ABDIJ
ZO morbus Zeeu wse overheden werken samen bij de bestrijdi ng van de ge
volgen van ongelukken op het water. Zeeland staat model voor
andere delen van het land.
Wildkamperen
Ongevallenbestrijding
'Over muziek, vrouwen en auto's
moet je niet discussiëren....'
VVV-Vlissingen en Stichting Vlissingen Promotie
leveren kwalitatief hoogwaardige dienstverlening
Provincie Zeeland Directie Milieu en Waterstaat
Bekendmaking
(OM MIHKI KH
Nathalie en Johny na 1 jaar
kampioen van Zuid-Nederland
Show van
old timer
caravans in
Heinkenszand
De Praktijk
Overeenkomsten
BESTUREN IN GEZAMENLIJK JAARVERSLAG 1991:
ANVV
vergadert in
Vlissingen
Ontwerp-vergunningen Hoechst
Muziek
Gordijntjes dicht
Geen feest
Woensdag 17 juni 1992
13
EUWS
Scouting deelt folders uit
Dit jaar zijn er regelmatig acties tegen het wildkamperen. Aan de over
last, door wildkamperen, voor natuur, landschap en inwoners van de
streek moet zo goed als mogelijk een eind worden gemaakt vinden de
bestuurders van de provincie en de recreatiegemeenten.
Ook de provinciale VVV heeft be
lang bij een positief beeld van de
provincie. Vandaar dat de be
stuurders van de verschillende in
stanties elkaar gevonden hebben
en nu voor het tweede achtereen
volgende jaar kiezen voor een ge
coördineerde aanpak. Allereerst
is het belangrijk dat toeristen we
ten dat wildkamperen niet is toe
gestaan. Om die reden is gekozen
voor uitgebreide publieksvoor
lichting. Dat gebeurt op verschil
lende manieren. Om te beginnen
zijn speciale borden ontworpen
om aan te geven dat recreatief
verblijf niet is toegestaan tussen
negen uur 's avonds en zes uur in
de morgen. Deze borden zijn on
dertussen geplaatst op een groot
aantal plekken in Zeeland.
Op een aantal momenten is het te
voorzien dat grote aantallen toe
risten binnen vrij korte tijd Zee
land binnenkomen. Dat is bij
voorbeeld het geval met Hemel
vaart, tegen Pinksteren en aan het
begin van de zomervakanties in
de verschillende delen van Neder
land en Duitsland.
Voor deze momenten heeft de
provinciale vvv "een legertje"
vrijwilligers weten te mobilise
ren om bij drukke verkeersknoop
punten viertalige folders uit te
delen. In Nederlands, Frans,
Duits en Engels wordt de Zeeuw
se gasten onder meer de spelre
gels van het kamperen uitgelegd.
Het uitreiken van de folders ge
beurt dan ook bij de Zeelandbrug
en de benzinestations langs de
invalswegen zijn voorzien van in
formatiemateriaal.
Rond de klok van negenen ('s
avonds) gaan verschillende ge
meentelijke medewerkers op pad
om de eigenaren van campers,
caravans en tenten te wijzen op
de gevolgen van overnachten bui
ten de campings. Regelmatige
publicaties door Nederlandse en
Duitse pers maken dat steeds
meer mensen op de hoogte zijn
van de regels. Als sluitstuk van de
acties en tegelijkertijd het meest
in het oog springend zetten de
bestuurders 's nacht de politie in
tegen overtreders. Een boete van
honderdvijftig gulden en alsnog
verkassen naar een camping is
dan de boodschap. Om alle maat
regelen op elkaar af te stemmen
komt het zogeheten Piketteam re
gelmatig bij elkaar, in ieder geval
tijdens de avonden en nachten
dat er acties zijn. De burge
meesters uit de verschillende de
len van Zeeland zijn vertegen
woordigd door een van hun colle-
Van 1 juli tot 1 september rijdt de
Zomerbus weer langs de hele
Zeeuwse kust. Het lijnennet is
voor het eerst uitgebreid naar de
Zuidhollandse eilanden.
