De "Week van de Koffie" 1991 i I ZEELAND COMBINATIE WEEKBLADEN EEN IJZERSTERK TEAM wist u dat... De horeca doet mee met de koffievariaties J l Landelijke Fietsdag Vlissingen <f\o Aiuieiandeh VOOR MEER INFORMATIE BELT U: 01184-84000 Stichting Koffie informatie Bureau op de bres voor koffie Tips voor het zetten van de beste koffie De vakkennis van de koffiebranders I I l I Oostkapelle 5 deed het goed in 4e klas Orgelconcert in Nieuwe Kerk te Middelburg Gemberkoffie ijskoffie Amandelkoffie Bananenkoffie Zelf koffievariaties maken WEEK VAN DE KOFFIE Mogelijkheden DE KOFFIE I I 1 De Zeeland Combinatie wordt gevormd door De Faam en De Vlissinger voor Walcheren; De Bevelander die gelezen wordt op Noord- en Zuid-Beveland; het Zeeuwsch-Vlaams Advertentieblad voor Zeeuwsch- Vlaanderen; het nieuwsblad De Eendrachtbode voor Tholen en St.-Philipsland en de Nieuwsbode Extra, die verspreid wordt op Schouwen-Duiveland en Goeree- Overflakkee. Met een totale oplage van 166.085 exemplaren dekken de Zeeland Combinatie weekbladen de gehele provin cie Zeeland en het Zuid-Hollandse Goeree-Overflakkee. Voor de adverteerder die elke brievenbus in de Zeeuwse regio wil bereiken, is de Zeeland Combinatie het advertentiemedium bij uitstek. Wie beter dan de Zeeuwen zelf, kent de problemen van een optimale verspreiding en de leesbehoefte van de gezinnen die per regio zo sterk verschillen. De Zeeuwse lezer kan zich uitstekend vinden in het brede aanbod van deze bladen, die advertentioneel en redaktioneel ,,op hun huid" zijn geschreven. En dat kwaliteit beslist niet duur behoeft te zijn, blijkt uit de mm.-prijs. Enéén opdracht volstaat voor al deze kranten. Giet een (eet)lepel gembersi roop in een kopje of glas en voeg sterke koffie of espresso toe. Dek cle koffie af met een toefje slagroom en garneer bet geheel vervolgens met gehakte gem ber. zet sterke, gezoete koffie (bij voorbeeld met bruine basterd suiker) en laat deze minstens een upr in de koelkast afkoelen. Schep 1 of 2 bolletjes vanilleijs in een hoog glas en vul dit aan met de ijskoude koffie. Doe een toef je slagroom en een cocktailkers bovenop de-koffie en strooi er wat cacaopoeder overheen. Doe er een rietje of een lange lepel bij Giet een scheutje amandelsi roop of -likeur in een kopje of glas en voeg daar sterke koffie of espresso aan toe. Klop samen slagroom, suiker en een lepel cacaopoeder en doe een toefje van deze cacaoslagroom op de koffie. Strooi er geschaafde amandel tjes overheen en garneer het geheel met een chocolade koffieboontje. Giet een scheutje bananensi- roop of -likeur in een kopje of glas en schenk daarop sterke koffie of espresso. Schenk de dik vloei baar geklopte slagroom over de koffie en strooi er chocolade vlokken overheen. Maak het extra lekker door een beetje kokos door de slagroom te kloppen. in 1988 heeft de vereniging van Nederlandse Koffiebranders en Theepakkers de Stichting Koffie informatie Bureau opgericht met als doel iedereen te helpen die vragen heeft over het produkt koffie en activiteiten op te zetten die de kwaliteit van het uiteindelijke kopje koffie verbeteren. De Stichting geeft dus algemene, niet merkgebonden, informatie over het produkt koffie. Eigenlijk is het een beetje te vergelijken met wat andere branche organisaties zoals het zuivelbureau of het Wijn Informatie Centrum doen voor hun produkten. ook zij maken reclame voor een produkt zonder direct een merk te noemen. ledereen kan de 10 recepten die ontwikkeld zijn voor de Week van de Koffiemaken. Er zijn in totaal tien recepten samenge steld. Er zijn 4 receptenvariaties beschrevenzodat u gelijk aan de slag kunt. Door heel simpel een briefkaar tje te sturen aan de stichting Koffie informatie Bureau in Am sterdam of door even te bellen krijgt u alle 10 recepten gratis thuisgestuurd. in het nog jonge bestaan van de Stichting zijn er verschillende brochures over kof fie gemaakt, die bijna alle vragen over koffie beantwoorden en die gratis verkrijgbaar zijn. veel jongeren zoeken bijvoorbeeld koffie-informatie voor het maken van een werkstuk. Horeca ondernemers willen graag weten hoe zij de lekkerste koffie kunnen zetten. Programmamakers zijn op zoek naar gegevens over het groeiproces van de koffieplant. verder bellen heel veel Nederlanders ook gewoon omdat ze iets meer willen weten over het produkt koffie. DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 8 mei 1991 1. Gebruik verse koffie van een juiste maling en dosering. (Bijvoorbeeld geen grove maling voor een snelfilterapparaat). 