Historam a 10.000
Afscheid
Verkeersveiligheid
Motor af
60 km rond Veerse Meer
Vlissingen halve eeuw geleden
Milieuwinkel
Provincie Zeeland Directie Milieu en Waterstaat
Bekendmaking rectificatie
Prijs
Receptie
COMMISSIES
Minder auto's op de weg en de verkeersveiligheid vergroten zijn
hoofdpunten van het provinciale verkeer- en vervoerbeleid.
Zeeuwsch-
Vlaanderen
Minder auto's
Onderwijs
ZEELAND MIDDELLANGE FIETSROUTE RIJKER
Zeeland heeft met de realisering van het 'Rondje
Veerse Meer' voor het eerst een middellange fiets
route binnen de provinciegrenzen gekregen. In de
loop van de jaren zijn telkens nieuwe stukjes
fietspad aangelegd. Dezer weken kwam er een nog
ontbrekende schakel bij in de vorm van een pad dat
op de Bevelandse oever vlak langs de waterkant
voert en bij Kortgene op het bestaande wegennet
aansluit. Dat maakte het 'Rondje Veerse Meer'
compleet.
Aanvraag Sturm en Dekker te Oostkapelle
TENTOONSTELLING BIJ VIERING HONDERD JAAR VVV-VL/SS/NGEN
Êsi
Allure
Woensdag 24 juni 1992
ABDIJ
Historama Abdij Middelburg heeft donderdag 18 juni zijn tiendui
zendste betalende bezoekster verwelkomd. Mevrouw Ligtvoet uit
Tholen kreeg een feestelijk onthaal op het kloosterhof, het binnen-
pleintje van Historama. Mevrouw Ligtvoet is lerares en was met haar
klas uit het Speciaal Voortgezet Onderwijs op zomerkamp in Vrou
wenpolder.
De tienduizendste bezoekster
kreeg uit handen van gedeputeer
de mevrouw G. de Vries - Hom
mes een zomerboeket en boek
werken over de Middelburgse ab
dij en de Zeeuwse wandtapijten.
De klas van mevrouw Ligtvoet is
uitgenodigd voor een gratis be
zoek aan Historama.
Met tienduizend bezoekers bin
nen twee maanden maakt Histo
rama een goede start. In de prog
nose voor dit jaar is uitgegaan van
maximaal 35 duizend bezoekers.
De groep kinderen in de leeftijd
van viertotelf jaarneemttien pro
cent van het bezoek voor zijn re
kening; de senioren vijftien pro
cent. Naar nationaliteiten bezien
passeerden behalve Zeeuwen en
andere Nederlanders, Belgen,
Fransen, Spanjaarden, Italianen,
Duitsers, Scandinaviërs, Britten,
Amerikanen en Russen de kassa.
Commissaris van de
Koningin met pensioen.
Vrijdag 26 juni komen Provincia
le Staten van Zeeland bijeen in
een extra vergadering om af
scheid te nemen van hun voorzit
ter, Commissaris der Koningin dr.
C. Boertien. De vergadering is
openbaar en begint om 14.30 in
de Statenzaal, Abdij 10 in Mid
delburg.
In tegenstelling tot de gewone
statenvergaderingen is het aantal
sprekers beperkt. Het woord
wordt gevoerd door de heer Boer
tien, gedeputeerde ing. A.M. Dek,
tevens waarnemend commissa
ris en door de heer P.J. Everaert,
nestor van de staten. De nestor is
het statenlid met het meeste aan
tal dienstjaren in de staten.
Er is een openbare receptie na af
loop van de statenvergadering.
De receptie is van 16.00 uur tot
18.30 uur en vindt plaats in het
statencomplex. Abdij 10 in Mid
delburg.
De heer Boertien is commissaris
in Zeeland sinds 1975. Voor die
tijd was hij onder andere lid van de
Tweede Kamer voor de Anti Revo
lutionaire Partij, lid van het Euro
pees Parlement en minister van
ontwikkelingssamenwerking. BB
De twintig minuten durende vi
deofilm over de Abdij door de
eeuwen heen, heeft een derde
prijs gewonnen op het SAM-
festival. De abdijfilm is hierdoor
genomineerd voor het Interna
tionale Film- en Videofestival
(IFV) dat elk najaar in een we
reldstad plaatsvindt. Vorig jaar
was dat Tokyo.
