KLANTVRIENDELIJKE ORGANISATIE VOOR MOBIEL NEDERLAND |OVAE-bedKf| ffthptvoorVn Iklanten.^H BOVAG COMPACT OPLEIDING: HAAL JE RPEWIJS IN DE MAXIMUM-SNELHEID NATIONALE AUTO PAS MAAKT KORTE METTEN MET SJOEMELAARS SLEUTELWOORD VAN DE BOVAG PAS EEN HUURAUTO KAN STUKKEN VOORDELIGER ZIJN! JK WORD ONDERHOUDEN DOOR DE CARAVANVAKMAN' Samenwerking in het belang van leden en consumenten VEEL HUURMOGELQKHEDEN DAGELIJKS KLAAR STAAN KWALITEIT DÈ PRIORITEIT ACTIES EN REACTIES Gratis herexamen als extra meevaller Fantastisch initiatief van BOVAG, RAI en ANWB CENTRALE REGISTRATIE MAKKELIJK HERKENBAAR GRATIS HEREXAMEN LESPROGRAMMA WETENSCHAPPELIJK AUTO Uitgebreide zekerheid met veel vertakkingen Een kwestie van even rekenen MAATWERK VRAAG EROM KOSTEN AANVULLENDE GARANTIE Voor optimale veiligheid van uw mobiele woning CARAVANDICHTHEID 24 DE FAAM DE VLISSINGER Woensdag 5 februari 1992 BOVAG: Al ruim 60 jaar spant de BOVAG zich in voor mobiel Nederland. In die tijd werd de naam BOVAG synoniem voor kwaliteit en klantvriende lijkheid. Bij de BOVAG, die als Bond van Garage houders is opgericht, zijn in de loop der jaren diverse andere afdelingen aangesloten. Thans zijn in totaal zo'n 90.000 goed opgeleide en enthou siaste medewerkers uit de mobiele sector werk zaam bij een BOVAG-bedrijf. Zij werken er aan mee dat het wegverkeer in Nederland zo ge- gesmeerd mogelijk blijft lopen. Ze zijn dus een bond geworden voor alles wat rijdt. Voor een deel is het succes van de BOVAG te danken aan de groei van het wegverkeer in ons land. Momen teel circuleren er ruim vijf miljoen au to's en vijftien miljoen fietsen over het vaderlandse wegennet, heeft Neder land de meeste caravans per inwoner van de hele wereld en nemen de Nederlandse truck-chauffeurs 23 pro cent van alle EG-vrachtvervoer over de weg voor hun rekening. Ja, Neder land is een mobiel land. Door de groei in alles wat rijdt, is er een enorme diversiteit ontstaan. De BOVAG heeft deze verscheidenheid altijd op de voet gevolgd en zich zo nodig meteen aan nieuwe situaties aangepast. Dit heeft geleid tot zeven afdelingen, elk met hun specialistische benadering van de mobiele markt. De afdeling auto behelst een bunde ling van ruim 7400 autobedrijven. Zo'n 95 procent van alle wettelijk gevestig de automobielbedrijven is BOVAG-lid. Samen bieden ze werkgelegenheid aan zo'n 70.000 personen en behalen een omzet van 30 miljard gulden per jaar. Ook de tweewieler-branche vindt een goede plaats onder de brede BOVAG-paraplu. Ongeveer 2500 aan gesloten tweewieler-specialisten, met een jaaromzet van 675 miljoen gulden. staan dagelijks klaar om alle fietsers, bromfietsers en motorrijders van Ne derland op hun wenken te bedienen. Heel belangrijk voor alles wat moto risch wordt voortbewogen, is een goed functionerend net van brandstof leveranciers. Ook hiermee houdt de BOVAG zich bezig via de 700 leden van de afdeling vul- en servicestations (zeg maar tankstations). Samen zetten ze per jaar bijna 11 miljard liter om. Maar de BOVAG-bedrijven zetten nog meer op de weg. In de sector autover huur boeken de gezamenlijke BOVAG-leden met 20.000 huurauto's jaarlijks een verhuuromzet van circa 300 miljoen gulden. En geen land ter wereld is zo gecharmeerd van de cara van als Nederland. Daar hebben de 215 BOVAG-caravanbedrijven. met een marktaandeel van circa 90 procent en een omzet van 550 miljoen gulden, een dikke dagtaak aan. Veilig, snel en voordelig rijlessen ne men, kan bij een BOVAG-autorijschool. Dat zijn er inmiddels 1200, met een marktaandeel van bijna 50 procent. Er zit er dus altijd wel een bij u in de buurt. Tot slot houdt de BOVAG zich met 65 bedrijven bezig met het verzorgen van „een tweede leven" (revisie) voor auto-, scheeps-, landbouw- en