Voorspelbare onvoorspelbaarheid
bij de jongste verkeersdeelnemers
Kinderen aan de rand van de weg
Alfa 33 snel weg, snel terug
KINDEREN IN HET VERKEER
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Renault 19 cabriolet
haalt de zomer niet
Tweede jaargang, nummer 33
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Kinderen zijn geen kleine volwas
senen, ze kijken en luisteren an
ders en daarom reageren ze ook
anders dan volwassen mensen. In
zicht in deze andere realiteit van
onze jongste verkeersdeelnemers
is een belangrijke voorwaarde voor
het veilig samengaan van de ver
schillende generaties op onze
wegen.
Gevoelsmotoriek
Beperkt gezichtsvermogen
Gehoorvermogen
Fantasie
Afstand schatten
Gevaren-bewustzijn
Spontaan
Michelle
Woensdag 12 juni 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
Voor het eerst sinds in 1968 de Caravelle uit
produktie ging, komt Renault nu met een ech
te vol-cabriolet. De nieuwe 19 cabriolet zal in
het najaar pas op de markt worden gebracht,
zodat liefhebbers pas volgend jaar zomer echt
van hun open Renault kunnen genieten. De
Renault 19 Cabriolet is leverbaar in twee uit
voeringen. De TXE heeft een 1.7 liter injectie
motor van 95 pk, terwijl de 16V met zijn 1.8
liter inhoud goed is voor 137 pk. Uiteraard vol
doen beide versies met hun geregelde drie
wegkatalysator aan de US-83-norm.
Standaard is een handgeschakelde vijfbak,
terwijl de TXE ook met de moderne, electro-
nisch gestuurde viertrapsautomaat kan wor
den besteld.
De dubbelgelaagde kap is gemakkelijk te be
dienen en laat zich binnen 30 seconden ach
ter een metalen afdekplaat verbergen of te
voorschijn halen. Verder worden alle zijruiten
elektrisch bediend.
De specifieke kinderwereld komt de volwas
sene, hoewel iedereen zelf een kind was, vaak
niet meer vertrouwd voor. De waarneming
van het kind komt niet voort uit de zintuigelij-
ke indrukken zoals een volwassene die heeft
- kinderen leven in een andere realiteit. Veel
verkeerspsychologen trachten momenteel de
volwassen verkeersdeelnemers dit besef bij te
brengen. Want alleen wie dit goed beseft, kan
zich in dit typerende gedrag van kinderen inle
ven en mogelijk anticiperen op de reacties.
Dat bij ongelukken met kinderen meer ver
stand vereist wordt van volwassen automobi
listen, is ook af te leiden uit gerechtelijke
uitspraken. De automobilist doet er daarom
goed aan zich nog eens te verdiepen in dat ei
gen wereldje van de kleinste en jongste ver
keersdeelnemers. Veel kennis over het gedrag
in het verkeer van de verschillende leeftijdsfa
sen is ook nog relatief nieuw. Professor Bene-
dikt von Hebenstreit heeft voor Volkswagen
de belangrijkste punten samengevat in een
studie over het thema "kind en auto".
De coördinatie van de zintuigelijke indrukken
met de beweging van de ledematen is nog
niet optimaal bij kinderen. Kijk- en looprichting
bijvoorbeeld, zijn bij de kleuter direct met el
kaar verbonden. Rechtuit lopen en daarbij op
zij kijken doet zo'n kleuter niet.
Basisschool-kinderen hebben hun benen vaak
nog niet helemaal onder controle. Ze struike
len en vallen midden op straat, vaak zonder
zichtbare aanleiding. Met zulke verrassingen
moet men bijvoorbeeld rekening houden,
wanneer een kind de straat oversteekt.
Bij kleine kinderen werkt de signaleringsfunc
tie van de buitenkant van het netvlies nog niet
optimaal. Daarom is het zicht naar opzij bij
kinderen minder goed dan bij volwassenen.
