Alfa 164 2.0
Renault presenteert nieuwe
Alpine op Salon Genève
AUTO DIJ KWEL
Citroën XM par avion of Concorde
Opel gaat in 4 x 4
VROUW EN AUTO
DE CITROEN-XM
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 26
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Caroline
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 6 maart 1991
SSSVV-
Lees eerst de rubriek vrouw autoonderaan
deze pagina.
Kom daarna bij ons langs en overtuig u zelf:
rijden met de XM is puur rijplezier!
Veerseweg 104 - Middelburg - Tel. 01180-29955
Opel zal op de aanstaande Autosalon van Ge-
nève de nieuwe Frontera introduceren. Het
gaat hier om een grote terreinauto in twee
carrosserievarianten. Dit specifieke marktseg
ment is voor opel volledig nieuwe. Het was
immers tot nu toe het terrein van halfzuster
Isuzu. Dat de carrosserie in nauwe samenwer
king met Isuzu is ontwikkeld, is duideljk te
zien. De versie met korte wielbasis, de Fronte
ra Sport, heeft vrijwel dezelfde carrosserie als
de Isuzu Amigo, een auto die al enige tijd in
Japan en Amerika te koop is. De korte versie
heeft achter een hardtop die volledig verwij
derd kan worden. Uiterlijk is de Opel Frontera
duideljk te herkennen aan de afwijkende grille,
waarop uiteraard de naam "OPEL" prijkt. Mo
torisch wordt geheel op de Omega terugge
grepen. Zo heeft de Sport een 2 liter 4
cylinder benzinemotor van 115 pk. Daarnaast
is er een vijfdeurs Estate met een volledige
stalen dak. Tot en met de voorportieren ko
men biede Frontera's wat carrosserie betreft
volledig met elkaar overeen. De Estate biedt
een keuze uit de 2.4 liter injectie van 125 pk
en de bekende 2.3 liter turbodiesel van 100
pk. Uiteraard wroden alle benzineversies met
een geregelde driewegkatalysator uitgerust.
De Opel Frontera zal in de Engelse plaats Lu-
ton worden geassembleerd in de voormalige
Bedford-fabriek.
Al eerder kondigde Alfa Romeo aan een zoge
naamde "Oort" versie van de grote 164 op de
Nederlandse markt te introduceren. De auto,
die bijzonder interessant is voor de lease- en
fleetownersmarkt, zal vanaf april te koop zijn
voor een bijzodner aantrekkelijke prijs:
f 49.950,-.
Voorin zit de inmiddels bekende 2 liter Twin-
Spark motor met een vermogen van 143 pk.
Het enige verschil met zijn duurdere broertjes
is de iets minder complete uitrusting. De auto
heeft een iets gewijzigde bekleding, maar
biedt nog steeds een toerenteller, elektrische
voorportierruiten en centrale vergrendeling.
De Alfa 164 2.0 is verkrijgbaar in de kleuren
rood, wit, zwart en licht- en donkergrijs me
tallic.
Ford Sierralijn tijdelijk
uitgebreid met Sierra Azur
Bezoekers van de Ford stand tijdens de
Auto RAI hebben de luxueuze Sierra Azur
inmiddels kunnen bewonderen. Vanaf nu
kan er ook bij de Ford dealer kennis wor
den gemaakt met dit nieuwe actiemodel
van de Ford Sierra.
De Sierra Azur onderscheidt zich door een
luxueuzer interieur; aan de buitenzijde zijn
vooral de blauwe accenten opvallend.
Binnenin vinden we allereerst de luxe die
de Sierra CL uitvoering reeds kent, zoals
een verstelbaar stuur, een in de hoogte
verstelbare bestuurdersstoel en veilig
heidsgordels voor, een in 60/40 delen
neerklapbare achterbank
leuning en centrale deurvergrendeling.
Aan de Sierra Azur zijn verder nog toege
voegd een schuif/kanteldak, luxe velours
bekleding, een toerenteller, regelbare
dashboard-verlichting, hoofdsteunen ach
ter en een midden-armsteup achter.
