BMW: het razendsnelle statussymbool RENAULT 19 CABRIO EN TURBODIESEL INHOUD VROUW EN AUTO Autogids Magazine Mazda-importeur actief in Tsjechoslowakije PZC WEEKBLADEN Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Tweede jaargang, nummer 34 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger ook toen in de jaren twintig en dertig de volledig gesloten auto in de mode kwam, bleef een merk als Renault zowel wat betreft gro te als kleine auto's trouw aan de cabriolet. Na de tweede Wereld oorlog moest hard gewerkt wor den aan de massa-motorisatie. Er was geen plaats voor uiterlijk ver toon. Pas in 1959 verscheen de Floride, een cabriolet op basis van de Dauphine met een carrosserie van Ghia. Sinds 1968 (het einde van de produktie van de Flori- da/Caravelle) heeft Renault het zonder open auto moeten doen. Het jaar 1991 zorgt echter voor de ommekeer. We reden met de Re nault 19 Cabriolet. Bultjes Verzwaringen Sonnenland Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. De auto is eigenlijk volledig open geboren. Heel snel kwamen de makers er echter achter dat het rij den met regen geen pretje was. Aldus ontstond de cabriolet, een auto die open kan worden gere den, maar bij slechte weersom standigheden met een canvas dak kan worden overtrokken. Maar Turbodiesel Michelle Woensdag 26 juni 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER om mekeer Rij-impressie In de meeste gevallen wordt bij een cabriolet uitgegaan van een bestaand model, in dit ge val de driedeurs Renault 19. In nauwe sa menwerking met cabrio-specialist Karmann uit Duitsland werd de auto van zijn dak ont daan. Karmann draagt overigens zorg voor de bouw van de carrosserie, die dan vervolgens in Frankrijk wordt aangekleed. De 19 Cabrio heeft een apart en vooral ver nieuwend silhouet. De achterkant loopt ter hoogte van de achterbankrugleuning om hoog en sluit aan op de korte kofferklep. De auto heeft verder geen rollbeugel, zodat we hier van een vol-cabriolet spreken. De cabrio- kap zit in geopende toestand netjes onder een klep opgeborgen. De kap kan gemakke lijk aan de voorkant worden ontgrendeld. In de deurstijl aan bestuurderkant zit een hen del om de afdekklep te openen. In één hande ling wordt ook de vergrendeling aan de achterkant van de kap losgemaakt. Klep he lemaal open, kap erin en rijden maar. Na twee of drie keer wordt het een routine-handeling. De afdekkap is overigens geen vlakke plaat. Om het geheel een sportief uiterlijk te geven zijn er twee 'bultjes' in opgenomen. Deze verhogingen lopen weer mooi over in de hoofdsteunen van de achterbank. De 19 ziet er zeker als 16-klepper zeer aantrekkelijk uit met zijn meegespoten bumpers, skirts en lichtmetalen velgen (optie). De antenne staat midden op de voorruitstijl. Bij hogere snelhe den gaat dit kleine onderdeel behoorlijk fluiten. De bagageruimte van een cabriolet is altijd minder dan van de vergelijkbare sedan of hatchback. Zo ook bij de Renault 19, waar het laadvolume tot 255 liter is beperkt. Voor al de laadopening is erg gering. De rugleu ning van de achterbank is echter neerklapbaar, indien wat grotere voorwerpen moeten worden meegenomen. Ook is er een skiluik met hoes aanwezig. Erg belangrijk bij een cabriolet zijn de verste vigingen die in bodem en stijlen zijn aange bracht. Zo is de 19 cabrio maar liefst 100 kg zwaarder dan de Chamade. Op vijf plaatsen zijn wijzigingen en verzwaringen aange bracht: voorstijlen en voorruitsponning, dor pels, middenstijlen, achterste zijpanelen en de portieren. De Renault 19 Cabrio is zodoen de een redelijk stijve auto geworden. Tijdens de testritten bleek echter op dit punt duidelijk verschil tussen het ene en andere exemplaar. Een belangrijk voordeel van het ontwerp van de 19 Cabrio is de behoorlijke achterste zijrui ten. Bij de meeste cabrio's zijn deze uiterst klein uitgevberd. Achterpassagiers hebben bij de 19 echter een behoorlijk zicht. De 19 Ca brio is overigens