Citroën ZX
Auto Poppe Walcheren B.V
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto-
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 39
TOYOTA CAMRY
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
\rrvP!
^255
HYUNDAI SONATA
Sandwich
In de wereld van de zakenau-
to wordt vreemd genoeg on
gegrond een aantal auto's die
net geen vijftigduizend gul
den kosten tot Oort-auto ge
bombardeerd. Niemand kan
eigenlijk zeggen waarom dit
is. Het is echter wel een feit
dat de zakelijke automobilist
steeds meer een auto zoekt
die veel biedt, maar een niet
al te hoge aanschafprijs
heeft, dit om de bijtelling in
de hand te houden. Hyundai
heeft in dit kader een troef in
handen met de Sonata, een
auto die zeker dankzij de re
cente opfrissing wel eens
hoog zou kunnen gaan
scoren.
Chauffeur
Prestaties
Subframe
Power-stand
Zakenklasse
MHV
Michelle
Woensdag 18 september 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. 01184-19610
De volgende trede
IPsPl
In de jaren zestig en zeventig was Toyota be
hoorlijk succesvol met zijn topmodel, de
Crown. Vooral taxibedrijven wisten de enor
me afmetingen en forse motoren zeer te
waarderen. Een eeuwig leven bleek ook voor
dit model niet weggelegd, alhoewel de Crown
in het land van herkomst nog gretig aftrek
vindt, werd de leidersrol aanvankelijk af
gestaan aan de Cressida, die nog niet zo lang
geleden het vaandel overdroeg aan de Camry.
Het was echter voor Toyota hoog tijd met een
nieuwe Camry op de markt te komen. We re
den met de 3 liter V6 en 2.2 liter 4 cylinder.
Dat de Camry een echte Toyota is, moge dui
delijk zijn als we de vormgeving nader bekij
ken. De vloeiende lijnen doen sterk denken
aan de kleinere Carina en forse Lexus. Zeker in
het geval van de complete V6 mogen we
rustig van een mini-Lexus spreken. Toch zou
den we het ontwerpteam even lichtjes op de
vingers moeten tikken. De nieuwe Camry
heeft alles wat een auto moet hebben, maar
er is absoluut geen fantasie op losgelaten. Be
rijders van vooral Zuideuropese grote auto's
zullen alleen daarom al niet de overstap naar
een Japanse topklasser maken. Maar hoe je
ook als autoliefhebber tegen zo'n model aan
kijkt, het grote publiek wil nu eenmaal niet op
vallen, zodat ook de nieuwe Camry een prima
toekomst voorspeld kan worden.
Een belangrijk punt van de Camry zijn de toe
genomen afmetingen. De auto is in z'n geheel
23 centimeter langer, 6 centimeter breder,
terwijl ook de spoorbreedte en wielbasis zijn
toegenomen. De Camry valt dan ook in de
klasse van de Opel Omega en Ford Scorpio.
Uiteraard zijn de toegenomen buitenmaten
ook in het interieur te merken, waar de achter
passagiers over 4 centimeter meer beenruim
te beschikken en de ruimte op
schouderhoogte met 6 centimeter toenam.
Over het ruimte-aanbod in de Camry kan dan
ook nauwelijks worden geklaagd, al zal de
hoofdruimte achterin voor lange mensen wat
krap zijn.
Voor de vormgeving van het interieur en het
dashboard geldt eigenlijk hetzelfde als voor de
carrosserie. Uit de bekende koker komt het
om de bestuurder heen gebogen dashboard,
wat erg compleet is uitgevoerd. Heel grappig
is dat de snelheidsmeter en toerenteller wor
den geflankeerd door brandstof- en tempera
tuurmeter die iets dieper zijn geplaatst.
Het tweede leven
De 4,68 meter lange Hyundai Sonata heeft
het nog een beetje moeilijk om in het zakelijke
segment te worden geaccepteerd. Natuurlijk
wordt het kwaliteitsimago van het merk
steeds verder bekend, terwijl de enorme
interieur- en bagageruimte samen met de ui
terst complete uitvoering 'nieuwkomers' over
de streep moeten trekken.
Het 1992-model is uiterlijk op een aantal pun
ten gewijzigd, waarbij eigenlijk alleen het pro
fiel van de auto behouden bleef. Het front is
helemaal aangepast, waarbij de look van de
Lantra verder is doorgevoerd. De auto heeft
een kleine grille en ovale koplampen. Ook de
motorkap moest hierdoor worden aangepast.