2. Gebruik altijd vers water. 3. Bewaar koffie altijd afgesloten; houd koffie en koffiefilters droog en ver van indringende geuren. 4. Maak de koffiekan en het koffiefilter elke dag goed schoon. En spoel het koffiezetapparaat regelmatig met water door. 5. schenk de koffie meteen In want dan serveert u de koffie op de juiste temperatuur. 6. Bewaar grote hoeveelheden koffie nooit langer dan een half uur. Gooi kleine restjes koffie weg en laat ze niet op een warmhoudplaatje staan. Na al die lekkere koff iedranken is het natuurlijk ook leuk even iets meer te lezen over het produkt koffie. Koffie is een natuurprodukt. Door een klein beetje meer zon tijdens de groei kan de boon al anders smaken, u kunt dit vergelijken met druiven. Ook koffie is duidelijk geen produkt van de lopende band maar moet elke keer weer opnieuw bekeken en beoordeeld worden. De groene koffieboon zelf heeft geen smaak, maar wel een bepaald smaak- "karakter" en een kwaliteitspotentie een "ingebakken", mogelijke kwaliteit). De smaak en het aroma van de koffiebonen komen pas te voorschijn na het deskundig mengen mêleren) en branden van de verschillende soorten groene koffiebonen. Elke koffie die u koopt is een melange van verschillende koffiebonen, soms kunnen dit wel 12 verschillende soorten zijn. De melangeur bij de koffiebrander weet precies hoe u vindt dat het kopje koffie moet smaken en ruiken. Met de verschil lende soorten koffiebonen maakt hij elke keer weer die koffie, die u lekker vindt en kan hij zorgen dat de koffie die u koopt elke week hetzelfde smaakt en van een constante kwaliteit is. Bij het branden van de bonen gaat het er om dat de kern van de boon zo snel mogelijk heet wordt, zonder de buiten kant te verbranden. De koffieboon moet gelijkmatig bruin gebrand worden. Direct daarna moet de koffie snel ge koeld worden om nabranden te voor komen. Tijdens het brandproces gaan de suikers in de boon carameliseren. Dit zorgt voor de bruine kleur. De koffie boon welt iets en de bij het brandproces vrijkomende aroma's worden opgesla gen in kleine celletjes in de boon. Pas bij het zetten van de koffie komen de heerlijke koffle-aroma's vrij. zon 20.000 horeca-ondernemers zijn uitgenodigd om in te haken op het thema "Variatie met Koffie' Om het makkelijk te maken zijn er tien eenvoudige koffierecepten ontwikkeld waarvan de horeca-ondernemers ge bruik kunnen maken. De horeca-ondernemer kan zelf bepalen of hij een selectie maakt uit de recepten of ze allemaal serveert. Sommige horeca-ondernemers zullen hun zelf gekozen koffierecepten op hun menukaart vermelden anderen zullen het wellicht op een groot bord bij de ingang van de zaak schrijven. De recepten vragen niet meer tijd dan het bereiden van een kopje cappuccino, kortom ze zijn in een handomdraai ge maakt. Het "top"-recept is Caramelkoffie met praliné, een verrassende combinatie van koffie met fijne caramel. Gegarneerd met slagroom en gecarameliseerde nootjes. Dit recept staat afgebeeld op een zogenaamde tafelkaart. De horeca ondernemer kan zo'n tafelkaart en een poster met daarop nog vijf andere koffiedranken gratis bestellen bij de Stichting Koffie informatie Bureau. Dat betekent dat, als men van 18 t/m 26 mei ergens een poster ziet hangen met het logo van de "Week van de Koffie" of een kaart ziet staan met de Caramelkoffie, men daar naar binnen kan stappen om lekkere koffierecepten te bestellen. O de gemiddelde Nederlander op jaar basis 200 liter koffie drinkt. O dit neerkomt op bijna 4,5 kopje per persoon per dag. O er voor een pakje koffie van 250 gram maar liefst 1.700 tot 1.800 bonen moe ten worden