Schokdempers van groot
belang voor veiligheid
De Ford Transit:
nauwelijks verschil
met personenwagen
AUTO RENAULT
DIJKWEL BV
mm m
VROUW EIM AUTO
RENAULT-DEALER
V i VOOR HEEL WALCHEREN
RENAULT;
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 19
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Viissinger
Voorbereiding Tijsterman-
equipe in volle gang
Eigenlijk geheel volgens verwach
ting is de nieuwe Renault Clio door
een jury van 58 Europese auto
journalisten uitgeroepen tot de
nieuwe Auto van het Jaar', leder
jurylid mocht 25 punten toeken
nen aan de 14 deelnemende
auto's, met een maximum van 10
punten per auto. Zo zijn maximaal
580 punten te vergaren. De Clio
verwierf hiervan 312 punten, wat
neerkomt op 53,8% van het totale
aantal.
Frankrijk
SWOV WIL DEMPERTEST IN APK
Remweg
Wegcontact
11 M I
Caroline
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 5 december 1990
WNSt~
RENAULT CLIO.
'Auto van het Jaar 1991'
Om zich goed te kunnen voorbereiden op de
Parijs-Dakar rally is het echtpaar Tijsterman
afgereisd naar de uitgestrekte zandvlakte bij
de Tunesische stad Nefta. Vlakbij de Algerijn
se grens kan hun Toyota 4-Runner goed wor
den beproefd. Vorig jaar kon het echtpaar
helaas niet aan de start verschijnen, omdat de
sponsoring niet rond was.
Kees Tijsterman: "Ik wilde per se een Toyota
4-Runner omdat het de enige 4WD is met on
afhankelijke voorwielophanging. Daarbij heeft
de auto schroefveren achter, een sterke benzi
nemotor en een aërodynamische carrosserie.
De Nederlandse firma Rucanor Sport, die ons
ook al sponsorde in 1989, kwam snel tot
overeenstemming met Toyota-importeur
Louwman en Parqui, waarna ik aan de slag
kon om de 4-Runner te prepareren voor de
standaard verbeterde T2 klasse. Als je ziet
wat de wagen hier in de woestijn presteert,
dan denk ik dat onze kansen groter zijn dan
ooit, alhoewel je bij een rally de gekste dingen
kunt verwachten."
De doorbraak van de Japanners leek dit jaar
erg dicht bij. Immers, nog nooit heeft een Ja
panse auto de eerste plaats behaald. Nissan
had goede hoop met zijn in Europa geprodu
ceerde en speciaal voor onze markt ontwik
kelde Primera. Helaas waren de 258 behaalde
punten slechts goed voor een meer dan ver
diende tweede plaats. De auto heeft vooral
veel punten gekregen van de Noordeuropese
juryleden. Door de vier Nederlandse journa
listen (Paul Krol, Nico de Jong, Fred van de
Vlugt en Willem Leniger) werd de auto als eer
ste getipt. Nummer drie is de Opel Calibra ge
worden met 183 punten.
Iff v «O it it li li
1 1 H
ut m
i
i
1
i 11 1 11 I.
'lm*** iliSti^f üf
i 8
MÜÜi
:S®:"
Een gedeelde vierde en vijfde plaats is er weg
gelegd voor de Mazda MX-5 en Peugeot 605.
Hierbij is het wederom opvallend dat het Euro
pese chauvinisme wordt doorbroken door een
tweede slimme Japanse auto. Op nummer zes
staat de Toyota Previa, met een zeer eigentijds
ontwerp. De nieuwe Ford Escort, wiens voor
ganger in 1981 de titel verwierf, kon de juryle
den minder bekoren. Deze auto, die
internationaal niet zo best werd ontvangen,
moet het met een zevende plaats doen. De
Lancia Dedra doet het met 68 punten en een
achtste plaats beter dan zijn Fiat-
tweelingbroer de Tempra, die met 38 punten
genoegen moet nemen met een tiende note
ring. Er tussenin staat een Engels/Japans duo,
de Rover 200 en Honda Concerto. De eigenlijk
niet volledig nieuwe Rover 100 scoort nog
zeer uitstekend op de elfde plaats, terwijl de rij
wordt afgesloten door de Toyota Starlet, MR2
en Celica. De BMW 850i was aanvankelijk
ook op de lijst te vinden, maar werd uiteinde
lijk toch als een coupé-versie van de 7-serie
aangemerkt en deed zo niet mee.
