HONDA CMC
Suzuki Swift verfijnd
I
31
Saab, gewoonweg indrukwekkend
VROUW EN AUT
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Seat Ibiza Sport Line
Suzuki Swift Cabriolet
Tweede jaargang, nummer 40
De verzameling nieuwe auto's op
de IAA was enorm groot. Toch
was het aantal echte primeurs
voor de aanwezige journalisten op
de vingers van één hand te tellen.
De belangrijkste nieuwe auto
waarvan nog niet eerder foto's
werden getoond, was de Honda
Civic die inmiddels in de vijfde ge
neratie wordt gepresenteerd. De
auto werd tijdens de persdagen in
Frankfurt onthuld en zal in de loop
van november ook de Nederlandse
showrooms gaan vullen. Ondanks
de typische Honda-uitstraling
biedt de nieuwe Civic een aantal
technische noviteiten.
Praktisch
VTEC-E
Geluidsisolatie
Airbag
Michelle
Woensdag 2 oktober 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
Kraan
-
Onder de toevoeging Sport Line brengt Seat
een fors gemotoriseerde variant van de Ibiza.
Door het vergroten van de cylinderinhoud van
de bestaande 1.5 liter System Porsche Motor,
biedt de Sport Line een exacte inhoud van
1675 cc. Met behulp van een multipoint LU-
Jetronic injectiesysteem is deze topversie uit
de Ibiza-reeks goed voor maar liefst 100 pk bij
5700 tr/min. Volgens opgaaf weet de Ibiza
hiermee een top van 182 km/u neer te zetten
en het sprintje van 0 tot 100 in 10,4 seconden
af te leggen. De nieuwe uitlaat biedt minder
tegendruk, waardoor een dieper, sportiever
geluid wordt geproduceerd. De Ibiza Sport Li
ne is uiterlijk goed te herkennen aan de speci
fieke lichtmetalen wielen, uitbouw van de
wielkasten, skirts, een dikke verchroomde uit
laatpijp, mistlampen in de voorbumper en een
spoiler op de achterklep. Uiterlijk valt op de
flanken en de derde/vijfde deur te lezen dat
we hier met de snelste Ibiza te maken hebben.
In het interieur treffen we sportstoelen aan die
een betere zijdelingse steun bieden. Ze zijn
bekleed met velours, wat we ook op de deur
panelen terugvinden. Nieuw is ook het
driespakige stuur en de Seat-Design pook
knop. Tot de standaarduitrusting behoren een
deelbaar neerklapbare achterbank, centrale
vergrendeling, elektrisch bediende portierra
men, getint glas en van binnenuit verstelbare
buitenspiegels. Naast de completere uitvoe
ring en sterke motor, beschikt de Ibiza Sport
Line over kortere veren, waardoor de auto 12
mm lager staat. Tot slot maken de straffere
schokdempers het sportieve imago compleet.
In de Verenigde Staten is sinds kort een grap
pige, kleine cabriolet te koop die luistert naar
de naam Geo Storm. Het gaat hier in werke
lijkheid om een onthoofde Suzuki Swift die
via de General Motors-organisatie als zodanig
wordt verkocht. Maar ook voor de Europese
markt is een dergelijke auto voorzien. Volgend
voorjaar verschijnt ook in Nederland de Suzuki
Swift Cabrio gebaseerd op de GS met een 1.3
liter injectiemotor en handgeschakelde vijf-
bak. Het is een tweezitter, waarbij de softtop
op ingenieuze wijze achter een afdekkap ver
dwijnt. Door deze constructie is de inhoud
van de kofferruimte meer dan aanvaardbaar
gebleven. De auto heeft geen rolbeugel, zodat
de zwaar verstevigde voorruitstijl extra stijf
heid moet bieden. Uiteraard is de bodem aan
gepast, zonder echte irritant dikke dorpels toe
te passen, zoals Zender bij zijn Swift-cabrio
liet zien. De bumpers, buitenspiegels en deur
grepen worden bij de cabrio in de carrosserie-
kleur gespoten. De auto is standaard uitgerust
met stuurbekrachtiging, elektrisch verstelbare
buitenspiegels, verstelbaar stuur en mistlam
pen voor. Uiteraard heeft de Swift Cabrio de
nieuwe bumpers, achterlichten en het gewij
zigde dashboard van het 1992-model. Boven
dien zal de Swift Cabrio voor Nederland
werden voorzien van sportieve stoelen. Een
woordvoerder van de Nederlandse importeur
Nimag sprak de hoop uit de auto net onder de
f 35.000,— te kunnen aanbieden.
