Comfort staat voorop
Schipper
Krielaard
sponsort
Jong
Ambon
HONDA NSX
SPORT SPONSOR
RIJ-IMPRESSIE
Nieuwe uitvoeringen
Lada Samara
Aluminium
OPEL OMEGA EN SENATOR 2.6
Koppelverloop
Basisversie
Woensdag 10 oktober 1990
DE FAAM DE VLISSINGER
De F-16 als voorbeeld
Elk automerk presenteert regelmatig op de
verschillende internationale autotentoonstel
lingen diverse prototypes. De vaak zeer futu
ristisch gelijnde modellen tonen waartoe een
merk in staat is, maar zullen nooit in productie
gaan. Gelukkig op en enkele uitzondering na.
Afgelopen week maakten we op de weg ken
nis met de nieuwe Honda NSX, enkele jaren
geleden als prototype getoond, nu werkelijk
heid. Honda is hiermee het eerste Japanse
merk wat in het Ferrari/Porsche segment bin
nenkomt.
De Honda NSX is van voor tot achter apart.
Het is een auto met zogenaamde middenmo
tor, zodat het compartiment voor de twee be
voorrechte inzittenden behoorlijk ver naar
voren is geplaatst, eigenlijk vergelijkbaar met
een Formule-1 auto. De lage neus heeft uiter
aard klaplampen en draagt met trots het
Honda-embleem. Overigens is op de buiten
kant van de NSX nergens de naam Honda te
lezen, zodat niet-autokenners al meteen aan
een Italiaans paard denken. De NSX valt op
door zijn vloeiend verlopende lijnen, beschaaf
de luchthappers in de flanken en het ontbre
ken van overdreven spoilers. Het dak en de
ruitstijlen zijn niet in de carrosseriekleur uitge
voerd, maar zijn altijd zwart. De achterzijde
doet een beetje denken aan een Civic CRX,
vooral vanwege de vormgeving van de licht-
units.
De spectaculaire NSX is 4,40 meter lang,
1,81 meter breed en slechts 1.17 meter laag.
De Cw-waarde is niet kost wat kost zo laag
mogelijk gehouden. Met 0,32 is hij dan ook
geen topper. Maar dit betekent aan de andere
kant dat er duidelijk rekening is gehouden met
de bestuurder en passagier.
De hele auto is uit aluminium opgebouwd om
een laag gewicht per pk te verkrijgen. Iedere
paardekracht heeft bij deze Honda 5 kg voort
te slepen. Niet alleen de koets is van het lichte
materiaal vervaardigd, maar ook de complete
ophanging en bodemgroep. Eigenlijk zijn
slechts drie onderdelen van 'ordinair'
plaatstaal, te weten remschijven, remklauwen
en een verbindingstang tussen de achterste
ophangingspunten. Door het gebruik van alu
minium is het totaalgewicht op 1370 kg uitge
komen. Zou de NSX van staal gemaakt zijn,
dan was dit zeker enkele honderden kilo's
meer geweest. Honda heeft bij de NSX een
extreem lage liftcoëfficient weten te verkrij
gen. In de praktijk betekent dit dat er weinig
verandering optreedt in de wegligging bij hoge
en lage snelheden. Ook zijwindgevoeligheid,
daar heeft de NSX nooit van gehoord.
De metingen aan het ontwerp zijn voor een
deel in de windtunnel in de Noord-Oost polder
uitgevoerd. Verder heeft Honda als uitgangs
punt het F-16 vliegtuig genomen, gecombi
neerd met de Formule 1 techniek die het
Japanse huis in bezit heeft. Coureur Senna is
in dit geval nauw bij de ontwikkeling betrok
ken geweest. Uit verschillende opties heeft
Honda uiteindelijk voor een 3 liter V6 gekozen
met 4 kleppen per cylinder en het VTEC
systeem waarbij de kleptiming en lichthoogte
variabel zijn. Bij 7300 tr/min levert de kracht
bron een vermogen van 274 pk, terwijl het
maximale koppel van 284 Nm al bij 5400
tr/min volledig beschikbaar is. èVTEC en WIS
Door toepassing van VTEC zijn echter koppel
en vermogenskromme over een groot toeren-
bereik behoorlijk vlak, zodat er in alle toeren-
regionen voldoende trekkracht aanwezig is.
