BMW: het razendsnelle
statussymbool
RENAULT 19 CABRIO EN TURBODIESEL
INHOUD
VROUW EN AUTO
Autogids Magazine
Mazda-importeur
actief in
Tsjechoslowakije
PZC WEEKBLADEN
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Tweede jaargang, nummer 34
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
ook toen in de jaren twintig en
dertig de volledig gesloten auto in
de mode kwam, bleef een merk
als Renault zowel wat betreft gro
te als kleine auto's trouw aan de
cabriolet. Na de tweede Wereld
oorlog moest hard gewerkt wor
den aan de massa-motorisatie. Er
was geen plaats voor uiterlijk ver
toon. Pas in 1959 verscheen de
Floride, een cabriolet op basis van
de Dauphine met een carrosserie
van Ghia. Sinds 1968 (het einde
van de produktie van de Flori-
da/Caravelle) heeft Renault het
zonder open auto moeten doen.
Het jaar 1991 zorgt echter voor de
ommekeer. We reden met de Re
nault 19 Cabriolet.
Bultjes
Verzwaringen
Sonnenland
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
De auto is eigenlijk volledig open
geboren. Heel snel kwamen de
makers er echter achter dat het rij
den met regen geen pretje was.
Aldus ontstond de cabriolet, een
auto die open kan worden gere
den, maar bij slechte weersom
standigheden met een canvas dak
kan worden overtrokken. Maar
Turbodiesel
Michelle
Woensdag 26 juni 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
om mekeer
Rij-impressie
In de meeste gevallen wordt bij een cabriolet
uitgegaan van een bestaand model, in dit ge
val de driedeurs Renault 19. In nauwe sa
menwerking met cabrio-specialist Karmann
uit Duitsland werd de auto van zijn dak ont
daan. Karmann draagt overigens zorg voor de
bouw van de carrosserie, die dan vervolgens
in Frankrijk wordt aangekleed.
De 19 Cabrio heeft een apart en vooral ver
nieuwend silhouet. De achterkant loopt ter
hoogte van de achterbankrugleuning om
hoog en sluit aan op de korte kofferklep. De
auto heeft verder geen rollbeugel, zodat we
hier van een vol-cabriolet spreken. De cabrio-
kap zit in geopende toestand netjes onder
een klep opgeborgen. De kap kan gemakke
lijk aan de voorkant worden ontgrendeld. In
de deurstijl aan bestuurderkant zit een hen
del om de afdekklep te openen. In één hande
ling wordt ook de vergrendeling aan de
achterkant van de kap losgemaakt. Klep he
lemaal open, kap erin en rijden maar. Na twee
of drie keer wordt het een routine-handeling.
De afdekkap is overigens geen vlakke plaat.
Om het geheel een sportief uiterlijk te geven
zijn er twee 'bultjes' in opgenomen. Deze
verhogingen lopen weer mooi over in de
hoofdsteunen van de achterbank. De 19 ziet
er zeker als 16-klepper zeer aantrekkelijk uit
met zijn meegespoten bumpers, skirts en
lichtmetalen velgen (optie). De antenne staat
midden op de voorruitstijl. Bij hogere snelhe
den gaat dit kleine onderdeel behoorlijk
fluiten.
De bagageruimte van een cabriolet is altijd
minder dan van de vergelijkbare sedan of
hatchback. Zo ook bij de Renault 19, waar
het laadvolume tot 255 liter is beperkt. Voor
al de laadopening is erg gering. De rugleu
ning van de achterbank is echter
neerklapbaar, indien wat grotere voorwerpen
moeten worden meegenomen. Ook is er een
skiluik met hoes aanwezig.
Erg belangrijk bij een cabriolet zijn de verste
vigingen die in bodem en stijlen zijn aange
bracht. Zo is de 19 cabrio maar liefst 100 kg
zwaarder dan de Chamade. Op vijf plaatsen
zijn wijzigingen en verzwaringen aange
bracht: voorstijlen en voorruitsponning, dor
pels, middenstijlen, achterste zijpanelen en
de portieren. De Renault 19 Cabrio is zodoen
de een redelijk stijve auto geworden. Tijdens
de testritten bleek echter op dit punt duidelijk
verschil tussen het ene en andere exemplaar.
Een belangrijk voordeel van het ontwerp van
de 19 Cabrio is de behoorlijke achterste zijrui
ten. Bij de meeste cabrio's zijn deze uiterst
klein uitgevberd. Achterpassagiers hebben bij
de 19 echter een behoorlijk zicht. De 19 Ca
brio is overigens een echte vierzitter. Ook bij
lange voorpassagiers blijft de beenruimte
achterin heel behoorlijk.
