Alfa 164 2.0 Renault presenteert nieuwe Alpine op Salon Genève AUTO DIJ KWEL Citroën XM par avion of Concorde Opel gaat in 4 x 4 VROUW EN AUTO DE CITROEN-XM PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 26 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Caroline DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 6 maart 1991 SSSVV- Lees eerst de rubriek vrouw autoonderaan deze pagina. Kom daarna bij ons langs en overtuig u zelf: rijden met de XM is puur rijplezier! Veerseweg 104 - Middelburg - Tel. 01180-29955 Opel zal op de aanstaande Autosalon van Ge- nève de nieuwe Frontera introduceren. Het gaat hier om een grote terreinauto in twee carrosserievarianten. Dit specifieke marktseg ment is voor opel volledig nieuwe. Het was immers tot nu toe het terrein van halfzuster Isuzu. Dat de carrosserie in nauwe samenwer king met Isuzu is ontwikkeld, is duideljk te zien. De versie met korte wielbasis, de Fronte ra Sport, heeft vrijwel dezelfde carrosserie als de Isuzu Amigo, een auto die al enige tijd in Japan en Amerika te koop is. De korte versie heeft achter een hardtop die volledig verwij derd kan worden. Uiterlijk is de Opel Frontera duideljk te herkennen aan de afwijkende grille, waarop uiteraard de naam "OPEL" prijkt. Mo torisch wordt geheel op de Omega terugge grepen. Zo heeft de Sport een 2 liter 4 cylinder benzinemotor van 115 pk. Daarnaast is er een vijfdeurs Estate met een volledige stalen dak. Tot en met de voorportieren ko men biede Frontera's wat carrosserie betreft volledig met elkaar overeen. De Estate biedt een keuze uit de 2.4 liter injectie van 125 pk en de bekende 2.3 liter turbodiesel van 100 pk. Uiteraard wroden alle benzineversies met een geregelde driewegkatalysator uitgerust. De Opel Frontera zal in de Engelse plaats Lu- ton worden geassembleerd in de voormalige Bedford-fabriek. Al eerder kondigde Alfa Romeo aan een zoge naamde "Oort" versie van de grote 164 op de Nederlandse markt te introduceren. De auto, die bijzonder interessant is voor de lease- en fleetownersmarkt, zal vanaf april te koop zijn voor een bijzodner aantrekkelijke prijs: f 49.950,-. Voorin zit de inmiddels bekende 2 liter Twin- Spark motor met een vermogen van 143 pk. Het enige verschil met zijn duurdere broertjes is de iets minder complete uitrusting. De auto heeft een iets gewijzigde bekleding, maar biedt nog steeds een toerenteller, elektrische voorportierruiten en centrale vergrendeling. De Alfa 164 2.0 is verkrijgbaar in de kleuren rood, wit, zwart en licht- en donkergrijs me tallic. Ford Sierralijn tijdelijk uitgebreid met Sierra Azur Bezoekers van de Ford stand tijdens de Auto RAI hebben de luxueuze Sierra Azur inmiddels kunnen bewonderen. Vanaf nu kan er ook bij de Ford dealer kennis wor den gemaakt met dit nieuwe actiemodel van de Ford Sierra. De Sierra Azur onderscheidt zich door een luxueuzer interieur; aan de buitenzijde zijn vooral de blauwe accenten opvallend. Binnenin vinden we allereerst de luxe die de Sierra CL uitvoering reeds kent, zoals een verstelbaar stuur, een in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel en veilig heidsgordels voor, een in 60/40 delen neerklapbare achterbank leuning en centrale deurvergrendeling. Aan de Sierra Azur zijn verder nog toege voegd een schuif/kanteldak, luxe velours bekleding, een toerenteller, regelbare dashboard-verlichting, hoofdsteunen ach ter en een midden-armsteup achter. Aan de buitenzijde onderscheidt de Sierra Azur zich door de blauwe striping aan de zijkant, waarin de Azur-badge is verwerkt. De buitenspiegels zijn in de kleur van de carrosserie meegespoten en verstralers in de grille behoren ook tot de uitrusting. Zilverblauwe wiefsierdeksels en sierbies in de zijbeschermstrips en bumpers maken het geheel compleet. Onderstaand een overzicht van de ver krijgbare uitvoeringen met bijbehorende prijzen (inclusief BTW). 1.6 OHC (K6) 4-deurs f 31.500,-; 1.6 OHC (K6) 5-deurs f 32.540,-; 1.6 OHC (l<6) wagon f 35.680,-; 2.0 EFi (83US) 4-deurs f 36.370,-; 2.0 EFi (83US) 5-deurs f 37.310,-; 2.0 EFi (83US) wa gon f 40.450,—; 1.8 T Diesel 4-deurs f 37.990,-; 1.8 T Diesel 5-deurs f 38.930,—; 1.8 T Diesel wagon f 42.070,-. De modellen met 2.0 EFi en Turbo Diesel zijn verder standaard voorzien van stuur bekrachtiging, terwijl de Azur stationwa gen ook nog uitgevoerd is met een geïntegreerd roofrack en een afdek- scherm voor de bagageruimte. De Ford Sierra Azur is leverbaar tot sep tember 1991. Croma Fiat heeft een aantal belangrijke wijzigingen aan de Croma heeft aangebracht. De auto heeft een compleet nieuwe neus gekregen die veel eleganter oogt. Daarnaast zijn de uit- rustingsniveau's op een hoger peil gebracht en is extra aandacht besteed aan geluidsisola tie en afwerking. Het topmodel, de 2.0 i.e. Turbo krijgt standaard lederen bekleding, ABS en lichtmetalen wielen met iaagprofielbanden. Technische verbeteringen werden aange bracht op de direct ingespoten diesel die een turbo