Savage en Bandit 9 IÉ l Deelname Mitsubishi in Volvo Car it 0 i l De nieuwe Rover 416 GSi: Geruisloos en soepel PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 31 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger De S-klasse staat bij Mercedes al vele generaties voor de absolute top. Het gaat er bij het merk niet om een zo groot mogelijke en duur mogelijke auto te maken. Nee. De S is een ware technologie-drager. Alle nieuwe technieken die het merk in huis heeft, zijn in deze vaandeldrager te vinden. De nieuwste uitgave is zojuist bij de Nederlandse dealers gearriveerd. We reden met de 8 cylinder 400 SE en stonden versteld van welk extra genot een dergelijke auto aan zijn inzittenden kan bieden. Prestige Hydraulisch Él j 8 iü Koolstoffilter Stilte Michelle Woensdag 15 mei 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER fhiiifrii Suzuki brengt twee gelimiteerde, maar bijzon der aantrekkelijke auto's op de markt. De klei ne en nog steeds zeer populaire Alto kan tijdelijk als GL Savage worden aangeschaft. De auto wordt uitsluitend geleverd in de kleur Red Mica Metallic. Verder krijgt deze uitgave getint glas, een hoedenplank, rechter bui tenspiegel, speciale striping, een zeer fanta sievolle interieurbekleding, luxe middencon sole, een zoemer voor vergeten verlichting, een beschermset voor de deurdrempels, een luxe mattenset met logo en natuurlijk een Savage-logo' buitenop. Eventueel is voor f.298, inclusief BTW een andere carrosse- riekleur te bestellen. Inclusief dit pakket, wat een waarde heeft van f.900,wordt de Su zuki Alto GL Savage aangeboden voor f.13.895, De grotere Swift is er nu als 1.0 GL Bandit. Ook hier weer een leuke combinatie van Sa- turn Black Metallic met een moderne en op vallende striping. Het accessoirepakket wat aan deze auto is toegevoegd bestaat uit een toerenteller, klokje, wieldoppenset, mattenset met logo, een lichtzoemer, een luxe console, een meegespoten GTi-spoiler en een deurdrempel-beschermset. De Swift GL Ban dit kost f.18.995,= en wordt voor f.350,ex tra in een andere kleur uitgevoerd. De Swift Bandit. Volvo Car heeft met Mitsubishi en Volvo Zwe den in principe overeenstemming bereikt over een nieuwe opzet van de Nederlandse autofa- briek. Het is de bedoeling dat de drie partijen (de Nederlandse staat, Volvo Zweden en Mit subishi) elk een belang van 33,3 procent in Volvo Car krijgen. Op dit moment heeft de staat nog 70 procent van het aandelenkapitaal in handen. De defini tieve overeenkomst zal naar verwachting kort na de zomer worden getekend. Mitsubishi zou samen met Volvo Car een op volger van de Volvo 400- serie willen gaan ontwikkelen. Hiermee is een bedrag van circa 3,7 miljard gulden gemoeid, waarvan Mitsu bishi een belangrijk deel voor zijn rekening wil nemen. De Japanse autofabriek is al geruime tijd op zoek naar een Europese vesti gingsplaats. Met de Nederlandse overheid is afgesproken dat Mitsubishi jaarlijks 100.000 auto's bij Volvo Car in Born zal bouwen. Daar mee wordt de produktie van de autofabriek nagenoeg verdubbeld. Perfectionisme MERCEDES 400 SE Het totale programma van de nieuwe S-klasse bestaat uit acht modellen. Allereerst is er zo als gebruikelijk de keuze uit een 'korte' en ver lengde carrosserie. Het verschil in lengte van wielbasis en de carrosserie bedraagt exact 10 centimeter. Voorts kan de klant kiezen uit vier verschillende motoren. De enige 6 cylinder heeft een inhoud van 3,2 liter en levert met vier kleppen per cylinder een maximum ver mogen van 231 pk. De 300 SE en SEL bieden als enige de mogelijkheid van een handge- schakelde vijfbak, automatische vierbak en een automaat met vijf overbrengingen. Alle andere modellen worden uitsluitend met de 4- traps automaat aangeboden. In het midden zitten twee varianten met een V8. De 400 heeft een inhoud van 4,2 liter, ter wijl de 500 met 5 liter nog wat meer ademvo- lume heeft. In de praktijk betekent dit een verschil van 40 pk. De 400 beschikt over 286 pk terwijl de grootste V8 er 326 paarden uit weet te slepen. Belangrijker is wellicht het verschil in koppel. De 4,2 levert 410 Nm bij 3900 tr/min en de 5 liter is goed voor 480 Nm bij hetzelfde toerental. Het verschil in presta ties is zeer gering. De 400 SE trekt in 7,6 se conden van 0 tot 100 en heeft een top van 245 km/u. Bij de 500 SE bedragen deze waar den respectievelijk 250 km/u en 6,7 secon den. Helemaal aan de top staat de nieuwe Mercedes 600 met een 12 cylinder kracht bron van 408 pk. Ook hier zijn de prestatiever- schillen met een trapje lager gering. De V12 zal dan ook voornamelijk vanwege zijn presti ge klanten