Kinderen tot ver in de basisschoolleeftijd ne
men slechts 60% waar van wat een volwas;
sene ziet. Bewegende auto's aan de rand van
het gezichtveld van het kind worden niet op
gemerkt: de door de automobilist verwachte
reactie van het kind blijft daardoor ach
terwege.
Daarom moet men bij kinderen die zich aan de
rand van de weg bevinden, vooral letten op de
hoofdbeweging, op de mate van hoofddraaien
naar links en rechts, om hun overzicht en hun
graad van opmerkzaamheid goed in te kunnen
schatten.
Hoewel kinderen een zeer goed ontwikkeld
gehoor hebben, kunnen zij de richtingen van
waaruit geluiden komen niet goed vaststellen.
Een zesjarige kan weliswaar belangrijke gelui
den goed plaatsen, maar niet precies de rich
ting bepalen waar dat geluid vandaan komt.
Men moet dus bedenken dat geluiden voor
kinderen geen duidelijke oriënteringsfactor
vormen, die ze in het verkeer zouden kunnen
gebruiken.
Kinderen hebben ten aanzien van auto's ande
re gedachten dan volwassenen. Auto's zou
den direct kunnen stoppen zonder remweg.
Kleine kinderen geloven dat de "ogen" van de
auto, de koplampen dus, echt kunnen zien. Zij
hebben het gevoel dat ze door de koplampen
worden gezien en begrijpen niet, dat de
bestuurder ze in een bepaalde situatie hele
maal niet kan waarnemen.
Omdat in het geheugen van het kind nog wei
nig ervaringen zijn opgeslagen, kunnen kinde
ren afstanden slecht inschatten. Dat geldt
zelfs voor tienjarigen. Kleine kinderen hebben
bovendien veelal moeite te onderscheiden, of
een frontaal naderende auto stilstaat of be
weegt. Het geheugen van het kind is voor de
ze waarneming nog niet genoeg ontvankelijk
gemaakt. De slechts flauw veranderde vorm
van de auto misleidt het kind tot de gedachte
"die auto staat stil". Men kan er dus niet op
rekenen, dat een kind, wanneer het in de rich
ting van de naderende auto kijkt, dit ook wer
kelijk opmerkt.
De meeste ongelukken onder voetgangers
hebben betrekking op kinderen tussen zes en
tien jaar. Het geringe bewustzijn van gevaren
is hiervoor één van de redenen. Dit bewustzijn
ontstaat door ervaring die kinderen in de loop
der jaren moeten opdoen. Waarschuwingen
van de ouders hebben maar weinig effect,
want het kind kan het gevaar per apart geval
niet goed onderkennen en inschatten. Kinde
ren onder de tien jaar stappen bijvoorbeeld
vaak vrij laat voor naderende auto's het zebra
pad op: gemiddeld als de auto tot op onge
veer 30 meter is genaderd. Jonge mensen en
volwassenen zijn daarin veel voorzichtiger.
Wanneer een auto tot op een afstand van on
geveer 60 meter genaderd is, stappen zij niet
meer op de rijbaan.
Iedere impuls wordt direct in daden omgezet.
Een kleine afleiding is voldoende en het kind
vergeet al het tot nu toe geleerde. Het speel
kameraadje aan de andere kant van de straat,
de plotselinge herinnering dat hij snel naar
huis moet en het kind rent al. Hoe kan men als
automobilist nu nog goed op al dit soort situa
ties reageren? Men is geneigd te zeggen dat
er van de automobilist te veel gevraagd wordt,
wanneer hij bij de hedendaagse verkeersdicht
heid ook nog op de juiste manier moet reage
ren op vaak onberekenbare kinderen. Maar
daarin ligt juist de moeilijkheid. Kinderen zijn
onberekenbaar wanneer men ze met de vol
wassene vergelijkt. Het reageren van kinderen
is echter geen pure toevalligheid, want één
ding moet men erkennen: de reacties hebben
altijd iets dat typisch voor kinderen is, een kin
derlogica op zich. En in zoverre zijn kinder
reacties juist toch te voorzien.
