Milieu? Het gaat
toch om de centen
Rij-impressie
Auto Poppe Walcheren B.V
MAZDA 626
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe
Walcheren B.V.
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed, off. vert. Stiba.
Th. Louisse, Louisse
Midlease B.V.
J.A. Dijkwel, Dijkwel
Vlissingen B.V.
J. Richter, Autobedrijf
Van Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en
Autorama Walcheren.
Redaktie: Tony Vos.
Eindredaktie: A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Derde jaargang, nummer 2
Gordels achterin verplicht
Iveco EuroCargo, Truck
van het Jaar 1992
Nadat in ongeveer 2 jaar tijd het
hele .Mazda-programma is veran
derd, vraag je je haast af waarmee
het merk de komende tijd de aan
dacht moet gaan trekken. Na de
huidige 323 in september 1989
volgden in sneltreinvaart de MX-5,
121, MX-3, MX-6 en dan nu de
nieuwe 626. Begin volgend jaar
mogen we nog de spectaculaire
RX-7 verwachten, terwijl we ge
ruisloos afscheid hebben genomen
van de 929. De dure uitvoeringen
van de 626 vormen nu Mazda's
top-of-the-line. We reden met de 2
liter automaat en 2.5 V6 van de
nieuwe Mazda 626.
Gedistingeerd
Xerxes
Prijzen
r v.##
Theo Louisse
Woensdag 22 januari 1992
DE FAAM - DE VLISSINGER
Gikleweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610
De vernieuwing gaat door
Sinds 1 januari 1991 worden alle in ons land
nieuw geleverde personenauto's uitgerust
met gordels voor de achterpassagiers. Fabri
kanten hebben zodoende wel de verplichting
om dit veiligheids-item in te bouwen, maar de
verplichting om ze ook daadwerkelijk te dra
gen ontbreekt. Daar komt per 1 april verande
ring in. Vanaf dat moment is het dragen van
gordels ook voor de achterpassagiers ver
plicht. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit per
jaar zal resulteren in 30 minder doden en zo'n
300 minder gewonden. Uiteraard is het dra
gen van de gordel achterin alleen van toepas
sing op auto's die hiermee zijn uitgerust, een
auto zonder deze voorziening hoeft niet te
worden nagerust.
Met 80 van de in totaal 91 te behalen punten
is de Iveco EuroCargo tot "Truck van het Jaar
1992" verkozen. Het is de eerste keer dat Ive
co deze trofee in ontvangst mag nemen. Als
tweede eindigde de Scania R 113 Streamline
Turbo Compound (54 punten). Derde werd de
Mercedes LEV-serie (11 punten). De EuroCar
go neemt hiermee de titel van de Renault AE,
die vorig jaar de eer toekwam, over. De Truck
van het Jaar wordt sinds 1976 gekozen door
een jury bestaande uit 13 bedrijfsautojourna
listen, uit elk Europees land één. Nederlands
jurylid is RC. Wieman, hoofdredacteur van
Truck Transport Management.
De bij de titel behorende trofee wordt officieel
overhandigd door Pat Kennett, voorzitter van
de jury, aan Giancarlo Boschetti, directeur-
Generaal van Iveco, op de persdag van de ko
mende Bedrijfsauto Rai te Amsterdam, op
woensdag 5 februari 1992 om 12.00 uur.
Mazda start nog net voor het einde van het
jaar met het verdelen van de eerste auto's
over de dealers. De prijslijst omvat maar liefst
zestien verschillende uitvoeringen en model
len. Maar voor we nader op de nieuweling in
gaan, kijken we eerst naar de auto's die
definitief zijn geschrapt. Al eerder hebben we
verteld dat de MX-6 als opvolger gezien moet
worden van de 626 coupé. In het nieuwe pro
gramma komen we dan ook alleen nog maar
de sedan en hatchback tegen. Daarnaast is
Mazda gestopt met het leveren van de 2 liter
diesel.
Wat houden we dan nog over. Mazda introdu
ceert de vierde generatie 626 als gestroom
lijnde sedan en als bijzonder fraai gestyleerde
hatchback. Tot en met de achterdeuren zijn
beide auto's gelijk. In lengte is de 626 flink
gegroeid. Met 4,70 meter zit de auto in het
segment van de Scorpio en Omega, terwijl de
breedte van 1,75 meter voor een Japanse
auto op z'n minst opmerkelijk is. De nieuwe
ling heeft een zeer platte grille en dito koplam
pen. De neus loopt vrij recht naar de voorruit,
maar blijft in z'n geheel laag. Vanuit de
bestuurdersstoel gezien is het uitzicht zo
doende vorstelijk. Als we het middendeel
even overslaan komen we achter bij de sedan
een diep uitgesneden kofferdeksel tegen, die
toegang geeft tot een ruimte van 452 liter en
dat is in deze klasse heel behoorlijk. De ach
terbank is in een 40/60 verhouding neerklap
baar, zodat nog meer spullen kunnen worden
meegenomen. De sedan oogt heel gedistin
geerd, maar biedt eigenlijk niets spannends.
