BMW en dat gevoel
Safrane, nieuw
Renault-topper
Auto Poppe Walcheren B.V
■P
ALFA 155
0 Anette
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe
Walcheren B.V.
P. Goedbloed, off. vert. Stiba.
Th. Louisse, Louisse
Midlease B.V.
J.A. Dijkwel, Dijkwel
Vlissingen B.V.
J. Richter, Autobedrijf
Van Fraassen.
Derde jaargang, nummer 3
J. Cevaal, Toyota Cevaal en
Autorama Walcheren.
Redaktie: Tony Vos.
Eindredaktie: A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Quadra
Memosysteem
Alfa Romeo heeft eigenlijk altijd ei
genzinnige auto's gemaakt, die
een trouwe groep aanhangers bij
zonder aanspraken. Vanaf het mo
ment dat Fiat het voor het zeggen
kreeg in Milaan, bestond de vrees
voor een volledige identiteitsver
andering van het historisch zo be
langrijke merk. Na de 164 is de
155 de tweede Alfa die onder ver
antwoording van Fiat Auto wordt
geïntroduceerd. De opvolger van
de 75 is een mengelmoes van
nieuwe technieken en oude waar
den en normen.
Twin Spark
M.A. de Ruyterlaan 8-16 - Goes - 01100-28545
Industrieweg 27-29 - Vlissingen - 01184-14400
Schaepmanlaan 3 - Bergen op Zoom - 01640-39393
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Dashboard
Woensdag 5 februari 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
Ciildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Iel. Öl 184-19610
Heeft u ook zo'n vooroordeel over BMW-
rijders? Altijd snelle, in keurig pak geklede
jongens, nonchalant met één hand sturend
en in de andere hand de telefoon. Er zal best
wel iets van waar zijn. Zelf mocht ik het ge
noegen smaken een testrit in een BMW te
maken. En wat voor één: de BMW-320 cou
pé. Een weergaloos mooie auto. En ik kan
mij nu voorstellen dat mensen, die veel en
graag auto rijden, voor een dergelijke auto
kiezen.
Wat mij wel even verbaasde is dat verkoper
Bram Wouters van garage Zwartepoorte, de
BMW-dealer in Vlissingen, zonder bedenke
lijk te kijken de sleutels overhandigde en mij
uitzwaaide.
Toch wel wat zenuwachtig reed ik Vlissin
gen uit. Het overkomt me tenslotte niet da
gelijks, dat ik in een auto van bijna 70 mille
rond rij. Het eerste kwartier was ik zo inten
sief met rijden bezig dat ik geen aandacht
besteedde aan de verschillende piepjes, die
regelmatig uit het multi-informatie-display
kwamen. Ik werd er eerder nerveus van en
vroeg mij af of ik wellicht iets fout had ge
daan, maar dat was gelukkig niet het geval.
Ze vestigen de aandacht op verschillende
zaken zoals de tijd, koelvloeistofniveau,
licht en buitentemperatuur. Naarmate ik lan
ger in de auto reed maakte zich toch een be
paald gevoel van mij meester. Was dat nou
het gevoel dat die snelle BMW-rijders alle
maal hebben?
Door middel van een snelle handeling zakte
ik nog iets dieper weg in mijn fauteuil. Non
chalant stuurde ik door de binnenstad van
Middelburg, liet alle aandacht langs mij
heen gaan en genoot van optimaal rijcom-
fort. De auto geeft de bestuurder het idee el
ke situatie te beheersen. Niet in de laatste
plaats door het standaard geleverde ABS-
(antiblokkeer) remsysteem. En verder heeft
de BMW-coupé alles te bieden wat de ver
wende automobilist maar kan wensen: elek
trisch verstelbare buitenspiegels, halogeen
koplampen, centrale deurvergrendeling,
stuurwielhoogteverstelling, elektrisch be
diende portierramen, enzovoorts. Mijn laat
ste kilometers gingen over de snelweg. Het
inhalen (daar heeft u dat vooroordeel over
BMW-rijders aan over gehouden) gaat heel
snel. En de top? Die ligt rond de 214 km/u.
Helaas, om zo snel te mogen rijden moet u
uitwijken naar het geboorteland van de
BMW. Onder de motorkap is dan ook een
zes-cilinder motor te vinden, die met een
sportieve brom zijn werk uitstekend doet.
vw*—
Familie-
In de acht jaar van zijn bestaan is de Renault
25 een steeds rijpere auto geworden, die an
no 1992 nog niet verouderd is. Ondanks de
sterk toegenomen Franse concurrentie (XM
en 605) heeft de 25 zich opmerkzaam lang
staande kunnen houden in zijn segment. Re
nault vindt het echter tijd haar 'haute de gam-
me' af te lossen. Op de Autosalon van Geneve
zal begin maart de nieuwe Safrane worden
onthuld. De Nederlandse dealers zullen de
auto de maand mei kunnen tonen.