De videofilm is een van de onder
delen van de tentoonstelling en is
permanent te zien in Historama
Abdij Middelburg.
dr. C. Boertien
Over de evaluatie van het be
leidsplan Oosterschelde neemt
de Stuurgroep Oosterschelde
maandag 29 juni een standpunt
in.
De vergadering begint om 14.00
uur in de Stadsschouwburg, Mo
lenwater 99 in Middelburg.
Aan het begin van de vergadering
is er gelegenheid gebruik te ma
ken van het spreekrecht.
De provinciale milieuraad verga
dert donderdag 2 juli, aanvang
14.30 uur, in het provinciehuis.
Sint Pieterstraat 42 in Middel
burg.
Aan de orde komen het concept
milieuprogramma 1993, het ont
werp - bodemsaneringsprogram
ma 1993 en het tweede struc
tuurschema electriciteitsvoorzie-
ningen. De milieuraad biedt geen
spreekrecht.
Beide vergaderingen zijn open
baar. De vergaderstukken liggen
ter inzage in het informatiecen
trum van de provincie, Abdij 9 in
Middelburg.
DE FAAM - DE VLISSINGER
13
I EUWS
Dit jaar is f 428.000,— beschik
baar voor het in te stellen fonds
verkeer en vervoer, is het voor
stel van gedeputeerde staten.
Het geld zal vooral gebruikt wor
den om de groei van het autover
keer te verminderen en voor het
verhogen van de veiligheid op de
Zeeuwse wegen. Provincialesta-
ten zullen in de statenvergade
ringvan 10 juli een besluit nemen
over de voorstellen van het dage
lijks provinciebestuur.
Als de staten accoord gaan met
de instelling van het fonds kun
nen de statenleden in dezelfde
vergadering al een besluit nemen
over een tweetal uitgaven. De ge
deputeerden stellen voor vijftig
duizend gulden te besteden aan
een communicatieplan verkeers
veiligheid Zeeuwsch-Vlaanderen;
veertigduizend gulden zou gere
serveerd moeten blijven als ga
rantiestelling voor de Zomerbus
en NS-Strandexpres gezamenlijk.
De verkeersveiligheid in
Zeeuwsch-Vlaanderen steekt on
gunstig af bij de rest van Zeeland.
In 1991 verdubbelde het aantal
doden op de weg in Zeeuwsch-
Vlaanderen. In dat jaar vielen al
leen al in West-Zeeuwsch-Vlaan-
deren 22 dodelijke slachtoffers.
Veel dodelijke slachtoffers vielen
op de zogeheten blackspots, dat
zijn kruispunten buiten de be
bouwde kom waar in een periode
van drie jaar meer dan tien onge
lukken gebeuren.
In de periode 1988 tot en met
1990 waren er in Zeeuwsch-
Vlaanderen 17 blackspots; dat is
bijna de helft van alle blackspots
in Zeeland. Op deze zeventien
blackspots vielen 18 doden, dat is
86% van de dodelijke slachtof
fers in heel Zeeland. Behalve de
ongelukken op de blackspots ge
beurde een kwart van de ongeval
len op gevaarlijke wegvakken.
Zeeuwsch-Vlaanderen kent 35
van deze wegvakken met een to
tale lengte van 98 kilometer.
Onderzoek heeft aangetoond
dat een groot deel van het leed
voorkomen kan worden door ge
dragsverandering van de wegge
bruiker. Vandaar dat er geld moet
komen voor een communicatie
plan verkeersveiligheid.
