RPF
GPV
DE FRACTIES AAN HET WOORD
SGP - RPF - GPV
Christen Democratisch
Appèl
Partij van de Arbeid
Democraten '66
GEMEENTE MIDDELBURG
Week
4
DE FAAM
Woensdag 30 oktober 1991
#7Ï
oor het oog van de Lange Jan
lliliiiidl
•rtélmlhiliJK. i
Deze informatiepagina van de gemeente Middelburg
wordt samengesteld door bureau Voorlichting.
Reacties zijn welkom
Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u
terecht in de Voorlichtingswinkel. Stadhuisstraat 2,
Telefoon 75000, geopend iedere werkdag
van 8.00 tot 12.30 uur
en van 13.30 tot 17.00 uur.
HET WELZIJN VAN
MIDDELBURG
Wanneer de fractie van SGP-RPF-
GPV haar algemene beschouwin
gen houdt, dan is dat in het besef,
dat het daarbij gaat om het wel
zijn van de burgers van onze goe
de stad. Maar dat welzijn houdt
veel meer in dan alleen maar het
materiële, het gaat vooral om het
geestelijk welzijn. Dat wil onze
fractie bevorderen en daarbij
zoekt zij haar richtlijnen, haar
normering in het Woord van God.
Vanuit die achtergrond willen wij
ook de begroting en de andere fi
nanciële zaken beoordelen. Wij
zijn ons bewust dit niet in eigen
kracht te kunnen. Wij hebben
daarin Gods onmisbare zegen
nodig.
Begroting
De begroting is zonder al te grote
schokken sluitend gemaakt. De
vraag kan echter wel gesteld wor
den of het toepassen van de infla
tiecorrectie van 3,2% op alle
tarieven, rechten en belastingen
een rechtvaardige zaak is. Aan
echte bezuinigingen wordt nog
steeds niet gewerkt: we zien de
personeelslasten en de kosten
voor huisvesting nog steeds
stijgen.
Van groot belang achten wij het
dat de openbare werken en het
stratenonderhoud grote aandacht
krijgen. Onze fractie hecht er ook
aan, dat de bestaande zaken goed
onderhouden worden, wellicht
voorkomt dal wat tegenwoordig
sociale vernieuwingen worden
genoemd.
Openbare orde en veiligheid
Alcohol, drugs en gokken vormen
verleidingen, die velen niet
weerstaan kunnen. Onze fractie
zou graag zien, dat alcohol ge
weerd werd in gelegenheden waar
jongeren plegen te komen, een al-
coholmatigingsbeleid is dus nood
zakelijk.
In een nota "Wie niet waagt
wint" wordt gesteld, dat er in
Middelburg mogelijk al 500 pro
bleemgokkers zijn, waarvan zo'n
200 als ernstig verslaafd moeten
worden aangemerkt. De fractie
wil dat op gemeentelijk niveau dit
groeiend probleem een halt wordt
toegeroepen.
De situatie bij de Langevielebui-
tenbrug geeft aanleiding tot ge
vaarlijke manoeuvres, waar
vooral de fietser dikwijls in de
knel komt, deze brug te vernieu
wen zou hoge urgentie moeten
hebben.
Personeel
Het afgelopen jaar heeft de amb
telijke reorganisatie veel aandacht
gekregen en ook veel energie ge
vraagd. Het hele proces is nog
gaande en we hopen, dat het op
bevredigende wijze kan worden
afgerond. De voortdurende onze
kerheid is voor de goede gang van
zaken zeker niet bevorderlijk.
Onderwijs
Rust in hei onderwijs acht de
fractie van groot belang. Helaas is
het met die rust niet altijd echt
goed gesteld. Nu staat de basis
vorming in het voortgezet onder
wijs voor de deur. Daarnaast zijn
er de plannen voor schaalvergro
ting in het basisonderwijs. Er zal
een herverdeling moeten plaats
vinden.
