Financiën
Antwoorden burgemeester en wethouders
Volksgezondheid en milieu
Algemeen bestuur
Verkeer, vervoer en waterstaat
Economische Zaken
Openbare orde en veiligheid
Onderwijs
Cultuur/recreatie
Intocht
Sinter
klaas
Raad
Asiel
zoekers
centrum
Sociale voorzieningen/maatschappelijk werk
Ruimtelijke Ordening
en Volkshuisvesting
Publicaties
GEMEENTE M
numul 1
DDE LBURG
Tafeltje Dekje
Week—
MILIEUSCHADELIJKE
STOFFEN IN HET
HUISHOUDEN
HOU ZE AFPAKT
VOORKOMING
MISDRIJVEN
Een zaak van de politie en u.
Woensdag 14 november 1990
DE FAAM
tor het oog van de Lange Jan
fllllMIlll
«fttiiiiitiiivit. 4
Deze informatiepagina van de gemeente Middelburg
wordt samengesteld door bureau Voorlichting.
Reacties zijn welkom
Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u
terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2,
Telefoon 75000, geopend iedere werkdag
van 8.00 tot 12.30 uur
en van 13.30 tot 17.00 uur.
Sinterklaas arriveert op zaterdag
17 november om ktyart voor twee
in Middelburg bij de gedenknaald
aan de Beatrixbrug. Vergezeld van
Bieten en muziekkorpsen komt de
Goedheiligman om ongeveer drie
uur bij het stadhuis aan waar wet
houder mevrouw S. Smitskamp
het gezelschap ontvangt en
toespreekt.
Komende maandag 19 november
vergadert de gemeenteraad om
14.00 uur in de raadzaal van het
stadhuis. Deze vergadering is
openbaar.
Deze week kunnen wij u niet zoals
gebruikelijk de uitgebreide agen
da bieden op deze pagina.
Belangstellenden kunnen de agen
da ophalen bij bureau Voorlich
ting, waar ook de complete
stukken kunnen worden ingezien.
!n verband met de behande
ling van de begroting is er de
ze week niet genoeg ruimte
om de officiële kennisgevin
gen op te nemen. Deze staan
wel volledig in de Provinciale
Zeeuwse Courant van van
daag, woensdag 14 november
1990.
Het gaat om:
- wijzigingen monumenten-
vergunning Lambrechlstraat 2
en Hoogstraat 29;
- vrijstelling Wet op de Ruim
telijke Ordening voor Jan van
Hoof kwartier 74 en Nieuwe
V/issingseweg 700.
Zoals wellicht bekend heeft het
gemeentebestuur aan het Ministe
rie van Welzijn, Volksgezondheid
en Cultuur een vergunning afge
geven om de bouw van een asiel
zoekerscentrum aan de
Kruitmolenlaan te realiseren. De
ze vergunning zal een geldigheids
duur hebben van maximaal vijf
jaar.
Het verlenen van de vergunning is
voor een aantal omwonenden
aanleiding geweest om de zaak bij
de Voorzitter van de afdeling
rechtspraak van de Raad van Sta
te aan te spannen met het verzoek
de bouw geen doorgang te laten
vinden. Op 5 november jongstle
den werd bekend dat dit verzoek
is afgewezen. Dit betekent dat
aanstaande vrijdag 16 november
met de bouw kan worden be
gonnen.
"Tafeltje Dekje" is een activiteit
van de U.V.V. voor ouderen, ge
handicapten en diegenen, die (tij
delijk) zelf niet voor een warme
maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag en donderdag tussen 8.45 en
9.15 uur worden besteld. U kunt
hiervoor bellen met nummer
01180 - 38570. Het bezorgen ge
beurt ook op deze dagen.
