iV* Uniek concept komt tot zijn recht Aardige aanvulling op assortiment open-auto's Back to the Audi Cabriolet nu werkelijkheid future Nu ook Peugeot 309 Plus VROUW EN AUTO PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV. J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 28 Renault Espace V6 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Kunststof Pioneer Prijzen Toyota Ce/ica cabriolet Niveauregeling Chroom Sportief Caroline DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 3 april 1991 Peugeot zai na het succes van de 205 Plus ook de 309 in een vergelijkbare promotionele uitgave op de markt brengen. De 309 Plus is gebaseerd op de XL/GL Profil en XLD/GLD. De benzine- uitgaves hebben een 1360 cc motor met monopoint injectie, terwijl de diesels de betrouwbare 1.9 liter ruwoliestoker in het vooronder hebben. De 309 Plus is uitgerust met een toerenteller, regelbare dashboardverlichting, interval op de ruitewissers, wisser/sproeier achter, verstelba re lendensteunen, in twee delen neerklapbare achterbank, siertrips op de bumpers en een plafondconsole. De diesels krijgen bovendien wielplaten en een achterspoiler. De 309 Plus is er vanaf f.25.275, als 3-deurs benzine. Het duurste model is de vijfdeurs diesel voor f.30.445,=. Het Plus-pakket kost de klant een meerprijs van f.280, tegen een totale waar de van f.2.280,=. Naast de al zeer complete uitrusting van de 309 Plus, kan dit model nog van enkele opties worden voorzien, waarvoor uiteraard een meerprijs geldt. Het betreft hier getint glas, een glazen schuifdak en een combinatie van centrale portiervergrendeling en elektrisch be diende zijruiten. Er kan worden gediscussieerd welke auto's tot het zogenaamde APV-segment behoren. Het is in ieder geval duidelijk dat Renault in 1984 met de Espace een voorbeeld stelde. In 1985 bereikte deze slim gebouwde ruimte auto een Europees marktaandeel van 50%, terwij! in 1990 75% van alle Europese APV- kopers voor een Espace kozen. Naar verwach ting zal de APV-markt in 1995 uitgroeien tot een jaarlijks volume van 600.000 eenheden in heel Europa, waarvan Renault zo'n 15 tot 20 procent tot haar rekening hoopt te nemen. We reden met de sterk vernieuwde Espace met V6- motor. Het door Renault verwachte marktaandeel moet worden behaald met een dagproductie van 280 tot 300 auto's. De meeste exempla ren komen uit de Matra-fabriek in Romorantin, terwijl ook Alpine in Dieppe iedere dag goed is voor een veertigtal Espaces. De Renault Espace zit in het zogenaamde 'haute de gamme', de bovenkant van de markt. De gemiddelde leeftijd van de automo bilist in dit segment bedraagt 47 jaar, terwijl slechts 10% van het vrouwelijke geslacht is. De cijfers bij de Espace liggen heel anders, de gemiddelde Espace-rijder is 40 jaar oud, ter wijl het vrouwelijke aandeel maar liefst 25 procent bedraagt. De nieuwe Espace bestaat net als voorheen uit een stalen frame wat thermisch is verzinkt. In totaal blijft er 28 kg zink na onderdompeling op de Espace achter. Het frame is voor het nieuwe model op details aangepast om plaats te bieden aan de V6. Ook zijn de stijlen gewijzigd voor een betere stijfheid. De carrosserie is volledig uit kunststof panelen opgebouwd die worden verlijmd. De auto werd in z'n geheel boller, terwijl vooral de verder naar voren geplaatste buitenspiegels keurig in het ontwerp zijn op genomen. Het zicht is door deze wijziging dui delijk verbeterd. De nieuwe Espace is met en lengte van 4,43 meter en breedte van 1,80 meter even groot als zijn voorganger. De meeste veranderingen betreffen verder een forse reeks details. Zo hebben de ruitewissers ingebouwde sproeiers, terwijl de achterwisser een groter vlak bestrijkt. De auto heeft dubbe le koplampen. De indeling van het interieur bleef identiek. Nog steeds kunnen er in de Espace zeven stoelen worden geplaatst, waarvan de achterste vijf afzonderlijk te ver wijderen zijn. De voorste exemplaren zijn om hun as draaibaar. Nieuw is echter dat de rug leuningen van alle zetels tot een slaapstand verstelbaar zijn. Een handige vinding is de verplaatsbaarheid naar voor en achter van de vijf achterstoelen. Het interieur biedt daardoor nog meer ge bruiksmogelijkheden. De gordels voorin zijn in hoogte verstelbaar. Iedere achterstoel be schikt over zijn eigen driepuntsgordel, behalve de middelste die van een heup-exemplaar voorzien is. Het dashboard biedt een vertrouwde aanblik, terwijl