Porsche
trakteert op
IAA
De Peugeot 205 Hawaii:
een zonnig nummer
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Haast als vanouds presenteert
Porsche op de Internationale Auto
mobiel Tentoonstelling in Frankfurt
begin september een nieuw model
wat naar de naam 968 luistert. De
nieuweling is vooral een evolutie
van bestaande Porsche elemen
ten, zo zien we heel duidelijk over
eenkomsten met de carrosserie
van de 944 terwijl het front duide
lijk van de 928 is overgenomen.
Voor de aandrijving zorgt een 4
cylinder motor met 3 liter inhoud
en 4 kleppen per zuiger. Met de
door Porsche nieuw ontwikelde
Variocam inlaat-nokkenasbestu-
ring is deze krachtbron goed voor
een vermogen van 240 pk bij
6200 tr/min en een koppel van
305 Nm bij 4100 tr/min. De koper
kan straks kiezen uit een handge-
schakelde zesversnellingsbak of
de geavanceerde Tip-tronic auto
maat. Uiteraard is het onderstel op
een hoog prestatieniveau aange
past en is de reminstallatie uit de
racerij afkomstig. De nieuwe Por
sche 968 komt er als coupé en ca
briolet. Voor een deel wordt de lijn
van de 944 gevolgd, alhoewel de
spatborden veel aerodynamischer
van vorm zijn. Verder vallen de tot
de achterwielen doorgetrokken
dorpelbekleding op, alsmede de
fraaie vijfspaaks velgen, nieuwe
buitenspiegels en de volledig geïn
tegreerde bumpers.
Veiligheid
nm
m
In de loop van september zullen de
vele varianten van de nieuwe Opel
Astra de showrooms van de Ne
derlandse GM-dealers vullen. Hier
mee komt dan een einde aan het
Kadett-tijdperk. Dat Opel voor een
andere naam heeft gekozen, geeft
aan dat het hier om een volledig
nieuwe auto gaat. De Astra krijgt
de zware taak om de Kadett op te
volgen. De GM-organisatie ziet
echter de toekomst zonnig tege
moet, zodat haast als vanzelf de
Astra in 1992 in Nederland
lijstaanvoerder zal worden.
OPEL ASTRA
rmmmmm.
Stroomlijn
Motoren
Gordelaanspanners
Uitrusting
Michelle
Woensdag 24 juli 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
De koplampen zijn inklapbaar, maar blijven al
tijd volledig zichtbaar. Porsche gebruikt een
reflectorsysteem met variabel brandpunt voor
een aanmerkelijk verhoogde lichtopbrengst.
Verstralers en.mistlampen zijn in de bumper
opgenomen. Veiligheid voert Porsche hoog in
het vaandel.. Zo heeft de auto standaard twee
airbags en ABS-remsysteem. Als optie kan de
968 worden aangeboden met 17-inch wielen
,en een onderstel waarbij de demping van de
schokbrekers en de hoogte van de auto kun
nen worden ingesteld.
De nieuwe Porsche kan worden besteld met
een radio "Symphony RDS" die kan worden
gekoppeld aan eën in de kofferbak geïnstal
leerde CD-wisselaar voor zes CD's. De Por
sche 968 biedt zo een mooie mix van luxe en
sportiviteit. De 968 wordt naast de 911 en
928 in de Porsche-fabriek te Zuffenhausen
gemaakt. Door een goede afstemming tussen
automatisering en handwerk krijgt iedere
968-koper zijn eigen auto.
Afsluiting van een tijdperk.
nieuw
m
De eerste officiële foto's werden in verschil
lende autobladen vooraf gegaan door
spionage-opnames. Erg verrassend mogen we
dan ook het uiteindelijke resultaat niet noe
men. De naam Astra is bij GM al langer in ge
bruik. In Engeland wordt de Kadett al vele
jaren onder Vauxhall vlag en naar deze naam
luisterend aangeboden.
'«4
De nieuwe Astra zal direct in drie van de vijf
carrosserievarianten worden geïntroduceerd.
Aan de basis staat uiteraard een driedeurs
met een lengte van 4,05 meter. De carrosse
rie is totaal nieuw. Het ruitoppervlak is aan
zienlijk groter geworden, terwijl voor een
optimale binnenruimte en verhoging van het
comfort de spoorbreedtes werden verlengd.
De passagiers van de Astra zitten wat hoger
en meer overeind dan in de Kadett, wat heeft
gezorgd voor een betere zithouding en meer
beenruimte. De carrosserie van de Astra
bracht vele uren in verschillende windtunnels
door. De ruit in de achterklep en de vaste zij
ruiten zijn vrijwel vlak aangebracht voor min
der rijwindgeluiden en een betere stroomlijn.