Menu van 19 november 1990 tot
en met 25 november 1990
maandag
boerenkool met worst
dinsdag
runderlap, andijvie, aardappelen
woensdag
gehakt, bloemkool, aardappelen
donderdag
goulash, erwten, rijst
vrijdag
kuikenborstfilet, appeltjes, aard
appelen
zaterdag
bami goreng speciaal
Begrotingsdiscipline
Het is een misvatting, dat bij de
opstelling van de begroting et-
maar wat bovenop de ramingen
van het voorgaande jaar mag wor
den gedaan. De bedoeling is juist
dat uitgegaan wordt van een rea
listische raming binnen de toege
kende budgetten. Daarbij moet
rekening worden gehouden met de
beleidsbeslissingen van de raad
(bijv. in het kader van de Finan
ciële Meerjarenplanning en de
Voorjaarsnota). Uit het rapport
van MEDE betreffende de dienst
Gemeentewerken blijkt overigens
inderdaad dat in het verleden de
begroting van die dienst niet rea
listisch werd opgesteld. Dit had
echter tot gevolg, dat volgens het
rapport de ramingen van Gemeen
tewerken te laag waren. Op grond
van hel rapport is dan ook het
budget van Gemeentewerken ver
hoogd, zodat nu van een meer
realistische begroting van die
dienst kan worden gesproken.
De ramingen van de sector Stads
beheer zullen in de komende jaren
steeds meer gebaseerd worden op
beheersplannen, waardoor de rea
liteitswaarde ervan nog verbeterd
zal worden. Voorts zal ook voor
de andere onderdelen in de ko
mende jaren de begroting omge
bouwd worden van een
input-begroting (hoeveel geld
stoppen we erin?) naar een
OLitput-begroting (wat zal er voor
het geld worden gerealiseerd?).
Hierdoor wordt het instrumenta
rium geschapen voor het beheer
sen van de begroting.
Gemeentebegroting 1991
Vorige week heeft u in deze rubriek een gedeelte van de vragen aangetroffen, die de verschillende
raadsfracties stelden naar aanleiding van de ontwerpbegroting voor 1991. Intussen hebben burge
meester en wethouders schriftelijk antwoord gegeven op deze vragen. Om u een idee te geven van
de aard van de onderwerpen en de antwoorden plaatsen we hierna een gedeelte van deze antwoor
den. Het complete stuk ligt ter inzage op bureau Voorlichting.
l)e verdere behandeling van de begroting vindt mondeling plaats. Vanavond om half acht begint
een vergadering in liet stadhuis, waarin de politieke partijen opmerkingen maken over de ontvan
gen antwoorden. I)it gebeurt in de volgende volgorde: D'66, VVD, Groen Links, SGP/RPF/GPV,
PvdA, CDA.
Op vrijdag 16 november om 14.00 uur reageren burgemeester en wethouders op de gemaakte op
merkingen. Vervolgens vindt een afronding en vaststelling plaats. Mocht de tijd daarvoor 's mid
dags te beperkt blijken dan wordt 's avonds doorvergaderd vanaf 19.30 uur.
Deze vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in de raadzaal. De publieke tribune is be
reikbaar via de toren op de hoek Lange Noordstraat/Markt.
Mic-Mec/Huisvesting
Wij hebben besloten structureel
1,per inwoner ter beschikking
Personeelsbudget en reorganisatie
Uitgangspunt bij de reorganisatie
is het vermogen van de doelmatig
heid waarmee het werk wordt
aangepakt plus verbetering van
het eindprodukt. Of daarbij
structurele middelen vrijvallen uit
het personeelsbudget is op dit mo
ment niet te zeggen. Indien dat op
termijn het geval blijkt te zijn is
hiermee uiteraard een financiële
bron aangegeven voor nieuw
beleid.
Allereerst dienen de toezeggingen
en akkoorden uit het Sociaal Sta
tuut volledig te worden geho
noreerd.
Inmiddels besloten wij het daarin
geaccordeerde wachtgeldpercenta
ge van 73% voor onze medewer
kers in de leeftijdscategorie 55
te verhogen tot 80% tot het mo
ment waarop recht ontstaat op de
VUT-regeling. Werknemers die
t/m 31 december 1991 recht ver
werven op de VUT-regeling en
kenbaar maken daarvan vóór die
datum effectief gebruik te willen
maken krijgen een voor ieder ge
lijke gratificatie van substantiële
omvang.
Bij het uitwerken van de fijnstruc
tuur wordt beslist over de vervul
ling van. vacatures die op dat
moment bestaan of ontstaan door
nieuwe taakstelling getoetst aan
doelmatigheid en kwaliteitseisen
van het gewenste eindprodukt.