Aan de buitenzijde onderscheidt de Sierra
Azur zich door de blauwe striping aan de
zijkant, waarin de Azur-badge is verwerkt.
De buitenspiegels zijn in de kleur van de
carrosserie meegespoten en verstralers in
de grille behoren ook tot de uitrusting.
Zilverblauwe wiefsierdeksels en sierbies in
de zijbeschermstrips en bumpers maken
het geheel compleet.
Onderstaand een overzicht van de ver
krijgbare uitvoeringen met bijbehorende
prijzen (inclusief BTW).
1.6 OHC (K6) 4-deurs f 31.500,-; 1.6
OHC (K6) 5-deurs f 32.540,-; 1.6 OHC
(l<6) wagon f 35.680,-; 2.0 EFi (83US)
4-deurs f 36.370,-; 2.0 EFi (83US)
5-deurs f 37.310,-; 2.0 EFi (83US) wa
gon f 40.450,—; 1.8 T Diesel 4-deurs
f 37.990,-; 1.8 T Diesel 5-deurs
f 38.930,—; 1.8 T Diesel wagon
f 42.070,-.
De modellen met 2.0 EFi en Turbo Diesel
zijn verder standaard voorzien van stuur
bekrachtiging, terwijl de Azur stationwa
gen ook nog uitgevoerd is met een
geïntegreerd roofrack en een afdek-
scherm voor de bagageruimte.
De Ford Sierra Azur is leverbaar tot sep
tember 1991.
Croma
Fiat heeft een aantal belangrijke wijzigingen
aan de Croma heeft aangebracht. De auto
heeft een compleet nieuwe neus gekregen die
veel eleganter oogt. Daarnaast zijn de uit-
rustingsniveau's op een hoger peil gebracht
en is extra aandacht besteed aan geluidsisola
tie en afwerking. Het topmodel, de 2.0 i.e.
Turbo krijgt standaard lederen bekleding, ABS
en lichtmetalen wielen met iaagprofielbanden.
Technische verbeteringen werden aange
bracht op de direct ingespoten diesel die een
turbo met variabele geometrie heeft gekregen
en de 2 liter benzine die voorzien werd van
twee balansassen voor een rustigere loop. De
carrosserie is voor een groot deel gemaakt
van gegalvaniseerd plaatstaal. Daarnaast is
ook het interieur op veel punten aangepast,
zoals het compleet nieuwe dashboard. De
nieuwe Croma wordt aangeboden in vijf ver
schillende versies: de 2.0 i.e., 2.0 i.e. SX, Tur
bo i.e., Turbo D.i.d. SX en de Turbo D SX.
Op de komende 'Salon van Genève' presen
teert Renault een nieuwe Alpine met de type
aanduiding 'A 610'. Deze Alpine, die duidelijk
trekken heeft van de huidige Alpine's 'V6 Tur
bo' en 'Le Mans', verenigt de eigenschappen
van een volbloed sportwagen op bijzondere
wijze in een exclusief concept.
Met de aanduiding 'A 610' pakt Alpine de lijn
van type-aanduidingen op, waarmee zij in
1956 begon. In dat jaar werd de Alpine A 106
gecommercialiseerd, gevolgd door de A 108
in 1960 en de A 110 in 1963. De Alpine A
310, die in 1971 werd gelanceerd, was voorlo
pig de laatste auto met de zo geëigende
Alpine-aanduiding, want in 1984 en 1985 ver
schenen de Alpine's 'V6 GT' en 'V6 GT Tur
bo'. Gesteld dat deze twee typen
respectievelijk 'A 410' en 'A 510' waren ge
noemd, dan kan de type-aanduiding 'A 610'
een logische opvolging worden gezien.