Verder hoort bij een gewijzigd front natuurlijk
een nieuwe bumper. De achterkant ging ook
terug naar de tekentafel. Hier zijn het vooral
de lichtunits die werden aangepakt. Een deel
hiervan scharniert met de grote kofferklep
omhoog. Natuurlijk vinden we ook achter een
nieuwe bumper. De bumpers en be-
schermstrips worden bij alle uitvoeringen in
de carrosseriekleur gespoten. Kenners kunnen
al aan de wieldoppen zien met welke uitvoe
ring ze te maken hebben. Bij de basis GL heb
ben de doppen acht kleine koelsieuven, terwijl
dit aantal bij de GLS beperkt is tot drie. De
zeer luxe CD-uitvoeringen beschikken over
licht metalen velgen.
Het interieur is één van de belangrijkste goede
eigenschappen van de Sonata. In zijn prijs
klasse is de auto namelijk ongekend groot.
Het uitgebreide dashboard is nauwelijks ge
wijzigd. De stoelen bieden een prima zit en
hoofd- en beenruimte is er ook achterin meer
dan voldoende. De Sonata is dan ook prima
geschikt om met chauffeur te worden gere
den. Uiteraard is de aankleding van het inte
rieur volledig afhankelijk van het gekozen
type. De basis GL heeft bijvoorbeeld al een
elektrisch van binnenuit te openen koffer- en
benzineklep, stuurbekrachtiging en een ver
stelbare stuurkolom. Daarnaast vermeldt de
prijslijst de GL E die bovendien is voorzien van
getint glas, elektrisch bediende portierramen,
centrale vergrendeling en een elektrische
antenne.
De GL E is ook als automaat te bestellen.
Voorin vinden we een bekende 2 liter motor
van 102 pk. De auto kan hiermee een top ha
len van 170 km/u. Als basismotor is de 1.8
verdwenen, terwijl ook de 2.4 niet meer op
het programma staat.
Een nieuwe mogelijkheid is de 2 liter
16-klepper. Er wordt overigens vaak verteld
dat Hyundai Mitsubishi-motoren gebruikt. Een
woordvoerder van de importeur heeft ons
echter verzekerd dat de Koreanen alleen teke
ningen kopen en zelf verfijningen aanbrengen.
De nieuwe 2 liter 16V heeft een gietstalen
blok met twee in tegengestelde richting draai
ende balansassen en een lichtmetalen cylin-
derkop. Verder heeft de krachtbron een
multipoint injectiesysteem en uiteraard een
geregelde driewegkatalysator in het uitlaat
systeem. De 4-pitter heeft bijzonder rustige
loopeigenschappen. Vanwege een hoger ver
mogen in vergelijking tot de gewone 2 liter,
namelijk 130 pk, trekt de 16V sneller weg en
maakt ie een top van 192 km/u mogelijk en
dat bij een totaal wagengewicht van 1188 kg.
Naast een soepel schakelende vijfbak kan de
Sonata 16V ook met een viertraps automaat
worden geleverd. Deze bak heeft een zoge
naamde normal- en powerstand. De nieuwe
motor wordt alleen in combinatie met de GLS-
uitgave geleverd, wat inhoudt dat onder ande
re alle zaken uit GL E standaard zijn plus elek
trisch verstelbare buitenspiegels en een stereo
radio/cassettespeler gekoppeld aan vier spea
kers. Daarnaast kan worden gekozen voor het
CD-A pakket bestaande uit airconditioning,
ABS en lichtmetalen velgen of het CD-S pak
ket waarbij de airco wordt omgeruild voor een
schuifdak.
Tijdens onze korte kennismaking kwam de
16V motor als een gewillige krachtbron over.
Er is voldoende pit voor vlotte tussenaccelera-
ties op de snelweg, terwijl ook bij het stop
licht een sprintje kan worden getrokken.
Opvallend was de tegenwerking van de stuur
bekrachtiging bij midden-snelheden.
Als top-of-the-line hee.ft Hyundai de 3 liter V6
gehandhaafd. Technisch heeft deze fijne
krachtbron weinig wijzigingen ondergaan. Er
wordt een vermogen geleverd van 146 pk en
daarmee komt de auto met de standaard gele
verde automaat tot een top van 183 km/u.
Het verschil in prestaties met de 16V is niet
erg groot, maar het genot van de V6 moet
voornamelijk worden gezocht in het aanmer
kelijk grotere koppel bij een lager toerental. De
16V levert 166 Nm bij 6000 tr/min terwijl de
V6 goed is voor 230 Nm bij 5000 tr/min. De
Hyundai Sonata V6 wordt automatisch als
GLS geleverd, waarbij ook de CD-S en CD-A
pakketten mogelijk zijn. Bovendien kent de V6
als aantrekkelijke optie nog lederen bekleding
met tevens een huidje over het stuurwiel.
