Savage en
Bandit
9
IÉ
l
Deelname
Mitsubishi in
Volvo Car
it
0
i
l
De nieuwe Rover 416 GSi: Geruisloos en soepel
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 31
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
De S-klasse staat bij Mercedes al
vele generaties voor de absolute
top. Het gaat er bij het merk niet
om een zo groot mogelijke en duur
mogelijke auto te maken. Nee. De
S is een ware technologie-drager.
Alle nieuwe technieken die het
merk in huis heeft, zijn in deze
vaandeldrager te vinden. De
nieuwste uitgave is zojuist bij de
Nederlandse dealers gearriveerd.
We reden met de 8 cylinder 400
SE en stonden versteld van welk
extra genot een dergelijke auto
aan zijn inzittenden kan bieden.
Prestige
Hydraulisch
Él
j
8
iü
Koolstoffilter
Stilte
Michelle
Woensdag 15 mei 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
fhiiifrii
Suzuki brengt twee gelimiteerde, maar bijzon
der aantrekkelijke auto's op de markt. De klei
ne en nog steeds zeer populaire Alto kan
tijdelijk als GL Savage worden aangeschaft.
De auto wordt uitsluitend geleverd in de kleur
Red Mica Metallic. Verder krijgt deze uitgave
getint glas, een hoedenplank, rechter bui
tenspiegel, speciale striping, een zeer fanta
sievolle interieurbekleding, luxe middencon
sole, een zoemer voor vergeten verlichting,
een beschermset voor de deurdrempels, een
luxe mattenset met logo en natuurlijk een
Savage-logo' buitenop. Eventueel is voor
f.298, inclusief BTW een andere carrosse-
riekleur te bestellen. Inclusief dit pakket, wat
een waarde heeft van f.900,wordt de Su
zuki Alto GL Savage aangeboden voor
f.13.895,
De grotere Swift is er nu als 1.0 GL Bandit.
Ook hier weer een leuke combinatie van Sa-
turn Black Metallic met een moderne en op
vallende striping. Het accessoirepakket wat
aan deze auto is toegevoegd bestaat uit een
toerenteller, klokje, wieldoppenset, mattenset
met logo, een lichtzoemer, een luxe console,
een meegespoten GTi-spoiler en een
deurdrempel-beschermset. De Swift GL Ban
dit kost f.18.995,= en wordt voor f.350,ex
tra in een andere kleur uitgevoerd.
De Swift Bandit.
Volvo Car heeft met Mitsubishi en Volvo Zwe
den in principe overeenstemming bereikt over
een nieuwe opzet van de Nederlandse autofa-
briek. Het is de bedoeling dat de drie partijen
(de Nederlandse staat, Volvo Zweden en Mit
subishi) elk een belang van 33,3 procent in
Volvo Car krijgen.
Op dit moment heeft de staat nog 70 procent
van het aandelenkapitaal in handen. De defini
tieve overeenkomst zal naar verwachting kort
na de zomer worden getekend.
Mitsubishi zou samen met Volvo Car een op
volger van de Volvo 400- serie willen gaan
ontwikkelen. Hiermee is een bedrag van circa
3,7 miljard gulden gemoeid, waarvan Mitsu
bishi een belangrijk deel voor zijn rekening wil
nemen. De Japanse autofabriek is al geruime
tijd op zoek naar een Europese vesti
gingsplaats. Met de Nederlandse overheid is
afgesproken dat Mitsubishi jaarlijks 100.000
auto's bij Volvo Car in Born zal bouwen. Daar
mee wordt de produktie van de autofabriek
nagenoeg verdubbeld.
Perfectionisme
MERCEDES 400 SE
Het totale programma van de nieuwe S-klasse
bestaat uit acht modellen. Allereerst is er zo
als gebruikelijk de keuze uit een 'korte' en ver
lengde carrosserie. Het verschil in lengte van
wielbasis en de carrosserie bedraagt exact 10
centimeter. Voorts kan de klant kiezen uit vier
verschillende motoren. De enige 6 cylinder
heeft een inhoud van 3,2 liter en levert met
vier kleppen per cylinder een maximum ver
mogen van 231 pk. De 300 SE en SEL bieden
als enige de mogelijkheid van een handge-
schakelde vijfbak, automatische vierbak en
een automaat met vijf overbrengingen. Alle
andere modellen worden uitsluitend met de 4-
traps automaat aangeboden.
