Zorgen voor objectiviteit" Tweede ambtstermijn voor burgemeester mr. CG.J. Rutten I Gehandicapt en toetf gewoon leven ook 'iSl' lidmaatschap plus jubileumnummer i f 27.50 5 Nu lid worden van de Waddenvereniging heeft 96 aantrekkelijke zijden SPORT SPONSOR I Wordt donateur GEMEENTE MIDDELBURG >Week Docent Burgemeester Middelburg Hoogtepunten Tijd Gezin Toekomst Maartense sponsort Sinar INTEGRATIE GEHANDICAPTEN Telefoon: (033) 75.33.44 Woensdag 25 september 1991 DE FAAM 7 oor het oog van de Lange Jan 1 Deze informatiepagina van de gemeente Middelburg wordt samengesteld door bureau Voorlichting. Reacties zijn welkom Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2, Telefoon 75000, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. "Zorgen voor objectiviteit" en "belangenpolitiek zo veel mogelijk te gen gaan" ziel burgemeester mr. CG.J. Rutten van Middelburg als be langrijke, zo niet belangrijkste taken van een burgemeester. Over deze taken en alles daaromheen gaat onderstaand interview naar aanleiding van de herbenoeming van de heer Rutten in zijn tweede ambtstermijn van zes jaar als burgemeester van de Gemeente Middelburg. Chrétien Gerardus Joseph Rutten (roepnaam Chris) werd geboren op 12 maart 1942 in Susteren als tweede van vier kinderen. Zijn va der was leraar en voor het onder wijs blijft de heer Rutten dan ook bijzondere aandacht houden. In Sittard ging Chris Rutten naai de Bewaarschool ("mère Genove- va schrijft me nog ieder jaar met kerstmis"), de Katholieke Lagere School en het gymnasium-beta. Na een jaar Weg- en waterbouw in Delft ("Die studie viel me tegen, was veel theoretischer dan ik had verwacht") en de militaite dienst werd gekozen voor een rechtenstu die in Utrecht. "Daar heb ik een goede tijd ge had, mijn twee jongere broers stu deerden er ook en ik heb de studie in de tijd die voor stond afge maakt. In 1969 studeerde ik af. In de tijd kon je als jurist de banen nog uitzoeken. Wat me het leukst leek was een docentschap aan een universiteit, een wetenschappelij ke carrière. Ik kreeg de kans om in Paramari bo aan de universiteit te gaan wer ken als docent en die kans om naar het buitenland te gaan pakte ik met beide handen aan en ik ver trok met mijn vrouw naar Surina me. Ik heb daar drie jaar heel plezierig gewerkt. Alleen werkte ik op de top van het wetenschap pelijk niveau in Suriname, terwijl ik er behoefte aan had om me aan een hoger niveau op te trekken. Overstappen naar het academisch onderwijs in Nederland wilde ik niet. Daar was inmiddels de de mocratisering gestart, hetgeen be tekende dat er een cultuur bestond van dag in, dag uit verga deren en daar voelde ik niets voor. Via een Nederlandse gast hoogleraar in Paramaribo hoorde ik van een vacature bij de secreta rie van de Gemeente Amersfoort en daar solliciteerde ik op. Zo vetrokken we met ons inmid dels geboren dochtertje Krishna terug naar Nederland, naar Amersfoort. Als jurist heb ik daar tweeëneenhalf jaar ervaring op kunnen doen met gemeentelijke bestuurszaken. Daarna ging ik eens kijken naar de vacante burgemeesterposten, liefst in Limburg. Ik solliciteerde in Nuth en het was meteen raak. In 1975 begon daar mijn carrière als burgemeester. Er zijn twee manieren in de prak tijk gegroeid om burgemeester te worden: als wethouder, gedepu teerde of kamerlid, met andere woorden via de politiek; of zoals in mijn geval via de "ambtelijke lijn". Tegenwoordig zie je een ver schuiving naar de eerste lijn, zijn het vooral mensen uit de politiek, die burgemeester worden. De praktijk van alledag als burge meester bleek af te wijken van de theorie, die ik daarover had opge bouwd. Waar ik vooral moeilijk tegen kon was dat zaken te wei- ning objectief werden bekeken. De dorpspolitiek speelde een enorme rol in het gemeentelijk ge beuren. Er werd niet gedacht "wat is er aan de hand", maar "om wie gaat het". Ik beschouw de het als een belangrijke taak om te zorgen voor objectiviteit, om belangenpolitiek zo veel mogelijk tegen te gaan. Om bestuurders en ook burgers bij elkaar te brengen. Zeker in een dorp fungeer je dan als een vrederechter, als een echte burger"vader". Daarom ben ik ook voorstander van een benoemde en niet van een gekozen burgemeester. Bij een ge kozen burgemeester speelt een achterban een rol, is er