De fracties aan het woord
iirtilll
Democraten '66
Groen Links
Volkspartij voor
Vrijheid en Democratie
GROEN
LINKS
HELP JANTJE EEN HANDJE
nationale jeugdcollecte
GEMEENTE M
DDELBURG
iWeekw
meestal zetten we maar één punt op de i.
behalve als het met anders kan
het drukwerk van den boer drukkers
is altijd in de puntjes verzorgd
middelburg 01180-81000
Een kind moet kunnen spelen.
Gebrek aan voldoende speelmogelijkheden heeft in
grijpende gevolgen voor de groei naar volwassenheid.
Het Nationaal Jeugd Fonds, het fonds van Jantje Beton,
ondersteunt daarom jaarlijks zo'n 500 initiatieven van
het vrijwiiligersjeugdwerk.
Voor speeltuinen en speel-
voorzieningen, kinderboerderijen,
speelotheken, peuterspeelzalen, jeugd-
circussen, jeugdgebouwen en kindervakan
tiekampen.
12 TOT 18 NOVEMBER 1990
Woensdag 7 november 1990
DE FAAM
tor het oog van de Lange Jan
Jllllilril
Deze informatiepagina van de gemeente Middelburg
wordt samengesteld door bureau Voorlichting.
Reacties zijn welkom
Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u
terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2,
Telefoon 75000, geopend iedere werkdag
van 8.00 tot 12.30 uur
en van 13.30 tot 17.00 uur.
Ook in de gemeente Middelburg
moei het huishoudboekje elk jaar
in evenwicht zijn. De inkomsten
en uitgaven zijn ruim I40 miljoen
gulden. De inkomsten komen
vooral uit het gemeentefonds en
diverse rijksregelingen (zoals so
ciale uitkeringen, politie, onder
wijs). Van de totale inkomsten van
I40 miljoen komt ruim II miljoen
gulden binnen via gemeentelijke
belastingen (vooral onroerend-
goedbelasting).
Hoewel het huishoudboekje in
evenwicht moet zijn, is er wel tot
en met half oktober aan gesleu
teld om liet zover te krijgen. Dat
heeft o.a. te maken met de proble
men bij de dienst gemeentewerken
van de afgelopen jaren.
In de begroting zit een reservepot
bij de dienst gemeentewerken die
zónder problemen elders gebruikt
kan worden. Bovendien kan bij
dezelfde dienst best wat doelmati
ger gewerkt worden. Dit gevoegd
bij een aantal vacatures die niet
vervuld behoeven te worden, le
vert al snel een bedrag op van
400.000 gulden. D'66 wil dat geld
gebruiken voor het milieu. Met
name voor de start van het ge
scheiden ophalen van huisvuil.
Immers op die manier wordt de
enorme afvalhoop verminderd en
kunnen allerlei spullen opnieuw
gebruikt worden. Verder is ook
een scherper toezicht op de nale
ving van hinderwetvergunningen
voor D'66 een belangrijk punt.
In de algemene beschouwingen
voor 1991 heeft D'66 veel belang
rijke onderwerpen aan de orde
gesteld. De belangrijkste worden
hieronder weergegeven.
1. Invoering referendum
D'66 heeft vorig jaar een initiatief
voorstel ingediend om een refe
rendum voor Middelburg moge
lijk te maken: over belangrijke
onderwerpen beslissen burgers
dan direct. Vorig jaar vond dat
geen steun bij andere politieke
partijen. In deze raadsperiode zal
D'66 proberen dat toch te berei
ken. Immers ook elders in het
land komt het referendum langza
merhand wel degelijk van de
grond.
2. Belofte maakt schuld
De afgelopen jaren is meerdere
malen aangegeven aan de bewo
ners van de Veerseweg dat deze
hoofdverkeersroute geasfalteerd
zou worden én verkeersveiliger ge
maakt zou worden. D'66 vindt
dan ook dat deze belofte ingelost
moet worden. Daarvoor kunnen
overblijvende gelden van 1989 ge
bruikt worden. Als het gaat om de
uitvoering van herbestratingen wil
D'66 voorrang geven aan hoofd-
verkcersroutes én de belangrijkste
fietsroutes die dagelijks door veel
inwoners gebruikt worden.