In het midden zitten twee varianten met een
V8. De 400 heeft een inhoud van 4,2 liter, ter
wijl de 500 met 5 liter nog wat meer ademvo-
lume heeft. In de praktijk betekent dit een
verschil van 40 pk. De 400 beschikt over 286
pk terwijl de grootste V8 er 326 paarden uit
weet te slepen. Belangrijker is wellicht het
verschil in koppel. De 4,2 levert 410 Nm bij
3900 tr/min en de 5 liter is goed voor 480 Nm
bij hetzelfde toerental. Het verschil in presta
ties is zeer gering. De 400 SE trekt in 7,6 se
conden van 0 tot 100 en heeft een top van
245 km/u. Bij de 500 SE bedragen deze waar
den respectievelijk 250 km/u en 6,7 secon
den. Helemaal aan de top staat de nieuwe
Mercedes 600 met een 12 cylinder kracht
bron van 408 pk. Ook hier zijn de prestatiever-
schillen met een trapje lager gering. De V12
zal dan ook voornamelijk vanwege zijn presti
ge klanten trekken.
Wat uiterlijk betreft is de nieuwe S-klasse
overduidelijk een Mercedes. Typische kenmer
ken als de licht hellende grille, geribbelde ach
terlichten en kunststof beschermranden
onderaan de deuren kennen we vooral van de
200/300-reeks. Echter vanwege zijn andere
proporties zullen de twee series niet met el
kaar worden verward. Aan de buitenkant vin
den we al een aantal aardige nieuwtjes. Bij het
achteruitrijden komen vlak boven de achter
lichtunits chromen staafje omhoog. De ach
terkant wordt vanaf de bestuurderszitplaats
zeer overzichtelijk en ondanks zijn forse lengte
is de auto goed in te parkeren. De grote kof
ferklep lijkt aan een randje geopend te moeten
worden. Bij Liet indrukken van de ontgrende
ling wordt echter automatisch een handvat
uitgeschoven. Heel handig, daar dit onder rij-
omstandigheden opgeborgen kleine onderdeel
niet vies zal worden.
De kofferruimte zelf lijkt in eerste aanblik niet
al te groot, maar is vooral hoog zodat vrijwel
iedere kofferset van de verwende S-klasse-
rijder er makkelijk in kan. Het openen van de
motorkap is bij veel auto's ook een smerig
werkje. Iedere keer weer moet de vet gewor
den ontgrendeling op de tast worden gezocht.
Bij de S komt na het overhalen van de hendel
in het interieur een lipje naar boven. Er simpel
weg aan trekken is voldoende om de zware
kap uitzichzelf te laten openen. Bij de Merce
des 190 en 200/300-reeks vinden we een en
kele ruitewisser die een enorm oppervlak
weet te bestrijken. De voorruit van de S is
echter zo groot, dat één wisser het hier niet
meer afkan.
De portiersloten zijn hydraulisch uitgevoerd.
Dit betekent dat als een deur zachtjes wordt
dicht geslagen, het slot zelf de deur verder
sluit. Helaas ontbreekt een dergelijke voorzie
ning op de kofferklep, die zodoende nog met
een ouderwets harde klap moet worden dicht
gegooid.
In het interieur vinden we ook een reeks van
keurig gerangschikte en op de meest logische
plaatsen aangebrachte technische snufjes. De
achterpassagiers, die over de beenruimte van
i
i 'i m
li v -:..
.t. r *MQui.
