KLANTVRIENDELIJKE ORGANISATIE
VOOR MOBIEL NEDERLAND
|OVAE-bedKf|
ffthptvoorVn
Iklanten.^H
BOVAG COMPACT
OPLEIDING:
HAAL JE RPEWIJS IN DE
MAXIMUM-SNELHEID
NATIONALE AUTO PAS MAAKT
KORTE METTEN MET SJOEMELAARS
SLEUTELWOORD VAN DE BOVAG
PAS
EEN HUURAUTO KAN
STUKKEN VOORDELIGER ZIJN!
JK WORD ONDERHOUDEN
DOOR DE CARAVANVAKMAN'
Samenwerking in het belang van leden en consumenten
VEEL
HUURMOGELQKHEDEN
DAGELIJKS KLAAR STAAN
KWALITEIT DÈ PRIORITEIT
ACTIES EN REACTIES
Gratis herexamen als extra meevaller
Fantastisch initiatief van BOVAG, RAI en ANWB
CENTRALE REGISTRATIE
MAKKELIJK HERKENBAAR
GRATIS HEREXAMEN
LESPROGRAMMA
WETENSCHAPPELIJK
AUTO
Uitgebreide zekerheid met veel vertakkingen
Een kwestie van even rekenen
MAATWERK
VRAAG EROM
KOSTEN
AANVULLENDE GARANTIE
Voor optimale veiligheid van uw mobiele woning
CARAVANDICHTHEID
24
DE FAAM DE VLISSINGER
Woensdag 5 februari 1992
BOVAG:
Al ruim 60 jaar spant de BOVAG zich in voor
mobiel Nederland. In die tijd werd de naam
BOVAG synoniem voor kwaliteit en klantvriende
lijkheid. Bij de BOVAG, die als Bond van Garage
houders is opgericht, zijn in de loop der jaren
diverse andere afdelingen aangesloten. Thans zijn
in totaal zo'n 90.000 goed opgeleide en enthou
siaste medewerkers uit de mobiele sector werk
zaam bij een BOVAG-bedrijf. Zij werken er aan
mee dat het wegverkeer in Nederland zo ge-
gesmeerd mogelijk blijft lopen. Ze zijn dus een
bond geworden voor alles wat rijdt.
Voor een deel is het succes van de
BOVAG te danken aan de groei van
het wegverkeer in ons land. Momen
teel circuleren er ruim vijf miljoen au
to's en vijftien miljoen fietsen over het
vaderlandse wegennet, heeft Neder
land de meeste caravans per inwoner
van de hele wereld en nemen de
Nederlandse truck-chauffeurs 23 pro
cent van alle EG-vrachtvervoer over
de weg voor hun rekening. Ja, Neder
land is een mobiel land.
Door de groei in alles wat rijdt, is er
een enorme diversiteit ontstaan. De
BOVAG heeft deze verscheidenheid
altijd op de voet gevolgd en zich zo
nodig meteen aan nieuwe situaties
aangepast. Dit heeft geleid tot zeven
afdelingen, elk met hun specialistische
benadering van de mobiele markt.
De afdeling auto behelst een bunde
ling van ruim 7400 autobedrijven. Zo'n
95 procent van alle wettelijk gevestig
de automobielbedrijven is BOVAG-lid.
Samen bieden ze werkgelegenheid
aan zo'n 70.000 personen en behalen
een omzet van 30 miljard gulden per
jaar.
Ook de tweewieler-branche vindt een
goede plaats onder de brede
BOVAG-paraplu. Ongeveer 2500 aan
gesloten tweewieler-specialisten, met
een jaaromzet van 675 miljoen gulden.
staan dagelijks klaar om alle fietsers,
bromfietsers en motorrijders van Ne
derland op hun wenken te bedienen.
Heel belangrijk voor alles wat moto
risch wordt voortbewogen, is een goed
functionerend net van brandstof
leveranciers. Ook hiermee houdt de
BOVAG zich bezig via de 700 leden
van de afdeling vul- en servicestations
(zeg maar tankstations). Samen zetten
ze per jaar bijna 11 miljard liter om.
Maar de BOVAG-bedrijven zetten nog
meer op de weg. In de sector autover
huur boeken de gezamenlijke
BOVAG-leden met 20.000 huurauto's
jaarlijks een verhuuromzet van circa
300 miljoen gulden. En geen land ter
wereld is zo gecharmeerd van de cara
van als Nederland. Daar hebben de
215 BOVAG-caravanbedrijven. met een
marktaandeel van circa 90 procent en
een omzet van 550 miljoen gulden, een
dikke dagtaak aan.
