Triomfantelijke Ypsilon
Productie niet voorzien
Toyota Previa nu
ook met vijfbak
FIAT Tl PO 2.0 16V
Rij-impressie
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 29
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Populaire auto's in de middenklas
se kennen vrijwel 'allemaal een
sportieve telg. Denk maar eens
aan de VW Golf GTi, de Ford
Escort XR3i, Kadett GSi, Renault
19 16V en Peugeot 309 GTi. Dit
sportieve segment wordt nu uitge
breid met een 2 liter
16-kleppenvariant van de Fiat Ti-
po. Het is overigens al de tweede
Tipo 16-klepper, echter de in okto
ber 1989 geïntroduceerde 1.8
16V werd nooit in ons land ver
kocht. Reden: de 1.8 was niet met
katalysator beschikbaar. De nieu
we en snellere 2 liter zal overigens
op alle markten alleen volgens
US'83-norm worden aangeboden.
Profiel
Scheurneuzen
Sedici
DAIHATSU FX-228
Cuore en Leeza
Kleurentelevisie
Woensdag 17 april 1991
DE FAAM - DE VLISSINGER
The Young Professional
m
De Toyota Previa, aantrekkelijk goedkoper.
De opvallend gelijnde Toyota Previa "ruimte
auto" werd tot nog toe alleen geleverd in een
zeer luxueuze uitvoering met een automati
sche versnellingsbak. Het leveringsprogram
ma is nu uitgebreid met een handgeschakelde
versie, die bovendien wat uitrusting betreft op
enige punten afwijkt. Technisch zijn beide va
rianten gelijk, dat wil zeggen een 2.4 liter in
jectiemotor die onder de vloer is gemonteerd
en de achterwielen aandrijft.
De handgeschakelde versie heeft op de twee
de zitrij een neerklapbare bank, in plaats van
de zogenaamde captain-seats. Hierdoor kan
met deze versie 1 persoon extra worden mee
genomen. De lichtmetalen wielen zijn vervan
gen door stalen exemplaren met keurige
wieldoppen. De auto is wel voorzien van ra
diovoorbereiding met 6 speakers en een an
tenne, centrale vergrendeling en luxe velours
bekleding. De Previa 5-speed is in beperkte
aantallen leverbaar in de kleuren diep rood
metallic, zilvergrijs metallic en donkerblauw
metallic. Tegen meerprijs kan de auto worden
voorzien van een dakspoiler, ABS, twee zon
nedaken en airconditioning. De bestaande au
tomaat kost f.70.720, De versie met
handbak is met f.59.970,= aantrekkelijk
goedkoper en zal de populariteit van dit model
aanzienlijk doen toenemen.
De in 1988 geïntroduceerde Tipo is voor Fiat
een belangrijk model. Eind vorig jaar liep im
mers al het miljoenste exemplaar van de band.
De nieuwe 16-klepper valt in de markt van
snelle middenklassers, waarvan er in Europa
jaarlijks zo'n 155.000 over de toonbank gaan.
Naast de genoemde Europese tegenstrevers
zal de Fiat ook auto's als de Honda Civic 1.6i
en de Mazda 323 GTi tegen het lijf lopen.
Het rijdersprofiel is op z'n minst opvallend.
Het gaat in deze klasse voor meer dan 50 om
ongetrouwde mannen met een gemiddelde
leeftijd van 35 jaar. Het zijn over het algemeen
managers en jonge professionals die staan
aan het begin van hun carrière. Ze zijn dyna
misch en sociaal actief.
Fiat biedt voor deze groep de Tipo 2.0 Sedici
Valvole, zoals op de achterklep wordt vermeld.
Voorin ligt de uit de Lancia Thema bekende 2
liter 16-kleppenmotor met een vermogen van
148 pk. De krachtbron is bij een wagenge
wicht van 1180 kg goed voor een top van 207
km u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,4
seconden. De krachtbron is zoals we inmid
dels gewend zijn voorzien van twee balansas
sen voor een trillingsarme loop. Het
geluidsniveau blijft dan ook zeer binnen de
perken, zelfs bij hoge toerentallen. Voorlopig
kennen we de Tipo alleen als vijfdeurs, terwijl
een driedeurs-reeks in voorbereiding lijkt te
zijn. De 16V is uiterlijk herkenbaar aan de ge
wijzigde grille, de lichtmetalen velgen, mee-
gespoten buitenspiegels en van kleur
Lancia-importeur Lanim brengt als tijdelijke
uitgave de Ypsilon Trofeo op de markt. Voor
het eerst organiseert Lanim dit jaar de "Trofeo
Lancia", een amateur golftoernooi, die via zes
voorronden op diverse banen in ons land wor
den gespeeld. De nationale finale wordt ge
houden op de Kennemer Golf Country Club.
