WAT BMW BETREFT,
WORDT DEZE WINTER
EEN BMW-RIJDER HEEFT
'S WINTERS EEN ANDER PROFIEL
Zwartepoorte
ZO BEGINT
DE VAKANTIE
METEEN GOED
mêMxmi
...EN U KRIJGT VAN ONS
17 NUMMERS CADEAU.
m i
Autobedrijf
WIJ GEVEN UW AUTO
GRAAG EEN PLUIM.
AUDI 100
EEN HIAAT IC
Als BMW-
rijder weet u
wanneer het
moment is
gekomen om de
gewone banden
te verwisselen
voor banden met een winterprofiel. soires
En als utoch in
de showroom
bent, bekijkt u
dan meteen
even de andere
originele BMW-
winter-acces-
M.A. de Ruyterlaan 8-16 Goes 01100-28545
Industrieweg 27-29 Vlissingen 01184-14400
Als we zo'n twintig jaar in de
historie terug gaan, zien we
Audi in het begin van de jaren
zeventig met zeer eigenzinni
ge modellen als de 60 en 90.
Het merk opereerde nog vol
ledig los van Volkswagen en
kwam ondermeer voort uit
DKW. Aan het einde van dat
zelfde decennium oogde het
Audi-programma al veel alge
mener. In 1982 werd met het
uitbrengen van de nieuwe
100, die meteen de Auto van
het JaarLtitel kreeg, de eerste
poging gedaan het merk om
hoog te tillen. Het 'dure' merk
uit de VAG-stal moest kunnen
concurreren met namen als
Mercedes en BMW. Nu de
vierde generatie Audi 100
voor de deur staat, lijkt dat
behoorlijk gelukt te zijn. We
reden onder andere met de
nieuwe 2.8 liter V6.
Scharnieren
Instrumenten
Quattro
01102-42610
Woensdag 5 december 1990
DE FAAM - DE VLISSINGER
't Kan straks vriezen en't kan dooien. Maar in
beide situaties moet uw BMW uiteraard in perfecte
conditie zijn. Hoogste tijd dus om met uw BMW-
dealer een afspraak voor de wintercheck te
maken. Voor slechts f 60,- wordt uw BMW op
maar liefst 19 essentiële punten gecontroleerd.
De remmen en stuurinrichting, bijvoor
beeld. Verlichting, schokdempers, remvloeistof'
en niet te vergeten de vorstbeveiliging van het
koelsysteem. De overige punten van de checklist
treft u hiernaast aan.
Traditiegetrouw heeft uw dealer weer een
verrassing voor u, wanneer u uw BMW komt
ophalen. U vindt dan in het dashboardkastje een
CD uit de BMW Music Collection met 17 bekende
hits uit de jaren zestig en zeventig. Bij deze
CD-box is een accessoireboekje gevoegd met
een groot aantal cadeau-artikelen - het is
tenslotte bijna december - en allerhande prak
tische accessoires voor winter en wintersport
De muziek op de CD heeft ove
rigens een zomers tintje. Zodat u
de sneeuw, hagel en regen
om u heen weer
snel vergeet.
Onze monteurs staan voor u klaar met
een snelle, maar grondige check op
19 essentiële punten. Mèt CD zelfs 20.
MOTORTEST
1 uitlezen storinggeheugen
2 spanning V-snaren
OLIEPEILEN
3 motor
4 versnellingsbak/cardan
5 remvloeistof
ELEKTRISCH SYSTEEM
6 conditie batterij
7 verlichting
8 verwarming/airco
9 claxon
10 richtingaanwijzers
11 ruitesproeiers/-wissers
12 anti-vries ruitesproeier
KOELSYSTEEM
13 controleren op lekkage
14 koelvloeistof controleren
15 vorstbeveiliging controleren
ONDERSTEL EN CARROSSERIE
16 banden: spanning/profieldiepte
17 remblokken en -leidingen
18 stuurinrichting/schokdempers
19 siliconenbehandelingvan alle deurrubbers
Deze 'kleine grote beurt' kost f 60,-
inclusief betrouwbaarheid, CD en BTW.
Geldig tot 1 februari 1991.
Li
Als officieel Carvox dealer geven wij uw auto
graag een pluim met een van de nieuwe Carvox
auto-telefoons van PTT Telecom
Standaard zijn deze modellen voorzien van
tal van faciliteiten, waaronder handsfree. U kunt
dus spreken zonder de
hoorn te hoeven vast
houden. Voor aan
schaf en snelle
inbouw kunt u bij
ons terecht. Wilt
u een demonstra
tie van de beste
telefoon op
vier wielen?