Met deze uitbreiding bedient de
bus nu het hele kustgebied van
Knokke in België tot Ouddorp in
Zuid-Holland. De zomerbus is een
aanvulling op het reguliere open
bare vervoersnet en richt zich op
de drukste toeristische concen
traties. De bussen worden gere
den door het streekvervoersbe-
drijf ZWN en Carlier Tours in Mid
delburg. Het initiatief van de ver
voersbedrijven is mogelijk ge
maakt door subsidies van de pro
vincies Zeeland en Zuid-Holland,
het rijk, gemeenten en het recrea
tief bedrijfsleven.
De zomerbus kent een eigen
kaartsysteem waarbij de prijs
aantrekkelijk wordt gehouden.
De busreizeiger is daardoor in de
meeste gevallen goedkoper uit
dan de automobilist, aldus de
vervoersbedrijven. Terugdringen
van het autoverkeer is dan ook
een belangrijk motief voor de
provincie Zeeland om geld in het
project te stoppen.
De dagtripper kost f 7,50 en is de
hele dag geldig. Men kan reizen op
alle zomerbuslijnen en op een
aantal ZWN-lijnen. Het 'halfuur
tje' kost twee gulden en is een half
uurgeldig naafstempeling. De tijd
wordt'bepaald door de dienstre
geling, vertragingen tellen dus
niet mee.
De bussen die de dienstregeling
van de Zomerbus onderhouden
zijn duidelijk herkenbaar door hun
opvallende logo's. De logo's ko
men ook weer voor op de
dienstregelingen, de halteborden
en de folders.
ga's, de heer A.H. den Boon, bur
gemeester van Veere, heeft de
leiding. De burgemeesters maken
tijdens hun, veelal nachtelijke,
werkzaamheden gebruik van de
adviezen en diensten van de di
recteur van de provinciale vvv en
medewerkers van provincie en
politie. De officier van justitie is ter
plekke om behalve de burge
meesters te adviseren, de aard
van de maatregelen die de politie
moet nemen in goede banen te
leiden. n
De Zeeuwse overheden hebben
besloten voortaan in onderlinge
samenwerking de gevolgen van
ongelukken op de Ooster- en
Westerschelde en aangrenzende
wateren en havens te bestrijden.
De samenwerking was er al wel
maar nu is die formeel geregeld.
De samenwerking garandeert
een sneller en doeltreffender op
treden ten voordele van mens en
milieu.
Er zijn twee samenwerkingover-
eenkomsten afgesloten, een voor
de Oosterschelde en een voor de
Westerschelde. De betrokken
partijen zijn: Rijkswaterstaat di
rectie Zeeland, de regio Schelde-
mond van het Directo
raat-Generaal Scheepvaart en
Maritieme Zaken, de Zeeuwse ge
meenten die aan de betrokken
wateren grenzen en de haven
schappen.
Op de Zeeuwse wateren is sprake
van drukke scheepvaart met extra
veiligheidsrisico's in vergelijking
tot andere wateren door getijstro
men, zandbanken en, op de Wes
terschelde, een kruising van druk
ke vaarroutes. Zo zijn bijvoorbeeld
van de monding van de Wester
schelde tot Terneuzen jaarlijks
zo'n 55.000 scheepsbewegingen
te tellen. Eén schip telt voor twee
bewegingen: naar de haven en te
rug. De binnenvaartschepen zijn
niet meegeteld. Het aandeel van
gevaarlijke stoffen als nafta, LPG
en andere chemicaliën in het to
taal van de lading is vrij groot. Al
met al zijn er te water vele gevaar
lijke situaties en ongelukken
denkbaar waarbij er gevaarlijke
stoffen in het geding zijn. Er kan
brand uitbreken, explosies zijn
mogelijk, gaswolken kunnen ont
snappen. Dit alles kan grote ge
volgen hebben. Mensen kunnen
in nood raken en er kan lucht- en
waterverontreiniging optreden.
Wind en stroming kunnen gevaar
lijke stoffen bovendien snel ver
plaatsen met mogelijk verstrek
kende gevolgen.
Veel geld is al besteed aan de be
vordering van de veiligheid op de
Zeeuwse vaarwegen: een radar
keten langs de Westerschelde
tot Antwerpen; er is een loods-
plicht voor Zeeschepen. Hoewel
de stormvloedkering in de Oos
terschelde is gebouwd om over
stromingen te voorkomen is een
bijkomend voordeel dat de
scheepvaart veiliger wordt door
De statencommissie voor alge
meen bestuur vergadert op vrij
dag 19juni, lO.OOuur.