De Ypsilon Tropheo heeft de bekende 1,1 liter
Fire injectiemotor gekoppeld aan een geregel
de katalysator. De Tropheo heeft een leuke,
complete uitrusting met uitzetbare achterrui
ten, wisser en sproeier op de achterklep, rol-
gordels voor en achter, hoogteverstelling op
de gordels voor, afsluitbare tankdop en van
binnenuit verstelbare koplampen. De achter
bank is uiteraard neerklapbaar, zodat alle
golfspullen makkelijk kunnen worden meege
nomen. De auto is uiterlijk herkenbaar aan de
beschaafde striping onder de zijramen. Er zijn
verschillende kleuren mogelijk en dat voor een
sympathieke prijs van f.17.450,
v."'
De tijdelijke Lancia.
De makkelijk toegankelijke Tipo 16V.
gewijzigde achterlichten. De bumpers zijn
zwart en voorzien van een rode bies, die ook
over de zijskirts is doorgetrokken. We kunnen
het geheel als 'beschaafd sportief' bestempe
len. Het enige wat ook bij deze Tipo ontbreekt
zijn de stootstrips op de flanken.
Het interieur wijkt op een belangrijk aantal
punten af. De 16V heeft een analoog dash
board met naast de gebruikelijke snelheidsme
ter en toerenteller een olietemperatuurmeter,
oliedrukmeter en motortemperatuurmeter.
Ook het klokje is analoog uitgevoerd. Speci
fiek voor deze uitvoering is het met leer bekle
de Momo-stuurwiel, wat uiteraard in hoogte
verstelbaar is. Stuurbekrachtiging is op deze
versie standaard en doet gelukkig bij hogere
snelheden nauwelijks merkbaar mee. De auto
is zodoende zeer direct een bocht om te zet
ten. De uitrusting van de 16V is verder com
pleet met getint glas, centrale vergrendeling
met afstandsbediening, elektrische voorpor-
tierruiten, elektrisch verstelbare spiegels met
verwarming en een in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel. Het meubilair kenmerkt zich
door een specifieke stoffen bekleding van grijs
met rode lijnen. De stoelen geven echter meer
steun dan de uit andere versies bekende ze
tels. Onder vrijwel alle normale gebruiks-
omstandigheden biedt de Tipo meer dan vol
doende comfort. Voor de echte scheurneuzen
onder ons echter kan de Tipo 16V worden uit
gerust met twee Recaro-stoelen, die bij de
meest sportieve capriolen een uitstekende
steun bieden.
Aan het onderstel werd weinig veranderd. De
enige belangrijke wijziging betreft de zwaar
dere veren, die de auto wat minder doen over
hellen. Standaard worden in ons land de
lichtmetalen wielen voorzien van laagprofiel-
banden 195 50R15V. Bij goede prestaties
horen uitstekende remmen. Voor vinden we
extra dikke en grote geventileerde schijven,
terwijl achter voor enkelvoudige exemplaren
werd gekozen. Bovendien worden op de Tipo
16V grotere remcylinders toegepast. Helaas is
ABS alleen tegen meerprijs leverbaar. De Tipo
heeft een opvallende, geheel eigen vormge
ving. Belangrijke eigenschappen, ook van de
16V zijn het bijzonder ruime interieur en de
makkelijke toegankelijkheid vanwege de vier
portieren. De Tipo 16V is bij uitstek een auto
voor de sportieve automobilist die toch de no
dige flexibiliteit wat betreft gebruiksmogelijk
heden van zijn vervoermiddel eist. De Fiat
Tipo 2.0 Sedici Valvole zal vanaf eind mei, be
gin juni definitief in ons land te koop zijn. De
exacte prijs is nog niet bekend, maar zal tus
sen de f.44.000,= en f.45.000, komen te
liggen. De auto is behoorlijk compleet, maar
mist duidelijk ABS in de standaarduitrusting,
waardoor hij wat prijs betreft net onder de
Duitse concurrentie zit, maar zich met name
bij de Franse en Japanse tegenstrevers uit de
markt prijst.