Die rol krijgt de hatchback echter wel toebe
deeld. Door een afwijkende styling van de
achterzijde valt dit model erg op. Achter de
portieren zien we een extra ruitje en vervol
gens een vloeiend aflopende achterklep. Heel
apart is hierbij de over de volledige breedte
doorlopende lichtunit. Een ander aardigheidje
is de spoiler die niet als een afzonderlijk ac
cessoire is gemonteerd, maar in het geheel is
opgenomen. De hatchback is hierdoor een be
schaafd, spectaculair ogende auto die in deze
klasse eens iets nieuws te bieden heeft. Geen
wonder dat het leveringsprogramma van de
hatchback uitgebreider is dan van de sedan.
In de nieuwe 626 vinden we een drietal nieu
we motoren. Aan de basis staat een 1.8 liter
16-klepper injectie. De 1.8 levert met multi
point injectie een vermogen van 106 pk en
een koppel van 157 Nm bij 4300 tr/min. De
auto haalt een bijzonder hoge top van 190
km/u en trekt in 11,9 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u. De tweede moto
risering in het rijtje is de 2 liter 16-klepper, die
we kort geleden voor het eerst in de MX-6 te
genkwamen. Ook hier is deze krachtbron
goed voor 117 pk en een koppel van 173 Nm.
De topsnelheid komt hierdoor op 200 km/u te
liggen, terwijl het bekende sprintje in 10,4 se
conden wordt volbracht. Beide motoren zijn
uitermate stil. Dit is niet alleen bereikt door
maatregelen in het blok zelf, maar ook door
speciale isolatie van de carrosserie. Zo wor
den bijvoorbeeld in het schutbord in een aan
tal holle ruimtes zakjes met vloeistof
aangebracht. Als de auto na het lakken in de
oven komt springen deze zakjes en vormt de
vloeistof zich tot een isolerend schuim. Ook in
de dakstijlen wordt deze technologie toe
gepast.
Beide genoemde 4-cylindermotoren worden
geleverd met een handgeschakelde vijfbak die
wat bediening betreft zijn voorganger over
treft. Tegen meerprijs is een viertraps auto
maat leverbaar met twee ingebouwde
programma's: economy en sport. Het elektro
nisch brein van de bak zorgt zelf voor de keu
ze van beide programma's.
ZX in de prijzen
Zowel de 1.8 en 2.0 zijn in een basis LX en
completere GLX-uitgave verkrijgbaar. Alle
Mazda's 626 worden standaard uitgerust met
stuurbekrachtiging, getint glas, ruitewissers
met interval, meegespoten bumpers, portier-
grepen en beschermstrips, verstelbaar stuur,
toerenteller, centrale vergrendeling en radio
voorbereiding met antenne en vier speakers.
De GLX voegt hieraan toe: meegespoten elek
trisch bediende portierruiten en een elektri
sche antenne. Zowel de LX als GLX hebben
wieldoppen, die wat ontwerp betreft saai ge
noemd moeten worden. Beide motor- en uit
rustingsvarianten zijn zowel als sedan en als
hatchback verkrijgbaar.
De top van de Mazda 626-reeks wordt ge
vormd door de hatchback met 2.5 liter V6
motor. Deze 24-klepper levert een vermogen
van 167 pk en een koppel van 221 Nm. De
auto haalt een top van 220 km/u en trekt in
8,5 seconden van 0 tot 100. De V6 maakt
van de 626 een soepele, snelle en zeer com
fortabele reiswagen. Het topmodel wordt ge
leverd in een speciale uitvoering die luistert
naar de naam Xerxes en is standaard ten op-
z chte van de GLX voorzien van een elektrisch
bediend stalen schuif/kanteldak, dubbele uit
laat met chromen sierstukken, prachtige licht
metalen velgen, cruisecontrol, ABS en een
elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. In het
interieur wordt bovendien een afwijkende be-
kledingssoort gebruikt om het geheel een nog
fraaiere aanblik te geven. De 2.5 V6 is tegen
meerprijs met een optiepakket leverbaar be
staande uit verwarmde buitenspiegels, airco,
zes speakers en een glazen schuifdak.
