Triomfantelijke Ypsilon Productie niet voorzien Toyota Previa nu ook met vijfbak FIAT Tl PO 2.0 16V Rij-impressie PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 29 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Populaire auto's in de middenklas se kennen vrijwel 'allemaal een sportieve telg. Denk maar eens aan de VW Golf GTi, de Ford Escort XR3i, Kadett GSi, Renault 19 16V en Peugeot 309 GTi. Dit sportieve segment wordt nu uitge breid met een 2 liter 16-kleppenvariant van de Fiat Ti- po. Het is overigens al de tweede Tipo 16-klepper, echter de in okto ber 1989 geïntroduceerde 1.8 16V werd nooit in ons land ver kocht. Reden: de 1.8 was niet met katalysator beschikbaar. De nieu we en snellere 2 liter zal overigens op alle markten alleen volgens US'83-norm worden aangeboden. Profiel Scheurneuzen Sedici DAIHATSU FX-228 Cuore en Leeza Kleurentelevisie Woensdag 17 april 1991 DE FAAM - DE VLISSINGER The Young Professional m De Toyota Previa, aantrekkelijk goedkoper. De opvallend gelijnde Toyota Previa "ruimte auto" werd tot nog toe alleen geleverd in een zeer luxueuze uitvoering met een automati sche versnellingsbak. Het leveringsprogram ma is nu uitgebreid met een handgeschakelde versie, die bovendien wat uitrusting betreft op enige punten afwijkt. Technisch zijn beide va rianten gelijk, dat wil zeggen een 2.4 liter in jectiemotor die onder de vloer is gemonteerd en de achterwielen aandrijft. De handgeschakelde versie heeft op de twee de zitrij een neerklapbare bank, in plaats van de zogenaamde captain-seats. Hierdoor kan met deze versie 1 persoon extra worden mee genomen. De lichtmetalen wielen zijn vervan gen door stalen exemplaren met keurige wieldoppen. De auto is wel voorzien van ra diovoorbereiding met 6 speakers en een an tenne, centrale vergrendeling en luxe velours bekleding. De Previa 5-speed is in beperkte aantallen leverbaar in de kleuren diep rood metallic, zilvergrijs metallic en donkerblauw metallic. Tegen meerprijs kan de auto worden voorzien van een dakspoiler, ABS, twee zon nedaken en airconditioning. De bestaande au tomaat kost f.70.720, De versie met handbak is met f.59.970,= aantrekkelijk goedkoper en zal de populariteit van dit model aanzienlijk doen toenemen. De in 1988 geïntroduceerde Tipo is voor Fiat een belangrijk model. Eind vorig jaar liep im mers al het miljoenste exemplaar van de band. De nieuwe 16-klepper valt in de markt van snelle middenklassers, waarvan er in Europa jaarlijks zo'n 155.000 over de toonbank gaan. Naast de genoemde Europese tegenstrevers zal de Fiat ook auto's als de Honda Civic 1.6i en de Mazda 323 GTi tegen het lijf lopen. Het rijdersprofiel is op z'n minst opvallend. Het gaat in deze klasse voor meer dan 50 om ongetrouwde mannen met een gemiddelde leeftijd van 35 jaar. Het zijn over het algemeen managers en jonge professionals die staan aan het begin van hun carrière. Ze zijn dyna misch en sociaal actief. Fiat biedt voor deze groep de Tipo 2.0 Sedici Valvole, zoals op de achterklep wordt vermeld. Voorin ligt de uit de Lancia Thema bekende 2 liter 16-kleppenmotor met een vermogen van 148 pk. De krachtbron is bij een wagenge wicht van 1180 kg goed voor een top van 207 km u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,4 seconden. De krachtbron is zoals we inmid dels gewend zijn voorzien van twee balansas sen voor een trillingsarme loop. Het geluidsniveau blijft dan ook zeer binnen de perken, zelfs bij hoge toerentallen. Voorlopig kennen we de Tipo alleen als vijfdeurs, terwijl een driedeurs-reeks in voorbereiding lijkt te zijn. De 16V is uiterlijk herkenbaar aan de ge wijzigde grille, de lichtmetalen