iV*
Uniek concept komt tot zijn recht
Aardige aanvulling op
assortiment open-auto's
Back
to the
Audi Cabriolet nu werkelijkheid future
Nu ook Peugeot
309 Plus
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV.
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 28
Renault Espace V6
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Kunststof
Pioneer
Prijzen
Toyota Ce/ica cabriolet
Niveauregeling
Chroom
Sportief
Caroline
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 3 april 1991
Peugeot zai na het succes van de 205 Plus
ook de 309 in een vergelijkbare promotionele
uitgave op de markt brengen. De 309 Plus is
gebaseerd op de XL/GL Profil en XLD/GLD. De
benzine- uitgaves hebben een 1360 cc motor
met monopoint injectie, terwijl de diesels de
betrouwbare 1.9 liter ruwoliestoker in het
vooronder hebben.
De 309 Plus is uitgerust met een toerenteller,
regelbare dashboardverlichting, interval op de
ruitewissers, wisser/sproeier achter, verstelba
re lendensteunen, in twee delen neerklapbare
achterbank, siertrips op de bumpers en een
plafondconsole. De diesels krijgen bovendien
wielplaten en een achterspoiler. De 309 Plus
is er vanaf f.25.275, als 3-deurs benzine.
Het duurste model is de vijfdeurs diesel voor
f.30.445,=. Het Plus-pakket kost de klant een
meerprijs van f.280, tegen een totale waar
de van f.2.280,=.
Naast de al zeer complete uitrusting van de
309 Plus, kan dit model nog van enkele opties
worden voorzien, waarvoor uiteraard een
meerprijs geldt. Het betreft hier getint glas,
een glazen schuifdak en een combinatie van
centrale portiervergrendeling en elektrisch be
diende zijruiten.
Er kan worden gediscussieerd welke auto's
tot het zogenaamde APV-segment behoren.
Het is in ieder geval duidelijk dat Renault in
1984 met de Espace een voorbeeld stelde. In
1985 bereikte deze slim gebouwde ruimte
auto een Europees marktaandeel van 50%,
terwij! in 1990 75% van alle Europese APV-
kopers voor een Espace kozen. Naar verwach
ting zal de APV-markt in 1995 uitgroeien tot
een jaarlijks volume van 600.000 eenheden in
heel Europa, waarvan Renault zo'n 15 tot 20
procent tot haar rekening hoopt te nemen.
We reden met de sterk vernieuwde Espace
met V6- motor.
Het door Renault verwachte marktaandeel
moet worden behaald met een dagproductie
van 280 tot 300 auto's. De meeste exempla
ren komen uit de Matra-fabriek in Romorantin,
terwijl ook Alpine in Dieppe iedere dag goed
is voor een veertigtal Espaces.
De Renault Espace zit in het zogenaamde
'haute de gamme', de bovenkant van de
markt. De gemiddelde leeftijd van de automo
bilist in dit segment bedraagt 47 jaar, terwijl
slechts 10% van het vrouwelijke geslacht is.
De cijfers bij de Espace liggen heel anders, de
gemiddelde Espace-rijder is 40 jaar oud, ter
wijl het vrouwelijke aandeel maar liefst 25
procent bedraagt. De nieuwe Espace bestaat
net als voorheen uit een stalen frame wat
thermisch is verzinkt. In totaal blijft er 28 kg
zink na onderdompeling op de Espace achter.
Het frame is voor het nieuwe model op details
aangepast om plaats te bieden aan de V6.
Ook zijn de stijlen gewijzigd voor een betere
stijfheid. De carrosserie is volledig uit
kunststof panelen opgebouwd die worden
verlijmd. De auto werd in z'n geheel boller,
terwijl vooral de verder naar voren geplaatste
buitenspiegels keurig in het ontwerp zijn op
genomen. Het zicht is door deze wijziging dui
delijk verbeterd. De nieuwe Espace is met en
lengte van 4,43 meter en breedte van 1,80
meter even groot als zijn voorganger. De
meeste veranderingen betreffen verder een
forse reeks details. Zo hebben de ruitewissers
ingebouwde sproeiers, terwijl de achterwisser
een groter vlak bestrijkt. De auto heeft dubbe
le koplampen. De indeling van het interieur
bleef identiek. Nog steeds kunnen er in de
Espace zeven stoelen worden geplaatst,
waarvan de achterste vijf afzonderlijk te ver
wijderen zijn. De voorste exemplaren zijn om
hun as draaibaar. Nieuw is echter dat de rug
leuningen van alle zetels tot een slaapstand
verstelbaar zijn.
Een handige vinding is de verplaatsbaarheid
naar voor en achter van de vijf achterstoelen.
Het interieur biedt daardoor nog meer ge
bruiksmogelijkheden. De gordels voorin zijn in
hoogte verstelbaar. Iedere achterstoel be
schikt over zijn eigen driepuntsgordel, behalve
de middelste die van een heup-exemplaar
voorzien is.
Het dashboard biedt een vertrouwde aanblik,
terwijl ieder onderdeel opnieuw gestyleerd is.
