Porsche trakteert op IAA De Peugeot 205 Hawaii: een zonnig nummer VROUW EN AUTO PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Haast als vanouds presenteert Porsche op de Internationale Auto mobiel Tentoonstelling in Frankfurt begin september een nieuw model wat naar de naam 968 luistert. De nieuweling is vooral een evolutie van bestaande Porsche elemen ten, zo zien we heel duidelijk over eenkomsten met de carrosserie van de 944 terwijl het front duide lijk van de 928 is overgenomen. Voor de aandrijving zorgt een 4 cylinder motor met 3 liter inhoud en 4 kleppen per zuiger. Met de door Porsche nieuw ontwikelde Variocam inlaat-nokkenasbestu- ring is deze krachtbron goed voor een vermogen van 240 pk bij 6200 tr/min en een koppel van 305 Nm bij 4100 tr/min. De koper kan straks kiezen uit een handge- schakelde zesversnellingsbak of de geavanceerde Tip-tronic auto maat. Uiteraard is het onderstel op een hoog prestatieniveau aange past en is de reminstallatie uit de racerij afkomstig. De nieuwe Por sche 968 komt er als coupé en ca briolet. Voor een deel wordt de lijn van de 944 gevolgd, alhoewel de spatborden veel aerodynamischer van vorm zijn. Verder vallen de tot de achterwielen doorgetrokken dorpelbekleding op, alsmede de fraaie vijfspaaks velgen, nieuwe buitenspiegels en de volledig geïn tegreerde bumpers. Veiligheid nm m In de loop van september zullen de vele varianten van de nieuwe Opel Astra de showrooms van de Ne derlandse GM-dealers vullen. Hier mee komt dan een einde aan het Kadett-tijdperk. Dat Opel voor een andere naam heeft gekozen, geeft aan dat het hier om een volledig nieuwe auto gaat. De Astra krijgt de zware taak om de Kadett op te volgen. De GM-organisatie ziet echter de toekomst zonnig tege moet, zodat haast als vanzelf de Astra in 1992 in Nederland lijstaanvoerder zal worden. OPEL ASTRA rmmmmm. Stroomlijn Motoren Gordelaanspanners Uitrusting Michelle Woensdag 24 juli 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER De koplampen zijn inklapbaar, maar blijven al tijd volledig zichtbaar. Porsche gebruikt een reflectorsysteem met variabel brandpunt voor een aanmerkelijk verhoogde lichtopbrengst. Verstralers en.mistlampen zijn in de bumper opgenomen. Veiligheid voert Porsche hoog in het vaandel.. Zo heeft de auto standaard twee airbags en ABS-remsysteem. Als optie kan de 968 worden aangeboden met 17-inch wielen ,en een onderstel waarbij de demping van de schokbrekers en de hoogte van de auto kun nen worden ingesteld. De nieuwe Porsche kan worden besteld met een radio "Symphony RDS" die kan worden gekoppeld aan eën in de kofferbak geïnstal leerde CD-wisselaar voor zes CD's. De Por sche 968 biedt zo een mooie mix van luxe en sportiviteit. De 968 wordt naast de 911 en 928 in de Porsche-fabriek te Zuffenhausen gemaakt. Door een goede afstemming tussen automatisering en handwerk krijgt iedere 968-koper zijn eigen auto. Afsluiting van een tijdperk. nieuw m De eerste officiële foto's werden in verschil lende autobladen vooraf gegaan door spionage-opnames. Erg verrassend mogen we dan ook het uiteindelijke resultaat niet noe men. De naam Astra is bij GM al langer in ge bruik. In Engeland wordt de Kadett al vele jaren onder Vauxhall vlag en naar deze naam luisterend aangeboden. '«4 De nieuwe Astra zal direct in drie van de vijf carrosserievarianten worden geïntroduceerd. Aan de basis staat uiteraard een driedeurs met een lengte van 4,05 meter. De carrosse rie is totaal nieuw. Het ruitoppervlak is aan zienlijk groter geworden, terwijl voor een optimale binnenruimte en verhoging van het comfort de spoorbreedtes werden verlengd. De passagiers van de Astra zitten wat hoger en meer overeind dan in de Kadett, wat heeft gezorgd voor een betere zithouding en meer beenruimte. De carrosserie van de Astra bracht vele uren in verschillende windtunnels door. De ruit in de