trekken. Wat uiterlijk betreft is de nieuwe S-klasse overduidelijk een Mercedes. Typische kenmer ken als de licht hellende grille, geribbelde ach terlichten en kunststof beschermranden onderaan de deuren kennen we vooral van de 200/300-reeks. Echter vanwege zijn andere proporties zullen de twee series niet met el kaar worden verward. Aan de buitenkant vin den we al een aantal aardige nieuwtjes. Bij het achteruitrijden komen vlak boven de achter lichtunits chromen staafje omhoog. De ach terkant wordt vanaf de bestuurderszitplaats zeer overzichtelijk en ondanks zijn forse lengte is de auto goed in te parkeren. De grote kof ferklep lijkt aan een randje geopend te moeten worden. Bij Liet indrukken van de ontgrende ling wordt echter automatisch een handvat uitgeschoven. Heel handig, daar dit onder rij- omstandigheden opgeborgen kleine onderdeel niet vies zal worden. De kofferruimte zelf lijkt in eerste aanblik niet al te groot, maar is vooral hoog zodat vrijwel iedere kofferset van de verwende S-klasse- rijder er makkelijk in kan. Het openen van de motorkap is bij veel auto's ook een smerig werkje. Iedere keer weer moet de vet gewor den ontgrendeling op de tast worden gezocht. Bij de S komt na het overhalen van de hendel in het interieur een lipje naar boven. Er simpel weg aan trekken is voldoende om de zware kap uitzichzelf te laten openen. Bij de Merce des 190 en 200/300-reeks vinden we een en kele ruitewisser die een enorm oppervlak weet te bestrijken. De voorruit van de S is echter zo groot, dat één wisser het hier niet meer afkan. De portiersloten zijn hydraulisch uitgevoerd. Dit betekent dat als een deur zachtjes wordt dicht geslagen, het slot zelf de deur verder sluit. Helaas ontbreekt een dergelijke voorzie ning op de kofferklep, die zodoende nog met een ouderwets harde klap moet worden dicht gegooid. In het interieur vinden we ook een reeks van keurig gerangschikte en op de meest logische plaatsen aangebrachte technische snufjes. De achterpassagiers, die over de beenruimte van i i 'i m li v -:.. .t. r *MQui. 11 ■i s -s».. r; <S8 \v\ Si mÊÊÊÈ N v VY .SSJè* x v - i f|p: 1 lp- igÉËi LI 1 m de oude SEL kunnen beschikken, hebben in het plafond twee uitklapbare en verlichte spie geltjes. De hoofdsteunen zijn wegklapbaar. De standaard stoffen bekleding heeft voortaan een lagere pool, waardoor het interieur er lan ger als nieuw zal blijven uitzien. Het ontwerp van het dashboard komt vertrouwd over. Op de portieren en console is gebruik gemaakt van hout. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en hebben drie geheugenstanden. Een extra ver- stelmogelijkheid betreft de lengte van de zit ting, zodat iedereen kort of lang, dik of dun en met korte of lange bovenbenen een uitsteken de zit achter het stuur kan vinden. Het stuur wiel zelf kan elektrisch in hoogte en diepte worden aangepast. Elektrisch verstelbare bui tenspiegels zijn een algemeen goed gewor den. Bij de nieuwe S-klasse is ook de binnenspiegel elektrisch te bewegen, terwijl de buitenspiegels op afstand tegen de auto aan te klappen zijn. Dit kan van pas komen in smalle straatjes of bij het binnenrijden van een niet al te brede garage. Overigens worden in de reeds genoemde geheugens ook de stan den van stuur en spiegels opgenomen. De S-klasse heeft een actief koolstoffilter die kleine stofdeeltjes en pollen uit de lucht zeeft voordat deze de auto binnenkomt. Een ideale vinding voor mensen met allergieën. Het filter kan op het dashboard worden geactiveerd. Het spreekt voor zich dat in de nieuwe S za ken als vier elektrische portierruiten, zonwe rend glas, centrale vergrendeling, een airbag, gescheiden verwarming en airco, leeslampjes en een uitgebreid instrumentarium kunnen worden aangeboden. Een prima vinding is de middenarmsteun die in verschillende standen kan worden vergrendeld. Heerlijk ontspan nend zit je zo achter het stuur. Het verwar- mingssyteem kent een knopje waarop de letters "REST" staan vermeld. Hiermee kan stilstaand zonder draaiende motor gebruik worden gemaakt van de rest-warmte die nog in het motorblok aanwezig is. We mogen ook zeker niet de dubbele begla zing vergeten. Deze constructie heeft voorde len op het gebied van warmte- en geluidsisolatie en voorkomt dat ruiten kunnen aanslaan. Doordat de buitenste laag niet in het portierrubber verdwijnt wordt bovendien een bijzonder vlakke plaatsing in de carrosse rie verkregen, wat weer gunstig is voor de stroomlijn. Het rijden met de 400 SE is om meerdere re denen majestueus, vooral als zo'n evenement op Koninginnedag plaatsvindt. Natuurlijk presteert de auto bovengemiddeld, maar