11
■i s
-s»..
r;
<S8 \v\ Si mÊÊÊÈ N v VY .SSJè*
x v - i f|p: 1 lp-
igÉËi
LI 1
m
de oude SEL kunnen beschikken, hebben in
het plafond twee uitklapbare en verlichte spie
geltjes. De hoofdsteunen zijn wegklapbaar. De
standaard stoffen bekleding heeft voortaan
een lagere pool, waardoor het interieur er lan
ger als nieuw zal blijven uitzien. Het ontwerp
van het dashboard komt vertrouwd over. Op
de portieren en console is gebruik gemaakt
van hout.
De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en
hebben drie geheugenstanden. Een extra ver-
stelmogelijkheid betreft de lengte van de zit
ting, zodat iedereen kort of lang, dik of dun en
met korte of lange bovenbenen een uitsteken
de zit achter het stuur kan vinden. Het stuur
wiel zelf kan elektrisch in hoogte en diepte
worden aangepast. Elektrisch verstelbare bui
tenspiegels zijn een algemeen goed gewor
den. Bij de nieuwe S-klasse is ook de
binnenspiegel elektrisch te bewegen, terwijl
de buitenspiegels op afstand tegen de auto
aan te klappen zijn. Dit kan van pas komen in
smalle straatjes of bij het binnenrijden van een
niet al te brede garage. Overigens worden in
de reeds genoemde geheugens ook de stan
den van stuur en spiegels opgenomen.
De S-klasse heeft een actief koolstoffilter die
kleine stofdeeltjes en pollen uit de lucht zeeft
voordat deze de auto binnenkomt. Een ideale
vinding voor mensen met allergieën. Het filter
kan op het dashboard worden geactiveerd.
Het spreekt voor zich dat in de nieuwe S za
ken als vier elektrische portierruiten, zonwe
rend glas, centrale vergrendeling, een airbag,
gescheiden verwarming en airco, leeslampjes
en een uitgebreid instrumentarium kunnen
worden aangeboden. Een prima vinding is de
middenarmsteun die in verschillende standen
kan worden vergrendeld. Heerlijk ontspan
nend zit je zo achter het stuur. Het verwar-
mingssyteem kent een knopje waarop de
letters "REST" staan vermeld. Hiermee kan
stilstaand zonder draaiende motor gebruik
worden gemaakt van de rest-warmte die nog
in het motorblok aanwezig is.
We mogen ook zeker niet de dubbele begla
zing vergeten. Deze constructie heeft voorde
len op het gebied van warmte- en
geluidsisolatie en voorkomt dat ruiten kunnen
aanslaan. Doordat de buitenste laag niet in
het portierrubber verdwijnt wordt bovendien
een bijzonder vlakke plaatsing in de carrosse
rie verkregen, wat weer gunstig is voor de
stroomlijn.
Het rijden met de 400 SE is om meerdere re
denen majestueus, vooral als zo'n evenement
op Koninginnedag plaatsvindt. Natuurlijk
presteert de auto bovengemiddeld, maar het
grootste genot is de enorm stilte in het inte
rieur. Zelfs in de hogere toerenregionen laat de
V8 nauwelijks van zich horen. Maar ook wat
betreft banden- en aandrijvingsgeluiden is de
Mercedes een uitzondering in positieve zin.
Een S-klasse-rijder zal met zijn auto vrijwel
nooit heel hard een bocht doorschuiven.
Wordt dat echter wel gedaan dan is aan het
hele gedrag van de auto duidelijk het forse ge
wicht merkbaar. Echter het overhellen in
bochten, wat we bij het vorige model nog
konden bemerken, is bij de nieuwe S verleden
tijd. Het meubilair biedt een uitstekende on
dersteuning van het lichaam, maar bij de ge
noemde sportieve capriolen zou een forse
lendensteun gewenst zijn. De genoemde uit
rustingsdetails kunnen afhankelijk van de uit
voering wel of niet in het standaardpakket zijn
opgenomen. De Mercedes 400 SE kost zon
der opties f.223.700, De serie start bij de
300 SE voor f.167.700,=. Het prijsverschil
tussen de twee versies met de 32-kleppen
V8-motor is relatief gering, zodat de 500 SE
in de prijslijst staat voor f.238.050, De ab
solute top daarentegen staat op een hoger
plan met f.335.150,= voor de 600 SE en
f.342.500, voor de SEL. De 600 wordt ech
ter in een aanmerkelijk completere uitgave ge
leverd.