Ondanks het uitermate sportieve wagenkarak
ter is veel schakelen eigenlijk overbodig. Het
moment dat de nokken computergestuurd
versteld worden, is een duidelijke verandering
in het wagengeluid waarneembaar. Vanaf dat
moment (rond de 5.800 tr/min) waan je je
werkelijk op een circuit. Bovendien beschikt
de motor over WIS, Variable Volume Inducti
on System.
Een zestal vlinderkleppen sluiten bij lage toe
rentallen een deel van de reflectiekamer van
het inlaatsysteem, waardoor een passende in
ductie van inlaatlucht ontstaat. Bij hogere toe
ren gaan de kleppen volledig open. Uiteraard
is ook op deze krachtbron het door Honda zelf
ontwikkelde PGM-Fi, een volledig electronisch
gestuurde brandstofinjectie toegepast. Het bij
de NSX gebruikte systeem is gelijk aan dat
van de voormalige V6 Turbo racemotor, ech
ter uitgebreid met een lambdasonde voor de
juiste regeling en werking van de twee gere
gelde driewegkatalysatoren. Voorts beschikt
ook iedere bougie over een eigen bobine, de
zogenaamde directe ontsteking. Standaard is
de NSX voorzien van een handgeschakelde
vijfbak, terwijl een automaat tegen meerprijs
te leveren is. De automaat moet echter iets
aan vermogen inleveren, 255 pk worden aan
de achterwielen doorgegeven.
De NSX heeft verder nieuw het Tractie Con
trole Systeem, TCS. Het computergestuurde
systeem neemt zaken als draaisnelheid van
voor en achterwielen, stuurverdraaiing, stand
van het gaspedaal, kwaliteit van het wegdek
en eventuele dwarskrachten op en berekend
in voorkomende gevallen hoeveel gas er te
ruggenomen moet worden. Dit betekent dat
ook een minder geoefend rijder uitbundig met
het gaspedaal kan omspringen. Voor de lief
hebbers is TCS overigens gemakkelijk met
een schakelaar op het dashboard uit te scha
kelen.
De constructie van het onderstel is haast
voorspelbaar. Voor en achter is gebruik ge
maakt van de double wishbone ophanging,
ook een uit de Formule 1 afkomstige
constructie. De schokdempers zijn gasgevuld.
De auto heeft door al deze elementen een
fantastische wegligging. Van de opgegeven
top van 270 km/u wisten we er ruim 260 op
de teller te toveren. Ook bij deze waarden kan
een bocht op de Duitse autobaan zonder on
zeker gevoel genomen worden. Het valt je bij
deze snelheden eigenlijk alleen maar op dat
medeweggebruikers zo langzaam gaan. Ook
boven de 250 km/u voelt de NSX zeer voor
spelbaar aan.
Het enige wat niet voorspelbaar is, zijn de
eventuele passeermanouevres van de vele
Trabantjes en Wartburgs. Tot 240 km/u gaat
de Honda vlot vooruit, daarna is er wat geduld
nodig, maar loopt de naald rustig verder. Het
sprintje van 0 tot 100 wordt in 5,9 seconden
volbracht.
De cockpit is bijzonder fraai van vormgeving
en compleet uitgerust. Standaard zijn twee
volledig met leer beklede stoelen, die elek
trisch verstelbaar zijn. Gezien het feit dat ik
met mijn 1,77 meter al met mijn kruin tegen
het dak zat, is het de vraag of de NSX wel
voor lange mensen geschikt is. Het glasopper
vlak is gezien de kleine ruimte erg groot. Je
hebt rondom een zicht van maar liefst 311
graden. De inrichting van de auto is functio
neel en gedistingeerd. Op het stuur zit de be
diening van de cruise- control. Het prima
audio-systeem is samen met Bose speciaal
voor deze auto ontwikkeld. Ook het dashbo
ard en de deurpanelen zijn bijna volledig met
leer overtrokken. Het instrumentarium bestaat
naast snelheidsmeter en toerenteller nog uit
vier andere kleinere metertjes en een enorme
reeks controlelampjes.
Verwarming en ventilatie worden volledig au
tomatisch geregeld. Ruiten, antenne, por-
tiersloten en buitenspiegels worden elektrisch
bediend. Een SRS-Airbag is standaard in het
stuurwiel geintegreerd.
Naast de portiervakken en twee afsluitbare
kastje is er weinig bergruimte. Ook achter de
stoelen kun je nauwelijks iets kwijt. Daar hoor
je slechts af en toe het klikken van enkele re
lais van de computers. Achter het motorcom
partiment zit een bagageruimte met een
inhoud van 154 liter, zodat een klein beetje
bagage kan worden meegenomen.