Grootste verrassing IAA
Met een lengte van 4,08 meter voor de drie-
deurs en zelfs 4,40 meter voor de sedan is de
nieuwe Civic groter dan zijn voorganger. Dit is
vooral te merken aan de ruimte voor de ach
terpassagiers, terwijl bij de driedeurs met na
me ook de opstelling van de voorstoelen beter
is. De Civic ziet er vooral als driedeurs weer
als een echte Honda uit. Toch is de auto op
verschillende punten echter anders. Zo zien
we een naar achter aflopende daklijn en daar
mee oplopende achterste zijruiten. De auto
oogt daardoor laag en sportief.
Het front is volledig gesloten, de luchttoevoer
naar de radiator is helemaal naar de bumper
verplaatst. Bij de Civic driedeurs vinden we
een speciale achterklepconstructie. De ruit is
afzonderlijk naar boven de scharnieren, terwijl
het paneel tussen de achterlichten naar onder
klapt. Aardig om deze aloude constructie
nieuw leven in te blazen, maar het praktisch
nut ervan moet worden betwijfeld. De nieuwe
Civic sedan heeft de neus met de driedeurs
gemeen, maar wijkt verder volledig af. Met dit
model komt Honda eindelijk binnen in het seg
ment middenklasse sedans. In het interieur
Motorisch gezien beschikken alle Civics over
vier kleppen per cylinder, elektronische
brandstofinjectie en een geregelde driewegka
talysator. De Civic driedeurs kent vijf motor
varianten. Aan de basis staat een 1343 cc
krachtbron met elektronisch geregelde carbu
rateur en een vermogen van 75 pk. Deze
krachtbron zorgt al voor een top van 170
km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,3
seconden. De 1.5 liter van 90 pk mag bekend
verondersteld worden. Deze krachtbron kan
werden besteld met handgeschakelde vijfbak
of een moderne viertraps automaat.
De derde motor in het pallet mag met recht
nieuw genoemd worden. Het gaat hier ook
De Giant Suzuki Swift is sinds zijn introductie
in januari 1989 behoorlijk succesvol gebleken.
Met vlotte, zuinige drie- en viercylindermoto-
ren en bovendien een aantrekkelijke reeks car
rosserievarianten spreekt de Swift een groot
publiek aan. Alhoewel de auto nog steeds ui
terst modern oogt, heeft de fabriek aan zijn
middenklasser een bescheiden aantal detail
wijzigingen meegegeven.
Direct zichtbaar bij de drie- en vijfdeurs zijn de
nieuwe achterlichtunits uitgevoerd in de kleu
ren wit en rood. De positie van de kenteken
plaat is gewijzigd, waardoor ook de
achterbumper iets in vorm werd aangepast.
Gebleven is een karakteristieke uitstraling.
Ook bij de sedan werd aan de lichtunits
gesleuteld. De veranderingen aan de voorzijde
zijn moeilijk te zien. Maar ook hier werd de
bumper gewijzigd en de grille aangepast,
waarbij de sedan zich nu meer van de rest on
derscheidt. Daarnaast beschikken de GS, GLX
en GTi over nieuwe wieldoppen.
Het dashboard is flink onder handen geno
men. De overzichtelijkheid is verbeterd, terwijl
ook de console van vorm is gewijzigd.
Voortaan wordt de doorgetrokken console
ook in de GA en GL gemonteerd. Verder heb
ben alle Swift-modellen een nieuwe versnel
lingspook die nog beter in de hand ligt.
