De Japanse mini
groeit groter
Nieuwe 3-serie
van BMW officieel
HONDA CONCERTO
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig,
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto-
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
DAIHATSU CUORE
Tweede jaargang, nummer 16
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Uitstelbaar
Inparkeren
Double Wishbone
Katalysator
DE FAAM - DE VLISSINGER
Het heeft even geduurd, maar onlangs was
het dan eindelijk zover dat we mochten ken
nismaken met de nieuwe Honda Concerto. De
Concerto werd samen met de Rover 200 ont
wikkeld en wordt daarom ook in Engeland ge
produceerd. Landen als Frankrijk, Italië,
Portugal en Spanje waar strenge importbeper
kingen geiden voor Japanse auto's, werden
het afgelopen half jaar eerst bediend. De aan-
heeft een enorm ruitoppervlak wat bijzonder
prettig is in alle denkbare verkeerssituaties.
Ondanks het ontbreken van stuurbekrachti
ging op de 1.5 is de besturing zeker niet te
Muzikaal
meerdere
op
fronten
vankelijk geplande presentatie van de auto in
maart werd dan ook meerdere malen uit
gesteld. We reden met de basisversie met 1.5
liter injectiemotor.
der zijn alle pakkingen, remvoeringen en de
koppelingsplaat van asbest-vrij materiaal.
Alle Cuore-uitvoeringen zijn standaard voor
zien van een vijfversnellingsbak, die met ka
bels wordt bediend en zodoende
probleemloos licht inschakeld. Het rem-
systeem is voorzien van bekrachtiging en ge
ventileerde schijven op de voorwielen. Dit
maakt de Cuore ook tot een veilige auto.
Standaard zijn verder een gelaagde voorruit,
halogeen koplampen, een interval op de ruite-
wissers en een tweede buitenspiegel. Het rui
toppervlak is groter geworden, voor een beter
en veiliger uitzicht. Uiteraard is naast de bui
tenkant ook het interieur aangepast met een
nieuw dashboard, wat veel boller van vormge
ving is en bredere voorstoelen voor een betere
zit. Verder hebben alle varianten verstelbare
hoofdsteunen en uitstelbare zijruiten in de
3-deurs uitgave. Het modellenprogramma
bestaat uit de basis TG met kunstlederen bin-
nenbekleding.
Daarna volgt de TS met ondermeer een
mistachterlicht, interval op de ruitewissers,
hoedeplank en een spiegeltje in de rechter
zonneklep. De CS is identiek aan de TS, maar
heeft vijf deuren. De TX en CX zitten nog rui
mer in hun uitrusting met ondermeer bumpers
in de carrosseriekleur, ruitewisser met sproei-
installatie, stoffen bekleding en van binnenuit
te ontgrendelen achterklep.
Als je de Cuore ziet staan, denk je misschien
dat een kleine auto niet volwassen kan rijden.
Dat is na het instappen en wegrijden volledig
voorbij. De Cuore is een ideaal vervoermiddel
in het steeds drukker wordende verkeer in de
stad, maar ook op de snelweg. De carrosserie
is zeer overzichtelijk wat het inparkeren er
zeer makkelijk op maakt.
De prijzen zijn ten opzichte van het vorige mo
del niet veel gestegen. De Cuore TG staat
vanaf 1 november bij de dealers voor
f.13.395, Dat is maar twee honderd gulden
meer dan de voorganger en voor dat bedrag
krijgt de klant een completere uitrusting en
een volledig nieuwe auto. De TS 'gaat
f.14.395,= kosten, terwijl voor de twee deu
ren extra zeshonderd betaald dient te worden.
Hetzelfde bedrag moet worden uitgelegd voor
de zeer complete TX, terwijl de CX voor
f.15.595,= te koop is. Daihatsu Holland hoopt
mede door de introductie van de nieuwe Cuo
re en de steeds beter lopende verkopen van
de Applause volgend jaar meer dan 10.000
auto's van het merk Daihatsu te gaan verko
pen.
