Sterke positie behouden
Leg de krant neer
Verlaat
uw woning.
Zet 't op een lopen
Ga voor
niemand opzij.
Blijf lopen.
Stop alleen bij de
Fiat dealer.
Al die nieuwe varianten maken de keus
er niet makkelijker op.
Alhoewel.
l
de faam de vlissinger uw wemlu
STIMULERENDE
MIDDELEN VOOR DE
ONDERNEMER
DIE NOG MEER WIL.
JANSSENS
VLISSINGEN B.V.
U kunt nü een Panda of Uno rijden en een jaar later betalen.'1' Of u kunt
profiteren van 't voordeel (f 3.995,-)* op de Tipo en Tempra met Society
pakket. Maar... alléén tijdens de Nu-of-Nooit Show! anan
Turbodiesel
Heftruck
Oplopend dak
WÊ
9
jt
lik
lip?
Prijzen
Tot 31 december extra veel voordeel bij de i
eale
EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS
Van Oeveren B.V.
~1
DE NIEUWE OPEL CAMP O.
-0.su
v/h LOUISSE
MIDDELBURG
Woensdag 4 december 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
19
FORD COURIER EN TRANSIT
Als een van de grootste aanbieders in het
segment lichte bedrijfswagens is het voor
Ford van groot belang bij de tijd te blijven en
bovendien de klant een ruime keuze te bieden.
Daarom presenteert het merk nu een zowel
aan de buitenkant als onder de motorkap ver
nieuwde Transit. Daarnaast is Ford met een
nieuw model bedrijfswagen op de markt ge
komen, de Courier. Dit is een kleine bestelwa
gen, gebaseerd op de Fiesta. Deze auto wordt
echter afzonderlijk in de markt gezet zodat we
met nadruk moeten spreken van de Ford Cou
rier en niet de Fiesta Courier.
De Ford Transit is gemoderniseerd. Aan de
buitenkant is dat te zien aan de nieuwe grille,
de gewijzigde koplampen en richtingaanwij
zers en de aan het geheel aangepaste voor
bumper. Het grootste nieuws vinden we
echter onder de motorkap. Naast de reeds be
kende 2.5 liter dieselmotor zijn er nu twee
nieuwe dieselvarianten leverbaar. De bestaan
de direct ingespoten diesel van 70 pk wordt
nu ter zijde gestaan door een eveneens onge
blazen versie van 80 pk. Het koppel nam toe
van 143 naar 170 Nm en wordt in beide geval
len bij 2500 tr/min bereikt. De 80 pk variant
is voorzien van uitlaatgasrecirculatie en heeft
zodoende lagere emissiewaarden en is vrien
delijker voor het milieu. Beide diesels zijn zo
wel in de gesloten Transit als in de bus-versies
verkrijgbaar. De 70 pk diesel is tegen meer
prijs milieuvriendelijk te leveren.
Volledig nieuw is een 2,5 liter turbo-diesel mo
tor met een vermogen van 100 pk. Deze mo
tor is voorzien van het EPIC
motormanagement systeem met electronisch
gaspedaal: er is dus geen sprake meer van
een gaskabel, maar een sensor meet de stand
van het gaspedaal en geeft dit door aan het
motormanagement systeem. Het vermogen
van deze turbo-diesel motor is ruim voldoen
de. Het maximale koppel bedraagt 224 Nm bij
2100 tpm, terwijl 80% van dit koppel reeds bij
1500 toeren per minuut beschikbaar is. Dit
garandeert een vlotte acceleratie, ook tijdens
inhaalmanouvres. De nieuwe turbodiesel, die
uiteraard is voorzien van directe inspuiting,
wordt op dit moment alleen als optie in een
aantal grijs kenteken-versies geleverd.
De benzinemotoren ondergingen ook enige
veranderingen. Er is een keuze uit een 2 liter
voorzien van een dubbele venturi Weber car
burateur en een motor met dezelfde inhoud,
maar dan uitgerust met een electronisch gere
gelde multi-point injectie. De motoren leveren
respectievelijk 88 en 97 pk. Beide motoren
zijn voorzien van een bovenliggende nokken-
as. De injectiekrachtbron voldoet met een ge
regelde driewegkatalysator aan de
US'83-norm.
