RPF GPV DE FRACTIES AAN HET WOORD SGP - RPF - GPV Christen Democratisch Appèl Partij van de Arbeid Democraten '66 GEMEENTE MIDDELBURG Week 4 DE FAAM Woensdag 30 oktober 1991 #7Ï oor het oog van de Lange Jan lliliiiidl •rtélmlhiliJK. i Deze informatiepagina van de gemeente Middelburg wordt samengesteld door bureau Voorlichting. Reacties zijn welkom Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtingswinkel. Stadhuisstraat 2, Telefoon 75000, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. HET WELZIJN VAN MIDDELBURG Wanneer de fractie van SGP-RPF- GPV haar algemene beschouwin gen houdt, dan is dat in het besef, dat het daarbij gaat om het wel zijn van de burgers van onze goe de stad. Maar dat welzijn houdt veel meer in dan alleen maar het materiële, het gaat vooral om het geestelijk welzijn. Dat wil onze fractie bevorderen en daarbij zoekt zij haar richtlijnen, haar normering in het Woord van God. Vanuit die achtergrond willen wij ook de begroting en de andere fi nanciële zaken beoordelen. Wij zijn ons bewust dit niet in eigen kracht te kunnen. Wij hebben daarin Gods onmisbare zegen nodig. Begroting De begroting is zonder al te grote schokken sluitend gemaakt. De vraag kan echter wel gesteld wor den of het toepassen van de infla tiecorrectie van 3,2% op alle tarieven, rechten en belastingen een rechtvaardige zaak is. Aan echte bezuinigingen wordt nog steeds niet gewerkt: we zien de personeelslasten en de kosten voor huisvesting nog steeds stijgen. Van groot belang achten wij het dat de openbare werken en het stratenonderhoud grote aandacht krijgen. Onze fractie hecht er ook aan, dat de bestaande zaken goed onderhouden worden, wellicht voorkomt dal wat tegenwoordig sociale vernieuwingen worden genoemd. Openbare orde en veiligheid Alcohol, drugs en gokken vormen verleidingen, die velen niet weerstaan kunnen. Onze fractie zou graag zien, dat alcohol ge weerd werd in gelegenheden waar jongeren plegen te komen, een al- coholmatigingsbeleid is dus nood zakelijk. In een nota "Wie niet waagt wint" wordt gesteld, dat er in Middelburg mogelijk al 500 pro bleemgokkers zijn, waarvan zo'n 200 als ernstig verslaafd moeten worden aangemerkt. De fractie wil dat op gemeentelijk niveau dit groeiend probleem een halt wordt toegeroepen. De situatie bij de Langevielebui- tenbrug geeft aanleiding tot ge vaarlijke manoeuvres, waar vooral de fietser dikwijls in de knel komt, deze brug te vernieu wen zou hoge urgentie moeten hebben. Personeel Het afgelopen jaar heeft de amb telijke reorganisatie veel aandacht gekregen en ook veel energie ge vraagd. Het hele proces is nog gaande en we hopen, dat het op bevredigende wijze kan worden afgerond. De voortdurende onze kerheid is voor de goede gang van zaken zeker niet bevorderlijk. Onderwijs Rust in hei onderwijs acht de fractie van groot belang. Helaas is het met die rust niet altijd echt goed gesteld. Nu staat de basis vorming in het voortgezet onder wijs voor de deur. Daarnaast zijn er de plannen voor schaalvergro ting in het basisonderwijs. Er zal een herverdeling moeten plaats vinden. Gemeente-archief Het gemeente-archief is voor een stad als de onze van wezenlijk be lang. Deze instelling moet opti maal kunnen functioneren, maar dit wordt bemoeilijkt door ruim tegebrek. De opbergkluis is nage noeg vol, terwijl er op korte termijn veel materiaal verwacht kan worden. Op dit moment moet men bijna selectief te werk gaan bij het accepteren van nieuw ar chiefmateriaal. Het is dan ook duidelijk dat de huidige lokatie uitgebreid moet worden, of een andere ruimte gezocht moet worden. Sociale vernieuwing De sociale vernieuwing krijgt (te recht) veel aandacht. Maar van veel belang is, dat de wijkbewo ners actief meedoen. Alleen dan zal de sociale vernieuwing aan haar doel beantwoorden. Overi gens is het ook noodzakelijk, dat sfip er op financieel gebied duidelijk heid komt. Er zal een herverdeling van gelden nodig zijn. Stadsontwikkeling