HONDA CMC Suzuki Swift verfijnd I 31 Saab, gewoonweg indrukwekkend VROUW EN AUT PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Seat Ibiza Sport Line Suzuki Swift Cabriolet Tweede jaargang, nummer 40 De verzameling nieuwe auto's op de IAA was enorm groot. Toch was het aantal echte primeurs voor de aanwezige journalisten op de vingers van één hand te tellen. De belangrijkste nieuwe auto waarvan nog niet eerder foto's werden getoond, was de Honda Civic die inmiddels in de vijfde ge neratie wordt gepresenteerd. De auto werd tijdens de persdagen in Frankfurt onthuld en zal in de loop van november ook de Nederlandse showrooms gaan vullen. Ondanks de typische Honda-uitstraling biedt de nieuwe Civic een aantal technische noviteiten. Praktisch VTEC-E Geluidsisolatie Airbag Michelle Woensdag 2 oktober 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER Kraan - Onder de toevoeging Sport Line brengt Seat een fors gemotoriseerde variant van de Ibiza. Door het vergroten van de cylinderinhoud van de bestaande 1.5 liter System Porsche Motor, biedt de Sport Line een exacte inhoud van 1675 cc. Met behulp van een multipoint LU- Jetronic injectiesysteem is deze topversie uit de Ibiza-reeks goed voor maar liefst 100 pk bij 5700 tr/min. Volgens opgaaf weet de Ibiza hiermee een top van 182 km/u neer te zetten en het sprintje van 0 tot 100 in 10,4 seconden af te leggen. De nieuwe uitlaat biedt minder tegendruk, waardoor een dieper, sportiever geluid wordt geproduceerd. De Ibiza Sport Li ne is uiterlijk goed te herkennen aan de speci fieke lichtmetalen wielen, uitbouw van de wielkasten, skirts, een dikke verchroomde uit laatpijp, mistlampen in de voorbumper en een spoiler op de achterklep. Uiterlijk valt op de flanken en de derde/vijfde deur te lezen dat we hier met de snelste Ibiza te maken hebben. In het interieur treffen we sportstoelen aan die een betere zijdelingse steun bieden. Ze zijn bekleed met velours, wat we ook op de deur panelen terugvinden. Nieuw is ook het driespakige stuur en de Seat-Design pook knop. Tot de standaarduitrusting behoren een deelbaar neerklapbare achterbank, centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierra men, getint glas en van binnenuit verstelbare buitenspiegels. Naast de completere uitvoe ring en sterke motor, beschikt de Ibiza Sport Line over kortere veren, waardoor de auto 12 mm lager staat. Tot slot maken de straffere schokdempers het sportieve imago compleet. In de Verenigde Staten is sinds kort een grap pige, kleine cabriolet te koop die luistert naar de naam Geo Storm. Het gaat hier in werke lijkheid om een onthoofde Suzuki Swift die via de General Motors-organisatie als zodanig wordt verkocht. Maar ook voor de Europese markt is een dergelijke auto voorzien. Volgend voorjaar verschijnt ook in Nederland de Suzuki Swift Cabrio gebaseerd op de GS met een 1.3 liter injectiemotor en handgeschakelde vijf- bak. Het is een tweezitter, waarbij de softtop op ingenieuze wijze achter een afdekkap ver dwijnt. Door deze constructie is de inhoud van de kofferruimte meer dan aanvaardbaar gebleven. De auto heeft geen rolbeugel, zodat de zwaar verstevigde voorruitstijl extra stijf heid moet bieden. Uiteraard is de bodem aan gepast, zonder echte irritant dikke dorpels toe te passen, zoals Zender bij zijn Swift-cabrio liet zien. De bumpers, buitenspiegels en deur grepen worden bij de cabrio in de carrosserie- kleur gespoten. De auto is standaard uitgerust met stuurbekrachtiging, elektrisch verstelbare buitenspiegels, verstelbaar stuur en mistlam pen voor. Uiteraard heeft de Swift Cabrio de nieuwe bumpers, achterlichten en het gewij zigde dashboard van het 1992-model. Boven dien zal de Swift Cabrio voor Nederland werden voorzien van sportieve stoelen. Een woordvoerder van de Nederlandse importeur Nimag sprak de hoop uit de auto net onder de f 35.000,— te kunnen aanbieden. Grootste verrassing IAA Met een lengte van 4,08 meter voor de drie- deurs en zelfs 4,40 meter voor de sedan is de nieuwe Civic groter dan zijn voorganger. Dit is vooral te merken aan de ruimte voor de ach terpassagiers, terwijl bij de driedeurs met na me ook de opstelling van de voorstoelen beter is. De Civic ziet er vooral als driedeurs weer als een echte Honda uit. Toch is de auto op verschillende punten echter anders. Zo zien we een naar achter aflopende daklijn en daar mee oplopende achterste zijruiten. De auto oogt daardoor laag en sportief. Het front is volledig gesloten, de luchttoevoer naar de radiator is helemaal naar de bumper verplaatst. Bij de Civic