In de startblokken... DAIHATSU FEROZA: De hoogte maakt indruk... VOLKSWAGEN GOLF Auto Poppe Walcheren B.V VROUW EN AUTO PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Vrijstelling op invoer klassieke auto's en motorfietsen Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Vrijwel tegelijkertijd met het ver schijnen van een opvolger van zijn grote rivaal (Opel Astra) en niet al te lang na de introductie van een andere koploper in zijn segment (Ford Escort) verschijnt de derde generatie van de Volkswagen Golf. Samen met de Kadett/Astra en Escort zorgt dit model jaarlijks voor een enorm aantal nieuw ver kochte auto's op de Europese markt. Een totaal nieuwe Golf zal het succes wat Volkswagen op dit moment meemaakt, alleen maar uitbreiden. Het gewijzigde gamma toont een belangrijk aantal novitei ten. De introductie in ons land zal nu definitief de eerste week van november plaatsvinden. Lange-slag-motor FIAT UNO TURBO I.E. Abarth Ruitstof Diesel Specifiek Michelle Woensdag 21 augustus 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. Ol 184-19610 Historische en antieke auto's en motorfietsen van 30 jaar en ouder die in Nederland worden ingevoerd zijn sinds kort vrijgesteld van het betalen van Bijzondere Verbruiksbelasting (BVB). Tot op heden werd volgens het Uitvoe ringsbesluit omzetbelasting 1968 bij de invoer van gebruikte auto's een bepaald percentage BVB over de catalogusprijs geheven. Voor auto's die worden ingevoerd in het elfde le vensjaar en auto's die ouder zijn, geldt reeds een kortingspercentage op de BVB van 90 procent. Vervroegd aangetreden Het lijkt haast niet anders meer te kunnen dat een nieuwe auto lijkt op een aantal bestaande vierwielers. In de Golf III vinden we zeer her kenbaar de uitstraling van het vorige model terug. De nieuweling is onmiskenbaar een Golf, zowel met de drie- als vijfdeurs carrosse rie. Daarnaast zijn er duidelijk gelijkenissen met de bolle carrosserie van de Toyota Corol la, terwijl het neusje iets weg heeft van de Daihatsu Applause. Ook bij de Golf kenmerkt het front zich door grote koplampen met daar tussenin een smalle grille. R ij-impressie rusting en is net als de VR6 voorzien van het zogenaamde Plus-onderstel. Door een wijzi ging aan de voorwielophanging zijn reacties van de aandrijving op de besturing tot een mi nimum beperkt. Het sportieve programma van Fiat is met de komst van de Tipo Sedici Valvole helemaal compleet. Maar liefst drie modellen weten de magische grens van 200 km/u te bereiken. De Croma met 150 pk leverende turbomotor is vooral een prettige reisgezel op lange afstan den. De Tipo 16V vormt een prima midden weg tussen sportief en comfortabel, terwijl de kwieke Uno Turbo i.e. onderaan het GTI- segment voor de nodige wilde paarden zorgt. Die Uno is sinds kort voorzien van een iets grotere motor, reden genoeg voor een her nieuwde kennismaking. Bij de presentatie van de vernieuwde Uno eind 1989, werd al aangekondigd dat de 1301 cc turbomotor met een vermogen van 100 pk zou worden vervangen door een nieuwe va riant van het 1372 cc motorblok. Voorzien van een blaasapparaat is deze krachtbron in middels goed voor een maximaal vermogen van 112 pk, wat net als voorheen bij 600 tr/min wordt bereikt. Prettig is ook de winst aan koppel, wat van 142 Nm steeg tot 165 Nm. De turbocompressor laat zijn aanwezigheid goed merken en horen. Net boven de 2200 tr/min slaat het apparaatje fluitend aan en geeft de inzittenden een forse duw in de rug. Wat prestaties betreft zal de Uno Turbo haast niemand teleurstellen. Vanuit stilstand wordt de 100 km/u op de teller aangewezen binnen 8,4 seconden terwijl een top van 200 km/u mogelijk is. Door de snel inkomende turbo sprint de auto er in alle tussenacceleraties snel vandoor. Zoals iedere Fiat met benzine motor is ook de Uno Turbo i.e. voorzien van een geregelde driewegkatalysator. Natuurlijk onderscheidt de Turbo zich van zijn minder gespierde broertjes. Zo zien we een voorbumper met geïntegreerde spoiler, twee meegespoten buitenspiegels die met de hand van binnenuit verstelbaar zijn, een rode inleg- bies op de bumpers en aan de onderkant van de flanken en schitterende lichtmetalen vel gen