ABDIJ ZO morbus Zeeu wse overheden werken samen bij de bestrijdi ng van de ge volgen van ongelukken op het water. Zeeland staat model voor andere delen van het land. Wildkamperen Ongevallenbestrijding 'Over muziek, vrouwen en auto's moet je niet discussiëren....' VVV-Vlissingen en Stichting Vlissingen Promotie leveren kwalitatief hoogwaardige dienstverlening Provincie Zeeland Directie Milieu en Waterstaat Bekendmaking (OM MIHKI KH Nathalie en Johny na 1 jaar kampioen van Zuid-Nederland Show van old timer caravans in Heinkenszand De Praktijk Overeenkomsten BESTUREN IN GEZAMENLIJK JAARVERSLAG 1991: ANVV vergadert in Vlissingen Ontwerp-vergunningen Hoechst Muziek Gordijntjes dicht Geen feest Woensdag 17 juni 1992 13 EUWS Scouting deelt folders uit Dit jaar zijn er regelmatig acties tegen het wildkamperen. Aan de over last, door wildkamperen, voor natuur, landschap en inwoners van de streek moet zo goed als mogelijk een eind worden gemaakt vinden de bestuurders van de provincie en de recreatiegemeenten. Ook de provinciale VVV heeft be lang bij een positief beeld van de provincie. Vandaar dat de be stuurders van de verschillende in stanties elkaar gevonden hebben en nu voor het tweede achtereen volgende jaar kiezen voor een ge coördineerde aanpak. Allereerst is het belangrijk dat toeristen we ten dat wildkamperen niet is toe gestaan. Om die reden is gekozen voor uitgebreide publieksvoor lichting. Dat gebeurt op verschil lende manieren. Om te beginnen zijn speciale borden ontworpen om aan te geven dat recreatief verblijf niet is toegestaan tussen negen uur 's avonds en zes uur in de morgen. Deze borden zijn on dertussen geplaatst op een groot aantal plekken in Zeeland. Op een aantal momenten is het te voorzien dat grote aantallen toe risten binnen vrij korte tijd Zee land binnenkomen. Dat is bij voorbeeld het geval met Hemel vaart, tegen Pinksteren en aan het begin van de zomervakanties in de verschillende delen van Neder land en Duitsland. Voor deze momenten heeft de provinciale vvv "een legertje" vrijwilligers weten te mobilise ren om bij drukke verkeersknoop punten viertalige folders uit te delen. In Nederlands, Frans, Duits en Engels wordt de Zeeuw se gasten onder meer de spelre gels van het kamperen uitgelegd. Het uitreiken van de folders ge beurt dan ook bij de Zeelandbrug en de benzinestations langs de invalswegen zijn voorzien van in formatiemateriaal. Rond de klok van negenen ('s avonds) gaan verschillende ge meentelijke medewerkers op pad om de eigenaren van campers, caravans en tenten te wijzen op de gevolgen van overnachten bui ten de campings. Regelmatige publicaties door Nederlandse en Duitse pers maken dat steeds meer mensen op de hoogte zijn van de regels. Als sluitstuk van de acties en tegelijkertijd het meest in het oog springend zetten de bestuurders 's nacht de politie in tegen overtreders. Een boete van honderdvijftig gulden en alsnog verkassen naar een camping is dan de boodschap. Om alle maat regelen op elkaar af te stemmen komt het zogeheten Piketteam re gelmatig bij elkaar, in ieder geval tijdens de avonden en nachten dat er acties zijn. De burge meesters uit de verschillende de len van Zeeland zijn vertegen woordigd door een van hun colle- Van 1 juli tot 1 september rijdt de Zomerbus weer langs de hele Zeeuwse kust. Het lijnennet is voor het eerst uitgebreid naar de Zuidhollandse eilanden. Met deze uitbreiding bedient de bus nu het hele kustgebied van Knokke in België tot Ouddorp in Zuid-Holland. De zomerbus is een aanvulling op het reguliere open bare vervoersnet en richt zich op de