Gemeente-archief
Het gemeente-archief is voor een
stad als de onze van wezenlijk be
lang. Deze instelling moet opti
maal kunnen functioneren, maar
dit wordt bemoeilijkt door ruim
tegebrek. De opbergkluis is nage
noeg vol, terwijl er op korte
termijn veel materiaal verwacht
kan worden. Op dit moment moet
men bijna selectief te werk gaan
bij het accepteren van nieuw ar
chiefmateriaal. Het is dan ook
duidelijk dat de huidige lokatie
uitgebreid moet worden, of een
andere ruimte gezocht moet
worden.
Sociale vernieuwing
De sociale vernieuwing krijgt (te
recht) veel aandacht. Maar van
veel belang is, dat de wijkbewo
ners actief meedoen. Alleen dan
zal de sociale vernieuwing aan
haar doel beantwoorden. Overi
gens is het ook noodzakelijk, dat
sfip
er op financieel gebied duidelijk
heid komt. Er zal een herverdeling
van gelden nodig zijn.
Stadsontwikkeling
De regionale positie van Middel
burg als winkelstad is sterk. Door
vernieuwing en uitbreiding van
het winkelbestand in Vlissingen
en Goes dreigt deze positie te wor
den aangetast. Om-hier wat aan te
doen is enige modernisering van
m.n. de Markt bevorderlijk. De
zijde van het PZC-gebouw leent
zich voor een nieuwe winkelpassa
ge als uitbreidingslokatie.
Verplaatsing van het busstation
naar Plein 1940 lijkt de fractie een
verbetering.
Vooralsnog is de fractie voorstan
der van een spoedige realisering
van parkeergelegenheid op de
Kousteensedijk en het Hof van
Tan ge.
Aan de kern Nw. en St. .loosland
zal ook duidelijk aandacht be
steed moeten worden. De ver
keersdruk op de Oude Rijksweg
neemt nog steeds toe. Wanneer
komt er een hele afslag bij Arnc-
muiden?
Er is een wetsvoorstel aangeno
men, waarin verruiming van de
zondagsopenstelling van winkels
wordt toegestaan. De fractie wil
met nadruk vragen in deze een
ontmoedigingsbeleid te voeren.
Stadsbeheer
De fractie vraagt nadrukkelijk
aandacht voor de twee joodse be
graafplaatsen in onze stad. Zet
deze op de monumentenlijst,
want wc hebben hier te maken met
Gemeentebegroting 1992
De begroting voor het jaar 1992
wordt onder de loep genomen.
Het eerst zijn de politieke partijen
aan de beurt om zich te buigen
over het "huishoudboekje" van
de gemeente. Iedere fractie legt
daarbij de accenten op zaken die
zij belangrijk vindt.
De op- en aanmerkingen van de
fracties heten "algemene be
schouwingen" en u vindt op deze
en de volgende pagina een samen
vatting hiervan. De complete be
schouwingen zijn bij bureau
Voorlichting in te zien of te leen.
Het college van burgemeester en
wethouders beantwoordt vervol
gens de algemene beschouwingen.
Dit gebeurt in eerste instantie
schriftelijk en hiervan plaatsen
wij volgende week een uittreksel.
De mondelinge behandeling van
de gemeentebegroting vindt
plaats op woensdag 6 november,
aanvang 19.30 uur, wanneer de
raad vragen stelt aan het college
van b en w. Het college beant
woordt deze vragen op vrijdag 8
november, aanvang 14.00 uur,
waarna afronding en vaststelling
kan plaatsvinden. Zonodig ge
beurt dit in een avondvergadering
op dezelfde vrijdag, aanvang
19.30 uur.
Deze vergaderingen worden ge
houden in de raadzaal en zijn
openbaar.
De volgorde van behandeling van
de algemene beschouwingen is:
SGP/RPF/GPV, PvdA, CDA,
D'66, VVI) en Groen Links.
waardevolle cultuurhistorische be
graafplaatsen. Dat geldt zeker
voor de begraafplaats aan de Jo-
dengang.
Verkeer
De fietsroutes over de Schroebrug
zijn nog steeds niet optimaal. Wij
zouden de verkeerslichten zodanig
afgesteld willen zien, dat de fiet
sers vanuit de stad naar Dauwen-
daele niet tweemaal moeten
wachten.