ieder onderdeel opnieuw gestyleerd is. Belangrijk is het nieuwe verwarmings- en ven genomen van de 25, de spoorbreedte nam toe, wat weer de stabiliteit ten goede komt. Verder wat achter de keuze geboden uit een convéntionele oplossing met schokbrekers en schroefveren, terwijl tegen meerprijs een ni veauregeling wordt aangeboden. Ongeacht de belading blijft de auto achter vlak boven de weg, en dat is weer gunstig voor de stroomlijn en het brandstofverbruik. Een grotere brandstoftank van 77 liter verzekert de Espace-rijder van een forse actieradius. De auto zal aanvankelijk worden geleverd als complete RT en de vol extra's gestopte RXE. Het basis RN-model staat pas vanaf het einde van het jaar op het programma. Dan zullen ook enkele versies met een automatische ver snellingsbak worden geleverd. Naast het uit gebreide programma voorwielaandrijvers, blijft de Espace leverbaar als permanent vier wielaangedreven Quadra. De vierwielaandrij- ving is alleen beschikbaar in combinatie met de 2.2 liter 4 cylinder motor. Standaard krijgt de Quadra ABS. tilatiesysteem met een drie keer zo grote ca paciteit. De achterpassagiers worden ook van aangenaam warme lucht voorzien. Het kastje rechts boven het dashboard is verdwenen, maar alle deuren zijn nu van forse portierbak- ken voorzien. De nieuwe Espace biedt een keuze uit verschillende als optie verkrijgbare audio-systemen. De Radio-Renault van 4x20 watt die in nauwe samenwerking met Philips werd ontwikkeld, heeft plaatsgemaakt voor een Pioneer-installatie van 4 x 25 Watt. De bediening aan het stuur is gehandhaafd. Overi gens blijft de 4 x 6 Watt van Philips onveran derd leverbaar. Het motorenprogramma is uitgebreid met een 2.8 liter V6 uit de Renault 25, naast de reeds bestaande 2.2 liter injectie van 110 pk en de 88 pk leverende 2.1 liter turbodiesel. De V6 le vert een vermogen van 153 pk en doet opval lend rustig zijn werk. Eigenlijk verdiende het unieke concept van de Espace al veel langer een dergelijke krachtbron. zien. Overigens wordt hard gewerkt aan een versie die aan de strengste eisen moet vol doen. De wielophanging is voor een deel over- Wat rijden betreft kunnen we weinig klachten hebben. De V6 is bijzonder stil, het vernieuw de interieur biedt enorm veel ruimte en ge bruiksmogelijkheden en de bediening gaat zoals je van een Renault verwacht: een kind kan de was doen. De prijzen zijn nog niet allemaal vastgesteld. Het basismodel, de 2.2i RN zal rond de f.57.000,= gaan kosten, wat ongeveer gelijk is aan de huidige GTX. De nieuwe V6 is er als RT en RXE vanaf f.72.000, In Nederland zullen er dit jaar nog 1400 via de dealerorgani satie worden afgeleverd, tegen in totaal 1000 stuks in 1990. De Espace V6 heeft een totaalgewicht van 1472 kg en haalt een top van 195 km/u. De auto trekt in 10,3 seconden van 0 tot 100. De belangrijkste verdienste van de V6 moet ge zocht worden in zijn hogere koppel bij lage toerentallen. Er mag gerekend worden op een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 9 tot 1 op 10. Aan de 2.2 liter en de diesel is in principe nau welijks iets veranderd. De diesel is voor de Espace erg belangrijk, daar 50% van de ver kopen in Europa van deze krachtbron is voor- De zomer moet wel goed worden als we kij ken naar de nieuwe Toyota Celica cabriolet. Ook van het vorige model was een dergelijke variant beschikbaar, maar deze werd eigenlijk alleen in Duitsland en Zwitserland verkocht. De nieuweling komt ook naar Nederland en zal over enkele maanden voor zo'n f.83.000/= te koop zijn. De cabriolet is gebaseerd op de 2 liter GTi. Het vermogen van deze 16-klepper van 156 pk is voldoende om rijdend over zonnige bou levards de haren flink te laten wapperen. Overigens kan bij de topsnelheid van 210 km/u het dak beter worden gesloten. De kap die zich elektrisch laat bewegen zit in gesloten toestand fraai op de auto. De behoorlijk forse achterruit is van kunststof en zodoende niet voorzien van achterruitverwarming. De Celica cabriolet is gebaseerd op het twee- deursmodel met normale kofferklep, een va riant die in Nederland nog steeds niet te koop is. De auto is compleet met een dubbele uit laatpijp, spoiler achterop en lichtmetalen vel gen. Bumpers, spoiler en beschermstrips zijn in de carrosseriekleur gespoten. De interieur uitrusting is bijzonder compleet en uiteraard volledig vergelijkbaar aan die van de driedeurs GTi. De Celica cabriolet is een aardige aanvul