achterklep en de vaste zij ruiten zijn vrijwel vlak aangebracht voor min der rijwindgeluiden en een betere stroomlijn. De hatchbackversies beschikken over een be scheiden spoiler boven de achterruit. De Astra is langer, hoger en breder dan de Kadett. Naast de driedeurs komt ook direct een vijf- deursvariant op de markt met exact dezelfde afmetingen, maar een makkelijker toegankelij ke carrosserie. De vijfdeurs oogt echter veel minder karakteristiek. Aardige details zijn de verbredingen van de achterschermen boven de wielen, de lage neus en fraaie wieldoppen en lichtmetalen velgen. De derde versie is de stationwagon, die met een lengte van 4,28 meter wat langer is en meer bagagefaciliteiten biedt. Opel maakt steeds meer werk van zijn stationcars. De nieuwe Astra kan worden ge leverd met lichtmetalen wielen, dakrailings en koplampsproeiers. De voor onze markt be langrijke vierdeurs sedan mag begin volgend jaar worden verwacht. De afronding van de serie vormt een nieuwe cabriolet, die pas over anderhalf jaar zijn opwachting zal maken. Tot dat moment blijft de Kadett Cabrio in produk- tie. Het motorenpakket is voor het overgrote deel bekend, al is bij de ontwikkeling van de Astra veel aandacht besteed aan het milieu. Aan de basis van het programma staat een 1.4 liter met centrale injectie en een vermogen van 60 pk. De Astra 1.4 haalt een top van 160 km/u en trekt in 16 seconden van 0 tot 100. Een zuinige, onderhoudsvriendelijke motor met weinig pretenties. De 1.6i levert 75 pk aan de krukas af en is iets kwieker met een top van 170 km/u en de bekende acceleratie in 14 se conden. Verreweg de meeste Astra's zullen met deze twee motoren worden uitgerust. Voor wie hiermee geen genoegen neemt, komt er ook een 1.8 i motor van 90 pk. De Astra is hiermee goed voor een top van 180 en een acceleratie in 12,5 seconden. Uiteraard vinden we ook de snelle 2 liters uit de Kadett GSi terug in de Astra. De 8- en 16-klepper le veren respectievelijk 115 en 150 pk, waarbij de laatste een top haalt van 220 km/u en bin nen 8 seconden de 100 km/u op de teller aan wijst. De 1.7 liter dieselmotor werd vooral wat betreft milieuvriendelijkheid verbeterd. Zo wordt standaard een oxydatiekatalysator ge monteerd, waardoor aan de strengste Europe se eisen kan worden voldaan. Het vermogen bleef met 57 pk gelijk. De bestaande 1.5 liter turbodiesel uit de Kadett is opgehoord tot 1.7 liter en levert met intercooler nu een vermo gen van 82 pk. Deze 1.7 TD voldoet ook volle dig aan de nieuwste milieu-eisen. Alle Astra's zullen worden uitgerust met een handgescha- kelde vijfbak, terwijl de 1.8i vanaf het voorjaar ook met de uit de Vectra bekende vierversnel- lingsautomaat kan worden besteld. De 1.4i en 1.6i automaat volgen later in 1992. varianten. Bij de sportiever getinte GT (3- en 5- deurs) kan worden gekozen uit de 1.8i/2.0i of de turbodiesel. Ook is er een op een jong publiek geënte wagon, de Club Stationwagon, met alle motoren uitgezonderd de 16-klepper. De complete GLS en CD staan alleen als 5-deurs en wagon op het programma, terwijl de sportieve GSi en GSi 16V uitsluitend met een driedeurs koets worden aangeboden. Stuurbekrachtiging is vanaf de 1.8 standaard, maar ook al op het basismodel te leveren. Op alle Astra's kan bovendien een elektronisch vierkanaals ABS worden besteld, wat uiter aard op de GSi standaard is. Het interieur is op alle fronten verbeterd: een praktisch dashboard, goed gevormde stoelen en een be tere isolatie. Om diefstal te voorkomen gaat Opel een reeks radio/cassettespelers leveren zonder display. Alle functies worden op een afzonderlijk LCD-schermpje in de auto weer gegeven. Alle Astra zijn bovendien af-fabriek voorzien van zes luidsprekers en een antenne. Grote aandacht ging bij de ontwikkeling uit naar het verwarmings- en ventilatiesysteem wat een 10% grotere capaciteit heeft gekre gen. Op het