De proef in de Langeviele om hel
gemotoriseerd verkeer te weren
lijkt geslaagd. De fractie bepleit
een herhaling in het komende
jaar.
Welzijn
De overheid dient het welzijn van
de burgers te bevorderen. Hierbij
hebben we m.n. te denken aan
groepen die minder kansen heb
ben of hebben gehad. Anderen
zullen dan wat moeten inleveren.
Aandacht vragen we ook voor het
jongerencentrum Midgard. Dit
centrum zou op korte termijn ver
plaatst moeten worden. Tevens zal
er iets gedaan moeten worden aan
het gebouw Poortershove.
(foto: J. Wolterbeek)
SAMEN AKTIEF VOOR WIJK
EN STAD
Menig lezer van deze pagina zal
denken: veel goede bedoelingen,
maar wat komt er van terecht! Ve
len geloven zelfs niet meer in die
goede bedoelingen. Zij hebben
het vertrouwen in politiek en in
overheid verloren. Beloftes zijn
niet nagekomen, of men voelt zich
niet serieus genomen. De PvdA-
fraktie stelt vast dat de gemeente
er geregeld niet in slaagt een be
leid te voeren dat voldoet aan de
verwachtingspatronen van de in
woners. Hoe komt dat?
Soms verwachten mensen ge
woonweg te veel van de overheid.
Maar heel vaak slaagt de gemeen
te er z.ells niet in noodzakelijke al
ledaagse zaken snel en goed af te
handelen. En dat zou toch wel het
minste zijn dat inwoners mogen
verwachten. De PvdA is medever
antwoordelijk voor deze situatie.
Vanuit die verantwoordelijkheid
doen we voorstellen om het beter
te gaan doen. Die verbetering kan
alleen bereikt worden samen met
de burgers van Middelburg. Van
daar het motto: SAMEN AK
TIEF VOOR WIJK EN STAD.
Hoe dan? Wij willen daartoe in
elk geval op korte termijn rea
liseren:
een beter intern funktionerende
overheid
een beter samenwerkende
overheid
een anders werkende overheid
voor WIJK en STAI)
Dat zegt nog niet veel. Hieronder
volgt de toelichting.
BETER WERKEND
Wë willen een beter werkende ge
meentelijke organisatie. Weg met
hokjesgeest en eigen "winkel
tjes". Direkter reageren op klach
ten en wensen van burgers. Duide
lijk en snel moet worden
aangegeven van wel en wat niet
mogelijk is en waarom. Dat geldt
overigens net zo goed voor de
PvdA!
De PvdA doet bij deze begro
tingsbehandeling een aantal voor
stellen om tot een beter werkend
gemeentelijk apparaat te komen.
SAMENWERKEND
Op de samenwerking van de ge
meente met inwoners en organisa
ties valt het nodige aan te merken.
De gemeente met zijn ambtenaren
moet anders gaan werken. Er
dient naar onze mening in elke
wijk een "tafel" te komen: een re
gelmatig overleg tussen bewoners
en organisaties uit de wijk met de
gemeente, waarbij allerhande za
ken die de wijk aangaan aan de
orde komen.
Samenwerking slaat op meer dan
de wijken alleen. Samenwerking
houdt voor ons bijv. ook in meer
ruimte voor eigen inbreng van in
woners bij het beheer van accom
modaties en bestuur en beheer
Het ziet er naar uit dat de tijd van
geringe inflatie voorbij is. Met
prijsstijgingen, hoe vervelend
ook, leren we leven als ze van bui
ten komen. We moeten helaas
vaststellen dat in ons land de over
heid, in de eerste plaats het Rijk,
voor een belangrijk deel voor de
prijsstijgingen verantwoordelijk
is. We moeten ook vaststellen dat
het Rijk zijn financiële problemen
voor een deel op de gemeenten af
wentelt. De gemeenten krijgen
minder geld, moeten soms meer
taken uitvoeren. Al met al bete
kent dit al snel dat gemeenten de
problemen, die daar ontstaan,
weer op hun inwoners afwentelen.