\Kom even
J^langs^
AUTOBEDRIJF ZWARTEPOORTE BV SCHAEPMANLAAN 3 4623 XV BERGEN OP ZOOM M.A. DE RUYTERLAAN 8-16 4461 GE GOES INDUSTRIEWEG 27-29 4382 NA VLISSINGEN
Nu echt aan de top
In eerste aanblik lijkt de nieuwe Audi 100 als
twee druppels water op zijn voorganger, maar
heeft hij de neus van de V8 kregen en de ach
terlichten van de 80. De constructeur zou
echter willen, dat je zo gemakkelijk een nieuw
model kunt maken. Hoe meer je de nieuwe
ling bekijkt, des te duidelijker wordt het dat
we hier met een compleet nieuwe auto te ma
ken hebben. Een belangrijk deel van de bo-
demgroep echter bleef ongewijzigd, waardoor
lengte en wielbasis vrijwel gelijk bleven.
De nieuwe 100 is vreemd genoeg enkele cen
timeters smaller geworden, zonder dat de bin
nenruimte hieronder te lijden heeft gehad.
Nee, het interieur is zelfs ruimer worden. Het
dak werd namelijk breder, waardoor de zijrui
ten wat rechterop zijn komen staan. Afgezien
van de forsere binnenruimte zorgt dit ook voor
minder instraling van de zon wat een positief
effect heeft op de temperatuur bij warm weer.
Het spreekt voor zich, dat ondanks de sterke
gelijkenis met de derde generatie, alle plaat-
werkdelen anders zijn. Inderdaad lijkt de her
kenbare grille van de Audi V8 nu als
family-look te worden gehanteerd. De bum
pers zijn in de carrosseriekleur gespoten en
beschikken over een dikke stootrand, die als
beschermstrip over de flanken wordt doorge
trokken.
De basis-versie heeft fraaie en zeer aërodyna
misch ogende wielplaten, terwijl er ook een
tweetal lichtmetalen velgen leverbaar zijn.
Aan de achterkant zien we inderdaad sterk op
de 80 gelijkende achterlichten, waarvan ech
ter werd verzekerd, dat ze volledig anders zijn.
Overigens verdwijnt de sterke gelijkenis met
het huidige model volledig, als je de twee
auto's naast elkaar zet. De nieuweling is veel
moderner. De kofferklep gaat heel ver open,
waarbij de scharnieren volledig buiten de ba
gageruimte blijven. In het interieur lijkt weinig
veranderd. Dat was ook nauwelijks nodig,
daar de Audi 100 onlangs nog een volledig
nieuw dashboard had gekregen. Maar ook
hier is het weer de schijn die bedriegt.
Het instrumentarium is volledig nieuw, al biedt
het een vertrouwde aanblik. Bij de vijf- en zes-
cylinder wordt op de console en de portierpa
nelen gebruik gemaakt van hout, wat
bijzonder glanzend is gelakt en er zodoende
wat showerig uitziet. Het stuurwiel is bekend
van vorm met zijn forse stootkussen. Nieuw is
echter dat hierachter een airbag schuil kan
gaan. De verdere interieurinrichting is dik in
orde. Afhankelijke van de uitvoering worden
verschillende bekledingsstoffen geleverd,
waarbij de Quattro-stoelen met het logo zijn
bedrukt. Onder het rijden valt de enorme stilte
op, zowel bij de vijf- als zescylinder. Dit is on
dermeer bereikt door een nieuwe isolatie van
de vloer, door gebruik te maken van een mat
uit één geheel.
De auto komt ook veilig over. Standaard is
voortaan het procon- ten systeem, wat door
Audi werd ontwikkeld. Bij een aanrijding
wordt de stuurkolom ingetrokken en worden
de inzittenden voorin door gordelspanners
vast op hun stoel getrokken. Een andere ver
andering op veiligheidsgebied is de extra ver
steviging in de portieren voor een betere
bescherming bij zijdelingse aanrijdingen.
Daarnaast is bij de ontwikkeling ook naar het
milieu gekeken. Niet alleen wat betreft uitlaat
gassen, maar ook wat betreft productieme
thoden voldoet de nieuwe 100 volledig aan de
eisen. In Duitsland noemen ze dit heel mooi
een "Eco- optimiertes Konzept" of in goed
Nederlands een ecologisch geoptimaliseerd
concept.
Het totale programma moet uiteindelijk zeven
verschillende motoren omvatten. Later vol
gend jaar volgen een 115 pk 4 cylinder, de 2.3
liter 20V turbo en de twee diesels. Het gam
ma start bij de 2 liter 4 cylinder van 101 pk.