Belangrijk is het nieuwe verwarmings- en ven
genomen van de 25, de spoorbreedte nam
toe, wat weer de stabiliteit ten goede komt.
Verder wat achter de keuze geboden uit een
convéntionele oplossing met schokbrekers en
schroefveren, terwijl tegen meerprijs een ni
veauregeling wordt aangeboden. Ongeacht
de belading blijft de auto achter vlak boven de
weg, en dat is weer gunstig voor de stroomlijn
en het brandstofverbruik. Een grotere
brandstoftank van 77 liter verzekert de
Espace-rijder van een forse actieradius.
De auto zal aanvankelijk worden geleverd als
complete RT en de vol extra's gestopte RXE.
Het basis RN-model staat pas vanaf het einde
van het jaar op het programma. Dan zullen
ook enkele versies met een automatische ver
snellingsbak worden geleverd. Naast het uit
gebreide programma voorwielaandrijvers,
blijft de Espace leverbaar als permanent vier
wielaangedreven Quadra. De vierwielaandrij-
ving is alleen beschikbaar in combinatie met
de 2.2 liter 4 cylinder motor. Standaard krijgt
de Quadra ABS.
tilatiesysteem met een drie keer zo grote ca
paciteit. De achterpassagiers worden ook van
aangenaam warme lucht voorzien. Het kastje
rechts boven het dashboard is verdwenen,
maar alle deuren zijn nu van forse portierbak-
ken voorzien. De nieuwe Espace biedt een
keuze uit verschillende als optie verkrijgbare
audio-systemen. De Radio-Renault van 4x20
watt die in nauwe samenwerking met Philips
werd ontwikkeld, heeft plaatsgemaakt voor
een Pioneer-installatie van 4 x 25 Watt. De
bediening aan het stuur is gehandhaafd.
Overi
gens blijft de 4 x 6 Watt van Philips onveran
derd leverbaar.
Het motorenprogramma is uitgebreid met een
2.8 liter V6 uit de Renault 25, naast de reeds
bestaande 2.2 liter injectie van 110 pk en de
88 pk leverende 2.1 liter turbodiesel. De V6 le
vert een vermogen van 153 pk en doet opval
lend rustig zijn werk. Eigenlijk verdiende het
unieke concept van de Espace al veel langer
een dergelijke krachtbron.
zien. Overigens wordt hard gewerkt aan een
versie die aan de strengste eisen moet vol
doen. De wielophanging is voor een deel over-
Wat rijden betreft kunnen we weinig klachten
hebben. De V6 is bijzonder stil, het vernieuw
de interieur biedt enorm veel ruimte en ge
bruiksmogelijkheden en de bediening gaat
zoals je van een Renault verwacht: een kind
kan de was doen.
De prijzen zijn nog niet allemaal vastgesteld.
Het basismodel, de 2.2i RN zal rond de
f.57.000,= gaan kosten, wat ongeveer gelijk
is aan de huidige GTX. De nieuwe V6 is er als
RT en RXE vanaf f.72.000, In Nederland
zullen er dit jaar nog 1400 via de dealerorgani
satie worden afgeleverd, tegen in totaal 1000
stuks in 1990.
De Espace V6 heeft een totaalgewicht van
1472 kg en haalt een top van 195 km/u. De
auto trekt in 10,3 seconden van 0 tot 100. De
belangrijkste verdienste van de V6 moet ge
zocht worden in zijn hogere koppel bij lage
toerentallen. Er mag gerekend worden op een
gemiddeld verbruik van rond de 1 op 9 tot 1
op 10.
Aan de 2.2 liter en de diesel is in principe nau
welijks iets veranderd. De diesel is voor de
Espace erg belangrijk, daar 50% van de ver
kopen in Europa van deze krachtbron is voor-
De zomer moet wel goed worden als we kij
ken naar de nieuwe Toyota Celica cabriolet.
Ook van het vorige model was een dergelijke
variant beschikbaar, maar deze werd eigenlijk
alleen in Duitsland en Zwitserland verkocht.
De nieuweling komt ook naar Nederland en
zal over enkele maanden voor zo'n f.83.000/=
te koop zijn.
De cabriolet is gebaseerd op de 2 liter GTi.
Het vermogen van deze 16-klepper van 156
pk is voldoende om rijdend over zonnige bou
levards de haren flink te laten wapperen.
Overigens kan bij de topsnelheid van 210
km/u het dak beter worden gesloten. De kap
die zich elektrisch laat bewegen zit in gesloten
toestand fraai op de auto. De behoorlijk forse
achterruit is van kunststof en zodoende niet
voorzien van achterruitverwarming.
De Celica cabriolet is gebaseerd op het twee-
deursmodel met normale kofferklep, een va
riant die in Nederland nog steeds niet te koop
is. De auto is compleet met een dubbele uit
laatpijp, spoiler achterop en lichtmetalen vel
gen. Bumpers, spoiler en beschermstrips zijn
in de carrosseriekleur gespoten. De interieur
uitrusting is bijzonder compleet en uiteraard
volledig vergelijkbaar aan die van de driedeurs
GTi. De Celica cabriolet is een aardige aanvul
ling op het assortiment open-auto's wat tot
heden te koop was.
