Historam a 10.000 Afscheid Verkeersveiligheid Motor af 60 km rond Veerse Meer Vlissingen halve eeuw geleden Milieuwinkel Provincie Zeeland Directie Milieu en Waterstaat Bekendmaking rectificatie Prijs Receptie COMMISSIES Minder auto's op de weg en de verkeersveiligheid vergroten zijn hoofdpunten van het provinciale verkeer- en vervoerbeleid. Zeeuwsch- Vlaanderen Minder auto's Onderwijs ZEELAND MIDDELLANGE FIETSROUTE RIJKER Zeeland heeft met de realisering van het 'Rondje Veerse Meer' voor het eerst een middellange fiets route binnen de provinciegrenzen gekregen. In de loop van de jaren zijn telkens nieuwe stukjes fietspad aangelegd. Dezer weken kwam er een nog ontbrekende schakel bij in de vorm van een pad dat op de Bevelandse oever vlak langs de waterkant voert en bij Kortgene op het bestaande wegennet aansluit. Dat maakte het 'Rondje Veerse Meer' compleet. Aanvraag Sturm en Dekker te Oostkapelle TENTOONSTELLING BIJ VIERING HONDERD JAAR VVV-VL/SS/NGEN Êsi Allure Woensdag 24 juni 1992 ABDIJ Historama Abdij Middelburg heeft donderdag 18 juni zijn tiendui zendste betalende bezoekster verwelkomd. Mevrouw Ligtvoet uit Tholen kreeg een feestelijk onthaal op het kloosterhof, het binnen- pleintje van Historama. Mevrouw Ligtvoet is lerares en was met haar klas uit het Speciaal Voortgezet Onderwijs op zomerkamp in Vrou wenpolder. De tienduizendste bezoekster kreeg uit handen van gedeputeer de mevrouw G. de Vries - Hom mes een zomerboeket en boek werken over de Middelburgse ab dij en de Zeeuwse wandtapijten. De klas van mevrouw Ligtvoet is uitgenodigd voor een gratis be zoek aan Historama. Met tienduizend bezoekers bin nen twee maanden maakt Histo rama een goede start. In de prog nose voor dit jaar is uitgegaan van maximaal 35 duizend bezoekers. De groep kinderen in de leeftijd van viertotelf jaarneemttien pro cent van het bezoek voor zijn re kening; de senioren vijftien pro cent. Naar nationaliteiten bezien passeerden behalve Zeeuwen en andere Nederlanders, Belgen, Fransen, Spanjaarden, Italianen, Duitsers, Scandinaviërs, Britten, Amerikanen en Russen de kassa. Commissaris van de Koningin met pensioen. Vrijdag 26 juni komen Provincia le Staten van Zeeland bijeen in een extra vergadering om af scheid te nemen van hun voorzit ter, Commissaris der Koningin dr. C. Boertien. De vergadering is openbaar en begint om 14.30 in de Statenzaal, Abdij 10 in Mid delburg. In tegenstelling tot de gewone statenvergaderingen is het aantal sprekers beperkt. Het woord wordt gevoerd door de heer Boer tien, gedeputeerde ing. A.M. Dek, tevens waarnemend commissa ris en door de heer P.J. Everaert, nestor van de staten. De nestor is het statenlid met het meeste aan tal dienstjaren in de staten. Er is een openbare receptie na af loop van de statenvergadering. De receptie is van 16.00 uur tot 18.30 uur en vindt plaats in het statencomplex. Abdij 10 in Mid delburg. De heer Boertien is commissaris in Zeeland sinds 1975. Voor die tijd was hij onder andere lid van de Tweede Kamer voor de Anti Revo lutionaire Partij, lid van het Euro pees Parlement en minister van ontwikkelingssamenwerking. BB De twintig minuten durende vi deofilm over de Abdij door de eeuwen heen, heeft een derde prijs gewonnen op het SAM- festival. De abdijfilm is hierdoor genomineerd voor het Interna tionale Film- en Videofestival (IFV) dat elk najaar in een we reldstad plaatsvindt. Vorig jaar was dat Tokyo. De videofilm is een van de onder delen van de tentoonstelling en is permanent te zien in Historama Abdij Middelburg. dr. C. Boertien Over de evaluatie van het be leidsplan Oosterschelde neemt de Stuurgroep Oosterschelde maandag 29 juni een standpunt in. De vergadering begint om 14.00 uur in de Stadsschouwburg, Mo lenwater 99 in Middelburg. Aan het begin van de vergadering is er gelegenheid gebruik te ma ken van het spreekrecht. De provinciale milieuraad verga dert donderdag 2 juli, aanvang 14.30 uur, in het provinciehuis. Sint Pieterstraat 42 in Middel burg. Aan de orde komen het concept milieuprogramma 1993, het ont werp - bodemsaneringsprogram ma 1993 en het tweede struc