Rijden met G M Amerikanen 1991 Uitbreiding Alfa 33-reeks Waarschuwingslicht injectie Peugeot 205 Accent Fiat Tipo GT maakt programma compleet Ondergrond Compact Caprice Blazer Elegante LAND ROVER DISCOVERY 5-DEURS Verwennerij De begin dit jaar op de Nederlandse markt geïntroduceerde Land Rover Discovery heeft in zijn korte bestaan zijn kwaliteiten bewezen. Immers de afmattende Camel Trophy werd dit jaar direct met deze auto's verreden. Het leve ringsprogramma bestond aanvankelijk uit een driedeurs model met direct ingespoten diesel motor of de bekende V8 met 3,5 liter inhoud. Beide varianten waren ook op grijs kenteken leverbaar, eventueel met een verhoogd dak, waarbij de zijruiten gehandhaafd mogen blij ven. De Discovery is in korte tijd het best ver kochte produkt van Land Rover geworden. De aanvankelijke productie van 350 eenheden per dag, is inmiddels opgevoerd tot een maxi maal aantal van 650 per dag. Voor 1991 is het programma uitgebreid met een vijfdeurs variant en een V8 met katalysator. Ook in Nederland is de Discovery behoorlijk succesvol. Voor 56% bestaan de verkopen uit de versies op grijs kenteken, waarbij vooral het verhoogde dak erg populair is. Over het geheel gezien kiest 80% van de klanten voor een dieselmotor. De verkopen van de Range Rover zijn nauwelijks door de Discovery aan getast. De enige teruggang is in de verkopen van Range Rovers met grijs kenteken te be merken. Voor 1991 hebben alle Discovery's een aantal veranderingen ondergaan. Zo is naast de 'So nar Blue' kleurstelling voor het interieur nu ook 'Bahama Beige' leverbaar. De keuze aan lakken is uitgebreid met Pennine Grijs, Eskdale Groen, Pebblestone Beige, Garrigade Groen (metallic), Armada Goud (metallic) en Savari- ne Wit. In het interieur zorgen extra luchtstroomopeningen aan weerszijden van het dashboard voor een verbeterde ontwase- ming van de zijruiten. Verdere wijzigingen be treffen de intervalstand op de achterruitwisser en een waarschuwingslicht onder het slot van de achterdeur. Deze brandt bij ingeschakelde verlichting en geopende achterdeur. Belangrijk is de uitbreiding van het program ma met een vijfdeurs versie. Dat een dergelij ke variant op komst was, was makkelijk te voorspellen. Onderhuids is de Discovery be hoorlijk vergelijkbaar aan de Range Rover. Ook de voorportieren zijn van dit model overgeno men. De vijfdeurs, die ook bij de Range Rover beschikbaar is, was een logisch vervolg. Men verwacht de vijfdeurs vooral te verkopen aan mensen die anders wellicht een luxe station car zouden aanschaffen. Er is dan ook geko zen voor een rijkere standaardspecificatie ten opzichte van de driedeurs. Zo heeft de auto elektrisch bediende voor- en achterportierrui- ten, waarbij de achterste ruiten door de bestuurder kunnen worden geblokkeerd. Cen trale vergrendeling en hoge-druk kop lampsproeiers worden tevens standaard gele verd. De buitenspiegels zijn elektrisch verstel baar en bovendien verwarmd. De vijfdeurs op geel kenteken wordt altijd als zevenpersoons geleverd, waarbij de uitklapba re stoeltjes achterin dus standaard zijn. Land Rover heeft voor de vijfdeurs specifieke licht metalen velgen ontworpen, die niet op de driedeurs te koop zijn. De bevestigingspunten van de veiligheidsgordels voorin zijn verstel baar, terwijl een rolhoes over de bagageruimte de uitrusting compleet maakt. Zoals gezegd is een ander belangrijk nieuwtje de toevoeging van een brandstofinjectie- systeem aan de bekende 3,5 liter V8 motor. Door deze'voorziening wordt de krachtbron nu geleverd met een geregelde driewegkataly sator. Het geleverde vermogen is toegenomen tot 153 pk, wat een winst betekent van 6,5%. Dit vermogen wordt bovendien bij een iets la ger toerental bereikt, waardoor ook het brandstofverbruik gunstiger is geworden. De topsnelheid bedraagt ruim 160 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 in ongeveer 13 seconden wordt volbracht. De 2.5 liter turbo- Peugeot Talbot Nederland heeft zojuist de tweede generatie van de 205 