Het belangrijkste nieuws van Audi in Genève
betrof het productie- exemplaar van de Cabri
olet op basis van de coupé. Meerdere ten
toonstellingen werd deze auto als prototype
getoond, maar deze zomer zullen ze werkelijk
op de weg komen. Bovendien is het program
ma van de Audi 100 nu uitgebreid met de 2
liter 4 cylinder van 115 pk en de 2.4 liter die
sel van 82 paardekrachten.
Precies een jaar nadat de Audi Cabriolet in de
Zwitserse stad werd getoond, stond op de
zelfde plaats het definitieve model wat nog dit
voorjaar in productie gaat. Het is een vierzits
volcabriolet met de uitstraling van een
roadster.
Uiteraard zijn de ronde vormen van de coupé
behouden gebleven. De cabriokap is van een
fraaie constructie. De softtop wordt helemaal
opgeborgen onder een kunststof afdekkap.
Hetzelfde systeem vinden we ook bij de BMW
3-serie. Nieuw is echter dat de kap met één
hand kan worden ont- en vergrendeld. De kap
bestaat uit drie lagen voor een goede isolatie
en een binnenkap die het stalen mechanisme
aan het oog onttrekt. De vier zijruiten worden
elektrisch bediend. Aardige details zijn de
chroomranden rond de voorruit en over de bo
venkant van de portieren.
Om de onthoofde carrosserie de nodige ste
vigheid te geven werden vooral de delen rond
de deuren en de bodem op verschillende
plaatsen versterkt. Net als bij de Audi 100
wordt de Audi cabriolet standaard met
Procon-ten geleverd, een systeem dat bij een
aanrijding de stuurkolom intrekt en de gordels
spant.
Achter de grille, die werd overgenomen van de
S2, ligt een 2.3 liter vijfcylinder met een ver
mogen van 133 pk. Deze injectiemotor zorgt
voor een top van 198 km/u. Standaard is een
handgeschakelde vijfbak, terwijl de cabrio ook
te koop is met een viertraps automaat met
een keuze voor Economy en Sport.
Standaard heeft de ontwikkelingsafdeling ge
kozen voor de sportieve afstemming van de
voorwielophanging, zodat de cabrio 20 mm
lager staat dan het sedanmodel. De vier rub
bers zijn van het formaat 195/65 R 15.
De Audi Cabriolet is uiteraard voorzien van
een aantal zaken die bij alle modellen van dit
merk standaard zijn: verzinkte carrosserie met
10 jaar garantie tegen doorroesten en een ski-
zak. Verder meegespoten bumpers, getint
glas, centrale vergrendeling, elektrisch verstel
bare spiegels, in hoogte verstelbare stoelen en
Jacquard-Satijn bekleding. Tegen meerprijs is
ook leer te bestellen. De nieuwe Audi Cabrio
let is 4,36 meter lang en weegt 1350 kg. De
auto kost in Duitsland DM 51.950,= met vijf-
bak en DM 54.350,= als automaat.
Glimmende chroom bumpers, gebogen ver
chroomde grille, meegespoten spiegels, naar
100 in 11 seconden en het is Engels. Rarara
wat is het? Een Bentley misschien? Mis. De
Mini Cooper is na 20 jaar verbanning uit de
produktieband herleeft bij Renton Rover in
Middelburg. In de nieuwe versie is meer van
de originele Cooper S uitgegaan, waarmee
Paddy Hopkirk in '61 de Tulpenrally won. Niet
alleen de fraaie buitenkant ziet er klassiek uit,
ook het sportieve karakter van de eerste S is
terug te vinden. Technisch zit het natuurlijk
beter in elkaar dan vroeger. Rembekrachti-
ging, een geregelde driewegkatalysator, en de
motor is modern. Inhoud en pk's zijn ongeveer
hetzelfde gebleven: 1275 cc en 61 pk.
'Rijden in een Mini was voor mij een unieke
ervaring. Ik had nog nooit eerder in het popu
laire "koekblikje" gezeten. De eerste gedacht
die mij inviel was "wat een gezellig autootje".
maar toen we eenmaal op de weg zaten nam
ik hem toch al heel wat serieuzer. Het mini'tje
hopte vrolijk voort en reageerde direct en snel
op de kleinste aanwijzingen. Bochten nemen
is iets aparts. Het rijdt eigenlijk net als een
fiets met een dakje. De weg is heel dichtbij
Stuur je naar links, dan gaat hij ook naar links.
Hij rolt heel precies door de bocht die je
stuurt. Uitzwenken of schuiven kan hij niet.
Daar is hij te kort voor. Met de snelheid zit het
ook wel goed. De fabriek geeft 150 km per
uur als top op, en bij het optrekken zullen zelfs
echte turbofreaks zich goed in het autootje
thuisvoelen. Als je wil is het een super
scheurbakje. Een ander voordeel is natuurlijk
dat je hem overal kunt parkeren. Maar de
voordeur wat breder, en hij past zelfs in de
gang.
Liefhebbers van dit vrolijke autootje kunnen
bij Renton Rover al voor f 14.495,— terecht.