driedeurs vinden we een speciale achterklepconstructie. De ruit is afzonderlijk naar boven de scharnieren, terwijl het paneel tussen de achterlichten naar onder klapt. Aardig om deze aloude constructie nieuw leven in te blazen, maar het praktisch nut ervan moet worden betwijfeld. De nieuwe Civic sedan heeft de neus met de driedeurs gemeen, maar wijkt verder volledig af. Met dit model komt Honda eindelijk binnen in het seg ment middenklasse sedans. In het interieur Motorisch gezien beschikken alle Civics over vier kleppen per cylinder, elektronische brandstofinjectie en een geregelde driewegka talysator. De Civic driedeurs kent vijf motor varianten. Aan de basis staat een 1343 cc krachtbron met elektronisch geregelde carbu rateur en een vermogen van 75 pk. Deze krachtbron zorgt al voor een top van 170 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 seconden. De 1.5 liter van 90 pk mag bekend verondersteld worden. Deze krachtbron kan werden besteld met handgeschakelde vijfbak of een moderne viertraps automaat. De derde motor in het pallet mag met recht nieuw genoemd worden. Het gaat hier ook De Giant Suzuki Swift is sinds zijn introductie in januari 1989 behoorlijk succesvol gebleken. Met vlotte, zuinige drie- en viercylindermoto- ren en bovendien een aantrekkelijke reeks car rosserievarianten spreekt de Swift een groot publiek aan. Alhoewel de auto nog steeds ui terst modern oogt, heeft de fabriek aan zijn middenklasser een bescheiden aantal detail wijzigingen meegegeven. Direct zichtbaar bij de drie- en vijfdeurs zijn de nieuwe achterlichtunits uitgevoerd in de kleu ren wit en rood. De positie van de kenteken plaat is gewijzigd, waardoor ook de achterbumper iets in vorm werd aangepast. Gebleven is een karakteristieke uitstraling. Ook bij de sedan werd aan de lichtunits gesleuteld. De veranderingen aan de voorzijde zijn moeilijk te zien. Maar ook hier werd de bumper gewijzigd en de grille aangepast, waarbij de sedan zich nu meer van de rest on derscheidt. Daarnaast beschikken de GS, GLX en GTi over nieuwe wieldoppen. Het dashboard is flink onder handen geno men. De overzichtelijkheid is verbeterd, terwijl ook de console van vorm is gewijzigd. Voortaan wordt de doorgetrokken console ook in de GA en GL gemonteerd. Verder heb ben alle Swift-modellen een nieuwe versnel lingspook die nog beter in de hand ligt. Standaard is voortaan een geluidssignaal ten teken dat de sleutel nog in het contactslot zit en een ander geluidje voor vergeten verlich ting. De bekledingstoffen van stoelen en deur panelen zijn aangepast, terwijl de geluidsisolatie verder is verbeterd. De hatch back Swift blijft ongewijzigd leverbaar met de 1 liter 3 cylinder en de verschillende 1.3 liter 4-pitters. De sedan is er als 1.3 en 1.6 liter voortaan voorzien van een nieuw computer- diagnosesysteem. Naast de reeds genoemde interieurwijzigingen beschikt de sedan nu ook over nieuwe stoelen die meer zijdelingse steun bieden. Het programma van de vernieuwde Swift be gint bij de 1.0 GA voor f 17.995,— en dat blijft bijzonder concurrerend. De 1.3 start als GL voor f 20.895,— terwijl de populaire 1.3 GS met zijn sportieve details voor f 22.895,— in de prijslijst staat. De snelle GTi, standaard voortaan met elektrische por tierruiten kost f 29.845,—. De sedan is er vanaf f 23.895,—. beschikbaar. Voor stadsverkeer wordt een ge middeld verbruik opgegeven van 1 op 14,9 en bij 90 km/u zelfs 1 op 22,2. Het prestatiever- schil tussen de 1.5 en de VTEC-E motor is ui terst gering. De bovenkant van het programma wordt gevormd door twee 1.6 liter motoren waarbij het VTEC-systeem voorna melijk voor een hoog vermogen wordt aange wend. Met enkele nokkenas komt de krachtbron tot 125 pk en met dubbele maar liefst tot 160 pk. De sedan is alleen leverbaar met de 1.5 motor van 90 pk en de twee snelle VTEC-exemplaren. Vreemd dat een voor uitstrevende techniek als VTEC-E niet op deze als zakelijke bedoelde auto wordt toegepast. om een krachtbron met 1493 cc inhoud en een vermogen van 90 pk. Nieuw is echter de zogenaamde VTEC-Economy techniek. VTEC staat voor variabele kleptiming en -lichthoogte en werd tot nu toe alleen op sportieve model len toegepast. Tot 2500 tr/min wordt de tweede inlaatklep alleen kortstondig en slechts gedeeltelijk geopend voor een volledi ge verbranding. Boven dit toerental treedt het VTEC-E-systeem pas daadwerkelijk in wer king. Door het op hydraulische wijze verschui ven van twee pennen wordt de tweede klep genoodzaakt dezelfde lichthoogte en - tijd aan te nemen als de eerste klep. Het