Commissies
De taak van de commissies wordt
duidelijk gewijzigd. Aan de ene
kant krijgen zij een klankbord
functie (het college raadpleegt de
commissies in een zo vroeg moge
lijk stadium bij de vorming van
nieuwe beleid) en aan de andere
kant moeten zij de besluitvorming
voor de raad voorbereiden. In de
commissies worden dan ook de
raadsvoorstellen tot in de details
besproken. Hierbij moet worden
aangetekend, dat de commissies
een integraal advies moeten uit
brengen, waarin met alle relevante
belangen wordt rekening gehou
den. inclusief de financiële gevol
gen. Dit is een duidelijk verschil
ten opzichte van de huidige com
missiestructuur. Deze nieuwe
werkwijze zal inhouden, dat al
leen raadsleden in de commissies
zijn vertegenwoordigd, aangezien
zij alleen tot integrale afweging
van de belangen kunnen over
gaan. Niet-raadsleden kijken im
mers naar de belangen, waarvoor
zij in de commissi^ zitting heb
ben. Overigens kunnen belangen
groeperingen hun belangen altijd
via het inspreekrecht in de com
missie naar voren brengen, dan
wel door het uitbrengen van ge
vraagd en ongevraagd advies.
te stellen aan de stichting. Alvo
rens wij u verdere voorstellen wil
len doen vindt contact plaats met
de andere Walcherse gemeenten
(w.o. Vlissingen) en de provincie
over o.a. de huisvesting en de sub
sidievoorwaarden die gelden voor
een regionaal milieu info
centrum. Wij verwachten dal het
Mic-Mec zich te gelegener tijd zal
richten op voorlichting (Faam) en
samenwerking met anderen (voor
zover niet reeds in de stichting
vertegenwoordigd).
Gescheiden inzamelen af
valstoffen
De noodzaak van gescheiden in
zameling van afval is een gegeven
waarover niet meer gediscussieerd
hoeft te worden. Het probleem
dat nog niet is opgelost betreft de
milieuvriendelijke eindverwer
king. Zoals u bekend is voert de
Grontmij in opdracht van de
Vuilstortplaats Midden Zeeland
een desbetreffend onderzoek uit.
Voorzienbaar is dat de Vuil
nisstortplaats Midden Zeeland
wordt omgevormd tot Openbaar
Lichaam waaraan in overleg met
de provincie de vergunningverle
ning voor eindverwerkers kan
worden gedelegeerd. Onzes in
ziens verzekert dat de controlemo
gelijkheid op de afvalketen. Het
volgend jaar (1991) moet duidelijk
zijn wanneer de organisatie opera
tioneel kan zijn. In Friesland is
aan een vergelijkbaar openbaar li
chaam een afvalteam toegevoegd
genaamd 'Preventie en Herge
bruik". Ook in ons gewest kan dat
een mogelijkheid zijn. Geschei
den inzamelen op dit moment,
zonder garantie voor de eindver
werking, werkt milieucriminaliteit
in de hand.
Landelijke becijferingen (Zeeland
wijkt daarvan niet af) laten zien
dat voortgaan met integraal stor
ten duurder is (als gevolg van ex
plosief stijgende beheerskosten
van de stortplaats) dan gescheiden
inzamelen en verwerken. Wat niet
wegneemt dat ook bij gescheiden
inzamelen de afvalstoffenheffin
gen een veelvoudige verhoging
van het huidige tarief laten ver
wachten.
Onzerzijds memoreerden we reeds
enkele malen het belang van de
"consumentenmacht" waardoor
verpakkingsindustrie en detail
handel a.h.w. gedwongen worden
milieuvriendelijk geproduceerde
goederen aan te bieden, inclusief
een terzake doende regeling voor
retourbehandelingen.
Sociale vernieuwing en onderwijs
ln het kader van de Sociale ver
nieuwing wordt door het ministe
rie van onderwijs en
wetenschappen een aantal
geldstromen ingebracht, o.a. het
onderwijsvoorrangsgebied en -
beleid, de gewichtenregeling ba
sisonderwijs, de faciliteitenrege
ling culturele minderheden, het
onderwijs in de eigen taal en
cultuur.
Op lokaal niveau dienen met de
bijzondere schoolbesturen afspra
ken gemaakt te worden over de in
zet van de beschikbare middelen,
het zgn. "horizontale conve
nant". Bij het bijzonder onder
wijs is de bereidheid aanwezig om
over deze zaken mee te denken.
De uitwerking zal plaats vinden
aan de hand van concrete plan
nen. Op dit moment zijn op dit
terrein nog geen concrete voorstel
len. De gesprekken met de wijkbe
woners zijn recent gestart. Aan de
hand hiervan zal een verder plan
van aanpak worden opgesteld.