drukste toeristische concen traties. De bussen worden gere den door het streekvervoersbe- drijf ZWN en Carlier Tours in Mid delburg. Het initiatief van de ver voersbedrijven is mogelijk ge maakt door subsidies van de pro vincies Zeeland en Zuid-Holland, het rijk, gemeenten en het recrea tief bedrijfsleven. De zomerbus kent een eigen kaartsysteem waarbij de prijs aantrekkelijk wordt gehouden. De busreizeiger is daardoor in de meeste gevallen goedkoper uit dan de automobilist, aldus de vervoersbedrijven. Terugdringen van het autoverkeer is dan ook een belangrijk motief voor de provincie Zeeland om geld in het project te stoppen. De dagtripper kost f 7,50 en is de hele dag geldig. Men kan reizen op alle zomerbuslijnen en op een aantal ZWN-lijnen. Het 'halfuur tje' kost twee gulden en is een half uurgeldig naafstempeling. De tijd wordt'bepaald door de dienstre geling, vertragingen tellen dus niet mee. De bussen die de dienstregeling van de Zomerbus onderhouden zijn duidelijk herkenbaar door hun opvallende logo's. De logo's ko men ook weer voor op de dienstregelingen, de halteborden en de folders. ga's, de heer A.H. den Boon, bur gemeester van Veere, heeft de leiding. De burgemeesters maken tijdens hun, veelal nachtelijke, werkzaamheden gebruik van de adviezen en diensten van de di recteur van de provinciale vvv en medewerkers van provincie en politie. De officier van justitie is ter plekke om behalve de burge meesters te adviseren, de aard van de maatregelen die de politie moet nemen in goede banen te leiden. n De Zeeuwse overheden hebben besloten voortaan in onderlinge samenwerking de gevolgen van ongelukken op de Ooster- en Westerschelde en aangrenzende wateren en havens te bestrijden. De samenwerking was er al wel maar nu is die formeel geregeld. De samenwerking garandeert een sneller en doeltreffender op treden ten voordele van mens en milieu. Er zijn twee samenwerkingover- eenkomsten afgesloten, een voor de Oosterschelde en een voor de Westerschelde. De betrokken partijen zijn: Rijkswaterstaat di rectie Zeeland, de regio Schelde- mond van het Directo raat-Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken, de Zeeuwse ge meenten die aan de betrokken wateren grenzen en de haven schappen. Op de Zeeuwse wateren is sprake van drukke scheepvaart met extra veiligheidsrisico's in vergelijking tot andere wateren door getijstro men, zandbanken en, op de Wes terschelde, een kruising van druk ke vaarroutes. Zo zijn bijvoorbeeld van de monding van de Wester schelde tot Terneuzen jaarlijks zo'n 55.000 scheepsbewegingen te tellen. Eén schip telt voor twee bewegingen: naar de haven en te rug. De binnenvaartschepen zijn niet meegeteld. Het aandeel van gevaarlijke stoffen als nafta, LPG en andere chemicaliën in het to taal van de lading is vrij groot. Al met al zijn er te water vele gevaar lijke situaties en ongelukken denkbaar waarbij er gevaarlijke stoffen in het geding zijn. Er kan brand uitbreken, explosies zijn mogelijk, gaswolken kunnen ont snappen. Dit alles kan grote ge volgen hebben. Mensen kunnen in nood raken en er kan lucht- en waterverontreiniging optreden. Wind en stroming kunnen gevaar lijke stoffen bovendien snel ver plaatsen met mogelijk verstrek kende gevolgen. Veel geld is al besteed aan de be vordering van de veiligheid op de Zeeuwse vaarwegen: een radar keten langs de Westerschelde tot Antwerpen; er is een loods- plicht voor Zeeschepen. Hoewel de stormvloedkering in de Oos terschelde is gebouwd om over stromingen te voorkomen is een bijkomend voordeel dat de scheepvaart veiliger wordt door De