De vertegenwoordigers van D66 in
de gemeenteraad van Middelburg
vinden dat tegenvallende in
komsten niet automatisch op de
inwoners van onze gemeente moe
ten worden verhaald. Voor 1992
wil D66 de onroerendgoedbe-
lasting niet verhogen, immers van
de begroting van het vorige jaar is
een flink bedrag over.
WAT WIL D66 WEL?
Het gemeentebestuur heeft drie
jaar geleden besloten dat het
bestuur en het ambtelijk apparaat
moesten worden gereorganiseerd.
Hierdoor zou met een kleiner ap
paraat beter en ook vooral klant
vriendelijker kunnen worden
gewerkt. Helaas stelt D66 vast dat
de reorganisatie nog steeds niet is
afgerond. Dat het apparaat klei
ner zal worden, waardoor meer
geld voor nieuwe zaken overblijft,
lijkt ook niet waarschijnlijk.
Wordt bij de gemeente Middel
burg dan overbodig werk gedaan?
Zolang de reorganisatie uitblijft
wordt in ieder geval op sommige
plaatsen dubbel werk gedaan. Wat
D66 betreft blijft, na het verdwij
nen van dubbel werk, genoeg
werk over, dat (nog) op uitvoering
wacht.
WANT WAAR WACHTEN WIJ
NOG OP
Middelburg is een mooie stad, een
stad, die jaar in jaar uit, velen van
buiten haar grenzen op bezoek
krijgt. Wij vinden dat Middelburg
toch het een en ander zal moeten
doen om ook aantrekkelijk te blij
ven. D66 pleit al jaren voor een
autovrije Markt en een autovrij
kernwinkelgebied. Waar moeten
we dan parkeren? Naast het hou
den van een pleidooi voor een au
tovrije Markt heeft D66 dan ook
altijd voor goede, gratis parkeer
voorzieningen aan de rand van het
centrum gepleit. Nu plannen wor
den ontwikkeld voor een extra
parkeerlaag op het Hof van Tan-
ge, willen wij ons sterk maken
voor het handhaven van het gratis
parkeren op die plaats. Naar onze
mening kunnen de kosten uit de
opbrengsten van betaald parkeren
worden bestreden.
Op verzoek van het gemeente
bestuur is een rapport over de
winkelfunctie van Middelburg op
gesteld. Het rapport doet een aan
tal voorstellen om het
winkelgebied, dat nu uit het lint
Lange Deift-Markt-Lange Viele
bestaat, aantrekkelijker te maken.
De voorstellen komen met de wen
sen in ons verkiezingsprogramma
overeen. D66 wil dan ook dat de
gemeenteraad op korte termijn
beslissingen kan nemen.
VAN AANPAKKEN GESPRO
KEN
Vraag een Middelburger een stuk-
slechte bestrating in zijn buurt
aan te wijzen. De kans dat men
ver zal moeten lopen is niet groot.
Ontbreekt het aan geld voor het
onderhoud van wegen en trot
toirs? Helaas moeten we vaststel
len dat het geld er wel is, maar dat
de uitvoering vaak op zich laat
wachten. Zo hebben Burgemeester
en Wethouders in 1990 slechts de
helft van het geld, dat voor het
onderhoud en de verbetering van
wegen was bestemd, gebruikt.
D66 vindt dit niet aanvaardbaar.
Middelburg heeft een prachtig
centrum. Het geld, dat de ge
meente daarvoor heeft uitgetrok
ken, was goed besteed. D66 vindt
dat het langzamerhand tijd wordt
meer geld en aandacht aan de
oudere wijken buiten het centrum
te besteden. Echter niet alleen
sommige buurten raken versleten.
Ook een aantal voorzieningen zijn
dringend aan vernieuwing toe.
Ons zwembad is al enkele jaren
"afgekeurd", de sporthal aan de
Nassaulaan is dringend aan ver
vanging toe, het sportcomplex aan
de Nadorstweg voldoet niet meer
aan de eisen van de tijd. D66 wil
graag spoedig een discussie in de
gemeenteraad hoe we deze voor-
t
zieningen in Middelburg weer op
peil kunnen brengen.