een echte vierzitter. Ook bij lange voorpassagiers blijft de beenruimte achterin heel behoorlijk. De 19 komt in twee varianten op de markt. De basisversie is gebaseerd op het onderstel van de TXE en heeft de bekende 1.7 liter mo tor van 95 pk. De auto wordt standaard voor zien van stuurbekrachtiging, elektrisch verwarmde en bediende buitenspiegels, mistlampen in de voorbumper, centrale ver grendeling met afstandbediening, getint glas en elektrische bediening van de zijruiten. Standaard heeft deze auto een handgescha- kelde vijfbak, terwijl ook een automaat met 4 overbrengingen te bestellen is. De top wordt gevormd door de 16V Cabrio let, die vergelijkbare uitrustingsdetails heeft als zijn dichte broertjes: dubbele koplampen, 15-inch wielen, ventilatierooster in motorkap, sportstuur en gecombineerde meter voor oliepeil en -druk. Natuurlijk vinden we in het interieur de sportieve stoelen van de 16V. De 1.8 liter motor levert 136 pk en is goed voor flitsende prestaties. Beide varianten kunnen tegen meerprijs worden voorzien van ABS. De 16V is te bestellen met een prachtige le deren bekleding. De TXE kent drie kleuren voor de cabrioletkap, terwijl bij de 16V "Son- nenland"-doek wordt gebruikt. Een licht grij ze binnenkap is op alle versies standaard. De markt voor cabriolets neemt in Europa flink toe. Zo werden er in 1990 bijna 100.000 verkocht. Nederland speelt met zo'n 770 eenheden een bescheiden rol. Een groot deel van dit aantal betreft de VW Golf, terwijl ook de Mazda MX-5 goed meedoet. Renault Ne derland stelt zich tot doel in deze sterk groei ende markt op jaarbasis zo'n 150 cabriolets van de 19 te gaan verkopen. De handgescha- kelde TXE gaat ongeveer 50.000,— kosten en dat is netjes, terwijl de 16-klepper voor f 58.000,— bij de dealer wordt voorgereden en dat is meer dan concurrerend te noemen. Liefhebbers zullen echter tot september moeten wachten. Ik ben een paar weken geleden tijdens mijn vakantie rpet de auto naar Italië geweest. Wat mij toen opviel was dat er zo verschrik kelijk veel Duitsers in dure auto's reden. De ene grote BMW of Mercedes na de andere stoof voorbij. En dan bedoel ik met stuiven echt scheuren, want dat kunnen ze die Duit sers. In totaal heb ik in heel Duitsland onge veer vijf auto's ingehaald in mijn oude Honda'tje. Toen ik al die 'dikke' BMW's voor bij zag komen met op de bijrijdersstoel van die nuffig naar buiten kijkende dames, dacht ik bij mezelf: zo'n auto, daar zou ik ook wel eens in willen rijden. Zomaar even achter het stuur zitten en dat gevoel proeven van; hier kom ik. Nu ik deze wens heb weten te verwezenlij ken kan ik met recht concluderen dat deze wagen heerlijk rijdt. En dan is de BMW 318 waar ik in gereden heb nog maar een middenklasse-auto. Goed zittend in de com fortabele stoel voel ik me heerlijk relaxed. De auto maakt nauwelijks geluid en rijdt ver bazingwekkend soepel. Je zou denken dat zo'n grote wagen wel even een aanpassing vereist in je rijstijl. Maar al vanaf het eerste moment dat ik in de auto stap is het alsof ik Nederland is weer een landelijk autoblad rij ker. Onder de naam "Autogids Magazine" verschijnt voortaan iedere maand bij meer dan vijfduizend verkooppunten een automa gazine op groot formaat. In het blad zijn een aantal pagina's in kleur opgenomen. De keu ze van de onderwerpen is zeer divers, leder nummer zal in een zogenaamd "Dossier" na der op een bepaald onderwerp worden inge gaan. Zo is in het eerste juni/juli-nummer de verkeersdienst van de Rijkspolitie aan de beurt. Verder natuurlijk de gebruikelijke auto tests, rij-impressies, nieuwtjes en accessoi res. Losse nummers zijn in de kiosk verkrijgbaar voor f 2,95. Over enkele weken brengt Renault de 19 met turbodieselmotor in ons land op de markt. Voorin ligt de 1870 cc krachtbron die we al langer uit de 19 en ook de Clio kennen. Door het toevoegen van een Garrett T2 turbocom pressor nam het vermogen toe tot 93 pk bij 4200 tr/min. Het