met in het midden het Abarth-merkteken. Centraal worden de portieren met een af standbediening geopend. Helaas is de achter klep niet op dit systeem aangesloten. Het interieur heeft uiteraard alle kenmerken van de vernieuwde Uno. De vreemde satellieten rond het klokkendeel hebben plaats gemaakt voor normale bedieningshendels rond het stuur. Het kleine instrumentarium herbergt maar liefst zes klokken die informatie geven over de rijsnelheid, motortoerental, brandstofvoor raad, oliedruk en -temperatuur, koelvloeistof- temperatuur en de turbodruk. Een aardig detail is het met leer beklede Momo-stuurwiel met twee rode accent- strepen. Andere uitrustingselementen zijn elektrisch bediende portierruiten, getint glas, verlichting in de bagageruimte en ventilatie- ruitjes achter. Tegen meerprijs is de auto nog te leveren met een automatische tempera- tuurafstelling, deelbaar neerklapbare achter bank, metaalkleur en ,een glazen schuifdak. Het meubilair is met een keurige ruitstof over- trokken. De voorstoelen bieden een heel be hoorlijke steun aan lenden en bovenbenen, al zou de zitting wat langer mogen zijn. Ze zijn het best met comfortabel-sportief te omschrij ven. Rijdend in de Uno Turbo krijg je het idee in een smalle, hoge koets boven de weg te hangen. Enig overhellen is de rappe Uno dan ook niet vreemd, maar alles binnen zeer aan vaardbare grenzen. Als je eenmaal stevig een bocht met dit speelgoed hebt genomen, krijg je de smaak pas goed te pakken. Hard op een bocht afrijden, iets inremmen en terugschake len, en met gas erop de bocht door. De turbo trekt 'm binnen de kortste keren weer op snel heid. De Uno is echt zo'n autootje waarin je als aankomend autosport-talent kunt groeien. Je kunt langzaam je grenzen verleggen en leert zo gemakkelijk hoever je kunt gaan, Dat we de Uno Turbo i.e. zo weinig op onze wegen zien is echt onterecht. Zeker gezien de prijs, want voor f 33.250,— krijg je een bij zonder compleet scheurijzertje. Wat afmetin gen betreft valt de Uno in het segment van de Fiesta, 205 en Clio en kan wat prestaties be treft heel behoorlijk met de snelste varianten van deze modellen meekomen. Het prijsver schil bedraagt echter al gauw enkele duizen den guldens in het voordeel van de kleine Italiaan. Na acht jaar vertrouwd te zijn geweest met de tweede generatie is de nieuweling best even wennen en zal ie nog even moeten inwerken, voordat we hem echt fraai gaan vinden. Het motorenprogramma heeft een aantal nieuwe mogelijkheden in petto. Aan de basis is de 1.3 vervangen door een nieuwe 1.4 liter krachtbron met een vermogen van 60 pk. Met deze lange-slag-motor haalt de Golf een top van 157 km/u en trekt in 16,3 seconden van 0 tot 100 km/u. Volkswagen kan het niet laten de instap-Golf nog steeds van een vierversnel- lingsbak te voorzien. De 1.6 liter lijkt volledig verdwenen en wordt opgevolgd door een 1.8 liter van 75 pk. In feite gaat het hier om een tot 1781 cc vergroot 1.6 liter-blok. Met een top van 168 km/u en het sprintje in 13,5 se conden is deze van een vijfbak voorziene mo tor duidelijk kwieker. Dezelfde motor kan ook in een uitvoering met 90 pk worden besteld, de topsnelheid is gestegen tot 180 km/u en de acceleratie duurt nog maar 12,1 seconden. Volkswagen heeft het middenklasse GTI- segment geschapen en zet zijn traditie uiter aard voort. De nieuwe Golf GTI heeft voortaan een 2 liter krachtbron met Digifant injectie systeem en een vermogen van 115 pk. Het prestatieniveau bleef ongeveer gelijk met een acceleratie van 0 tot 100 in 10,1 seconden en een top van 198 km/u. Een nieuwe GTI 16V is nog in voorbereiding. Het absolute topmo del luistert naar de naam Golf VR6 en heeft een 2.8 liter 6 cylindermotor met een vermo gen van 174 pk. Dezelfde krachtbron werd onlangs in de Passat voorgesteld. Door een speciale opstelling van de cylinders en de toe passing van een enkele cylinderkop, is een zespitter verkregen met de afmetingen van een grote viercylinder. Vandaar dat deze grote krachtbron makkelijk in de compacte Golf een plaatsje vindt. De Golf VR6 is een topsporter met een acceleratie van 0 tot 100 in 7,6 se conden en een top van 225 km/u. De dieselrijders kunnen kiezen uit