MOTORRIJLES?
Pupillen Zonneveld met moeite naar het strand
MUILWIJK
FOTO
COC-feestje afgelast
SCHARREL-
SERVICE
Half 1993 moet het enorme kanaaltunnel-projekt
klaar zijn. Vanaf 15 mei dat jaar zullen de eerste
doorgaande treinen uit de richting Parijs non-stop
naar Londen rijden. Een maand later gaat de shuttle-
dienst van start, een pendeldienst om in een record
tijd van Frankrijk naar Engeland te geraken en vice
versa. Twee jaar voor de defintieve start brachten we
een bezoek aan Eurotunnel. Er is al heel veel klaar,
maar er moet ook nog enorm veel gebeuren.
PZC WEEKBLADEN
De begeleiders van de leefgroep De Kwebbelaars in
het rivalidatiecentrum Zonneveld in Oostkapelle heb
ben een hekel aan strandweer. Dat komt omdat ze
de dichtsbijzijnde duinovergang (Westhove) naar het
strand amper over kunnen met hun pupillen. De
rolstoelen blijven steken in het rulle zand, dus blijft
er niets anders over dan de kinderen in de leeftijd
van 12 - 13 jaar bijna honderd meter naar het strand
dragen.
Werkgroep Vluchtelingenwerk
groeit uit haar jasje
DE
SCHARRELSLAGER
T TT TR KODAK EXPRESS
KWALITEITS KLEURENFOTO'S
FOTOlVÉRSCHOORE
VLISSINGEN - SINT JACOBSPASSAGE
TOPCLASS
DEALER
VOOR ZEELAND
De
mooiste
super g
VHS (li
92e JAARGANG NUMMER 30
motorrijles
praktijkboek
rijbewijs a
Er ligt een kostelijk
praklijkboekje voor u klaar dal
uw lessen slap voor stap
ondersteunt
Vraag er uw rt|school om!
Met Oen Boer
Verkeersleermiddelen bent
u beter af!
24 JULI 1991
De afstand tussen de beide EG-landen is slechts 33 km. Aan de overkant zijn de De ingang van de Eurotunnel aan Franse zijde is ver gereed. Alleen de definitieve
witte Engelse krijtrotsen duidelijk zichtbaar. Op de voorgrond de overkapping van de rails moeten nog worden gelegd. Rechtsboven begint de service-tunnel,
bouwput.
De bouw van de perrons is in volle gang. De toegangsbruggen zijn klaar en geven
een duidelijk beeld hoe het er straks uit gaat zien.
Eurotunnel zorgt voor een
Westeuropese éénwording
Eind vorig jaar mochten we het
grote nieuws vernemen dat de
eerste tunnelbuis was doorboord.
De Franse en Engelse arbeiders
konden elkaar de hand schudden.
Het Verenigd Koninkrijk was van
af dat moment geen volledig
eiland meer. Op 22 mei jl. was de
eerste transporttunnel een feit.
De derde en laatste tunnel zal
volgens planning deze maand
worden voltooid. Vanaf dat mo
ment lopen er drie tunnelbuizen
van de Franse terminal in Coquel
les (nabij Calais) naar de veel klei
ner uitgevallen terminal in het
Engelse Cheriton (bij Folkestone).
De totale lengte van de Eurotun
nel bedraagt 50 km: 8 km onder
Hfeasa
Oplage: 23. 755.
Gratis huis-aan-huis op
geheel Walcheren in
combinatie met de Vlissinger.
Totale oplage 47.705
Uitgave: Provinciale Zeeuwse
Courant b.v.
Administratie:
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18, 4380 AA
Vlissingen, tel. 01184-84245.
Advertenties: Markt 51,
postbus 5017, 4330 KA
Middelburg, tel. 01180-81000.
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18, 4380 AA
Vlissingen, tel. 01184-84000.
Redactie: Ad Hanneman,
01180-81171 en Marien Kaat.
01180-81170.
Redactie-adres: Postbus 5017.
4330 KA Middelburg.
Bezorging: 01184-84215
Druk: Vink-Rotadruk b.v.,
postbus 36, 4570 AA Axel.
Druktechniek: offsetrotatie.
Sluitingstijd: advertenties
vrijdag 17.00 uur.