maximale koppel van 175 Nm is bijzonder bruikbaar en staat al bij 2250 tr/min volledig ter beschikking. De 1060 kg wegende auto, die verkrijgbaar is met drie, vier en vijf portieren, haalt met deze krachtbron een top van 183 km/u en trekt in 11,3 seconden van 0 tot 100. De auto is in derdaad een rappe jongen. De turbo grijpt al bij een laag toerental aan en helpt lang mee. Er hoeft niet overdreven veel geschakeld te worden. Het is een echte werk-diesel die door de turbo extra is opgepept. Deze 1.9 li ter TD levert meer vermogen van de oude 2,1 liter uit de 21 en 25. Echter deze krachtbron zal volgend jaar door een 2.5 liter exemplaar worden vervangen. Alhoewel in Frankrijk als dieselland bij uitstek de 19 als Turbo D en luxueuze Turbo DX wordt aangeboden, be perken wij ons tot de eenvoudigste van dit duo. De uitrusting komt overeen met die van GTR, GTS, GTX en GTD en omvat ondermeer een toerenteller, twee van binnenuit verstel bare buitenspiegels, een ruitewisser/sproeier op de achterklep en stuurbekrachtiging. De Turbo D is verder aan te kleden met een comfort-pakket (elektrische ruiten en centra le vergrendeling), ABS, airco, lichtmetalen velgen, metaallak, getint glas en een zonne dak. De 19 Turbodiesel presenteert zich net als de cabrio direct in de 1992-uitgave. Dat betekent met een gewijzigde voorbumper en veranderde grille. De auto moet gaan concur reren met bijvoorbeeld de Fiat Tipo TD, VW Golf TD en Kadett TD. De Renault 19 Turbo D gaat f 36.800,— kosten voor de driedeurs en f 37.800,— voor de vijfdeurs en Chama de. Renault Nederland verwacht voor deze nieuwe versie veel belangstelling in de zake lijke markt. Auto Palace Holding N.V. in Den Haag, waar toe de Nederlandse Mazda-importeur Auto Palace de Binckhorst behoort, heeft kort ge leden officieel van de fabriek in Japan de toe stemming gekregen Mazda's in Tsjechoslowakije te gaan importeren en dis tribueren. Sinds begin april is een start ge maakt met de voorbereidende werkzaamheden. Directeur J. Nevrla, afkom stig van de staatshandelsorganisatie Moto- kov, zoekt met zijn staf van zes personen naar definitieve huisvesting voor Auto Palace Praha k.s., die zoals de naam het al zegt in Praag is gevestigd. Dit jaar wordt verder gestreefd naar een dealer-net van vijftien be drijven. De verkoopactiviteiten zullen in het tweede deel van dit jaar starten. Men hoopt dit jaar 100 tot 150 nieuwe Mazda's te kun nen afzetten. Dit zullen voornamelijk auto's zijn van het type 323 en 626. Uiteraard zal Auto Palace Praha acte de presence geven op de eerste internationale Autotentoonstelling van Praag die wordt gehouden van 18 tot 28 oktober dit jaar. ai helemaal gewend ben en nooit anders heb gedaan dan in grote wagens rijden. Ik begin zelfs al enigzins arrogant uit het raam te kij ken naar de andere weggebruikers. Zeker een eigenschap die verbonden is aan een dure wagen. Bij het stoplicht kijk ik nog eens verwaand bij een andere weggebruiker naar binnen, die dat schijnbaar als een uitdaging ziet om een wedstrijd te houden. Als een pijl uit een boog schiet hij weg als het licht op groen springt. Maar hij heeft geen schijn van kans. Binnen enkele meters heb ik hem afge troefd. Van binnen ziet de BMW 318 er verzorgd uit. Ondanks de grootte van de auto is het stuur vrij klein en ligt goed in de hand, even als de koppeling. Overal is aan gedacht, zelfs aan een spiegeltje in de zonneklep aan de bestuurderskant, dat met een schuifje gesloten kan worden. Het probleem van af gebroken antennes is ook voorbij doordat deze nu ingebouwd is. Verder kan de BMW besteld worden met alle gewenste snufjes en accessoires, zoals men dat zelf wenst. In de uitvoering zoals de BMW 318 in de show room staat kost hij f 49.900,-. Zaterdag 29 juni is er op het terrein bij Albert Heyn in Vlissingen een show van BMW, waarbij ook een aantal bijzondere modellen te zien zijn.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 17