industriële motoren. Dankzij de BOVAG-bedrijven blijft mobiel Nederland altijd in bewe ging. Ondanks de indrukwekkende omvang, die de BOVAG inmiddels heeft aange nomen, behoudt de kwaliteit van alle verrichte arbeid de hoogste prioriteit. We hebben immers te maken met een cirkelgang: BOVAG - leden - consu ment. Die cirkelgang kan slechts hecht gesloten blijven als de betrokken partij en zich volledig voor de goede zaak inzetten. De praktijk levert dan vanzelf het bewijs. De BOVAG en alle daarbij behorende onderdelen vormen een niet meer weg te denken instituut, dat in hoge mate bijdraagt aan een solide organisatie van alles wat met ons weg verkeer te maken heeft. We mogen rustig stellen: een BOVAG-bedrijf heeft hart voor z'n klanten. De BOVAG wil daar waar het mogelijk is, alternatieven kunnen bieden als op lossing voor mobiliteitsproblemen. Zij doet dat door frequent met de overhe den te overleggen en gesprekspartner te zijn in commissies en dergelijke. Hierdoor wordt het mogelijk reeds in een vroegtijdig stadium plannen te beoordelen en daarover mee te denken en liever nog: vooruit te denken. Uiter aard ontloopt de BOVAG daarbij z'n verantwoordelijkheden niet. Daar waar de BOVAG zich niet in kan vinden, wordt gereageerd. Wie herinnert zich niet de handtekeningenactie tegen 'het kwartje van Kok'?. Dit soort reacties worden overigens in nauwe samenwerking met de andere mobiliteitsorganisaties als ANWB en RAI gedaan. En zo reageert de BOVAG, veelal met RAI (belangenvereniging van impor teurs) actief op het overheidsbeleid. Opdat niet kritiekloos wordt toegezien hoe bepaalde tekorten op de auto wor den afgewenteld. De BOVAG zit als een bok op de haverkist. Kritisch blijven, vragen stel len en met partijen overleggen. Daar mee creëert zij een draagvlak voor haar achterban en diens klanten: U. Bij de BOVAG afdeling autorijscholen zijn maar liefst 1200 rijscho len aangesloten. Samen nemen deze BOVAG-rijscholen de helft van de Nederlandse praktijkexamens bij het CBR voor hun reke ning. Recentelijk introduceerde de BOVAG een nieuwe vorm van rij-opleiding. Via een aantrekkelijke formule krijgt de cursist in minder tijd toch sneller het fel begeerde roze papiertje in zijn of haar bezit. Let op: de compact-opleiding is alleen voor kandidaten, die nog niet eerder voor het rij-examen zijn opgeweest. Vragen over de dichtstbijzijnde rijschool met een compact-op leiding, het autoverhuurbedrijf in uw buurt, de caravanvak man in de regio danwel het auto- of tweewielerbedrijf om de hoek Bel de BOVAG: tel.: 03405 - 95211. Ruim een jaar geleden werd in de regio Eindhoven proefgedraaid GEGEVENS ZWART OP WIT met Nationale Auto Pas, kortweg NAP. Met dit systeem wordt nauwkeurig de kilometer-historie van een auto vastgelegd. Hierdoor hebben kopers van een gebruikte auto nog meer zekerheid omtrent de kilometerstand van de auto. Een belangrijk gegeven waar in het recente verleden nogal eens de hand mee werd gelicht. De Eindhovense proef was zo'n door slaggevend succes dat eind mei 1991 NAP in het hele land werd ingevoerd. Een half jaar later waren maar liefst 3 miljoen auto's jonger dan 10 jaar (ruim de helft van het Nederlandse autopark) met de kilometerstand in de centrale computer geregistreerd. Van die au to's zijn inmiddels 5,4 miljoen kilome terstanden genoteerd. Invoering van de NAP betekent een ferme oppoetsbeurt voor het imago van de handel in (speciaal) occasions. Immers: de bonafide bedrijven en hun klanten lijden onder de handel en wandel van dubieuze heren hande laars. En de consument heeft gewoon het recht om te weten wat een auto heeft gereden. Alle BOVAG-garagebedrijven, die mee doen met NAP (dit aantal neemt ie dere dag toe en bedraagt thans 4152) zijn gekoppeld aan een centrale com puter waarin de doorgeseinde gege vens komen vast te liggen. Alleen bevoegde handen kunnen eraan ko men, zodat frauderen met de opgege ven kilometerstanden is uitgesloten. Bovendien is de computer dag en nacht bereikbaar, wat in bepaalde ge vallen ook erg handig kan zijn. Tevens is een prettige koppeling te maken met de verplichte A.P.K.