tuurschema electriciteitsvoorzie- ningen. De milieuraad biedt geen spreekrecht. Beide vergaderingen zijn open baar. De vergaderstukken liggen ter inzage in het informatiecen trum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg. DE FAAM - DE VLISSINGER 13 I EUWS Dit jaar is f 428.000,— beschik baar voor het in te stellen fonds verkeer en vervoer, is het voor stel van gedeputeerde staten. Het geld zal vooral gebruikt wor den om de groei van het autover keer te verminderen en voor het verhogen van de veiligheid op de Zeeuwse wegen. Provincialesta- ten zullen in de statenvergade ringvan 10 juli een besluit nemen over de voorstellen van het dage lijks provinciebestuur. Als de staten accoord gaan met de instelling van het fonds kun nen de statenleden in dezelfde vergadering al een besluit nemen over een tweetal uitgaven. De ge deputeerden stellen voor vijftig duizend gulden te besteden aan een communicatieplan verkeers veiligheid Zeeuwsch-Vlaanderen; veertigduizend gulden zou gere serveerd moeten blijven als ga rantiestelling voor de Zomerbus en NS-Strandexpres gezamenlijk. De verkeersveiligheid in Zeeuwsch-Vlaanderen steekt on gunstig af bij de rest van Zeeland. In 1991 verdubbelde het aantal doden op de weg in Zeeuwsch- Vlaanderen. In dat jaar vielen al leen al in West-Zeeuwsch-Vlaan- deren 22 dodelijke slachtoffers. Veel dodelijke slachtoffers vielen op de zogeheten blackspots, dat zijn kruispunten buiten de be bouwde kom waar in een periode van drie jaar meer dan tien onge lukken gebeuren. In de periode 1988 tot en met 1990 waren er in Zeeuwsch- Vlaanderen 17 blackspots; dat is bijna de helft van alle blackspots in Zeeland. Op deze zeventien blackspots vielen 18 doden, dat is 86% van de dodelijke slachtof fers in heel Zeeland. Behalve de ongelukken op de blackspots ge beurde een kwart van de ongeval len op gevaarlijke wegvakken. Zeeuwsch-Vlaanderen kent 35 van deze wegvakken met een to tale lengte van 98 kilometer. Onderzoek heeft aangetoond dat een groot deel van het leed voorkomen kan worden door ge dragsverandering van de wegge bruiker. Vandaar dat er geld moet komen voor een communicatie plan verkeersveiligheid. In een grootscheepse publici teitscampagne wordt de wegge bruiker indringend benaderd en geïnformeerd over allerlei ver- keersacties. Behalve voorlichting is er sprake van een verscherpt politietoezicht. Met name is er aandacht voor de aanpak van ho ge rijsnelheden, het tegengaan van alcoholgebruik, het gebruik van veiligheidsgordels voor en achter, het gedrag van (brom)fiet- sers, ouderen en jongeren, over steken, vrachtverkeer en recrea tief verkeer. De uitvoering van het communicatieplan gaat 200 dui zend gulden kosten. Het rijk be taalt 100 duizend gulden, de gemeenten vijftigduizend en de provincie vijftigduizend gulden. Bovendien betaalt rijkswater staat de installatie van een aantal camera's die snelheidsovertre dingen kunnen vastleggen. De camera's komen op de rijkswe gen 58 en 61, tussen Breskensen Hoek. Het dagelijks provinciebestuur wil veertigduizend gulden reser veren als garantiestelling voor Zomerbus en NS-Strandexpres. De bedoeling van Zomerbus en Strandexpres is de stranden en andere toeristische trekpleisters bereikbaar te maken per open baar vervoer. Men gaat er van uit dat minder auto's op de weg het resultaat is. In maart van dit jaar heeft de provincie al 130 duizend gulden beschikbaar gesteld voor deze aanvulling op het openbaar vervoer. Rijk en gemeenten dra gen minder bij dan voorgaande ja ren. Vandaar dat de provincie nu nog eens vijftienduizend gulden wil reserveren als gevolg van de Het gaat goed met de milieuwin kel in Middelburg, schrijft de stichting MicMec in zijn tweede Nieuwsbrief. In maart, de maand van de opening, trok de winkel zo'n 25 bezoekers per week. In april liep dat op tot 30, in de mooi- weer-maand mei toch nog 15 be zoekers per week. De medewerkers van de milieu winkel, allen vrijwilligers, probe ren een antwoord te geven op de meest uiteenlopende vragen. De tot nu toe gestelde vragen had den te maken met bouwen en mi lieu, afval, materiaal voor scrip