In een grootscheepse publici
teitscampagne wordt de wegge
bruiker indringend benaderd en
geïnformeerd over allerlei ver-
keersacties. Behalve voorlichting
is er sprake van een verscherpt
politietoezicht. Met name is er
aandacht voor de aanpak van ho
ge rijsnelheden, het tegengaan
van alcoholgebruik, het gebruik
van veiligheidsgordels voor en
achter, het gedrag van (brom)fiet-
sers, ouderen en jongeren, over
steken, vrachtverkeer en recrea
tief verkeer. De uitvoering van het
communicatieplan gaat 200 dui
zend gulden kosten. Het rijk be
taalt 100 duizend gulden, de
gemeenten vijftigduizend en de
provincie vijftigduizend gulden.
Bovendien betaalt rijkswater
staat de installatie van een aantal
camera's die snelheidsovertre
dingen kunnen vastleggen. De
camera's komen op de rijkswe
gen 58 en 61, tussen Breskensen
Hoek.
Het dagelijks provinciebestuur
wil veertigduizend gulden reser
veren als garantiestelling voor
Zomerbus en NS-Strandexpres.
De bedoeling van Zomerbus en
Strandexpres is de stranden en
andere toeristische trekpleisters
bereikbaar te maken per open
baar vervoer. Men gaat er van uit
dat minder auto's op de weg het
resultaat is. In maart van dit jaar
heeft de provincie al 130 duizend
gulden beschikbaar gesteld voor
deze aanvulling op het openbaar
vervoer. Rijk en gemeenten dra
gen minder bij dan voorgaande ja
ren. Vandaar dat de provincie nu
nog eens vijftienduizend gulden
wil reserveren als gevolg van de
Het gaat goed met de milieuwin
kel in Middelburg, schrijft de
stichting MicMec in zijn tweede
Nieuwsbrief. In maart, de maand
van de opening, trok de winkel
zo'n 25 bezoekers per week. In
april liep dat op tot 30, in de mooi-
weer-maand mei toch nog 15 be
zoekers per week.
De medewerkers van de milieu
winkel, allen vrijwilligers, probe
ren een antwoord te geven op de
meest uiteenlopende vragen. De
tot nu toe gestelde vragen had
den te maken met bouwen en mi
lieu, afval, materiaal voor scrip
ties, productinformatie, natuur en
stank en tuinafval. De meeste vra
genstellers zijn burgers, een
kwart van de vragen is afkomstig
uit het onderwijs, leerlingen en
leerkrachten. Ook verenigingen
en bedrijven weten de milieuwin
kel te vinden.
Behalve het beantwoorden van
vragen verzorgt de winkel thema
gerichte presentaties, bijvoor
beeld over de mogelijkheden de
enorme hoeveelheden afval te be
perken.
Sinds kort is er een Mic-mobiel.
Geen auto maar een kraam die
beschikbaar is voor braderieën,
verminderde bijdrage van de ge
meenten en 25 duizend gulden
vanwege de lagere bijdrage van
het rijk.
De gedeputeerden hebben het
bedrag van ruim vier ton voor het
fonds verkeer en vervoer weten te
vinden door het nog niet uitgege
ven geld van drie begrotingspos
ten van dit jaar samen te voegen.
Het fietspadenfonds heeft zijn tijd
gehad omdat in de toekomst de
aanleg van nieuwe fietspaden be
taald kan worden met het geld dat
gemoeid is met de uitvoering van
het urgentieschema provinciale
wegen; bijna dertig procent van
dit geld is gereserveerd voor aan
leg en verbetering van fietspaden.
Verder zijn de aparte begrotings
posten voor verkeersveiligheid en
dat van experimenten voor open
baar vervoer opgenomen in het
nieuwe fonds.
Het is de bedoeling dat de gede
puteerden beslissen over uitga
ven beneden tienduizend gul
den. Hogere uitgaven gebeuren
na instemming van de staten
commissie voor verkeer en wa
terstaat en voor algemeen be
stuur.
buurtfeesten, milieudagen en
dergelijke.
In de kraam is informatie te krijgen
over natuur- en milieuorganisa
ties op Walcheren en over Mic
Mec zelf. Vanzelfsprekend kun
nen vrijwilligers zich melden.