statencommissie voor alge meen bestuur vergadert op vrij dag 19juni, lO.OOuur. Op de agenda staan onder meer personeelsaangelegenheden en de aardbevingsschade in Lim burg. De commissie heeft voor stellen voorbereid .over het verbeteren van het kruispunt S7-Langeweg, de jaarstukken PZBM en NV WOV, het Plan van aanpak gebiedsgerichte benade ring Kanaalzone, diverse projec ten aan provinciale wegen, ondersteuning volwassenenedu catie, de versterking van platte- landsscholen en de visserijnota. De commissie zal de staten advi seren over het urgentieschema wegen 1992 en de wegenfinan ciering en over brieven van gede- operationele afspraken over de samenwerking. Voor rampbestrijding zijn de ge meenten de eerstverantwoorde lijken, maar zij beschikken niet over de nodige middelen, bijvoor beeld schepen, om de plek des onheils te bereiken. In de samen werkingsovereenkomsten is ge regeld dat elke instantie mag rekenen op hulp en bijstand van de andere partijen. de vermindering van de stroom snelheid in het oostelijk deel. Bij ongevalllen en gevaarlijke si tuaties moet snel en doeltreffend- worden gehandeld. Het doel is de veiligheid van de gebruikers van de wateren en de omwonenden te waarborgen en de schade aan na tuur en milieu te voorkomen of te beperken. Kernpunten van de samenwer kingsovereenkomsten zijn: for mele afspraken over onderlinge hulp- en bijstandverlening; een uniforme regeling voor melding van alle mogelijke calamiteiten op de Zeeuwse wateren; concrete Er is een centraal alarmnummer, dat van de Regionale Brandweer Zeeland in Vlissingen, tel. 01184-14444 of het algemene nummer06-11. De alarmcentrale zorgt, afhanke lijk van de aard van het incident, voor alarmering van de plaatselij ke brandweer, gemeente(n), poli tie, andere overheidsinstanties en betrokken bedrijven. Deze alar mering gebeurt in overleg met de beheerdervandevaarweg. Debe trokken partijen spreken vervol gens af welke inschepingsplaat sen zij zullen gaan gebruiken en zoren ervoor dat schip of schepen en materiaal zo snel mogelijk de plek des onheils bereiken. Een brochure over de ongevallen bestrijding te water kan door be langstellenden worden aange vraagd of afgehaald bij het infor matiecentrum van de provincie, tel 01180-31400, Abdij 9 in Mid delburg. puteerde staten inzake het milieufonds, vrouwenomancipa- tiefacetbeleid en de teelt van Ra dicchio Rosso. De vergadering wordt gehouden in het provinciehuis, Sint Pie terstraat 42, Middelburg. Maandag 22 juni bespreekt de Raad voorde Volksgezondheid de volgende zaken: de fusering van de RAVOZ, Stichting Zeeland en Zeeuws Steunpunt; de concept statuten van de Zeeuwse Raad voor de Volksgezondheid, Maat schappelijke Ontwikkeling en Cultuur; het standpunt van de ge zamenlijke raden volksgezond heid; de gezamenlijke kwaliteits wet zorginstellingen; de wijziging van de gezondheidswet; de nota gezondheidsbeleid 1992; de ge volgen van de ziekenhuisconcen tratie op Walcheren voor het ambulancevervoer; de vervan ging van ambulances op Walche ren; het ambulancevervoer op Schouwen-Duiveland; de vroeg- opsporing van borstkanker en de deskundigheidsbevordering ge riatrie in de 1e-lijn. De Ravoz vergadert in het ge bouw van de CZ-groep, Achter de Houttuinen 8, Middelburg. De provinciale planologische commissie vergadert op donder- dag25juni, lO.OOuur. Aan de orde komen onder meer het 2e structuurschema electrici- teitsvoorzieningen, het jaar verslag ruimtelijk beleid 1991 en de eventuele aanwijzing van een WOV in Borsele. De PPC vergadert in het pand Groenmarkt 13 te Middelburg. Alle vergaderingen zijn openbaar