De Japanse mini groeit groter Nieuwe 3-serie van BMW officieel HONDA CONCERTO PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig, gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto- rama Walcheren Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. DAIHATSU CUORE Tweede jaargang, nummer 16 Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Uitstelbaar Inparkeren Double Wishbone Katalysator DE FAAM - DE VLISSINGER Het heeft even geduurd, maar onlangs was het dan eindelijk zover dat we mochten ken nismaken met de nieuwe Honda Concerto. De Concerto werd samen met de Rover 200 ont wikkeld en wordt daarom ook in Engeland ge produceerd. Landen als Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje waar strenge importbeper kingen geiden voor Japanse auto's, werden het afgelopen half jaar eerst bediend. De aan- heeft een enorm ruitoppervlak wat bijzonder prettig is in alle denkbare verkeerssituaties. Ondanks het ontbreken van stuurbekrachti ging op de 1.5 is de besturing zeker niet te Muzikaal meerdere op fronten vankelijk geplande presentatie van de auto in maart werd dan ook meerdere malen uit gesteld. We reden met de basisversie met 1.5 liter injectiemotor. der zijn alle pakkingen, remvoeringen en de koppelingsplaat van asbest-vrij materiaal. Alle Cuore-uitvoeringen zijn standaard voor zien van een vijfversnellingsbak, die met ka bels wordt bediend en zodoende probleemloos licht inschakeld. Het rem- systeem is voorzien van bekrachtiging en ge ventileerde schijven op de voorwielen. Dit maakt de Cuore ook tot een veilige auto. Standaard zijn verder een gelaagde voorruit, halogeen koplampen, een interval op de ruite- wissers en een tweede buitenspiegel. Het rui toppervlak is groter geworden, voor een beter en veiliger uitzicht. Uiteraard is naast de bui tenkant ook het interieur aangepast met een nieuw dashboard, wat veel boller van vormge ving is en bredere voorstoelen voor een betere zit. Verder hebben alle varianten verstelbare hoofdsteunen en uitstelbare zijruiten in de 3-deurs uitgave. Het modellenprogramma bestaat uit de basis TG met kunstlederen bin- nenbekleding. Daarna volgt de TS met ondermeer een mistachterlicht, interval op de ruitewissers, hoedeplank en een spiegeltje in de rechter zonneklep. De CS is identiek aan de TS, maar heeft vijf deuren. De TX en CX zitten nog rui mer in hun uitrusting met ondermeer bumpers in de carrosseriekleur, ruitewisser met sproei- installatie, stoffen bekleding en van binnenuit te ontgrendelen achterklep. Als je de Cuore ziet staan, denk je misschien dat een kleine auto niet volwassen kan rijden. Dat is na het instappen en wegrijden volledig voorbij. De Cuore is een ideaal vervoermiddel in het steeds drukker wordende verkeer in de stad, maar ook op de snelweg. De carrosserie is zeer overzichtelijk wat het inparkeren er zeer makkelijk op maakt. De prijzen zijn ten opzichte van het vorige mo del niet veel gestegen. De Cuore TG staat vanaf 1 november bij de dealers voor f.13.395, Dat is maar twee honderd gulden meer dan de voorganger en voor dat bedrag krijgt de klant een completere uitrusting en een volledig nieuwe auto. De TS 'gaat f.14.395,= kosten, terwijl voor de twee deu ren extra zeshonderd betaald dient te worden. Hetzelfde bedrag moet worden uitgelegd voor de zeer complete TX, terwijl de CX voor f.15.595,= te koop is. Daihatsu Holland hoopt mede door de introductie van de nieuwe Cuo re en de steeds beter lopende verkopen van de Applause volgend jaar meer dan 10.000 auto's van het merk Daihatsu te gaan verko pen. Als we de kleine Japanse auto's naast elkaar zetten, dan kon tot voor kort over allemaal worden verteld dat ze een lengte hadden van 3,195 meter. Dit hing samen met een speciale wetgeving in het land van herkomst. Deze wet is onlangs gewijzigd, zodat de lengte van de inmiddels geïntroduceerde en nog te ver wachten nieuwe modellen groter is. Na Suba ru, die de Mini-Jumbo van een nieuwe en vooral langere neus voorzag, is het nu de beurt aan Daihatsu die met een nieuwe Cuore op de proppen komt. Daihatsu heeft zich er niet met een nieuwe neus alleen afgemaakt. De kleine Cuore heeft een compleet nieuwe carrosserie gekregen, die uiteraard nog wel sterk aan zijn voorgan ger doet denken. Wat direct opvalt, zijn de af geronde koplampen met in de duurdere modellen een kader om de grille die in de car rosseriekleur gespoten is. De achterkant oogt merkbaar minder vierkant dan voorheen. Vol gens de importeur was dat ook de enige kri tiek die potentiele klanten op het uiterlijk van de voorganger hadden. Door de gewijzigde bollere klep en nieuwe lichtunits heeft de Cu ore net die iets frissere aanblik. De Concerto moet het gat opvullen tussen de Honda Civic en Accord. Eigenlijk neemt de nieuweling de plaats in van de nimmer popu laire, maar kwalitatief meer dan uitstekende Integra. De Concerto heeft dezelfde vijfdeurs koets als de Rover 200 met een totale lengte van 4,26 meter. Concurrentie mag dan ook verwacht worden van auto's als de Renault 19, Fiat Tipo, Ford Escort, Volkswagen Golf en Opel Kadett. De Concerto is uiterlijk duidelijk als Honda herkenbaar vanwege de specifieke grille en forse achterlichtunits. Een deel van deze lampen scharnieren