Voor de scholen heeft de milieu
winkel een reeks lesbrieven, pro
jectbeschrijvingen en leskisten,
bijvoorbeeld een bomenkist en
een waterkist.
Er is een kist "schor en slik" en
een over "zee en strand". Vanaf
vijf november is de vogelkist
klaar. Alles is te leen en de les
brieven kunnen gekopieerd wor
den.
MicMec organiseert regelmatig
cursussen voor natuurgidsen. De
cursus duurt anderhalf jaar en
leidt op tot het behalen van het of
ficiële diploma van het Instituut
voor Natuurbeschermingsedu
catie (IVN) voor "natuur- en mi-
lieueducatief medewerker".
De milieuwinkel is te vinden in
Middelburg, op het adres Rei
gerstraat 2; dat is vlak bij de Lan
ge Jan. De winkel is dinsdag tot
en met vrijdag open van half
twee tot vijf uur, zaterdag van elf
tot drie uur. Het telefoonnummer
is 01180-33419. h
De Provinciale Stoomboot
diensten (PSD) zijn een actie be
gonnen tegen draaiende moto
ren van stilstaande voertuigen
op de veerpleinen en op de boten.
De lokettisten op de veerpleinen
reiken viertalige folders uit. De
oproep in de folder luidt, de motor
af te zetten direct na aankomst op
plein of boot en de motor pas te
starten als de rij waarin men staat
aan de beurt is te vertrekken.
-'-'-£i35fcV1
Abdijnieuws is de
informatierubriek van de
provincie Zeeland.
Redactie:
bureau voorlichting
Sint Pieterstraat 42,
4331 EW Middelburg
telefoon 01180-31392
De route meet 60 km en is twee
zijdig bewegwijzerd. Fietsers be
leven een wisselend landschap;
op het ene moment temidden
van veel groen, even later door
een vlak polderland, dan weer
langs de rand van het meer, met
leuke doorkijkjes richting Veere
en eilandjes. Voor wie veel tijd en
een goede conditie heeft, is het
een uitdaging om het over
Walchers- en Noord- en Zuid-
Bevelands gebied uitgezette tra
ject volledig af te leggen. Maar in
de zomermaanden kan ook een
deel van de route worden gere
den door een attractieve
fietspauze te benutten en gebruik
te maken van de toeristische
veerdienst die wordt onderhou
den tussen Veere aan de ene en
Kamperland aan de andere kant
van het meer. Het gaat hier om
een historisch pontje dat ten be
hoeve van de toerist tijdelijk
nieuw leven wordt ingeblazen.
De veerdienst was er destijds om
geïsoleerde Zeeuwse gebieden
met elkaar te verbinden. Sinds
het Veerse Gat in 1961 werd af
gesloten en het Veerse Meer ont
stond, had die veerdienst geen
nut meer omdat de Veersegat-
dam een nieuwe verkeersverbin
ding was gaan vormen.
Tegelijk met de ingebruikneming
van het laatste stukje fietspad in
de route kwam ook - in twee ta
len, Duits en Nederlands - een
routebeschrijving uit van het
'Rondje Veerse Meer'. Naast al
gemene informatie over het ont
staan van het Veerse Meer als
ouverture van de uitvoering van
de Deltawerken, krijgt de fietser
in die beschrijving veel gegevens
aangereikt over zaken die onder
weg vragen kunnen oproepen.
Zo wordt het merkwaardige fe
nomeen belicht van de forellen-
vissers, die bij de Veersegatdam
als het ware door de vis het wa
ter in worden gelokt, de geschie
denis van Vrouwenpolder als
vroeger bedevaartsoord wordt uit
de doeken gedaan en er wordt
uitgebreid in geïnformeerd over
de natuurgebieden waar men on
derweg langs komt. Deze door
'Natuurmonumenten' als een
Zicht op het meer vanaf de wallekant bij de Campveerse Toren in Veere, Nederlands oudste
herberg.
kostbaar bezit gekoesterde terrei
nen zijn voor een deel ook vanaf
de fietsroute te bezichtigen. Zo
kan men nabij Arnemuiden vanaf
de weg de bedrijvigheid gade
slaan op de Middelplaten, een bij
watervogels geliefd gebied. De
routebeschrijving maakt gewag
van een Veerse Meer vogelpopu
latie met rond 65 soorten vogels.