dashboard zijn vier afzonderlijk te regelen uitstroomopeningen te vinden. In de luchtaanvoer is verder een speciaal filter op genomen wat kleine, zwevende deeltjes uit de lucht haalt. In een file worden zelfs fijne drup pels en zwevende roetdeeltjes voor een groot deel weggevangen. Bij de als extra leverbare airconditioning wordt geen gebruik meer ge maakt van schadelijke CFK's. Naast milieu is veiligheid een ander belangrijk item. Bij een aanrijding met een snelheid hoger dan 20 km/u worden de gordels onmiddellijk en vo lautomatisch strak getrokken. Verder zijn alle stoelbodems uitgerust met anti-duikranden. Uiteraard is de nieuwe carrosseriestructuur uitgebreid aan allerhande botsproeven onder worpen. Over de verkoopprijzen is nog niets bekend. In de tweede helft van augustus ma ken we nader met de Astra, kennis, zodat we dan meer kunnen vertellen over de rij- eigenschappen en wellicht dat dan ook de de finitieve prijzen worden vrijgegeven. Het onderstel van de Astra is ten opzichte van de Kadett vooral op details verbeterd voor het verkrijgen van een grotere handelbaarheid, meer comfort, minder rijgeluiden en minder trillingen in de carrosserie. De grootste wijzi ging aan de ophanging is te vinden in de toe passing van een afzonderlijk sub frame, dat de nieuwe triangels van de voorwielophaging draagt. Dit betekent in de praktijk een betere isolatie van rijgeluiden en trillingen. Naast de enorme reeks motoren, zijn er de nodige uit rustingsniveaus. De basisversie wordt net als bij de Vectra, de GL die met 1.4/1.6 en de bei de diesels kan worden geleverd in alle drie de Deze keer geen dure, spectaculaire maar een betaalbare, alledaagse auto. Het woord 'alledaags' hier niet in de negatieve zin van het woord gebruikt, maar om aan te geven dat deze auto in het bereik ligt van iedereen. De wagen waar het om gaat is een Peugeot 205 Hawaii. De Peugeot 205 bestaat al enige tijd en de meeste mensen kennen hem wel, al was het alleen maar vanwege de slagzin '205, een sterk nummer'. Het is een vlotte auto die makkelijk handelbaar is in het verkeer. Voor al in de grote stad is de kleine vierwieler een uitkomst. Je kunt overal snel tussendoor vliegen en het parkeren is geen probleem. De Peugeot 205 is als benzine- of als diesel wagen te krijgen en met vier- of vijfversnel lingsbak. Het 'Hawaii' staat voor twee onderdelen aan de auto die de standaard 205 niet heeft, namelijk een schuifdak, van daar de zonnige naam die eraan gegeven is, en een metallic lak- laag. Tijdens de Tuti Fruti actie die de Peugeot-dealers het hele zomerseizoen hou den is de auto in deze uitvoering slechts f 200,- duurder als de standaard uitgave. Als ik het terrein van het garagebedrijf af draai om met een ingewikkelde bocht de weg op te keren merk ik dat ik de koppeling vrij ver moet intrappen. Op het moment dat ik een gaatje heb gezien tussen de lange stroom auto's geef ik een flinke stoot gas en neem plaats tussen de file. Die drukte ook met al die vakantiegangers, zie ik menig au tomobilist in zichzelf mompelen. Bij de eerst volgende afslag, na dertig meter, valt de auto bij het oversteken stil. Te weinig gas gegeven. Als ik in Middelburg arriveer heeft dit ritueel zich ongeveer bij elk verkeerslicht herhaald en ik begin dan ook al aardig cha grijnig te worden. Echter een collega die er varing heeft met een Peugeot 205 verzekert mij dat dat verschijnsel zich voordoet als de motor nog koud is maar dat de auto zodra de motor opgewarmd is rijdt als een liertje. Terugrijdend naar Vlissingen zie ik op de weg nog drie of vier Peugeots 205 rijden en ik maak hier uit op dat de auto schijnbaar erg in de smaak valt bij het Nederlandse pu bliek. De Hawaii is er tijdens de Tuti Fruti actie in benzine uitvoering vanaf f 21.950,- en in diesel vanaf f 26.330,- verkrijgbaar.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 15