In de startblokken...
DAIHATSU FEROZA:
De hoogte maakt indruk...
VOLKSWAGEN GOLF
Auto Poppe Walcheren B.V
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Vrijstelling op
invoer klassieke
auto's en motorfietsen
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Vrijwel tegelijkertijd met het ver
schijnen van een opvolger van zijn
grote rivaal (Opel Astra) en niet al
te lang na de introductie van een
andere koploper in zijn segment
(Ford Escort) verschijnt de derde
generatie van de Volkswagen Golf.
Samen met de Kadett/Astra en
Escort zorgt dit model jaarlijks
voor een enorm aantal nieuw ver
kochte auto's op de Europese
markt. Een totaal nieuwe Golf zal
het succes wat Volkswagen op dit
moment meemaakt, alleen maar
uitbreiden. Het gewijzigde gamma
toont een belangrijk aantal novitei
ten. De introductie in ons land zal
nu definitief de eerste week van
november plaatsvinden.
Lange-slag-motor
FIAT UNO TURBO I.E.
Abarth
Ruitstof
Diesel
Specifiek
Michelle
Woensdag 21 augustus 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen. Tel. Ol 184-19610
Historische en antieke auto's en motorfietsen
van 30 jaar en ouder die in Nederland worden
ingevoerd zijn sinds kort vrijgesteld van het
betalen van Bijzondere Verbruiksbelasting
(BVB). Tot op heden werd volgens het Uitvoe
ringsbesluit omzetbelasting 1968 bij de invoer
van gebruikte auto's een bepaald percentage
BVB over de catalogusprijs geheven. Voor
auto's die worden ingevoerd in het elfde le
vensjaar en auto's die ouder zijn, geldt reeds
een kortingspercentage op de BVB van 90
procent.
Vervroegd
aangetreden
Het lijkt haast niet anders meer te kunnen dat
een nieuwe auto lijkt op een aantal bestaande
vierwielers. In de Golf III vinden we zeer her
kenbaar de uitstraling van het vorige model
terug. De nieuweling is onmiskenbaar een
Golf, zowel met de drie- als vijfdeurs carrosse
rie. Daarnaast zijn er duidelijk gelijkenissen
met de bolle carrosserie van de Toyota Corol
la, terwijl het neusje iets weg heeft van de
Daihatsu Applause. Ook bij de Golf kenmerkt
het front zich door grote koplampen met daar
tussenin een smalle grille.
R ij-impressie
rusting en is net als de VR6 voorzien van het
zogenaamde Plus-onderstel. Door een wijzi
ging aan de voorwielophanging zijn reacties
van de aandrijving op de besturing tot een mi
nimum beperkt.
Het sportieve programma van Fiat is met de
komst van de Tipo Sedici Valvole helemaal
compleet. Maar liefst drie modellen weten de
magische grens van 200 km/u te bereiken. De
Croma met 150 pk leverende turbomotor is
vooral een prettige reisgezel op lange afstan
den. De Tipo 16V vormt een prima midden
weg tussen sportief en comfortabel, terwijl de
kwieke Uno Turbo i.e. onderaan het GTI-
segment voor de nodige wilde paarden zorgt.
Die Uno is sinds kort voorzien van een iets
grotere motor, reden genoeg voor een her
nieuwde kennismaking.
Bij de presentatie van de vernieuwde Uno eind
1989, werd al aangekondigd dat de 1301 cc
turbomotor met een vermogen van 100 pk
zou worden vervangen door een nieuwe va
riant van het 1372 cc motorblok. Voorzien
van een blaasapparaat is deze krachtbron in
middels goed voor een maximaal vermogen
van 112 pk, wat net als voorheen bij 600
tr/min wordt bereikt. Prettig is ook de winst
aan koppel, wat van 142 Nm steeg tot 165
Nm.
De turbocompressor laat zijn aanwezigheid
goed merken en horen. Net boven de 2200
tr/min slaat het apparaatje fluitend aan en
geeft de inzittenden een forse duw in de rug.
Wat prestaties betreft zal de Uno Turbo haast
niemand teleurstellen. Vanuit stilstand wordt
de 100 km/u op de teller aangewezen binnen
8,4 seconden terwijl een top van 200 km/u
mogelijk is. Door de snel inkomende turbo
sprint de auto er in alle tussenacceleraties
snel vandoor. Zoals iedere Fiat met benzine
motor is ook de Uno Turbo i.e. voorzien van
een geregelde driewegkatalysator.
Natuurlijk onderscheidt de Turbo zich van zijn
minder gespierde broertjes. Zo zien we een
voorbumper met geïntegreerde spoiler, twee
meegespoten buitenspiegels die met de hand
van binnenuit verstelbaar zijn, een rode inleg-
bies op de bumpers en aan de onderkant van
de flanken en schitterende lichtmetalen vel
gen met in het midden het Abarth-merkteken.