Accent op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Mede dankzij deze aantrekkelijke uitvoering is de 205 in ons land al jaren een groot verkoop succes (sinds 1985). Van de eerste serie zijn er 40.000 eenheden 205 Accent verkocht. Het "Sterk Nummer" in Accent-uitgave is voor 1991 nog aantrekkelijker gemaakt, uit rusting, binnenbekleding en carrosseriedeco ratie zijn hierbij gewijzigd. De auto heeft een 1.1 liter injectiemotor van 60 pk, die is gekop peld aan een handgeschakelde vijfbak. Uiter aard is deze 'schone' auto voorzien van een geregelde driewegkat. Een aantrekkelijke ei genschap van de 205, naast zijn prettige rij en wegliggingseigenschappen, is de hoge waarde bij inruil. De 205 Accent is er uitslui tend met een driedeurs carrosserie in de kleu ren Wit, Rood en donker Grijs Metallic. De 205 Accent kost f 19.995, Voor metaallak dient f 740,= te worden bijbetaald. Fiat heeft zijn leveringsprogramma in Neder land uitgebreid met de eerder geïntroduceer de Tipo 2.0 GT. Deze auto heeft een 1995 cc 4 cylinder motor met een vermogen van 115 pk. Uiteraard is deze krachtbron voorzien van multi-point injectie en een katalysator voor een 'schone' uitlaatgasemissie en twee ba lans assen voor een rustige loop. Het hoge koppel van 159 Nm wordt bij 3300 tr/min geproduceerd en zorgt voor vlotte prestaties zoals een top van 190 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,5 seconden. Onderstel en remmen zijn aan dit prestatieni- De nieuwste loot aan de Tipo-stam. veau aangepast. De GT wordt geleverd met een digitaal dashboard en is verder voorzien van stuurbekrachtiging, centrale vergrende ling en elektrisch bediende voorportierruiten. De nieuwe Fiat Tipo 2.0 i.e. GT staat bij de dealer voor f 34.200,=. De Land Rover Discovery diesel met directe inspuiting is onveranderd le verbaar. Deze is goed voor een vermogen van 111 pk, maar levert met 265 Nm zelfs een iets hoger koppel dan de V8. Dit maximale koppel wordt bovendien bij een aanzienlijk lager toe rental bereikt. We moeten de TDi dan ook zien als een echt werkpaard. Desondanks is deze auto altijd nog goed voor een top van 146 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in ruim 18 seconden. De Land Rover Discovery is een bijzonder luxueuze auto, die erg comfortabel rijdt zowel op de verharde weg als een ongebaande on dergrond. Door de hoge zit en de vierkante neus krijg je een machtig gevoel. Het overhel len in bochten is even wennen. De vijfdeurs carrosserie zorgt voor een net iets rustigere vlakverdeling. De prijzen van de vijfdeurs zijn vanwege de extra portieren en de hogere specificatie uiter aard fors meer dan van de bestaande drie deurs. De V8i 5-deurs kost f 88.950,= terwijl voor de diesel f 1.000, minder wordt gevraagd. De 3-deurs V8i staat voor f 76.950,= in de prijslijst met een zelfde ver schil voor de diesel. Op grijs kenteken kost de TDi f 54.950, Er geldt hierbij een meerprijs van duizend gulden zowel voor de V8i motor als de verhoogde uitvoering zonder geblin deerde ruiten. Tot slot is er een vijfdeurs TDi op grijs kenteken vanaf f 62.950,=. Echte grote Amerikanen werden en worden door General Motors geïmporteerd. De doel groep hiervoor is zeer specifiek en beperkt. Daarnaast was het de constant fluctuerende dollarkoers die de aankoop van een dergelijke auto weinig aantrekkelijk maakte. De geza menlijke GM-dealers in Nederland zullen tot volgend jaar het aantal dealers en service dealers uitbreiden en hanteren nu ook vaste prijzen, binnen bepaalde grenzen onafhanke lijk van de dollarkoers. We reden met vijf mo dellen uit het 1991- programma. Het programma bestaat uit zeventien verschil lende modellen, inclusief een aantal bestelwa gens. Als eerste kozen we de Cadillac Seville STS uit. Cadillac is in zijn lange historie altijd het prestige-merk van GM geweest. Deze au to is voorzien van de nieuwe 4894 cc V8 met een vermogen van 203 pk. Uiteraard is deze krachtbron gekoppeld aan een viertrapsauto- maat. Nieuw is verder een elektronisch