Deze veelheid aan mogelijkheden levert uitein
delijk een prijslijst op die maar liefst twaalf
verschillende uitvoeringen vermeldt. De 2.0i
GL kost f 32.950,— en daarmee is de auto
slechts een fractie duurder dan de meest
complete Lantra. De GL E kost met zijn aan
trekkelijke opties f 34.950, met een vijfbak
en f 37.950,— als automaat. De 2.0 16V is
er als GLS vanaf f 39.950, Ook hier geldt
een meerprijs voor de automaat van driedui
zend gulden. De 3.0i GLS is er al vanaf
f 47.950,— en daarmee is de Sonata de
meest betaalbare V6 op de Nederlandse
markt. De GLS-uitvoeringen zijn tegen beta
ling van zesduizend gulden te voorzien van
het CD-S pakket (schuifdak) en zevenduizend
gulden van het CD-A pakket (Airco). Tot slot
bedraagt de meerprijs voor lederen bekleding
bij de V6 f 2.000,—. Deze bekleding is overi
gens alleen in combinatie met één van de CD-
pakketten te koop.
Hyundai verwacht in 1992 tegen de duizend
Sonata's volgens de nieuwe specificaties te
gaan verkopen. Zou het merk nog meer
naamsbekendheid hebben, dan moet tegen
deze aantrekkelijke aanschafprijzen veel meer
Sonata's af te zetten zijn. Maar wellicht veref
fend dit model het pad voor zijn eventuele op
volger. Hyundai heeft overigens plannen om
over enige jaren ook in het segment van de
Honda Legend en Lexus te gaan opereren. En
ook voor zo'n soort auto moet de Sonata de
weg vrij maken.
Hierdoor krijg je een ruimtelijke werking.
Een enorm belangrijk punt bij de Camry is het
voorbeeldig lage geluidsniveau binnenin. Dit is
het gevolg van een aantal maatregelen. Het
tussenschot is gemaakt van het zogenaamde
sandwich plaatstaal, wat ook bij de Lexus is
gebruikt. Dit materiaal heeft een extreem ge
luiddempende werking. Daarnaast maakt de
gladde onderzijde, voorzien van een PVC-laag
minder windgeluid.
Een andere verbetering die vooral trillingen
ondervangt, is het subframe waaraan de wie
len zijn bevestigd en waarop de motor is ge
monteerd. Bovendien zijn de motoren
voorzien van balansassen.
De oude Camry kende twee benzine
varianten, een 2 liter en 2.5 liter V6 en een
turbodiesel. Deze laatste komt voorlopig te
vervallen en zal naar, alle waarschijnlijkheid
ook niet meer terug komen. Beide benzinemo
toren zijn enorm opgewaardeerd. De Camry
XL en GL worden voorzien van een 2.2 liter 4
cylindermotor met twee bovenliggende nok-
kenassen, vier kleppen per cylinder en een
elektronisch geregelde multipoint injectie.
Hiermee is de auto goed voor een vermogen
van 136 pk (100 kW) en een maximum koppel
van 196 Nm. De enorme souplesse van de
motor is te illustreren met het koppel van 185
Nm wat al bij 2400 tr/min beschikbaar is. De
2.2 liter is geen sportieve, maar vooral een
soepele machine. Met een totaalgewicht van
minimaal 1312 kg komt de versie met handge
schakelde vijfbak op een top van 205 km/u.
Daarnaast is er ook een viertraps automaat
die het tot 195 km/u brengt. De acceleratie
van 0 tot 100 wordt bereikt in 9,7 en 11,8 se
conden. In de praktijk is de 2.2 inderdaad
enorm stil. Vooral op hogere snelheden hoor
je de motor eigenlijk niet meer. Helaas is het
in een geval van een stille auto altijd zo, dat
andere geluiden juist gaan opvallen. Bij de
Camry is het de voorwielophanging die wat
van zich laat horen, maar absoluut niet hin
derlijk.
De 2.5 liter V6 is vervangen door een 3 liter
exemplaar, ook weer met 24-kleppen. Deze
topmotorisatie is goed voor 188 pk (138 kW)
en levert een prettig koppel van 255 Nm wat
tussen 4400 en 5000 tr/min vrijwel gelijk
blijft. Bij 2400 tr/min is altijd nog 230 Nm be
schikbaar. De V6 wordt uitsluitend geleverd in
combinatie met de uitstekende viertraps auto
maat. De bak kent een powerstand en heeft
een mogelijkheid de overdrive uit te schake
len. De Camry V6 weegt 1462 kg en weet
een top van 215 km/u te bereiken. De accele
ratie van 0 tot 100 geschiedt in 9 seconden.