velgen, mee- gespoten buitenspiegels en van kleur Lancia-importeur Lanim brengt als tijdelijke uitgave de Ypsilon Trofeo op de markt. Voor het eerst organiseert Lanim dit jaar de "Trofeo Lancia", een amateur golftoernooi, die via zes voorronden op diverse banen in ons land wor den gespeeld. De nationale finale wordt ge houden op de Kennemer Golf Country Club. De Ypsilon Tropheo heeft de bekende 1,1 liter Fire injectiemotor gekoppeld aan een geregel de katalysator. De Tropheo heeft een leuke, complete uitrusting met uitzetbare achterrui ten, wisser en sproeier op de achterklep, rol- gordels voor en achter, hoogteverstelling op de gordels voor, afsluitbare tankdop en van binnenuit verstelbare koplampen. De achter bank is uiteraard neerklapbaar, zodat alle golfspullen makkelijk kunnen worden meege nomen. De auto is uiterlijk herkenbaar aan de beschaafde striping onder de zijramen. Er zijn verschillende kleuren mogelijk en dat voor een sympathieke prijs van f.17.450, v."' De tijdelijke Lancia. De makkelijk toegankelijke Tipo 16V. gewijzigde achterlichten. De bumpers zijn zwart en voorzien van een rode bies, die ook over de zijskirts is doorgetrokken. We kunnen het geheel als 'beschaafd sportief' bestempe len. Het enige wat ook bij deze Tipo ontbreekt zijn de stootstrips op de flanken. Het interieur wijkt op een belangrijk aantal punten af. De 16V heeft een analoog dash board met naast de gebruikelijke snelheidsme ter en toerenteller een olietemperatuurmeter, oliedrukmeter en motortemperatuurmeter. Ook het klokje is analoog uitgevoerd. Speci fiek voor deze uitvoering is het met leer bekle de Momo-stuurwiel, wat uiteraard in hoogte verstelbaar is. Stuurbekrachtiging is op deze versie standaard en doet gelukkig bij hogere snelheden nauwelijks merkbaar mee. De auto is zodoende zeer direct een bocht om te zet ten. De uitrusting van de 16V is verder com pleet met getint glas, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische voorpor- tierruiten, elektrisch verstelbare spiegels met verwarming en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Het meubilair kenmerkt zich door een specifieke stoffen bekleding van grijs met rode lijnen. De stoelen geven echter meer steun dan de uit andere versies bekende ze tels. Onder vrijwel alle normale gebruiks- omstandigheden biedt de Tipo meer dan vol doende comfort. Voor de echte scheurneuzen onder ons echter kan de Tipo 16V worden uit gerust met twee Recaro-stoelen, die bij de meest sportieve capriolen een uitstekende steun bieden. Aan het onderstel werd weinig veranderd. De enige belangrijke wijziging betreft de zwaar dere veren, die de auto wat minder doen over hellen. Standaard worden in ons land de lichtmetalen wielen voorzien van laagprofiel- banden 195 50R15V. Bij goede prestaties horen uitstekende remmen. Voor vinden we extra dikke en grote geventileerde schijven, terwijl achter voor enkelvoudige exemplaren werd gekozen. Bovendien worden op de Tipo 16V grotere remcylinders toegepast. Helaas is ABS alleen tegen meerprijs leverbaar. De Tipo heeft een opvallende, geheel eigen vormge ving. Belangrijke eigenschappen, ook van de 16V zijn het bijzonder ruime interieur en de makkelijke toegankelijkheid vanwege de vier portieren. De Tipo 16V is bij uitstek een auto voor de sportieve automobilist die toch de no dige flexibiliteit wat betreft gebruiksmogelijk heden van zijn vervoermiddel eist. De Fiat Tipo 2.0 Sedici Valvole zal vanaf eind mei, be gin juni definitief in ons land te koop zijn. De exacte prijs is nog niet bekend, maar zal tus sen de f.44.000,= en f.45.000, komen te liggen. De auto is behoorlijk compleet, maar mist duidelijk ABS