Gevallen voor de Rover
Lagere prijs
voor
Kadett 1.
Mercedes S-klasse,
nieuwe dimensie in veiligheid
Lantra, nieuwe
middenklasser
van Hyundai
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto-
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 18
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Volkswagen en Audi hebben er
een gebruik van gemaakt om vlak
voor de werkelijke perspresentatie
alvast alle gegevens van een
nieuw model bekend te maken, zo
ook bij de nieuwe 100 van Audi.
De nieuweling heeft zichtbaar zijn
voorganger als basis. Naast de be
kende 2 liter 4 cylinder, 2,3 liter
vijfcylinder en de diesel, komt er
nu ook een volledig nieuwe 2,8 li
ter V6. Overigens verdwijnt het
typenummer 200.
6 cylinders
12 Cylinders
Binnenruimte
Caroline
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 21 november 1990
Audi 100, met een sterk profiel
Opel heeft de prijs van zijn Kadett met 1.8 liter
injectiemotor met 3-weg katalysator verlaagd.
Bij de Frisco- en Beauty- uitvoering bedraagt
deze verlaging f 500,=, waardoor het verschil
met de 1.6i motor is gereduceerd tot f 500,==.
De Kadett LS en Kadett Life worden met 1.8i
tevens f 500,= goedkoper. Het verschil met
de 1.6i versies bedraagt hier f 900/=. De 1.8i
LS en Life worden echter in tegenstelling tot
de 1.6i met een deelbaar neerklapbare achter
bank geleverd.
De 1.8i motor levert uiteraard een hoger kop
pel en een 15 pk hoger vermogen. General
Motors Nederland heeft de prijs van de 1.8i
verlaagd, daar zij de vraag van de 1.Bi-
varianten niet aan kan. De importeur hoopt
met een gunstiger geprijsde 1.8i een goed al
ternatief te bieden.
De nieuwe 100 ziet er herkenbaar uit, maar
heeft enkele kenmerken van de V8 overgeno
men zoals de typische neuspartij en de wat
zwaarder ogende carrosserie. De achterlich
ten lijken veel op die van de Audi 80.
De nieuw ontwikkelde V6 heeft een exacte
inhoud van 2771 cc en levert met injectie en
twee geregelde katalysatoren een vermogen
van 174 pk bij 5500 tr/min. De Audi 100 V6
kan zowel met voor- als vierwielaandrijving
worden geleverd. De versie met alleen aandrij
ving op de voorste twee wielen haalt een top
van 218 km/u en trekt in 8 seconden naar de
100 km/u. De V6 is gekoppeld aan een hand-
geschakelde vijfbak of een viertrapsautomaat.
De Quattro zal voorlopig alleen in handge-
schakelde versie worden geleverd. De basis
motor wordt de 2 liter van 101 pk met 4 cylin
der, bekend uit de Audi 80. De bekende 2.3 li
ter vijfpitter is op details verbeterd en levert
nu 133 paardekrachten. De ongeblazen en ge
blazen diesels zullen in eerste instantie nog
niet leverbaar zijn. Zowel de 2.3 als 2.8 zijn als
Quattro leverbaar.
De voorwielophanging is op alle punten her
zien, waarbij precisie- afstellingen gewijzigd
zijn voor een nog veiliger en comfortabeler rij
gedrag. De nieuweling heeft verder een grote
re spoorbreedte en nieuwe veer- en
demperafstelling. De Audi 100 wordt stan
daard geleverd met hydraulische stuurbe
krachtiging en een sportieve afstemming van
het onderstel voor een nog beter wegcontact.
De foto van de nieuwste Mercedes nu vrij- gegeven.
De loopbaan van de huidige Mercedes S-
klasse loopt ten einde. Twaalf jaar lang heeft
dit model de top van het programma bezet.
De auto heeft in deze periode zijn hoge veilig
heidsniveau op de weg bewezen. De S-klasse
werd in de Verenigde Staten tweemaal achter
elkaar uitgeroepen tot de veiligste auto. Na
tuurlijk zijn alle ervaringen met dit model op
gedaan uitgewerkt en verwerkt in de
opvolger, die in maart op de Automobielsalon
van Genève aan het publiek zal worden gepre
senteerd. Mercedes heeft nu ook de eerste
foto vrijgegeven, waardoor de geheimzinnige
periode van vele spionfoto's voorbij is.