Centraal worden de portieren met een af
standbediening geopend. Helaas is de achter
klep niet op dit systeem aangesloten. Het
interieur heeft uiteraard alle kenmerken van de
vernieuwde Uno. De vreemde satellieten rond
het klokkendeel hebben plaats gemaakt voor
normale bedieningshendels rond het stuur.
Het kleine instrumentarium herbergt maar
liefst zes klokken die informatie geven over de
rijsnelheid, motortoerental, brandstofvoor
raad, oliedruk en -temperatuur, koelvloeistof-
temperatuur en de turbodruk.
Een aardig detail is het met leer beklede
Momo-stuurwiel met twee rode accent-
strepen. Andere uitrustingselementen zijn
elektrisch bediende portierruiten, getint glas,
verlichting in de bagageruimte en ventilatie-
ruitjes achter. Tegen meerprijs is de auto nog
te leveren met een automatische tempera-
tuurafstelling, deelbaar neerklapbare achter
bank, metaalkleur en ,een glazen schuifdak.
Het meubilair is met een keurige ruitstof over-
trokken. De voorstoelen bieden een heel be
hoorlijke steun aan lenden en bovenbenen, al
zou de zitting wat langer mogen zijn. Ze zijn
het best met comfortabel-sportief te omschrij
ven. Rijdend in de Uno Turbo krijg je het idee
in een smalle, hoge koets boven de weg te
hangen. Enig overhellen is de rappe Uno dan
ook niet vreemd, maar alles binnen zeer aan
vaardbare grenzen. Als je eenmaal stevig een
bocht met dit speelgoed hebt genomen, krijg
je de smaak pas goed te pakken. Hard op een
bocht afrijden, iets inremmen en terugschake
len, en met gas erop de bocht door. De turbo
trekt 'm binnen de kortste keren weer op snel
heid. De Uno is echt zo'n autootje waarin je
als aankomend autosport-talent kunt groeien.
Je kunt langzaam je grenzen verleggen en
leert zo gemakkelijk hoever je kunt gaan,
Dat we de Uno Turbo i.e. zo weinig op onze
wegen zien is echt onterecht. Zeker gezien de
prijs, want voor f 33.250,— krijg je een bij
zonder compleet scheurijzertje. Wat afmetin
gen betreft valt de Uno in het segment van de
Fiesta, 205 en Clio en kan wat prestaties be
treft heel behoorlijk met de snelste varianten
van deze modellen meekomen. Het prijsver
schil bedraagt echter al gauw enkele duizen
den guldens in het voordeel van de kleine
Italiaan.
Na acht jaar vertrouwd te zijn geweest met de
tweede generatie is de nieuweling best even
wennen en zal ie nog even moeten inwerken,
voordat we hem echt fraai gaan vinden.
Het motorenprogramma heeft een aantal
nieuwe mogelijkheden in petto. Aan de basis
is de 1.3 vervangen door een nieuwe 1.4 liter
krachtbron met een vermogen van 60 pk. Met
deze lange-slag-motor haalt de Golf een top
van 157 km/u en trekt in 16,3 seconden van
0 tot 100 km/u. Volkswagen kan het niet laten
de instap-Golf nog steeds van een vierversnel-
lingsbak te voorzien. De 1.6 liter lijkt volledig
verdwenen en wordt opgevolgd door een 1.8
liter van 75 pk. In feite gaat het hier om een
tot 1781 cc vergroot 1.6 liter-blok. Met een
top van 168 km/u en het sprintje in 13,5 se
conden is deze van een vijfbak voorziene mo
tor duidelijk kwieker. Dezelfde motor kan ook
in een uitvoering met 90 pk worden besteld,
de topsnelheid is gestegen tot 180 km/u en
de acceleratie duurt nog maar 12,1 seconden.
Volkswagen heeft het middenklasse GTI-
segment geschapen en zet zijn traditie uiter
aard voort. De nieuwe Golf GTI heeft voortaan
een 2 liter krachtbron met Digifant injectie
systeem en een vermogen van 115 pk. Het
prestatieniveau bleef ongeveer gelijk met een
acceleratie van 0 tot 100 in 10,1 seconden en
een top van 198 km/u. Een nieuwe GTI 16V
is nog in voorbereiding. Het absolute topmo
del luistert naar de naam Golf VR6 en heeft
een 2.8 liter 6 cylindermotor met een vermo
gen van 174 pk. Dezelfde krachtbron werd
onlangs in de Passat voorgesteld. Door een
speciale opstelling van de cylinders en de toe
passing van een enkele cylinderkop, is een
zespitter verkregen met de afmetingen van
een grote viercylinder. Vandaar dat deze grote
krachtbron makkelijk in de compacte Golf een
plaatsje vindt. De Golf VR6 is een topsporter
met een acceleratie van 0 tot 100 in 7,6 se
conden en een top van 225 km/u.