en de vergaderstukken liggen ter inzage in het informatiecentrum, Abdij9, Middelburg. De commis sies bestuur en volksgezondheid bieden spreekrecht voor het publiek. bi ttóf r', Abdijnieuws is de informatierubriek van de provincie Zeeland. Redactie: bureau voorlichting Sint Pieterstraat 42, 4331 EW Middelburg telefoon 01180-31392 Het gezamenlijk bureau van de VVV-Vlissingen en de Stichting Vlis singen Promotie aan de Nieuwendijk in Vlissingen is dé centrale orga nisatie in Vlissingen geworden op het gebied van recreatie en toerisme. Vanuit dat Vlissings Buro voor Recreatie en Toerisme wordt kwalitatief hoogwaardige dienstverlening gevoerd. Dat schrijven de besturen van beide organisaties in het gezamenlijk jaarverslag 1991. De conclusie wordt getrokken dat de toeristische promotie die vanuit het bureau wordt gevoerd een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de aantoonbare toename van de bezoekersaantallen in Vlissingen. „De constante zorg en aandacht voor de kwaliteit van de dienstverle ning heeft er onder meer toe geleid dat de Vlissingse VVV bij de jaar lijkse interne publiekstest onder Zeeuwse VVV-kantoren de hoogste score behaalde", meldt het jaarverslag. De exploitatierekeningen laten volgens de besturen zien dat men te doen heeft met twee financieel gezonde organisaties. Beide organsaties hebben inmiddels gedurende vijf jaar gewerkt van uit een gezamenlijk kantoor en onder gezamenlijke directie en met succes getracht de kar van het toerisme in Vlissingen te trekken. Voor het bestuur is het succes evenwel geen reden om tevreden op de lau weren te gaan rusten: „We zijn tevreden maar dat kan en mag niet lei den tot mindere alertheid of betrokkenheid. Het toerisme is voor Vlissingen nu, maar zeker in de komende jaren, een economische pij ler van toenemend belang. Het behouden van het hoge niveau van promotie-activiteiten, dienstverlening, informatieverstrekking en be middeling heeft bestuurlijk dan ook voor de komende jaren de eerste prioriteit". Eén van de projecten, die op termijn zullen worden gereali seerd, is het houden van een Sail-achtig evenement in 1994 in Vlissin gen. Na gesprekken met organisatoren van gelijksoortige evenementen in Delfzijl, Zeebrugge en Terschelling werd door het ge meentebestuur het principebesluit genomen om medewerking te ver lenen. De organisatie zal in handen komen van een speciaal voor dit doel op te richten stichting. Het jaarverslag komt aan de orde tijdens de gezamenlijke Voorjaars vergadering die maandag 22 juni om 20 uur wordt gehouden in de vergaderruimte van Thermen Skandia Sauna/Resto aan de Zwanen- burgseweg 11 in Vlissingen. Tijdens die vergadering zal de leden ook worden gevraagd goedkeuring te verlenen aan het voornemen van het bestuur van de VVV-Vlissingen om ing. H.J. Veurink te benoemen tot erelid in verband met de vele werkzaamheden die hij heeft verricht als' auteur van het boekje 'Vlissingen door de eeuwen heen'. Nathalie Bergmans uit Oost- Souburg en Johny Smolders uit Middelburg werden begin deze maand kampioen van Zuid- Nederland in de hoofdklasse op het onderdeel Latin American tij dens danswedstrijden van de Stichting DOMA, die werden ge houden in Palace in Rotterdam. Tijdens dezelfde wedstrijden be haalden ze een vierde plaats in de hoofdklasse Ballroom. Aan de wedstrijden namen 300 parén deel. Nathalie en Johny vormen sinds een jaar een jong maar succesvol danspaar onder de vleugels van Op de Camping Stelleplas in Heinkenszand wordt tot 21 juni een show gehouden van old ti mer caravans waarbij het publiek een kijkje kan nemen bij