WAT BMW BETREFT, WORDT DEZE WINTER EEN BMW-RIJDER HEEFT 'S WINTERS EEN ANDER PROFIEL Zwartepoorte ZO BEGINT DE VAKANTIE METEEN GOED mêMxmi ...EN U KRIJGT VAN ONS 17 NUMMERS CADEAU. m i Autobedrijf WIJ GEVEN UW AUTO GRAAG EEN PLUIM. AUDI 100 EEN HIAAT IC Als BMW- rijder weet u wanneer het moment is gekomen om de gewone banden te verwisselen voor banden met een winterprofiel. soires En als utoch in de showroom bent, bekijkt u dan meteen even de andere originele BMW- winter-acces- M.A. de Ruyterlaan 8-16 Goes 01100-28545 Industrieweg 27-29 Vlissingen 01184-14400 Als we zo'n twintig jaar in de historie terug gaan, zien we Audi in het begin van de jaren zeventig met zeer eigenzinni ge modellen als de 60 en 90. Het merk opereerde nog vol ledig los van Volkswagen en kwam ondermeer voort uit DKW. Aan het einde van dat zelfde decennium oogde het Audi-programma al veel alge mener. In 1982 werd met het uitbrengen van de nieuwe 100, die meteen de Auto van het JaarLtitel kreeg, de eerste poging gedaan het merk om hoog te tillen. Het 'dure' merk uit de VAG-stal moest kunnen concurreren met namen als Mercedes en BMW. Nu de vierde generatie Audi 100 voor de deur staat, lijkt dat behoorlijk gelukt te zijn. We reden onder andere met de nieuwe 2.8 liter V6. Scharnieren Instrumenten Quattro 01102-42610 Woensdag 5 december 1990 DE FAAM - DE VLISSINGER 't Kan straks vriezen en't kan dooien. Maar in beide situaties moet uw BMW uiteraard in perfecte conditie zijn. Hoogste tijd dus om met uw BMW- dealer een afspraak voor de wintercheck te maken. Voor slechts f 60,- wordt uw BMW op maar liefst 19 essentiële punten gecontroleerd. De remmen en stuurinrichting, bijvoor beeld. Verlichting, schokdempers, remvloeistof' en niet te vergeten de vorstbeveiliging van het koelsysteem. De overige punten van de checklist treft u hiernaast aan. Traditiegetrouw heeft uw dealer weer een verrassing voor u, wanneer u uw BMW komt ophalen. U vindt dan in het dashboardkastje een CD uit de BMW Music Collection met 17 bekende hits uit de jaren zestig en zeventig. Bij deze CD-box is een accessoireboekje gevoegd met een groot aantal cadeau-artikelen - het is tenslotte bijna december - en allerhande prak tische accessoires voor winter en wintersport De muziek op de CD heeft ove rigens een zomers tintje. Zodat u de sneeuw, hagel en regen om u heen weer snel vergeet. Onze monteurs staan voor u klaar met een snelle, maar grondige check op 19 essentiële punten. Mèt CD zelfs 20. MOTORTEST 1 uitlezen storinggeheugen 2 spanning V-snaren OLIEPEILEN 3 motor 4 versnellingsbak/cardan 5 remvloeistof ELEKTRISCH SYSTEEM 6 conditie batterij 7 verlichting 8 verwarming/airco 9 claxon 10 richtingaanwijzers 11 ruitesproeiers/-wissers 12 anti-vries ruitesproeier KOELSYSTEEM 13 controleren op lekkage 14 koelvloeistof controleren 15 vorstbeveiliging controleren ONDERSTEL EN CARROSSERIE 16 banden: spanning/profieldiepte 17 remblokken en -leidingen 18 stuurinrichting/schokdempers 19 siliconenbehandelingvan alle deurrubbers Deze 'kleine grote beurt' kost f 60,- inclusief betrouwbaarheid, CD en BTW. Geldig tot 1 februari 1991. Li Als officieel Carvox dealer geven wij uw auto graag een pluim met een van de nieuwe Carvox auto-telefoons van PTT Telecom Standaard zijn deze modellen voorzien van tal van faciliteiten, waaronder handsfree. U kunt dus spreken zonder de hoorn te hoeven vast houden. Voor aan schaf en snelle inbouw kunt u bij ons terecht. Wilt u een demonstra tie van de beste telefoon op vier wielen? \Kom even J^langs^ AUTOBEDRIJF ZWARTEPOORTE BV SCHAEPMANLAAN 3 4623 XV BERGEN OP ZOOM M.A. DE RUYTERLAAN 8-16 4461 GE GOES INDUSTRIEWEG 27-29 4382 NA VLISSINGEN Nu echt aan de top In eerste aanblik lijkt de nieuwe Audi 100 als twee druppels