De Alpine A 610 onderscheidt zich van zijn
voorgangers op twee belangrijke punten. Al
lereerst op motorisch gebied. De bestaande
V6-turbomotor werd vernieuwd, met als re
sultaat een grotere cilinderinhoud van 2.975
cm3, een gelimiteerd vermogen van 184 kW
of 250 pk en een indrukwekkend koppel van
350 Nm. Daarnaast onderscheidt de nieuwe
Alpine zich op het gebied van weggedrag. Het
aangepaste onderstel, dat uiteraard berekend
is op het grote vermogen van de A 610, heeft
de grenzen van het dynamisch vermogens
verder verlegd. Tezamen met een zeer com
plete uitrusting maken deze elementen de Al
pine A 610 tot een volbloed sportwagen.
De carrosserie-bouw van de nieuwe Alpine
blijft gelijk aan die van de huidige Alpine's.
Dat betekent een volledig kunststof carrosse
rie, die op een metalen chassis wordt gelijmd.
Deze techniek, die kostbaarder is dan de ge
bruikelijke produktie-methoden, garandeert de
Alpine een roestvrij leven.
De prijs van de nieuwe Alpine is nog niet be
kend. Wel staat vast dat de auto standaard
uitgerust wordt met ABS, Airconditioning en
een radio Renault van 4 x 25 Watt. Verder
wordt deze 'haute gamme'-auto uiteraard gele
verd met stuurbekrachtiging, elektrisch te be
dienen zijruiten en metallic lak. Alleen leren
bekleding en een compact disc-speler kunnen
als extra op de A 610 besteld worden.
Vanaf 1 mei a.s. is de Alpine A 610 leverbaar
in Nederland.
Na een paar uitstapjes met twee snelle
oosterburen (de BMW 323 en de Audi 100)
mocht ik kennismaken met wat Frans joi de
vivre. Bij Citroën Dijkwel stond een glanzen
de XM voor de deur te pronken. De lage
voorkant met de smalle lampen en naar bo
ven lopende lijnen naar de achterkant geven
de XM iets van „doe wat, ik wil weg".
Hij moest nog wel even wachten voor het
zover was. De XM heeft een instrumenten
paneel van hier tot Tokio, en bovendien wat
aparte liflafjes. Op het onderwerp De Vering
En Hydrauliek Van Citroën zou je een drs-
promotie kunnen maken. En om te weten
welk knopje waar zit kun je het beste ge
bruik maken van een uitvergrote platte
grond. Bij Citroën liggen ze daar niet wakker
van. Als je er eenmaal aan gewend bent zit
het allemaal goed binnen handbereik.
De eerder genoemde liflafjes geven de XM
een smeufïg smaakje. De klepjes van de as
bak, de audio en het handschoenenkastje
openen net als de deuren in Star Trek door
een druk op een knopje (echt leuk!). De ra
men zijn elektrisch en de stoelen zijn heel
simpel te verstellen.
Toen dit college achter de rug was kon het
echte werk beginnen. Als ik bij mijn kantoor
baantje zo met luxe omringd werd als in de
Citroën, zou ik nooit meer naar huis willen.
De stoelen zitten perfect, zelfs met mijn
rijstijl!
Optrekken is niet de beste kant van de XM,
maar als hij eenmaal op snelheid is kun je re
laxed een sigaretje gaan roken, want dan
gaat alles min of meer vanzelf. Van schuiven
of scheefhangen in bochten heeft de XM
nog nooit gehoord. Sturen gaat als een heet
mes door gesmolten Blue Band. Ook bij het
remmen is er een olifant voor nodig om de
XM uit zijn spoor te krijgen. Hij remt niet al
leen netjes recht, maar ook heel snel. Met
de topsnelheid was ook al niets mis.pe 2.0i
is de meest „kale" XM, en die koerste zon
der moeite naar redelijk illegale snelheden.
Daarbij verdiende de XM met zijn bochten
gedrag een tien met een griffel. Een kus van
deze juffrouw zat er nog niet bij. Die is voor
de V6 versie (drie liter, 170 pk), die ook bij
Dijkwel te koop is. Als ik bij Citroën had ge
werkt, had ik de nieuwste spruit van de fa
milie toch anders genoemd. De Citroën XM
had wat mij betreft liever Par Avion of Con
corde geheten.