De 19 komt in twee varianten op de markt.
De basisversie is gebaseerd op het onderstel
van de TXE en heeft de bekende 1.7 liter mo
tor van 95 pk. De auto wordt standaard voor
zien van stuurbekrachtiging, elektrisch
verwarmde en bediende buitenspiegels,
mistlampen in de voorbumper, centrale ver
grendeling met afstandbediening, getint glas
en elektrische bediening van de zijruiten.
Standaard heeft deze auto een handgescha-
kelde vijfbak, terwijl ook een automaat met 4
overbrengingen te bestellen is.
De top wordt gevormd door de 16V Cabrio
let, die vergelijkbare uitrustingsdetails heeft
als zijn dichte broertjes: dubbele koplampen,
15-inch wielen, ventilatierooster in motorkap,
sportstuur en gecombineerde meter voor
oliepeil en -druk. Natuurlijk vinden we in het
interieur de sportieve stoelen van de 16V. De
1.8 liter motor levert 136 pk en is goed voor
flitsende prestaties. Beide varianten kunnen
tegen meerprijs worden voorzien van ABS.
De 16V is te bestellen met een prachtige le
deren bekleding. De TXE kent drie kleuren
voor de cabrioletkap, terwijl bij de 16V "Son-
nenland"-doek wordt gebruikt. Een licht grij
ze binnenkap is op alle versies standaard.
De markt voor cabriolets neemt in Europa
flink toe. Zo werden er in 1990 bijna 100.000
verkocht. Nederland speelt met zo'n 770
eenheden een bescheiden rol. Een groot deel
van dit aantal betreft de VW Golf, terwijl ook
de Mazda MX-5 goed meedoet. Renault Ne
derland stelt zich tot doel in deze sterk groei
ende markt op jaarbasis zo'n 150 cabriolets
van de 19 te gaan verkopen. De handgescha-
kelde TXE gaat ongeveer 50.000,— kosten
en dat is netjes, terwijl de 16-klepper voor
f 58.000,— bij de dealer wordt voorgereden
en dat is meer dan concurrerend te noemen.
Liefhebbers zullen echter tot september
moeten wachten.
Ik ben een paar weken geleden tijdens mijn
vakantie rpet de auto naar Italië geweest.
Wat mij toen opviel was dat er zo verschrik
kelijk veel Duitsers in dure auto's reden. De
ene grote BMW of Mercedes na de andere
stoof voorbij. En dan bedoel ik met stuiven
echt scheuren, want dat kunnen ze die Duit
sers. In totaal heb ik in heel Duitsland onge
veer vijf auto's ingehaald in mijn oude
Honda'tje. Toen ik al die 'dikke' BMW's voor
bij zag komen met op de bijrijdersstoel van
die nuffig naar buiten kijkende dames, dacht
ik bij mezelf: zo'n auto, daar zou ik ook wel
eens in willen rijden. Zomaar even achter
het stuur zitten en dat gevoel proeven van;
hier kom ik.
Nu ik deze wens heb weten te verwezenlij
ken kan ik met recht concluderen dat deze
wagen heerlijk rijdt. En dan is de BMW 318
waar ik in gereden heb nog maar een
middenklasse-auto. Goed zittend in de com
fortabele stoel voel ik me heerlijk relaxed.
De auto maakt nauwelijks geluid en rijdt ver
bazingwekkend soepel. Je zou denken dat
zo'n grote wagen wel even een aanpassing
vereist in je rijstijl. Maar al vanaf het eerste
moment dat ik in de auto stap is het alsof ik
Nederland is weer een landelijk autoblad rij
ker. Onder de naam "Autogids Magazine"
verschijnt voortaan iedere maand bij meer
dan vijfduizend verkooppunten een automa
gazine op groot formaat. In het blad zijn een
aantal pagina's in kleur opgenomen. De keu
ze van de onderwerpen is zeer divers, leder
nummer zal in een zogenaamd "Dossier" na
der op een bepaald onderwerp worden inge
gaan. Zo is in het eerste juni/juli-nummer de
verkeersdienst van de Rijkspolitie aan de
beurt. Verder natuurlijk de gebruikelijke auto
tests, rij-impressies, nieuwtjes en accessoi
res. Losse nummers zijn in de kiosk
verkrijgbaar voor f 2,95.
Over enkele weken brengt Renault de 19 met
turbodieselmotor in ons land op de markt.
Voorin ligt de 1870 cc krachtbron die we al
langer uit de 19 en ook de Clio kennen. Door
het toevoegen van een Garrett T2 turbocom
pressor nam het vermogen toe tot 93 pk bij
4200 tr/min. Het maximale koppel van 175
Nm is bijzonder bruikbaar en staat al bij 2250
tr/min volledig ter beschikking.