De Faam en De Vlissinger
maken deel uit van de Zeeland
Combinatie huis-aan-huisbladen
in Zeeland.
Totale oplage: 160.480.
Engelse bodem, 22 km onder het
Engelse deel van de zee, 16 km
onder de Franse zee en 3 km on
der het Franse land. Het gehele
project ging eind 1986 van start.
Aan beide kanten werden enor
me boormachines in werking ge
zet. In de Franse bouwput startte
het werk in januari 1988. Helaas
voor de machines, zij kwamen el
kaar nooit tegen. Direct achter de
grote boor wordt de bekleding
van de tunnelwand aangelegd,
zodat er geen mogelijkheid is om
terug te gaan. Langs de andere
kant naar boven kan niet, omdat
daar een tweede machine nadert.
De prachtige machines, onder
meer gebouwd door Kawasaki en
Mitsubishi, vinden hun graf in de
zeebodem, waar zij zichzelf in
weg boren. De gemiddelse snel
heid van een boormachine ligt
tussen de 200 en 240 meter per
week.
Het boorafval wordt in treinen af
gevoerd, die per rit 280 ton la
ding meetorsen. Het vloeibare
materiaal wordt naar een lagune
vervoerd, waar het water wordt
afgescheiden. De harten van de
twee buitenste tunnelbuizen lig
gen 30 meter uit elkaar, met pre
cies in het midden de
servicetunnel. Iedere 375 meter
worden de drie met elkaar ver
bonden voor een makkelijke toe
gang van service-personeel en
voor een vlotte evacuatie bij pro
blemen. De grote buizen hebben
een diameter van 7,60 meter. De
terminal aan de Franse kant heeft
een oppervlakte van 500 hectare.
De Engelse terminal is veel klei
ner, daar het geheel tussen een
heuvelrug en de krijtrotsen moest
worden ingepland. Daarom zullen
we straks aan Franse zijde veel
meer faciliteiten vinden.
De Autoroute zal helemaal tot
aan het complex worden doorge
trokken. Een reiziger die naar En
geland wil, pakt zijn auto en rijdt
richting Eurotunnel. Als de juiste
afslag wordt genomen kan het
bijna niet meer fout. Bij een soort
van tol-hokjes wordt een kaartje
gekocht. Er hoeft nooit van te vo
ren gereserveerd te worden.
Daarna volgt de douane
afhandeling (Frans en Engels) en
wordt men met wegwijzers naar
het juiste perron gedirigeerd.
Iedere trein is 800 meter lang en
kan ongeveer 160 auto's vervoe
ren. Over de immense perrons
zijn vier bruggen met afritten
aangelegd, zodat de treinen ook
op vier punten kunnen worden
geladen. Op de drukke uren van
de dag gaat er iedere 15 tot 20
minuten een trein. Aan de Engel
se kant kan direct de trein wor
den verlaten en richting
Motorway worden gereden. Eu
rotunnel probeert de reis van Au
toroute tot Motorway niet langer
te laten duren dan 1 uur tot 1 uur
en 10 minuten. De treinreis duurt
slechts 35 minuten.
De personenauto's staan in dub
beldeks wagons, leder voertuig
heeft een breedte van 3,80 meter
ter beschikking. Beide portieren
kunnen zodoende makkelijk wor
den geopend, zodat alle inzitten
den tijdens de korte reis rond
kunnen lopen. Per vijf auto's is er
tevens een blok met een toilet en
wastafel beschikbaar. Veiligheid
is natuurlijk erg belangrijk bij een
dergelijk projekt waarbij zoveel
mensen betrokken zijn. Het is on
mogelijk alle voorzorgsmaat
regelen te noemen, daarom
beperken we ons tot een paar.
Als er in een wagon brand uit
breekt, zijn er drie detectiesyste
men en drie blussystemen.
Passagiers kunnen via klapdeu
ren de wagon verlaten, leder
compartiment staat op zichzelf,
zodat brand zich niet zal versprei
den. Zowel van binnen naar bui
ten als andersom is iedere wagon
voor 30 minuten fire- proof. De
stroomvoorziening wordt vanuit
beide landen verzorgd.