Natuurlijk kan Renault terugvallen op een uit
gebreid motorenprogramma. Het gamma be
gint met de oude vertrouwde 2,2 liter injectie
van 110 pk, die voortaan als alle andere moto
ren dwars voorin te vinden is. Daarboven vin
den we de nog recente 12- kleppenmotor, die
voor de gelegenheid is vergroot tot 2,2 liter.
Deze middelste benzinekrachtbron levert 140
pk.
De voorlopige topversie bedient zich van een
tot 3 liter opgeboorde V6 eventueel in combi
natie met permanente Quadra- vierwielaan-
drijving. Deze V6 levert 170 pk en kan
uiteraard tegen meerprijs gekoppeld worden
aan de moderne electronisch gestuurde vier-
traps automaat. Er wordt overigens voor het
einde van het jaar een absoluut topmodel ver
wacht met een V6 motor en twee turbo's,
waarmee Renault binnenkomt in de aller
hoogste klasse van de automarkt. Deze super-
Safrane levert maar liefst 260 pk. Een Frans
merk als Renault biedt uiteraard een fors aan
bod aan dieselvarianten. De inmiddels ver
trouwde 2.1 liter turbodiesel van 90 pk zet zijn
carrière voort, maar zal in de loop van dit jaar
worden bijgestaan door een vergrootte versie
met 2.5 liter inhoud en 115 pk. De Renault
Séfrane kent een uitrustingsopbouw vergelij-
baar aan de Espace, zodat we te maken krij
gen met de uitvoeringen RN, RT en RXE,
waarbij ook de RN al behoorlijk compleet zal
worden aangekleed. Later dit jaar komt er ook
weer een Baccara met veel leer en hout in het
exclusieve interieur. We komen in de meeste
Safrane-varianten bekende en nuttige inte
rieurdetails tegen zoals veelzijdig verstelbare
stoelen, een verstelbaar stuur, lampjes in de
portieren, een sprekende boordcomputer en
aansluitingen voor koptelefoons voor de ach
terpassagiers. Afhankelijk van het type kan de
uitrusting nog worden uitgebreid met aircon
ditioning, verwarmde voorstoelen, een nieuwe
4 x 20 Watt stereo-installatie met compact-
diskspeler, maar ook elektrisch verwarmde en
verstelbare buitenspiegels en voorruitverwar-
ming.
Geheel nieuw voor Renault is een memo
systeem waarin de instelling van spiegels,
stoelen en stuurwiel kan worden opgeslagen.
De versies RT en RXE hebben standaard ABS
en kunnen op korte termijn ook worden gele
verd met airbag en gordelspanners. Alle Safra-
ne's krijgen een nieuwe, zeer stijve
bodemplaat en een volledig gewijzigd scha
kelsysteem. De Safrane 3.0 V6i RXE heeft
een multi-link achtertrein met geprogram
meerde wieluitslag. Deze versie heeft boven
dien een elektronisch gestuurd veersysteem
met variabele schokdemping. Ondanks het ty
pische sedan-uiterlijk van de Renault Safrane
heeft de nieuweling uiteraard een vijfde deur.
Renault bewijst hiermee voor de zoveelste
keer in haar historie dat klasse en stijl goed
samengaan met praktische bruikbaarheid. Ui
teraard is ook aandacht besteed aan het mi
lieu. Alle uitvoeringen voldoen aan de
strengste normen wat betreft uitlaatemissies.
Bovendien worden alle kunststofdelen met
een gewicht boven de 100 gram gemerkt voor
recycling. De Safrane wordt de eerste Renault
die vol trots het nieuwe merkteken zal gaan
voeren, vanaf modellenjaar 1993 wordt het
hele programma aan de nieuwe stijl aange
past.
traditie
Ondanks zijn behoorlijke lengte van 4,44 me
ter oogt de 155 erg compact. Het is het vierde
lid uit de Tipo/Tempra/Dedra-familie. Het is Al
fa echter gelukt een volledig eigen interpreta
tie op het zelfde thema te geven, maar dat zijn
ze ook aan zichzelf verplicht.
Het front van de nieuweling oogt ronduit
sterk. De fors aflopende neus eindigt in zeer
platte koplampen met daar tussenin een nor
male grille en uiteraard het bekende Alfa-hart.
Ook het profiel laat de kenner niet in het on
gewisse. Door de kegelvorm (lage neus, hoge
kont), bekende lichtmetalen velgen en portier
grepen a la 164 is de 155 ook van deze kant
bezien een echte Alfa. Dan blijft nog de ach
tersteven over. Daar ziet de 155 er ineens
overdreven vierkant uit met achterlichten die,
ondanks een verbindende reflectorstrook bo
ven het nummerbord, erg doen denken aan de
Dedra.