De hatchbackversies beschikken over een be
scheiden spoiler boven de achterruit. De Astra
is langer, hoger en breder dan de Kadett.
Naast de driedeurs komt ook direct een vijf-
deursvariant op de markt met exact dezelfde
afmetingen, maar een makkelijker toegankelij
ke carrosserie. De vijfdeurs oogt echter veel
minder karakteristiek. Aardige details zijn de
verbredingen van de achterschermen boven
de wielen, de lage neus en fraaie wieldoppen
en lichtmetalen velgen. De derde versie is de
stationwagon, die met een lengte van 4,28
meter wat langer is en meer bagagefaciliteiten
biedt. Opel maakt steeds meer werk van zijn
stationcars. De nieuwe Astra kan worden ge
leverd met lichtmetalen wielen, dakrailings en
koplampsproeiers. De voor onze markt be
langrijke vierdeurs sedan mag begin volgend
jaar worden verwacht. De afronding van de
serie vormt een nieuwe cabriolet, die pas over
anderhalf jaar zijn opwachting zal maken. Tot
dat moment blijft de Kadett Cabrio in produk-
tie.
Het motorenpakket is voor het overgrote deel
bekend, al is bij de ontwikkeling van de Astra
veel aandacht besteed aan het milieu. Aan de
basis van het programma staat een 1.4 liter
met centrale injectie en een vermogen van 60
pk. De Astra 1.4 haalt een top van 160 km/u
en trekt in 16 seconden van 0 tot 100. Een
zuinige, onderhoudsvriendelijke motor met
weinig pretenties. De 1.6i levert 75 pk aan de
krukas af en is iets kwieker met een top van
170 km/u en de bekende acceleratie in 14 se
conden. Verreweg de meeste Astra's zullen
met deze twee motoren worden uitgerust.
Voor wie hiermee geen genoegen neemt,
komt er ook een 1.8 i motor van 90 pk. De
Astra is hiermee goed voor een top van 180
en een acceleratie in 12,5 seconden. Uiteraard
vinden we ook de snelle 2 liters uit de Kadett
GSi terug in de Astra. De 8- en 16-klepper le
veren respectievelijk 115 en 150 pk, waarbij
de laatste een top haalt van 220 km/u en bin
nen 8 seconden de 100 km/u op de teller aan
wijst. De 1.7 liter dieselmotor werd vooral wat
betreft milieuvriendelijkheid verbeterd. Zo
wordt standaard een oxydatiekatalysator ge
monteerd, waardoor aan de strengste Europe
se eisen kan worden voldaan. Het vermogen
bleef met 57 pk gelijk. De bestaande 1.5 liter
turbodiesel uit de Kadett is opgehoord tot 1.7
liter en levert met intercooler nu een vermo
gen van 82 pk. Deze 1.7 TD voldoet ook volle
dig aan de nieuwste milieu-eisen. Alle Astra's
zullen worden uitgerust met een handgescha-
kelde vijfbak, terwijl de 1.8i vanaf het voorjaar
ook met de uit de Vectra bekende vierversnel-
lingsautomaat kan worden besteld. De 1.4i en
1.6i automaat volgen later in 1992.
varianten. Bij de sportiever getinte GT (3- en
5- deurs) kan worden gekozen uit de 1.8i/2.0i
of de turbodiesel. Ook is er een op een jong
publiek geënte wagon, de Club Stationwagon,
met alle motoren uitgezonderd de 16-klepper.
De complete GLS en CD staan alleen als
5-deurs en wagon op het programma, terwijl
de sportieve GSi en GSi 16V uitsluitend met
een driedeurs koets worden aangeboden.
Stuurbekrachtiging is vanaf de 1.8 standaard,
maar ook al op het basismodel te leveren. Op
alle Astra's kan bovendien een elektronisch
vierkanaals ABS worden besteld, wat uiter
aard op de GSi standaard is. Het interieur is op
alle fronten verbeterd: een praktisch
dashboard, goed gevormde stoelen en een be
tere isolatie. Om diefstal te voorkomen gaat
Opel een reeks radio/cassettespelers leveren
zonder display. Alle functies worden op een
afzonderlijk LCD-schermpje in de auto weer
gegeven. Alle Astra zijn bovendien af-fabriek
voorzien van zes luidsprekers en een antenne.