Het interieur is aangepast aan de eisen van
terwijl de remtrommels achter forser zijn ge
worden. Alle Transit- modellen zijn tegen
meerprijs leverbaar met ABS. Door de lichte
besturing, de kleine draaicirkel en de vlotte
acceleratie is de Transit zeer geschikt voor in
de stad, maar ook op de snelweg komt ie
goed tot zijn recht. Inhalen is -zeker met de
turbo-diesel motor- een fluitje van een cent.
Ook het geluidsniveau in de cabine blijft door
de toepassing van geluidabsorberende materi
alen ruim binnen de perken.
Ford Transit.
V/Ï7
'MmmmsmF/:»/'-'.
Ford Courier.
deze tijd. Alle Transits zijn standaard voorzien
van stoelen met hoge rugleuningen en in
hoogte verstelbare hoofdsteunen. Ook de zit
ting is verlengd, waardoor een nog beter zit
comfort is verkregen. Optioneel zijn daarnaast
hoogteverstelling, verstelbare lendesteunen
en stoelverwarming. Het verwarmings- en
ventilatiesysteem werkt goed. Ford levert als
optie een electrisch verwarmde voorruit.
Door het toepassen van enkellucht-
achterwielen is de breedte van de laadvloer
tussen de wielkasten vergroot tot 1376 mm.
Hierdoor kan met een heftruck een pallet wor
den geladen. Bij de gesloten bestelwagens
heeft men de keuze uit een laadruimte varië
rend van 6 tot 10 kubieke meter en een vloer
oppervlak van 4,2 danwel 5,5 vierkante
meter.
De Transit is voorzien van onafhankelijke voor
wielophanging van het MacPherson-type en
van tandheugelbesturing. Dit laatste zorgt
voor een goede handelbaarheid. Desgewenst
is stuurbekrachtiging leverbaar. Ook het rem-
systeem is verbeterd. Bij de voorwielen wor
den grote geventileerde schijven toegepast,
Met de geheel nieuwe Courier betreedt Ford
een deel van de bestelwagenmarkt waar ze
eerder nog nauwelijks vertegenwoordigd wa
ren. Het segment werd gedomineerd door
concurrenten als de Renault Express en de Ci-
troën C15. Het is een segment waarin de
binnen-afmetingen van doorslaggevende be
tekenis zijn. De Ford Courier is dan ook voor
zien van de grootste laadruimte en
laadbreedte in zijn klasse. Het laadvolume is
maar liefst 2,8 kubieke meter groot, ruim
tweemaal zo groot als bij de Ford Fiesta Van.
Dat de Courier gebaseerd is op de Fiesta is
duidelijk te zien. Tot en met de voorportieren
is het model gelijk met uitzondering van het
hoger oplopende dak. De Ford Courier is lever
baar met twee verschillende motoren. Zowel
de 1,3 liter benzinemotor als de 1,8 liter diesel
motor levert 60 pk en kennen beide een top
snelheid van 140 km/u.
Er zijn twee varianten van de Courier. De
gesloten versie op grijs kenteken is bij uitstek
geschikt voor (de naam zegt het al) koeriers
diensten en andere bedrijven die zich snel in
de stad moeten kunnen bewegen. Daarnaast
is er de Combi voorzien van grote zijruiten en
een achterbank. Een prima auto voor de parti
culier die veel ruimte wenst, maar ook voor de
kleine ondernemer die werk en privé in één
auto wil combineren.
De Combi op geel kenteken kent een injectie
systeem en geregelde katalysator op de 1.3
benzinemotor en een oxydatiekat op de 1.8
diesel terwijl deze voorzieningen tegen meer
prijs ook op de bestelvariant worden aangebo
den. De gesloten Courier kost als 1.3
f 17.923,= inclusief BTW en met injectie
f 20.518, De 'vuile' en 'schone' diesel
staan voor respectievelijk f 20.115,= en
f 20.862,= in de prijslijst.
Het noemen van alle Transit-prijzen zou te ver
gaan. De gesloten bestelwagen begint bij
f 26.005,= exclusief BTW met de 88 pk ben
zinemotor. De langere variant kost
f 29.590;= excl. BTW met dezelfde motor.