Op de agenda staan onder meer
personeelsaangelegenheden en
de aardbevingsschade in Lim
burg. De commissie heeft voor
stellen voorbereid .over het
verbeteren van het kruispunt
S7-Langeweg, de jaarstukken
PZBM en NV WOV, het Plan van
aanpak gebiedsgerichte benade
ring Kanaalzone, diverse projec
ten aan provinciale wegen,
ondersteuning volwassenenedu
catie, de versterking van platte-
landsscholen en de visserijnota.
De commissie zal de staten advi
seren over het urgentieschema
wegen 1992 en de wegenfinan
ciering en over brieven van gede-
operationele afspraken over de
samenwerking.
Voor rampbestrijding zijn de ge
meenten de eerstverantwoorde
lijken, maar zij beschikken niet
over de nodige middelen, bijvoor
beeld schepen, om de plek des
onheils te bereiken. In de samen
werkingsovereenkomsten is ge
regeld dat elke instantie mag
rekenen op hulp en bijstand van
de andere partijen.
de vermindering van de stroom
snelheid in het oostelijk deel.
Bij ongevalllen en gevaarlijke si
tuaties moet snel en doeltreffend-
worden gehandeld. Het doel is de
veiligheid van de gebruikers van
de wateren en de omwonenden te
waarborgen en de schade aan na
tuur en milieu te voorkomen of te
beperken.
Kernpunten van de samenwer
kingsovereenkomsten zijn: for
mele afspraken over onderlinge
hulp- en bijstandverlening; een
uniforme regeling voor melding
van alle mogelijke calamiteiten op
de Zeeuwse wateren; concrete
Er is een centraal alarmnummer,
dat van de Regionale Brandweer
Zeeland in Vlissingen, tel.
01184-14444 of het algemene
nummer06-11.
De alarmcentrale zorgt, afhanke
lijk van de aard van het incident,
voor alarmering van de plaatselij
ke brandweer, gemeente(n), poli
tie, andere overheidsinstanties en
betrokken bedrijven. Deze alar
mering gebeurt in overleg met de
beheerdervandevaarweg. Debe
trokken partijen spreken vervol
gens af welke inschepingsplaat
sen zij zullen gaan gebruiken en
zoren ervoor dat schip of schepen
en materiaal zo snel mogelijk de
plek des onheils bereiken.
Een brochure over de ongevallen
bestrijding te water kan door be
langstellenden worden aange
vraagd of afgehaald bij het infor
matiecentrum van de provincie,
tel 01180-31400, Abdij 9 in Mid
delburg.
puteerde staten inzake het
milieufonds, vrouwenomancipa-
tiefacetbeleid en de teelt van Ra
dicchio Rosso.
De vergadering wordt gehouden
in het provinciehuis, Sint Pie
terstraat 42, Middelburg.
Maandag 22 juni bespreekt de
Raad voorde Volksgezondheid de
volgende zaken: de fusering van
de RAVOZ, Stichting Zeeland en
Zeeuws Steunpunt; de concept
statuten van de Zeeuwse Raad
voor de Volksgezondheid, Maat
schappelijke Ontwikkeling en
Cultuur; het standpunt van de ge
zamenlijke raden volksgezond
heid; de gezamenlijke kwaliteits
wet zorginstellingen; de wijziging
van de gezondheidswet; de nota
gezondheidsbeleid 1992; de ge
volgen van de ziekenhuisconcen
tratie op Walcheren voor het
ambulancevervoer; de vervan
ging van ambulances op Walche
ren; het ambulancevervoer op
Schouwen-Duiveland; de vroeg-
opsporing van borstkanker en de
deskundigheidsbevordering ge
riatrie in de 1e-lijn.
De Ravoz vergadert in het ge
bouw van de CZ-groep, Achter
de Houttuinen 8, Middelburg.
De provinciale planologische
commissie vergadert op donder-
dag25juni, lO.OOuur.
Aan de orde komen onder meer
het 2e structuurschema electrici-
teitsvoorzieningen, het jaar
verslag ruimtelijk beleid 1991 en
de eventuele aanwijzing van een
WOV in Borsele.