De regionale positie van Middel burg als winkelstad is sterk. Door vernieuwing en uitbreiding van het winkelbestand in Vlissingen en Goes dreigt deze positie te wor den aangetast. Om-hier wat aan te doen is enige modernisering van m.n. de Markt bevorderlijk. De zijde van het PZC-gebouw leent zich voor een nieuwe winkelpassa ge als uitbreidingslokatie. Verplaatsing van het busstation naar Plein 1940 lijkt de fractie een verbetering. Vooralsnog is de fractie voorstan der van een spoedige realisering van parkeergelegenheid op de Kousteensedijk en het Hof van Tan ge. Aan de kern Nw. en St. .loosland zal ook duidelijk aandacht be steed moeten worden. De ver keersdruk op de Oude Rijksweg neemt nog steeds toe. Wanneer komt er een hele afslag bij Arnc- muiden? Er is een wetsvoorstel aangeno men, waarin verruiming van de zondagsopenstelling van winkels wordt toegestaan. De fractie wil met nadruk vragen in deze een ontmoedigingsbeleid te voeren. Stadsbeheer De fractie vraagt nadrukkelijk aandacht voor de twee joodse be graafplaatsen in onze stad. Zet deze op de monumentenlijst, want wc hebben hier te maken met Gemeentebegroting 1992 De begroting voor het jaar 1992 wordt onder de loep genomen. Het eerst zijn de politieke partijen aan de beurt om zich te buigen over het "huishoudboekje" van de gemeente. Iedere fractie legt daarbij de accenten op zaken die zij belangrijk vindt. De op- en aanmerkingen van de fracties heten "algemene be schouwingen" en u vindt op deze en de volgende pagina een samen vatting hiervan. De complete be schouwingen zijn bij bureau Voorlichting in te zien of te leen. Het college van burgemeester en wethouders beantwoordt vervol gens de algemene beschouwingen. Dit gebeurt in eerste instantie schriftelijk en hiervan plaatsen wij volgende week een uittreksel. De mondelinge behandeling van de gemeentebegroting vindt plaats op woensdag 6 november, aanvang 19.30 uur, wanneer de raad vragen stelt aan het college van b en w. Het college beant woordt deze vragen op vrijdag 8 november, aanvang 14.00 uur, waarna afronding en vaststelling kan plaatsvinden. Zonodig ge beurt dit in een avondvergadering op dezelfde vrijdag, aanvang 19.30 uur. Deze vergaderingen worden ge houden in de raadzaal en zijn openbaar. De volgorde van behandeling van de algemene beschouwingen is: SGP/RPF/GPV, PvdA, CDA, D'66, VVI) en Groen Links. waardevolle cultuurhistorische be graafplaatsen. Dat geldt zeker voor de begraafplaats aan de Jo- dengang. Verkeer De fietsroutes over de Schroebrug zijn nog steeds niet optimaal. Wij zouden de verkeerslichten zodanig afgesteld willen zien, dat de fiet sers vanuit de stad naar Dauwen- daele niet tweemaal moeten wachten. De proef in de Langeviele om hel gemotoriseerd verkeer te weren lijkt geslaagd. De fractie bepleit een herhaling in het komende jaar. Welzijn De overheid dient het welzijn van de burgers te bevorderen. Hierbij hebben we m.n. te denken aan groepen die minder kansen heb ben of hebben gehad. Anderen zullen dan wat moeten inleveren. Aandacht vragen we ook voor het jongerencentrum Midgard. Dit centrum zou op korte termijn ver plaatst moeten worden. Tevens zal er iets gedaan moeten worden aan het gebouw Poortershove. (foto: J. Wolterbeek) SAMEN AKTIEF VOOR WIJK EN STAD Menig lezer van deze pagina zal denken: veel goede bedoelingen, maar wat komt er van terecht! Ve len geloven zelfs niet meer in die goede bedoelingen. Zij hebben het vertrouwen in politiek en in overheid verloren. Beloftes zijn niet nagekomen, of men voelt zich niet serieus genomen. De PvdA- fraktie stelt vast dat de gemeente er geregeld niet in slaagt een be leid te voeren dat voldoet aan de verwachtingspatronen van de in woners. Hoe komt dat? Soms verwachten mensen ge woonweg te veel van de overheid. Maar heel vaak slaagt de gemeen te er z.ells niet in noodzakelijke al ledaagse zaken snel en goed af te handelen. En dat zou toch wel het minste zijn dat