De lange versie met 80 pk diesel staat voor
f 33.370,= in de prijslijst. De nieuwe turbo
diesel vormt hierop een optie met een meer
prijs van f 2.800,= exclusief BTW. Deze
turbodiesel is verder alleen nog verkrijgbaar bij
de chassis- cabine versies.
Vraag ons naar de voorwaarden.
MIDDELBURG, HERCULESWEG 12, (INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 1 29 18
Wie op het punt staat een nieuwe bestel
wagen aan te schaffen, gaat natuurlijk even langs
bij de Mercedes-Benz dealer.
Juistnu.Want Mercedes-Benz introduceert
maar liefst zes nieuwe bestelwagen-varianten.
Het gaat om een gloednieuwe benzine
variant van de MB 210.
Om 'n aannemersuitvoering (extra stoelen
achterin) van de niet minder populaire MB 208 D.
En om een royale dubbelcabine-uitvoering van
de MB 100D. beter bekend als de Ecosprinter.
Tel daar bij op dat alle drie de varianten
in de laagste gewichtsklasse leverbaar zijn als
Standaard en Basic, en het aantal varianten is
niet meer te tellen op de vingers van één hand.
De keus wordt er dus niet makkelijker op.
Alhoewel, u rijdt al een Mercedes-Benz
bestelwagen voor nog geen f 28.000,— of
vanaf f 390.— per maand (financiële leasing).
Inbegrepen: lange levensduur, hoge restwaarde.
lage kilometerkostprijs. De vraag is dus niet
öf u in de "Mercedes onder de bestel
wagens" gaat rijden, maar in wélke.
Mercedes-Benz staat niet stil.
Automobielbedrijf Van Oeveren B.V.
Albert Plesmanweg 2, 4462 GC Goes
Telefoon: 01100-12730
Mercuriusweg 25, 4382 NC Vlissingen
Telefoon: 01184-18351
De ondernemer die er vandaag de dag met volle kracht
tegenaan wil gaan, kan wel een flinke dosis extra energie
gebruiken om het rendement van het bedrijf te verhogen.
Anders gezegd, de nieuwe Opel Campo. Een krachtig
werkpaard, leverbaar in 3 uitvoeringen: een Single-cab
(enkele kabine), een Sportscab of de extra ruime Crewcab
(dubbele kabine).
De Opel Campo is standaard uitgerust met een 2.3-
liter-benzinemotor (66 kW/89 DIN-pk), maar is ook
leverbaar met een direkt ingespoten 2.5-liter-dieselmotor
(56 kW/76 DIN-pk).
Daarnaast heeft de nieuwe Opel Campo standaard
stuurbekrachtiging, getint glas, in hoogte verstelbare kop
lampen en een 5-versnellingsbak en kan hij naar keuze
worden uitgerust met 2- of 4-wielaandrijving. Maar goed,
Afgebeeld: de Opel Campo Crewcab 4x4.
het gaat u natuurlijk voornamelijk om zijn laadruimte van
3,5 m3 en het laadvermogen van meer dan 1000 kg.
Het maximale aanhanggewicht bedraagt maar liefst
2000 kg (geremd). En om nu bij extra zware belasting boog
rijkomfort te behouden, is de hele serie voorzien van onaf
hankelijke voorwielophanging.
De nieuwe Opel Campo zou tenslotte geen Opel zijn,
als hij niet inclusief Transport Support zou worden geleverd.
Wij geven u namelijk niet alleen objektief advies, maar ook
perfekte service en 100% after saies-ondersteuning.
Ondernemers die dan ook een extra dimensie aan hun
gezonde ondernemersgeest willen toevoegen, begrijpen met
een dat hen nog maar csén ding te doen staat. Juist, kennis
maken met de nieuwe Opel Campo in onze showroom.
De nieuwe Opel Campo, vanaf: 21.595,-.
Prijs exclusief B.T.W. en kosren rijklxjc nukcn Wijzigingen voorbehouden
TRANSPORT
P P O R T
DE0PEL-ÜEALER.
ZEKERHEID V00K
ALLES.
Pres. Rooseveltlaan 772
Vlissingen, 01184-17100
Kalverstraat 1,
Middelburg, 01180-25851