Als we de kleine Japanse auto's naast elkaar
zetten, dan kon tot voor kort over allemaal
worden verteld dat ze een lengte hadden van
3,195 meter. Dit hing samen met een speciale
wetgeving in het land van herkomst. Deze
wet is onlangs gewijzigd, zodat de lengte van
de inmiddels geïntroduceerde en nog te ver
wachten nieuwe modellen groter is. Na Suba
ru, die de Mini-Jumbo van een nieuwe en
vooral langere neus voorzag, is het nu de
beurt aan Daihatsu die met een nieuwe Cuore
op de proppen komt.
Daihatsu heeft zich er niet met een nieuwe
neus alleen afgemaakt. De kleine Cuore heeft
een compleet nieuwe carrosserie gekregen,
die uiteraard nog wel sterk aan zijn voorgan
ger doet denken. Wat direct opvalt, zijn de af
geronde koplampen met in de duurdere
modellen een kader om de grille die in de car
rosseriekleur gespoten is. De achterkant oogt
merkbaar minder vierkant dan voorheen. Vol
gens de importeur was dat ook de enige kri
tiek die potentiele klanten op het uiterlijk van
de voorganger hadden. Door de gewijzigde
bollere klep en nieuwe lichtunits heeft de Cu
ore net die iets frissere aanblik.
De Concerto moet het gat opvullen tussen de
Honda Civic en Accord. Eigenlijk neemt de
nieuweling de plaats in van de nimmer popu
laire, maar kwalitatief meer dan uitstekende
Integra. De Concerto heeft dezelfde vijfdeurs
koets als de Rover 200 met een totale lengte
van 4,26 meter. Concurrentie mag dan ook
verwacht worden van auto's als de Renault
19, Fiat Tipo, Ford Escort, Volkswagen Golf en
Opel Kadett. De Concerto is uiterlijk duidelijk
als Honda herkenbaar vanwege de specifieke
grille en forse achterlichtunits. Een deel van
deze lampen scharnieren met de vijfde deur
omhoog en geven zo een forse uitsparing voor
het makkelijk inladen van de bagage.
De Concerto is er in twee uitgaves, de 1.5i en
1.6i. Dit zijn bovendien meteen de typeaandui
dingen, er wordt dus niet met GL en GLX ge
werkt. Beide moderne vier cylindermotoren
zijn voorzien van 16-kleppen en Honda's elek
tronisch gestuurde PGM-FI injektiesysteem.
De 1.5 liter heeft een centraal injectiesysteem
met twee injectoren, terwijl de 1.6 over multi
point inspuiting beschikt. De 1.5 levert een
vermogen van 90 pk, terwijl de 1.6 goed is
voor 111 paardekrachten. In principe nemen
de motoren genoegen met normale ongelode
benzine en vinden zodoende Eurosuper een
ware traktatie Presteren doet de Concerto bij
zonder goed. De 1.5 is goed voor een top van
172 km/u terwijl de 1.6 nog tot 185 km/u
doorgaat. Beide varianten zijn met een moder
ne viertrapsautomaat te koop.
Verder zijn er tussen 1.5 en 1.6 slechts enkele
technische verschillen. De 1.6 wordt stan
daard geleverd met een stuurbekrachtiging en
vier schijfremmen. Wat ophanging betreft is
bij de achterwielen gekozen voor de bekende
Double Wishbone oplossing, terwijl voor
McPherson veerpoten uitstekend op hun taak
berekend zijn. De reden dat voor geen gebruik
gemaakt is van de Double Wishbone ophan
ging is dat Rover in dat geval zijn nieuwe 1.4
liter krachtbron niet kon plaatsen. De basis 1.5
liter Concerto heeft al een prettig complete
uitrusting met ondermeer een digitaal klokje,
verstelbaar stuur, antenne en twee luidspre
kers voor, opbergvakken in de portieren, in
hoogte verstelbare gordels, van binnenuit te
openen tankklepje en vijfde deur, twee van
binnenuit verstelbare buitenspiegels en getint
glas.
De 1.6 voegt daar nog aan toe twee luidspre
kers achter en een Philips radio, centrale ver
grendeling, elektrisch bediende portierruiten
voor en achter, elektrisch verstelbare bui
tenspiegels en bumpers in de carrosseriekleur.