In de winter verblijven er in het
Veerse Meergebied zo'n 50.000
vogels.
Aanvraag
Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 12 van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne het vol
gende bekend.
De firma Sturm en Dekker te Oostkapelle heeft bij hen op 28 april 1992 een aanvraag tot verlenging van de vergunning inge
volge de Afvalstoffenwet ingediend. Het betreft een bewerkingsinrichting voor bouw- en sloopafval en de daarbij behorende
opslag.
De inrichting is gelegen op een perceel aan de Kleverskerkseweg en Uyterschootweg te Middelburg, kadastraal bekend ge
meente Middelburg, sectie M, nr. 322.
Ter inzage
De aanvraag met bijlagen en overige stukken liggen voor een ieder ter inzage van 25 juni 1992 tot en met 24 juli 1992 op
de volgende plaatsen en tijden:
in het gemeentehuis van Middelburg, op werkdagen van 8-12 en van 13-17 uur en iedere donderdagavond van 18-21 uur (na
telefonische afspraak: 01180-75000, tst. 241);
bij de directie Milieu en Waterstaat, afdeling Milieubeheer, Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werkdagen van 9-12 en van
14-16 uur.
Na 24 juli 1992 tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de vergunning, liggen de stuk
ken ter inzage op bovengenoemde plaatsen op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur.
Bezwaren
Een ieder kan bij Gedeputeerde Staten van Zeeland, Directie Milieu en Waterstaat, Postbus 165, 4330 AD Middelburg een
gemotiveerd bezwaarschrift indienen tegen de aanvraag en wel tot en met 24 juli 1992.
Tegelijkertijd met het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek worden ingediend om persoonlijke gegevens niet be
kend te maken.
Indien daar om verzocht wordt, kunnen tot en met 17 juli 1992 tegen de aanvraag mondelinge bezwaren worden ingebracht.
Hierbij wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld aanwezig te zijn (01180-31773).
De fietsroute leidt onder meer
ook langs het 'Zilveren Schor'
een op een, door afsluiting van
het Veerse Gat droog gevallen
schor opgetrokken veelzijdig ont
moetingscentrum voor de jeugd,
in 1963 door koningin Juliana en
Prins Bernhard bij hun zilveren
huwelijksfeest aan de samenle
ving geschonken.
Het complex heeft thans de
functie gekregen van nationaal
centrum voor de gehandicap
tensport. De routebeschrijving
van het 'Rondje Veerse Meer' is -
voorzien van deelkaarten - voor
de prijs van f 2,50 verkrijgbaar
bij de vvv's rond het meer.
Natte golven en droge handdoeken. Zo luidt de titel van de ten
toonstelling die van 18 juni tot 28 augustus te zien is in het
Gemeente-archief aan de Hellebardierstraat in Vlissingen. De exposi
tie geeft een beeld van de ontwikkeling van de stad als toeristische
trekpleister in de periode van 1873 tot 1940.
De bezoeker ziet hoe Vlissingen winkeliers, in zowel de Schel-
in die tijd dankzij de inspanning
van vooruitstrevende stads
bestuurders en later ook van di
recteuren van De Schelde,
langzaam uitgroeide tot een heu
se badplaats met koetsjes op het
strand, een wandelpier en tiental
len hotels aan de Boulevard. De
vele schepen die onder de kust
op de Westerschelde strandden,
vormen een ander onderdeel van
de tentoonstelling. LEKKO VBS,
de Vereniging van Belangstellen
den voor de Sleepvaart, toont op
een maquette van de Vlissingse
kustlijn een aantal strandingen
van schepen die hebben plaats
gevonden. Een derde aspect van
het Vlissingse verleden is terug
te vinden in 170 etalages van
destad zelf als in Souburg. Daar
zijn foto's te zien die een beeld
geven van de omgeving in een
ver of nabij verleden.