gemalen. O in Nederland wel 30 koffiebranders bestaan. O Nederlanders echte koffie liefhebbers zijn; wij behoren direct na de Finnen, Zweden, Denen en Noren, tot de vijf grootste koffiedrinkers in de wereld. Adresgegevens Stichting Koffie informatie Bureau Postbus 90445 1006 BK Amsterdam telefoon 020 - 6171752 Van 18 tot en met 26 mei, wordt voor het eerst in Nederland de "Week van de Koffie" georganiseerd. De "Week van de Koffie" zal een regelmatig terugkerend evenement worden. Dit jaar is het thema van de week: "Variatie met Koffie". Het doel van de week is het promoten van een goed en lekker kopje koffie. "Koffie heeft toch geen promotie meer nodig" zult u zeggen, "ledereen drinkt toch al koffie' Natuurlijk is het zo dat bijna iedereen dagelijks geniet van een geurig kopje koffie. Maar voor de meeste mensen is koffie gewoon koffie, een lekkere, warme drank in een kopje. Dat er veel meer kan met koffie, weten eigenlijk maar weinig mensen. Daarom is 'Variatie met Koffie" gekozen als thema voor de Week van de Koffie Met eenvoudige ingrediënten kan iedereen in een handomdraai allerlei spannende en uitdagende koffierecep ten serveren. Door op deze manier te variëren met koffie, worden de verschil lende mogelijkheden van koffie duide lijk. Dat betekent natuurlijk niet dat u niet meer zou mogen genieten van een "gewoon" kopje koffie. Absoluut niet. Maar door eens wat anders te doen met koffie wil de Stichting Koffie informatie Bureau een aanzet geven tot nieuwe wijzen van koffiedrinken, naast het vertrouwde kopje koffie. Het leuke is dat de koffierecepten door iedereen en overal te maken zijn. in de koffieshop om de hoek, in het restaurant op de markt, maar ook thuis als extra verrassing voor bezoek of in de bedrijfs kantine op het werk. Tijdens de "Week van de Koffie zal men in heel Nederland op verschillende plaatsen de koffievariaties kunnen gaan drinken. Al heel wat horeca-onderne mers hebben aangegeven heel graag mee te willen doen met de campagne. Met een beetje geluk zit u met Pinksteren lekker in het zonnetje te genieten van een caramelkoffie of misschien wel een Gemberkoffie of misschien toch maar een Bananenkoffie? Maar men is natuurlijk niet afhankelijk van de horeca-ondernemer om een apar te koffie te kunnen drinken. Men kan ook zelf in het bezit komen van de tien koffievariaties die speciaal voor de "Week van de Koffie" ontwikkeld zijn. Ook zal in de reclame op de radio een aantal keer aandacht besteed worden aan de "Week van de Koffie" en zullen koffierecepten gegeven worden. .V In nieuw tenue van sponsor Sturm Dekker, Bouwma terialen en Sloopwerken uit Oostkapelle, heeft Oostka pelle 5 een prima prestatie geleverd met een derde plaats in de vierde klas E van de afdeling Zeeland. Op de foto staat het elftal met de nieuwe kleding, staand v.l.n.r.: Edo Oorbeek - Hans Maljaars - Dirk v/d Hoven - Anton Kodde - Marcel Richard - Gijs Baan - Pe ter Zwemer - Cees Vos (aanvoerder) - Peter v. Hekken - Jaap Sturm (sponsor). Zittend v.l.n.r.: Paul Suyk - Gerard Jobse - Henk Smit - Peter Brouwer - Pim Jobse - Rutger Wondergem - Aard Rotte - Ad Murre. De ANWB organiseert zaterdag 11 mei in samenwerking met de Tros en de VVV's de 18e Lande lijke Fietsdag. In Vlissingen kan worden gestart voor een route van 37 km waar van de opbrengst ten goede komt aan de stichting Najjar Fonds voor de bestrijding van najjar, een zeldzame leverziekte die voorkomt bij jonge kinderen en waar nog veel onderzoek voor nodig is. In de Nieuwe Kerk van Middel burg wordt dinsdag 21 mei om 20 uur een orgelconcert gegeven door Klaas J. Mulder uit Kampen. Op het programma staan werken van J.S. Bach, W.A. Mozart, W. Walond, J. Rheinberger, F. Men delssohn, B. Tours, E. Gigout, Ch. M. Widor en eigen werk. Het concert is het eerste in een serie van elf waarbij prominente orga nisten het orgel in deze eeuwen oude Abdijkerk bespelen. een lijn hoort recht getrokken, een punt hoort stipt gezet. voor den boer drukkers is dat geen probleem. middelburg 01180-81000

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 14