Schokdempers van groot belang voor veiligheid De Ford Transit: nauwelijks verschil met personenwagen AUTO RENAULT DIJKWEL BV mm m VROUW EIM AUTO RENAULT-DEALER V i VOOR HEEL WALCHEREN RENAULT; PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 19 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Viissinger Voorbereiding Tijsterman- equipe in volle gang Eigenlijk geheel volgens verwach ting is de nieuwe Renault Clio door een jury van 58 Europese auto journalisten uitgeroepen tot de nieuwe Auto van het Jaar', leder jurylid mocht 25 punten toeken nen aan de 14 deelnemende auto's, met een maximum van 10 punten per auto. Zo zijn maximaal 580 punten te vergaren. De Clio verwierf hiervan 312 punten, wat neerkomt op 53,8% van het totale aantal. Frankrijk SWOV WIL DEMPERTEST IN APK Remweg Wegcontact 11 M I Caroline DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 5 december 1990 WNSt~ RENAULT CLIO. 'Auto van het Jaar 1991' Om zich goed te kunnen voorbereiden op de Parijs-Dakar rally is het echtpaar Tijsterman afgereisd naar de uitgestrekte zandvlakte bij de Tunesische stad Nefta. Vlakbij de Algerijn se grens kan hun Toyota 4-Runner goed wor den beproefd. Vorig jaar kon het echtpaar helaas niet aan de start verschijnen, omdat de sponsoring niet rond was. Kees Tijsterman: "Ik wilde per se een Toyota 4-Runner omdat het de enige 4WD is met on afhankelijke voorwielophanging. Daarbij heeft de auto schroefveren achter, een sterke benzi nemotor en een aërodynamische carrosserie. De Nederlandse firma Rucanor Sport, die ons ook al sponsorde in 1989, kwam snel tot overeenstemming met Toyota-importeur Louwman en Parqui, waarna ik aan de slag kon om de 4-Runner te prepareren voor de standaard verbeterde T2 klasse. Als je ziet wat de wagen hier in de woestijn presteert, dan denk ik dat onze kansen groter zijn dan ooit, alhoewel je bij een rally de gekste dingen kunt verwachten." De doorbraak van de Japanners leek dit jaar erg dicht bij. Immers, nog nooit heeft een Ja panse auto de eerste plaats behaald. Nissan had goede hoop met zijn in Europa geprodu ceerde en speciaal voor onze markt ontwik kelde Primera. Helaas waren de 258 behaalde punten slechts goed voor een meer dan ver diende tweede plaats. De auto heeft vooral veel punten gekregen van de Noordeuropese juryleden. Door de vier Nederlandse journa listen (Paul Krol, Nico de Jong, Fred van de Vlugt en Willem Leniger) werd de auto als eer ste getipt. Nummer drie is de Opel Calibra ge worden met 183 punten. Iff v «O it it li li 1 1 H ut m i i 1 i 11 1 11 I. 'lm*** iliSti^f üf i 8 MÜÜi :S®:" Een gedeelde vierde en vijfde plaats is er weg gelegd voor de Mazda MX-5 en Peugeot 605. Hierbij is het wederom opvallend dat het Euro pese chauvinisme wordt doorbroken door een tweede slimme Japanse auto. Op nummer zes staat de Toyota Previa, met een zeer eigentijds ontwerp. De nieuwe Ford Escort, wiens voor ganger in 1981 de titel verwierf, kon de juryle den minder bekoren. Deze auto, die internationaal niet zo best werd ontvangen, moet het met een zevende plaats doen. De Lancia Dedra doet het met 68 punten en een achtste plaats beter dan zijn Fiat- tweelingbroer de Tempra, die met 38 punten genoegen moet nemen met een tiende note ring. Er tussenin staat een Engels/Japans duo, de Rover 200 en Honda Concerto. De eigenlijk niet volledig nieuwe Rover 100 scoort nog zeer uitstekend op de elfde plaats, terwijl de rij wordt afgesloten door de Toyota Starlet, MR2 en Celica. De BMW 850i was aanvankelijk ook op de lijst te vinden, maar werd uiteinde lijk toch als een coupé-versie van de 7-serie aangemerkt en deed zo niet mee. De Renault Clio is de achtentwintigste "Auto van het Jaar". Renault behaalde deze titel al twee keer