Nieuwe Pajero in Genève
Grote klantentrouw bij Toyota
De Renault 19 16V: Madonna-auto
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, 1 ouisse Auto BV
J.A. Dijkwel :wel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
WÊÊmmmmmmmammmmÊÊmmÊÊÊÊÊÊmm
Tweede jaargang, nummer 27
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
t
Wmmm
Spoilerlip
Stiller
Compleet
Prijzen
Caroline
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 20 maart 1991
NS*
Seat Ibiza New Style
IS
Palma de Mallorca - Ma de introductie in 1984
en de eerste belangrijke veranderingen eind
1988, presenteert de Seat Ibiza zich nu in zijn
derde gedaante. De succesvolle, vlot gelijnde
carrosserie is als basis gebleven. De optische
veranderingen zijn nu echter veel ingrijpender,
dan bij de huidige Ibiza Extra, die voornamelijk
technisch werd herzien. Naast de zichtbare
veranderingen heeft het leveringsprogramma
verdere verfijningen ondergaan, terwijl tech
nisch weinig ingrijpends is te melden. We re
den met de 1.2 GLX en 1.5 SXi.
Het Rai Data Centrum heeft onlangs een over
zicht geproduceerd van de klantentrouw van
particuliere automobilisten over 1990. Het
gaat dus om autokopers die hun vierwieler in
ruilen voor een model van hetzelfde merk.
Toyota scoort in dit overzicht het beste met
een percentage van 79.05 procent.
Dit cijfer zegt niet alleen iets over het verkoop
beleid van Toyota en de technische eigen
schappen van haar modellen. Hierin komt ook
duidelijk de tevredenheid over de service tot
uitdrukking. De eerste auto wordt in de show
room verkocht en de tweede immers in de
werkplaats. Toyota scoorde al eerder uitste
kende cijfers op het gebied van betrouwbaar
heid en ongevoeligheid voor pech.
Mitsubishi heeft op de Internationale Automo
bieltentoonstelling van Genève (7 t/m 17
maart) de compleet nieuwe Pajero ten doop
gehouden. De nieuweling werd al eerder in
Japan getoond en zal vanaf de zomer ook in
ons land worden geleverd.
De tweede generatie is gebaseerd op het hui
dige model, wat al acht jaar meegaat. De keu
ze uit twee wielbases is gebleven, terwijl de
carrosserie ook ongeveer dezelfde afmetingen
kent. Door de bolle vormgeving is echter de
binnenruimte merkbaar toegenomen. De ont
werpafdeling heeft de nieuwe Pajero een dui
delijke Mitsubishi-uitstraling meegegeven. Het
programma omvat een 2.5 liter turbodiesel
met intercooler van 105 pk en de krachtige 3
liter vu van ibb paardekrachten. Zowel deze
motoren als de ondersteltechniek werden op
verschillende detailpunten herzien. Nieuw is
de Super Select 4WD, een systeem wat de
voordelen combineert van permanente en in-
schakelbare vierwielaandrijving. Met een cen
traal differentieel met visco-koppeling en
extra keuzemogelijkheden voor de versnel
lingsbak biedt het een enorm fijnmazig scala
aan mogelijkheden. Daarnaast kan de nieuwe
Pajero worden geleverd met Multi Mode ABS
en een systeem wat de bodemvrijheid kan
regelen.
Het exacte leveringsprogramma voor Neder
land is nog niet bekend. In elk geval zullen er
korte en lange uitvoeringen zijn met beide ge
noemde motoren.
succes
aas
Na lange tijd onder de Fiat-vlag te hebben ge
opereerd, introduceerde Seat als onafhankelij
ke onderneming in 1984 haar eerste eigen
model, de Ibiza. De auto kwam met behulp
van enkele beroemde partners, zoals Giugiaro
en Porsche, tot stand. Het bleek een schot in
de roos, een goede kans voor Seat om inter
nationaal mee te gaan doen. Zeker toen het
Spaanse merk in 1986 door de Volkswagen-
groep werd overgenomen, ging het alleen
maar bergopwaarts. Onder het VW-regime
stegen de verkopen met 62 procent, terwijl de
productie met 85 procent toenam. In 1990
was Seat dan ook het snelst groeiende merk
in Europa, iets waar de Ibiza voor een groot
deel verantwoordelijk voor was. Er werden er
maar liefst 213.000 van gemaakt (in 1990).