Zowel op de Autosalon van Genève als op Ca-
brio '91 in het Autotron was de Daihatsu
FX-228 te zien. Het is een vrolijk cabrioletje
op basis van de Cuore. Het kleine ding ziet er
zo aantrekkelijk uit, dat je je afvraagt waarom
er geen productie zal volgen. Buiten zijn vrolij
ke uiterlijk en felle gele kleur, heeft de FX-228
veel leuke details. We kregen de gelegenheid
heel kort even met dit unieke exemplaar te rij
den.
Van de Daihatsu FX-228 is er slechts één auto
op de hele wereld. Geen wonder dat zowel fa
briek als importeur er heel voorzichtig mee
zijn. Gelukkig waren we nog net op tijd alvo
rens het felgele tweezits roadstertje weer in
zijn houten krat richting rijzende zon werd ver
scheept.
Op de Europese markt is de Cuore de kleinste
auto van Daihatsu. In Japan is echter ook een
grappig coupétje op basis van die Cuore be
kend. De Daihatsu Leeza heeft dezelfde tech
niek, maar kent een wielbasis die 14
centimeter korter is. Toch zijn beide modellen
ongeveer even lang, vanwege de grotere voor
overhang bij de Leeza.
Met gebruikmaking van zoveel mogelijk stan
daard onderdelen kwam de fabriek tot de
FX-228. Het front vertoont duidelijke Cuore
en Leeza-trekjes, terwijl ook de portieren on
gewijzigd werden overgenomen. De verbre
ding middenop is een ontwerptrucje om de
auto toch een ander aanzien te geven. Door
deze wat bollere vormen en de leuke
vijfspaaksvelgen met een in carrosseriekleur
gespoten middendop, komt de FX-228 veel
groter over dan hij in werkelijkheid is. De auto
kent één grote neerdraaibare ruit in de portie
ren, die extra wordt ondersteund door een
stijltje ter hoogte van de voorruit. Vrijwel de
hele carrosserie is in één kleur gespoten,
waarbij haast vanzelf voor de nieuwe mode
kleur geel gekozen werd. Alhoewel de auto
overkomt als een roadster zonder softtop,
kent de FX-228 een bijzonder originele op-
bergmogelijkheid. Direct achter de stoelen zit
een grote klep die achter in een spoiler over
loopt. Door deze te verwijderen, komt de kap
constructie vrij. Wordt de softtop opgezet,
dan is deze afdekkap overbodig. Voor ons wis
selvallige weer zou wellicht een andere
constructie aardiger zijn.
Het vrolijke karakter van de FX-228 zet zich in
het interieur voort. De stoelen zijn met geel en
zwart leer bekleed. In de hoofdsteunen zitten
twee speakers. Het dashboard heeft weinig
opwindend nieuws te melden. In de console is
een uitgebreide stereo-installatie opgenomen,
terwijl deze kleine Daihatsu ook over een uit
klapbaar kleuren-T.V.-tje beschikt. Handig om
je in de file van het laatste nieuws op de
hoogte te laten stellen. Voorin ligt de 3 cylin
der 659 cc krachtbron die in Japan ook in de
Cuore en Leeza te vinden is. Het motortje le
vert een heel behoorlijk vermogen van 50 pk,
waarmee een top van zo'n 130 km u moge
lijk moet zijn.
Ondanks zijn geringe afmetingen (3,30 meter
bij 1,40 meter) biedt de FX-228 voor twee
personen behoorlijk wat ruimte. Het enige
prototype is overigens voorzien van een recht
se besturing. Een ritje van enkele kilometers
maakte direct duidelijk dat het autootje gerust
productierijp genoemd mag worden. Van
overdreven torsie is absoluut geen sprake, zo
dat het kleine ding zonder veel problemen
door de verschillende nationale typegoedkeu
ringen zal komen. Laten we hopen dat dankzij
de enorm positieve reacties op de FX-228
Daihatsu zal besluiten dit grappige cabrioletje
te gaan produceren.
De kleine grappige Jap.