding door schemeren. In tegenstelling tot de Duitsers, die op de eerste plaats voor de zee naar Zeeland komen, leggen de Engelsen meer de nadruk op Sightseeing. Hebben deze verre overkanters eenmaal de weg naar bijvoorbeeld Middelburg we ten te vinden, dan roemen ze de stad als een oord waar het gezel lig winkelen is. Ze treffen er de sfeer die ze zoeken: alles is klein schalig. Je kunt het aanlopen, een belangrijk pluspunt voor mensen zonder eigen vervoer bij de hand. Middelburg, maar ook overig Walcheren zou het feit dat de poort naar Engeland op een tien tal kilometers afstand van toe ristische centra is gelegen, veel beter kunnen uitbuiten door dui delijk aan te geven wat deze streek heeft te bieden. Daar ho ren volgens de Olau-directeui bord de Engelse pasagiers op het rechts rijdend verkeersyssteem, maar menig toerist waagt zich liever niet met de eigen wagen in die zo andere verkeersstroom. Deze week een extra dik ke najaars-Autokrant van drie pagina's met onder meer de gebruikelijke auto-artikelen, nieuws van de beurs in Parijs, Autovisie, Vrouw en Auto en tips voor het winter seizoen. Spec, voor slechtzittende gebitten en ingevallen gezichten REPARATIES: klaar terwijl U wacht! Informatie GRATIS Tel. afspraken 01184-14533 HOBEINSTRAAT 52 - VLISSINGEN Paul Krugerstraat 61 VLISSINGEN Tel.: 01184-12733 normaal 2^- nu 215," (stevig model) normaal nu 115,- Heeft u onze teken- en schildermaterialenkrant niet ontvangen? Dan kunt u hem GRATIS afhalen in de Art-Shop Het bord 'Keep to the right', attendeert Engelsen op andere Het Zeeuwse wandtapijt 'de Ber gen op Zoom' is terug in Middel burg. In 1973 werd het tapijt overgebracht naar Haarlem, waar er 121.000 uren voor nodig wa ren om het te restaureren. Dins dag 13 oktober werd 'de Bergen op Zoom' overgedragen aan de Commissaris van de Koningin, drs. W.T. van Gelder. Het wandtapijt 'de Bergen op Zoom' is het eerste uit de reeks Zeeuwse wandtapijten. Het is bedoeld als herinnering aan de overwinning die de Zeeuwse op de Spaanse vloot behaalde op 29 januari 1574. Dat was op de Oosterschelde, tussen Reimers waal en Bergen op Zoom. Het ta pijt werd in de periode van 1593 toot 1595 geweven door de Delf tenaar Francois Spierincx. Het moest de roem van de Zeeuwen verspreiden die met succes de strijd voor de godsdienst, de vrij heid en het vaderland hadden aangebonden. De tot nu toe gerestaureerde wandtapijten zijn slechts korte tijd in het Zeeuws Museum te be zichtigen. Begin november gaan de tapijten Slag bij Fort den Haak voor een onderhoudsbeurt naar Haarlem. Na terugkeer van deze tapijten wordt een tentoonstel ling over de Zeeuwse wandtapij ten gemaakt met als titel 'in naam van Oranje'. Deze expositie is te zien van april 1993 tot en met 5 september 1993. verkeersssituatie. dan wel goede rechtstreekse openbare vervoersverbindingen bij, maar ook aantrekkelijke ver- blijfsarrangementen. Dieter Hartmann had nog meer interessante suggesties. Hij vindt dat moet worden nagegaan in hoeverre het nu over het alge meen tamelijk kaal en koel gepre senteerde monumentenschoon van Middelburg zodanig attrac tief kan worden voorgesteld dat de hele gezinsdoelgroep er en thousiast door raakt en ouders niet langer ongeïnteresseerde kinderen met tegenzin langs al dat erfgoed van de voorvaderen moeten slepen. In dat verband verwees de Olau- directeur naar de aanpak in de Noordengelse vestingstad York, een toeristenoord waar vele spo ren naar eeuwen terug voeren. De bezoekers worden daar op be paalde plaatsen geconfronteerd met mensen die volgens de mo de van een zestiende eeuwse collega van ontwerper Frank Go- vers zijn gekleed. En je kunt er te vens spijs en drank krijgen, die doen denken aan die tijd. Maar ook minder ver van huis blijkt vol- FOTO ANDA VAN RIET gens Dieter Hartmann aan de be zichtiging van oude panden een meerwaarde kan worden gege ven. Bij de bezichtiging vari het Muiderslot maken gidsen bij hun tekst en uitleg gebruik van oude spreekwoorden. Deze spreek woorden worden aan de hand van het tentoongestelde meteen verduidelijkt. Hartmann voor zijn gehoor van toeristische organisa toren, bedrijfsvoerders en regio nale bestuurders: 'pronk eens op een andere, meer sprekende ma nier met uw monumenten'. Voor een goede gastenopvang staat volgens de Olaudirecteur een toerist-vriendelijke opstelling voorop. Op dat punt valt er nog wel het een en ander te verbete ren. Als voorbeeld noemde Hart mann de verwarrende en ook wel gevaren scheppende situatie voor Olaureizigers, die te voet naar Vlissingen willen maar door misleidende verkeersborden al leen maar verder van deze be stemming vandaan verzeild raken. Bij de Olau-afrit attendeert een Uw kleurenrolletje twee keer afgedrukt op Kodak Royal Paper voor maar 3,75 in plaats van 7,50 extra? juist! Middelburg. Lange Geere 28 (naast ANWB) In samenwerking met Reisbureau Carlier biedt de Faam de lezers de mogelijkheid van een uitstapje naar het bruisende Maastricht. Zie el ders in deze krant. Met hun decoratieve paarswitte bladeren zijn onze sierkolen of Brassica's een sie raad voor uw tuin of bal kon. Zet ze op een zonnig of halfbeschaduwd plekje en u heeft er tot diep p> AC in het najaar pie- zier van. Nu 3 voor W (of 2,95 per stuk) KOUDEKERKE Galgeweg 5, tel. 01185-1623 T

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 1