inwoners mogen verwachten. De PvdA is medever antwoordelijk voor deze situatie. Vanuit die verantwoordelijkheid doen we voorstellen om het beter te gaan doen. Die verbetering kan alleen bereikt worden samen met de burgers van Middelburg. Van daar het motto: SAMEN AK TIEF VOOR WIJK EN STAD. Hoe dan? Wij willen daartoe in elk geval op korte termijn rea liseren: een beter intern funktionerende overheid een beter samenwerkende overheid een anders werkende overheid voor WIJK en STAI) Dat zegt nog niet veel. Hieronder volgt de toelichting. BETER WERKEND Wë willen een beter werkende ge meentelijke organisatie. Weg met hokjesgeest en eigen "winkel tjes". Direkter reageren op klach ten en wensen van burgers. Duide lijk en snel moet worden aangegeven van wel en wat niet mogelijk is en waarom. Dat geldt overigens net zo goed voor de PvdA! De PvdA doet bij deze begro tingsbehandeling een aantal voor stellen om tot een beter werkend gemeentelijk apparaat te komen. SAMENWERKEND Op de samenwerking van de ge meente met inwoners en organisa ties valt het nodige aan te merken. De gemeente met zijn ambtenaren moet anders gaan werken. Er dient naar onze mening in elke wijk een "tafel" te komen: een re gelmatig overleg tussen bewoners en organisaties uit de wijk met de gemeente, waarbij allerhande za ken die de wijk aangaan aan de orde komen. Samenwerking slaat op meer dan de wijken alleen. Samenwerking houdt voor ons bijv. ook in meer ruimte voor eigen inbreng van in woners bij het beheer van accom modaties en bestuur en beheer Het ziet er naar uit dat de tijd van geringe inflatie voorbij is. Met prijsstijgingen, hoe vervelend ook, leren we leven als ze van bui ten komen. We moeten helaas vaststellen dat in ons land de over heid, in de eerste plaats het Rijk, voor een belangrijk deel voor de prijsstijgingen verantwoordelijk is. We moeten ook vaststellen dat het Rijk zijn financiële problemen voor een deel op de gemeenten af wentelt. De gemeenten krijgen minder geld, moeten soms meer taken uitvoeren. Al met al bete kent dit al snel dat gemeenten de problemen, die daar ontstaan, weer op hun inwoners afwentelen. De vertegenwoordigers van D66 in de gemeenteraad van Middelburg vinden dat tegenvallende in komsten niet automatisch op de inwoners van onze gemeente moe ten worden verhaald. Voor 1992 wil D66 de onroerendgoedbe- lasting niet verhogen, immers van de begroting van het vorige jaar is een flink bedrag over. WAT WIL D66 WEL? Het gemeentebestuur heeft drie jaar geleden besloten dat het bestuur en het ambtelijk apparaat moesten worden gereorganiseerd. Hierdoor zou met een kleiner ap paraat beter en ook vooral klant vriendelijker kunnen worden gewerkt. Helaas stelt D66 vast dat de reorganisatie nog steeds niet is afgerond. Dat het apparaat klei ner zal worden, waardoor meer geld voor nieuwe zaken overblijft, lijkt ook niet waarschijnlijk. Wordt bij de gemeente Middel burg dan overbodig werk gedaan? Zolang de reorganisatie uitblijft wordt in ieder geval op sommige plaatsen dubbel werk gedaan. Wat D66 betreft blijft, na het verdwij nen van dubbel werk, genoeg werk over, dat (nog) op uitvoering wacht. WANT WAAR WACHTEN WIJ NOG OP Middelburg is een mooie stad, een stad, die jaar in jaar uit, velen van buiten haar grenzen op bezoek krijgt. Wij vinden dat Middelburg toch het een en ander zal moeten doen om ook aantrekkelijk te blij ven. D66 pleit al jaren voor een autovrije Markt en een autovrij kernwinkelgebied. Waar moeten we dan parkeren? Naast het hou den van een pleidooi voor een au tovrije Markt heeft D66 dan ook altijd voor goede, gratis parkeer voorzieningen aan de rand van het centrum gepleit. Nu plannen wor den ontwikkeld voor een extra parkeerlaag op het Hof van Tan- ge, willen wij ons sterk maken voor het handhaven van het gratis parkeren op die plaats. Naar onze mening kunnen de kosten uit de opbrengsten van betaald parkeren worden bestreden. Op verzoek van het