De PPC vergadert in het pand
Groenmarkt 13 te Middelburg.
Alle vergaderingen zijn openbaar
en de vergaderstukken liggen ter
inzage in het informatiecentrum,
Abdij9, Middelburg. De commis
sies bestuur en volksgezondheid
bieden spreekrecht voor het
publiek. bi
ttóf r',
Abdijnieuws is de
informatierubriek van de
provincie Zeeland.
Redactie:
bureau voorlichting
Sint Pieterstraat 42,
4331 EW Middelburg
telefoon 01180-31392
Het gezamenlijk bureau van de VVV-Vlissingen en de Stichting Vlis
singen Promotie aan de Nieuwendijk in Vlissingen is dé centrale orga
nisatie in Vlissingen geworden op het gebied van recreatie en
toerisme. Vanuit dat Vlissings Buro voor Recreatie en Toerisme wordt
kwalitatief hoogwaardige dienstverlening gevoerd. Dat schrijven de
besturen van beide organisaties in het gezamenlijk jaarverslag 1991.
De conclusie wordt getrokken dat de toeristische promotie die vanuit
het bureau wordt gevoerd een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan
de aantoonbare toename van de bezoekersaantallen in Vlissingen.
„De constante zorg en aandacht voor de kwaliteit van de dienstverle
ning heeft er onder meer toe geleid dat de Vlissingse VVV bij de jaar
lijkse interne publiekstest onder Zeeuwse VVV-kantoren de hoogste
score behaalde", meldt het jaarverslag. De exploitatierekeningen laten
volgens de besturen zien dat men te doen heeft met twee financieel
gezonde organisaties.
Beide organsaties hebben inmiddels gedurende vijf jaar gewerkt van
uit een gezamenlijk kantoor en onder gezamenlijke directie en met
succes getracht de kar van het toerisme in Vlissingen te trekken. Voor
het bestuur is het succes evenwel geen reden om tevreden op de lau
weren te gaan rusten: „We zijn tevreden maar dat kan en mag niet lei
den tot mindere alertheid of betrokkenheid. Het toerisme is voor
Vlissingen nu, maar zeker in de komende jaren, een economische pij
ler van toenemend belang. Het behouden van het hoge niveau van
promotie-activiteiten, dienstverlening, informatieverstrekking en be
middeling heeft bestuurlijk dan ook voor de komende jaren de eerste
prioriteit". Eén van de projecten, die op termijn zullen worden gereali
seerd, is het houden van een Sail-achtig evenement in 1994 in Vlissin
gen. Na gesprekken met organisatoren van gelijksoortige
evenementen in Delfzijl, Zeebrugge en Terschelling werd door het ge
meentebestuur het principebesluit genomen om medewerking te ver
lenen. De organisatie zal in handen komen van een speciaal voor dit
doel op te richten stichting.
Het jaarverslag komt aan de orde tijdens de gezamenlijke Voorjaars
vergadering die maandag 22 juni om 20 uur wordt gehouden in de
vergaderruimte van Thermen Skandia Sauna/Resto aan de Zwanen-
burgseweg 11 in Vlissingen. Tijdens die vergadering zal de leden ook
worden gevraagd goedkeuring te verlenen aan het voornemen van het
bestuur van de VVV-Vlissingen om ing. H.J. Veurink te benoemen tot
erelid in verband met de vele werkzaamheden die hij heeft verricht als'
auteur van het boekje 'Vlissingen door de eeuwen heen'.
Nathalie Bergmans uit Oost-
Souburg en Johny Smolders uit
Middelburg werden begin deze
maand kampioen van Zuid-
Nederland in de hoofdklasse op
het onderdeel Latin American tij
dens danswedstrijden van de
Stichting DOMA, die werden ge
houden in Palace in Rotterdam.
Tijdens dezelfde wedstrijden be
haalden ze een vierde plaats in
de hoofdklasse Ballroom. Aan de
wedstrijden namen 300 parén
deel.
Nathalie en Johny vormen sinds
een jaar een jong maar succesvol
danspaar onder de vleugels van
Op de Camping Stelleplas in
Heinkenszand wordt tot 21 juni
een show gehouden van old ti
mer caravans waarbij het publiek
een kijkje kan nemen bij zo'n 75
rijdende vakantieverblijven uit de
oude doos.