afhanke lijkheid van een bevriende coali tie. Dan kan je echt niet tot het foto: J. Wolterbeek uiterste opkomen voor minderhe den. Dat kan een onafhankelijke burgemeester wel. Een burge meester moet ook een generalist zijn, niet een detaillist: leiding ge ven op hoofdlijnen, het hele veld overzien, niet verzanden in discus sies over details. Aan het eind van mijn eerste ambtstermijn in Nuth vond een herindeling plaats. Vier gemeen ten werden in elkaar geschoven tol een nieuwe gemeente Nuth. Het inwonertal ging van 8000 naar 17.500 mensen. De herindeling zelf vond ik prachtig, het door brak de dagelijkse routine. Dat ik door de gemeenteraad van Nuth unaniem tol de niéuwe burge meester werd gekozen was wel vleiend, maar ik was er niet zo ge lukkig mee. Er was in Nuth te wei nig uitdaging, de gemeente appelleerde te weining aan mijn ambities. Ik ging daarom op zoek naar een nieuwe gemeente. Het moest geen "slaapgemeente" of forensenstad zijn, maar een dynamische stad met een uitstraling naar de regio toe. Een stad waarvan ik het ge voel had dat zij wat aan mij zou den hebben en ik wal aan hen. Er moest een uitdaging in zitten. Ik koos voor Middelburg. In sep tember 1985 begon mijn ambtstermijn. We kenden Zeeland alleen van va kanties en we vonden het een vera deming dat het zo weinig diclu bevolkt is in vergelijking met het volle Limburg. Middelburg is een stad waar de menselijke maat op een zeer weldadige wijze aanwezig is. Ik herkende dat van Sittard in mijn jeugd. We verwachten dat onze twee kinderen hier een even wichtige jeugd zouden kunnen beleven. In tegenstelling tot wat wordt ver wacht vond ik de overgang van Limburgse naar Middelburgse volksaard helemaal niet zo groot. In Middelburg heerst juist een bourgondische sfeer, dat zie je bij voorbeeld aan de weldaad van de gebouwen. Er is geen sprake van een sobere benepenheid, zoals wel eens wordt beweerd. Misschien komt dat doordat veel Middelbur gers "import" zijn. Als ik zakelijke hoogtepunten uit mijn eerste ambtstermijn in Mid delburg moet noemen, zou ik het hebben over de gelukkige omme keer in de terugloop van Rijks diensten. Per saldo hebben we misschien zelfs winst in het aantal arbeidsplaatsen geboekt. Ook de hele aanwezigheid en uitbouw van de Four Freedoms Awards en het Roosevelt Studiecentrum vind ik een hoogtepunt. Middelburg bouwt zo aan een grote interna tionale allure. En niet te vergeten de hartelijke samenwerking met de Gemeente Vlissingen, die in de laatste jaren gestalte heeft ge kregen. Voor mij persoonlijk zie ik de wel dadige objectiviteit en de zuivere wijze van besturen hier als en hoogtepunt. Maar ook de interna tionale sfeer, die we in Middel burg hebben, met het Roosevelt Studiecentrum, het Centrum Nieuwe Muziek, de Vleeshal. En de internationale stadscontacten. Ook op de geslaagde acties, die gehouden zijn voor de Poolse ba by uit Glogow en voor ons Kaap- verdische project kijk ik met genoegen terug. Als ik een dieptepunt moet noe men zou ik zeggen: de enorm toe genomen tijdsbesteding. Door tendenzen als reorganisatie en fu sies ben je enorm veel tijd extra kwijt. Voor mij spelen drie reor ganisaties tegelijk: een gemeente lijke reorganisatie, een reorganisatie bij de regionale poli tie, en een fusie van de zuidelijke Bestuursacademies. Al in Amersfoort ben ik namelijk in de bestuursdienst gedoken, ik ben gecommiteerde en heb zelfs een studieboekje geschreven. Het leuke van verbonden zijn aan het onderwijs is dat je verplicht bent om je vakliteratuur bij te houden. Bovendien lever ik graag een bij drage aan de ontwikkeling van jonge mensen en heb ik de betrok kenheid met het onderwijs van huis uit meegekregen. Bij de gemeentelijke reorganisatie ben ik uiteraard betrokken ge weest, onder meer als lid van de benoemingscommissie voor de aanstelling van de dienstdirecteu- ren. Ik moet zeggen, dat ik de nieuwe cultuur, die wordt aange geven voor de gemeentelijke orga nisatie volledig onderschrijf. Toen ik hier kwam viel me op dat er goed en degelijk werd gewerkt, maar dat de behandeling van za ken over te veel en onnodige schij ven liep. Mijn gezin merkt vooral dat ik burgemeester ben, doordat ik zo weinig thuis ben, Ik heb altijd ge zegd: mijn vrouw is niet de burge meester. Zij moet zelf bepalen of ze het leuk en