Wanneer kinderen in het verkeersbeeld ver
schijnen, moet de automobilist steeds klaar
zijn om te remmen. Bovendien moet men zich
bewust worden, in welke situatie men zich
bevindt, zelfs wanneer op een bepaald mo
ment geen kind te zien is. De directe nabijheid
van een school, een speelplaats, een zwem
bad of een bushalte moet al waarschuwing
genoeg zijn. In rustige woongebieden met aan
de trottoirrand geparkeerde auto's, bij het rij
den door een tot spelen uitnodigende omge
ving, in straten zonder doorgaand verkeer, of
in zijstraten met een goed glad wegdek, die
ideaal zijn voor rolschaatsen of skateboarding,
in al deze situaties moet de automobilist alert
zijn.
Geconcentreerde aandacht, verminderde
snelheid en innerlijke bereidheid om te rem
men is vereist wanneer het erom gaat onze
zwakste verkeersdeelnemer te beschermen.
Ook al maakt de verkeersopvoeding van kinderen goede vorderingenmen moet steeds rekening houden met typisch kindergedrag. Kinderen
zijn spontaan, gemakkelijk af te leiden, speels in de groep en onoplettend. Bereidheid om te remmen bij het zien van kinderen is een absoluut
noodzakelijke voorwaarde voor een veilig samenleven van de verschillende generaties op onze wegen.
Vol verwachting klopt mijn hart als ik de
showroom van Autobedrijf Klip binnen
loop. Welke auto zal mij dit keer weer
worden toegewezen om een proefrit in te
maken. Om mij heen zie ik een keur aan
diverse prachtige Alfa's in de mooiste
modellen en de mooiste kleuren staan.
We houden halt bij een felrode Alfa 33
Boxer 16V. Dit is de auto die het gelukki
ge noodlot treft met mij een test te mo
gen afleggen.
De Boxer 16V zoals deze auto kortweg
genoemd wordt is een fraaie auto om te
zien. De wagen heeft een oplopende lijn
naar achteren toe waardoor hij een snelle
indruk maakt. En niet alleen maakt hij de
ze indruk, hij is het ook. De Boxer 16V is
de snelste Alfa uit de 33-klasse. Een
sport-model, dus.
Dat er veel pit in deze wagen zit blijkt al
onmiddellijk bij het wegrijden. Met ge
mak trekt hij op naar 50 km/u. Doordat
de bolide zo fel is valt hij ook sneller terug
wanneer je het gas loslaat, met als ge
volg dat de auto wat schokt bij een lage
snelheid. Dit is echter een normaal ver
schijnsel bij sportauto's en het is ook een
kwestie van aanpassen.
Van binnen zit de auto compact in elkaar.
Alle ruimte is zo efficiënt mogelijk benut.
De buitenspiegels zijn van binnenuit ver
stelbaar en de ruiten, die getint zijn waar
door het 's zomers minder warm wordt
binnen, zijn automatisch te bedienen. Zo
wel van voor als van achter bevinden
zich ruitewissers en voor het gemak
heeft men de contactsleutel voorzien van
verlichting zodat U ook 's avonds het
contact kunt vinden.
Op de snelweg trekt de wagen zonder
moeite in een kort tijdbestek naar een
hoge snelheid. Alleen jammer dat er nog
andere automobilisten op het wegdek
zitten die mij in mijn race belemmeren.
De acceleratie van 0 naar 100 km/u
neemt slechts 8,4 seconden in beslag.
Met gemak rijdt de Boxer 16V 180km/u,
hoewel het niet aan te raden is deze snel
heid op Nederlandse wegen aan te hou
den.
De Alfa 33 Boxer 16V ziet er leuk uit in
zijn fel rode kleur en met zijn lichtmetalen
wieldoppen, die zijn snelheid nog eens
benadrukken. Deze sportwagen is uniek
voor de jonge dynamische vrouw met
pit. De prijs van dit model bedraagt
f 35.900,-.