Met een zelfverzekerd gezicht stap ik achter
het stuur van de auto. Allemaal schijn, bij de
gedachte dat ik zo meteen in dit luxe ver
voermiddel weg moet rijden slik ik toch even
iets weg. Bedrijfsleider Molenaar geeft nog
wat laatste aanwijzingen. Om zo comforta
bel mogelijk te zitten kan de stoel iets hoger
worden gezet en het stuur in de prettigste
stand worden geplaatst, legt hij uit. Na de
verstelbare gordel om te hebben gedaan
trek ik het portier met een doffe slag dicht.
Ik ben klaar voor mijn eerste proefrit in een
Rover 416 GSi.
Langzaam draai ik het terrein van de garage
af. Het is wel even wennen, de rem trapt iets
verder in dan ik gewend ben. Behoedzaam rij
den houd ik mezelf voor. Soepel schakelt de
auto van zijn twee naar zijn drie. Even ben ik
bang dat de motor stil gaat vallen, zo geruis
loos draait hij. Maar met een flinke stoot gas
is die onzekerheid verleden tijd. Bij het stop
licht kijk ik naast me en zie dat mijn bui
tenspiegel verkeerd staat. Gelukkig zit het
knopje om dit bij te stellen aan de binnenkant
van de auto. Zo hoef je tenminste niet het he
le raam open te draaien met als gevolg dat
een hele regenhoos naar binnen slaat. Draai
en is overigens toch overbodig want ook de
ramen zijn automatisch te bedienen.
Met één hand aan tiet stuur en één op de ver
snellingspook draai ik de soepel de Nieuwe
Vlissingseweg op. Door de stuurbekrachti
ging kan ik de auto bijna met één vinger door
de bocht rijden. Even testen of de wagen
snel kan op trekken. Geen enkel probleem.
Zonder moeite passeer ik de andere wegge
bruikers die in mijn ogen als slakken over de
weg kruipen. Schakelen naar zijn vijfde ver
snelling gaat eigenlijk zonder dat ik daar bij
nadenk. Als ik even later thuis uitstap meldt
een hoge pieptoon dat mijn lichten nog bran
den. Verbijsterd zie ik de postbode .omkijken.
Zo'n jong grietje in zo'n chique auto? Het zal
wel, zeker een goede baan.
Mooi is hij zeker, de nieuwe Rover 416 GSi
die pas sinds februari op de Nederlandse
markt is. Een goede comfortabele midden
klasse auto die zeer geschikt is voor de wat
langere reizen. Een auto die bijna geruisloos
rijdt en soepel stuurt en schakelt. De voor-
stoelen zijn uitgerust met een verstelbare len-
desteun die voor een betere steun in de rug
zorgt. Hierdoor wordt een lange zit een stuk
aangenamer. Bagageruimte is er genoeg in
de ruime kofferbak. Als ik even later over de
Boulevard rijd realiseer ik me dat ik het jam
mer vind dat het zulk slecht weer is. Wan
neer het zonnig was geweest en de terrasjes
vol hadden gezeten had ik zeker de show
gestolen. Maar de ingebouwde airconditio
ning was op deze dag helaas overbodig.
Op de snelweg trap ik hem even flink op zijn
staart om te kijken hoeveel power het beestje
bezit. Verbaasde gezichten draaien opzij als
ik met 150 km/u voorbij stuif. Relaxed weg
gezakt in mijn stoel zet ik de radio iets harder.
Een helder en vol geluid klinkt uif de zes
boxen. Ik wordt omringd door muziek. Heer
lijk. Op het digitale uurwerk in het dashboard
zie ik dat de tijd voorbij is gevlogen en dat het
tijd wordt om eens terug te keren. Op het ter
rein van Renton Rover uitstappend sluit ik de
wagen af. Met een zacht gezoem worden alle
vier de deuren vergrendeld. Na deze rij-
impressie moet ik toegeven dat f 37.995,-
niet duur is voor deze wagen.