ties, productinformatie, natuur en stank en tuinafval. De meeste vra genstellers zijn burgers, een kwart van de vragen is afkomstig uit het onderwijs, leerlingen en leerkrachten. Ook verenigingen en bedrijven weten de milieuwin kel te vinden. Behalve het beantwoorden van vragen verzorgt de winkel thema gerichte presentaties, bijvoor beeld over de mogelijkheden de enorme hoeveelheden afval te be perken. Sinds kort is er een Mic-mobiel. Geen auto maar een kraam die beschikbaar is voor braderieën, verminderde bijdrage van de ge meenten en 25 duizend gulden vanwege de lagere bijdrage van het rijk. De gedeputeerden hebben het bedrag van ruim vier ton voor het fonds verkeer en vervoer weten te vinden door het nog niet uitgege ven geld van drie begrotingspos ten van dit jaar samen te voegen. Het fietspadenfonds heeft zijn tijd gehad omdat in de toekomst de aanleg van nieuwe fietspaden be taald kan worden met het geld dat gemoeid is met de uitvoering van het urgentieschema provinciale wegen; bijna dertig procent van dit geld is gereserveerd voor aan leg en verbetering van fietspaden. Verder zijn de aparte begrotings posten voor verkeersveiligheid en dat van experimenten voor open baar vervoer opgenomen in het nieuwe fonds. Het is de bedoeling dat de gede puteerden beslissen over uitga ven beneden tienduizend gul den. Hogere uitgaven gebeuren na instemming van de staten commissie voor verkeer en wa terstaat en voor algemeen be stuur. buurtfeesten, milieudagen en dergelijke. In de kraam is informatie te krijgen over natuur- en milieuorganisa ties op Walcheren en over Mic Mec zelf. Vanzelfsprekend kun nen vrijwilligers zich melden. Voor de scholen heeft de milieu winkel een reeks lesbrieven, pro jectbeschrijvingen en leskisten, bijvoorbeeld een bomenkist en een waterkist. Er is een kist "schor en slik" en een over "zee en strand". Vanaf vijf november is de vogelkist klaar. Alles is te leen en de les brieven kunnen gekopieerd wor den. MicMec organiseert regelmatig cursussen voor natuurgidsen. De cursus duurt anderhalf jaar en leidt op tot het behalen van het of ficiële diploma van het Instituut voor Natuurbeschermingsedu catie (IVN) voor "natuur- en mi- lieueducatief medewerker". De milieuwinkel is te vinden in Middelburg, op het adres Rei gerstraat 2; dat is vlak bij de Lan ge Jan. De winkel is dinsdag tot en met vrijdag open van half twee tot vijf uur, zaterdag van elf tot drie uur. Het telefoonnummer is 01180-33419. h De Provinciale Stoomboot diensten (PSD) zijn een actie be gonnen tegen draaiende moto ren van stilstaande voertuigen op de veerpleinen en op de boten. De lokettisten op de veerpleinen reiken viertalige folders uit. De oproep in de folder luidt, de motor af te zetten direct na aankomst op plein of boot en de motor pas te starten als de rij waarin men staat aan de beurt is te vertrekken. -'-'-£i35fcV1 Abdijnieuws is de informatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie: bureau voorlichting Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg telefoon 01180-31392 De route meet 60 km en is twee zijdig bewegwijzerd. Fietsers be leven een wisselend landschap; op het ene moment temidden van veel groen, even later door een vlak polderland, dan weer langs de rand van het meer, met leuke doorkijkjes richting Veere en eilandjes. Voor wie veel tijd en een goede conditie heeft, is het een uitdaging om het over Walchers- en Noord- en Zuid- Bevelands gebied uitgezette tra ject volledig af te leggen. Maar in de zomermaanden kan ook een deel van de route worden gere den door een attractieve fietspauze te benutten en gebruik te maken van de toeristische veerdienst die wordt onderhou den tussen Veere aan de ene en Kamperland aan de andere kant van het meer. Het gaat hier om een historisch pontje dat ten be hoeve van de toerist tijdelijk nieuw leven wordt ingeblazen. De veerdienst was er destijds om geïsoleerde Zeeuwse gebieden met elkaar te verbinden. Sinds het Veerse Gat in 1961 werd af gesloten en het Veerse Meer ont stond, had die veerdienst geen nut meer omdat de Veersegat- dam een nieuwe verkeersverbin ding was