3. Een schone stad
D'66 pleit al vele jaren voor ge
scheiden inzameling en verwer
king van afval. Door
compostcring van groente-, fruit
en tuinafval en door hergebruik
(zoals papier, glas, plastic) moet
de enorme afvalhoop verminderd
worden. Samen met andere ge
meenten moet dat mogelijk zijn.
We willen er ook de nodige gelden
voor beschikbaar stellen. Verder
vinden we dat direct gestopt moet
worden met het spuiten van gifti
ge bestrijdingsmiddelen in plant
soenen en straten.
4. Economie
D'66 is van mening dat het kern-
winkelgebied in de binnenstad au
tovrij moet zijn met gratis
parkeren aan de rand. Het winkel
gebied zelf moet ook aantrekkelij
ker worden gemaakt. Daarom
pleiten we voor een (gedeeltelijke)
overkapping van de Gra
venstraat/Zusterstraat en vandaar
doorgangen naar de Markt bij hel
vrij komen van enkele gebouwen
daar op korte termijn.
De reservepot bij de dienst ge
meentewerken van ruim 2 miljoen
wil D'66 gebruiken voor de finan
ciering van de derde kanaalkrui
sing. Daarmee behoren de lange
files bij de bruggen (zeker als er
een plezierbootje
door moet) met vele
draaiende motoren
van auto's tot het
verleden. Als Mid
delburg zelf niets
doet komt deze ver
binding zeker niet
tot stand voor liet
jaar 2000. Met an
dere overheden en
het bedrijfsleven
moet het mo
gelijk zijn op die manier deze
nieuwe derde kanaalkruising eer
der te bouwen.
Bijkomend voordeel is dat de
braakliggende gronden van het in
dustrieterrein Arnestein sneller
verkocht worden.
5. Arbeid: banenpools
Enkele jaren geleden is op initia
tief van D'66 liet Sociaal Fonds
gevormd. Hierbij wordt 140.000
gulden geraamd als rente voor het
4 maanden eerder toezenden van
de formulieren voor de onroe-
rendgoedbelasting. D'66 vindt het
alleszins redelijk (meer woningen,
hogere rentestand) dit bedrag
40.000 gulden hoger te ramen. Dit
geld wil D'66 besteden om de ba
nenpools van de grond te krijgen.
Op die wijze kunnen mensen die
op dit moment geen werk hebben
weer een'kans krijgen in het ar
beidsproces.
6. Tarieven
Tot en met dit jaar zijn de tarieven
voor de afvalstoffenheffing voor
ieder 'huis' gelijk. Dat lijkt recht
vaardig, maar is liet niet. Immers
iemand die alleen in een huis
Gemeente- begroting 1991
De begroting voor het jaar 1991
wordt onder de loep genomen.
Het eerst zijn de politieke partijen
aan de beurt oin zich te buigen
over het "huishoudboekje" van
de gemeente. Iedere fractie legt
daarbij de accenten op zaken die
zij belangrijk vindt.
De op- en aanmerkingen van de
fracties heten "algemene be
schouwingen" en u vindt op deze
pagina een samenvatting hiervan.
De complete beschouwingen zijn
bij bureau Voorlichting in te zien
of te leen.
Het college van burgemeester en
wethouders beantwoordt vervol
gens de algemene beschouwingen.
Dit gebeurt in eerste instantie
schriftelijk en hiervan plaatsen
wij volgende week een uittreksel.
De mondelinge behandeling van
de gemeentebegroting vindt
plaats op woensdag 14 november,
aanvang 19.30 uur, wanneer de
raad vragen stelt aan het college
van b en w. Het college beant
woordt deze vragen op vrijdag 16
november, aanvang 14.00 uur,
waarna afronding en vaststelling
kan plaatsvinden. Zonodig ge
beurt dit in een avondvergadering
op dezelfde vrijdag, aanvang
19.30 uur.
Deze vergaderingen worden ge
bonden in de raadzaal en zijn
openbaar.
De volgorde van behandeling van
de algemene beschouwingen is:
D'66, VVD, Groen Links,
SGP/RPF/GPV, PvdA en CDA.
woont betaalt evenveel als een
huishouden van 5 of meer perso
nen. We stellen dan ook een ver
houding voor zoals die ook bij het
waterschap Walcheren is. Name
lijk een verhouding van 1 (voor al
leenstaanden) :3 (voor
huishoudens van 2 of meer
personen).