Met die vormgeving is niets mis, maar echt
kenmerkend is het niet. Het motorenprogram
ma biedt een ruime keuze. Van de 75 werd de
2.0 liter Twin Spark overgenomen. Bij 6000
tr/min wordt een vermogen bereikt van 143
pk. Het heel behoorlijke koppel van 187 Nm
moet ook in de hogere toerenregionen worden
opgezocht (5000 tr/min). Het prestatieniveau
is bij een Alfa altijd erg belangrijk. De 2 liter
haalt een top van 205 km/u en zet een sprint
je van 0 tot 100 neer in 9,3 seconden. Een
nieuwe mogelijkheid is een 1.8 liter Twin
Spark motor die 129 pk levert en een maxi
maal koppel produceert van 165 Nm bij een
toerental gelijk aan de 2.0. De 1.8 Twin Spark
was de eerste auto die voor een rit ter be
schikking stond. Direkt na het starten kom je
tot de prettige ontdekking dat het bekende
Alfa-knettertje in de uitlaat behouden is geble
ven.
De krachtbron is niet echt stil, daar er over het
algemeen behoorlijk wat toeren worden ge
draaid. Bovendien waren de door ons gereden
exemplaren uit de voorserie ook niet vrij van
windgeruis. Vooral het linker portier viel wat
dit betreft in negatieve zin op. De 1.8 is in de
lagere versnellingen behoorlijk vlot. Echter
vooral bij licht klimmen in de vijfde overbren
ging is de fut eruit. Voor sportief rijden moet
er behoorlijk met de pook geroerd worden.
Het raspende geluid wat de versnellingsbak af
en toe maakt, doet de Fiat-afkomst verraden.
De 2.5 liter V6 van 166 pk maakt van de 155
meer elektrisch bediende buitenspiegels, in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel met
armsteun en een skitunnel. De 2 liter voegt
daar een check-control aan toe. De V6 is als
topmodel nog rijker uitgerust met ABS, auto
matisch verwarmingssysteem, terwijl lichtme
talen velgen helaas tegen meerprijs te
bestellen zijn. Ook Italianen lijken het milieu
nu serieus te gaan nemen. Er is en recycling-
programma opgezet, maar ook bij de ontwik
keling wordt al met het milieu rekening
gehouden.
Zo vinden we in de 155 een zogenaamde
"Selar" tank. Het is voor het eerst dat een
dergelijke constructie op een serie-auto wordt
toegepast. De benzinedampen worden door
het materiaal vastgehouden en komen dus
niet in de omgeving. Alfa Romeo verwacht in
juni de 155 daadwerkelijk te kunnen gaan le
veren. Dit jaar kunnen er 2000 stuks worden
afgeleverd. De basis 1.8 zal rond de
f.42/43.000,= gaan kosten, maar wordt pas
in oktober verwacht. De completere 1.8 zal
rond de f.46.000,= uitkomen en de 2 liter op
ongeveer vijftig mille. Voor de V6 moet zestig
duizend gulden worden uitgetrokken. Met de
nieuwe 155 zal Alfa duidelijk in een behoefte
voorzien. De 75 is één van de laatste 'echte'
Alfa's, maar sprak lang niet iedereen aan. De
155 heeft iets van zijn ouderwetse charme in
geleverd, maar zal gezien het prijsniveau en
de herkenbare uitstraling goed gaan scoren.
Overigens blijft één uitvoering van de Alfa 75
nog minimaal tot het einde van het jaar lever
baar.
een volledig andere auto. Door de bijzonder
krachtige 6-pitter komt de auto meer dan vlot
van zijn plaats. Zo is een top mogelijk van 215
km/u en wordt het sprintje getrokken in 8,4
seconden. In snel genomen bochten kan de
auto zijn vermogen niet goed op de voorwie
len kwijt. Een vierde mogelijkheid is voor de
Nederlandse markt van ondergeschikt belang.
Het gaat om een 2 liter 16-klepper afkomstig
uit de Lancia Thema voorzien van een turbo
compressor. Met zijn 190 pk is deze topspor
ter goed voor 225 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in slechts 7 seconden. Om het
forse vermogen goed op de weg te brengen
heeft de 2 liter turbo permanente vierwielaan-
drijving. Later in het jaar zullen we ook nog
een turbodiesel mogen begroeten.
In het interieur zijn een aantal elementen uit
de Groep te vinden. De stoelen van de 155
zijn van een bekend ontwerp. De zitting is wat
kort, maar de hoogteverstelling en midden
armsteun maken veel goed. De zitpositie is
veel beter dan wat we bij de meeste Alfa's tot
nu toe gewend waren. Op het dashboard van
een typische Alfa-signatuur vinden we niets
overdreven, maar alles wat nodig is is aanwe
zig. De interieurruimte is heel behoorlijk. De
achterbank is niet neerklapbaar, maar dat ver
dedigt Alfa met een betere plaatsing van de
bank en werkelijk plaats voor drie personen.
Aan de kofferruimte met een inhoud van 525
liter zal de gemiddelde automobilist niet snel
te kort komen. De basis 155 1.8 heeft een re
delijke uitrusting met stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende voorportierruiten en cen
trale vergrendeling. Als eerste zal echter een
completere uitgave verschijnen met onder-