BMW en dat gevoel Safrane, nieuw Renault-topper Auto Poppe Walcheren B.V ■P ALFA 155 0 Anette PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Walcheren B.V. P. Goedbloed, off. vert. Stiba. Th. Louisse, Louisse Midlease B.V. J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen B.V. J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. Derde jaargang, nummer 3 J. Cevaal, Toyota Cevaal en Autorama Walcheren. Redaktie: Tony Vos. Eindredaktie: A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Quadra Memosysteem Alfa Romeo heeft eigenlijk altijd ei genzinnige auto's gemaakt, die een trouwe groep aanhangers bij zonder aanspraken. Vanaf het mo ment dat Fiat het voor het zeggen kreeg in Milaan, bestond de vrees voor een volledige identiteitsver andering van het historisch zo be langrijke merk. Na de 164 is de 155 de tweede Alfa die onder ver antwoording van Fiat Auto wordt geïntroduceerd. De opvolger van de 75 is een mengelmoes van nieuwe technieken en oude waar den en normen. Twin Spark M.A. de Ruyterlaan 8-16 - Goes - 01100-28545 Industrieweg 27-29 - Vlissingen - 01184-14400 Schaepmanlaan 3 - Bergen op Zoom - 01640-39393 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Dashboard Woensdag 5 februari 1992 DE FAAM - DE VLISSINGER Ciildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Iel. Öl 184-19610 Heeft u ook zo'n vooroordeel over BMW- rijders? Altijd snelle, in keurig pak geklede jongens, nonchalant met één hand sturend en in de andere hand de telefoon. Er zal best wel iets van waar zijn. Zelf mocht ik het ge noegen smaken een testrit in een BMW te maken. En wat voor één: de BMW-320 cou pé. Een weergaloos mooie auto. En ik kan mij nu voorstellen dat mensen, die veel en graag auto rijden, voor een dergelijke auto kiezen. Wat mij wel even verbaasde is dat verkoper Bram Wouters van garage Zwartepoorte, de BMW-dealer in Vlissingen, zonder bedenke lijk te kijken de sleutels overhandigde en mij uitzwaaide. Toch wel wat zenuwachtig reed ik Vlissin gen uit. Het overkomt me tenslotte niet da gelijks, dat ik in een auto van bijna 70 mille rond rij. Het eerste kwartier was ik zo inten sief met rijden bezig dat ik geen aandacht besteedde aan de verschillende piepjes, die regelmatig uit het multi-informatie-display kwamen. Ik werd er eerder nerveus van en vroeg mij af of ik wellicht iets fout had ge daan, maar dat was gelukkig niet het geval. Ze vestigen de aandacht op verschillende zaken zoals de tijd, koelvloeistofniveau, licht en buitentemperatuur. Naarmate ik lan ger in de auto reed maakte zich toch een be paald gevoel van mij meester. Was dat nou het gevoel dat die snelle BMW-rijders alle maal hebben? Door middel van een snelle handeling zakte ik nog iets dieper weg in mijn fauteuil. Non chalant stuurde ik door de binnenstad van Middelburg, liet alle aandacht langs mij heen gaan en genoot van optimaal rijcom- fort. De auto geeft de bestuurder het idee el ke situatie te beheersen. Niet in de laatste plaats door het standaard geleverde ABS- (antiblokkeer) remsysteem. En verder heeft de BMW-coupé alles te bieden wat de ver wende automobilist maar kan wensen: elek trisch verstelbare buitenspiegels, halogeen koplampen, centrale deurvergrendeling, stuurwielhoogteverstelling, elektrisch be diende portierramen, enzovoorts. Mijn laat ste kilometers gingen over de snelweg. Het inhalen (daar heeft u dat vooroordeel over BMW-rijders aan over gehouden) gaat heel snel. En de top? Die ligt rond de 214 km/u. Helaas, om zo snel te mogen rijden moet u uitwijken naar het geboorteland van de BMW. Onder de motorkap is dan ook een zes-cilinder motor te vinden, die met een sportieve brom zijn werk uitstekend doet. vw*— Familie- In de acht jaar van zijn bestaan is de Renault 25 een steeds rijpere auto geworden, die an no 1992 nog niet verouderd is. Ondanks de sterk toegenomen Franse concurrentie (XM en 605) heeft de 25 zich opmerkzaam lang staande kunnen houden in zijn segment. Re nault vindt het echter tijd haar 'haute de gam- me' af te lossen. Op de Autosalon van Geneve zal begin maart de nieuwe Safrane worden onthuld. De Nederlandse dealers zullen de auto de maand mei kunnen tonen. Natuurlijk kan Renault terugvallen op een uit gebreid motorenprogramma. Het gamma be gint met de oude