De enorme veranderingen in Vlis
singen vallen het eerste op bij het
zien van de vele foto's uit de rijke
verleden tijd. Een schitterende
boulevard met hotels en statige
huizen, een wandelpier en een
strand vol koetsjes en rieten
strandstoelen. Ergens verderop
het vliegveld en een foto van het
rijke interieur van de salon aan
boord van één van de schepen
van de Stoomvaartmaatschappij
Zeeland: De beste, veiligste en
snelste route naar Engeland, zegt
de affiche.
De titel van de expositie 'Natte
golven en droge handdoeken'
werd ontleend aan een artikel in
het Algemeen Handelsblad uit
1885 waarin de schrijver rea
geert op de bouw van Grand Ho
tel dés Bains (het latere Britannia)
in datzelfde jaar. Daarin stelt hij
dat er meer voor nodig is om
Vlissingen tot badplaats te ver
heffen dan het bouwen van een
badhotel alleen. „En dat hebben
verschillende bestuurders in Vlis
singen indertijd ook goed begre
pen", vertelt Adri Meerman,
waarnemend gemeente-archiva
ris en organisator van deze ten
toonstelling. Het eerste badle
ven dateert uit 1872. Toen begon
een zekere Scheijbeler een bad
paviljoen aan de boulevard. Er
waren echter geen verbindingen
tussen de stad, het strand en het
station. Alles lag mijlen ver uit el
kaar en was moeilijk bereikbaar.
Inmiddels begon de Stoomvaart-
1
A li
J»!
|V
Adri Meerman geeft uitleg
bij de tentoonsteling.
maatschappij Zeeland op Enge
land te varen en roept Flusching
uit als de opening naar het conti
nent. Dan komen de verbindin
gen langzaam tot stand. Toch zal
pas met de komst van de ambi
tieuze burgemeester Carel Albert
van Woelderen in 1919 een wer
kelijke impuls gegeven worden
voor een drieledige ontwikkeling
van Vlissingen: Het havengebied,
de industrie en de badplaats".
Vanaf 1919 tot het begin van de
oorlog 1940-1945 zal Vlissingen
niet alleen uitgroeien tot een bad
plaats van allure, maar ook tot
een stad met een achterland. De
verbindingen worden verbeterd,
de promotie komt op gang en het
achterland aantrekkelijk ge
maakt. Onder Van Woelderen
wordt niet alleen een wandelpier
in zee gerealiseerd, maar ook een
vliegveld en er worden rijwielpa
den langs de duinen aangelegd.
Ook het Nollebos ontstaat in die
tijd. Zelfs had de voortvarende
burgemeester plannen voor een
dierenpark in de richting van Dis
hoek, maar zover is het nooit ge
komen door de oorlog. „Hij
probeerde van Vlissingen werke
lijk een goed produkt te maken,
maar de oorlog heeft zijn levens
werk totaal verwoest. Alles is
weggebombardeerd. Misschien
wel de reden waarom hij in 1945
een eind aan zijn leven heeft ge
maakt, toen hij na krijgsgevan
genschap terugkeerde naar de
Scheldestad", veronderstelt
Meerman.
„Na de oorlog kregen haven en
industrie prioriteit bij de economi
sche wederopbouw. Pas de laat
ste tien jaar is er begonnen aan
de toeristische opbouw van Vlis
singen en kunnen ook de laatste
plannen van Van Woelderen ge
realiseerd worden. Vlissingen
heeft nu naast een mooie boule
vard ook genoeg andere zaken te
bieden. Een Iguana, een zomers
Straatfestival, een nieuw winkel
centrum en binnenkort een aan
trekkelijk Arsenaalgebied.
Eigenlijk begint de stad nu weer
zijn oude allure terug te krijgen.
Wie de tentoonstelling bezoekt
kan dat met eigen ogen zien", al
dus de archivaris.
'Natte golven en droge handdoe
ken' is op werkdagen te bezichti
gen van 9 tot 16.30 uur in het
Gemeentearchief aan de Helle
bardierstraat 2 in Vlissingen. De
toegang is gratis.