gere gelde variabele schokdemping, wat het comfortniveau nog verder verhoogd. voor vervoer op het gladde asfalt aange schaft. Prijzen: rond de zestigduizend gulden. De Cadillac Seville is met zijn lengte van 4,84 meter voor Amerikaanse begrippen compact. De auto heeft een volledig eigen gezicht door zijn strakke vormgeving, kleine rechtopstaan de achterruit en relatief grote wielen. Natuur lijk is deze GM-topper voorzien van alle denkbare extra's en nog meer. Zo gaat de ver lichting automatisch aan als het donker wordt. Of wat te denken van een automati sche anti-verblindingsstand op de achteruit kijkspiegel. Elektrische ruitbediening, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging en een digi taal dashboard zijn haast vanzelfsprekend. De Cadillac Seville is behoorlijk laag, maar als je eenmaal in de lederen stoelen zit, heb je daar weinig last van. De achterpassagiers be schikken helaas over een erg korte zitting, wat de Seville tot een echte drivers-car maakt, een auto die door de eigenaar zelf wordt bereden en niet door een chauffeur. De rij- eigenschappen zijn in orde. De auto ligt van wege de lage bouw goed op de weg en veert comfortabel en zeker niet te slap. Uiteraard blijft het een echte Amerikaan, maar als je aan Europese topprodukten gewend bent, kun je er heel goed mee leven. De Cadillac Seville is te koop vanaf f 134.700, leder Amerikaans merk heeft wel een vier- wielaangedreven terreinauto in zijn program ma. Vaak zelfs van twee verschillende forma ten. Zo heeft Jeep de Grand Wagoneer en Cherokee, Ford de grote en kleine Bronco en Chevrolet de grote en kleine Blazer. Deze laat ste gaat als S-10 door het leven en was tot voor kort uitsluitend verkrijgbaar als twee- deurs. De nieuwe vierdeurs heeft een wielba sis die met 17 centimeter is toegenomen. Deze extra lengte komt zowel ten goede aan de achterpassagiers als aan de bagageruimte. De auto heeft een 4,3 liter V6 met een vermo gen van 162 pk. Het hoge koppel van 312 Nm is al bij 2400 tr/min volledig beschikbaar. De auto kan worden geleverd met een vijfversnel lingsbak of een viertraps automaat. Hiermee kan een top van 160 km/u worden behaald. De Blazer ziet er beschaafd uit en heeft redelij ke buitenafmetingen. Natuurlijk zijn hier en daar de typisch Amerikaanse chroomaccen ten te vinden. Het dashboard is digitaal uitge voerd. De interieurinrichting is luxueus en compleet. Standaard wordt de Blazer geleverd met een anti- blokkeerinrichting op de achter- remmen. Helaas behoort een slipdifferentieel niet tot de mogelijkheden. Maar in de meeste gevallen wordt een dergelijk auto uitsluitend Er is bijna geen auto Amerikaanser dan de Chevrolet Caprice, die vreemd genoeg in de nieuwste uitgave de toevoeging "Classic" krijgt. Toch is deze benaming niet onterecht. Met zijn 5,44 meter lange koets en ten op zichte van de vorige modellen weinig veran derde onderstel rijdt de Caprice zoals je van een echte klassieke Amerikaan verwachten. De auto deint over iedere wegoneffenheid en is eigenlijk voornamelijk geschikt voor veel glad asfalt. De Caprice zal vooral als taxi erg populair worden. Voor een redelijk bedrag krijgt de koper een complete auto met vefel binnenruimte en een (te) hoge mate van com fort. Standaard is een ABS-remsysteem. De 170 pk die door de 5 liter V8 worden gele verd, vinden hun weg via een viertrapsauto- maat naar de achterwielen. Voor f 59.500,= krijgt de Caprice koper een echte full-size Amerikaan, die alleen de liefhebber zal aan spreken. Overigens reden we ook met de Pon- tiac Trans Sport, een APV. Van dit model zal GM in Europa de grootste aantallen kunnen verkopen. De auto heeft uitstekende rij- en ge bruikseigenschappen en is vanaf nu te koop voor f 59.500,=. Op de Pontiac Trans Sport komen we in december met een uitgebreide test terug. De prijslijst van Buick vermeldt slechts één model, de nieuwe Park Avenue. Het gaat hier bij om een auto die wat afmetingen betreft nauwelijks voor de Caprice onderdoet. Voorin ligt