vertrouwde 2,2 liter injectie van 110 pk, die voortaan als alle andere moto ren dwars voorin te vinden is. Daarboven vin den we de nog recente 12- kleppenmotor, die voor de gelegenheid is vergroot tot 2,2 liter. Deze middelste benzinekrachtbron levert 140 pk. De voorlopige topversie bedient zich van een tot 3 liter opgeboorde V6 eventueel in combi natie met permanente Quadra- vierwielaan- drijving. Deze V6 levert 170 pk en kan uiteraard tegen meerprijs gekoppeld worden aan de moderne electronisch gestuurde vier- traps automaat. Er wordt overigens voor het einde van het jaar een absoluut topmodel ver wacht met een V6 motor en twee turbo's, waarmee Renault binnenkomt in de aller hoogste klasse van de automarkt. Deze super- Safrane levert maar liefst 260 pk. Een Frans merk als Renault biedt uiteraard een fors aan bod aan dieselvarianten. De inmiddels ver trouwde 2.1 liter turbodiesel van 90 pk zet zijn carrière voort, maar zal in de loop van dit jaar worden bijgestaan door een vergrootte versie met 2.5 liter inhoud en 115 pk. De Renault Séfrane kent een uitrustingsopbouw vergelij- baar aan de Espace, zodat we te maken krij gen met de uitvoeringen RN, RT en RXE, waarbij ook de RN al behoorlijk compleet zal worden aangekleed. Later dit jaar komt er ook weer een Baccara met veel leer en hout in het exclusieve interieur. We komen in de meeste Safrane-varianten bekende en nuttige inte rieurdetails tegen zoals veelzijdig verstelbare stoelen, een verstelbaar stuur, lampjes in de portieren, een sprekende boordcomputer en aansluitingen voor koptelefoons voor de ach terpassagiers. Afhankelijk van het type kan de uitrusting nog worden uitgebreid met aircon ditioning, verwarmde voorstoelen, een nieuwe 4 x 20 Watt stereo-installatie met compact- diskspeler, maar ook elektrisch verwarmde en verstelbare buitenspiegels en voorruitverwar- ming. Geheel nieuw voor Renault is een memo systeem waarin de instelling van spiegels, stoelen en stuurwiel kan worden opgeslagen. De versies RT en RXE hebben standaard ABS en kunnen op korte termijn ook worden gele verd met airbag en gordelspanners. Alle Safra- ne's krijgen een nieuwe, zeer stijve bodemplaat en een volledig gewijzigd scha kelsysteem. De Safrane 3.0 V6i RXE heeft een multi-link achtertrein met geprogram meerde wieluitslag. Deze versie heeft boven dien een elektronisch gestuurd veersysteem met variabele schokdemping. Ondanks het ty pische sedan-uiterlijk van de Renault Safrane heeft de nieuweling uiteraard een vijfde deur. Renault bewijst hiermee voor de zoveelste keer in haar historie dat klasse en stijl goed samengaan met praktische bruikbaarheid. Ui teraard is ook aandacht besteed aan het mi lieu. Alle uitvoeringen voldoen aan de strengste normen wat betreft uitlaatemissies. Bovendien worden alle kunststofdelen met een gewicht boven de 100 gram gemerkt voor recycling. De Safrane wordt de eerste Renault die vol trots het nieuwe merkteken zal gaan voeren, vanaf modellenjaar 1993 wordt het hele programma aan de nieuwe stijl aange past. traditie Ondanks zijn behoorlijke lengte van 4,44 me ter oogt de 155 erg compact. Het is het vierde lid uit de Tipo/Tempra/Dedra-familie. Het is Al fa echter gelukt een volledig eigen interpreta tie op het zelfde thema te geven, maar dat zijn ze ook aan zichzelf verplicht. Het front van de nieuweling oogt ronduit sterk. De fors aflopende neus eindigt in zeer platte koplampen met daar tussenin een nor male grille en uiteraard het bekende Alfa-hart. Ook het profiel laat de kenner niet in het on gewisse. Door de kegelvorm (lage neus, hoge kont), bekende lichtmetalen velgen en portier grepen a la 164 is de 155 ook van deze kant bezien een echte Alfa. Dan blijft nog de ach tersteven over. Daar ziet de 155 er ineens overdreven vierkant uit met achterlichten die, ondanks een verbindende reflectorstrook bo ven het nummerbord, erg doen denken aan de Dedra. Met die vormgeving is niets mis, maar echt kenmerkend is het niet. Het motorenprogram ma biedt een ruime keuze. Van de 75 werd de 2.0 liter Twin Spark overgenomen. Bij 6000 tr/min wordt een vermogen bereikt van 143 pk. Het heel behoorlijke koppel van 187 Nm moet ook in de hogere toerenregionen worden opgezocht (5000 tr/min). Het prestatieniveau is bij een Alfa altijd erg