De Renault Clio is de achtentwintigste "Auto
van het Jaar". Renault behaalde deze titel al
twee keer eerder, in 1965 met de 16 en in
1981 met de 9. Van de 28 auto's die de eer
De C/io, zoals verwacht 'Auto van het jaar
1991'.
te beurt viel, zijn er maar liefst iu uit i-ranKrijK,
9 uit Duitsland (de Escort inbegrepen), 6 uit
Italië en 3 uit Engeland. In 1963 werd de Ro
ver 2000 als eerste "Auto van het Jaar" ge
kozen. De verkiezing is een initiatief van het
Nederlandse blad Autovisie, dat jaarlijks met
zes buitenlandse collegabladen de organisatie
voor zijn rekening neemt. De prijs wordt op 14
januari 1991 in Rome aan de president
directeur van Renault, Raymond Levy, uitge
reikt. De uitverkiezing van de Renault Clio als
"Auto van het Jaar" betekent dat Rqnault
weer helemaal 'back in business' is.
Schokdempers zijn voor de gemiddelde auto
mobilist slechts een van de vele onderdelen
die aan zijn vervoermiddel te vinden zijn.
Slechts weinigen kennen het werkelijke be
lang van goed functionerende schokdempers.
Toch zijn recent door verschillende tests de
gevolgen van slechte schokbrekers aange
toond. De Rai startte onlangs in samenwer
king met de schokdemper-fabrikanten en
Veilig Verkeer Nederland een campagne om
de schokdemper bij het publiek onder de aan
dacht te brengen. Monroe stelde ons in staat
te rijden met verschillende auto's met goede
en slechte dempers op de nieuwe politie-
testbaan in Lelystad.
"Met slechte schokdempers komt u verder",
luidt de leuze die in de campagne wordt ge
bruikt. De bijbehorende affiche toont een re
clamebord waarop deze leuze te lezen valt.
Een auto heeft dit bord echter doorboord,
vanwege een langere remweg die de auto
heeft bij slechte schokdempers.
De genoemde tests zijn gedaan in het kader
van een onderzoek door de SWOV, de Stich
ting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeers
veiligheid. Zij hebben gevonden dat een auto
met slechte schokdempers een langere rem
weg heeft, minder stabiel is en steeds zwaar
der gaat sturen in bochten. De SWOV vindt
ook dat de APK-keuring zoals die nu wordt
Met goede schokdempers blijven de wielen
op de weg en heeft de bestuurder de auto vol
ledig onder contgrole.
uitgevoerd, niet toereikend is voor een gede
gen controle van de schokdempers.
Maar eerst even kort de functie van een
schokdemper. We moeten de carrosserie van
onze auto en de wielen zien als afzonderlijke
massa's die ook volledig onafhankelijk van el
kaar kunnen bewegen. Ze zijn door middel van
de veren met elkaar verbonden. De schok
demper heeft tot functie het bewegen van de
ze beide massa's zo minimaal mogelijk te
maken. Dit zorgt dan voor een optimaal wiel-
wegcontact en een optimaal comfort.
In de tests die door de SWOV zijn uitgevoerd
is ondermeer gekeken naar de remweg. Bij 80
km/u op een rechte weg heeft een auto met
1 of meer slechte dempers minimaal 2 meter
extra nodig. Bij remmen in een bocht bij een
snelheid van 50 km/u is de invloed van 4
slechte dempers gering. Bij slechts 1 slechte
demper is de remweg maar liefst 2,3 meter
langer. Een auto met goede schokdempers
kan ook sneller door een bocht (10%) en heeft
pas later last van aquaplaning.
De SWOV stelt voor dat schokdempers 1 keer
per jaar of iedere 25.000 km worden gecon
troleerd, wat dus prima tijdens de APK zou
kunnen. De APK-keuringsstations zullen dan
echter wel een schokdempers-testbank moe
ten aanschaffen en dat is waarschijnlijk het
grote struikelblok.