water op zijn voorganger, maar heeft hij de neus van de V8 kregen en de ach terlichten van de 80. De constructeur zou echter willen, dat je zo gemakkelijk een nieuw model kunt maken. Hoe meer je de nieuwe ling bekijkt, des te duidelijker wordt het dat we hier met een compleet nieuwe auto te ma ken hebben. Een belangrijk deel van de bo- demgroep echter bleef ongewijzigd, waardoor lengte en wielbasis vrijwel gelijk bleven. De nieuwe 100 is vreemd genoeg enkele cen timeters smaller geworden, zonder dat de bin nenruimte hieronder te lijden heeft gehad. Nee, het interieur is zelfs ruimer worden. Het dak werd namelijk breder, waardoor de zijrui ten wat rechterop zijn komen staan. Afgezien van de forsere binnenruimte zorgt dit ook voor minder instraling van de zon wat een positief effect heeft op de temperatuur bij warm weer. Het spreekt voor zich, dat ondanks de sterke gelijkenis met de derde generatie, alle plaat- werkdelen anders zijn. Inderdaad lijkt de her kenbare grille van de Audi V8 nu als family-look te worden gehanteerd. De bum pers zijn in de carrosseriekleur gespoten en beschikken over een dikke stootrand, die als beschermstrip over de flanken wordt doorge trokken. De basis-versie heeft fraaie en zeer aërodyna misch ogende wielplaten, terwijl er ook een tweetal lichtmetalen velgen leverbaar zijn. Aan de achterkant zien we inderdaad sterk op de 80 gelijkende achterlichten, waarvan ech ter werd verzekerd, dat ze volledig anders zijn. Overigens verdwijnt de sterke gelijkenis met het huidige model volledig, als je de twee auto's naast elkaar zet. De nieuweling is veel moderner. De kofferklep gaat heel ver open, waarbij de scharnieren volledig buiten de ba gageruimte blijven. In het interieur lijkt weinig veranderd. Dat was ook nauwelijks nodig, daar de Audi 100 onlangs nog een volledig nieuw dashboard had gekregen. Maar ook hier is het weer de schijn die bedriegt. Het instrumentarium is volledig nieuw, al biedt het een vertrouwde aanblik. Bij de vijf- en zes- cylinder wordt op de console en de portierpa nelen gebruik gemaakt van hout, wat bijzonder glanzend is gelakt en er zodoende wat showerig uitziet. Het stuurwiel is bekend van vorm met zijn forse stootkussen. Nieuw is echter dat hierachter een airbag schuil kan gaan. De verdere interieurinrichting is dik in orde. Afhankelijke van de uitvoering worden verschillende bekledingsstoffen geleverd, waarbij de Quattro-stoelen met het logo zijn bedrukt. Onder het rijden valt de enorme stilte op, zowel bij de vijf- als zescylinder. Dit is on dermeer bereikt door een nieuwe isolatie van de vloer, door gebruik te maken van een mat uit één geheel. De auto komt ook veilig over. Standaard is voortaan het procon- ten systeem, wat door Audi werd ontwikkeld. Bij een aanrijding wordt de stuurkolom ingetrokken en worden de inzittenden voorin door gordelspanners vast op hun stoel getrokken. Een andere ver andering op veiligheidsgebied is de extra ver steviging in de portieren voor een betere bescherming bij zijdelingse aanrijdingen. Daarnaast is bij de ontwikkeling ook naar het milieu gekeken. Niet alleen wat betreft uitlaat gassen, maar ook wat betreft productieme thoden voldoet de nieuwe 100 volledig aan de eisen. In Duitsland noemen ze dit heel mooi een "Eco- optimiertes Konzept" of in goed Nederlands een ecologisch geoptimaliseerd concept. Het totale programma moet uiteindelijk zeven verschillende motoren omvatten. Later vol gend jaar volgen een 115 pk 4 cylinder, de 2.3 liter 20V turbo en de twee diesels. Het gam ma start bij de 2 liter 4 cylinder van 101 pk. De 1310 kg wegende kolos is hiermee geen topsporter, zoals valt te begrijpen. De auto le vert een top van 182 km/u en trekt in 12,6 se conden van 0 tot 100 km/u. Net als