gaan vormen. Tegelijk met de ingebruikneming van het laatste stukje fietspad in de route kwam ook - in twee ta len, Duits en Nederlands - een routebeschrijving uit van het 'Rondje Veerse Meer'. Naast al gemene informatie over het ont staan van het Veerse Meer als ouverture van de uitvoering van de Deltawerken, krijgt de fietser in die beschrijving veel gegevens aangereikt over zaken die onder weg vragen kunnen oproepen. Zo wordt het merkwaardige fe nomeen belicht van de forellen- vissers, die bij de Veersegatdam als het ware door de vis het wa ter in worden gelokt, de geschie denis van Vrouwenpolder als vroeger bedevaartsoord wordt uit de doeken gedaan en er wordt uitgebreid in geïnformeerd over de natuurgebieden waar men on derweg langs komt. Deze door 'Natuurmonumenten' als een Zicht op het meer vanaf de wallekant bij de Campveerse Toren in Veere, Nederlands oudste herberg. kostbaar bezit gekoesterde terrei nen zijn voor een deel ook vanaf de fietsroute te bezichtigen. Zo kan men nabij Arnemuiden vanaf de weg de bedrijvigheid gade slaan op de Middelplaten, een bij watervogels geliefd gebied. De routebeschrijving maakt gewag van een Veerse Meer vogelpopu latie met rond 65 soorten vogels. In de winter verblijven er in het Veerse Meergebied zo'n 50.000 vogels. Aanvraag Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 12 van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne het vol gende bekend. De firma Sturm en Dekker te Oostkapelle heeft bij hen op 28 april 1992 een aanvraag tot verlenging van de vergunning inge volge de Afvalstoffenwet ingediend. Het betreft een bewerkingsinrichting voor bouw- en sloopafval en de daarbij behorende opslag. De inrichting is gelegen op een perceel aan de Kleverskerkseweg en Uyterschootweg te Middelburg, kadastraal bekend ge meente Middelburg, sectie M, nr. 322. Ter inzage De aanvraag met bijlagen en overige stukken liggen voor een ieder ter inzage van 25 juni 1992 tot en met 24 juli 1992 op de volgende plaatsen en tijden: in het gemeentehuis van Middelburg, op werkdagen van 8-12 en van 13-17 uur en iedere donderdagavond van 18-21 uur (na telefonische afspraak: 01180-75000, tst. 241); bij de directie Milieu en Waterstaat, afdeling Milieubeheer, Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. Na 24 juli 1992 tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de vergunning, liggen de stuk ken ter inzage op bovengenoemde plaatsen op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. Bezwaren Een ieder kan bij Gedeputeerde Staten van Zeeland, Directie Milieu en Waterstaat, Postbus 165, 4330 AD Middelburg een gemotiveerd bezwaarschrift indienen tegen de aanvraag en wel tot en met 24 juli 1992. Tegelijkertijd met het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek worden ingediend om persoonlijke gegevens niet be kend te maken. Indien daar om verzocht wordt, kunnen tot en met 17 juli 1992 tegen de aanvraag mondelinge bezwaren worden ingebracht. Hierbij wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld aanwezig te zijn (01180-31773). De fietsroute leidt onder meer ook langs het 'Zilveren Schor' een op een, door afsluiting van het Veerse Gat droog gevallen schor opgetrokken veelzijdig ont moetingscentrum voor de jeugd, in 1963 door koningin Juliana en Prins Bernhard bij hun zilveren huwelijksfeest aan de samenle ving geschonken. Het complex heeft thans de functie gekregen van nationaal centrum voor de gehandicap tensport. De routebeschrijving van het 'Rondje Veerse Meer' is - voorzien van deelkaarten - voor de prijs van f 2,50 verkrijgbaar bij de vvv's rond het meer. Natte golven en droge handdoeken. Zo luidt de titel van de ten toonstelling die van 18 juni tot 28 augustus te zien is in het Gemeente-archief aan de Hellebardierstraat in Vlissingen. De exposi tie geeft een beeld van de ontwikkeling van de stad als toeristische trekpleister in de periode van 1873 tot 1940. De bezoeker ziet hoe Vlissingen winkeliers, in zowel de Schel- in die tijd dankzij de inspanning van vooruitstrevende stads bestuurders en later ook van di recteuren van De Schelde, langzaam