Grote aandacht ging bij de ontwikkeling uit
naar het verwarmings- en ventilatiesysteem
wat een 10% grotere capaciteit heeft gekre
gen. Op het dashboard zijn vier afzonderlijk te
regelen uitstroomopeningen te vinden. In de
luchtaanvoer is verder een speciaal filter op
genomen wat kleine, zwevende deeltjes uit de
lucht haalt. In een file worden zelfs fijne drup
pels en zwevende roetdeeltjes voor een groot
deel weggevangen. Bij de als extra leverbare
airconditioning wordt geen gebruik meer ge
maakt van schadelijke CFK's. Naast milieu is
veiligheid een ander belangrijk item. Bij een
aanrijding met een snelheid hoger dan 20
km/u worden de gordels onmiddellijk en vo
lautomatisch strak getrokken. Verder zijn alle
stoelbodems uitgerust met anti-duikranden.
Uiteraard is de nieuwe carrosseriestructuur
uitgebreid aan allerhande botsproeven onder
worpen. Over de verkoopprijzen is nog niets
bekend. In de tweede helft van augustus ma
ken we nader met de Astra, kennis, zodat we
dan meer kunnen vertellen over de rij-
eigenschappen en wellicht dat dan ook de de
finitieve prijzen worden vrijgegeven.
Het onderstel van de Astra is ten opzichte van
de Kadett vooral op details verbeterd voor het
verkrijgen van een grotere handelbaarheid,
meer comfort, minder rijgeluiden en minder
trillingen in de carrosserie. De grootste wijzi
ging aan de ophanging is te vinden in de toe
passing van een afzonderlijk sub frame, dat
de nieuwe triangels van de voorwielophaging
draagt. Dit betekent in de praktijk een betere
isolatie van rijgeluiden en trillingen. Naast de
enorme reeks motoren, zijn er de nodige uit
rustingsniveaus. De basisversie wordt net als
bij de Vectra, de GL die met 1.4/1.6 en de bei
de diesels kan worden geleverd in alle drie de
Deze keer geen dure, spectaculaire maar
een betaalbare, alledaagse auto. Het woord
'alledaags' hier niet in de negatieve zin van
het woord gebruikt, maar om aan te geven
dat deze auto in het bereik ligt van iedereen.
De wagen waar het om gaat is een Peugeot
205 Hawaii.
De Peugeot 205 bestaat al enige tijd en de
meeste mensen kennen hem wel, al was het
alleen maar vanwege de slagzin '205, een
sterk nummer'. Het is een vlotte auto die
makkelijk handelbaar is in het verkeer. Voor
al in de grote stad is de kleine vierwieler een
uitkomst. Je kunt overal snel tussendoor
vliegen en het parkeren is geen probleem.
De Peugeot 205 is als benzine- of als diesel
wagen te krijgen en met vier- of vijfversnel
lingsbak. Het 'Hawaii' staat voor twee
onderdelen aan de auto die de standaard
205 niet heeft, namelijk een schuifdak, van
daar de zonnige naam die eraan gegeven is,
en een metallic lak-
laag. Tijdens de Tuti Fruti actie die de
Peugeot-dealers het hele zomerseizoen hou
den is de auto in deze uitvoering slechts
f 200,- duurder als de standaard uitgave.
Als ik het terrein van het garagebedrijf af
draai om met een ingewikkelde bocht de
weg op te keren merk ik dat ik de koppeling
vrij ver moet intrappen. Op het moment dat
ik een gaatje heb gezien tussen de lange
stroom auto's geef ik een flinke stoot gas en
neem plaats tussen de file. Die drukte ook
met al die vakantiegangers, zie ik menig au
tomobilist in zichzelf mompelen. Bij de eerst
volgende afslag, na dertig meter, valt de
auto bij het oversteken stil. Te weinig gas
gegeven. Als ik in Middelburg arriveer heeft
dit ritueel zich ongeveer bij elk verkeerslicht
herhaald en ik begin dan ook al aardig cha
grijnig te worden. Echter een collega die er
varing heeft met een Peugeot 205 verzekert
mij dat dat verschijnsel zich voordoet als de
motor nog koud is maar dat de auto zodra
de motor opgewarmd is rijdt als een liertje.
Terugrijdend naar Vlissingen zie ik op de
weg nog drie of vier Peugeots 205 rijden en
ik maak hier uit op dat de auto schijnbaar
erg in de smaak valt bij het Nederlandse pu
bliek.
De Hawaii is er tijdens de Tuti Fruti actie in
benzine uitvoering vanaf f 21.950,- en in
diesel vanaf f 26.330,- verkrijgbaar.