Veilig, snel en voordelig rijlessen ne
men, kan bij een BOVAG-autorijschool.
Dat zijn er inmiddels 1200, met een
marktaandeel van bijna 50 procent. Er
zit er dus altijd wel een bij u in de
buurt.
Tot slot houdt de BOVAG zich met 65
bedrijven bezig met het verzorgen van
„een tweede leven" (revisie) voor auto-,
scheeps-, landbouw- en industriële
motoren. Dankzij de BOVAG-bedrijven
blijft mobiel Nederland altijd in bewe
ging.
Ondanks de indrukwekkende omvang,
die de BOVAG inmiddels heeft aange
nomen, behoudt de kwaliteit van alle
verrichte arbeid de hoogste prioriteit.
We hebben immers te maken met een
cirkelgang: BOVAG - leden - consu
ment. Die cirkelgang kan slechts hecht
gesloten blijven als de betrokken partij
en zich volledig voor de goede zaak
inzetten. De praktijk levert dan vanzelf
het bewijs. De BOVAG en alle daarbij
behorende onderdelen vormen een niet
meer weg te denken instituut, dat in
hoge mate bijdraagt aan een solide
organisatie van alles wat met ons weg
verkeer te maken heeft. We mogen
rustig stellen: een BOVAG-bedrijf heeft
hart voor z'n klanten.
De BOVAG wil daar waar het mogelijk
is, alternatieven kunnen bieden als op
lossing voor mobiliteitsproblemen. Zij
doet dat door frequent met de overhe
den te overleggen en gesprekspartner
te zijn in commissies en dergelijke.
Hierdoor wordt het mogelijk reeds in
een vroegtijdig stadium plannen te
beoordelen en daarover mee te denken
en liever nog: vooruit te denken. Uiter
aard ontloopt de BOVAG daarbij z'n
verantwoordelijkheden niet. Daar waar
de BOVAG zich niet in kan vinden,
wordt gereageerd. Wie herinnert zich
niet de handtekeningenactie tegen 'het
kwartje van Kok'?.
Dit soort reacties worden overigens in
nauwe samenwerking met de andere
mobiliteitsorganisaties als ANWB en
RAI gedaan.
En zo reageert de BOVAG, veelal met
RAI (belangenvereniging van impor
teurs) actief op het overheidsbeleid.
Opdat niet kritiekloos wordt toegezien
hoe bepaalde tekorten op de auto wor
den afgewenteld.
De BOVAG zit als een bok op de
haverkist. Kritisch blijven, vragen stel
len en met partijen overleggen. Daar
mee creëert zij een draagvlak voor
haar achterban en diens klanten: U.
Bij de BOVAG afdeling autorijscholen zijn maar liefst 1200 rijscho
len aangesloten. Samen nemen deze BOVAG-rijscholen de helft
van de Nederlandse praktijkexamens bij het CBR voor hun reke
ning. Recentelijk introduceerde de BOVAG een nieuwe vorm van
rij-opleiding. Via een aantrekkelijke formule krijgt de cursist in
minder tijd toch sneller het fel begeerde roze papiertje in zijn of
haar bezit. Let op: de compact-opleiding is alleen voor kandidaten,
die nog niet eerder voor het rij-examen zijn opgeweest.
Vragen over de dichtstbijzijnde
rijschool met een compact-op
leiding, het autoverhuurbedrijf
in uw buurt, de caravanvak
man in de regio danwel het
auto- of tweewielerbedrijf om
de hoek Bel de BOVAG: tel.:
03405 - 95211.
Ruim een jaar geleden werd in de regio Eindhoven proefgedraaid GEGEVENS ZWART OP WIT
met Nationale Auto Pas, kortweg NAP. Met dit systeem wordt
nauwkeurig de kilometer-historie van een auto vastgelegd. Hierdoor
hebben kopers van een gebruikte auto nog meer zekerheid omtrent
de kilometerstand van de auto. Een belangrijk gegeven waar in het
recente verleden nogal eens de hand mee werd gelicht.
De Eindhovense proef was zo'n door
slaggevend succes dat eind mei 1991
NAP in het hele land werd ingevoerd.
Een half jaar later waren maar liefst 3
miljoen auto's jonger dan 10 jaar (ruim
de helft van het Nederlandse autopark)
met de kilometerstand in de centrale
computer geregistreerd. Van die au
to's zijn inmiddels 5,4 miljoen kilome
terstanden genoteerd.
Invoering van de NAP betekent een
ferme oppoetsbeurt voor het imago
van de handel in (speciaal) occasions.