-keuring. Au tomatisch worden bij deze keuring de kilometerstanden doorgegeven aan de NAP-computer. Alle betrokken BOVAG-garagebedrij ven en ANWB-technostations, die aan het systeem met de NAP meedoen, zijn eenvoudig te herkennen aan een speciaal embleem. Om een echt „his-, torisch" overzicht van het aantal ver reden kilometers op te bouwen, worden tijdens de hele le vensloop van de auto nauwkeurig de standen geno teerd. Dus bij elke APK-keuring, bij de onderhoudsbeurten, na de herstel beurt, enzovoort, gaat de kilometer stand de computer in. In feite krijgt de auto hiermee een eigen identiteit. Wilt u de gegevens in een document, dan wordt daar een vergoeding voor gevraagd. Maar u heeft de gegevens dan wel zwart op wit. Dit is zeker van belang indien u uw auto particulier gaat verkopen. In de pas staan de in de computer vastgelegde gegevens in schrift genoteerd, samen met bouw jaar, merk, type en uitgiftedatum ken teken deel 1, maar zonder naam, adres of woonplaats van de eigenaar. Want het is de auto die op de voet wordt gevolgd en niet de eigenaar. Door dit gescheiden houden van eige naar en auto ontstaat een objectief beeld over de auto, zodat bij verwis seling van eigenaar geen van de partij en ooit beticht kan worden van ge sjoemel met de kilométerstand. Men verkoopt en koopt de echte, spatzui- vere kilometers. Dit komt de betrouw baarheid ten goede. Met de NAP wordt het zoeken naar een degelijke occasion een stuk makkelijker. U stapt eenvoudig naar een bedrijf waar de NAP-sticker voorkomt en u weet dat u dan vrijwel voor het volle pond zal slagen. Gekozen is voor de naam 'compact- opleiding', waarmee duidelijk wordt gemaakt dat het hier om een gecom primeerde vorm van rij-opleiding gaat. Inmiddels hebben al veel kandidaten interesse getoond. Uit kringen van de deelnemende rijscholen valt eveneens enthousiasme te beluisteren. De slaag kans heet „maximaal". Erg prettig is de korte lesperiode van hooguit acht en minstens twee weken. Door een hoge intensiteit van rijlessen in een korte periode, een groter ver- keersinzicht door het rijden vèr buiten de eigen omgeving en de hoge zelf werkzaamheid, wordt de slaagkans hoog. Nadat via de zogeheten „intest" het instapniveau en daarmee het aantal benodigde lessen zijn bepaald, is de cursist klaar met een bedrag van 2100 gulden lesgeld op tafel te leggen. Dat lijkt misschien wel veel, maar een eenvoudige berekening maakt duidelijk dat dit beslist niet het geval is. In dit bedrag is inbëgrepen een bedrag van 225 gulden examengeld. En mocht men onverhoopt toch de eerste keer zakken, dan is het her-examen daarna gratis. Een leuke meevaller. Ter verge lijking: een „normale" opleiding kost circa 2500 gulden en herexamen is daarbij niet gratis. Het lesprogramma bestaat uit dagde len van vier uur. Er wordt begonnen met audio-visueel praktijkonderwijs. Daarna stapt men in de lesauto. Aspi rant-rijbewijshouders moeten rekening houden met minimaal acht dagdelen. Het examen volgt aansluitend. Zakt men de eerste keer, dan kan men daarna het eerstvolgende her-examen gratis doen. Om deze snelle service te kunnen verlenen heeft de BOVAG sluitende afspraken gemaakt met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en heeft al drie maanden van te voren examendata en aantallen kandidaten vastgesteld. De compact-opleiding is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Er