gemeente bestuur is een rapport over de winkelfunctie van Middelburg op gesteld. Het rapport doet een aan tal voorstellen om het winkelgebied, dat nu uit het lint Lange Deift-Markt-Lange Viele bestaat, aantrekkelijker te maken. De voorstellen komen met de wen sen in ons verkiezingsprogramma overeen. D66 wil dan ook dat de gemeenteraad op korte termijn beslissingen kan nemen. VAN AANPAKKEN GESPRO KEN Vraag een Middelburger een stuk- slechte bestrating in zijn buurt aan te wijzen. De kans dat men ver zal moeten lopen is niet groot. Ontbreekt het aan geld voor het onderhoud van wegen en trot toirs? Helaas moeten we vaststel len dat het geld er wel is, maar dat de uitvoering vaak op zich laat wachten. Zo hebben Burgemeester en Wethouders in 1990 slechts de helft van het geld, dat voor het onderhoud en de verbetering van wegen was bestemd, gebruikt. D66 vindt dit niet aanvaardbaar. Middelburg heeft een prachtig centrum. Het geld, dat de ge meente daarvoor heeft uitgetrok ken, was goed besteed. D66 vindt dat het langzamerhand tijd wordt meer geld en aandacht aan de oudere wijken buiten het centrum te besteden. Echter niet alleen sommige buurten raken versleten. Ook een aantal voorzieningen zijn dringend aan vernieuwing toe. Ons zwembad is al enkele jaren "afgekeurd", de sporthal aan de Nassaulaan is dringend aan ver vanging toe, het sportcomplex aan de Nadorstweg voldoet niet meer aan de eisen van de tijd. D66 wil graag spoedig een discussie in de gemeenteraad hoe we deze voor- t zieningen in Middelburg weer op peil kunnen brengen. D66 is 25 jaar geleden mede opge richt uit bezorgdheid om de toestand van het milieu. Helaas zijn we van deze zorgen nog niet bevrijd. Wel mogen we vaststellen dat velen die zorg delen. Wat een ieders directe omgeving betreft, bepleit D66 al jaren een milieu vriendelijk gifvrij onderhoud van parken en plantsoenen. Helaas overwegen Burgemeester en Wet houders het gifvrije onderhoud opnieuw uit te stellen. Op wat grotere schaal blijkt ons afval een steeds groter probleem te worden. De verwerking van het Zeeuwse afval is echter een zaak van de ge meenten op Walcheren en op de Bevelanden. D66 zou graag zien dat Middelburg bij het gescheiden ophalen en verwerken een voor trekkersrol vervult. De toegemeten ruimte laat niet .oe alle punten, waarom wij ons bekommeren kort weer te geven. De raadsleden van D66 sturen u graag de volledige tekst van onze algemene beschouwingen toe. Bel gerust 01180 - 16794 (Wim Ovaa), 01180 - 36201 (Diny Gocdegebuu- re) of 01180 - 23962 (Rob Koper). van het openbaar onderwijs. Meer betrokkenheid van de gebruikers bij de herinrichting van het stads centrum. Niet alleen meepraten, maar ook mede-financieren (de ondernemers). ANDERS WERKEND De basis voor hel anders werken in de wijken vormt de "tafel". Dat overleg werkt alleen als ook de gemeente aktief meedoet en er voldoende geld is om iets aan te pakken. Ons voorstel is per wijk jaarlijks een overzicht te geven van de bedragen die men dat jaar in de wijk wil gaan besteden en waarvoor. De "tafel" kan daar vervolgens over praten en wijzi gingen voorstellen. Daarnaast is er extra geld nodig voor een in haalslag in de spcerpuntwijken sociale vernieuwing (Magistraat- wijk, Dauwendaele, Nieuw- Middelburg, Stromenwijk: dat is half Middelburg!). De PvdA stelt voor hier in 1992 1,5 miljoen voor uit te trekken. Dat geldt komt uit bestaande potten, dus leidt niet tol lastenvèrzwaring voor de burger. Met dit geld kun nen extra maatregelen getroffen worden met betrekking tot speel- voorzieningen, verkeersveiligheid, sociale veiligheid, etc. Daarnaast stellen we voor het oplossen van kleine knelpunten een beperkt ei gen wijk-budget voor, waarover de "tafel" zelf beschikt. INVESTEREN Investeren in de wijken gaat in on ze visie samen met investeren in het centrum. Het centrum heeft een bredere funktie dan de wijken en is voor alle Middelburgers en de regio van belang. Een herin