zo'n 75 rijdende vakantieverblijven uit de oude doos. Op zaterdag 20 juni wordt er van 13 tot 16 uur een open dag ge houden, die samenvalt met het Schaapscheerdersfeest in Nisse. Op die dag staan de eigenaren van de caravans klaar voor een praatje en kunnen de caravans ook van binnen worden bekenen. Dansschool Jac van de Elshout in Bergen op Zoom. Voordat ze besloten om samen te werken hadden beide danslustigen al een aanzienlijk aantal danslessen achter de rug. Nathalie heeft al 2,5 jaar danslessen en Johny niet minder dan 6 jaar. Elke week krijgt het paar een aantal uren les in Bergen op Zoom en daarnaast oefenen ze twee uur per week in de brandweerkazerne in Mid delburg. Om de kosten enigzins te druk ken geeft het paar op bruiloften en partijen van tijd tot tijd een dans-demonstratie en worden ze gesponsord door de kapsalon Hairpoint aan de Scheldestraat in Vlissingen. Nathalie en Johny: „Het is voor ons eigenlijk een du re sport, zeker als je bedenkt dat alleen de kledingkosten voor La- tin American en Ballroom al 7.500 gulden bedragen. En dan komen daar nog reiskosten, het lesgeld en kosten voor schoeisel, make-up, etc. bij. Je kunt tenslot te niet op elke wedstrijd in dezelf de outfit verschijnen". Het paar heeft grote plannen voor de toekomst; als eerstvol gende stap staat deelname aan het Europees kampioenschap in 1993 in Engeland op het pro gramma: „Maar daar hebben we het geld nog niet voor dus mis schien is er nóg iemand die ons wil sponsoren?", luidt de argelo ze vraag. De hele Nederlandse VVV-scene is donder dag 18 juni te gast in Vlissingen voor de jaarvergadering. Vlis singen mocht gastheer zijn omdat de plaatse lijke VVV dit jaar het eeuwfeest viert. De Vlissingse eerste bur ger Jaap van der Doef, Jaap Ventevogel, voor zitter van de Provincia le VVV spreken de vergadering van de ANVV (Algemene Ne derlandse Vereniging van VVV's) toe. Ook voorzitter Frans van de Velde van de Vlissing se VVV spreekt een welkomstwoord. De bijeenkomst vindt plaats in Hotal Britan nia in Vlissingen. Het jaarlijkse beraad over het wel en wee van de Verenigingen Voor Vreemdelingenverkeer begint om 10.30 uur. Aanvraag Ter inzage Bezwaren Het Groene Woud 1, postbus 165, 4330 AD Middelburg Gedeputeerde Staten van Zeeland maken op grond van artikel 24 van de Wet al gemene bepalingen milieuhygiëne het volgende bekend. Hoechst Holland NV te Vlissingen heeft op 2 maart 1992 bij hen een aanvraag ingediend om actualisering van de vergunningen ingevolge de Hinderwet, de Wet inzake de luchtverontreiniging en de Wet geluidhinder voor de Natzuurreinigingsfabriek. De inrichting is gelegen op een perceel aan de Europaweg te Vlissingen-Oost, kadastraal bekend gemeente Vlissingen, sectie M, nrs. 526, 559, 576 en 609. De aanvraag met bijlagen, de ontwerp-vergunningen (waarin opgenomen voor schriften tot het voorkomen of beperken van gevaar, schade of ninder en ge luidhinder buiten de inrichting en luchtverontreiniging) en overige stukken liggen voor een ieder ter inzage van 18 juni 1992 tot en met 1 juli 1992 op de vol gende plaatsen en tijden: in het gemeentehuis van Vlissingen, op werkdagen van 8.30-12.30 en van 13.30-15.00 uur en iedere woensdagavond van 17.15-20.15 uur (voor inzage op woensdagavond telefonisch afspreken: 01184-87204); bij de directie Milieu en Waterstaat, afdeling Milieubeheer, Het Groene Woud 1 te Middelburg op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. Na 1 juli 1992, tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden in gesteld tegen de vergunningen, liggen de stukken ter inzage op bovenge