De nieuwe Honda Concerto rijdt bijzonder
voorspelbaar, dus gewoon goed. De auto
De auto is nu 3,29 meter lang, maar nog wel
steeds 1,395 meter breed. De binnenruimte
was altijd al fors, zodat daar weinig aan
gesleuteld diende te worden. Toch is ook hier
5 centimeter gewonnen. Vooral ook op de
schouderhoogte is het interieur ruimer.
Belangrijk voor het rijcomfort is het verlengen
van de wielbasis met 3 centimeter tot 2,28
meter. Uiteraard is de onafhankelijke achter
wielophanging gehandhaafd, maar zit nu zo
ver naar achteren dat de wielkasten niet in het
interieur steken en zodoende de achterbank
breder is geworden.
Wat motor betreft wordt weer teruggegrepen
op de bekende 3 cylinder van 847 cc, die ech
ter op een aantal belangrijke punten is aange
past. De krachtbron levert een vermogen van
41 pk. Hiermee weet de 640 kg wegende
dwerg een top van 135 km/u te bereiken, ter
wijl de acceleratie van 0 tot 100 in 17,6 se
conden wordt volbracht. De motor wordt
gevoed middels een elektronisch geregelde
feedback Mikuni Kogyo carburateur, zodat de
montage van een geregelde drieweg katalysa
tor mogelijk werd. De nieuwe Daihatsu Cuore
voldoet nu volledig aan de US'83-norm. Uiter
aard kan er uitsluitend op ongelode benzine
worden gereden. Maar ook op andere punten
is de Cuore uitermate vriendelijk voor het mi
lieu. Een actief koolstoffilter zorgt ervoor dat
benzinedampen niet naar buiten komen. Ver
zwaar. De auto levert prima prestaties en tot
in Nederland legale snelheden blijft ook het
geluidsniveau binnen de perken. Vooral in ho
gere toeren wordt het wat onplezieriger.
Eén van de muzikale kanten van de Concerto
is de aanschafprijs. De 1.5i is er vanaf
f.28.340, en dat is ronduit concurrerend. De
auto kan verder worden geleverd met een ra
dio, automaat en stuurbekrachtiging. Inclusief
deze zaken kost de Concerto 1.5i f.33.240,
De auto zal de komende maanden mond
jesmaat worden geleverd, terwijl de importeur
vanaf de Rai volgend jaar een vlotte levering
beloofd. De 1.6i zal pas begin volgend jaar be
schikbaar zijn vanaf f.34.940,= inclusief
stuurbekrachtiging en radio. De meest dure
Concerto is de 1.6i met automaat en schuif-
dak voor f.39.290,=. De in verschillende lan
den leverbare Concerto Sedan mogen we hier
niet verwachten.
SN- .-Vi
uit de 4 cylinders 1.6 en 1.8 van respectievelijk
100 en 113 pk en de 6 cylinder 24-kleppers
met 2.0 en 2.5 liter inhoud en 150 en 192 pk.
De BMW ingenieurs hebben maar liefst 8 jaar
aan deze nieuweling gewerkt en stelden hoge
eisen aan comfort, rijeigenschappen en ont
zag voor het milieu. Meer nieuws over de
nieuwe 3-serie zal spoedig volgen.
BMW-dealer Zwartepoorte heeft deze nieuwe
ling waarschijnlijk in november in de
showroom.
BMW heeft de eerste officiële foto's vrijgege
ven van zijn nieuwe 3-serie, een auto die be
gin volgend jaar in de verkoop zal gaan. Het
gaat in eerste instantie om een vierdeurs va
riant, terwijl een tweedeurs en cabriolet pas
later volgen. De auto heeft uiteraard verschil
lende stijlkenmerken van de 5- en 7-serie,
maar oogt vooral aan de voorkant heel anders
vanwege de dubbele koplampen achter één
glas en een grille die alleen uit de BMW-nieren
bestaat.
Het motorenprogramma zal voorlopig bestaan