Verder vraagt D'66 een duidelijke
uitleg waarom de onroerendgoed-
belasting met 2% verhoogd moet
worden.
Naast deze 6 onderwerpen zijn er
nog veel meer die door D'66 aan
de orde worden gesteld. Om er en
kele te noemen:
- een snelle oplossing van het pro
bleem van de 'hondepoep'.
- niet bouwen voor leegstand in
relatie met het zonodig 40.000 in
woners willen hebben.
- blijvende aandacht voor l\et
voorzieningenniveau in de omge
ving van Magistraatwijk/Reyers-
hove/Erasrn uswi j k
- meer zelfstandigheid van de
openbare basisscholen.
- voortzetting mogelijkheden voor
kinderopvang.
- aandacht voor busroules naar
het ziekenhuis in Vlissingen.
De begroting voor 1991 kon met
het nodige kunst- en vliegwerk
maar tenauwernood sluitend wor
den gemaakt. Dit betekent dat de
gemeente Middelburg zeer krap in
de middelen zit, waardoor, zo zegt
het College van Burgemeester en
Wethouders, er geen ruimte is
voor nieuw beleid. De VVD deelt
deze mening niet, althans niet om
die redenen. Al jaren is het zo, dat
daar waar het Rijk bezuinigingen
doorvoert,, deze voor zeer grote
delen worden afgewenteld op de
gemeenten. Daar heeft een ge
meentebestuur rekening mee te
houden en zal derhalve haar fi
nanciële beleid op dienen af te
stemmen. De VVD vindt dat dan
piet iedere keer door eenvoudig
weg de gemeentelijke belastingen
te verhogen de tekorten mogen
worden weggewerkt. Het is ook
mogelijk, zo meent de VVD, óm
bij het uitzetten van nieuw beleid
na te gaan waar in het oude beleid
"dor hout" zou kunnen worden
gekapt. Daardoor kan dan wel
licht geld vrijkomen voor dat
nieuwe beleid.
Daarnaast vindt de VVD dat de
mogelijkheden moeten worden
onderzocht om op verantwoorde
wijze gebruik te maken van de fi
nanciële reserves waarover de ge
meente Middelburg beschikt. Dat
betekent niet dat wordt gepleit
voor potverteren, maar eindeloos
oppotten van geld is ook niet
zinvol.
De VVD bepleit al jaren dat meer
zorg moet worden besteed aan het
onderhoud van de wegen. Vele we
gen en straten liggen er slecht,
sommige zelfs zeer slecht, bij. De
VVD is dan ook verheugd dat
vanaf volgend jaar meer aandacht
aan dit probleem zal worden ge
schonken, al zal het vele jaren
kosten om de achterstand in te ha
len. Het College van B W stelt
zich voor om jaarlijks een bedrag
van 2,5 miljoen hieraan te beste
den. Helaas moet dan meteen
worden vastgesteld dal voor 1991
dat bedrag niet volledig ter be
schikking is. In 1989 is een finan
ciële meevaller ontstaan van iets
meer dan 1 miljoen. De VVD stelt
voor om uit deze meevaller een
bedrag te besteden voor het we-
genonderhoud, zodat dan toch de
beoogde 2,5 miljoen beschikbaar
is.
De VVD stelt verder voor om een
wegenfonds in te stellen. De be
doeling hiervan is, om telkens als
in een bepaald jaar een bedrag dat
was bestemd voor wegenonder-
houd niet of niet geheel kan wor
den besteed, dit bedrag te storten
in een fonds, zodat het geld voor
dat werk beschikbaar blijft en niet
behoeft te worden teruggestort in
de Algemene Middelen.
De VVD vindt dat aan het oude
zwembad geen grote bedragen
meer moeten worden uitgegeven,
ook niet om de wettelijk voorge
schreven hygiënische maatregelen
door te voeren. Hel is veel beter
om een nieuw zwembad te bou
wen waarin deze hygiënische
maatregelen zijn ingebouwd,
maar tevens met verbetering van
allerhande andere faciliteiten die
slecht zijn of zelfs geheel ont
breken.
De werkomstandigheden voor het
geineentepersoneel in het gebouw
aan de Stadhuisstraat 2 zijn slecht
en hierin dient verbetering te wor
den gebracht. De VVD geeft hier
aan, evenals aan de beide
voorgaande punten, hoge prio
riteit.
