Rijden met G M Amerikanen 1991
Uitbreiding Alfa 33-reeks
Waarschuwingslicht
injectie
Peugeot 205 Accent
Fiat Tipo GT maakt
programma compleet
Ondergrond
Compact
Caprice
Blazer
Elegante
LAND ROVER DISCOVERY 5-DEURS
Verwennerij
De begin dit jaar op de Nederlandse markt
geïntroduceerde Land Rover Discovery heeft
in zijn korte bestaan zijn kwaliteiten bewezen.
Immers de afmattende Camel Trophy werd dit
jaar direct met deze auto's verreden. Het leve
ringsprogramma bestond aanvankelijk uit een
driedeurs model met direct ingespoten diesel
motor of de bekende V8 met 3,5 liter inhoud.
Beide varianten waren ook op grijs kenteken
leverbaar, eventueel met een verhoogd dak,
waarbij de zijruiten gehandhaafd mogen blij
ven. De Discovery is in korte tijd het best ver
kochte produkt van Land Rover geworden. De
aanvankelijke productie van 350 eenheden
per dag, is inmiddels opgevoerd tot een maxi
maal aantal van 650 per dag. Voor 1991 is
het programma uitgebreid met een vijfdeurs
variant en een V8 met katalysator.
Ook in Nederland is de Discovery behoorlijk
succesvol. Voor 56% bestaan de verkopen uit
de versies op grijs kenteken, waarbij vooral
het verhoogde dak erg populair is. Over het
geheel gezien kiest 80% van de klanten voor
een dieselmotor. De verkopen van de Range
Rover zijn nauwelijks door de Discovery aan
getast. De enige teruggang is in de verkopen
van Range Rovers met grijs kenteken te be
merken.
Voor 1991 hebben alle Discovery's een aantal
veranderingen ondergaan. Zo is naast de 'So
nar Blue' kleurstelling voor het interieur nu
ook 'Bahama Beige' leverbaar. De keuze aan
lakken is uitgebreid met Pennine Grijs, Eskdale
Groen, Pebblestone Beige, Garrigade Groen
(metallic), Armada Goud (metallic) en Savari-
ne Wit. In het interieur zorgen extra
luchtstroomopeningen aan weerszijden van
het dashboard voor een verbeterde ontwase-
ming van de zijruiten. Verdere wijzigingen be
treffen de intervalstand op de achterruitwisser
en een waarschuwingslicht onder het slot van
de achterdeur. Deze brandt bij ingeschakelde
verlichting en geopende achterdeur.
Belangrijk is de uitbreiding van het program
ma met een vijfdeurs versie. Dat een dergelij
ke variant op komst was, was makkelijk te
voorspellen. Onderhuids is de Discovery be
hoorlijk vergelijkbaar aan de Range Rover. Ook
de voorportieren zijn van dit model overgeno
men. De vijfdeurs, die ook bij de Range Rover
beschikbaar is, was een logisch vervolg. Men
verwacht de vijfdeurs vooral te verkopen aan
mensen die anders wellicht een luxe station
car zouden aanschaffen. Er is dan ook geko
zen voor een rijkere standaardspecificatie ten
opzichte van de driedeurs. Zo heeft de auto
elektrisch bediende voor- en achterportierrui-
ten, waarbij de achterste ruiten door de
bestuurder kunnen worden geblokkeerd. Cen
trale vergrendeling en hoge-druk kop
lampsproeiers worden tevens standaard gele
verd. De buitenspiegels zijn elektrisch verstel
baar en bovendien verwarmd.
De vijfdeurs op geel kenteken wordt altijd als
zevenpersoons geleverd, waarbij de uitklapba
re stoeltjes achterin dus standaard zijn. Land
Rover heeft voor de vijfdeurs specifieke licht
metalen velgen ontworpen, die niet op de
driedeurs te koop zijn. De bevestigingspunten
van de veiligheidsgordels voorin zijn verstel
baar, terwijl een rolhoes over de bagageruimte
de uitrusting compleet maakt.
Zoals gezegd is een ander belangrijk nieuwtje
de toevoeging van een brandstofinjectie-
systeem aan de bekende 3,5 liter V8 motor.
Door deze'voorziening wordt de krachtbron
nu geleverd met een geregelde driewegkataly
sator. Het geleverde vermogen is toegenomen
tot 153 pk, wat een winst betekent van 6,5%.