Ook is de SWOV er nog niet uit bij welk per
centage wegcontact een schokdemper moet
worden vervangen. Boven de 40% is goed,
tussen de 25 en 40% is uitkijken en onder de
25% betekent direct vervangen. Het nut van
goede dempers werd ons tijdens drie tests
snel duidelijk. Met twee Peugeots 205 werd
een grote slalom gereden. In de auto met
slechte dempers moest veel meer gestuurd en
gecorrigeerd worden, terwijl ook de rijtijd lan
ger was. De tweede proef betrof het rijden
van een "8" met daarin opgenomen twee
forse ribbels. De Opel Vectra met slechte
dempers zette hierbij een flinke stap opzij en
helde veel meer over. De goede Vectra ging er
veel strakker overheen. Tot slot mochten we
nog wat spelen op een gecombineerde proef.
Eerst na een recht stuk over een fiks aantal
ribbels, dan een kleine slalom met ribbels en
een remtest bij 90 km/u. Dit traject werd zo
wel met een Opel Kadett als een Ford Sierra
gereden, beide met goede en slechte dem
pers. Vooral de Sierra met achterwielaandrij
ving sprong wild over de hobbels heen en
raakte in een hinderlijke kadans. De goede
auto had hier helemaal geen last van. Hetzelf
de gold, maar in iets minder sterke mate, voor
de Opel Kadett. Eigenlijk zou je iedere auto
mobilist de kans moeten geven deze tests te
rijden. Het zou immers de beste manier zijn
hem of haar op het belang van goede dem
pers te wijzen. Het probleem is nu eenmaal
dat dempers langzaam slechter worden en je
het als dagelijkse bestuurder niet merkt om
dat het geleidelijk gaat. Daarom is regelmatig
testen zeer belangrijk en zou het opnemen in
de APK helemaal niet gek zijn.
Een auto met half versleten schokdempers is
niet in staat de wielen op de weg te houden.
Bij het woord "auto" denkt de gemiddelde
Nederlander eigenlijk nooit aan een bestelbus
je. Garage Joosse in Vlissingen wel. Van de
Ford Transit zijn namelijk in totaal 500.000
exemplaren de deur uitgegaan. De Transit had
daar bijna 25 jaar voor nodig. Alsof dat nog
niet genoeg is, is hij ook nog eens tot Bestel
van het Jaar uitgeroepen. Tijd voor een testje
dus.
Nou begin ik er al om bekend te staan dat ik
bijna nooit "normale" auto's test, maar een
bestelwagen had ik nog niet eerder onder mijn
kritisch oog gehad. Weet je dat die dingen van
dichtbij eigenlijk erg groot zijn? Niet alleen van
buiten trouwens. Je kunt een hele bruiloft
achterin gooien (lukt best. De vloer in de de
mowagen van Joosse is van slipvast rubber.)
Ik kwam er als chauffeur ook niet slecht van
af. Nu vind ik het zowiezo wel leuk om over
iedereen heen te kijken, maar in de Transit kun
je ook nog de koplampen recht beneden je
zien. Makkelijk bij parkeren, vooral voor bij
ziende mensen.
De speciale Jubilee-versie van de Transit had
vijf versnellingen (plus een achteruit natuur
lijk), en een direct ingespoten dieselmotor.
Dat laatste klonk erg spannend, maar het be
tekent dus gewoon dat je gelijk kunt starten
en dat je niet hoeft te wachten tot het lampje
met het krulletje uitgaat. Ik had van te voren
eigenlijk verwacht met spierpijn uit de bestel
auto te komen. Niet dus. Hij stuurde net zo
licht als een gewone personenwagen. Scha
kelen moet wel met een grotere beweging,
maar beslist niet met meer kracht. Optrekken
doet de Transit ook best leuk. Bij een stoplicht
ging ik voorzichtigheidshalve maar aan de
rechterkant staan. Dat was dus niet nodig ge
weest. Ik trok de Sinaasappel naast me zo
voorbij. Ook de top viel me heel erg mee. Ik
dacht dat het bij 90 wel op zou zijn, maar de
Transit dacht daar anders over. Je kunt er nog
best bekeuringen mee krijgen op de Rijksweg.
Een perfecte bankovervalwagen eigenlijk.
Een bijkomend voordeel van de Transit
Jubilee-versie is de perfecte geluidsinstallatie.
Dank u wel Garage Joosse. Heel prettig. De
Jubilee heeft ook speciale wielsierdeksels,
flankstrepen, in hoogte verstelbare stoelen
met hoofdsteun, zijwandbekleding in de ach
terruimte en een speciale grille. Het had maar
één nadeel om met zo'n Transit te rijden. Mijn
eigen autootje (toch al niet één van de groot
ste) leek zo ontzettend klein daarna...