is dege lijk wetenschappelijk onderzoek aan vooraf gegaan door bureau Traffic Test bv, die het Continu Rij-oplei- dingsonderzoek (CRO) ontwikkelde. Er kwamen interessante getallen tevoor schijn. De helft van de 180.000 rij schoolleerlingen blijkt flinke belang stelling te tonen voor deze gecompri meerde vorm van rij-opleiding. Ook wordt de nieuwe lesvorm als een klantvriendelijke service ervaren. Koren op de molen van BOVAG, die 1991 had uitgeroepen tot „Jaar van de Klant". Dus voortaan geen dure tochtjes meer naar rijbewijsparadijzen in het Caribi sche gebied. Gewoon in zee gaan met één van de BOVAG auto- en motorrij scholen, waar u in weinig tijd voor een acceptabel bedrag een volwaardige rijopleiding kunt boeken. NATIONALE GARANTIE: HET Bij transacties in de occasionhandel luidt een veel gehoorde vraag „Zit er BOVAG-garantie op?" Vaak stelt men deze vraag routinema tig. Dit bewijst de grote landelijke bekendheid van de naam BOVAG in relatie tot een goed werkend, betrouwbaar garantiesysteem. De huurauto is een goed alternatief voor die dagen dat we zonder auto zitten of juist voor die dagen dat we niet zonder willen zitten. De BOVAG afdeling autoverhuur heeft zich ingesteld op de groeien de vraag naar huurauto's en beheert momenteel een huur- en leasepark van zo'n 20.000 wagens, verdeeld over ongeveer 410 BOVAG-autoverhuurbedrijven. We somden hierboven al enkele voor delen op, maar er zijn er meer. Wie bij de BOVAG-bedrijven een auto huurt, kan er van op aan in een jonge wagen te rijden. Omdat de huurauto's altijd door vakkundige handen worden on derhouden, bent u er van verzekerd in een auto te rijden, die u niet laat staan. Zorgen om deel III, verzekering, we genbelasting en APK-keuring zijn verleden tijd. Met het BOVAG-huur- contract is het eenvoudigweg instap pen, wegrijden en verder zorgeloos sturen. Mocht het ooit gebeuren dat de huurauto die u voor een langere tijd wilt gebruiken, stil komt te staan, dan wordt onmiddellijk een vervangende auto ter beschikking gesteld. Natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeu ren wat betreft de auto waarin hij of zij graag rijdt. Bij de BOVAG-autover huurbedrijven kan iedereen zijn wen sen kenbaar maken en wordt op zijn/ haar wenken bediend. Dan zijn er ook nog de gespecialiseer de huurwagens. U kunt het zo gek niet bedenken of de BOVAG-bedrijven kunnen uitkomst bieden. Het huren is niet alleen voor de be trokkene handig en relatief goedkoop. Ook het milieu heeft baat bij autover huur. Men rijdt immers alleen wanneer het strikt nodig is. Dus minder kilome ters en minder uitstoot. Door zo be wust te rijden, helpt men ook een handje bij het ontlasten van het over volle wegennet. Als we alles op een rijtje zetten, kun nen we slechts concluderen dat het huren of leasen van een auto alleen voordelen biedt. Wie zijn of haar ver voermiddel bij een BOVAG-bedrijf huurt of least, is helemaal zeker van optimale betrouwbaarheid. U vraagt: het BOVAG-autover- huurbedrijf levert. Er is keus uit de volgende huurvoertui- gen: personenauto - personen- bus - autotransporter - bestel auto - kampeerauto - vracht auto - aanhangwagen - lease auto - motor. Een belangrijk document bij de aan schaf van tweedehands auto's is het BOVAG-garantiebewijs. Doch niet al leen de auto-occasions kunnen profi teren van zo'n gewaarborgde garantie, ook caravans, motorfietsen, scooters, bromfietsen en revisiemotoren kunnen gedekt worden door de bepalingen in het BOVAG-garantiebewijs. Als we het aantal van zo'n 150.000 personen noemen, dat jaarlijks gebruik maakt van een BOVAG-garantiebewijs, dan wil dit toch zeker wel iets zeggen. En dat al meer dan een kwart eeuw. Van dit aantal heeft circa 98 procent be