richting van het kernwinkelge bied, de bouw van enkele rijkskantoren, een nieuw verkeers circulatieplan en de uitvoering van de parkeernota kunnen de kwaliteit en de aantrekkings kracht van de binnenstad ingrij pend verbeteren. Een verdubbe ling van de parkeerkapaciteit op het Hof van Tange brengt een au tovrije markt dichterbij. Het cen trum beeldende kunst (een samenwerkingsprojekt van Aldo v. Eyck en Karei Appel) voegt een bovengemeentelijke funktie aan onze stad toe. Daarnaast dient het stationsgebied inclusief lokatie Veldzicht snel tot ontwikkeling te worden gebracht. Veldzicht zou een goede lokatie zijn voor een nieuw zwembad gekombineerd met andere sport-/rekreatievoor- zieningen van regionale betekenis. Realisering van deze stedelijke voorzieningen zal veel geld vra gen. Binnen de bestaande uitga ven zal veel geld moeten worden vrijgemaakt. Pas komend voor jaar wordt daarover beslist. De PvdA wil in 1992 in elk geval een flinke sprong maken met de aanpak van de speerpuntwijken sociale vernieuwing. Dat er geld voor is hebben we aangetoond. Worden onze voorstellen overge nomen, dan kan er komend jaar al veel gebeuren. DICHT BIJ POLITIEK MENSEN Onder die slagzin brengt het CDA-Middelburg de algemene be schouwing op de begroting 1992. Het is goed bedoeld, maar zo'n motto geeft nog niet de garantie dat je als burger het CDA- commentaar op de gemeentebe groting nu ook met rooie oortjes leest. Dat kan ook moeilijk. Ons eigen huishoudboekje heeft ook zijn beperkingen. Toch is het daarin ook wel spannend om de eindjes aan elkaar te knopen. Zo is het ook met de financiële huis houding van Middelburg. Er zijn meer wensen en verlangens dan er in vervulling kunnen gaan. Als de middelen beperkt zijn, dan is het een kwestie van kiezen en delen. Volgens het CDA moeten die keu zes worden gemaakt in overleg met de mensen die er nauw bij be trokken zijn. De CDA-fractie vindt dat verenigingen en instel lingen een vast bedrag moeten krijgen van de gemeente waarbij ze zélf de keuzes moeten maken hoe ze het geld uitgeven. De ge meente moet daar ruimte voor maken. De leden van de CDA- fractie hebben in bijeenkomsten getracht na te gaan hoe de volgor de is van het verlanglijstje van de burgers. Bij hun keuze in de ge meenteraad zullen ze daar reke ning mee houden en als er van wordt afgeweken dan willen ze dat in gesprek met de burgers ook weer uitlegeen. Het motto POLI TIEK DICHT BIJ MENSEN is dus niet alleen goed bedoeld, maar ook wel gemeend. Dat blijkt ook uit de algemene beschou wing. Duidelijk is daarin een groot aantal punten terug te vin den die door leden naar voren zijn gebracht. Dat is gebeurd op bij eenkomsten waarin de fractiele den met burgers discussieerden over de keuzes die moeten worden gemaakt. SOCIALE VERNIEUWING is iets dat in de wijken vorm moet krijgen en het CDA vindt dat so ciale vernieuwing op korte termijn zichtbaar moet worden. Daarom moeten wijken de mogelijkheid hebben om, tot een bepaald be drag, een plan op te stellen. De wijkverenigingen dienen hierbij een duidelijke en ondersteunende rol te vervullen. In overleg met de wijken zal de gemeente een bege leidende taak hebben. Voor de ge meente is het van belang dat met de sociale vernieuwing ook op an dere beleidsterreinen rekening wordt gehouden. In het bijzonder geldt dat voor de leefbaarheid van de wijken en de huisvestingspro blemen. HUISVESTING en huursubsidie zijn nauw aan elkaar verbonden. Omdat een maximum bedrag voor de huursubsidie door het rijk is vastgesteld, dreigt het gevaar dat in bepaalde wijken alleen maar mensen met een laag inko men wonen. In die wijken is socia le vernieuwing juist van groot belang. Het CDA wil dat, in over leg met de woningbouwvereni ging, wordt nagegaan op welke manier de kwalijke gevolgen van zo'n ontwikkeling kunnen worden voorkomen. STADSGEWEST Het CDA on dersteunt de samenwerking tussen de twee grote steden op Walche ren. De fractie vindt wel