overschake len van het VTEC-systeem is niet merkbaar. Een belangrijk pluspunt van deze nieuwe mo tor is het enorm gunstige brandstofverbruik en de soepele loopeigenschappen. Tussen 1000 en 5700 tr/min is 129 Nm aan koppel Wat uitvoeringen betreft start de reeks met de DX die standaard is voorzien van meegespo- ten bumpers, getint glas, van binnenuit ver stelbare buitenspiegels, in delen neerklapbare achterbank, digitaal klokje en van binnenuit verstelbaar koplamphoogte De 1.5 DXi wordt aangevuld met een toerenteller, verstelbaar stuur en beschermstrips op de flanken. De VEi met VTEC-E motor komt vrijwel met de DX overeen, maar heeft bovendien een frontspoiler, speciale wieldoppen, stuurbe krachtiging en een airbag. De VEi wordt pas begin 1992 in ons land verwacht. Het volgen de niveau wordt ingenomen door de LSi en ESi voorzien van stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, elektrisch bediende voorpor- tierruiten en buitenspiegels, een elektrisch schuif/kanteldak, kaartvakken in de voorpor tieren en afzonderlijke verwarming voor de achterpassagiers bij de sedan. Tot slot kent de VTi met 160 pk extra sportieve details als ABS, kuipstoelen en lichtmetalen velgen. Het spreekt bij Honda voor zich dat de vier wielen onafhankelijk volgens het double wishbone principe zijn opgehangen en zorgen voor een comfortabel/sportief weggedrag. Honda loopt al vele jaren voorop als het gaat om nieuwe technische vindingen. Hierdoor is het merk nooit een prijsbreker geweest en dat zal de nieuwe Civic ook zeker niet worden. Alhoewel de prijzen van de nieuweling nog niet bekend zijn, mag worden betwijfeld of er meer dan één model onder de dertig mille verkrijgbaar zal zijn. De tweede helft van november weten we meer. Afgelopen zaterdag was een show van de nieuwe Saab-modellen in restaurant Landlust in Nieuwdorp. Hier tonen de Wa/cherse en Bevelandse dealers Me/se (Vlissingen) en De Jager (Goes) één van hun paradepaardjes. Een dashboard vol met knopjes, verschillen de gekleurde lichtjes en tekentjes trekt mijn aandacht. Verbijsterd vraag ik mij af waar die allemaal voor dienen. Eerst maar eens starten. Na de contactsleutel flink doorge draaid te hebben, want dat is nodig, komt de motor met een zacht gezoem op gang. In mijn rechterooghoek zie ik in rode letters 'fasten beits' verschijnen. Pas als de gordel vast zit verdwijnt het lichtje. Ik ben klaar voor vertrek. De baan is vrij en langzaam taxie ik met de nieuwe Saab 9000CS het terrein af. We hebben deze maand veel introducties van nieuwe auto's. Ook het merk Saab kwam twee weken geleden met een nieuw exemplaar, de 9000. Een wagen waar veel vliegtuigtechniek en -vormgeving aan te pas is gekomen. Afgelopen weekend stelde de dealer op Walcheren, het autobedrijf Melse, de nieuwkomer voor het eerst voor aan het publiek. De Saab 9000CS is een indrukwekkende auto om te zien. Groot en solide met toch een mooie vorm. Vanachter is de wagen hoog, waardoor de kofferruimte groot is. Ideaal voor mensen die veel reizen en graag veel meenemen. Ook in andere opzichten is deze Saab een goede reiswagen. Het com fort is een groot pluspunt. De met velours beklede stoelen zijn in alle standen te ver stellen. Hoger of lager, met meer steun in de rug of wat meer achterover. Ook het stuur wiel kan in de prettigste positie vastgezet werden. Alles aan de auto is, zoals ik al zei, solide. Ook de deuren. Pas bij de derde keer probe ren valt het portier eindelijk in het slot. Met een doffe klap wordt ik in een soort vacuüm ingesloten. Alle geluiden van buitenaf wor den als het ware geabsorbeerd. Wanneer ik later over de boulevard rij zie ik een ruige zee, maar het geluid van de branding hoor ik niet. Een vreemde gewaarwording. Ik slik nog een paar keer, in de veronderstelling dat mijn oren misschien dicht zitten, maar nee, het ligt echt aan de auto. Verder is de Saab 9000 voorzien van alle technische snufjes die men maar kan be denken. Ruitenwissers op de koplampen. Een sproeier op de achterruit. Zijspiegelver warming. Alle gewenste informatie op een digitaal klokje. Zoals gezegd veel vliegtuig techniek en -vormgeving is gebruikt bij het ontwerpen van deze Saab, wat onder te her kennen is aan de vele knopjes op het dash board. Al deze functies vormen echter een bijdrage aan het comfort van de auto. De Saab 9000CS is er vanaf f 64.950,-. komen we een zeer fraai en fantasievol vorm gegeven dashboard tegen. Een aardig detail bij de driedeurs zijn de aan de zijkant bevestig de hoofdsteunen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 11