De dieselrijders kunnen kiezen uit een inmid
dels bekend duo. De 1.9 liter met een vermo
gen van 64 pk kennen we al uit de Passat en
Audi 80, terwijl dezelfde motor met een klei
ne turbo en katalysator (75 pk) ook al eerder
in produkten van het VAG-concern te vinden
was.
De benamingen van de uitrustingsniveaus
werden van het bestaande model overgeno
men. De serie start met de CL die standaard
is voorzien van zijknipperlichten, naafdoppen,
twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels
en in hoogte verstelbare veiligheidsgordels.
De CL is leverbaar als 1.4, met beide 1.8 mo
toren en de twee diesels. Het tweede niveau
wordt GL genoemd en is ondermeer stan
daard voorzien van getint glas, meegespoten
bumpers, velours bekleding, centrale vergren
deling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel,
interval op de ruitewissers en een in twee de
len neerklapbare achterbank. De GL is er als
1.8 (75 en 90 pk) en als turbodiesel. Bij de
sportieve Golf-rijder die een betaalbare auto
wil rijden, is de GT sinds 1986 zeer gewild.
Tot de uitrusting behoren sportieve wielen
met brede banden, zwarte dorpel- en spat
bordverbreding, een in de bumper verwerkte
voorspoiler, getint glas en een spoiler op de
achterklep. Een toerenteller hoort uiteraard in
het sportief getinte interieur van de GT thuis.
De GT is er alleen met een 90 pk leverende
1.8 motor. De GTI heeft een volledig eigen uit
De GTI is verder onder meer voorzien van
dubbele koplampen, lichtmetalen velgen en
vier schijfremmen. Bij de VR6 wordt deze
complete uitrusting nog verder uitgebreid met
specifieke BBS velgen met 205/15 banden en
veiligheidsvoorzieningen als ABS en EDS.
De officiële verkoop start die in Nederland
aanvankelijk op half januari was vastgesteld,
is vervroegd tot de eerste week van novem
ber. Vanaf dat moment is de nieuwe Golf, de
Golf voor de jaren negentig bij alle Nederland
se dealers in de showroom te zien. Zeer bin
nenkort komen we echter aan de hand van
een rij-impressie op de Golf terug. We hopen
dan ook iets over de prijzen van de nieuweling
te kunnen meedelen.
Een licht gezoem is hoorbaar als ik de
contactsleutel omdraai. Zodra dit geluid
weg is kan de auto gestart worden,
wordt mij uitgelegd. De koppeling voor
de vierwielaandrijving, daar kan ik beter
nog maar niet aankomen. Dat vergt wat
meer uitleg en oefening. Dus rij ik in de
gewone gebruikelijke tweewielaandrij-
vingspositie van de Daihatsu Feroza; een
terreinwagen.
Vanaf mijn verheven positie in deze hoog
op zijn wielen staande auto kijk ik neer
op de andere weggebruikers. Als ik ach
ter een toerist kom te rijden, die schijn
baar van mening is dat iedereen hier ook
vakantie heeft en met een snelheid van
nog geen 40 km/u over het wegdek
schuift, blijf ik aan zijn bumper kleven tot
hij geërgerd door mijn gedrag iets harder
begint te rijden. In een normale auto zou
zoiets misschien, geen indruk maken,
maar in zo'n hoog voertuig heeft het wel
effect.
Aan de Daihatsu Feroza, een leuke auto
om in te rijden, is alles stevig, solide en
sportief. Het stuurwiel is evenals de kop
peling fors en ligt goed in de hand. Het
schakelen verloopt wel enigzins stug,
maar ook dat past bij het solide karakter
van de auto. De naam Feroza schijnt ove
rigens een samen voegsel te zijn van het
engelse 'ferocious' dat wild betekent en
de vrouwennaam Rosa. Het ferocious
staat hierbij voor het uithoudingsvermo
gen en Rosa voor het aangename karak
ter en het comfort van de auto.
Als ik met mijn gedachten even wegd-
waal waan ik mij in een ruig ondoordring
baar landschap en raak verwikkeld in de
taferelen van een survivaltocht zoals die
altijd bij sigarettenreclames te zien zijn.
Met een schok wordt ik uit deze over
peinzingen geschud. Een oneffenheid in
de weg heeft de wagen doen opveren.
Door de stugge vering, die nodig is voor
het terreinwerk, glijdt de auto niet zo
soepel over een hobbelige weg als een
normale personenwagen. Echter, hij is
wel bijzonder sterk en uiterst geschikt
voor zwaar werk in de bergen en op
moeilijk en onverhard terrein.
De Daihatsu Feroza is verkrijgbaar vanaf
f35.495,- Daarnaast kunnen allerlei ac
cessoires worden toegevoegd.