Standaard is voortaan een geluidssignaal ten
teken dat de sleutel nog in het contactslot zit
en een ander geluidje voor vergeten verlich
ting. De bekledingstoffen van stoelen en deur
panelen zijn aangepast, terwijl de
geluidsisolatie verder is verbeterd. De hatch
back Swift blijft ongewijzigd leverbaar met de
1 liter 3 cylinder en de verschillende 1.3 liter
4-pitters. De sedan is er als 1.3 en 1.6 liter
voortaan voorzien van een nieuw computer-
diagnosesysteem. Naast de reeds genoemde
interieurwijzigingen beschikt de sedan nu ook
over nieuwe stoelen die meer zijdelingse
steun bieden.
Het programma van de vernieuwde Swift be
gint bij de 1.0 GA voor f 17.995,— en dat
blijft bijzonder concurrerend. De 1.3 start als
GL voor f 20.895,— terwijl de populaire 1.3
GS met zijn sportieve details voor
f 22.895,— in de prijslijst staat. De snelle
GTi, standaard voortaan met elektrische por
tierruiten kost f 29.845,—. De sedan is er
vanaf f 23.895,—.
beschikbaar. Voor stadsverkeer wordt een ge
middeld verbruik opgegeven van 1 op 14,9 en
bij 90 km/u zelfs 1 op 22,2. Het prestatiever-
schil tussen de 1.5 en de VTEC-E motor is ui
terst gering. De bovenkant van het
programma wordt gevormd door twee 1.6 liter
motoren waarbij het VTEC-systeem voorna
melijk voor een hoog vermogen wordt aange
wend. Met enkele nokkenas komt de
krachtbron tot 125 pk en met dubbele maar
liefst tot 160 pk. De sedan is alleen leverbaar
met de 1.5 motor van 90 pk en de twee snelle
VTEC-exemplaren. Vreemd dat een voor
uitstrevende techniek als VTEC-E niet op deze
als zakelijke bedoelde auto wordt toegepast.
om een krachtbron met 1493 cc inhoud en
een vermogen van 90 pk. Nieuw is echter de
zogenaamde VTEC-Economy techniek. VTEC
staat voor variabele kleptiming en -lichthoogte
en werd tot nu toe alleen op sportieve model
len toegepast. Tot 2500 tr/min wordt de
tweede inlaatklep alleen kortstondig en
slechts gedeeltelijk geopend voor een volledi
ge verbranding. Boven dit toerental treedt het
VTEC-E-systeem pas daadwerkelijk in wer
king. Door het op hydraulische wijze verschui
ven van twee pennen wordt de tweede klep
genoodzaakt dezelfde lichthoogte en - tijd aan
te nemen als de eerste klep. Het overschake
len van het VTEC-systeem is niet merkbaar.
Een belangrijk pluspunt van deze nieuwe mo
tor is het enorm gunstige brandstofverbruik
en de soepele loopeigenschappen. Tussen
1000 en 5700 tr/min is 129 Nm aan koppel
Wat uitvoeringen betreft start de reeks met de
DX die standaard is voorzien van meegespo-
ten bumpers, getint glas, van binnenuit ver
stelbare buitenspiegels, in delen neerklapbare
achterbank, digitaal klokje en van binnenuit
verstelbaar koplamphoogte De 1.5 DXi wordt
aangevuld met een toerenteller, verstelbaar
stuur en beschermstrips op de flanken. De
VEi met VTEC-E motor komt vrijwel met de
DX overeen, maar heeft bovendien een
frontspoiler, speciale wieldoppen, stuurbe
krachtiging en een airbag. De VEi wordt pas
begin 1992 in ons land verwacht. Het volgen
de niveau wordt ingenomen door de LSi en
ESi voorzien van stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling, elektrisch bediende voorpor-
tierruiten en buitenspiegels, een elektrisch
schuif/kanteldak, kaartvakken in de voorpor
tieren en afzonderlijke verwarming voor de
achterpassagiers bij de sedan. Tot slot kent de
VTi met 160 pk extra sportieve details als
ABS, kuipstoelen en lichtmetalen velgen. Het
spreekt bij Honda voor zich dat de vier wielen
onafhankelijk volgens het double wishbone
principe zijn opgehangen en zorgen voor een
comfortabel/sportief weggedrag. Honda loopt
al vele jaren voorop als het gaat om nieuwe
technische vindingen. Hierdoor is het merk
nooit een prijsbreker geweest en dat zal de
nieuwe Civic ook zeker niet worden. Alhoewel
de prijzen van de nieuweling nog niet bekend
zijn, mag worden betwijfeld of er meer dan
één model onder de dertig mille verkrijgbaar
zal zijn. De tweede helft van november weten
we meer.