Mercedes introduceerde in het huidige model
zaken als ABS, Airbag en andere ontwikkelin
gen xer verhoging van de veiligheid. De nieu
we generatie krijgt ondermeer een innovatief
motormanagement voor een geoptimaliseerd
koppel en gunstige uitlaatgasemissies. De au
to wordt bovendien CFK-vrij (Chloor, Fluor en
Koolwaterstof) geproduceerd. Dit betreft
vooral onderdelen als de airconditioning,
brandblusser, lasnaadafdichtingen, bij de pro
ductie gebruikte onthechtingsmiddelen en
kunststof interieurdelen zoals dashboardbe
kleding, handschoenenkastje en deurpanelen.
Wat ontwerp betreft mogen we bij de nieuwe
S-klasse niet op een paleisrevolutie rekenen.
De auto lijkt bijzonder veel op zijn voorganger
en de 200/300-reeks. Natuurlijk prijkt boven
de grille de bekende Mercedes-ster. De ach
terkant kenmerkt zich door een behoorlijk bre
de C-stijl, terwijl de achterlichten natuurlijk
geribbeld zijn uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat
als de units vuil worden de lichtopbrengst niet
sterk verminderd. Zoals bij de andere
Mercedes-modellen inmiddels gebruikelijk
wordt de onderkant van de carrosserie be
schermd door brede strips die ter hoogte van
de bumpers worden doorgetrokken.
Onder de grote motorkap zijn een aantal be
kende 6 en 8 cylinder krachtcentrales te vin
den. Nieuw is echter een heuse V12,
waarmee Mercedes de BMW 750 wil gaan
beconcurreren. Zoals de foto vaag laat zien, is
de vermelding "V12" op de zijkant, net achter
de achterportieren te vinden.
De veiligheid is voor Mercedes zoals gezegd
erg belangrijk. Voor de achterzijde zijn nieuwe
tests ontwikkeld die zoveel mogelijk met de
praktijk overeenkomen. Zo is er een a-sym
metrische botsing met verschillende stoot-
objecten. Hierbij kan het gaan om een perso
nenauto die door het bij het remmen verkre
gen duikeffect juist de achter-onderzijde van
zijn botspartner zal ver-vormen. Een bestel
auto echter kan juist door zijn hogere
constructie de achter-bovenzijde deformeren.
Ook de flanken van de nieuwe S-serie werden
aan dezelfde hoge belastingsproeven onder
worpen. De nieuwe Mercedes S-klasse heeft
het meest kostbare ontwikkelingsprogramma
van alle auto's achter de rug. Dat hij zijn toe
komstige inzittenden een nieuwe dimensie
aan veiligheid kan bieden, staat al vast!
Hyundai zal op de Amsterdamse Rai autoten
toonstelling die 7 februari 1991 begint de
nieuwe Lantra ten doop houden. De auto is in
Korea inmiddels in productie gegaan. De Lan
tra komt in het bestaande programma tussen
de Excel en Sonata en is dus geen vervanger
van een bestaand type. Het niewe model is
4,36 meter lang en zal zich in de prijsklasse
rond f 30.000/= gaan bewegen. Hij wordt al
leen geleverd als vierdeurs sedan met een
grote kofferbak.
Het ontwerp komt geheel uit eigen huis. De
voorwielen worden aangedreven door de
dwars voorin geplaatste motor en versnel
lingsbak. Er is een keuze uit de bekende 1.5 li
ter injectiemotor en een volledig nieuwe 1.6
liter 16-klepper. Deze laatste krachtbron is de
eerste motor die door Hyundai zelf volledig
ontwikkeld is. De motor heeft twee bovenlig
gende nokkenassen, multipoint injectie en
een geregelde driewegkatalysator. Uiteraard is
een vijfversnellingsbak standaard, terwijl een
elektronisch geregelde viertraps automaat als
optie Jeverbaar zal worden.