De Camry-prijslijst vermeldt vier versies met
de 2.2 motor en één V6. De basis 2.2i XL is
al behoorlijk compleet met meegespoten
bumpers, 195/70R14 banden, stuurbekrachti
ging, getint glas, elektrisch bediende portier
ruiten en centrale vergrendeling, een in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel en stuur
wiel, toerenteller, gescheiden neerklapbare
achterbankrugleuning en een radiovoorberei
ding met antenne en vier speakers. Deze ui
terst complete auto draagt een prijskaartje
met daarop f 44.950, en dat is bijzonder
concurrerend. Wellicht zullen concurrenten
voor een lager bedrag ook een grote auto bie
den, maar dan in alle gevallen met een kalere
uitrusting. De XLi kost als automaat
f 3.800,— meer. De 2.2i GL verschilt alleen in
specificaties door meegespoten, elektrisch
bediende en verwarmde buitenspiegels,
sportstoelen met velours bekleding, lederen
stuurwiel en pookknop, hoogpolig tapijt in de
kofferruimte en een elektrisch bediende an
tenne. De Camry GL is er met vijfbak voor
f 48.850,-.
Met de V6 komt de Camry op een hoger plan.
Naast de uitstekende en f luisterstille motor
biedt de V6 GX een automaat, 205/65R15
banden, lichtmetalen velgen, ABS, meegespo
ten deurgrepen, 4-spaaks stuur, HiQ stereo ra
dio/cassette met RDS, cruise-control en
airconditioning en dat alles voor f 71.750,
Naast de behoorlijk complete standaarduitga-
ves, zijn de Camrys af-fabriek nog van enkele
extra's te voorzien zoals ABS, Airbag en auto
maat voor de 2.2i XL en GL, schuif/kanteldak,
spoiler en cruise control voor de GL en lederen
bekleding voor de GX. De rij-eigenschappen
zijn dik in orde. De voorwielaangedreven Cam
ry reageert heel voorspelbaar. Wordt in een
snel genomen bocht plots gas losgelaten dan
wil de achterkant wat uitbreken, maar dan op
een manier die snel te corrigeren is. De vering
en schokdemping zijn goed afgesteld en zeker
niet te slap.
Toyota kan met recht zeggen dat ze met de
Camry in het bezit zijn gekomen van een nieu
we troef in de zakenklasse. Dit jaar zullen er
nog zo'n 400 stuks aan de man worden ge
bracht, terwijl Japan ons land voor zo'n 1000
auto's in 1992 heeft ingeschaald. De nieuwe
Camry heeft fantastische kwaliteiten zoals de
prima rij-eigenschappen, enorm lage geluids
niveau en de zeer complete uitrusting. We
kunnen eigenlijk alleen maar bezwaar maken
tegen de fantasieloze vormgeving, wat eigen
lijk alleen maar een handje vol liefhebbers zal
opvallen.
«fflS ff
Eén van de twee mannen die zojuist nog in een diepgaand gesprek verwikkeld wa
ren stoot zijn maat aan. ,,Hé, is dat niet dat nieuwe exemplaar, dat sinds kort op
de markt is?" De Citroën ZX. ,,Dat lijkt me wei ja", dient de ander hem van repliek,
,,Het staat tenminste levensgroot op de zijkant "Citroën ZX, je voelt aan alles dat
het goed zit". Vorige week hebben ze die geïntroduceerd".
Inderdaad hebben we deze week een primeur te pakken, de nog maar pas uitgeko
men Citroën ZX. Een pittig autootje van middelformaat. „Eigenaardige vorm", con
cludeert één van de heren, „Het heeft niet echt veel weg van een Citroën". En
inderdaad, de nieuwkomer is een beetje mengelmoes van verschillende types. Hoe
wel de voorkant wel typisch de gelaatsuitdrukking van een Citroën heeft, doet de
achterkant wat vreemd aan. De auto heeft een kort en afgerond achterwerk meege
kregen. Kennelijk valt dat de mannen op.
Dat wat het uiterlijk betreft. De rijcapaciteiten van de wagen zijn uitstekend. Soepel
rijdend, schakelt soepel en ligt zeer goed op de weg. Als ik uit moet wijken voor een
blad dat juist voor de auto van een boom valt, brengt mijn schrikreactie mijn tijdelijke
ZX nauwelijks uit balans.
Bijkomstigheden bij de auto zijn onder andere de automatische deurvergrendeling.
Een leuk systeem dat helaas bij mij altijd pas na een minuut moeizaam richten het
gewenste effect geeft. Verder zijn ook de ramen automatisch te bedienen. Hopelijk
weigeren deze knopjes nooit, want er is geen andere wijze om ze te sluiten.
De nieuwe Citroën ZX valt in de pri;sklasse van rond de f 30.000,