De VVD is best ingenomen met de
voorgenomen Sociale Vernieu
wing. Het geeft het gemeente
bestuur een betere gelegenheid om
samen met de burger problemen
aan te pakken, daar waar de bur
ger problemen ondervindt. De
VVD waarschuwt er echter uit
drukkelijk voor dat deze Sociale
Vernieuwing niet betekent dat de
overheid klaar staat met "een zak
vol geld om leuke dingen mee te
doen". Het zal voortdurend een
afwegen van prioriteiten moeten
zijn. Daaraan zal de VVD overi
gens gaarne medewerken om, na
afweging, het beschikbare geld op
een zo zinnig en efficiënt mogelij
ke wijze te besteden.
Het beleid op het gebied van de
Cultuur wordt gevoerd aan de
hand van een tiental jaren geleden
vastgestelde cultuurnota. De VVD
bepleit een evaluatie van deze no
ta en waar nodig aanpassing en
modernisering ervan.
Het Centrum voor Hedendaagse
Beeldende Kunst in de Maisbaai
mag er van de VVD best komen,
maar dan wel zoveel mogelijk in
(financiële) samenwerking met
andere gemeenten, de Provincie
en het Rijk.
Als die samenwerking op korte
termijn niet mogelijk is, dan dient
naar het oordeel van de VVD
voorrang te worden gegeven aan
investeringen voor typisch Mid
delburgse projekten, zoals bij
voorbeeld een verbetering voor de
huisvesting van Midgard of het
nieuwe zwembad.
De VVD streeft naar een inventa
risatie van de behoeften voor wel-
zijnsaccommodaties. Onder
andere de wijze waarop Midgard
is ondergebracht alsook bijvoor
beeld het muziekkorps van MTV
moet absoluut onacceptabel wor
den geacht. Daarnaast zijn er nog
andere gegadigden waarvan er een
aantal die al jaren op een wacht
lijst staan.
De VVD vindt dat daarvoor een
goed beleid dient te worden uit
gestippeld: daarvoor is o.a. zo'n
inventarisatie noodzakelijk.
De VVD blijft tegenstander van
het geheel autovrij maken van de
binnenstad. De VVD vindt dat het
verkeerscirculatieplan waar nodig
zou moeten worden herzien. Eén
goede bereikbaarheid van de bin
nenstad moet gewaarborgd blij
ven, hetgeen betekent dat in de
directe nabijheid van het centrum
goede en ruime parkeervoorzie
ningen moeten worden aangelegd.
De VVD verlangt een goede bus
verbinding van en naar het zieken
huis in Vlissingen waarbij
rekening wordt gehouden met
spreek- en bezoekuren.
RAAD IS ER VOOR I)E
BURGERS
Jaap Goetheer, de vertegenwoor
diger van GROEN LINKS in de
M i ddel bu rgse gemeen teraad
geeft in zijn algemene beschou
wingen bij de begrotingsbehande
ling voor 1991 zijn visie op de
laak van de gemeenteraad. Zo
hebben de raadsleden de plicht
om zich in te zetten voor de bur
gers. Tegelijkertijd hebben ook de
burgers verantwoordelijkheden
naar elkaar: werkloosheid en ar
moede zijn niet alleen het pro
bleem van de werkloze of de
arme, terwijl verkeers- en milieu
problemen niet met alleen techni
sche maatregelen kunnen worden
opgelost.
Op het funktioneren van de ge
meenteraad heeft het Groen
Links-raadslid nogal kritiek: te
veel worden beslissingen al geno
men in commissievergaderingen
in plaats van in de raadsvergade
ring; de raad wacht teveel op
voorstellen van Burgemeester en
Wethouders in plaats van zelf ini
tiatieven te nemen; bij beoorde
ling van de begroting wordt vaak
nicer met boekhoudersoog geke
ken dan dat er politieke keuzes ge
maakt worden. Juist in die keuzes
dient een raadslid zijn zorg voor
de zwaksten in de samenleving
waar te maken.
Bij de reorganisatie van het
bestuur mag volgens Groen Links
de betrokkenheid van de burgers
niet uit het oog verloren worden;
hij wijst daarbij op de deelname
van nict-raadsleden in een aantal
huidige raadscommissies.