De nieuwe Ibiza is direct herkenbaar aan het
nieuwe front. De richtingaanwijzers zijn uit de
bumper verdwenen en zitten nu naast de kop
lampen. De grille heeft een dikke rand die in
de carrosseriekleur wordt gespoten. Natuurlijk
hoort bij dit geheel een nieuwe bumper, die
vooral forser oogt. De Ibiza is zelfs in totaal
4,5 centimeter langer geworden. Afhankelijk
van de uitvoering kan deze bumper met geïn
tegreerde spoiler in de carrosseriekleur wor
den gespoten. Het kleinere oppervlak van de
grille maakte een extra luchtinlaat in die nieu
we bumper noodzakelijk. Fraai is vooral de
brede zwarte stootstrip die lichte tikken op
vangt. Aan de zijkant is het geheel wat spor
tiever geworden door de wielkastverbreders
en de bescheiden skirts, onderdelen die ook
weer bij de duurdere uitgave net als de nieu
we buitenspiegels worden meegespoten. Ook
de achterbumper heeft een zogenaamde spoi
lerlip gekregen. Op de achterklep zit boven de
ruit een spoiler die niet in het metaal is ge-
schoefd, maar aan het glas zit bevestigd. De
ze voorziening wordt alleen op de GLX en SXi
geleverd.
Kleinere veranderingen betreffen de vlakker
ingebouwde achterruit en de smallere carros
serienaden. De Ibiza New Style is tot slot
goed te herkennen aan de nieuwe achterlich
ten in rood en wit en het zwarte schild voor
de nummerplaatbevestiging. Voldoende ingre
diënten om de Ibiza weer wat langer mee te
laten lopen. Pas eind 1992 mogen we een vol
ledig nieuw model verwachten.
Bij een uiterlijk ingrijpend veranderde auto ho
ren uiteraard ook een reeks nieuwe wieldop
pen en lichtmetalen velgen. Stootstrips op de
flanken worden echter nog steeds niet stan
daard aangeboden.
Het interieur werd eind 1988 al stevig aange
pakt met een compleet nieuw dashboard en
sterk verbeterde stoelen. Daarom waren op
dit punt slechts detailwijzigingen nodig. De
stoelen hebben een betere schuimvulling en
bieden vooral bij de duurste types meer zijde
lingse steun. Rond het stuur vinden we twee
van Volkswagen afkomstige sprieten waar
mee verlichting, ruitewissers en richtingaan
wijzers worden bediend. Het Seat-tijdperk
met de vreemde satellieten is helemaal voor
bij. Een aardig detail is het verplaatsen van de
knipperlicht-automaat van de motorruimte
naar het interieur. Tot nog toe was het nauwe
lijks te horen dat de richtingaanwijzers waren
ingeschakeld.
Verder zijn er nog een groot aantal andere
zichtbare en ontzichtbare wijzigingen doorge
voerd zoals een makkelijke bevestiging van de
hoedenplank, een stille motor voor de achter-
ruitwisser en ook een sterk verbeterde electri-
sche zijruitbediening en centrale
vergrendeling.
De motorische veranderingen werden vooral
ondernomen om het geluidsniveau naar bene
den te brengen, terwijl ook de verstevigde
stuurkolom minder trillingen doorgeeft. Moto
risch biedt de nieuwe Ibiza.dezelfde mogelijk
heden. Dat wil zeggen de 1.2 liter System
Porsche motor met multipoint injectie en een
exemplaar van dezelfde makelij met 1.5 liter
inhoud. Beide motoren zijn uiteraard voorzien
van een geregelde driewegkatalysator en bo
vendien een aktief koolstoffilter, dat benzine
dampen uit de tank opvangt.
Het leveringsprogramma heeft enkele wijzi
gingen ondergaan. Zo is de basis Ibiza met
903 cc motor vervallen. Het instapmodel is nu
de 1.2i Special met een driedeurs carrosserie.
De auto heeft een grille in de carrosseriekleur,
afsluitbare tankdop, halogeen koplampen, een
wisser/sproeier achterop, tapijt in de bagage
ruimte en nieuwe portierbekleding.