een inmid dels bekend duo. De 1.9 liter met een vermo gen van 64 pk kennen we al uit de Passat en Audi 80, terwijl dezelfde motor met een klei ne turbo en katalysator (75 pk) ook al eerder in produkten van het VAG-concern te vinden was. De benamingen van de uitrustingsniveaus werden van het bestaande model overgeno men. De serie start met de CL die standaard is voorzien van zijknipperlichten, naafdoppen, twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels en in hoogte verstelbare veiligheidsgordels. De CL is leverbaar als 1.4, met beide 1.8 mo toren en de twee diesels. Het tweede niveau wordt GL genoemd en is ondermeer stan daard voorzien van getint glas, meegespoten bumpers, velours bekleding, centrale vergren deling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, interval op de ruitewissers en een in twee de len neerklapbare achterbank. De GL is er als 1.8 (75 en 90 pk) en als turbodiesel. Bij de sportieve Golf-rijder die een betaalbare auto wil rijden, is de GT sinds 1986 zeer gewild. Tot de uitrusting behoren sportieve wielen met brede banden, zwarte dorpel- en spat bordverbreding, een in de bumper verwerkte voorspoiler, getint glas en een spoiler op de achterklep. Een toerenteller hoort uiteraard in het sportief getinte interieur van de GT thuis. De GT is er alleen met een 90 pk leverende 1.8 motor. De GTI heeft een volledig eigen uit De GTI is verder onder meer voorzien van dubbele koplampen, lichtmetalen velgen en vier schijfremmen. Bij de VR6 wordt deze complete uitrusting nog verder uitgebreid met specifieke BBS velgen met 205/15 banden en veiligheidsvoorzieningen als ABS en EDS. De officiële verkoop start die in Nederland aanvankelijk op half januari was vastgesteld, is vervroegd tot de eerste week van novem ber. Vanaf dat moment is de nieuwe Golf, de Golf voor de jaren negentig bij alle Nederland se dealers in de showroom te zien. Zeer bin nenkort komen we echter aan de hand van een rij-impressie op de Golf terug. We hopen dan ook iets over de prijzen van de nieuweling te kunnen meedelen. Een licht gezoem is hoorbaar als ik de contactsleutel omdraai. Zodra dit geluid weg is kan de auto gestart worden, wordt mij uitgelegd. De koppeling voor de vierwielaandrijving, daar kan ik beter nog maar niet aankomen. Dat vergt wat meer uitleg en oefening. Dus rij ik in de gewone gebruikelijke tweewielaandrij- vingspositie van de Daihatsu Feroza; een terreinwagen. Vanaf mijn verheven positie in deze hoog op zijn wielen staande auto kijk ik neer op de andere weggebruikers. Als ik ach ter een toerist kom te rijden, die schijn baar van mening is dat iedereen hier ook vakantie heeft en met een snelheid van nog geen 40 km/u over het wegdek schuift, blijf ik aan zijn bumper kleven tot hij geërgerd door mijn gedrag iets harder begint te rijden. In een normale auto zou zoiets misschien, geen indruk maken, maar in zo'n hoog voertuig heeft het wel effect. Aan de Daihatsu Feroza, een leuke auto om in te rijden, is alles stevig, solide en sportief. Het stuurwiel is evenals de kop peling fors en ligt goed in de hand. Het schakelen verloopt wel enigzins stug, maar ook dat past bij het solide karakter van de auto. De naam Feroza schijnt ove rigens een samen voegsel te zijn van het engelse 'ferocious' dat wild betekent en de vrouwennaam Rosa. Het ferocious staat hierbij voor het uithoudingsvermo gen en Rosa voor het aangename karak ter en het comfort van de auto. Als ik met mijn gedachten even wegd- waal waan ik mij in een ruig ondoordring baar landschap en raak verwikkeld in de taferelen van een survivaltocht zoals die altijd bij sigarettenreclames te zien zijn. Met een schok wordt ik uit deze over peinzingen geschud. Een oneffenheid in de weg heeft de wagen doen opveren. Door de stugge vering, die nodig is voor het terreinwerk, glijdt de auto niet zo soepel over een hobbelige weg als een normale personenwagen. Echter, hij is wel bijzonder sterk en uiterst geschikt voor zwaar werk in de bergen en op moeilijk en onverhard terrein. De Daihatsu Feroza is verkrijgbaar vanaf f35.495,- Daarnaast kunnen allerlei ac cessoires worden toegevoegd.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 15