in de standaarduitrusting, waardoor hij wat prijs betreft net onder de Duitse concurrentie zit, maar zich met name bij de Franse en Japanse tegenstrevers uit de markt prijst. Zowel op de Autosalon van Genève als op Ca- brio '91 in het Autotron was de Daihatsu FX-228 te zien. Het is een vrolijk cabrioletje op basis van de Cuore. Het kleine ding ziet er zo aantrekkelijk uit, dat je je afvraagt waarom er geen productie zal volgen. Buiten zijn vrolij ke uiterlijk en felle gele kleur, heeft de FX-228 veel leuke details. We kregen de gelegenheid heel kort even met dit unieke exemplaar te rij den. Van de Daihatsu FX-228 is er slechts één auto op de hele wereld. Geen wonder dat zowel fa briek als importeur er heel voorzichtig mee zijn. Gelukkig waren we nog net op tijd alvo rens het felgele tweezits roadstertje weer in zijn houten krat richting rijzende zon werd ver scheept. Op de Europese markt is de Cuore de kleinste auto van Daihatsu. In Japan is echter ook een grappig coupétje op basis van die Cuore be kend. De Daihatsu Leeza heeft dezelfde tech niek, maar kent een wielbasis die 14 centimeter korter is. Toch zijn beide modellen ongeveer even lang, vanwege de grotere voor overhang bij de Leeza. Met gebruikmaking van zoveel mogelijk stan daard onderdelen kwam de fabriek tot de FX-228. Het front vertoont duidelijke Cuore en Leeza-trekjes, terwijl ook de portieren on gewijzigd werden overgenomen. De verbre ding middenop is een ontwerptrucje om de auto toch een ander aanzien te geven. Door deze wat bollere vormen en de leuke vijfspaaksvelgen met een in carrosseriekleur gespoten middendop, komt de FX-228 veel groter over dan hij in werkelijkheid is. De auto kent één grote neerdraaibare ruit in de portie ren, die extra wordt ondersteund door een stijltje ter hoogte van de voorruit. Vrijwel de hele carrosserie is in één kleur gespoten, waarbij haast vanzelf voor de nieuwe mode kleur geel gekozen werd. Alhoewel de auto overkomt als een roadster zonder softtop, kent de FX-228 een bijzonder originele op- bergmogelijkheid. Direct achter de stoelen zit een grote klep die achter in een spoiler over loopt. Door deze te verwijderen, komt de kap constructie vrij. Wordt de softtop opgezet, dan is deze afdekkap overbodig. Voor ons wis selvallige weer zou wellicht een andere constructie aardiger zijn. Het vrolijke karakter van de FX-228 zet zich in het interieur voort. De stoelen zijn met geel en zwart leer bekleed. In de hoofdsteunen zitten twee speakers. Het dashboard heeft weinig opwindend nieuws te melden. In de console is een uitgebreide stereo-installatie opgenomen, terwijl deze kleine Daihatsu ook over een uit klapbaar kleuren-T.V.-tje beschikt. Handig om je in de file van het laatste nieuws op de hoogte te laten stellen. Voorin ligt de 3 cylin der 659 cc krachtbron die in Japan ook in de Cuore en Leeza te vinden is. Het motortje le vert een heel behoorlijk vermogen van 50 pk, waarmee een top van zo'n 130 km u moge lijk moet zijn. Ondanks zijn geringe afmetingen (3,30 meter bij 1,40 meter) biedt de FX-228 voor twee personen behoorlijk wat ruimte. Het enige prototype is overigens voorzien van een recht se besturing. Een ritje van enkele kilometers maakte direct duidelijk dat het autootje gerust productierijp genoemd mag worden. Van overdreven torsie is absoluut geen sprake, zo dat het kleine ding zonder veel problemen door de verschillende nationale typegoedkeu ringen zal komen. Laten we hopen dat dankzij de enorm positieve reacties op de FX-228 Daihatsu zal besluiten dit grappige cabrioletje te gaan produceren. De kleine grappige Jap.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 19