uitgroeide tot een heu se badplaats met koetsjes op het strand, een wandelpier en tiental len hotels aan de Boulevard. De vele schepen die onder de kust op de Westerschelde strandden, vormen een ander onderdeel van de tentoonstelling. LEKKO VBS, de Vereniging van Belangstellen den voor de Sleepvaart, toont op een maquette van de Vlissingse kustlijn een aantal strandingen van schepen die hebben plaats gevonden. Een derde aspect van het Vlissingse verleden is terug te vinden in 170 etalages van destad zelf als in Souburg. Daar zijn foto's te zien die een beeld geven van de omgeving in een ver of nabij verleden. De enorme veranderingen in Vlis singen vallen het eerste op bij het zien van de vele foto's uit de rijke verleden tijd. Een schitterende boulevard met hotels en statige huizen, een wandelpier en een strand vol koetsjes en rieten strandstoelen. Ergens verderop het vliegveld en een foto van het rijke interieur van de salon aan boord van één van de schepen van de Stoomvaartmaatschappij Zeeland: De beste, veiligste en snelste route naar Engeland, zegt de affiche. De titel van de expositie 'Natte golven en droge handdoeken' werd ontleend aan een artikel in het Algemeen Handelsblad uit 1885 waarin de schrijver rea geert op de bouw van Grand Ho tel dés Bains (het latere Britannia) in datzelfde jaar. Daarin stelt hij dat er meer voor nodig is om Vlissingen tot badplaats te ver heffen dan het bouwen van een badhotel alleen. „En dat hebben verschillende bestuurders in Vlis singen indertijd ook goed begre pen", vertelt Adri Meerman, waarnemend gemeente-archiva ris en organisator van deze ten toonstelling. Het eerste badle ven dateert uit 1872. Toen begon een zekere Scheijbeler een bad paviljoen aan de boulevard. Er waren echter geen verbindingen tussen de stad, het strand en het station. Alles lag mijlen ver uit el kaar en was moeilijk bereikbaar. Inmiddels begon de Stoomvaart- 1 A li J»! |V Adri Meerman geeft uitleg bij de tentoonsteling. maatschappij Zeeland op Enge land te varen en roept Flusching uit als de opening naar het conti nent. Dan komen de verbindin gen langzaam tot stand. Toch zal pas met de komst van de ambi tieuze burgemeester Carel Albert van Woelderen in 1919 een wer kelijke impuls gegeven worden voor een drieledige ontwikkeling van Vlissingen: Het havengebied, de industrie en de badplaats". Vanaf 1919 tot het begin van de oorlog 1940-1945 zal Vlissingen niet alleen uitgroeien tot een bad plaats van allure, maar ook tot een stad met een achterland. De verbindingen worden verbeterd, de promotie komt op gang en het achterland aantrekkelijk ge maakt. Onder Van Woelderen wordt niet alleen een wandelpier in zee gerealiseerd, maar ook een vliegveld en er worden rijwielpa den langs de duinen aangelegd. Ook het Nollebos ontstaat in die tijd. Zelfs had de voortvarende burgemeester plannen voor een dierenpark in de richting van Dis hoek, maar zover is het nooit ge komen door de oorlog. „Hij probeerde van Vlissingen werke lijk een goed produkt te maken, maar de oorlog heeft zijn levens werk totaal verwoest. Alles is weggebombardeerd. Misschien wel de reden waarom hij in 1945 een eind aan zijn leven heeft ge maakt, toen hij na krijgsgevan genschap terugkeerde naar de Scheldestad", veronderstelt Meerman. „Na de oorlog kregen haven en industrie prioriteit bij de economi sche wederopbouw. Pas de laat ste tien jaar is er begonnen aan de toeristische opbouw van Vlis singen en kunnen ook de laatste plannen van Van Woelderen ge realiseerd worden. Vlissingen heeft nu naast een mooie boule vard ook genoeg andere zaken te bieden. Een Iguana, een zomers Straatfestival, een nieuw winkel centrum en binnenkort een aan trekkelijk Arsenaalgebied. Eigenlijk begint de stad nu weer zijn oude allure terug te krijgen. Wie de tentoonstelling bezoekt kan dat met eigen ogen zien", al dus de archivaris. 'Natte golven en droge handdoe ken' is op werkdagen te bezichti gen van 9 tot 16.30 uur in het Gemeentearchief aan de Helle bardierstraat 2 in Vlissingen. De toegang is gratis.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 13