nuttig vindt om er gens mee naar toe te gaan. Haar prioriteiten liggen bij de kinderen. Dat wordt wel wat eenvoudiger als de kinderen uitvliegen. De kinde ren dragen het niet uit dat hun va der burgemeester is, vooral mijn dochter houdt dat het liefst maar voor zich. Dat ik bijna nooit thuis de maaltijden mee maak door de week daar was ik wel aan gewend. Maar tegenwoordig zijn ook de zaterdagen weg. Mijn hobbies hebben dus vooral te maken met niet-lezen en niet-mensen ont moeten. Ik knutsel, beeldhouwen fiets om de verplichte maaltijden weer kwijt te raken! Soms zou ik wel eens willen dat de telefoon ontplofte. Ik ben gewoon bereik baar en ook mijn vrouw krijgt wel eens mensen aan de lijn die opge wonden hun gram spuien en niet in de gaten hebben dat zij of ik niets aan hun zaak kunnen doen. Zij laat ze meestal maar wat stoom afblazen. Als ik door de stad fiets, dan kan ik me sommige dingen echt aantrekken, zoals zwerfvuil in de stad of de ver keerssituatie. Ik ben er dan ook voorstander van dat de Markt autovrij wordt. En dan op die markt unieke din gen doen in de zomer. Ik stel me zo voor, dat daar dan bijvoor beeld een beeldhouwer bezig is met een enorm project midden op de markt, dat er kinderen hun ei gen rommelmarktje houden, dat er meer terrassen zijn ook open bare niet-commerciële terrassen, waar iedereen kan gaan zitten met een boterham of een ijsje. Voor de toekomst zou ik willen dat er meer initiatieven en engage ment zou bestaan vanuit het be drijfsleven. Ik zou wel voor stadspromotie willen pleiten, maar dan voor de goede doel groep, vooral doelgroepen buiten het hoogseizoen. Die moeten dan we! de zaken geopend vinden en daar moeten we als stadhuis snel het goede voorbeeld in gaan ge ven. Ook de komst van een Cen trum voor Beeldende Kunst in het Maisbaaigebied vind ik belang rijk. Mijn visie is, dat je zaken als kunst en cultuur in grote hoeveel heden op een plaats moet concen treren. Niet vanuit de provincie het beleid voeren van overal een beetje, dat is korte termijn den ken. Als je alles bijeen brengt in deze stad, dan regent het hier en druppelt het elders. Dat geldt ook bijvoorbeeld voor de vestiging van nieuwe hotels. Laat ze maar ko men, eerst investeren, dan volgen de gasten vanzelf. Wat mijn eigen toekomst betreft: in mijn tijd zal de VUT wel niet meer bestaan, dus ik heb nog zo'n 15 jaar te gaan. In die tijd kan ik nog veel aan Middelburg hebben en Middelburg aan mij. En zo lang ik nog kan fietsen, kan ik ook besturen!" De Waddenvereniging oestaat 25 jaar Te' gelegenheid daarvan is een speciaal Waddenbulletin uitgegeven 96 pagina's met orachtige artikelen, fotoreportages en nterviews, m.m.v Ruud Lubbers. Wim Kok Maartje van Weegen Kees van Kooten en vele andere bekende Nederlanders. Een uniek exemplaar dat s:echts eenmaal ged'ukt wordt en dat m een beperkte oplage verschijnt. Word nu hd van de Wacdenveremg ng en betaal met meer oan f 27,50 voor het lidmaatschap in 1991 én voor dit bijzondere jubileumnummer (normale prijs f 25.-) Stuur de bon op en help mee aan het behoud van de Waddenzee. Landelijke Verenig ng lol Behoud van de Waddenzee Ik meld me aan als lid en ontvang gratis het speciale jubileumnummer. Ik betaal f 27.50 en ontvang in 1991 ieder kwartaal het kleurrijke Waddenbulletin. Naami Adres Postcode en woonplaats Handtekening U kunt deze bon in een open envelop (zonder postzegel) sturen aan de Landelijke Vereniging tot Behoud van de Waddenzee. Antwoordnummer 90. 8800XT HARLINGEN U krijgt dan het Waddenbulletin en een acceptgiro thuisgestuurd. mm »65 1990 3 De twee teams van z.v.v. Sinar, die uitkomen in de com petitie van het rayon Middelburg, zijn door sponsor Maartense Tapijt-Meubel uit Middelburg voorzien van nieuwe shirts. Op de foto staan van links naar rechts M. de Regt, W. Rikumahu, E. van 't Westende, E. Kleeman, F. Scheffer, M. Goosen, M. Renes, J. Faasse, R. Hamel, J. Portier, G. Maartense (sponsor). Zittend v.l.n.r. A. Noya, R. Kleeman, M. Jansen, E. van 't Westende, B. Tuhuleruw, J. Lekawael, H. van 't Westende en T. Kleeman. wilt u met mooi drukwerk aan de weg timmeren wij timmeren met langs de weg, maar we drukken er wel. heel mooi! den boer dtukkers middelburg 01180-81000 drukkers OEfcC

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 7