het grootste genot is de enorm stilte in het inte rieur. Zelfs in de hogere toerenregionen laat de V8 nauwelijks van zich horen. Maar ook wat betreft banden- en aandrijvingsgeluiden is de Mercedes een uitzondering in positieve zin. Een S-klasse-rijder zal met zijn auto vrijwel nooit heel hard een bocht doorschuiven. Wordt dat echter wel gedaan dan is aan het hele gedrag van de auto duidelijk het forse ge wicht merkbaar. Echter het overhellen in bochten, wat we bij het vorige model nog konden bemerken, is bij de nieuwe S verleden tijd. Het meubilair biedt een uitstekende on dersteuning van het lichaam, maar bij de ge noemde sportieve capriolen zou een forse lendensteun gewenst zijn. De genoemde uit rustingsdetails kunnen afhankelijk van de uit voering wel of niet in het standaardpakket zijn opgenomen. De Mercedes 400 SE kost zon der opties f.223.700, De serie start bij de 300 SE voor f.167.700,=. Het prijsverschil tussen de twee versies met de 32-kleppen V8-motor is relatief gering, zodat de 500 SE in de prijslijst staat voor f.238.050, De ab solute top daarentegen staat op een hoger plan met f.335.150,= voor de 600 SE en f.342.500, voor de SEL. De 600 wordt ech ter in een aanmerkelijk completere uitgave ge leverd. Met een zelfverzekerd gezicht stap ik achter het stuur van de auto. Allemaal schijn, bij de gedachte dat ik zo meteen in dit luxe ver voermiddel weg moet rijden slik ik toch even iets weg. Bedrijfsleider Molenaar geeft nog wat laatste aanwijzingen. Om zo comforta bel mogelijk te zitten kan de stoel iets hoger worden gezet en het stuur in de prettigste stand worden geplaatst, legt hij uit. Na de verstelbare gordel om te hebben gedaan trek ik het portier met een doffe slag dicht. Ik ben klaar voor mijn eerste proefrit in een Rover 416 GSi. Langzaam draai ik het terrein van de garage af. Het is wel even wennen, de rem trapt iets verder in dan ik gewend ben. Behoedzaam rij den houd ik mezelf voor. Soepel schakelt de auto van zijn twee naar zijn drie. Even ben ik bang dat de motor stil gaat vallen, zo geruis loos draait hij. Maar met een flinke stoot gas is die onzekerheid verleden tijd. Bij het stop licht kijk ik naast me en zie dat mijn bui tenspiegel verkeerd staat. Gelukkig zit het knopje om dit bij te stellen aan de binnenkant van de auto. Zo hoef je tenminste niet het he le raam open te draaien met als gevolg dat een hele regenhoos naar binnen slaat. Draai en is overigens toch overbodig want ook de ramen zijn automatisch te bedienen. Met één hand aan tiet stuur en één op de ver snellingspook draai ik de soepel de Nieuwe Vlissingseweg op. Door de stuurbekrachti ging kan ik de auto bijna met één vinger door de bocht rijden. Even testen of de wagen snel kan op trekken. Geen enkel probleem. Zonder moeite passeer ik de andere wegge bruikers die in mijn ogen als slakken over de weg kruipen. Schakelen naar zijn vijfde ver snelling gaat eigenlijk zonder dat ik daar bij nadenk. Als ik even later thuis uitstap meldt een hoge pieptoon dat mijn lichten nog bran den. Verbijsterd zie ik de postbode .omkijken. Zo'n jong grietje in zo'n chique auto? Het zal wel, zeker een goede baan. Mooi is hij zeker, de nieuwe Rover 416 GSi die pas sinds februari op de Nederlandse markt is. Een goede comfortabele midden klasse auto die zeer geschikt is voor de wat langere reizen. Een auto die bijna geruisloos rijdt en soepel stuurt en schakelt. De voor- stoelen zijn uitgerust met een verstelbare len- desteun die voor een betere steun in de rug zorgt. Hierdoor wordt een lange zit een stuk aangenamer. Bagageruimte is er genoeg in de ruime kofferbak. Als ik even later over de Boulevard rijd realiseer ik me dat ik het jam mer vind dat het zulk slecht weer is. Wan neer het zonnig was geweest en de terrasjes vol hadden gezeten had ik zeker de show gestolen. Maar de ingebouwde airconditio ning was op deze dag helaas overbodig. Op de snelweg trap ik hem even flink op zijn staart om te kijken hoeveel power het beestje bezit. Verbaasde gezichten draaien opzij als ik met 150 km/u voorbij stuif. Relaxed weg gezakt in mijn stoel zet ik de radio iets harder. Een helder en vol geluid klinkt uif de zes boxen. Ik wordt omringd door muziek. Heer lijk. Op het digitale uurwerk in het dashboard zie ik dat de tijd voorbij is gevlogen en dat het tijd wordt om eens terug te keren. Op het ter rein van Renton Rover uitstappend sluit ik de wagen af. Met een zacht gezoem worden alle vier de deuren vergrendeld. Na deze rij- impressie moet ik toegeven dat f 37.995,- niet duur is voor deze wagen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 21