met variabele geometrie heeft gekregen en de 2 liter benzine die voorzien werd van twee balansassen voor een rustigere loop. De carrosserie is voor een groot deel gemaakt van gegalvaniseerd plaatstaal. Daarnaast is ook het interieur op veel punten aangepast, zoals het compleet nieuwe dashboard. De nieuwe Croma wordt aangeboden in vijf ver schillende versies: de 2.0 i.e., 2.0 i.e. SX, Tur bo i.e., Turbo D.i.d. SX en de Turbo D SX. Op de komende 'Salon van Genève' presen teert Renault een nieuwe Alpine met de type aanduiding 'A 610'. Deze Alpine, die duidelijk trekken heeft van de huidige Alpine's 'V6 Tur bo' en 'Le Mans', verenigt de eigenschappen van een volbloed sportwagen op bijzondere wijze in een exclusief concept. Met de aanduiding 'A 610' pakt Alpine de lijn van type-aanduidingen op, waarmee zij in 1956 begon. In dat jaar werd de Alpine A 106 gecommercialiseerd, gevolgd door de A 108 in 1960 en de A 110 in 1963. De Alpine A 310, die in 1971 werd gelanceerd, was voorlo pig de laatste auto met de zo geëigende Alpine-aanduiding, want in 1984 en 1985 ver schenen de Alpine's 'V6 GT' en 'V6 GT Tur bo'. Gesteld dat deze twee typen respectievelijk 'A 410' en 'A 510' waren ge noemd, dan kan de type-aanduiding 'A 610' een logische opvolging worden gezien. De Alpine A 610 onderscheidt zich van zijn voorgangers op twee belangrijke punten. Al lereerst op motorisch gebied. De bestaande V6-turbomotor werd vernieuwd, met als re sultaat een grotere cilinderinhoud van 2.975 cm3, een gelimiteerd vermogen van 184 kW of 250 pk en een indrukwekkend koppel van 350 Nm. Daarnaast onderscheidt de nieuwe Alpine zich op het gebied van weggedrag. Het aangepaste onderstel, dat uiteraard berekend is op het grote vermogen van de A 610, heeft de grenzen van het dynamisch vermogens verder verlegd. Tezamen met een zeer com plete uitrusting maken deze elementen de Al pine A 610 tot een volbloed sportwagen. De carrosserie-bouw van de nieuwe Alpine blijft gelijk aan die van de huidige Alpine's. Dat betekent een volledig kunststof carrosse rie, die op een metalen chassis wordt gelijmd. Deze techniek, die kostbaarder is dan de ge bruikelijke produktie-methoden, garandeert de Alpine een roestvrij leven. De prijs van de nieuwe Alpine is nog niet be kend. Wel staat vast dat de auto standaard uitgerust wordt met ABS, Airconditioning en een radio Renault van 4 x 25 Watt. Verder wordt deze 'haute gamme'-auto uiteraard gele verd met stuurbekrachtiging, elektrisch te be dienen zijruiten en metallic lak. Alleen leren bekleding en een compact disc-speler kunnen als extra op de A 610 besteld worden. Vanaf 1 mei a.s. is de Alpine A 610 leverbaar in Nederland. Na een paar uitstapjes met twee snelle oosterburen (de BMW 323 en de Audi 100) mocht ik kennismaken met wat Frans joi de vivre. Bij Citroën Dijkwel stond een glanzen de XM voor de deur te pronken. De lage voorkant met de smalle lampen en naar bo ven lopende lijnen naar de achterkant geven de XM iets van „doe wat, ik wil weg". Hij moest nog wel even wachten voor het zover was. De XM heeft een instrumenten paneel van hier tot Tokio, en bovendien wat aparte liflafjes. Op het onderwerp De Vering En Hydrauliek Van Citroën zou je een drs- promotie kunnen maken. En om te weten welk knopje waar zit kun je het beste ge bruik maken van een uitvergrote platte grond. Bij Citroën liggen ze daar niet wakker van. Als je er eenmaal aan gewend bent zit het allemaal goed binnen handbereik. De eerder genoemde liflafjes geven de XM een smeufïg smaakje. De klepjes van de as bak, de audio en het handschoenenkastje openen net als de deuren in Star Trek door een druk op een knopje (echt leuk!). De ra men zijn elektrisch en de stoelen zijn heel simpel te verstellen. Toen dit college achter de rug was kon het echte werk beginnen. Als ik bij mijn kantoor baantje zo met luxe omringd werd als in de Citroën, zou ik nooit meer naar huis willen. De stoelen zitten perfect, zelfs met mijn rijstijl! Optrekken is niet de beste kant van de XM, maar als hij eenmaal op snelheid is kun je re laxed een sigaretje gaan roken, want dan gaat alles min of meer vanzelf. Van schuiven of scheefhangen in bochten heeft de XM nog nooit gehoord. Sturen gaat als een heet mes door gesmolten Blue Band. Ook bij het remmen is er een olifant voor nodig om de XM uit zijn spoor te krijgen. Hij remt niet al leen netjes recht, maar ook heel snel. Met de topsnelheid was ook al niets mis.pe 2.0i is de meest „kale" XM, en die koerste zon der moeite naar redelijk illegale snelheden. Daarbij verdiende de XM met zijn bochten gedrag een tien met een griffel. Een kus van deze juffrouw zat er nog niet bij. Die is voor de V6 versie (drie liter, 170 pk), die ook bij Dijkwel te koop is. Als ik bij Citroën had ge werkt, had ik de nieuwste spruit van de fa milie toch anders genoemd. De Citroën XM had wat mij betreft liever Par Avion of Con corde geheten.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 15