eerder, in 1965 met de 16 en in 1981 met de 9. Van de 28 auto's die de eer De C/io, zoals verwacht 'Auto van het jaar 1991'. te beurt viel, zijn er maar liefst iu uit i-ranKrijK, 9 uit Duitsland (de Escort inbegrepen), 6 uit Italië en 3 uit Engeland. In 1963 werd de Ro ver 2000 als eerste "Auto van het Jaar" ge kozen. De verkiezing is een initiatief van het Nederlandse blad Autovisie, dat jaarlijks met zes buitenlandse collegabladen de organisatie voor zijn rekening neemt. De prijs wordt op 14 januari 1991 in Rome aan de president directeur van Renault, Raymond Levy, uitge reikt. De uitverkiezing van de Renault Clio als "Auto van het Jaar" betekent dat Rqnault weer helemaal 'back in business' is. Schokdempers zijn voor de gemiddelde auto mobilist slechts een van de vele onderdelen die aan zijn vervoermiddel te vinden zijn. Slechts weinigen kennen het werkelijke be lang van goed functionerende schokdempers. Toch zijn recent door verschillende tests de gevolgen van slechte schokbrekers aange toond. De Rai startte onlangs in samenwer king met de schokdemper-fabrikanten en Veilig Verkeer Nederland een campagne om de schokdemper bij het publiek onder de aan dacht te brengen. Monroe stelde ons in staat te rijden met verschillende auto's met goede en slechte dempers op de nieuwe politie- testbaan in Lelystad. "Met slechte schokdempers komt u verder", luidt de leuze die in de campagne wordt ge bruikt. De bijbehorende affiche toont een re clamebord waarop deze leuze te lezen valt. Een auto heeft dit bord echter doorboord, vanwege een langere remweg die de auto heeft bij slechte schokdempers. De genoemde tests zijn gedaan in het kader van een onderzoek door de SWOV, de Stich ting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeers veiligheid. Zij hebben gevonden dat een auto met slechte schokdempers een langere rem weg heeft, minder stabiel is en steeds zwaar der gaat sturen in bochten. De SWOV vindt ook dat de APK-keuring zoals die nu wordt Met goede schokdempers blijven de wielen op de weg en heeft de bestuurder de auto vol ledig onder contgrole. uitgevoerd, niet toereikend is voor een gede gen controle van de schokdempers. Maar eerst even kort de functie van een schokdemper. We moeten de carrosserie van onze auto en de wielen zien als afzonderlijke massa's die ook volledig onafhankelijk van el kaar kunnen bewegen. Ze zijn door middel van de veren met elkaar verbonden. De schok demper heeft tot functie het bewegen van de ze beide massa's zo minimaal mogelijk te maken. Dit zorgt dan voor een optimaal wiel- wegcontact en een optimaal comfort. In de tests die door de SWOV zijn uitgevoerd is ondermeer gekeken naar de remweg. Bij 80 km/u op een rechte weg heeft een auto met 1 of meer slechte dempers minimaal 2 meter extra nodig. Bij remmen in een bocht bij een snelheid van 50 km/u is de invloed van 4 slechte dempers gering. Bij slechts 1 slechte demper is de remweg maar liefst 2,3 meter langer. Een auto met goede schokdempers kan ook sneller door een bocht (10%) en heeft pas later last van aquaplaning. De SWOV stelt voor dat schokdempers 1 keer per jaar of iedere 25.000 km worden gecon troleerd, wat dus prima tijdens de APK zou kunnen. De APK-keuringsstations zullen dan echter wel een schokdempers-testbank moe ten aanschaffen en dat is waarschijnlijk het grote struikelblok. Ook is de SWOV er nog niet uit bij welk per centage wegcontact een schokdemper moet worden vervangen. Boven de 40% is goed, tussen de 25 en 40% is uitkijken en onder de 25% betekent direct vervangen. Het nut van goede dempers werd ons tijdens drie tests snel duidelijk. Met twee Peugeots 205 werd een grote slalom gereden. In de auto met slechte dempers moest veel meer gestuurd en