Het rijden met de Honda NSX is een fantasti
sche ervaring. Je gaat je tijdens de rit afvra
gen in hoeverre fabrikanten als Ferrari en
Porsche zich iets van een dergelijk Japans
produkt moeten aantrekken. De gevestigde
orde heeft het imago, terwijl de Japanse te
genstrever de naam heeft van technische per
fectie. We moeten de Honda NSX dan ook
duidelijk zien als een gebruiksauto en niet een
kasplantje veilig weggeborgen onder een doek
in een donkere garage.
De prijs van de auto is nog niet helemaal vast
gesteld, maar zal rond de f 230.000,= ko
men liggen. Op dit moment heeft importeur
Honda Nederland 25 bestellingen binnen,
waarvan de eerste exemplaren in december
en januari zullen worden afgeleverd. Men wil
een dealernetje opbouwen van 3 tot 5 bedrij
ven in Nederland. In 1991 heeft ons land 20
exemplaren toegewezen gekregen. Er wordt
op de lange duur een afname van 10 van deze
volledig met de hand gebouwde auto's ver
wacht. Met 25 exemplaren per dag, bedraagt
de jaarproductie 6000 eenheden, waarvan er
2000 in Japan blijven, 3300 naar de Verenig
de Staten gaan en de overige 700 over de rest
van de wereld verdeeld worden.
Opel heeft het op het ogenblik erg druk met
het introduceren van nieuwe modellen en uit
voeringen. De Calibra is nog maar net op de
markt of de gewijzigde Corsa staat ook in de
showroom. De Kadett werd op kleine punten
gewijzigd en nu is het aan de Omega en Sena
tor de beurt om wat nieuws te brengen. Het
gaat in dit geval om een nieuwe 2.6 liter 6 cy
linder lijnmotor die wordt voorgesteld tegelijk
met enkele uiterlijke wijzigingen aan de Ome
ga. We deden bij de Nederlandse importeur
een korte rij-indruk op.
Er is in heel Europa en ook in ons land een
trend te bespeuren dat 6 cylinder motoren
zich in een grotere belangstelling mogen ver
heugen. Zo werden er in Nederland vorig jaar
15.114 auto's met 6 zuigers verkocht. Opel
denkt op grond van de stijgende lijn in de ver
kopen volgend jaar circa 500 exemplaren te
kunnen verkopen van de nieuwe Omega en
Senator 2.6i.
De nieuwe krachtbron is zoals verwacht geba
seerd op de bestaande 3.0 liter en heeft het
zogenaamde Dual Ram systeem van de 3 liter
24-klepper gekregen. Er is uit onderzoek ge
bleken dat tot 4000 tr/min een drie cylinder-
motor of een V6 wat betreft vermogen in het
voordeel is. Boven dit toerental slaat het voor
deel over naar de lijnmotor. Om zowel in de
onderste als bovenste toerenregionen over
een hoog vermogen en koppel te kunnen be
schikken, is in het inlaatspruitstuk een klep
geplaatst. Tot 4000 tr/min is deze klep geslo
ten en wordt het lucht/brandstofmengsel per
3 cylinders ingevoerd. Dit zorgt voor een tur
bulentie in het spruitstuk, die gunstig is voor
een efficiënte verbranding. Boven de 4000
toeren gaat de klep open, omdat dan het ef
fect van die werveling niet meer aanwezig is.
De motor krijgt zo een vlak koppelverloop. De
krachtbron levert een maximaal vermogen
van 150 pk bij 5600 tr/min. Het maximale
koppel van 220 Nm wordt bij 3800 tr/min be
reikt. Meer dan 200 Nm hiervan is tussen de
2500 en ruim 5000 tr/min aanwezig. De
krachtbron is daarom uitermate soepel, wat
direct al bij het wegrijden te merken is. De
Omega en Senator hebben de 2.6 liter motor
voornamelijk gekregen voor het rijcomfort,
terwijl de prestaties meer dan behoorlijk zijn
met een top van 215 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 9,9 seconden. De Senator is
vanwege zijn hogere gewicht een fractie tra
ger. Een belangrijke eigenschap is dat het mo
torgeluid in het interieur nauwelijks hoorbaar
is, ook bij snelwegsnelheden. Zowel de Ome
ga als Senator zijn daarom bijzonder com
fortabel.
Alle Opeis met 2.6 liter injectiemotor worden
standaard geleverd in combinatie met ABS.