Mocht aan één van de kanten de
stroom uitvallen, dan blijft alles
toch in werking. Iedere trein
heeft twee locomotieven, die sa
men het gevaarte voortbewegen.
Mocht er een storing komen in
één van de twee, dan rijdt het ge
heel met een lagere snelheid toch
door. Mocht een trein vanwege
technische storing in de tunnel
blijven steken, wat haast nauwe
lijks voor te stellen is, dan staan
er aan beide kanten snelle diesel
locs gereed om te hulp te schie
ten.
Overigens zijn de rijrichtingen
van de treinen volledig geschei
den. Onder water zijn er verder
twee kruispunten met wissels,
zodat bij onderhoudswerkzaam
heden en eventuele ongelukken
de tunnel slechts voor een klein
deel is afgesloten. De marketing
mensen van Eurotunnel zien gro
te voordelen voor de reiziger. Eu
rotunnel is betrouwbaar daar ze
in tegenstelling tot de Ferry niet
beinvloed wordt door het weer.
De shuttle is comfortabel door de
lichte en airconditioned wagons.
Verder is het de snelste verbin
ding tussen Engeland en Frank
rijk. Eurotunnel streeft een snelle
frequentie na, wat betekent dat
ook 's nachts 1 tot 2 treinen per
uur vertrekken.
In eerste instantie lijkt de tunnel
vooral voor Engeland veel voor
delen op te leveren. Engeland
wordt door deze snelle verbin
ding interessant voor korte va
kanties (3 tot 4 dagen).
Transporten van goederen bij
voorbeeld uit Italië en Spanje per
trein worden nu mogelijk.
Naast de shuttles voor personen
auto's/touringcars en voor
vrachtauto's, zijn er nog andere
mogelijkheden door de tunnel.
We noemden al even de door
gaande transporttreinen. Maar er
zijn ook doorgaande passa-
gierstreinen. De helft van de ca
paciteit van de Eurotunnel wordt
ter beschikking gesteld van de
Franse en Engelse spoorwegen.
Vanaf mei 1993 is het mogelijk in
Parijs een kaartje naar Londen te
kopen. De reis zal per hoge snel
heidstrein worden ondernomen
en duurt drie uur.
Het traject in Frankrijk wordt met
300 km/u afgelegd, terwijl in de
tunnel 160 km/u mogelijk is. Het
Engelse spoorwegnet is voorlo
pig nog niet op dit type treinen
ingesteld. Voor deze diensten
worden nieuwe treinen ontwik
keld die zowel kunnen rijden in
Frankrijk met bovenleidingen als
in Engeland met een derde rails
voor de stroomtoevoer. Als Bel
gië op het hoge snelheidstraject
is aangesloten kan Londen vanaf
Brussel ,in 2 uur en 40 minuten
worden bereikt. Waarschijnlijk
komt er ook een doorgaande
treindienst Amsterdam-Londen.
Ook gaat er een vrachttrein rijden
die om half 11 's avonds in Am
sterdam vertrekt en de volgende
ochtend om 7 uur/half 8 in Lon
den arriveerd.
Velen zijn nieuwsgierig naar de
prijs van een overtocht door de
tunnel. Twee jaar voor opening is
daar weinig over te zeggen. Euro
tunnel zal moeten concurreren
met de bootdiensten, zodat de
prijzen vergelijkbaar zullen zijn.
Het is zeer de vraag hoeveel con
currentie de huidige veerdiensten
die bijvoorbeeld vanuit Vlissingen
en Hoek van Holland vertrekken
echt zwaar onder de concurren
tie van de Eurotunnel zullen lei
den. De tocht per auto naar
Calais duurt al gauw drie tot vier
uur. Vooral de nachtboten: 's
avonds aan boort, gaan slapen
en in de vroege ochtend in Enge
land, zullen weinig hinder gaan
ondervinden. Een groot voordeel
van de tunnel is dat er niet gere
serveerd hoeft te worden, zodat
24 uur per dag, 365 dagen per
jaar het idee kan worden opgevat
naar Engeland te gaan. En in dat
geval wordt Eurotunnel veruit de
snelste verbinding.
Aankloppen bij de gemeente
hielp niet echt. De Stichting Bad-
plaatsbelangen Domburg stak
voorzichtig de helpende hand toe
en legde wat planken neer.