De 1060 kg wegende auto, die verkrijgbaar is
met drie, vier en vijf portieren, haalt met deze
krachtbron een top van 183 km/u en trekt in
11,3 seconden van 0 tot 100. De auto is in
derdaad een rappe jongen. De turbo grijpt al
bij een laag toerental aan en helpt lang mee.
Er hoeft niet overdreven veel geschakeld te
worden. Het is een echte werk-diesel die
door de turbo extra is opgepept. Deze 1.9 li
ter TD levert meer vermogen van de oude 2,1
liter uit de 21 en 25. Echter deze krachtbron
zal volgend jaar door een 2.5 liter exemplaar
worden vervangen. Alhoewel in Frankrijk als
dieselland bij uitstek de 19 als Turbo D en
luxueuze Turbo DX wordt aangeboden, be
perken wij ons tot de eenvoudigste van dit
duo. De uitrusting komt overeen met die van
GTR, GTS, GTX en GTD en omvat ondermeer
een toerenteller, twee van binnenuit verstel
bare buitenspiegels, een ruitewisser/sproeier
op de achterklep en stuurbekrachtiging. De
Turbo D is verder aan te kleden met een
comfort-pakket (elektrische ruiten en centra
le vergrendeling), ABS, airco, lichtmetalen
velgen, metaallak, getint glas en een zonne
dak. De 19 Turbodiesel presenteert zich net
als de cabrio direct in de 1992-uitgave. Dat
betekent met een gewijzigde voorbumper en
veranderde grille. De auto moet gaan concur
reren met bijvoorbeeld de Fiat Tipo TD, VW
Golf TD en Kadett TD. De Renault 19 Turbo
D gaat f 36.800,— kosten voor de driedeurs
en f 37.800,— voor de vijfdeurs en Chama
de. Renault Nederland verwacht voor deze
nieuwe versie veel belangstelling in de zake
lijke markt.
Auto Palace Holding N.V. in Den Haag, waar
toe de Nederlandse Mazda-importeur Auto
Palace de Binckhorst behoort, heeft kort ge
leden officieel van de fabriek in Japan de toe
stemming gekregen Mazda's in
Tsjechoslowakije te gaan importeren en dis
tribueren. Sinds begin april is een start ge
maakt met de voorbereidende
werkzaamheden. Directeur J. Nevrla, afkom
stig van de staatshandelsorganisatie Moto-
kov, zoekt met zijn staf van zes personen
naar definitieve huisvesting voor Auto Palace
Praha k.s., die zoals de naam het al zegt in
Praag is gevestigd. Dit jaar wordt verder
gestreefd naar een dealer-net van vijftien be
drijven. De verkoopactiviteiten zullen in het
tweede deel van dit jaar starten. Men hoopt
dit jaar 100 tot 150 nieuwe Mazda's te kun
nen afzetten. Dit zullen voornamelijk auto's
zijn van het type 323 en 626. Uiteraard zal
Auto Palace Praha acte de presence geven op
de eerste internationale Autotentoonstelling
van Praag die wordt gehouden van 18 tot 28
oktober dit jaar.
ai helemaal gewend ben en nooit anders heb
gedaan dan in grote wagens rijden. Ik begin
zelfs al enigzins arrogant uit het raam te kij
ken naar de andere weggebruikers. Zeker
een eigenschap die verbonden is aan een
dure wagen. Bij het stoplicht kijk ik nog eens
verwaand bij een andere weggebruiker naar
binnen, die dat schijnbaar als een uitdaging
ziet om een wedstrijd te houden. Als een pijl
uit een boog schiet hij weg als het licht op
groen springt. Maar hij heeft geen schijn van
kans. Binnen enkele meters heb ik hem afge
troefd.
Van binnen ziet de BMW 318 er verzorgd
uit. Ondanks de grootte van de auto is het
stuur vrij klein en ligt goed in de hand, even
als de koppeling. Overal is aan gedacht,
zelfs aan een spiegeltje in de zonneklep aan
de bestuurderskant, dat met een schuifje
gesloten kan worden. Het probleem van af
gebroken antennes is ook voorbij doordat
deze nu ingebouwd is. Verder kan de BMW
besteld worden met alle gewenste snufjes
en accessoires, zoals men dat zelf wenst. In
de uitvoering zoals de BMW 318 in de show
room staat kost hij f 49.900,-. Zaterdag 29
juni is er op het terrein bij Albert Heyn in
Vlissingen een show van BMW, waarbij ook
een aantal bijzondere modellen te zien zijn.