Het is een gegeven dat er concen
tratiescholen zijn ontstaan. In dit
verband zal de Sociale vernieu
wing geen directe oplossing bie
den. Wij verwachten dat
schaalvergroting hieraan wel zal
bijdragen.
In het kader van de Sociale ver
nieuwing wordt gestreefd naar be
tere betrekkingen op wijkniveau.
Door per wijk te gaan werken,
wordt de aandacht gericht op ver
betering van het woon- en leefkli
maat. De onbekendheid van de
daarmee samenhangende voor
oordelen over andere culturele
achtergronden kunnen hierdoor
verminderd worden. Dit kan een
positief effect hebben op de hier
gesignaleerde problematiek.
Met instemming hebben wij ken
nis genomen van uw opvattingen
t.a.v. de samenwerkingsscholen.
Uw inbreng daarover en het ka
rakter van het openbaar- en bij
zonder onderwijs onderschrijven
wij.
Minderliedennota
ln de bestuurscommissie voor het
welzijn is medegedeeld dat er naar
.gestreefd wordt de evaluatie van
de minderhedennota en de even
tueel daaruit voortvloeiende voor
stellen tot bijstelling van dat
beleid in een zodanig tijdschema
te plaatsen, dat die fase van de
desbetreffende taak nog in de eer
ste helft van 1991 kan worden af
gerond. Dat betekent dat de
behandeling in uw raad in juli/au
gustus van dat jaar kan plaats
vinden.
Asielzoekerscentrum
Aan het gastheerschap van de ge
meente ten opzichte van degenen
die in het asielzoekerscentrum
worden opgenomen zal, en dat is
tijdens de op 18 december 1989
gehouden informatie-avond reeds
naar voren gebracht, de nodige
aandacht worden geschonken.
Krachtens de met de minister van
wvc gesloten overeenkomst zal de
minister een overlegcommissie in
stellen met het doel de relatie tus
sen de omwonenden en het
centrum goed te doen zijn. In die
commissie zal de gemeente verte
genwoordigd zijn, evenals de vere
niging voor vluchtelingenhulp.
Extra ondersteuning door de ge
meente ten behoeve van vrijwilli-
gcrshulp zal zeker punt van
overleg vormen.
2^
Herhestratingsprogramma
In het te kleine budget van onder
houd en in het asfalteringspro-
gramma zit weinig ruimte om
nieuwe wensen te honoreren.
Door de dienst gemeentwerken
zijn op basis van het wegenbe
heersplan de voorstellen samen
gesteld voor het
herbestratingsprogramma 1991 en
1992. Bij samenstelling van dat
plan is rekening gehouden met het
feit dat het asfalteringsprogram-
ma hoge prioriteit heeft, evenals
het onderhoud van het hoofdwe-
genstclsel, zowel voor fiets als au
to. Ook met de nieuwe wensen,
zoals het aanpassen van de Veer-
seweg is rekening gehouden. De
plannen voor de herbestrating
zullen ter advisering worden voor
gelegd aan de commissie van
bijstand voor gemeentewerken.
Opgemerkt kan worden dat voor
de in het kader van de sociale ver
nieuwing te verrichten herbestra
tingen e.d. gelden uit het fonds
stadsvernieuwing (in het kader
van de verbetering van na
oorlogse wijken) kunnen worden
gevoteerd. GW zal een herziene
berekening van het wegenbe-
heersplan samenstellen met in
achtneming van de voorstellen die
gedaan zijn in de gezamenlijke
vergadering van de commissies ge
meentewerken en financiën, ge
houden op 27 augustus 1990, t.a.v.
de mogelijke verschillen tussen
het onderhoudsniveau hoofdwe
gen en wegen in de wijken.
Dammenroute op Walche
ren/Derde Kanaalkruising
Actueel is op dit moment de be
handeling van het Tweede Struc
tuurschema Verkeer en Vervoer
(SVV II) in de Tweede Kamer, ln
het SVV II (deel d: regerings
beslissing) staat dat de Dammen
route behoort tot de hoofdroute
door Zeeland en dat de Midden-
Zeelandroute een provinciale ver
antwoordelijkheid is. Wij kunnen
ons geheel vinden in dit stand
punt. Als onderdeel van het rijks
wegennet is de Dammenroute een
aangelegenheid van het ministerie
Bedrijvencentrum
Na de publikatie van het in augus
tus 1989 door de HEAO uitge
voerde onderzoek naar de
haalbaarheid van een bedrijven
centrum in Middelburg is getracht
om zo'n verzamelgebouw te reali
seren. Met enkele geïnteresseerde
ondernemers is over het opzetten
van een bedrijfsverzamelgebouw
een (oriënterend) gesprek gevoerd.