gecorrigeerd worden, terwijl ook de rijtijd lan ger was. De tweede proef betrof het rijden van een "8" met daarin opgenomen twee forse ribbels. De Opel Vectra met slechte dempers zette hierbij een flinke stap opzij en helde veel meer over. De goede Vectra ging er veel strakker overheen. Tot slot mochten we nog wat spelen op een gecombineerde proef. Eerst na een recht stuk over een fiks aantal ribbels, dan een kleine slalom met ribbels en een remtest bij 90 km/u. Dit traject werd zo wel met een Opel Kadett als een Ford Sierra gereden, beide met goede en slechte dem pers. Vooral de Sierra met achterwielaandrij ving sprong wild over de hobbels heen en raakte in een hinderlijke kadans. De goede auto had hier helemaal geen last van. Hetzelf de gold, maar in iets minder sterke mate, voor de Opel Kadett. Eigenlijk zou je iedere auto mobilist de kans moeten geven deze tests te rijden. Het zou immers de beste manier zijn hem of haar op het belang van goede dem pers te wijzen. Het probleem is nu eenmaal dat dempers langzaam slechter worden en je het als dagelijkse bestuurder niet merkt om dat het geleidelijk gaat. Daarom is regelmatig testen zeer belangrijk en zou het opnemen in de APK helemaal niet gek zijn. Een auto met half versleten schokdempers is niet in staat de wielen op de weg te houden. Bij het woord "auto" denkt de gemiddelde Nederlander eigenlijk nooit aan een bestelbus je. Garage Joosse in Vlissingen wel. Van de Ford Transit zijn namelijk in totaal 500.000 exemplaren de deur uitgegaan. De Transit had daar bijna 25 jaar voor nodig. Alsof dat nog niet genoeg is, is hij ook nog eens tot Bestel van het Jaar uitgeroepen. Tijd voor een testje dus. Nou begin ik er al om bekend te staan dat ik bijna nooit "normale" auto's test, maar een bestelwagen had ik nog niet eerder onder mijn kritisch oog gehad. Weet je dat die dingen van dichtbij eigenlijk erg groot zijn? Niet alleen van buiten trouwens. Je kunt een hele bruiloft achterin gooien (lukt best. De vloer in de de mowagen van Joosse is van slipvast rubber.) Ik kwam er als chauffeur ook niet slecht van af. Nu vind ik het zowiezo wel leuk om over iedereen heen te kijken, maar in de Transit kun je ook nog de koplampen recht beneden je zien. Makkelijk bij parkeren, vooral voor bij ziende mensen. De speciale Jubilee-versie van de Transit had vijf versnellingen (plus een achteruit natuur lijk), en een direct ingespoten dieselmotor. Dat laatste klonk erg spannend, maar het be tekent dus gewoon dat je gelijk kunt starten en dat je niet hoeft te wachten tot het lampje met het krulletje uitgaat. Ik had van te voren eigenlijk verwacht met spierpijn uit de bestel auto te komen. Niet dus. Hij stuurde net zo licht als een gewone personenwagen. Scha kelen moet wel met een grotere beweging, maar beslist niet met meer kracht. Optrekken doet de Transit ook best leuk. Bij een stoplicht ging ik voorzichtigheidshalve maar aan de rechterkant staan. Dat was dus niet nodig ge weest. Ik trok de Sinaasappel naast me zo voorbij. Ook de top viel me heel erg mee. Ik dacht dat het bij 90 wel op zou zijn, maar de Transit dacht daar anders over. Je kunt er nog best bekeuringen mee krijgen op de Rijksweg. Een perfecte bankovervalwagen eigenlijk. Een bijkomend voordeel van de Transit Jubilee-versie is de perfecte geluidsinstallatie. Dank u wel Garage Joosse. Heel prettig. De Jubilee heeft ook speciale wielsierdeksels, flankstrepen, in hoogte verstelbare stoelen met hoofdsteun, zijwandbekleding in de ach terruimte en een speciale grille. Het had maar één nadeel om met zo'n Transit te rijden. Mijn eigen autootje (toch al niet één van de groot ste) leek zo ontzettend klein daarna...

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 15