Op zaterdag 20 juni wordt er van
13 tot 16 uur een open dag ge
houden, die samenvalt met het
Schaapscheerdersfeest in Nisse.
Op die dag staan de eigenaren
van de caravans klaar voor een
praatje en kunnen de caravans
ook van binnen worden bekenen.
Dansschool Jac van de Elshout in
Bergen op Zoom. Voordat ze
besloten om samen te werken
hadden beide danslustigen al een
aanzienlijk aantal danslessen
achter de rug. Nathalie heeft al
2,5 jaar danslessen en Johny niet
minder dan 6 jaar. Elke week
krijgt het paar een aantal uren les
in Bergen op Zoom en daarnaast
oefenen ze twee uur per week in
de brandweerkazerne in Mid
delburg.
Om de kosten enigzins te druk
ken geeft het paar op bruiloften
en partijen van tijd tot tijd een
dans-demonstratie en worden ze
gesponsord door de kapsalon
Hairpoint aan de Scheldestraat in
Vlissingen. Nathalie en Johny:
„Het is voor ons eigenlijk een du
re sport, zeker als je bedenkt dat
alleen de kledingkosten voor La-
tin American en Ballroom al
7.500 gulden bedragen. En dan
komen daar nog reiskosten, het
lesgeld en kosten voor schoeisel,
make-up, etc. bij. Je kunt tenslot
te niet op elke wedstrijd in dezelf
de outfit verschijnen".
Het paar heeft grote plannen
voor de toekomst; als eerstvol
gende stap staat deelname aan
het Europees kampioenschap in
1993 in Engeland op het pro
gramma: „Maar daar hebben we
het geld nog niet voor dus mis
schien is er nóg iemand die ons
wil sponsoren?", luidt de argelo
ze vraag.
De hele Nederlandse
VVV-scene is donder
dag 18 juni te gast in
Vlissingen voor de
jaarvergadering. Vlis
singen mocht gastheer
zijn omdat de plaatse
lijke VVV dit jaar het
eeuwfeest viert. De
Vlissingse eerste bur
ger Jaap van der Doef,
Jaap Ventevogel, voor
zitter van de Provincia
le VVV spreken de
vergadering van de
ANVV (Algemene Ne
derlandse Vereniging
van VVV's) toe. Ook
voorzitter Frans van de
Velde van de Vlissing
se VVV spreekt een
welkomstwoord. De
bijeenkomst vindt
plaats in Hotal Britan
nia in Vlissingen. Het
jaarlijkse beraad over
het wel en wee van de
Verenigingen Voor
Vreemdelingenverkeer
begint om 10.30 uur.
Aanvraag
Ter inzage
Bezwaren
Het Groene Woud 1, postbus 165,
4330 AD Middelburg
Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 24 van de Wet al
gemene bepalingen milieuhygiëne het volgende bekend.
Hoechst Holland NV te Vlissingen heeft op 2 maart 1992 bij hen een aanvraag
ingediend om actualisering van de vergunningen ingevolge de Hinderwet, de
Wet inzake de luchtverontreiniging en de Wet geluidhinder voor de
Natzuurreinigingsfabriek.
De inrichting is gelegen op een perceel aan de Europaweg te Vlissingen-Oost,
kadastraal bekend gemeente Vlissingen, sectie M, nrs. 526, 559, 576 en 609.
De aanvraag met bijlagen, de ontwerp-vergunningen (waarin opgenomen voor
schriften tot het voorkomen of beperken van gevaar, schade of ninder en ge
luidhinder buiten de inrichting en luchtverontreiniging) en overige stukken liggen
voor een ieder ter inzage van 18 juni 1992 tot en met 1 juli 1992 op de vol
gende plaatsen en tijden:
in het gemeentehuis van Vlissingen, op werkdagen van 8.30-12.30 en van
13.30-15.00 uur en iedere woensdagavond van 17.15-20.15 uur (voor inzage
op woensdagavond telefonisch afspreken: 01184-87204);
bij de directie Milieu en Waterstaat, afdeling Milieubeheer, Het Groene Woud 1
te Middelburg op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur.
Na 1 juli 1992, tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden in
gesteld tegen de vergunningen, liggen de stukken ter inzage op bovenge
noemde plaatsen en wel op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur.