belangrijk. De 2 liter haalt een top van 205 km/u en zet een sprint je van 0 tot 100 neer in 9,3 seconden. Een nieuwe mogelijkheid is een 1.8 liter Twin Spark motor die 129 pk levert en een maxi maal koppel produceert van 165 Nm bij een toerental gelijk aan de 2.0. De 1.8 Twin Spark was de eerste auto die voor een rit ter be schikking stond. Direkt na het starten kom je tot de prettige ontdekking dat het bekende Alfa-knettertje in de uitlaat behouden is geble ven. De krachtbron is niet echt stil, daar er over het algemeen behoorlijk wat toeren worden ge draaid. Bovendien waren de door ons gereden exemplaren uit de voorserie ook niet vrij van windgeruis. Vooral het linker portier viel wat dit betreft in negatieve zin op. De 1.8 is in de lagere versnellingen behoorlijk vlot. Echter vooral bij licht klimmen in de vijfde overbren ging is de fut eruit. Voor sportief rijden moet er behoorlijk met de pook geroerd worden. Het raspende geluid wat de versnellingsbak af en toe maakt, doet de Fiat-afkomst verraden. De 2.5 liter V6 van 166 pk maakt van de 155 meer elektrisch bediende buitenspiegels, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel met armsteun en een skitunnel. De 2 liter voegt daar een check-control aan toe. De V6 is als topmodel nog rijker uitgerust met ABS, auto matisch verwarmingssysteem, terwijl lichtme talen velgen helaas tegen meerprijs te bestellen zijn. Ook Italianen lijken het milieu nu serieus te gaan nemen. Er is en recycling- programma opgezet, maar ook bij de ontwik keling wordt al met het milieu rekening gehouden. Zo vinden we in de 155 een zogenaamde "Selar" tank. Het is voor het eerst dat een dergelijke constructie op een serie-auto wordt toegepast. De benzinedampen worden door het materiaal vastgehouden en komen dus niet in de omgeving. Alfa Romeo verwacht in juni de 155 daadwerkelijk te kunnen gaan le veren. Dit jaar kunnen er 2000 stuks worden afgeleverd. De basis 1.8 zal rond de f.42/43.000,= gaan kosten, maar wordt pas in oktober verwacht. De completere 1.8 zal rond de f.46.000,= uitkomen en de 2 liter op ongeveer vijftig mille. Voor de V6 moet zestig duizend gulden worden uitgetrokken. Met de nieuwe 155 zal Alfa duidelijk in een behoefte voorzien. De 75 is één van de laatste 'echte' Alfa's, maar sprak lang niet iedereen aan. De 155 heeft iets van zijn ouderwetse charme in geleverd, maar zal gezien het prijsniveau en de herkenbare uitstraling goed gaan scoren. Overigens blijft één uitvoering van de Alfa 75 nog minimaal tot het einde van het jaar lever baar. een volledig andere auto. Door de bijzonder krachtige 6-pitter komt de auto meer dan vlot van zijn plaats. Zo is een top mogelijk van 215 km/u en wordt het sprintje getrokken in 8,4 seconden. In snel genomen bochten kan de auto zijn vermogen niet goed op de voorwie len kwijt. Een vierde mogelijkheid is voor de Nederlandse markt van ondergeschikt belang. Het gaat om een 2 liter 16-klepper afkomstig uit de Lancia Thema voorzien van een turbo compressor. Met zijn 190 pk is deze topspor ter goed voor 225 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in slechts 7 seconden. Om het forse vermogen goed op de weg te brengen heeft de 2 liter turbo permanente vierwielaan- drijving. Later in het jaar zullen we ook nog een turbodiesel mogen begroeten. In het interieur zijn een aantal elementen uit de Groep te vinden. De stoelen van de 155 zijn van een bekend ontwerp. De zitting is wat kort, maar de hoogteverstelling en midden armsteun maken veel goed. De zitpositie is veel beter dan wat we bij de meeste Alfa's tot nu toe gewend waren. Op het dashboard van een typische Alfa-signatuur vinden we niets overdreven, maar alles wat nodig is is aanwe zig. De interieurruimte is heel behoorlijk. De achterbank is niet neerklapbaar, maar dat ver dedigt Alfa met een betere plaatsing van de bank en werkelijk plaats voor drie personen. Aan de kofferruimte met een inhoud van 525 liter zal de gemiddelde automobilist niet snel te kort komen. De basis 155 1.8 heeft een re delijke uitrusting met stuurbekrachtiging, elektrisch bediende voorportierruiten en cen trale vergrendeling. Als eerste zal echter een completere uitgave verschijnen met onder-

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1992 | | pagina 21