Afgelopen zaterdag was een show van de nieuwe Saab-modellen in restaurant Landlust in
Nieuwdorp. Hier tonen de Wa/cherse en Bevelandse dealers Me/se (Vlissingen) en De Jager
(Goes) één van hun paradepaardjes.
Een dashboard vol met knopjes, verschillen
de gekleurde lichtjes en tekentjes trekt mijn
aandacht. Verbijsterd vraag ik mij af waar
die allemaal voor dienen. Eerst maar eens
starten. Na de contactsleutel flink doorge
draaid te hebben, want dat is nodig, komt
de motor met een zacht gezoem op gang. In
mijn rechterooghoek zie ik in rode letters
'fasten beits' verschijnen. Pas als de gordel
vast zit verdwijnt het lichtje. Ik ben klaar
voor vertrek. De baan is vrij en langzaam
taxie ik met de nieuwe Saab 9000CS het
terrein af.
We hebben deze maand veel introducties
van nieuwe auto's. Ook het merk Saab
kwam twee weken geleden met een nieuw
exemplaar, de 9000. Een wagen waar veel
vliegtuigtechniek en -vormgeving aan te pas
is gekomen. Afgelopen weekend stelde de
dealer op Walcheren, het autobedrijf Melse,
de nieuwkomer voor het eerst voor aan het
publiek.
De Saab 9000CS is een indrukwekkende
auto om te zien. Groot en solide met toch
een mooie vorm. Vanachter is de wagen
hoog, waardoor de kofferruimte groot is.
Ideaal voor mensen die veel reizen en graag
veel meenemen. Ook in andere opzichten is
deze Saab een goede reiswagen. Het com
fort is een groot pluspunt. De met velours
beklede stoelen zijn in alle standen te ver
stellen. Hoger of lager, met meer steun in de
rug of wat meer achterover. Ook het stuur
wiel kan in de prettigste positie vastgezet
werden.
Alles aan de auto is, zoals ik al zei, solide.
Ook de deuren. Pas bij de derde keer probe
ren valt het portier eindelijk in het slot. Met
een doffe klap wordt ik in een soort vacuüm
ingesloten. Alle geluiden van buitenaf wor
den als het ware geabsorbeerd. Wanneer ik
later over de boulevard rij zie ik een ruige
zee, maar het geluid van de branding hoor ik
niet. Een vreemde gewaarwording. Ik slik
nog een paar keer, in de veronderstelling dat
mijn oren misschien dicht zitten, maar nee,
het ligt echt aan de auto.
Verder is de Saab 9000 voorzien van alle
technische snufjes die men maar kan be
denken. Ruitenwissers op de koplampen.
Een sproeier op de achterruit. Zijspiegelver
warming. Alle gewenste informatie op een
digitaal klokje. Zoals gezegd veel vliegtuig
techniek en -vormgeving is gebruikt bij het
ontwerpen van deze Saab, wat onder te her
kennen is aan de vele knopjes op het dash
board. Al deze functies vormen echter een
bijdrage aan het comfort van de auto. De
Saab 9000CS is er vanaf f 64.950,-.
komen we een zeer fraai en fantasievol vorm
gegeven dashboard tegen. Een aardig detail
bij de driedeurs zijn de aan de zijkant bevestig
de hoofdsteunen.