Immers: de bonafide bedrijven en hun
klanten lijden onder de handel en
wandel van dubieuze heren hande
laars. En de consument heeft gewoon
het recht om te weten wat een auto
heeft gereden.
Alle BOVAG-garagebedrijven, die mee
doen met NAP (dit aantal neemt ie
dere dag toe en bedraagt thans 4152)
zijn gekoppeld aan een centrale com
puter waarin de doorgeseinde gege
vens komen vast te liggen. Alleen
bevoegde handen kunnen eraan ko
men, zodat frauderen met de opgege
ven kilometerstanden is uitgesloten.
Bovendien is de computer dag en
nacht bereikbaar, wat in bepaalde ge
vallen ook erg handig kan zijn. Tevens
is een prettige koppeling te maken
met de verplichte A.P.K.-keuring. Au
tomatisch worden bij deze keuring de
kilometerstanden doorgegeven aan de
NAP-computer.
Alle betrokken BOVAG-garagebedrij
ven en ANWB-technostations, die aan
het systeem met de NAP meedoen,
zijn eenvoudig te herkennen aan een
speciaal embleem.
Om een echt „his-,
torisch" overzicht
van het aantal ver
reden kilometers op
te bouwen, worden
tijdens de hele le
vensloop van de
auto nauwkeurig de standen geno
teerd. Dus bij elke APK-keuring, bij de
onderhoudsbeurten, na de herstel
beurt, enzovoort, gaat de kilometer
stand de computer in. In feite krijgt de
auto hiermee een eigen identiteit.
Wilt u de gegevens in een document,
dan wordt daar een vergoeding voor
gevraagd. Maar u heeft de gegevens
dan wel zwart op wit. Dit is zeker van
belang indien u uw auto particulier
gaat verkopen. In de pas staan de in
de computer vastgelegde gegevens in
schrift genoteerd, samen met bouw
jaar, merk, type en uitgiftedatum ken
teken deel 1, maar zonder naam,
adres of woonplaats van de eigenaar.
Want het is de auto die op de voet
wordt gevolgd en niet de eigenaar.
Door dit gescheiden houden van eige
naar en auto ontstaat een objectief
beeld over de auto, zodat bij verwis
seling van eigenaar geen van de partij
en ooit beticht kan worden van ge
sjoemel met de kilométerstand. Men
verkoopt en koopt de echte, spatzui-
vere kilometers. Dit komt de betrouw
baarheid ten goede. Met de NAP
wordt het zoeken naar een degelijke
occasion een stuk makkelijker.
U stapt eenvoudig naar een bedrijf
waar de NAP-sticker voorkomt en u
weet dat u dan vrijwel voor het volle
pond zal slagen.
Gekozen is voor de naam 'compact-
opleiding', waarmee duidelijk wordt
gemaakt dat het hier om een gecom
primeerde vorm van rij-opleiding gaat.
Inmiddels hebben al veel kandidaten
interesse getoond. Uit kringen van de
deelnemende rijscholen valt eveneens
enthousiasme te beluisteren. De slaag
kans heet „maximaal". Erg prettig is
de korte lesperiode van hooguit acht
en minstens twee weken.
Door een hoge intensiteit van rijlessen
in een korte periode, een groter ver-
keersinzicht door het rijden vèr buiten
de eigen omgeving en de hoge zelf
werkzaamheid, wordt de slaagkans
hoog.
Nadat via de zogeheten „intest" het
instapniveau en daarmee het aantal
benodigde lessen zijn bepaald, is de
cursist klaar met een bedrag van 2100
gulden lesgeld op tafel te leggen. Dat
lijkt misschien wel veel, maar een
eenvoudige berekening maakt duidelijk
dat dit beslist niet het geval is. In dit
bedrag is inbëgrepen een bedrag van
225 gulden examengeld. En mocht
men onverhoopt toch de eerste keer
zakken, dan is het her-examen daarna
gratis. Een leuke meevaller. Ter verge
lijking: een „normale" opleiding kost
circa 2500 gulden en herexamen is
daarbij niet gratis.
Het lesprogramma bestaat uit dagde
len van vier uur. Er wordt begonnen
met audio-visueel praktijkonderwijs.
Daarna stapt men in de lesauto. Aspi
rant-rijbewijshouders moeten rekening
houden met minimaal acht dagdelen.
Het examen volgt aansluitend. Zakt
men de eerste keer, dan kan men
daarna het eerstvolgende her-examen
gratis doen.