ling op het assortiment open-auto's wat tot heden te koop was. Het belangrijkste nieuws van Audi in Genève betrof het productie- exemplaar van de Cabri olet op basis van de coupé. Meerdere ten toonstellingen werd deze auto als prototype getoond, maar deze zomer zullen ze werkelijk op de weg komen. Bovendien is het program ma van de Audi 100 nu uitgebreid met de 2 liter 4 cylinder van 115 pk en de 2.4 liter die sel van 82 paardekrachten. Precies een jaar nadat de Audi Cabriolet in de Zwitserse stad werd getoond, stond op de zelfde plaats het definitieve model wat nog dit voorjaar in productie gaat. Het is een vierzits volcabriolet met de uitstraling van een roadster. Uiteraard zijn de ronde vormen van de coupé behouden gebleven. De cabriokap is van een fraaie constructie. De softtop wordt helemaal opgeborgen onder een kunststof afdekkap. Hetzelfde systeem vinden we ook bij de BMW 3-serie. Nieuw is echter dat de kap met één hand kan worden ont- en vergrendeld. De kap bestaat uit drie lagen voor een goede isolatie en een binnenkap die het stalen mechanisme aan het oog onttrekt. De vier zijruiten worden elektrisch bediend. Aardige details zijn de chroomranden rond de voorruit en over de bo venkant van de portieren. Om de onthoofde carrosserie de nodige ste vigheid te geven werden vooral de delen rond de deuren en de bodem op verschillende plaatsen versterkt. Net als bij de Audi 100 wordt de Audi cabriolet standaard met Procon-ten geleverd, een systeem dat bij een aanrijding de stuurkolom intrekt en de gordels spant. Achter de grille, die werd overgenomen van de S2, ligt een 2.3 liter vijfcylinder met een ver mogen van 133 pk. Deze injectiemotor zorgt voor een top van 198 km/u. Standaard is een handgeschakelde vijfbak, terwijl de cabrio ook te koop is met een viertraps automaat met een keuze voor Economy en Sport. Standaard heeft de ontwikkelingsafdeling ge kozen voor de sportieve afstemming van de voorwielophanging, zodat de cabrio 20 mm lager staat dan het sedanmodel. De vier rub bers zijn van het formaat 195/65 R 15. De Audi Cabriolet is uiteraard voorzien van een aantal zaken die bij alle modellen van dit merk standaard zijn: verzinkte carrosserie met 10 jaar garantie tegen doorroesten en een ski- zak. Verder meegespoten bumpers, getint glas, centrale vergrendeling, elektrisch verstel bare spiegels, in hoogte verstelbare stoelen en Jacquard-Satijn bekleding. Tegen meerprijs is ook leer te bestellen. De nieuwe Audi Cabrio let is 4,36 meter lang en weegt 1350 kg. De auto kost in Duitsland DM 51.950,= met vijf- bak en DM 54.350,= als automaat. Glimmende chroom bumpers, gebogen ver chroomde grille, meegespoten spiegels, naar 100 in 11 seconden en het is Engels. Rarara wat is het? Een Bentley misschien? Mis. De Mini Cooper is na 20 jaar verbanning uit de produktieband herleeft bij Renton Rover in Middelburg. In de nieuwe versie is meer van de originele Cooper S uitgegaan, waarmee Paddy Hopkirk in '61 de Tulpenrally won. Niet alleen de fraaie buitenkant ziet er klassiek uit, ook het sportieve karakter van de eerste S is terug te vinden. Technisch zit het natuurlijk beter in elkaar dan vroeger. Rembekrachti- ging, een geregelde driewegkatalysator, en de motor is modern. Inhoud en pk's zijn ongeveer hetzelfde gebleven: 1275 cc en 61 pk. 'Rijden in een Mini was voor mij een unieke ervaring. Ik had nog nooit eerder in het popu laire "koekblikje" gezeten. De eerste gedacht die mij inviel was "wat een gezellig autootje". maar toen we eenmaal op de weg zaten nam ik hem toch al heel wat serieuzer. Het mini'tje hopte vrolijk voort en reageerde direct en snel op de kleinste aanwijzingen. Bochten nemen is iets aparts. Het rijdt eigenlijk net als een fiets met een dakje. De weg is heel dichtbij Stuur je naar links, dan gaat hij ook naar links. Hij rolt heel precies door de bocht die je stuurt. Uitzwenken of schuiven kan hij niet. Daar is hij te kort voor. Met de snelheid zit het ook wel goed. De fabriek geeft 150 km per uur als top op, en bij het optrekken zullen zelfs echte turbofreaks zich goed in het autootje thuisvoelen. Als je wil is het een super scheurbakje. Een ander voordeel is natuurlijk dat je hem overal kunt parkeren. Maar de voordeur wat breder, en hij past zelfs in de gang. Liefhebbers van dit vrolijke autootje kunnen bij Renton Rover al voor f 14.495,— terecht.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 13