echter een 3,8 liter V6 met een vermogen van 170 pk, die de voorwielen aandrijft. Uiter aard wordt ook hier weer een viertrapsauto- maat toegepast. De auto heeft een electronisch afgeregelde topsnelheid van 180 km/u. De motor is bijzonder krachtig en zorgt voor snelle acceleraties. Van alle gereden au to's rijdt de Buick veruit het meest Europees. Van de hele serie grote GM modellen oogt de Park Avenue bovendien bijzonder aardig. De auto heeft een indrukwekkend front met veel chroom, een slank silhouet en helaas een ach terkant die wat algemeen oogt. De Buick heeft twee kunststof voorspatschermen. De uitrusting is onwaarschijnlijk compleet met ABS, airconditioning, stuurbekrachtiging, elektrische ruiten, airbag, een stereo installatie en hout op dashboard en portierpa nelen. In het rechter deurpaneel kan de passa gier zelf de verwarming van zijn helft instellen. Het dashboard is gelukkig analoog uitgevoerd en omvat een snelheidsmeter, toerenteller en vier kleinere instrumenten. De auto stuür niet te licht. De automaat schakelt vrijwel schok- loos, wat het comfort enorm verhoogd. He laas hoort bij deze bepaald aantrekkelijke Amerikaan een fors prijskaartje. De auto wordt aangeboden vanaf f 99.650, Uiteraard biedt GM ook meer betaalbare au to's. Het programma begint met de Chevrolet Corsica met 2.2 liter 4 cylindermotor en een vijfversnellingsbak voor f 33.800,=. De duurste auto van dit merk is de Cadillac Allan- te cabriolet voor f 226.200, Voor ieder wat wils. Op de foto's twee mogelijkheden. Begin dit jaar werd de sterk vernieuwde Alfa 33 in ons land geïntroduceerd met 1.3 liter motor, 1.7 liter injectie en de 1.7 liter 16-klepper. Het programma wordt nu uitge breid met een 16V Elegante en de al eerder aangekondigde 1.5 liter injectie. De importeur heeft de opgelopen levertijden weten terug te brengen, door de levering van 1200 extra exemplaren deze maand. Over de eerste ne gen maanden werden maar liefst 2973 33's verkocht, tegen 2316 in dezelfde periode van 1989. Maar ook de Alfa's 75 en 164 verko pen uitstekend. De 1490 cc krachtbron met elektronisch gere gelde injectie en ontsteking levert een vermo gen van maximaal 97 pk bij 6000 tr/min. Hiermee weet de nieuweling een top van 180 km/u te bereiken en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,7 seconden neer te zetten. Het be hoorlijke koppel van 125 Nm wordt bij 4500 tr/min volledig bereikt. Uiteraard is de 1.5 I.E. voorzien van een geregelde drieweg katalysa tor. De auto heeft een complete standaard uitrusting met ondermeer getint glas, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, elek trisch bediende portierruiten voor, in hoogte verstelbaar stuur en een neerklapbare achter bank. De lijst opties wordt gevuld door licht metalen wielen, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en metaallak. De prijs is vast gesteld op f 27.690,= en dat is exact f 2.500,= meer dan de 1.3. Een ander nieuwtje is de 33 1.7 I.E. Elegante 16V die naast de 16V Quadrifoglio Verde op het programma komt. De nadruk bij deze ver sie ligt op comfort. De motor levert 132 pk waarmee een top van 203 km/u kan worden behaald en een acceleratie van 0 tot 100 in slechts 8,4 seconden. Standaard is de stuur bekrachtiging, terwijl de voorwielophanging van een extra stabilisatorstang is voorzien. De Elegante heeft echter niet de spoiler en skirts van de Q.V. en dat is vrijwel het enige verschil. De stoelen zijn bekleed met stijlvolle Prince of Wales velours, terwijl de gordels voor in hoog te verstelbaar zijn. De hoofdsteunen zijn be kleed. Verder omvat de uitrusting elektrische portierruiten, van binnenuit verstelbare bui tenspiegels, een digitaal klokje, een wis/was- installatie op de achterklep, lichtmetalen velgen en centrale vergrendeling. De Elegante wordt aangeboden voor f 34.690,= en dat is f 500,= minder dan de Q.V. Het wachten is nu nog op de Sportwagon met 1.5 liter injec tiemotor die ook is aangekondigd.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 26