alle voorwielaangedreven Audi 100's is ook de vier cylinder leverbaar met een viertraps auto maat. De 4- pitter is verder voorzien van een stuurbekrachtiging en beschikt over schijf remmen voor en trommelremmen achter. De eerste auto waar we op de weg mee mochten kennis maken was de 2.3 liter quat tro. De motor is bekend, maar werd op een aantal punten herzien. De vijfcylinder is goed voor 133 pk, waarmee met voor- of vierwiel- aandrijving een top van 202 km/u mogelijk is. In tegenstelling tot de viercylinder is deze krachtbron voorzien van multipoint injectie. De 5-pitter is een prettige rustige motor, die echter bij hogere toeren wat rauw klinkt. De prestaties zijn meer dan netjes met een acce leratie van 0 tot 100 in 10,4 seconden voor de Quattro. Opvallend is de bijzonder lichte stuur bekrachtiging, die pas bij hogere snelheden in assistentie afneemt. Vanaf de 5-cylinder is de nieuwe 100 standaard uitgerust met ABS in combinatie met vier schijfremmen. De uit rusting is completer met ondermeer centrale vergrendeling, een leeslampje aan passagiers kant en elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels. Volledig nieuw is de 2.8 liter V6. De naam Au di 200 is bij de nieuwe serie volledig verdwe nen. De nieuwe krachtbron ligt in de lengterichting voorin en is goed voor een ver mogen van 174 pk bij 5500 tr/min. Het koppel van 245 Nm wordt al bij 3000 tr/min bereikt. Iedere cylinderrij beschikt over een eigen kata lysator en lambdasonde. Tussen de voorwiel- aandrijver en de quattro zijn geen prestatieverschillen. De auto haalt een top van 218 km/u en trekt in 8 seconden naar de 100 km/u. Uiteraard is de automaat- versie wat trager. Deze viertraps bak heeft een sport- schakelaar, waardoor de schakelmomenten worden verlegd. De bak functioneert geruis loos en bijna zonder het overschakelen te la ten merken. De motor zelf is meer dan stil. Liefhebbers die 6 cylindermotoren roemen om hun machtige geluid, komen bij de nieuwe Audi-motor bedrogen uit. De krachtbron is vrijwel niet te horen. Als topmodel uit de 100-reeks is de V6 wat uitrusting betreft nog iets completer met buitenspiegels in de car rosseriekleur, een zogenaamd auto-check- systeem op het dashboard en andere bekle ding op stoelen en deurpanelen. Daarnaast is fraaie lederen bekleding tegen meerprijs lever baar. Rijdend met de nieuwe Audi 100 doet je be seffen, dat het merk in de afgelopen acht tot tien jaar inderdaad tot de Duitse top is door gedrongen en op veel punten totaal niet meer onderdoet voor zijn concurrenten. Het leveringsprogramma zal zoals gezegd vol gend jaar nog worden uitgebreid met vier mo toren, terwijl de Avant op basis van dit nieuwe model pas in 1992 verwacht wordt. In de loop van 1991 zullen ook de twee quattro-versies met de automatische versnellingsbak kunnen worden geleverd. De auto zal op de Amsterdamse Rai zijn ten toonstellingsdebuut beleven. De dealers krij gen de auto eind januari. De prijzen zijn echter nog niet bekend. Toch moet er gerekend wor den op zo'n f.58.000,= voor de 4 cylinder en waarschijnlijk ruim f.90.000,= voor de zespit- ter. Forse bedragen die echter volledig in de pas lopen met Mercedes en 8MW, en dat is immers wat Audi wil. Audi verwacht met de nieuwe 100 in ieder geval de huidige klanten te behouden en vooral met de V6 een verove- ringspotentieel te bezitten. Na onze eerste in drukken, kunnen we gerust stellen dat een bezoek aan de Audi-showroom eind januari zeer de moeite waard is. De Audi 100 2.3E. bedieningspaneel. Inzet: het overzichtelijke Nederlands kwaliteitsprodukt Levering binnen 24 uur in heel Nederland ►Meer informatie: Hopro Products b.v., Jufferswegje 12, 4421 JB Kapelle-Biezelinge

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 20