met de vijfde deur omhoog en geven zo een forse uitsparing voor het makkelijk inladen van de bagage. De Concerto is er in twee uitgaves, de 1.5i en 1.6i. Dit zijn bovendien meteen de typeaandui dingen, er wordt dus niet met GL en GLX ge werkt. Beide moderne vier cylindermotoren zijn voorzien van 16-kleppen en Honda's elek tronisch gestuurde PGM-FI injektiesysteem. De 1.5 liter heeft een centraal injectiesysteem met twee injectoren, terwijl de 1.6 over multi point inspuiting beschikt. De 1.5 levert een vermogen van 90 pk, terwijl de 1.6 goed is voor 111 paardekrachten. In principe nemen de motoren genoegen met normale ongelode benzine en vinden zodoende Eurosuper een ware traktatie Presteren doet de Concerto bij zonder goed. De 1.5 is goed voor een top van 172 km/u terwijl de 1.6 nog tot 185 km/u doorgaat. Beide varianten zijn met een moder ne viertrapsautomaat te koop. Verder zijn er tussen 1.5 en 1.6 slechts enkele technische verschillen. De 1.6 wordt stan daard geleverd met een stuurbekrachtiging en vier schijfremmen. Wat ophanging betreft is bij de achterwielen gekozen voor de bekende Double Wishbone oplossing, terwijl voor McPherson veerpoten uitstekend op hun taak berekend zijn. De reden dat voor geen gebruik gemaakt is van de Double Wishbone ophan ging is dat Rover in dat geval zijn nieuwe 1.4 liter krachtbron niet kon plaatsen. De basis 1.5 liter Concerto heeft al een prettig complete uitrusting met ondermeer een digitaal klokje, verstelbaar stuur, antenne en twee luidspre kers voor, opbergvakken in de portieren, in hoogte verstelbare gordels, van binnenuit te openen tankklepje en vijfde deur, twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels en getint glas. De 1.6 voegt daar nog aan toe twee luidspre kers achter en een Philips radio, centrale ver grendeling, elektrisch bediende portierruiten voor en achter, elektrisch verstelbare bui tenspiegels en bumpers in de carrosseriekleur. De nieuwe Honda Concerto rijdt bijzonder voorspelbaar, dus gewoon goed. De auto De auto is nu 3,29 meter lang, maar nog wel steeds 1,395 meter breed. De binnenruimte was altijd al fors, zodat daar weinig aan gesleuteld diende te worden. Toch is ook hier 5 centimeter gewonnen. Vooral ook op de schouderhoogte is het interieur ruimer. Belangrijk voor het rijcomfort is het verlengen van de wielbasis met 3 centimeter tot 2,28 meter. Uiteraard is de onafhankelijke achter wielophanging gehandhaafd, maar zit nu zo ver naar achteren dat de wielkasten niet in het interieur steken en zodoende de achterbank breder is geworden. Wat motor betreft wordt weer teruggegrepen op de bekende 3 cylinder van 847 cc, die ech ter op een aantal belangrijke punten is aange past. De krachtbron levert een vermogen van 41 pk. Hiermee weet de 640 kg wegende dwerg een top van 135 km/u te bereiken, ter wijl de acceleratie van 0 tot 100 in 17,6 se conden wordt volbracht. De motor wordt gevoed middels een elektronisch geregelde feedback Mikuni Kogyo carburateur, zodat de montage van een geregelde drieweg katalysa tor mogelijk werd. De nieuwe Daihatsu Cuore voldoet nu volledig aan de US'83-norm. Uiter aard kan er uitsluitend op ongelode benzine worden gereden. Maar ook op andere punten is de Cuore uitermate vriendelijk voor het mi lieu. Een actief koolstoffilter zorgt ervoor dat benzinedampen niet naar buiten komen. Ver zwaar. De auto levert prima prestaties en tot in Nederland legale snelheden blijft ook het geluidsniveau binnen de perken. Vooral in ho gere toeren wordt het wat onplezieriger. Eén van de muzikale kanten van de Concerto is de aanschafprijs. De 1.5i is er vanaf f.28.340, en dat is ronduit concurrerend. De auto kan verder worden geleverd met een ra dio, automaat en stuurbekrachtiging. Inclusief deze zaken kost de Concerto 1.5i f.33.240, De auto zal de komende maanden mond jesmaat worden geleverd, terwijl de importeur vanaf de Rai volgend jaar een vlotte levering beloofd. De 1.6i zal pas begin volgend jaar be schikbaar zijn vanaf f.34.940,= inclusief stuurbekrachtiging en radio. De meest dure Concerto is de 1.6i met automaat en schuif- dak voor f.39.290,=. De in verschillende lan den leverbare Concerto Sedan mogen we hier niet verwachten. SN- .-Vi uit de 4 cylinders 1.6 en 1.8 van respectievelijk 100 en 113 pk en de 6 cylinder 24-kleppers met 2.0 en 2.5 liter inhoud en 150 en 192 pk. De BMW ingenieurs hebben maar liefst 8 jaar aan deze nieuweling gewerkt en stelden hoge eisen aan comfort, rijeigenschappen en ont zag voor het milieu. Meer nieuws over de nieuwe 3-serie zal spoedig volgen. BMW-dealer Zwartepoorte heeft deze nieuwe ling waarschijnlijk in november in de showroom. BMW heeft de eerste officiële foto's vrijgege ven van zijn nieuwe 3-serie, een auto die be gin volgend jaar in de verkoop zal gaan. Het gaat in eerste instantie om een vierdeurs va riant, terwijl een tweedeurs en cabriolet pas later volgen. De auto heeft uiteraard verschil lende stijlkenmerken van de 5- en 7-serie, maar oogt vooral aan de voorkant heel anders vanwege de dubbele koplampen achter één glas en een grille die alleen uit de BMW-nieren bestaat. Het motorenprogramma zal voorlopig bestaan

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 18