Deze gesprekken hebben tot op
heden niet tot concrete resulta
ten/acties geleid.
van Verkeer en Waterstaat. Het is
dan ook dit ministerie dal aan
gesproken dient te worden door
de provincie en de belanghebben
de overheden m.b.t. de Dammen
route om deze verbinding sneller
dan nu gepland te realiseren. Eind
november 1990 zal de Tweede Ka
mer het SVV II vaststellen. Uit
uitlatingen van fractiewoordvoer
ders wordt duidelijk dat de Dam
menroute als onderdeel van het
rijkswegennet ter discussie staat.
Met de realisering van de Dam
menroute op Walcheren, inclusief
de derde kanaalkruising (vanaf de
Veerse Dam tot en met de aanslui
ting op RW58), is een investering
gemoeid van, orde grootte 130
min. Een dergelijke investering
gaat de financiële mogelijkheden
van lagere overheden te boven en
kan derhalve alleen een rijksver
antwoordelijkheid zijn.
Uit het SVV II wordt inmiddels
wel duidelijk dat het realiserings
jaar van alle Zeeuwse projecten,
behalve enkele wegverbeteringen
in Zeeuwsch-Vlaandcrcn, is ver
schoven tot na het jaar 2000. De
tracénota voor RW 57 op Walche
ren is nagenoeg gereed en zal na
het verwerken van enkele laatste
aanpassingen door de Directie
Zeeland van Rijkswaterstaat wor
den doorgestuurd naar de Hoofd
directie te Den Haag. De
Hoofddirectie zal de minister uit
eindelijk adviseren over de inhoud
en datum van het uitbrengen van
de tracénota. De onduidelijkheid
over liet uitbrengen van de tracé-
nota heeft te maken met de onze
kerheid m.b.t. het jaar van
uitvoering van deze verbinding.
stadswacht
In het kader van het project So
ciale vernieuwing in relatie tot cri
minaliteitspreventie wordt o.m.
gedacht aan liet aanstellen van
stadswachten.
Aanbieden nota "Middelburg So
ciaal Veilig"
Na onderschrijving van de inhoud
en aanbevelingen van het rapport
door ons college, de toezending
van het rapport aan de raadsleden
en de behandeling en unanieme
bijval in de diverse raadscommis
sies is verzuimd de nota alsnog of
ficieel aan de raad aan te bieden.
Het bestaansrecht van het rapport
is inmiddels komen vast te staan.
Uw raad kent in het beleidspro
gramma 1990 - 1994 hoge priori
teit toe aan de uitvoering van dit
rapport. Zowel met de korte als
Huisvesting ouderen
Reeds in de ontwerp-fase van
nieuwbouwplannen dient de ge
meente rekening te houden met de
adequate huisvesting van ouderen
en minder-validen. Dat betekent
dat etagecomplexen altijd moeten
zijn voorzien van een lift on
geacht of daar vanaf het begin
ouderen of minder-validen wor
den gehuisvest. Op die manier
wordt de toekomstwaarde van
dergelijke complexen verzekerd.
In de Maisbaai heeft ons dat ge
motiveerd financieel bij te dragen
in de bouw van liften (vlinder-
complexen). In na-oorlogse wij
ken met etagecomplexen ontstaat
een groot probleem. De ontslui
ting geschiedt veelal met een por
tiek. Slechts daar waar sprake is
van galerij-ontsluiting is liet mo
gelijk, afgezien even van de finan
ciële consequenties, alsnog een lift
aan te brengen (bv. Baljuwlaan,
Vreedenburg, Volderijlaagte).