De Hyundai-fabriek in Ulsan in Zuid-West Ko
rea is voor de Lantra uitgebreid tot een jaarlijk
se capaciteit van 250.000 auto's. De eerste
maanden van de productie zullen alleen voor
de thuismarkt bestemd zijn. Importeur Gree-
nib belooft voor de nieuwe telg een scherpe
prijsstelling wat de Lantra zowel voor de parti
culiere als zakelijke automobilist aantrekkelijk
maakt.
De grote 15-inch wielen zijn voorzien van
195/65 banden.
Door constructieve maatregelen is de nieuwe
100 nu stijver geworden, voor een deel dank
zij het verlijmen van het dak met het dakfra
me. De auto als geheel is niet langer
geworden, terwijl ook de wielbasis gelijk
bleef. Wel gewijzigd zijn de breedte, die met
3,7 centimeter afnam bij een gelijkblijvende
binnenruimte en de hoogte die met 1 centi
meter toenam voor nog meer hoofdruimte.
Het dak is breder, waardoor de zijruiten veel
rechter staan.
Het interieur werd op vele punten aangepast,
al is de vormgeving van het dashboard gelijk
De vernieuwde Audi 100.
gebleven. De grote kofferruimte heeft een in
houd van 510 liter volgend VDA-meting. Ove
rigens is er geen verschil in kofferinhoud bij de
voorwielaangedreven varianten en de Quattro.
Natuurlijk is bij de nieuwe 100 weer uitslui
tend gebruik gemaakt van volledig verzinkt
plaatstaal voor een lange levensduur. Stan
daard zijn een vijfbak, getint glas en centrale
vergrendeling. Verder wordt iedere Audi 100
voortaan geleverd met het Procon-ten
systeem en extra flankbescherming in de por
tieren. Procon-ten zorgt ervoor dat bij een
aanrijding de stuurkolom wordt ingetrokken.
Dit voorkomt onnodig letsel. Vanaf de 2.3 is
de 100 uitgerust met een toerenteller, digitaal
klokje en elektrisch versu.-lbare en verwarmde
buitenspiegels.
De Lantra, in februari op de Rai.
Ik heb altijd een zwak gehad voor Engelse au
to's. Er zit een gevoel van stijl aan. Net zo
goed aan een Mini'tje als aan de Bentley van
James Bond. Daarom was ik erg benieuwd
naar de Rover 100, die Renton Rover in Mid
delburg voor me had klaargezet. Een keurig
blinkende auto met inderdaad een stijlvolle en
sportieve lijn. Wie het aan de buitenkant nog
niet doorhad dat de Rover 100 echt van En
gelse makelij is, komt er aan de binnenkant
wel achter. Een solide stuur, breed met drie
spaken, een heel fijne schakeling, lekker
breed, die maar heel korte bewegingen hoeft
te maken. Waar ik echt helemaal voor viel wa
ren de ouderwets smalle slotknopjes in de
deuren en de notenhouten sierdelen op het
dashboard. Heerlijk.
Tijdens het rijden viel meteen op dat de Rover
100 een heel gemakkelijke auto is. Hij stuurt
en schakelt heel prettig en rustig, zonder ram
melen, horten of stoten. Ook de remmen wer
ken goed, geloof me. Daar kwam ik namelijk
achter toen ik eens flink de bocht in wilde op
een B-weggetje. Ik veranderde nogal plotse
ling van gedachten toen het weggetje van de
ene op de andere meter een modderpoel werd
waar menige beautyfarm jaloers op zou zijn.
Goede remmen dus. Gelukkig vond ik nog een
rijksweg met lekkere bochtjes, zodat ik toch
nog kan vertellen dat het met de wegligging
ook wel snor zit.
De kleinste Rover is stil en rustig, en laat zich
heel gemakkelijk bedienen, je voelt je er ge
woon gauw thuis in. Deze testauto van Ren
ton Rover was een 111L, dat wil zeggen een
1100 cc'tje. Voor mensen met een wat hoger
adrenalinegehalte kan Renton Rover ook voor
een 1400-versie met 75 PK zorgen. Voor ech
te boetespaarders is er een GTi die maar liefst
90 paarden onder motorkap heeft. Bij een.
vriendelijk autootje hoort een vriendelijk prijs
je, vond Renton Rover. Voor nog geen 20.000
gulden gaat hij daar over de toonbank. Hope
lijk voor Renton niet letterlijk...