„Maar dat is nog steeds onvol
doende. Het grootste deel is zand
en daar kom je niet doorheen met
een rolstoel. Het probleem is na
melijk dat er ook vrachtwagens
rijden. Die maken deze planken
kapot", legt groepsleider Jan Rie-
mens uit.
Dat er voor de gehandicapte kin
deren van Zonneveld geen aan
dacht was, is al een hele poos
een doorn in het oog van de
groepsleiders op Zonneveld. „Ze
Het COC-feestje dat zaterda
gavond en nacht op het Nol-
lestrand in Vlissingen zou
worden gehouden gaat niet
door. Het bestuur van deze
belangengroep voor homo-
sexuelen in Midden Zeeland
heeft dat besloten omdat de
politie moeilijkheden ver
wacht van een internationaal
gezelschap skinheads. Die
zouden zaterdag eveneens
aanwezig zijn in Vlissingen.
Gezien de houding van deze
groep ten opzicht van homo-
sexuelen heeft het COC
besloten om het feest half au
gustus te laten plaatsvinden.
„We willen voorkomen dat er
ongeregeldheden van ernstige
aard zouden kunnen ont
staan", meldt het Midden-
Zeeuwse COC-bestuur.
hebben er vroeger eens stalen
platen neergelegd", weet Nelleke
Maljaars, een collega van Rie-
mens. „Maar als het waait, ver
dwijnen die zo onder een meter
zand. Beton of asfalt zou een
oplossing zijn. En vervolgens
goed onderhouden. Nu weet ik
dat we hier niet lang meer zijn,
dat Zonneveld wordt opgedoekt.
Maar dat kan nog duren tot
1995".
Volgens de gemeente is de dui
novergang van het strand West
hove nog wel eens mikpunt van
vandalen. Als er planken worden
neergelegd, worden die gebruikt
als brandhout. Volgens de beide
projectleiders zijn dat echter
smoezen. „Dan moet je er ge
woon geen hout, maar iets neer
leggen dat niet weg te halen is.
Asfalt of beton dus".
De Stichting Badplaatsbelangen
Domburg was inderdaad bereid
om er wat aan te doen'. „Maar
het blijft rommelen", oordelen
Riemens en Maljaars, die als
groepsleiders van de leefgroep
De Kwebbelaars 'het initiatief
hebben genomen om de ge
meente er van te overtuigen dat
gehandicapte kinderen het ook
fijn vinden om met warm en zon
nig weer naar het strand te gaan.
Modderen om met de rolstoel over het strand te komen.
De in 1988 opgerichte Stich
ting Vluchtelingenwerk, die in
Vlissingen actief is met een
werkgroep, is het laatste jaar
fors uitgebreid. Vlissingen
wordt dit jaar geconfronteerd
met een uitbreiding van het
aantal vluchtelingen/asielzoe
kers van 50 naar 150 waar
door een tekort dreigt te
zo gezond
zo puur zo natuur
Scheldestraat 28 - Tel. 01184-12494
VLISSINGEN
ontstaan aan vrijwilligers, met
name voor de maatschappelij
ke begeleiding en de sociaal-
culturele activiteiten.
Door deze snelle uitbreiding
en het tekort aan vrijwilligers
dreigt de situatie te ontstaan
dat niet iedere asielzoeker zijn
of haar eigen begeleider heeft
terwijl dat vanuit de visie van
de werkgroep van essentieel
belang is. Vanwege het feit
dat de werkwijze van de
werkgroep ertoe heeft geleid
dat Vlissingen door de mi
nisteries van VROM en WVC
als voorbeeldgemeente is
aangewezen, is er de werk
groep alles aan gelegen om
haar methode te blijven uit
voeren. Zij roept daarom iede
re belangstellende voor de
problematiek van asielzoe
kers, en degene die daaraan
zijn of haar steentje op vrijwil
lige basis wil bijdragen, con
tact op te nemen met Kees
Catsman, de interim
coördinator Vluchtelingen
werk Vlissingen, telefoon
nummer 01184-11444.
Beter: niet duurder!
Grote Markt 7 Goes, Lange Geere 28 (naast ANWB) Middelburg