De tweede uitgave, die tot nog toe als XL door
het leven ging, heet voortaan CLX en heeft
een behoorlijke complete specificatie met in
terval op de ruitewisser, portierbakken, toe-
renteller, digitaal klokje, verlichting in de
bagageruimte, aërodynamische wieldoppen
en zwarte wielkastranden die doorlopen in de
skirts. De GLX-uitgave was al langer bekend
en biedt meegespoten bumpers, getint glas,
een vierspaaks stuur, deelbaar neerklapbare
achterbank en sportstoelen met beklede
hoofdsteunen. De SXi is het sportieve topmo
del met zaken als elektrisch bediende voor-
portierruiten, centrale vergrendeling,
mistlampen en lichtmetalen velgen. Bij de SXi
zijn de bumpers en skirts uitgevoerd in licht of
antraciet metallic.
Aan de rij-eigenschappen van de Ibiza is wei
nig veranderd, dat was immers niet echt no
dig. Het is ook als 1.2 een sportief rijdend
karretje dat zeer uitnodigd tot forse bochtsnel
heden. Uiteraard is de 1.5 SXi merkbaar spor
tiever, vooral door zijn extra vermogen. De
zitpositie is helaas niet helemaal ideaal, maar
langere ritten met het vorige model hebben
geleerd dat dit meer een kwestie van wennen
is. Helaas zijn ze bij de veranderingen vergeten
de gordels voorin in hoogte verstelbaar te
maken.
De nieuwe Ibiza, die de toevoeging "New Sty
le" heeft gekregen, zal vanaf mei bij de Neder
landse dealers te vinden zijn. Over de
definitieve prijzen is nog niets bekend. De
Special zal maximaal 2% omhoog gaan, ter
wijl de prijsverandering bij de CLX en GLX
wat hoger zal uitvallen. Dit laatste is vooral te
wijten aan het feit dat de uitrusting ten op
zichte van het oude model is uitgebreid. Dit
zal betekenen dat de vernieuwde Seat Ibiza
vanaf zo'n f.19.000,= te koop zal zijn. Impor
teur Pon Car hoopt in dit jaar zo'n 12.000
voertuigen te verkopen inclusief de Terra. De
groei van het merk zal voor een deel van de
nieuwe Ibiza komen, maar ook worden ver
oorzaakt door de nieuwe Toledo, een grote
middenklasser, die in april aan de pers zal
worden voorgesteld. We horen zodoende bin
nenkort meer van Seat.
De stralend witte bolide die bij Dijkwel Re
nault in Vlissingen in het zonnetje stond te
glanzen had meer weg van een nieuw type
Alpine dan van een "gewone" 19. De 16V is
een bijzondere verschijning met minstens zo
bijzondere prestaties. De Franse allure druipt
er gewoon af. De sideskirts en een set schit
terende spoilers geven de R19 een image
waar Ayerton Senna jaloers op zou zijn.
De zestienklepper is ook van binnen en onder
de kap de moeite waard. De sportstoelen zou
je zo voor de open haard in de woonkamer
zetten om er een hele avond in te kunnen zit
ten. Ruimte is er ook genoeg, en bovendien
kunnen het stuur en de stoel met een simpele
draai versteld worden. Het gebogen dash
board zorgt ervoor dat je zelfs bij een zware
aanval van spit, hernia of andere calamiteiten
alle informatie zonder moeite kan aflezen. De
klokjes zien er vertrouwd uit, en alles is keurig
duidelijk geplaatst.
En toen gingen we rijden. Starten: grom,
brrrrr.... Koppeling in: niet te zacht, je moet
even goed duwen, precies lekker. Versnelling
in één: kort en als een warm mes door Echte
Boter. Koppeling op en gas: pittig met vlieg-
tuiggevoel. Boontjes: als een slalomskiër. Het
rijgedrag van de sportieve Renault is echt een
plaatje. Met optrekken blijft hij alleen achter
bij auto's met een prijskaartje van zes cijfers.
De topsnelheid is in Nederland zeer onwettig.
Belangrijker is het weggedrag bij hoge snelhe
den, en dan pas merk je dat de 19 niet met de
Franse slag is gemaakt. Hij zoekt de goede lijn
bijna vanzelf op in bochten, en hij plakt als
velpon aan de weg.
Om een lang verhaal kort te maken, de Re
nault 19 is eigenlijk een soort metalen even
beeld van Madonna. Tomeloze energie,
opwindend gevormd, professioneel, draait en
keert in alle richtingen met grote souplesse.
Tenslotte wordt de Renault 19 16V heel com
pleet afgeleverd (met stuur- en rembekrachti-
ging, sportstoelen, spoilers, skirts, klokjes)
voor een auto in zijn prijsklasse f 42.000,—).