Dit vermogen wordt bovendien bij een iets la
ger toerental bereikt, waardoor ook het
brandstofverbruik gunstiger is geworden. De
topsnelheid bedraagt ruim 160 km/u, terwijl
de acceleratie van 0 tot 100 in ongeveer 13
seconden wordt volbracht. De 2.5 liter turbo-
Peugeot Talbot Nederland heeft zojuist de
tweede generatie van de 205 Accent op de
Nederlandse markt geïntroduceerd. Mede
dankzij deze aantrekkelijke uitvoering is de
205 in ons land al jaren een groot verkoop
succes (sinds 1985). Van de eerste serie zijn
er 40.000 eenheden 205 Accent verkocht.
Het "Sterk Nummer" in Accent-uitgave is
voor 1991 nog aantrekkelijker gemaakt, uit
rusting, binnenbekleding en carrosseriedeco
ratie zijn hierbij gewijzigd. De auto heeft een
1.1 liter injectiemotor van 60 pk, die is gekop
peld aan een handgeschakelde vijfbak. Uiter
aard is deze 'schone' auto voorzien van een
geregelde driewegkat. Een aantrekkelijke ei
genschap van de 205, naast zijn prettige rij
en wegliggingseigenschappen, is de hoge
waarde bij inruil. De 205 Accent is er uitslui
tend met een driedeurs carrosserie in de kleu
ren Wit, Rood en donker Grijs Metallic. De
205 Accent kost f 19.995, Voor metaallak
dient f 740,= te worden bijbetaald.
Fiat heeft zijn leveringsprogramma in Neder
land uitgebreid met de eerder geïntroduceer
de Tipo 2.0 GT. Deze auto heeft een 1995 cc
4 cylinder motor met een vermogen van 115
pk. Uiteraard is deze krachtbron voorzien van
multi-point injectie en een katalysator voor
een 'schone' uitlaatgasemissie en twee ba
lans assen voor een rustige loop.
Het hoge koppel van 159 Nm wordt bij 3300
tr/min geproduceerd en zorgt voor vlotte
prestaties zoals een top van 190 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 10,5 seconden.
Onderstel en remmen zijn aan dit prestatieni-
De nieuwste loot aan de Tipo-stam.
veau aangepast. De GT wordt geleverd met
een digitaal dashboard en is verder voorzien
van stuurbekrachtiging, centrale vergrende
ling en elektrisch bediende voorportierruiten.
De nieuwe Fiat Tipo 2.0 i.e. GT staat bij de
dealer voor f 34.200,=.
De Land Rover Discovery
diesel met directe inspuiting is onveranderd le
verbaar. Deze is goed voor een vermogen van
111 pk, maar levert met 265 Nm zelfs een iets
hoger koppel dan de V8. Dit maximale koppel
wordt bovendien bij een aanzienlijk lager toe
rental bereikt. We moeten de TDi dan ook zien
als een echt werkpaard. Desondanks is deze
auto altijd nog goed voor een top van 146
km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in ruim
18 seconden.
De Land Rover Discovery is een bijzonder
luxueuze auto, die erg comfortabel rijdt zowel
op de verharde weg als een ongebaande on
dergrond. Door de hoge zit en de vierkante
neus krijg je een machtig gevoel. Het overhel
len in bochten is even wennen. De vijfdeurs
carrosserie zorgt voor een net iets rustigere
vlakverdeling.
De prijzen van de vijfdeurs zijn vanwege de
extra portieren en de hogere specificatie uiter
aard fors meer dan van de bestaande drie
deurs. De V8i 5-deurs kost f 88.950,=
terwijl voor de diesel f 1.000, minder wordt
gevraagd. De 3-deurs V8i staat voor
f 76.950,= in de prijslijst met een zelfde ver
schil voor de diesel. Op grijs kenteken kost de
TDi f 54.950, Er geldt hierbij een meerprijs
van duizend gulden zowel voor de V8i motor
als de verhoogde uitvoering zonder geblin
deerde ruiten. Tot slot is er een vijfdeurs TDi
op grijs kenteken vanaf f 62.950,=.
Echte grote Amerikanen werden en worden
door General Motors geïmporteerd. De doel
groep hiervoor is zeer specifiek en beperkt.
Daarnaast was het de constant fluctuerende
dollarkoers die de aankoop van een dergelijke
auto weinig aantrekkelijk maakte. De geza
menlijke GM-dealers in Nederland zullen tot
volgend jaar het aantal dealers en service
dealers uitbreiden en hanteren nu ook vaste
prijzen, binnen bepaalde grenzen onafhanke
lijk van de dollarkoers. We reden met vijf mo
dellen uit het 1991- programma.
Het programma bestaat uit zeventien verschil
lende modellen, inclusief een aantal bestelwa
gens. Als eerste kozen we de Cadillac Seville
STS uit. Cadillac is in zijn lange historie altijd
het prestige-merk van GM geweest. Deze au
to is voorzien van de nieuwe 4894 cc V8 met
een vermogen van 203 pk. Uiteraard is deze
krachtbron gekoppeld aan een viertrapsauto-
maat. Nieuw is verder een elektronisch gere
gelde variabele schokdemping, wat het
comfortniveau nog verder verhoogd.
voor vervoer op het gladde asfalt aange
schaft. Prijzen: rond de zestigduizend gulden.