D66 is 25 jaar geleden mede opge
richt uit bezorgdheid om de
toestand van het milieu. Helaas
zijn we van deze zorgen nog niet
bevrijd. Wel mogen we vaststellen
dat velen die zorg delen. Wat een
ieders directe omgeving betreft,
bepleit D66 al jaren een milieu
vriendelijk gifvrij onderhoud van
parken en plantsoenen. Helaas
overwegen Burgemeester en Wet
houders het gifvrije onderhoud
opnieuw uit te stellen. Op wat
grotere schaal blijkt ons afval een
steeds groter probleem te worden.
De verwerking van het Zeeuwse
afval is echter een zaak van de ge
meenten op Walcheren en op de
Bevelanden. D66 zou graag zien
dat Middelburg bij het gescheiden
ophalen en verwerken een voor
trekkersrol vervult.
De toegemeten ruimte laat niet
.oe alle punten, waarom wij ons
bekommeren kort weer te geven.
De raadsleden van D66 sturen u
graag de volledige tekst van onze
algemene beschouwingen toe. Bel
gerust 01180 - 16794 (Wim Ovaa),
01180 - 36201 (Diny Gocdegebuu-
re) of 01180 - 23962 (Rob Koper).
van het openbaar onderwijs. Meer
betrokkenheid van de gebruikers
bij de herinrichting van het stads
centrum. Niet alleen meepraten,
maar ook mede-financieren (de
ondernemers).
ANDERS WERKEND
De basis voor hel anders werken
in de wijken vormt de "tafel".
Dat overleg werkt alleen als ook
de gemeente aktief meedoet en er
voldoende geld is om iets aan te
pakken. Ons voorstel is per wijk
jaarlijks een overzicht te geven
van de bedragen die men dat jaar
in de wijk wil gaan besteden en
waarvoor. De "tafel" kan daar
vervolgens over praten en wijzi
gingen voorstellen. Daarnaast is
er extra geld nodig voor een in
haalslag in de spcerpuntwijken
sociale vernieuwing (Magistraat-
wijk, Dauwendaele, Nieuw-
Middelburg, Stromenwijk: dat is
half Middelburg!). De PvdA stelt
voor hier in 1992 1,5 miljoen
voor uit te trekken. Dat geldt
komt uit bestaande potten, dus
leidt niet tol lastenvèrzwaring
voor de burger. Met dit geld kun
nen extra maatregelen getroffen
worden met betrekking tot speel-
voorzieningen, verkeersveiligheid,
sociale veiligheid, etc. Daarnaast
stellen we voor het oplossen van
kleine knelpunten een beperkt ei
gen wijk-budget voor, waarover de
"tafel" zelf beschikt.
INVESTEREN
Investeren in de wijken gaat in on
ze visie samen met investeren in
het centrum. Het centrum heeft
een bredere funktie dan de wijken
en is voor alle Middelburgers en
de regio van belang. Een herin
richting van het kernwinkelge
bied, de bouw van enkele
rijkskantoren, een nieuw verkeers
circulatieplan en de uitvoering
van de parkeernota kunnen de
kwaliteit en de aantrekkings
kracht van de binnenstad ingrij
pend verbeteren. Een verdubbe
ling van de parkeerkapaciteit op
het Hof van Tange brengt een au
tovrije markt dichterbij. Het cen
trum beeldende kunst (een
samenwerkingsprojekt van Aldo
v. Eyck en Karei Appel) voegt een
bovengemeentelijke funktie aan
onze stad toe. Daarnaast dient het
stationsgebied inclusief lokatie
Veldzicht snel tot ontwikkeling te
worden gebracht. Veldzicht zou
een goede lokatie zijn voor een
nieuw zwembad gekombineerd
met andere sport-/rekreatievoor-
zieningen van regionale betekenis.
Realisering van deze stedelijke
voorzieningen zal veel geld vra
gen. Binnen de bestaande uitga
ven zal veel geld moeten worden
vrijgemaakt. Pas komend voor
jaar wordt daarover beslist.
De PvdA wil in 1992 in elk geval
een flinke sprong maken met de
aanpak van de speerpuntwijken
sociale vernieuwing. Dat er geld
voor is hebben we aangetoond.