Om deze snelle service te kunnen
verlenen heeft de BOVAG sluitende
afspraken gemaakt met het Centraal
Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)
en heeft al drie maanden van te voren
examendata en aantallen kandidaten
vastgesteld.
De compact-opleiding is niet zomaar
uit de lucht komen vallen. Er is dege
lijk wetenschappelijk onderzoek aan
vooraf gegaan door bureau Traffic
Test bv, die het Continu Rij-oplei-
dingsonderzoek (CRO) ontwikkelde. Er
kwamen interessante getallen tevoor
schijn. De helft van de 180.000 rij
schoolleerlingen blijkt flinke belang
stelling te tonen voor deze gecompri
meerde vorm van rij-opleiding. Ook
wordt de nieuwe lesvorm als een
klantvriendelijke service ervaren. Koren
op de molen van BOVAG, die 1991
had uitgeroepen tot „Jaar van de
Klant".
Dus voortaan geen dure tochtjes meer
naar rijbewijsparadijzen in het Caribi
sche gebied. Gewoon in zee gaan met
één van de BOVAG auto- en motorrij
scholen, waar u in weinig tijd voor een
acceptabel bedrag een volwaardige
rijopleiding kunt boeken.
NATIONALE
GARANTIE: HET
Bij transacties in de occasionhandel luidt een veel gehoorde vraag
„Zit er BOVAG-garantie op?" Vaak stelt men deze vraag routinema
tig. Dit bewijst de grote landelijke bekendheid van de naam BOVAG
in relatie tot een goed werkend, betrouwbaar garantiesysteem.
De huurauto is een goed alternatief voor die dagen dat we zonder
auto zitten of juist voor die dagen dat we niet zonder willen zitten.
De BOVAG afdeling autoverhuur heeft zich ingesteld op de groeien
de vraag naar huurauto's en beheert momenteel een huur- en
leasepark van zo'n 20.000 wagens, verdeeld over ongeveer 410
BOVAG-autoverhuurbedrijven.
We somden hierboven al enkele voor
delen op, maar er zijn er meer. Wie bij
de BOVAG-bedrijven een auto huurt,
kan er van op aan in een jonge wagen
te rijden. Omdat de huurauto's altijd
door vakkundige handen worden on
derhouden, bent u er van verzekerd in
een auto te rijden, die u niet laat
staan.
Zorgen om deel III, verzekering, we
genbelasting en APK-keuring zijn
verleden tijd. Met het BOVAG-huur-
contract is het eenvoudigweg instap
pen, wegrijden en verder zorgeloos
sturen. Mocht het ooit gebeuren dat
de huurauto die u voor een langere tijd
wilt gebruiken, stil komt te staan, dan
wordt onmiddellijk een vervangende
auto ter beschikking gesteld.
Natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeu
ren wat betreft de auto waarin hij of zij
graag rijdt. Bij de BOVAG-autover
huurbedrijven kan iedereen zijn wen
sen kenbaar maken en wordt op zijn/
haar wenken bediend.
Dan zijn er ook nog de gespecialiseer
de huurwagens. U kunt het zo gek niet
bedenken of de BOVAG-bedrijven
kunnen uitkomst bieden.
Het huren is niet alleen voor de be
trokkene handig en relatief goedkoop.
Ook het milieu heeft baat bij autover
huur. Men rijdt immers alleen wanneer
het strikt nodig is. Dus minder kilome
ters en minder uitstoot. Door zo be
wust te rijden, helpt men ook een
handje bij het ontlasten van het over
volle wegennet.
Als we alles op een rijtje zetten, kun
nen we slechts concluderen dat het
huren of leasen van een auto alleen
voordelen biedt. Wie zijn of haar ver
voermiddel bij een BOVAG-bedrijf
huurt of least, is helemaal zeker van
optimale betrouwbaarheid.
U vraagt: het BOVAG-autover-
huurbedrijf levert. Er is keus
uit de volgende huurvoertui-
gen: personenauto - personen-
bus - autotransporter - bestel
auto - kampeerauto - vracht
auto - aanhangwagen - lease
auto - motor.
Een belangrijk document bij de aan
schaf van tweedehands auto's is het
BOVAG-garantiebewijs. Doch niet al
leen de auto-occasions kunnen profi
teren van zo'n gewaarborgde garantie,
ook caravans, motorfietsen, scooters,
bromfietsen en revisiemotoren kunnen
gedekt worden door de bepalingen in
het BOVAG-garantiebewijs. Als we het
aantal van zo'n 150.000 personen
noemen, dat jaarlijks gebruik maakt
van een BOVAG-garantiebewijs, dan
wil dit toch zeker wel iets zeggen. En
dat al meer dan een kwart eeuw. Van
dit aantal heeft circa 98 procent be
trekking op gebruikte auto's in de
prijsklasse vanaf 7500 gulden.