Voor een goede communicatie
lussen bestuur en burgers is open
baarheid van vergaderen van be
lang. En daarvoor ontbreken nu
nog vergaderruimten, die voor ie
der goed toegankelijk zijn. Ook
de bereikbaarheid van de afdeling
Burgerzaken kan verbeteren door
openstelling tijdens de koop
avond.
Openbare orde en veiligheid han
gen volgens Groen Links nauw sa
men niet de sociale structuur van
de Middelburgse wijken. De so
ciale vernieuwing dient zich ook
hierop te richten. Voorkomen van
problemen is altijd beter dan
bestrijding.
Verkeersveiligheid wordt bevor
derd door meer aandacht voor
langzaam verkeer en openbaar
vervoer in de binnenstad in plaats
van ruimte en doorstromirigs-
maairegelen voor het particulier
autoverkeer. Op een aantal toe
gangswegen moet de veiligheid
van de fietsers ook dringend ver
beterd worden.
Groen Links pleit voor een radica
le herziening van onze onderwijs
organisatie: de huidige verzuiling
heeft weinig meer te maken met
de grondwettelijke "vrijheid van
onderwijs", maar heeft wel een
geweldige verspilling tot gevolg.
Hoeveel ouders kiezen werkelijk
nog voor de identiteit van een
(bijzondere) school in plaats van
heel praktische zaken als nabij
heid, sfeer, onderwijskwaliteit, die
als zodanig niet worden bepaald
door de identiteit van de school?
Nagegaan zou moeten worden, of
de bijzondere school zijn identi
teit nog waarmaakt. Als dat niet
zo is, dient de grondslag gewijzigd
te worden.
Groen Links vraagt onder meer
aandacht voor het zwembad, dat
zonder nadere maatregelen in
1991 gesloten moet worden, om
dat de veiligheid van het publiek
in gevaar dreigt te komen.
Het vredesbeleid van Middelburg
is onvoldoende duidelijk, ook al is
Middelburg lid van het Platform
voor Gemeentelijk Vredesbeleid
en (sinds kort) van de vereniging
LOTA (Lagere Overheden Tegen
Apartheid). Hoe maakt de ge
meente deze lidmaatschappen
waar in de praktijk?
Voor het Sociaal Kultureel Werk
wil Groen Links meer gemeente
lijke subsidie. Dit werk is uiterma
te belangrijk voor het bevorderen
van de betrokkenheid van de be
volking bij het vormgeven aan
maatschappelijke en kullurele
verbanden. Dat betekent, dat
mensen zich gelukkig kunnen
voelen en het kan veel problemen
voorkómen.
Ook milieuproblemen moeten
eerder voorkómen worden dan
dat vervuiling met veel geld en in
spanningen opgeruimd moet wor
den of nog ernstiger gevolgen
optreden, die onherstelbaar zijn.
In navolging van eerder Progres
sief Middelburg en de PPR vraagt
Groen Links opnieuw aandacht
voor nog betere scheiding van af
val. Zelf zal de fractie binnenkort
een voorstel hiertoe indienen.
Bij de volkshuisvesting moet nog
meer aandacht gegeven worden
aan speciale groepen: ouderen,
gehandicapten en alleenstaanden.
Bij bouw en renovatie van wonin
gen dient uitgangspunt te zijn: ge
bruik van milieuvriendelijke
materialen en bevordering van
zuinig energiegebruik in de wo
ningen. Het Groen Links-raadslid
wijst op de samenhang tussen ab
normale doorstroming en vaak
daarmee gepaard gaande verpau
pering van een wijk en de^zorg
voor het woonklimaat, waarop di
verse beleidsterreinen van de ge
meente betrekking hebben.
Tenslotte tekent Groen Links be
zwaar aan tegen het afzonderlijk
verhogen van allerlei belastingen,
die tenslotte door de mensen met
weinig geld niet meer opgebracht
kunnen worden. Daarbij dienen
ook de in de komende jaren te
verwachten tariefsverhogingen
(zuivering oppervlaktewater,
drinkwater, enz.) in het oog ge
houden te worden. Daarom pleit
Groen Links voor een ander stel
sel van gemeentelijke belastingen,
waarbij meer rekening wordt ge
houden met de draagkracht. Dal
is weliswaar een landelijke zaak,
maar ook de gemeenteraad kan
hierop aandringen bij de Tweede
Kamer.
beïnkten
Gééf aan de collectant met
collectebus of intekenlijst.
Namens Jantje Beton
alvast heel veel dank!