Worden onze voorstellen overge
nomen, dan kan er komend jaar
al veel gebeuren.
DICHT
BIJ
POLITIEK
MENSEN
Onder die slagzin brengt het
CDA-Middelburg de algemene be
schouwing op de begroting 1992.
Het is goed bedoeld, maar zo'n
motto geeft nog niet de garantie
dat je als burger het CDA-
commentaar op de gemeentebe
groting nu ook met rooie oortjes
leest. Dat kan ook moeilijk. Ons
eigen huishoudboekje heeft ook
zijn beperkingen. Toch is het
daarin ook wel spannend om de
eindjes aan elkaar te knopen. Zo
is het ook met de financiële huis
houding van Middelburg. Er zijn
meer wensen en verlangens dan er
in vervulling kunnen gaan. Als de
middelen beperkt zijn, dan is het
een kwestie van kiezen en delen.
Volgens het CDA moeten die keu
zes worden gemaakt in overleg
met de mensen die er nauw bij be
trokken zijn. De CDA-fractie
vindt dat verenigingen en instel
lingen een vast bedrag moeten
krijgen van de gemeente waarbij
ze zélf de keuzes moeten maken
hoe ze het geld uitgeven. De ge
meente moet daar ruimte voor
maken. De leden van de CDA-
fractie hebben in bijeenkomsten
getracht na te gaan hoe de volgor
de is van het verlanglijstje van de
burgers. Bij hun keuze in de ge
meenteraad zullen ze daar reke
ning mee houden en als er van
wordt afgeweken dan willen ze dat
in gesprek met de burgers ook
weer uitlegeen. Het motto POLI
TIEK DICHT BIJ MENSEN is
dus niet alleen goed bedoeld,
maar ook wel gemeend. Dat blijkt
ook uit de algemene beschou
wing. Duidelijk is daarin een
groot aantal punten terug te vin
den die door leden naar voren zijn
gebracht. Dat is gebeurd op bij
eenkomsten waarin de fractiele
den met burgers discussieerden
over de keuzes die moeten worden
gemaakt.
SOCIALE VERNIEUWING is
iets dat in de wijken vorm moet
krijgen en het CDA vindt dat so
ciale vernieuwing op korte termijn
zichtbaar moet worden. Daarom
moeten wijken de mogelijkheid
hebben om, tot een bepaald be
drag, een plan op te stellen. De
wijkverenigingen dienen hierbij
een duidelijke en ondersteunende
rol te vervullen. In overleg met de
wijken zal de gemeente een bege
leidende taak hebben. Voor de ge
meente is het van belang dat met
de sociale vernieuwing ook op an
dere beleidsterreinen rekening
wordt gehouden. In het bijzonder
geldt dat voor de leefbaarheid van
de wijken en de huisvestingspro
blemen.
HUISVESTING en huursubsidie
zijn nauw aan elkaar verbonden.
Omdat een maximum bedrag
voor de huursubsidie door het rijk
is vastgesteld, dreigt het gevaar
dat in bepaalde wijken alleen
maar mensen met een laag inko
men wonen. In die wijken is socia
le vernieuwing juist van groot
belang. Het CDA wil dat, in over
leg met de woningbouwvereni
ging, wordt nagegaan op welke
manier de kwalijke gevolgen van
zo'n ontwikkeling kunnen worden
voorkomen.
STADSGEWEST Het CDA on
dersteunt de samenwerking tussen
de twee grote steden op Walche
ren. De fractie vindt wel dat dui
delijk moet worden wat men met
die samenwerking wil bereiken.
Een plan waarin de stappen zijn
aangegeven die men achtereenvol
gens denkt te zetten.
WELZIJN omvat een geheel van
subsidies en voorzieningen waar
van het CDA vindt dat die tuin
eens nauwkeurig op bloei en
vruchten moet worden bekeken.
Wat was oorspronkelijk de bedoe
ling en wat zijn in de loop van de
jaren de resultaten geweest en
moet dat voor de toekomst zo
blijven? Tot die vragen zijn beant
woord pleit het CDA voor "be
vriezing" van de uitgaven.