De Woningbouw Vereniging Mid
delburg (WVM) heeft zich in de
Maisbaai in het programma van
eisen rekenschap gegeven van die
maatschappelijke opdracht. On
geveer de helft van het aantal wo
ningen (37 van de 76) is met een
lift toegankelijk. De maisonnettes
- met inpandige trap - zijn daar
door ongeschikt voor mensen
slecht ter been, wat ook geldt voor
de opgetilde "gelijkvloerse" wo
ningen aan de Loskade die ontslo
ten zijn aan de voorzijde met een
bescheiden, uitpandige toe-
gangstrap. Het woongebouw is
nadrukkelijk niet ontworpen als
bejaardencomplcx. In de woning-
differentiatie is rekening gehou
den met een diversiteit van
doelgroepen, gelet o.a. op leeftijd,
validiteit en gezinssamenstelling.
met de lange termijn aanbevelin
gen wordt rekening gehouden. In
dit verband noemen wij: ontwik
keling Maisbaai, gefaseerde uit
voering verlichtingsplan, aanleg
fietstunncl in de rondweg en de
aanpassing van openbaar groen.
Multidisciplinair samengestelde
projectgroepen van beperkte om
vang zullen zich verdiepen in pre
ventie van vandalisme,
fietsendiefstal, winkeldiefstal e.d.
De nota zal alsnog worden aan
geboden.
Rust in de onderwijswereld en
nieuwe ontwikkelingen
O.nderwijs is een voortdurend in
beweging zijnd en dynamisch pro
ces. Door dit proces behoeft het
onderwijspersoneel niet gedemo
tiveerd te geraken. Zaken die tot
demotivatie kunnen leiden wor
den doorgaans veroorzaakt door
faktoren die van buitenaf komen,
waarbij te denken valt aan:
verhoging van de instandhou
dingsnormen en het formatie
budgetsysteem.
Dit leidt tot onzekerheid en ver
oorzaakt onrust onder het perso
neel en rechtspositionele
maatregelen.
Raadsbesluit nieuw zwembad
De vorige raad heeft zich uit
gesproken voor een nieuw zwem
bad. De door ons ingestelde
projectgroep is op dit moment be
zig dit besluit uit te werken. Wij
dienen voor I april 1991 aan de
provincie te laten weten of en
wanneer een nieuw zwembad zal
worden gerealiseerd.
Een van de zaken die de project
groep zal dienen na te gaan is, of
en hoe het particulier initiatief be
trokken kan worden bij het tot
stand brengen van nieuwe sport
accommodaties.
De huidige lokatie is niet uit beeld
voor een nieuw zwembad. Naar
de beste lokatie wordt door de
projectgroep nog onderzoek ver
richt, mede gelet op het feit dat de
raad de voorkeur geeft aan een
nieuw zwembad in cluster met an
dere (sport) voorzieningen.
Jongerencentrum Midgard
De tsKvvM heeft op ons verzoek
reeds medegedeeld wat haar ver
langens zijn t.a.v. een nieuwe loka
tie, die toch in elk geval dicht
tegen de binnenstad aan dient te
liggen. Een vrijkomend schoolge
bouw beschikbaar stellen is wel
licht een mogelijkheid. Een
gymnastieklokaal is echter te
klein. Het vinden van een geschik
te lokatie is niet eenvoudig.
Zonodig wensen wij in het kader
van de stadsvernieuwing hiervoor
gelden beschikbaar te stellen.
Om onrust zo veel mogelijk te
voorkomen is onzes inziens een
gezamenlijke aanpak voor open
baar en bijzonder onderwijs
gewenst.
Op dit moment wordt in samen
werking met de besturen van bij
zondere scholen bekeken op welke
wijze b.v. ten aanzien van het
scholenbestand een gezamenlijk
beleid voor geheel Middelburg
kan worden uitgezet.
Bestuursvorm en Zelfbeheer
openbare basisscholen
Wij zullen de mogelijkheden on
derzoeken om voorwaarden te
scheppen voor een optimale be
hartiging van de belangen van
ouders, leerlingen en personeel.
Ook de discussie over de meest ge
wenste bestuursvorm zal hiervan
deel uitmaken.
Op dit moment ligt de keuzevrij
heid tot het besteden van budget
ten op het gebied van
onderwijsleerpakket bij de scho
len. Ook ten aanzien van andere
kleine budgetten is dit het geval.
Het komende financierings
systeem voor de scholen zal aan
leiding zijn nader te bezien hoe de
daarop gebaseerde mogelijkheden
voor zelfbeheer door de scholen
optimaal benut kunnen worden.
De suggesties die u daarbij doei,
zullen we hierbij zeker betrekken.