De Omega met deze krachtbron heeft een
Multi-link achterwielophanging voor een nog
beter weggedrag. Verdere veranderingen zijn
een hydraulische koppeling en grotere voor-
remmen.
Zoals gezegd heeft de hele Omega-reeks een
aantal wijzigingen ondergaan. Dit is al direct
aan het uiterlijk te zien. De auto's hebben een
nieuwe grille en bumpers in de carrosserie-
kleur. De basisversie, de GL en GLS hebben
gewijzigde wieldoppen, terwijl de achterlich
ten voortaan donker getint zijn. De naamge
ving LS is verdwenen. De benaming voor de
basisversie is voortaan 2.0i, 2.4i etc. De be
kleding op portieren en meubilair werd aange
past, terwijl een groter stuurwiel meer
veiligheid biedt. De basisuitrustingen werden
verder opgewaardeerd waardoor het stan
daardmodel nu al is voorzien van centrale ver
grendeling en getint glas. De GL heeft
hoofdsteunen achter, verstelbare lendensteu-
nen op de bestuurdersstoel en op de station
car dakrelings en een afdekzeil. De GLS voegt
hier nog aan toe een middenarmsteun voorin,
hoogteregeling op de bestuurdersstoel, me-
taallak en een cassettehouder.
De nieuwe 2.6 injectiemotor met twee kleine
katalysatoren, die sneller zijn opgewarmd en
zodoende ook vlugger optimaal werken, kan
worden geleverd in de Omega GL, GLS en CD.
Uiteraard staan ook de vijfdeurs Caravan in
dezelfde uitgaves op het programma. Zodoen
de is er een keuze uit zes verschillende types
met de 2.6 motor. De prijzen starten bij
f 55.350,— voor de Omega GL. De GLS is er
vanaf f 59.650,— terwijl de zeer complete
CD voor f 64.250,— in de prijslijst staat. De
Omega-reeks start overigens met de 2.0i in
basisuitgave voor f 42.950,—. De Senator
2.6 is in één uitgave leverbaar voor
f 68.500,-.
De Samara-reeks van Lada wordt uitgebreid
met de Taiga en Bohse. De Taiga is een soort
van half-cabriolet, waarbij de achterzijde van
de auto volledig kan worden ontbloot. Uiter
aard wordt er voor regenachtig weer een soft-
top geleverd.
Naast de basis Taiga E, is er ook een luxueuze
Taiga ES met lichtmetalen wielen en spoilers.
De Taiga wordt overigens in Duitsland gepre
pareerd. Datzelfde geldt voor de Samara Boh
se. Deze auto kent dezelfde
carrosserieverfraaiingen als de Taiga ES: grille
met dubbele koplampen, speciale bumpers,
skirts, een achterspoiler en lichtmetalen wie
len.
De Lada Samara Taiga E 1.1 kost f 26.900,=
terwijl voor de Taiga ES f 34.400,= op tafel
De sportieve Lada.
moet komen. De compleet uitgerust Bohse
kost als 3-deurs met 1.1 liter motor
f 22.600, maar kan voor f 25.600,= wor
den geleverd met vijf deuren en een krachtige
re 1.3 motor.
Het eerste voetbalelftal van de
sportvereniging Jong AMbon
heeft voor het seizoen
1990-1991 SKS bv Schipper
Krielaard Staalbouw bv kunnen
contracteren. De ploeg is bij
monde van trainer Jim Pentury
zeer blij met deze nieuwe hoofd
sponsor.
Jong Ambon komt uit de de vier
de klas H KNVB Zuid 1, zondag-
amateurvoetbal. De ploeg wil dit
minimaal zo houden. Wel bekent
Jim Pentury dat de competi
tiestart moeilijk was en dat alle
zeilen moeten worden bijgezet
om de doelstelling te halen.
De door Schipper Krielaard Staalbouw gesponsorde ploeg
voor het clubhuis. Achter vlnr: Marcel Leiwakabessy, Ronald
Jongelings, Joes Siwabessy (inmiddels gestopt), Wim Saban-
der, Frank Tuankotta em Jim Salawane. Middelste rij vlnr: voor
zitter Jaco Hitijahubessy, sponsor C. Schipper, Simeon Tanivel,
Isaac Rehatta, Chris Wattimena, Arie Pentury, Ricardo Huwaë,
Jacco Ta/ussa, trainer Jim Pentury en leider Peter Hitijahubessy.
Voorste rij vlnr: Tjeu Leatomu, Milko Pattikawa, Wilfred Vreeke,
Noes Taniwel, Manuel Noya en Tos Tuhuleruw.