De aanvrager, alsmede degenen die bezwaren hebben ingebracht naar aanlei
ding van de aanvraag en een ieder die aantoont daartoe redelijkerwijs niet in
staat te zijn geweest, kunnen tot en met 1 juli 1992 bij Gedeputeerde Staten
van Zeeland, Directie Milieu en Waterstaat, Postbus 165, 4330 AD Middelburg,
gemotiveerde schriftelijke bezwaren inbrengen naar aanleiding van de ontwerp-
vergunningen,
Tegelijkertijd met het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek worden
ingediend om persoonlijke gegevens niet bekend te maken.
Johny Smolders en Nathalie Bergmans: een danspaar met
toekomst.
VERVOLGVOORPAG.
Voor die mensen blijft de deur
gesloten. Ik ben er trots op dat
onze zaak de naam heeft dat je er
rustig kunt stappen. In grote dis
cotheken lukt dat niet. Maar
goed. Het ideale publiek moet
nog uitgevonden worden".
Het is onder meer om die reden
dat Wielemaker de naam Bar
Dancing handhaaft en er nooit
toe is overgegaan om Het Karre-
wiel discotheek te noemen. „Het
echte discopubliek komt hier
niet. Wat dat voor publiek is? Dat
houdt van harde muziek en is
jong. Hier komt van alles. Van alle
leeftijden. Centraal staat dat je bij
de muziek een gesprek kunt aan
knopen. Dat blijft hier overeind
staan, althans zolang ik er ben".
Hoewel de muziek dan niet hard
gedraaid wordt is de keuze van
cruciaal belang. Want er wordt
op gedanst. „Vroeger zat ik elke
week in de platenzaak. Toen had
ik in de platenzaak trouwens een
eigen tafel. Als ik binnenkwam
werd er rekening met me gehou
den. Tegenwoordig zijn het van
de muziekketens die geen enkele
persoonlijke band hebben met
hun klanten. Tegenwoordig koop
ik maar wat. Je weet nooit pre
cies wat er in de smaak valt. Ja
ren geleden bijvoorbeeld kon je
niks van U2 draaien in Het Karre-
wiel. Nu kan ik zelfs populaire
house draaien. Ach. Ik koop ber
gen cd's. En ik weet nooit of het
goed is. Over muziek, vrouwen
en auto's moet je niet discussië
ren....".
Een kwart eeuw hetzelfde, zij het
dat er steeds werd uitgebreid.
Gaat dat niet vervelen met de af
wijkende werktijden? „Ik heb in
derdaad wel eens dat ik wat
anders zou willen. En soms trek
ik de gordijntjes dicht en ben
voor niemand bereikbaar. Dan
hou ik het even voor gezien. Tijd
voor hobby's heb ik niet, hoewel
ik de laatste tijd veel tv kijk. Ach.
En ik hou ook van reizen, vooral
wintersport. Vroeger reed ik ont
zettend graag auto. Maar daar is
tegenwoordig niks meer aan.
Achter elke boom staat wel een
politie-agent om te meten hoe
hard je rijdt. Ik leef maar wat en
sta op wanneer ik wakker word.
De wekker heb ik al jaren geleden
in de container gemieterd. Veel
slapen is belangrijk om dit werk
vol te houden".
Het zilveren jubileum heeft Ad
Wielemaker dus niet gevierd. „Ik
had er weinig zin in. Vorig jaar
heb ik gefeest bij de opening van
het terras. Ik vond dat wel goed
zo. Je kunt natuurlijk een groot
feest organiseren met allerlei
bombarie er omheen. Ik vind het
gewoon niet belangrijk. Ik heb
nog nooit een jubileum gevierd.
Het is trouwens geen kwestie
van blasé. Je moet zoiets aankle
den. Vroeger was dat anders.
Dan zei je tegen je klanten dat er
een feestje was. Nu moet je van
alles doen. En daar heb ik geen
zin in. ALs m'n vrienden een
feestje voor me willen maken, zal
ik daar niet om juichen".
,,Of ik het nog lang volhoud? Ik
weet het niet. Als ik het beu ben
stop ik er mee. Nee. Dan zet ik
geen advertentie. Zo werkt dat
op de dag van vandaag
niet
DE FAAM - DE VLISSINGER