De Cadillac Seville is met zijn lengte van 4,84
meter voor Amerikaanse begrippen compact.
De auto heeft een volledig eigen gezicht door
zijn strakke vormgeving, kleine rechtopstaan
de achterruit en relatief grote wielen. Natuur
lijk is deze GM-topper voorzien van alle
denkbare extra's en nog meer. Zo gaat de ver
lichting automatisch aan als het donker
wordt. Of wat te denken van een automati
sche anti-verblindingsstand op de achteruit
kijkspiegel. Elektrische ruitbediening, centrale
vergrendeling, stuurbekrachtiging en een digi
taal dashboard zijn haast vanzelfsprekend.
De Cadillac Seville is behoorlijk laag, maar als
je eenmaal in de lederen stoelen zit, heb je
daar weinig last van. De achterpassagiers be
schikken helaas over een erg korte zitting, wat
de Seville tot een echte drivers-car maakt, een
auto die door de eigenaar zelf wordt bereden
en niet door een chauffeur. De rij-
eigenschappen zijn in orde. De auto ligt van
wege de lage bouw goed op de weg en veert
comfortabel en zeker niet te slap. Uiteraard
blijft het een echte Amerikaan, maar als je aan
Europese topprodukten gewend bent, kun je
er heel goed mee leven. De Cadillac Seville is
te koop vanaf f 134.700,
leder Amerikaans merk heeft wel een vier-
wielaangedreven terreinauto in zijn program
ma. Vaak zelfs van twee verschillende forma
ten. Zo heeft Jeep de Grand Wagoneer en
Cherokee, Ford de grote en kleine Bronco en
Chevrolet de grote en kleine Blazer. Deze laat
ste gaat als S-10 door het leven en was tot
voor kort uitsluitend verkrijgbaar als twee-
deurs. De nieuwe vierdeurs heeft een wielba
sis die met 17 centimeter is toegenomen.
Deze extra lengte komt zowel ten goede aan
de achterpassagiers als aan de bagageruimte.
De auto heeft een 4,3 liter V6 met een vermo
gen van 162 pk. Het hoge koppel van 312 Nm
is al bij 2400 tr/min volledig beschikbaar. De
auto kan worden geleverd met een vijfversnel
lingsbak of een viertraps automaat. Hiermee
kan een top van 160 km/u worden behaald.
De Blazer ziet er beschaafd uit en heeft redelij
ke buitenafmetingen. Natuurlijk zijn hier en
daar de typisch Amerikaanse chroomaccen
ten te vinden. Het dashboard is digitaal uitge
voerd. De interieurinrichting is luxueus en
compleet. Standaard wordt de Blazer geleverd
met een anti- blokkeerinrichting op de achter-
remmen. Helaas behoort een slipdifferentieel
niet tot de mogelijkheden. Maar in de meeste
gevallen wordt een dergelijk auto uitsluitend
Er is bijna geen auto Amerikaanser dan de
Chevrolet Caprice, die vreemd genoeg in de
nieuwste uitgave de toevoeging "Classic"
krijgt. Toch is deze benaming niet onterecht.
Met zijn 5,44 meter lange koets en ten op
zichte van de vorige modellen weinig veran
derde onderstel rijdt de Caprice zoals je van
een echte klassieke Amerikaan verwachten.
De auto deint over iedere wegoneffenheid en
is eigenlijk voornamelijk geschikt voor veel
glad asfalt. De Caprice zal vooral als taxi erg
populair worden. Voor een redelijk bedrag
krijgt de koper een complete auto met vefel
binnenruimte en een (te) hoge mate van com
fort. Standaard is een ABS-remsysteem. De
170 pk die door de 5 liter V8 worden gele
verd, vinden hun weg via een viertrapsauto-
maat naar de achterwielen. Voor f 59.500,=
krijgt de Caprice koper een echte full-size
Amerikaan, die alleen de liefhebber zal aan
spreken. Overigens reden we ook met de Pon-
tiac Trans Sport, een APV. Van dit model zal
GM in Europa de grootste aantallen kunnen
verkopen. De auto heeft uitstekende rij- en ge
bruikseigenschappen en is vanaf nu te koop
voor f 59.500,=. Op de Pontiac Trans Sport
komen we in december met een uitgebreide
test terug.