De 1310 kg wegende kolos is hiermee geen
topsporter, zoals valt te begrijpen. De auto le
vert een top van 182 km/u en trekt in 12,6 se
conden van 0 tot 100 km/u. Net als alle
voorwielaangedreven Audi 100's is ook de
vier cylinder leverbaar met een viertraps auto
maat. De 4- pitter is verder voorzien van een
stuurbekrachtiging en beschikt over schijf
remmen voor en trommelremmen achter.
De eerste auto waar we op de weg mee
mochten kennis maken was de 2.3 liter quat
tro. De motor is bekend, maar werd op een
aantal punten herzien. De vijfcylinder is goed
voor 133 pk, waarmee met voor- of vierwiel-
aandrijving een top van 202 km/u mogelijk is.
In tegenstelling tot de viercylinder is deze
krachtbron voorzien van multipoint injectie.
De 5-pitter is een prettige rustige motor, die
echter bij hogere toeren wat rauw klinkt. De
prestaties zijn meer dan netjes met een acce
leratie van 0 tot 100 in 10,4 seconden voor de
Quattro. Opvallend is de bijzonder lichte stuur
bekrachtiging, die pas bij hogere snelheden in
assistentie afneemt. Vanaf de 5-cylinder is de
nieuwe 100 standaard uitgerust met ABS in
combinatie met vier schijfremmen. De uit
rusting is completer met ondermeer centrale
vergrendeling, een leeslampje aan passagiers
kant en elektrisch bediende en verwarmde
buitenspiegels.
Volledig nieuw is de 2.8 liter V6. De naam Au
di 200 is bij de nieuwe serie volledig verdwe
nen. De nieuwe krachtbron ligt in de
lengterichting voorin en is goed voor een ver
mogen van 174 pk bij 5500 tr/min. Het koppel
van 245 Nm wordt al bij 3000 tr/min bereikt.
Iedere cylinderrij beschikt over een eigen kata
lysator en lambdasonde. Tussen de voorwiel-
aandrijver en de quattro zijn geen
prestatieverschillen. De auto haalt een top van
218 km/u en trekt in 8 seconden naar de 100
km/u. Uiteraard is de automaat- versie wat
trager. Deze viertraps bak heeft een sport-
schakelaar, waardoor de schakelmomenten
worden verlegd. De bak functioneert geruis
loos en bijna zonder het overschakelen te la
ten merken. De motor zelf is meer dan stil.
Liefhebbers die 6 cylindermotoren roemen om
hun machtige geluid, komen bij de nieuwe
Audi-motor bedrogen uit. De krachtbron is
vrijwel niet te horen. Als topmodel uit de
100-reeks is de V6 wat uitrusting betreft nog
iets completer met buitenspiegels in de car
rosseriekleur, een zogenaamd auto-check-
systeem op het dashboard en andere bekle
ding op stoelen en deurpanelen. Daarnaast is
fraaie lederen bekleding tegen meerprijs lever
baar.
Rijdend met de nieuwe Audi 100 doet je be
seffen, dat het merk in de afgelopen acht tot
tien jaar inderdaad tot de Duitse top is door
gedrongen en op veel punten totaal niet meer
onderdoet voor zijn concurrenten.
Het leveringsprogramma zal zoals gezegd vol
gend jaar nog worden uitgebreid met vier mo
toren, terwijl de Avant op basis van dit nieuwe
model pas in 1992 verwacht wordt. In de loop
van 1991 zullen ook de twee quattro-versies
met de automatische versnellingsbak kunnen
worden geleverd.
De auto zal op de Amsterdamse Rai zijn ten
toonstellingsdebuut beleven. De dealers krij
gen de auto eind januari. De prijzen zijn echter
nog niet bekend. Toch moet er gerekend wor
den op zo'n f.58.000,= voor de 4 cylinder en
waarschijnlijk ruim f.90.000,= voor de zespit-
ter. Forse bedragen die echter volledig in de
pas lopen met Mercedes en 8MW, en dat is
immers wat Audi wil. Audi verwacht met de
nieuwe 100 in ieder geval de huidige klanten
te behouden en vooral met de V6 een verove-
ringspotentieel te bezitten. Na onze eerste in
drukken, kunnen we gerust stellen dat een
bezoek aan de Audi-showroom eind januari
zeer de moeite waard is.
De Audi 100 2.3E.
bedieningspaneel.
Inzet: het overzichtelijke
Nederlands
kwaliteitsprodukt
Levering binnen
24 uur in heel
Nederland
►Meer
informatie:
Hopro Products b.v., Jufferswegje 12, 4421 JB Kapelle-Biezelinge