dat dui delijk moet worden wat men met die samenwerking wil bereiken. Een plan waarin de stappen zijn aangegeven die men achtereenvol gens denkt te zetten. WELZIJN omvat een geheel van subsidies en voorzieningen waar van het CDA vindt dat die tuin eens nauwkeurig op bloei en vruchten moet worden bekeken. Wat was oorspronkelijk de bedoe ling en wat zijn in de loop van de jaren de resultaten geweest en moet dat voor de toekomst zo blijven? Tot die vragen zijn beant woord pleit het CDA voor "be vriezing" van de uitgaven. JEUGDBELEID Voorkomen is beter dan genezen. Het is jammer dat in bepaalde wijken speelvoor- zieningen voor de jeugd ontbre ken. Het CDA wil dat veranderd hebben. Waar en wanneer komt' het speelterreintje bij de Maisbaai vraagt de fractie. Ook moet er een beleid komen om randgroepjon geren en uitvallers in de schoolsi tuatie op te vangen err maatregelen om te voorkomen dat die probleemgroepen ontstaan. STADSBEHEER omvat de 'in spraak van burgers bij dere- constructie van straten en het, waarborgen van de veiligheid van., fietsers. Zaken die de steun heb ben van de CDA-fractie. Maar dc_< fractie pleit ook voor het door trekken van de rondweg van Kla-: renbeek naar de Veerseweg en i Ramsburg. Dat zou ook goed pas sen in het plan voor woningbouw "veersepoort". Het asfalteren yari doorgaande routes en routes varr de bus staat hoog op de lijst. Óp het gebied van herbestraten is er nog veel te doen en daarom is. het jammer dat het geld dat beschik baar was niet allemaal is gebruikt Een auto-arme binnenstad kan. Afgelopen zomer is het bewijs in de Langeviele geleverd. Maar als men de markt autovrij wil maken, dan zal er toch meer parkeergele genheid moeten komen. Het Hoii van Tange kan met een tweede parkeerlaag worden overdekt, op de Kousteensedijk moet een par keergarage komen en aan dc noordkant van de stad moet.eeit parkeerterrein komen. Bovendien moeten er duidelijke aanwijzingen komen waar op een bepaald mo ment nog voldoende parkeermo- gelijkheden zijn. Het moet niet nodig zijn om door de hele stad to toeren om een parkeerplek tt vinden. Het straatreinigen en het schopn houden vraagt een combinati' van maatregelen. De CDA-fractii is van mening dat de burgers in d eerste plaats voor hun eigen tuii en voorliggende trottoirs moeten i zorgen. Bovendien zullen in d c winkelwandelgebieden meer af: g valbakken moeten komen en d c looproutes die snel vervuilen zuil len vaker geveegd moeten worplen f Verder vindt de CDA-fractie dai t honden op de winkelpromenade n verboden moeten worden. e In de algemene beschouwing vat i de gemeentebegroting wordei u door de verschillende partijen di in de raad zitten een heleboel za v ken aan de orde gesteld. Het is niet alleen een verlanglijst 3 je, maar bij de behandeling van d begroting blijkt ook hoe de partij f. en tegen de samenleving en tege: f, de mensen die die samenlevin Si vormen aankijken. Bij het CDA 1 c dat duidelijk. De samenleving de n zijn dc burgers en als je de pol tielc bij de mensen brengt da j, mag en kun je die burgers ook o n hun verantwoordelijkheid aar v spreken. De overheid moet vanuit haar e: gen verantwoordelijkheid moge lijkheden scheppen voor zake waarin de mensen zelf niet kur ncn voorzien. Ook dan geldt a: gemeente dat je geld maar keer kunt uitgeven. Als er dan g< kozen moet worden dan kiest h< CDA voor een nieuw zwembad e verbetering van de wegen. Ma? ook als het geen geld kost dient d overheid juist op te komen voc de zwakken in de samenlevinj Daarom dringt het CDA er bi. voorbeeld op aan dat niet in al zo mogelijke horecagelegenhede M gokautomaten geplaatst moge nc worden. m Daarom ook is het CDA er mt jn ingenomen dat de gemeente met ec dan 5% gehandicapte werknt mers in dienst heeft. ov zb De CDA-fractie weet zich schaki tussen het dagelijks bestuur va In de gemeente en haar kiezers en d mogen bij de fractie verha; halen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 4