JEUGDBELEID Voorkomen is
beter dan genezen. Het is jammer
dat in bepaalde wijken speelvoor-
zieningen voor de jeugd ontbre
ken. Het CDA wil dat veranderd
hebben. Waar en wanneer komt'
het speelterreintje bij de Maisbaai
vraagt de fractie. Ook moet er een
beleid komen om randgroepjon
geren en uitvallers in de schoolsi
tuatie op te vangen err
maatregelen om te voorkomen dat
die probleemgroepen ontstaan.
STADSBEHEER omvat de 'in
spraak van burgers bij dere-
constructie van straten en het,
waarborgen van de veiligheid van.,
fietsers. Zaken die de steun heb
ben van de CDA-fractie. Maar dc_<
fractie pleit ook voor het door
trekken van de rondweg van Kla-:
renbeek naar de Veerseweg en i
Ramsburg. Dat zou ook goed pas
sen in het plan voor woningbouw
"veersepoort". Het asfalteren yari
doorgaande routes en routes varr
de bus staat hoog op de lijst. Óp
het gebied van herbestraten is er
nog veel te doen en daarom is. het
jammer dat het geld dat beschik
baar was niet allemaal is gebruikt
Een auto-arme binnenstad kan.
Afgelopen zomer is het bewijs in
de Langeviele geleverd. Maar als
men de markt autovrij wil maken,
dan zal er toch meer parkeergele
genheid moeten komen. Het Hoii
van Tange kan met een tweede
parkeerlaag worden overdekt, op
de Kousteensedijk moet een par
keergarage komen en aan dc
noordkant van de stad moet.eeit
parkeerterrein komen. Bovendien
moeten er duidelijke aanwijzingen
komen waar op een bepaald mo
ment nog voldoende parkeermo-
gelijkheden zijn. Het moet niet
nodig zijn om door de hele stad to
toeren om een parkeerplek tt
vinden.
Het straatreinigen en het schopn
houden vraagt een combinati'
van maatregelen. De CDA-fractii
is van mening dat de burgers in d
eerste plaats voor hun eigen tuii
en voorliggende trottoirs moeten i
zorgen. Bovendien zullen in d c
winkelwandelgebieden meer af: g
valbakken moeten komen en d c
looproutes die snel vervuilen zuil
len vaker geveegd moeten worplen f
Verder vindt de CDA-fractie dai t
honden op de winkelpromenade n
verboden moeten worden.
e
In de algemene beschouwing vat i
de gemeentebegroting wordei u
door de verschillende partijen di
in de raad zitten een heleboel za v
ken aan de orde gesteld.
Het is niet alleen een verlanglijst 3
je, maar bij de behandeling van d
begroting blijkt ook hoe de partij f.
en tegen de samenleving en tege: f,
de mensen die die samenlevin Si
vormen aankijken. Bij het CDA 1 c
dat duidelijk. De samenleving de n
zijn dc burgers en als je de pol
tielc bij de mensen brengt da j,
mag en kun je die burgers ook o n
hun verantwoordelijkheid aar v
spreken.
De overheid moet vanuit haar e:
gen verantwoordelijkheid moge
lijkheden scheppen voor zake
waarin de mensen zelf niet kur
ncn voorzien. Ook dan geldt a:
gemeente dat je geld maar
keer kunt uitgeven. Als er dan g<
kozen moet worden dan kiest h<
CDA voor een nieuw zwembad e
verbetering van de wegen. Ma?
ook als het geen geld kost dient d
overheid juist op te komen voc
de zwakken in de samenlevinj
Daarom dringt het CDA er bi.
voorbeeld op aan dat niet in al zo
mogelijke horecagelegenhede M
gokautomaten geplaatst moge nc
worden. m
Daarom ook is het CDA er mt jn
ingenomen dat de gemeente met ec
dan 5% gehandicapte werknt
mers in dienst heeft. ov
zb
De CDA-fractie weet zich schaki
tussen het dagelijks bestuur va In
de gemeente en haar kiezers en d
mogen bij de fractie verha;
halen.