Het interieur valt op door de enorme ruimte,
wat uiteraard te danken is aan de toename
van de lengte. Vier tot vijf volwassenen kun
nen er makkelijk in plaatsnemen. Dat de auto
in z'n geheel lager is geworden, is nauwelijks
aan de hoofdruimte te merken. Al vanaf het
basismodel oogt de 626 erg compleet. Het in
strumentarium is zakelijk van vormgeving en
uitstekend afgewerkt. Er zijn meer dan vol
doende uitstroomopeningen voor de verwar
ming en ventilatie aanwezig. De stoelen geven
een prima zit.
We kunnen gerust stellen dat Mazda in de
roos schiet met de nieuwe 626. De auto is
groter geworden en is vooral als hatchback
aantrekkelijker van lijn.
Iedere huidige 626-rijder verwacht bij dit ver
haal hogere prijzen en dat klopt. Mazda werkt
tot 20 maart met zogenaamde introductieprij
zen, om de huidige klant de kans te bieden
voor een aantrekkelijk bedrag een nieuwe 626
te kopen. Op de genoemde 20 maart en ook
nog eens op 20 juni worden de prijzen ver
hoogd. Nu kost de 626 1.8i LX sedan
f 34.495,— en dezelfde auto als hatchback
f 35.995,—. Deze auto's zullen per 20 juni
respectievelijk f 36.595,— en f 38.185,—
gaan kosten. Het 2 liter programma begint
met de sedan LX voor f 37.995,—. De
6-pitter start bij de versie met vijfbak voor
f 56.495,— en eindigt bij de automaat met
optiepakket voor f 63.995,—. Het hele ver
haal rond de nu al aangekondigde prijsverho
ging klinkt erg vaag. Mazda kent geen
prijsbescherming. Dus als een auto precies op
20 maart of 20 juni wordt afgeleverd, bejaalt
de klant de hogere prijs.
Overigens gelden de bovengenoemde bedra
gen per 1 januari. De verlaging van de kataly
satorsubsidie is in de prijzen meegenomen.
De Citroën ZX is onlangs door het Spaanse
blad "Motor 16" bekroond met de "Kleppen
91"prijs. Met deze prijs beloont het blad per
sonen en instellingen die in de laatste 12
maanden belangrijke inspanningen hebben
geleverd op het gebied van auto en sport. De
fraaie vormgeving, de functionaliteit en het
hoge technologische niveau zijn de voor
naamste eigenschappen die de ZX in aanmer
king deden komen voor de uitverkiezing tot
beste design van het jaar. De bronzen trofee
is voorzien van 4 kleppen die telkens afkom
stig zijn uit de auto waarmee het wereldkam
pioenschap rally's van het jaar daarvoor werd
gewonnen. Deze Spaanse prijs is de tweede
onderscheiding die de Citroën ZX in Europa
ten deel is gevallen; eerder werd de ZX in De
nemarken uitgeroepen tot "Auto van het Jaar
van Denemarken". Sinds de introductie van
de ZX heeft Citroën Spanje elke maand het
aantal verkopen zien stijgen. In oktober jl. re
gistreerde men zelfs een verhoging van 24%
ten opzichte van dezelfde maand in 1990. Op
de Spaanse markt zijn inmiddels 16.000 ZX-
en verkocht en de introductie van de diesel
motor zal straks de mogelijkheden van de ZX
Collectie nog verder uitbreiden.
Het is razend knap hoe snel de autoindustrie
is overschakeld op het produceren van schone
en zelfs recyclebare auto's. Werden in 1985
van elke 10.000 nieuwe auto's er slechts 30
met een katalysator uitgerust; dit aantal was
in 1990 al ruim 8.300 van de 10.000! De zgn.
dieselkatalysators niet meegeteld.
Dat is leuk zult u denken, maar we zitten nog
wel met 3,5 miljoen niet-katalysator auto's in
Nederland. Jammer dat de overheid dan nu de
verkoop van nieuwe-schone-auto's afremt
door een aantal belastingmaatregelen, zoals
hogere BVB en BTW, hogere bijtelling. We
wisten het natuurlijk al lang, 't gaat helemaal
niet om het milieu, 't gaat om de centen!
Weet u wat ik zou doen als minister?
Ik stelde subsidie in op elke oude auto die in
geruild wordt voor een nieuwe schone en sti
muleerde de export van die oude auto's naar
Oost-Europa door de BVB terug te geven bij
export. Ja, hoor ik u nu denken, dat is 't pro
bleem verplaatsen! Nee, elke goed ouderhou-
den 6 jaar oude BMW, Toyota of noem maar
op, is 10 keer schoner dan een Trabant of
Wartburg. Zo kun je de Nederlandse econo
mie een leuk duwtje geven - meer nieuwe
auto's is ook meer belastingopbrengst - en
het milieu zelfs over de landsgrenzen dienen.
Tot slot kunt u eindelijk weer eens een nieuwe
auto kopen zonder schuldgevoel!