noemde plaatsen en wel op werkdagen van 9-12 en van 14-16 uur. De aanvrager, alsmede degenen die bezwaren hebben ingebracht naar aanlei ding van de aanvraag en een ieder die aantoont daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest, kunnen tot en met 1 juli 1992 bij Gedeputeerde Staten van Zeeland, Directie Milieu en Waterstaat, Postbus 165, 4330 AD Middelburg, gemotiveerde schriftelijke bezwaren inbrengen naar aanleiding van de ontwerp- vergunningen, Tegelijkertijd met het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek worden ingediend om persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Johny Smolders en Nathalie Bergmans: een danspaar met toekomst. VERVOLGVOORPAG. Voor die mensen blijft de deur gesloten. Ik ben er trots op dat onze zaak de naam heeft dat je er rustig kunt stappen. In grote dis cotheken lukt dat niet. Maar goed. Het ideale publiek moet nog uitgevonden worden". Het is onder meer om die reden dat Wielemaker de naam Bar Dancing handhaaft en er nooit toe is overgegaan om Het Karre- wiel discotheek te noemen. „Het echte discopubliek komt hier niet. Wat dat voor publiek is? Dat houdt van harde muziek en is jong. Hier komt van alles. Van alle leeftijden. Centraal staat dat je bij de muziek een gesprek kunt aan knopen. Dat blijft hier overeind staan, althans zolang ik er ben". Hoewel de muziek dan niet hard gedraaid wordt is de keuze van cruciaal belang. Want er wordt op gedanst. „Vroeger zat ik elke week in de platenzaak. Toen had ik in de platenzaak trouwens een eigen tafel. Als ik binnenkwam werd er rekening met me gehou den. Tegenwoordig zijn het van de muziekketens die geen enkele persoonlijke band hebben met hun klanten. Tegenwoordig koop ik maar wat. Je weet nooit pre cies wat er in de smaak valt. Ja ren geleden bijvoorbeeld kon je niks van U2 draaien in Het Karre- wiel. Nu kan ik zelfs populaire house draaien. Ach. Ik koop ber gen cd's. En ik weet nooit of het goed is. Over muziek, vrouwen en auto's moet je niet discussië ren....". Een kwart eeuw hetzelfde, zij het dat er steeds werd uitgebreid. Gaat dat niet vervelen met de af wijkende werktijden? „Ik heb in derdaad wel eens dat ik wat anders zou willen. En soms trek ik de gordijntjes dicht en ben voor niemand bereikbaar. Dan hou ik het even voor gezien. Tijd voor hobby's heb ik niet, hoewel ik de laatste tijd veel tv kijk. Ach. En ik hou ook van reizen, vooral wintersport. Vroeger reed ik ont zettend graag auto. Maar daar is tegenwoordig niks meer aan. Achter elke boom staat wel een politie-agent om te meten hoe hard je rijdt. Ik leef maar wat en sta op wanneer ik wakker word. De wekker heb ik al jaren geleden in de container gemieterd. Veel slapen is belangrijk om dit werk vol te houden". Het zilveren jubileum heeft Ad Wielemaker dus niet gevierd. „Ik had er weinig zin in. Vorig jaar heb ik gefeest bij de opening van het terras. Ik vond dat wel goed zo. Je kunt natuurlijk een groot feest organiseren met allerlei bombarie er omheen. Ik vind het gewoon niet belangrijk. Ik heb nog nooit een jubileum gevierd. Het is trouwens geen kwestie van blasé. Je moet zoiets aankle den. Vroeger was dat anders. Dan zei je tegen je klanten dat er een feestje was. Nu moet je van alles doen. En daar heb ik geen zin in. ALs m'n vrienden een feestje voor me willen maken, zal ik daar niet om juichen". ,,Of ik het nog lang volhoud? Ik weet het niet. Als ik het beu ben stop ik er mee. Nee. Dan zet ik geen advertentie. Zo werkt dat op de dag van vandaag niet DE FAAM - DE VLISSINGER

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 13