De prijslijst van Buick vermeldt slechts één
model, de nieuwe Park Avenue. Het gaat hier
bij om een auto die wat afmetingen betreft
nauwelijks voor de Caprice onderdoet. Voorin
ligt echter een 3,8 liter V6 met een vermogen
van 170 pk, die de voorwielen aandrijft. Uiter
aard wordt ook hier weer een viertrapsauto-
maat toegepast. De auto heeft een
electronisch afgeregelde topsnelheid van 180
km/u. De motor is bijzonder krachtig en zorgt
voor snelle acceleraties. Van alle gereden au
to's rijdt de Buick veruit het meest Europees.
Van de hele serie grote GM modellen oogt de
Park Avenue bovendien bijzonder aardig. De
auto heeft een indrukwekkend front met veel
chroom, een slank silhouet en helaas een ach
terkant die wat algemeen oogt. De Buick
heeft twee kunststof voorspatschermen. De
uitrusting is onwaarschijnlijk compleet met
ABS, airconditioning, stuurbekrachtiging,
elektrische ruiten, airbag, een stereo
installatie en hout op dashboard en portierpa
nelen. In het rechter deurpaneel kan de passa
gier zelf de verwarming van zijn helft instellen.
Het dashboard is gelukkig analoog uitgevoerd
en omvat een snelheidsmeter, toerenteller en
vier kleinere instrumenten. De auto stuür niet
te licht. De automaat schakelt vrijwel schok-
loos, wat het comfort enorm verhoogd. He
laas hoort bij deze bepaald aantrekkelijke
Amerikaan een fors prijskaartje. De auto
wordt aangeboden vanaf f 99.650,
Uiteraard biedt GM ook meer betaalbare au
to's. Het programma begint met de Chevrolet
Corsica met 2.2 liter 4 cylindermotor en een
vijfversnellingsbak voor f 33.800,=. De
duurste auto van dit merk is de Cadillac Allan-
te cabriolet voor f 226.200, Voor ieder wat
wils. Op de foto's twee mogelijkheden.
Begin dit jaar werd de sterk vernieuwde Alfa
33 in ons land geïntroduceerd met 1.3 liter
motor, 1.7 liter injectie en de 1.7 liter
16-klepper. Het programma wordt nu uitge
breid met een 16V Elegante en de al eerder
aangekondigde 1.5 liter injectie. De importeur
heeft de opgelopen levertijden weten terug te
brengen, door de levering van 1200 extra
exemplaren deze maand. Over de eerste ne
gen maanden werden maar liefst 2973 33's
verkocht, tegen 2316 in dezelfde periode van
1989. Maar ook de Alfa's 75 en 164 verko
pen uitstekend.
De 1490 cc krachtbron met elektronisch gere
gelde injectie en ontsteking levert een vermo
gen van maximaal 97 pk bij 6000 tr/min.
Hiermee weet de nieuweling een top van 180
km/u te bereiken en een acceleratie van 0 tot
100 in 10,7 seconden neer te zetten. Het be
hoorlijke koppel van 125 Nm wordt bij 4500
tr/min volledig bereikt. Uiteraard is de 1.5 I.E.
voorzien van een geregelde drieweg katalysa
tor. De auto heeft een complete standaard
uitrusting met ondermeer getint glas, van
binnenuit verstelbare buitenspiegels, elek
trisch bediende portierruiten voor, in hoogte
verstelbaar stuur en een neerklapbare achter
bank. De lijst opties wordt gevuld door licht
metalen wielen, stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling en metaallak. De prijs is vast
gesteld op f 27.690,= en dat is exact
f 2.500,= meer dan de 1.3.
Een ander nieuwtje is de 33 1.7 I.E. Elegante
16V die naast de 16V Quadrifoglio Verde op
het programma komt. De nadruk bij deze ver
sie ligt op comfort. De motor levert 132 pk
waarmee een top van 203 km/u kan worden
behaald en een acceleratie van 0 tot 100 in
slechts 8,4 seconden. Standaard is de stuur
bekrachtiging, terwijl de voorwielophanging
van een extra stabilisatorstang is voorzien. De
Elegante heeft echter niet de spoiler en skirts
van de Q.V. en dat is vrijwel het enige verschil.
De stoelen zijn bekleed met stijlvolle Prince of
Wales velours, terwijl de gordels voor in hoog
te verstelbaar zijn. De hoofdsteunen zijn be
kleed. Verder omvat de uitrusting elektrische
portierruiten, van binnenuit verstelbare bui
tenspiegels, een digitaal klokje, een wis/was-
installatie op de achterklep, lichtmetalen
velgen en centrale vergrendeling. De Elegante
wordt aangeboden voor f 34.690,= en dat is
f 500,= minder dan de Q.V. Het wachten is
nu nog op de Sportwagon met 1.5 liter injec
tiemotor die ook is aangekondigd.