Hoewel de klant er meestal van uit
gaat, dat het wel goed zit met zo'n
BOVAG-garantie, moet u toch op de
hoogte zijn van een paar zaken. Vaak
wordt gedacht dat bij aankoop van
een gebruikte auto de orderbevesti
ging tevens het garantiebewijs is. Dit
is een hardnekkig misverstand. Zorg
er voor dat u als klant altijd per se om
het BOVAG-certificaat vraagt.
Voor de goede orde moeten we hier
wel vermelden dat de BOVAG-garantie
niet in alle gevallen gratis is. Er zijn
situaties denkbaar waarin toch kosten
gemaakt moeten worden. Meestal ge
beurt dit als men er via de normale
gang van zaken niet uitkomt en het
BOVAG-bemiddelingsbureau moet
worden ingeschakeld. De bemiddeling
is gratis. Is het de consument die
aandringt op bemiddeling, dan wordt
voor onderzoek 135,- in rekening
gebracht.
Als partijen zich niet kunnen/wilien
verenigen met het bemiddelingsvoor
stel, dan wordt vervolgens een bin
dend advies van de ANWB/
BOVAG-geschillencommissie ge
vraagd.
De standaard BOVAG-garantie voor
occasions van 7500 gulden en hoger
beloopt drie maanden. Wilt u langer
onder de BOVAG-garantie sturen,, dan
kunt u een aanvullende garantie vra
gen, die in combinatie met de gewone
garantie voor maximaal 30.000 kilome
ter geldt gedurende een periode van
12 maanden. Veelal moet u dan voor
de 9 maanden aanvulling een extra
premie betalen. De premiehoogte
hangt af van de nieuwprijs van de
occasion.
De garantie heeft vooral betrekking op
technische aspecten. Eventueel in de
garantieperiode noodzakelijke repara
ties worden hiermee gedekt.
Omdat de caravan een vitaal onderdeel is van de grote vakantie-
tocht, moet hij in de beste conditie verkeren om de vaak iange reis
tot een goed einde te brengen. Nu zijn veel caravanbezitters
handige knutselaars, maar het gaat bij onderhoud niet om een
beetje vet op de kogel, wèl om remmen, koppeling, gasinstallatie
en elektrisch circuit. Het is daarom met klem aan te raden om het
technische onderhoud van de caravan over te laten aan de
specialisten van het BOVAG-caravanbedrijf. Zij hebben het juiste
gereedschap en de ervaring. Zij maken dit na controle van uw
caravan duidelijk met de bekende caravansticker.
Caravanbezitters, die bij een BOVAG-
caravanbedrijf een gegarandeerde
winterstalling hebben gevonden, zijn
het beste af. De caravan wordt ver
troeteld en (indien overeengekomen)
geheel voorbereid op de zomer. Dat is
al een hele zorg minder.
Bovendien ként de BOVAG-afdeling
caravan al jaren een uitgebreid garan
tiepakket, waaraan u na de onder
houdsbeurt de nodige zekerheid kunt
ontlenen. Zo is er garantie op repara
ties, op gebruikte caravans, voorwaar
den voor de winterstalling, enzovoort.
Weet u trouwens dat Nederland de
grootste „caravandichtheid" ter wereld
heeft? Is het dan verwonderlijk dat
een betrouwbare organisatie als de
BOVAG nodig is om deze vloot van
vouwwagens, caravans, enzovoort in
een zo goed mogelijke conditie te
houden? Geen wonder dan ook dat
het overgrote deel van de vaderlandse
caravanliefhebbers het liefst naar een
BOVAG-caravanbedrijf gaat. Want de
BOVAG heeft nu eenmaal een wijdver
takt net van specialisten en het garan
tiesysteem biedt de caravanhouder
volop zekerheid. Ga dus nooit 'op
vakantie zonder een BOVAG-reparatie-
garantie. Waarom zou u uw verdiende
vrije dagen in het water laten vallen als
er een kant-en-klare mogelijkheid
wordt aangereikt om zelfs de kleinste
teleurstelling te voorkomen? Ga dus
naar uw BOVAG-caravanbedrijf voor
informatie of om alvast een afspraak
te maken.
En ...oja... voor aanstaand voorjaar en
komende zomer alvast een prettige en
veilige caravanvakantie toegewenst.