trekking op gebruikte auto's in de prijsklasse vanaf 7500 gulden. Hoewel de klant er meestal van uit gaat, dat het wel goed zit met zo'n BOVAG-garantie, moet u toch op de hoogte zijn van een paar zaken. Vaak wordt gedacht dat bij aankoop van een gebruikte auto de orderbevesti ging tevens het garantiebewijs is. Dit is een hardnekkig misverstand. Zorg er voor dat u als klant altijd per se om het BOVAG-certificaat vraagt. Voor de goede orde moeten we hier wel vermelden dat de BOVAG-garantie niet in alle gevallen gratis is. Er zijn situaties denkbaar waarin toch kosten gemaakt moeten worden. Meestal ge beurt dit als men er via de normale gang van zaken niet uitkomt en het BOVAG-bemiddelingsbureau moet worden ingeschakeld. De bemiddeling is gratis. Is het de consument die aandringt op bemiddeling, dan wordt voor onderzoek 135,- in rekening gebracht. Als partijen zich niet kunnen/wilien verenigen met het bemiddelingsvoor stel, dan wordt vervolgens een bin dend advies van de ANWB/ BOVAG-geschillencommissie ge vraagd. De standaard BOVAG-garantie voor occasions van 7500 gulden en hoger beloopt drie maanden. Wilt u langer onder de BOVAG-garantie sturen,, dan kunt u een aanvullende garantie vra gen, die in combinatie met de gewone garantie voor maximaal 30.000 kilome ter geldt gedurende een periode van 12 maanden. Veelal moet u dan voor de 9 maanden aanvulling een extra premie betalen. De premiehoogte hangt af van de nieuwprijs van de occasion. De garantie heeft vooral betrekking op technische aspecten. Eventueel in de garantieperiode noodzakelijke repara ties worden hiermee gedekt. Omdat de caravan een vitaal onderdeel is van de grote vakantie- tocht, moet hij in de beste conditie verkeren om de vaak iange reis tot een goed einde te brengen. Nu zijn veel caravanbezitters handige knutselaars, maar het gaat bij onderhoud niet om een beetje vet op de kogel, wèl om remmen, koppeling, gasinstallatie en elektrisch circuit. Het is daarom met klem aan te raden om het technische onderhoud van de caravan over te laten aan de specialisten van het BOVAG-caravanbedrijf. Zij hebben het juiste gereedschap en de ervaring. Zij maken dit na controle van uw caravan duidelijk met de bekende caravansticker. Caravanbezitters, die bij een BOVAG- caravanbedrijf een gegarandeerde winterstalling hebben gevonden, zijn het beste af. De caravan wordt ver troeteld en (indien overeengekomen) geheel voorbereid op de zomer. Dat is al een hele zorg minder. Bovendien ként de BOVAG-afdeling caravan al jaren een uitgebreid garan tiepakket, waaraan u na de onder houdsbeurt de nodige zekerheid kunt ontlenen. Zo is er garantie op repara ties, op gebruikte caravans, voorwaar den voor de winterstalling, enzovoort. Weet u trouwens dat Nederland de grootste „caravandichtheid" ter wereld heeft? Is het dan verwonderlijk dat een betrouwbare organisatie als de BOVAG nodig is om deze vloot van vouwwagens, caravans, enzovoort in een zo goed mogelijke conditie te houden? Geen wonder dan ook dat het overgrote deel van de vaderlandse caravanliefhebbers het liefst naar een BOVAG-caravanbedrijf gaat. Want de BOVAG heeft nu eenmaal een wijdver takt net van specialisten en het garan tiesysteem biedt de caravanhouder volop zekerheid. Ga dus nooit 'op vakantie zonder een BOVAG-reparatie- garantie. Waarom zou u uw verdiende vrije dagen in het water laten vallen als er een kant-en-klare mogelijkheid wordt aangereikt om zelfs de kleinste teleurstelling te voorkomen? Ga dus naar uw BOVAG-caravanbedrijf voor informatie of om alvast een afspraak te maken. En ...oja... voor aanstaand voorjaar en komende zomer alvast een prettige en veilige caravanvakantie toegewenst.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 26